HOTARARE Nr. 156 din 22 aprilie 1993
privind instituirea Zonei libere Sulina si infiintarea Administratiei Zonei
Libere Sulina
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 108 din 27 mai 1993
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se instituie Zona libera Sulina, cu o suprafata de 100,8847 ha, conform
anexelor nr. 1 si nr. 2*) la prezenta hotarare.
Activitatile specifice regimului de zona libera se vor desfasura numai in
perimetre imprejmuite. Desfasurarea unor astfel de activitati in afara
perimetrelor imprejmuite este interzisa.
----------------------------
*) Anexa nr. 2 cuprinzand schema ce contine perimetrele care se incadreaza
in Zona libera Sulina se va pune la dispozitie celor interesati de Agentia
zonelor libere din cadrul Ministerului Transporturilor.
Art. 2
Se infiinteaza Administratia Zonei Libere Sulina, cu sediul in orasul
Sulina, str. I nr. 202, judetul Tulcea, prin reorganizarea Intreprinderii de
Comert Exterior "Administratia Portului Liber Sulina", care isi
inceteaza activitatea.
Art. 3
Administratia Zonei Libere Sulina este persoana juridica, coordonata de
catre Ministerul Transporturilor prin Agentia zonelor libere, functioneaza cu
statut de regie autonoma, pe principiile gestiunii economice si autonomiei
financiare si isi desfasoara activitatea in conformitate cu Legea nr. 84/1992
si cu regulamentul de organizare si functionare prevazut in anexa nr. 3.
Art. 4
Patrimoniul Administratiei Zonei Libere Sulina este de 1.452.467 mii lei,
constituit prin preluarea patrimoniului Intreprinderii de Comert Exterior
"Administratia Portului Liber Sulina" si a obiectivului de investitii
"Dezvoltarea capacitatii de trafic a portului de tranzit Sulina - etapa a
II-a", potrivit stadiului fizic de executare la data prezentei hotarari,
de la Regia Autonoma "Administratia Porturilor Dunarii Maritime
Galati", potrivit bilantului contabil la 31 decembrie 1992.
Administratia Zonei Libere Sulina administreaza suprafata de teren de 93,78
ha cedata de Consiliul orasenesc Sulina.
Cheltuielile de capital necesare pentru primul an de functionare se asigura
din resursele proprii ale administratiei, preluate de la Intreprinderea de
Comert Exterior "Administratia Portului Liber Sulina".
Art. 5
Navele si celelalte mijloace de transport, precum si marfurile si alte
bunuri care, pe orice cale, intra in sau ies din Zona libera Sulina, trebuie sa
fie insotite de documente prevazute de legislatia romana si de conventiile
internationale.
Nu sunt admise bunurile al caror import este prohibit pe teritoriul
Romaniei, prin lege sau prin conventiile internationale la care Romania este
parte.
Marfurile periculoase pot intra in Zona libera Sulina numai in conditiile
prevazute de legislatia in vigoare in acest domeniu si pot fi depozitate numai
in spatiile amenajate special in acest scop de Administratia Zonei Libere
Sulina.
Navele care desfasoara orice fel de activitate in Zona libera Sulina pot acosta
in punctele stabilite de Administratia Zonei Libere Sulina de comun acord cu
organele vamale locale.
Navele care opereaza in Zona libera Sulina si nu ating alte porturi
dunarene sunt scutite de plata taxelor de trecere prin Canalul Sulina.
Art. 6
Supravegherea vamala generala se efectueaza potrivit legii. Supravegherea
vamala a cailor de acces terestre se face prin instalarea de posturi fixe si
permanente de control, iar a celor fluviale sau maritime, prin patrulare
fluviala sau maritima, permanenta sau ocazionala, in functie de trafic.
Art. 7
Organele vamale, politienesti si de trecere a frontierei pot efectua
verificari in interiorul Zonei libere Sulina, in cazul unor sesizari temeinice.
Art. 8
Desfasurarea activitatii organelor vamale in teritoriul Zonei libere Sulina
necesita dotarea unitatii vamale Sulina cu:
- o salupa rapida dotata cu statie radar pentru navigatie si instalatie de
semnalizare vizuala si acustica;
- un autoturism de teren;
- o statie fixa de emisie - receptie;
- doua statii mobile de emisie - receptie;
- zece statii portabile de emisie - receptie.
Finantarea se asigura din mijloace extrabugetare ale Directiei Generale a
Vamilor.
Art. 9
Administratia Zonei Libere Sulina va asigura, fara plata, spatiile de birou
si mijloacele de comunicatii necesare lucratorilor vamali care isi desfasoara
activitatea in Zona libera Sulina.
Art. 10
Controlul pasapoartelor si al celorlalte documente pentru trecerea
frontierei de stat romane ale personalului navelor care opereaza in Zona libera
Sulina se efectueaza de catre organele politiei de frontiera, conform
prevederilor din Legea nr. 56/1992 privind frontiera de stat a Romaniei.
Administratia Zonei Libere Sulina va asigura spatiile si dotarile necesare
punctelor de control trecere frontiera, iar pentru deplasarea echipei de
control la nave va asigura o salupa.
Statul de functii al Ministerului de Interne se suplimenteaza cu 4 ofiteri
si 6 subofiteri pentru politia de frontiera.
Art. 11
Personalul trecut de la Intreprinderea de Comert Exterior
"Administratia Portului Liber Sulina" la Administratia Zonei Libere
Sulina se considera transferat.
Art. 12
Activitatea de concesionare si inchiriere de terenuri si constructii in
Zona libera Sulina se desfasoara pe baza de licitatie publica organizata de
catre Administratia Zonei Libere Sulina, sub indrumarea si coordonarea Agentiei
zonelor libere din cadrul Ministerului Transporturilor, in conformitate cu
legislatia in vigoare si respectarea Metodologiei concesionarii, inchirierii si
locatiei gestiunii, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 1228/1990.
Comisia de licitatie va fi numita de Consiliul de administratie al
Administratiei Zonei Libere Sulina si va fi formata din reprezentanti ai
acesteia, ai Agentiei Nationale pentru Privatizare, Ministerului Finantelor,
precum si ai Agentiei zonelor libere din cadrul Ministerului Transporturilor.
Art. 13
Patrimoniul, reactualizat, al Regiei Autonome "Administratia Porturilor
Dunarii Maritime Galati", prevazut la pct. 6 din anexa nr. 1 la Hotararea
Guvernului nr. 19/1991, se diminueaza cu valoarea de 24.943.043 lei,
reprezentand fonduri fixe puse in functiune din obiectivul de investitii
"Dezvoltarea capacitatii de trafic a portului de tranzit Sulina, etapa a
II-a".
Art. 14
Ministerul Finantelor si Ministerul Transporturilor vor modifica
indicatorii financiari pentru obiectivul de investitii "Dezvoltarea
capacitatii de trafic a portului de tranzit Sulina, etapa a II-a", in
sensul predarii acestora de catre Regia Autonoma "Administratia Porturilor
Dunarii Maritime Galati" catre titularul de investitie Administratia Zonei
Libere Sulina.
Art. 15
Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 16
Orice dispozitie contrara prezentei hotarari se abroga.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Paul Teodoru
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
Ministrul comertului,
Constantin Teculescu
Ministru de interne,
George Ioan Danescu
ANEXA 1
ZONA LIBERA SULINA
Delimitarea teritoriala a zonei libere
Zona libera Sulina cuprinde teritoriile delimitate de urmatoarele
perimetre:
Perimetrul P I: cu o suprafata imprejmuita de 34.894 mp, atribuit Portului
liber Sulina in baza Deciziei Consiliului judetean Tulcea nr. 886 din 11
decembrie 1978, in care este inclus sediul administratiei, avand ca vecini:
- la nord: Canalul Sulina
- la sud: Spitalul Sulina si drumul de acces la bazinul Portului de tranzit
Sulina;
- la vest: sediul Administratiei Fluviale a Dunarii de Jos Sulina;
- la est: Complexul hotelier Sulina.
Perimetrul P II: cu o suprafata neimprejmuita de 121.500 mp, atribuita
Portului liber Sulina in baza Deciziei Consiliului judetean Tulcea nr. 886 din
11 decembrie 1978, delimitat astfel:
- la nord: cu o latura de 275 m perpendiculara pe latura de est a
bazinului;
- la sud si la est: teritoriul castigat din mare, ca rezultat al
amenajatilor hidrotehnice de la gura Canalului Sulina;
- la vest: bazinul Portului de tranzit Sulina.
Perimetrul P III: cu o suprafata de 36.300 mp, din care:
- o suprafata de 25.000 mp imprejmuita cu gard pe latura de sud - vest, pe
o lungime de 300 m, si poarta de acces, iar pe celelalte laturi, delimitata de
apa, atribuita Portului liber Sulina in baza Deciziei Consiliului judetean
Tulcea nr. 886 din 11 decembrie 1978;
- o suprafata de 11.300 mp, neimprejmuita, atribuita Portului liber Sulina
prin Protocolul nr. 8910 din 9 octombrie 1984, incheiat intre
"Navrom" Galati si Portul liber Sulina si delimitata astfel:
- la nord: Canalul Sulina;
- la sud: pe o latura de 60 m - bazinul Portului de tranzit Sulina in zona
malului si limita platformei portuare amenajate;
- la est: pe o latura de 220 m - bazinul Portului de tranzit Sulina;
- la vest: limita platformei portuare amenajate.
Perimetrul P IV: cu o suprafata neimprejmuita de 128.703 mp, atribuita
Portului liber Sulina prin Ordinul ministrului apararii nationale nr. M 99/
1990, amplasat in zona de sud - vest a bazinului Portului de tranzit Sulina,
avand lungimea laturilor dupa cum urmeaza:
- la nord: 162 m;
- la est: 65 si 202 m;
- la sud: 228 m;
- la vest: 192 si 245 m.
Perimetrul P V: cu o suprafata neimprejmuita de 306.450 mp, atribuita
Portului liber Sulina prin Hotararea Consiliului Orasenesc Sulina, comunicata
cu adresa nr. 817/18 august 1992.
Perimetrul P VI: cu o suprafata de 330.850 mp, constituita din bazinul
maritim al Portului de tranzit Sulina, din cadrul obiectivului de investitii
"Dezvoltarea capacitatii de trafic a Portului de tranzit Sulina - etapele
I+II".
Perimetrul P VII: cu o suprafata de 50.150 mp, constituita din bazinul
fluvial.
Total suprafata zona libera: 1.008.847 mp. (100,8847 ha).
ANEXA 2
Anexa nr. 2 cuprinzand schema ce contine perimetrele care se incadreaza in
Zona libera Sulina se va pune la dispozitie celor interesati de Agentia zonelor
libere din cadrul Ministerului Transporturilor.
ANEXA 3
REGULAMENTUL
de organizare si functionare a Administratiei Zonei Libere Sulina
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Denumirea: Administratia Zonei Libere Sulina.
Art. 2
Forma juridica: Administratia Zonei Libere Sulina este persoana juridica,
cu statut de regie autonoma, functioneaza pe baza de gestiune economica si
autonomie financiara si isi desfasoara activitatea in conformitate cu prezentul
regulament de organizare si functionare si cu legislatia romana in vigoare.
Art. 3
Sediul Administratiei Zonei Libere Sulina este in orasul Sulina, str. I nr.
202, judetul Tulcea.
Acest sediu va putea fi schimbat in conditiile legii.
Art. 4
Delimitarea geografica a Zonei libere Sulina este:
- Perimetrul P I: in suprafata de 34.894 mp, delimitat la nord de Canalul
Sulina, la sud de Spitalul Sulina si drumul de acces la bazinul Portului de
tranzit Sulina, la vest de sediul Administratiei Fluviale a Dunarii de Jos
Sulina si la est de Complexul hotelier Sulina.
- Perimetrul P II: in suprafata de 121.500 mp, delimitat la nord de o
latura de 275 m perpendiculara pe latura de est a bazinului, la sud si la est,
de teritoriul castigat din mare si la vest, de bazinul Portului de tranzit
Sulina.
- Perimetrul P III: in suprafata de 36.300 mp, delimitat la nord de Canalul
Sulina, la sud, pe o latura de 60 m, de bazinul Portului de tranzit Sulina in
zona malului si limita platformei portuare amenajate, la est, pe o latura de
220 m, de bazinul Portului de tranzit Sulina si la vest, de limita platformei
portuare amenajate.
- Perimetrul P IV: in suprafata de 128.703 mp, constituit din platforma pe
zona de sud - vest a bazinului Portului de tranzit Sulina cu urmatoarele
dimensiuni: latura nordica de 162 m, latura estica de 65 m si 202 m, latura
sudica de 228 m si latura vestica de 192 si 245 m;
- Perimetrul P V: in suprafata de 306.450 mp, delimitat la nord pe o
lungime de 1.980 m intre +km 4 si +km 23 +80 de Canalul Sulina, la sud de
limita construita a orasului Sulina pe o lungime de 725 m si de drumul de acces
oras - plaja pe o lungime totala de 575 m, la vest de cladirea Hotelului Sulina
pe o lungime de 250 m, la est pe o lungime de 1.815 m de litoralul Marii Negre
(digul si canalul de protectie a orasului) si pe o lungime de 350 m de
Societatea Comerciala "Piscicola" Sulina - S.A.
- Perimetrul P VI: in suprafata de 330.850 mp, constituit in bazinul
maritim al Portului de tranzit Sulina.
- Perimetrul P VII: in suprafata de 50.150 mp, constituit din bazinul
fluvial.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 5
Administratia Zonei Libere Sulina are ca obiect de activitate:
- administrarea si exploatarea comerciala a portului si a suprafetei
declarate zona libera, organizarea si realizarea intregii game de acte si fapte
de comert pentru care este abilitata sa le desfasoare prin prezentul
regulament.
- in calitate de administrator al bunurilor din patrimoniu, administreaza
si asigura exploatarea bazinelor, danelor, cheiurilor, platformelor,
magaziilor, instalatiilor, utilajelor, cladirilor social-administrative,
grupurilor sociale, statiilor de transformare etc., aflate in dotare proprie,
si colaboreaza cu toti agentii economici, persoane fizice si juridice romane
sau straine, in activitati de investitii si modernizari ale mijloacelor din
dotare, de productie industriala, hoteliera si alte activitati specifice
regimului de zona libera.
Art. 6
Administratia Zonei Libere Sulina are urmatoarele atributii:
a) administrarea intregii infrastructuri a Portului liber Sulina si a
teritoriilor declarate zona libera si a suprastructurii din dotarea proprie;
b) repararea si intretinerea constructiilor din administrare;
c) intretinerea in stare de functionare a facilitatilor privind
aprovizionarea cu apa, agent termic si energie electrica;
d) intretinerea cailor rutiere de acces;
e) salubrizarea - depoluarea bazinelor portuare, a cladirilor si
constructiilor situate in Zona libera Sulina si preluarea reziduurilor
petroliere, menajere si industriale;
f) inregistrarea situatiei statistice a datelor de productie si financiare
ale agentilor economici care utilizeaza Zona libera Sulina si centralizarea
informatiilor privind traficul portuar de la toti agentii economici de pe
platforma portuara;
g) avizarea si coordonarea realizarii activitatilor in Zona libera Sulina,
prin eliberarea de licente, cu aprobarea Ministerului Transporturilor, tuturor
utilizatorilor zonei libere, agenti economici, persoane fizice si juridice
romane sau straine, in scopul dezvoltarii echilibrate a zonei, al evitarii
concurentei neloiale si al protejarii mediului ambiant;
h) stabilirea tarifelor minime anuale pentru toate activitatile care se
desfasoara in teritoriul Zonei libere Sulina si supunerea lor aprobarii
Ministerului Transporturilor;
i) stabilirea, in conditiile legii, a preturilor pentru marfurile ce se
comercializeaza in nume propriu sau in cooperare cu alti agenti economici,
persoane fizice sau juridice romane sau straine, in perimetrul Zonei libere
Sulina;
j) solicitarea Ministerului Transporturilor, pe baza unor studii de
fezabilitate, a extinderii teritoriului zonei libere stabilit prin hotarare
guvernamentala;
k) insotirea echipei de control al trecerii frontierei in calitate de
reprezentant al Administratiei Zonei Libere Sulina la navele care opereaza in
zona libera; de asemenea, poate indeplini activitati specifice de agenturare si
navlosire in cazul in care este nominalizata expres ca agent al carausului;
k) coordonarea traficului portuar in perioadele de congestie sau in
perioadele de primire a marfurilor sau a navelor pentru operarea prioritara a
unor comenzi guvernamentale;
m) luarea de masuri pentru folosirea rationala si in conditii de eficienta
si siguranta a mijloacelor de transport si a utilajelor pentru respectarea
normativelor tehnice privind intretinerea si repararea acestora;
n) aprobarea documentatiilor tehnice si a proiectelor de executie a noilor
obiective economice (inclusiv hoteliere) realizate prin mijloace proprii de
catre agentii economici romani sau straini sau in cooperare cu acestia, in
conformitate cu legislatia in vigoare;
o) asigurarea aplicarii normelor de protectie a muncii si a mediului
inconjurator si controlarea modului de respectare a acestora;
p) organizarea activitatii de prevenire si stingere a incendiilor terestre
si la bordul navelor;
r) intocmirea si executarea, conform legii, a bugetului de venituri si
cheltuieli pentru activitatea proprie;
s) informarea, periodic sau la cerere, a Ministerului Transporturilor
asupra activitatilor desfasurate in Zona libera Sulina si a eficientei
acestora;
t) elaborarea de studii si programe privind proportiile, nivelurile si
ritmurile de dezvoltare a activitatilor proprii de exploatare imediata si de
perspectiva pentru dezvoltarea, modernizarea si sistematizarea Portului liber
Sulina;
u) eliberarea licentelor tuturor agentilor economici utilizatori ai zonei
libere, in conformitate cu instructiunile Ministerului Transporturilor;
v) asigurarea semnalizarii si balizarii canalelor de acces, bazinelor si
cheiurilor, in conformitate cu normele de siguranta a navigatiei;
x) asigurarea pilotajului, remorcajului si manevrelor in Portul liber
Sulina si in raza acestuia;
y) elaborarea de norme tehnice privind constructia, modernizarea,
intretinerea si exploatarea infrastructurii si suprastructurii portuare din
dotare;
w) asigurarea mentinerii adancimilor la dane, in bazine si pe senal, a
semnalizarii si balizarii canalelor de acces;
z) organizarea si asigurarea controlului si pazei la portile de acces si in
perimetrul imprejmuit, astfel incat sa nu se permita accesul persoanelor si al
marfurilor decat in conditiile reglementarilor speciale.
Art. 7
In Zona libera Sulina se pot desfasura urmatoarele activitati:
a) manipularea, depozitarea, sortare, masurarea, ambalarea, conditionarea,
prelucrarea, asamblarea, fabricarea, marcarea, testarea, licitarea, vanzarea -
cumpararea, expertizarea, dezmembrarea marfurilor, transporturi si expeditii
interne si internationale;
b) organizarea de expozitii;
c) organizarea operatiunilor de bursa si financiar-bancare;
d) organizarea de cantine si restaurante, precum si de magazine de
desfacere sau comercializare in perimetrul zonei libere;
e) inchirierea sau concesionarea terenurilor si cladirilor din zona libera,
in conformitate cu prevederile art. 12 din prezenta hotarare;
f) controlul calitativ si cantitativ al marfurilor;
g) aprovizionarea navelor si a altor mijloace de transport care opereaza in
zona libera sau tranziteaza Canalul Sulina;
h) prestari de servicii, precum si alte activitati specifice zonelor
libere.
Art. 8
Activitatile prevazute mai sus se realizeaza de agentii economici
utilizatori ai Zonei libere Sulina, cu avizul si pe baza licentelor eliberate
de
Administratia Zonei Libere Sulina, in conformitate cu instructiunile
Ministerului Transporturilor.
Agentia zonelor libere din cadrul Ministerului Transporturilor acorda
autorizatii pentru activitatile realizate de Administratia Zonei Libere Sulina
in nume propriu sau in colaborare cu alti agenti economici, persoane fizice si
juridice romane sau straine.
Art. 9
Introducerea sau scoaterea in si din Zona libera Sulina a bunurilor de
orice fel, a mijloacelor de transport, se face cu respectarea prevederilor
legale in vigoare in ceea ce priveste controlul sau supravegherea vamala,
controlul de frontiera, controlul sanitar-veterinar sau fitosanitar, dupa caz.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 10
Administratia Zonei Libere Sulina are un patrimoniu in valoare de 1.452.467
mii lei.
Art. 11
Administratia Zonei Libere Sulina este administratorul bunurilor din
patrimoniul sau. In exercitarea dreptului de administrare, aceasta foloseste si
dispune in mod autonom de bunurile din patrimoniu pentru realizarea obiectului
sau de activitate si beneficiaza de rezultatele utilizarii acestora, potrivit
legislatiei in vigoare.
CAP. 4
Organele de conducere ale Administratiei Zonei Libere Sulina
Art. 12
Conducerea Administratiei Zonei Libere Sulina este asigurata de:
- consiliul de administratie;
- directorul general. Acesta este si presedintele consiliului de
administratie si este numit de acesta, cu avizul Ministerului Transporturilor.
Art. 13
Consiliul de administratie se numeste prin ordinul ministrului
transporturilor si este compus din 7 membri, dupa cum urmeaza:
- un reprezentant al Ministerului Finantelor;
- un reprezentant al Ministerului Transporturilor;
- economisti, ingineri, juristi, tehnicieni dintre salariatii
Administratiei Zonei Libere Sulina sau din afara acesteia, specialisti in
ramura de activitate.
Ministerul Transporturilor poate inlocui unii membri ai consiliului de
administratie pentru activitate necorespunzatoare.
La lucrarile consiliului de administratie pot participa, ca invitati, si
delegati al altor organe sau institutii, pentru consultare.
Activitatea consiliului de administratie se desfasoara pe baza
regulamentului propriu de functionare.
Art. 14
Membrii consiliului de administratie sunt numiti pe o perioada de 4 ani,
iar jumatate din ei pot fi inlocuiti la fiecare 2 ani.
Membrii consiliului de administratie nu pot face parte din mai mult de doua
consilii de administratie si nu pot participa la conducerea societatilor
comerciale cu care Administratia Zonei Libere Sulina intretine relatii de
afaceri sau cu care are interese contrare.
Art. 15
Membrii consiliului de administratie isi pastreaza calitatea de angajat la
unitatea de la care provin, cu toate drepturile si obligatiile derivand din
aceasta calitate.
Pentru activitatea depusa in consiliul de administratie, acestia primesc o
indemnizatie lunara stabilita de acesta.
Art. 16
Consiliul de administratie se intruneste ori de cate ori interesele
Administratiei Zonei Libere Sulina o cer, la solicitarea presedintelui, care stabileste
ordinea de zi, sau la solicitarea a cel putin jumatate plus unu din membrii
sai, dar cel putin o data pe luna.
Art. 17
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate
atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare, a caror activitatea poate fi compensata material conform intelegerii
pe baza de contract civil.
Art. 18
Consiliul de administratie poate lua hotarari numai in prezenta a cel putin
jumatate plus unu din membrii sai. Daca aceasta majoritate nu este realizata,
intrunirea consiliului se reprogrameaza intr-un termen de cel mult 15 zile, cu
aceeasi ordine de zi.
Art. 19
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aproba conceptia si strategia de dezvoltare a Zonei Libere Sulina,
aproba introducerea de noi tehnologii si modernizarea celor existente,
intretinerea functionalitatii tuturor constructiilor hidrotehnice si repararea
constructiilor din administrare;
b) analizeaza bilantul contabil anual si contul de profit si pierderi si le
inainteaza Ministerului Finantelor pentru a fi aprobate;
c) aproba bugetul de venituri si cheltuieli;
d) aproba sau supune spre aprobare, potrivit competentelor, investitiile ce
urmeaza a se realiza de catre administratie;
e) aproba structura organizatorica a administratiei si stabileste
nivelurile de salarizare a personalului in functie de studii si munca efectiv
prestata, cu respectarea limitei minime de salarizare prevazute de lege,
intocmeste nomenclatoarele de functii si salarii tarifare, indicatoarele
tarifare de calificare si reglementarile privind drepturile de personal;
f) aproba infiintarea de noi compartimente de activitate sau desfiintarea
acestora;
g) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor din
aparatul propriu al administratiei cu tertii;
h) aproba volumul maxim al creditelor bancare ce pot fi contractate pentru
investitii;
i) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor bunuri
sau servicii din patrimoniul administratiei;
j) aproba constituirea fondului de rezerva, a fondului de dezvoltare si a
altor fonduri, in conditiile legii;
k) aproba, in conditiile legii, angajarea si efectuarea unor cheltuieli de
orice natura, inclusiv de orice natura, pentru investitii, tranzactii
financiare si comerciale, vanzari sau inchirieri de bunuri mobile sau imobile
care nu mai sunt necesare sau ale caror cheltuieli de intretinere sunt
nejustificate economic;
l) aproba nivelul minim anual al tarifelor si taxelor pentru toate
activitatile si prestatiile la intern ce se pot efectua in Zona libera Sulina,
in valuta, pe baza analizei complete si comparative, si le supune spre avizare
Ministerului Transporturilor;
m) aproba preturile de desfacere ale marfurilor destinate vanzarii in
valuta prin unitatile proprii sau mandatare, in functie de reglementarile
financiare legale in vigoare;
n) aproba nivelurile taxelor pentru eliberarea de licente utilizatorilor
Zonei libere Sulina, agentilor economici, persoane fizice sau juridice romane
sau straine, pentru desfasurarea de catre acestia, in nume propriu, de
activitati in Zona libera Sulina;
o) aproba nivelurile comisioanelor de intermediere pe care Administratia
Zonei Libere Sulina le percepe pentru inchirierea de spatii amenajate sau
neamenajate pentru realizarea de diverse obiective din domeniul comercial,
turistic, industrial, al prestatiilor de servicii etc.;
p) aproba propunerile prezentate de directorul general al Administratiei
Zonei Libere Sulina privind cooperarea cu diversi agenti economici cu capital
strain si roman;
r) numeste si revoca directorii administratiei;
s) aproba contractele de cooperare cu agentii economici, persoane fizice
sau juridice romane sau straine; stabileste, impreuna cu organele Ministerului
de Interne, organele vamale etc., relatiile si conditiile de colaborare pentru
asigurarea pazei obiectivelor, bunurilor si marfurilor, precum si pentru
asigurarea ordinii publice in Zona libera Sulina;
t) asigura respectarea prevederilor legale privind protectia mediului
inconjurator, salubrizarea - depoluarea bazinului portuar si preluarea
reziduurilor petroliere, menajere si a gunoiului de la nave;
u) prezinta anual Ministerului Transporturilor un raport asupra activitatii
desfasurate in perioada expirata si asupra programului de activitate in curs;
v) exercita orice alte atributii ce ii revin potrivit prevederilor legale
in vigoare si regulamentului de organizare si functionare si aproba orice alte
masuri care privesc activitatea administratiei.
Art. 20
Directorul general al administratiei reprezinta interesele acesteia in
raport cu tertii si in fata organelor si organizatiilor din tara si din
strainatate. In desfasurarea activitatii curente directorul general poate
delega o parte din atributiile sale directorilor de specialitate.
Art. 21
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si competente:
a) conduce sedintele consiliului de administratie ;
b) asigura conducerea curenta a administratiei;
c) dispune, urmareste si asigura aducerea la indeplinire a hotararilor
consiliului de administratie si a prevederilor legale aplicabile
administratiei;
d) aproba regulamentele si instructiunile de serviciu pentru administrarea,
pastrarea si intretinerea mijloacelor materiale din dotarea administratiei,
dezvoltarea si modernizarea acestora, precum si pentru operatiunile comerciale,
financiare si contabile specifice si de recrutare, pregatire si perfectionare a
personalului;
e) aproba angajarea si concedierea personalului din aparatul
administratiei;
f) numeste si revoca conducatorii compartimentelor functionale;
g) indeplineste orice alte atributii si aproba orice alte masuri privind
activitatea administratiei, potrivit competentelor acordate.
CAP. 5
Bugetul de venituri si cheltuieli
Art. 22
Administratia Zonei Libere Sulina intocmeste anual bugetul de venituri si
cheltuieli, bilantul contabil si contul de profit si pierderi, dupa modelele
stabilite de Ministerul Finantelor. Bilantul contabil anual si contul de profit
si pierderi se publica in Monitorul Oficial al Romaniei. Partea a IV-a.
Art. 23
Administratia este obligata sa-si acopere din activitatea proprie
cheltuielile si sa realizeze profit.
Art. 24
Bugetul de venituri si cheltuieli se stabileste pentru fiecare exercitiu
financiar si cuprinde:
- venituri din aplicarea tarifelor de inchiriere si concesionare, sume
provenite din incasari din activitatea de comert, de servicii, din taxe de
licente, comisioane etc.;
- cheltuieli din: valori consumate in activitatea de baza, inclusiv
cheltuielile de personal, amortizarea mijloacelor fixe, intretinerea, repararea
si exploatarea mijloacelor din patrimoniu, cheltuieli de administrare,
rambursarea creditelor, plata dobanzilor, precum si alte cheltuieli prevazute
de actele normative in vigoare.
Bugetul de venituri si cheltuieli se intocmeste anual si se defalca pe
trimestre.
Art. 25
Consiliul de administratie constituie fondurile prevazute de legislatia in
vigoare si hotaraste crearea si a altor fonduri.
Art. 26
Administratia Zonei Libere Sulina hotaraste cu privire la investitiile care
urmeaza a fi realizate, in limita competentelor ce ii sunt acordate, stabileste
nivelul surselor proprii de finantare si determina volumul alocatiilor necesare
de la bugetul de stat si, dupa caz, al creditelor bancare pentru obiectivele de
investitii.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 27
Modul de contractare, de stabilire a volumului activitatilor de comert si a
altor servicii specifice administratiei, regimul de functionare a acesteia si a
compartimentelor sale functionale se stabilesc prin regulamente si instructiuni
aprobate conform competentelor.
Art. 28
Pentru lucrarile cu ciclu lung de executie, Administratia Zonei Libere
Sulina poate incheia contracte pe lucrari sau pentru prestarea altor
activitati, cu platile esalonate in rate, a caror achitare poate fi prevazuta
in mai multe exercitii bugetare consecutive.
Pentru asigurarea continuitatii activitatilor obiectivelor cu caracter
industrial se pot constitui stocuri de siguranta, ale caror mijloace de finantare
se inscriu in bugetul de cheltuieli.
Art. 29
Relatiile comerciale ale Administratiei Zonei Libere Sulina cu alte regii
sau societati comerciale se vor desfasura pe baza de contracte guvernate de
principiul libertatii contractuale, potrivit legii.
Art. 30
Administratia Zonei Libere Sulina va putea practica in raporturile sale cu
tertii preturi si tarife decurgand din actiunea conjugata a cererii si ofertei,
in conditiile legii.
Art. 31
Litigiile Administratiei Zonei Libere Sulina cu persoane fizice sau
juridice romane sau straine sunt de competenta instantelor judecatoresti din
Romania. Litigiile pot fi solutionate si pe cale amiabila sau prin arbitraj, in
conditiile prevazute de lege.
Art. 32