HOTARARE Nr.
1596 din 4 decembrie 2008
privind relocarea
refugiatilor in Romania
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 831 din 10 decembrie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 3 alin. (5) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în
România, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Prezenta hotărâre reglementează numărul şi
condiţiile de preluare de către România a unor persoane aflate pe teritoriul
altor state, care au fost recunoscute ca refugiaţi potrivit Convenţiei privind
statutul refugiaţilor, încheiată la Geneva la 28 iulie 1951, denumită în
continuare Convenţia de la Geneva, şi Protocolului privind statutul
refugiaţilor, încheiat la New York la 31 ianuarie 1967, denumit în continuare Protocol, la care România a aderat prin
Legea nr. 46/1991.
Art. 2. -In înţelesul prezentei hotărâri, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) cotă de relocare - numărul maxim de refugiaţi stabilit de autorităţile române pentru
a fi relocatîn România într-o perioadă determinată;
b) criterii de selecţie - ansamblul de indicatori stabiliţi de autorităţile române în
vederea selectării refugiaţilor aflaţi pe teritoriul altor state, care au fost
recunoscuţi potrivit Convenţiei de la Geneva, precum şi a candidaţilor propuşi
pentru relocare în România de Inaltul Comisariat al Naţiunilor Unite pentru
Refugiaţi, denumit în continuare UNHCR;
c) operaţiune de relocare - ansamblul de activităţi desfăşurate de Oficiul Român pentru
Imigrări, denumit în continuare ORI, în cooperare cu alte autorităţi, precum şi cu organizaţii
internaţionale şi organizaţii neguvernamentale, în vederea selectării şi transferării
în România a refugiaţilor în nevoie de relocare;
d) procedură de selecţie - ansamblul de activităţi prin care
autorităţile române determină în mod individual refugiaţii în nevoie de
relocare ce urmează să fie transferaţi în România;
e) procedură de transfer- ansamblul de activităţi prin care refugiaţii în nevoie de
relocare selectaţi sunt transferaţi în România;
f) refugiat în nevoie de relocare - străinul aflat pe teritoriul altui stat, care a fost recunoscut
ca refugiat potrivit Convenţiei de la Geneva, sau străinul recunoscut ca
refugiat de UNHCR în conformitate cu art. 1 lit. A din Convenţia de la Geneva
şi cu art. II pct. 2 din
Protocol, care nu beneficiază de protecţie efectivă, nu are posibilitatea
integrării pe teritoriul statului de azil şi nu are posibilitatea de repatriere
voluntară în condiţii de siguranţă şi demnitate;
g) relocare - procedura
de selecţie şi transferare a unor refugiaţi aflaţi în nevoie de relocare în
România;
h) selecţie pe bază de
dosare - metoda de selecţie individuală a
refugiaţilor în nevoie de relocare pe baza informaţiilor transmise de UNHCR,
fără intervievarea candidaţilor;
i) selecţie pe bază de
interviu - metoda de selecţie a refugiaţilor în
nevoie de relocare pe baza intervievării directe şi individuale în statul de
azil de către autorităţile române competente;
j) stat de azil - statul
pe teritoriul căruia se află refugiaţii în nevoie de relocare.
Art. 3. - România acceptă în perioada 2008 - 2010 un
număr de 120 de refugiaţi în nevoie de relocare, repartizaţi în tranşe anuale
de câte 40 de persoane.
Art. 4. - (1) Poate fi selectat pentru transferul în
România refugiatul în nevoie de relocare care
îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) este recunoscut ca refugiat în conformitate cu art.
1 lit. A din Convenţia de la Geneva şi cu art. II pct. 2 din Protocol de către un stat sau de către UNHCR, conform
mandatului său;
b) nu se bucură de protecţie efectivă pe teritoriul
statului de azil;
c) nu are perspective de integrare în statul de azil;
d) nu are perspective de repatriere voluntară în
statul de origine, în condiţii de siguranţă şi demnitate;
e) nu reprezintă un pericol
pentru ordinea publică sau securitatea naţională, sănătatea ori morala publică;
f) prezintă potenţial de integrare în societatea
românească;
g) îşi manifestă expres acceptul de a fi relocat în
România.
(2) Relocarea şi operaţiunile de relocare sunt iniţiate
pe baza necesităţilor identificate de către autorităţile române sau a nevoilor
de relocare comunicate de UNHCR.
(3) Operaţiunile de relocare se stabilesc avându-se în
vedere următoarele criterii:
a) evaluarea situaţiei privind integrarea în
societate a refugiaţilor aflaţi în România;
b) necesităţile internaţionale de relocare a
refugiaţilor.
Art. 5. - (1) In scopul stabilirii statelor în care
urmează să fie desfăşurate operaţiuni de relocare, a numărului de refugiaţi în
nevoie de relocare şi a statelor de origine a acestora se constituie Comitetul
pentru relocarea refugiaţilor în România, organism cu caracter consultativ,
fără personalitate juridică, denumit în continuare Comitet,
compus din reprezentanţi ai Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative şi ai Ministerului Afacerilor Externe.
(2) Conducerea Comitetului este asigurată de
directorul general al ORI, care este şi preşedintele acestuia.
(3) Comitetul este alcătuit din 9 membri, inclusiv
preşedintele. In termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei
hotărâri, fiecare minister reprezentat desemnează câte 4 membri.
(4) Comitetul se reuneşte în şedinţe bianuale sau, ori
de câte ori este necesar, în şedinţe extraordinare, la solicitarea
preşedintelui.
(5) La reuniunile Comitetului
pot fi invitaţi reprezentanţi ai altor autorităţi publice, instituţii sau
organizaţii. Invitaţii nu au drept de vot şi nu pot participa la adoptarea
deciziilor.
(6) Secretariatul Comitetului se asigură de către ORI.
(7) Comitetul îşi desfăşoară activitatea pe baza
regulamentului propriu de organizare, care se aprobă în prima şedinţa de lucru.
(8) Reuniunile Comitetului sunt legal constituite dacă
se desfăşoară în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul total al
membrilor. Prezenţa preşedintelui este obligatorie.
(9) Deciziile Comitetului se adoptă cu unanimitatea
membrilor prezenţi şi trebuie să stabilească statul/statele în care urmează să
fie desfăşurate operaţiuni de relocare, numărul de refugiaţi în nevoie de
relocare care urmează să fie acceptaţi şi statele de origine a acestora. In
situaţia în care nu se ajunge la unanimitate în luarea unei decizii, se propun soluţii
alternative, decizia finală urmând a fi adoptată în cadrul unei reuniuni a
Comitetului, convocată în termen de 10 zile.
(10) Deciziile prevăzute la alin. (9) se supun
aprobării ministrului internelor şi reformei administrative şi ministrului
afacerilor externe şi se aplică de către ORI numai după obţinerea acestor
aprobări.
Art. 6. - (1) După îndeplinirea condiţiei prevăzute la
art. 5 alin. (9), ORI poate informa, după caz, autorităţile statului de azil
sau UNHCR, Biroul din România, cu privire la decizia adoptată şi solicită propuneri privind posibili
candidaţi. Informarea trebuie să cuprindă cel puţin următoarele elemente:
a) condiţiile de selecţie prevăzute la art. 4 alin.
(1);
b) statul/statele din care urmează să fie selectaţi
refugiaţii în nevoie de relocare;
c) statul/statele de origine a refugiaţilor în nevoie
de relocare;
d) numărul persoanelor care urmează să facă obiectul
procedurilor de transfer.
(2) Pentru iniţierea procedurii de relocare, ORI
solicită autorităţilor statului de azil sau UNHCR întocmirea, pentru fiecare
dintre posibilii candidaţi, a unui dosar care trebuie să cuprindă:
a) datele de identificare ale refugiatului în nevoie de
relocare;
b) cererea de relocare în România, semnată de
refugiatul în nevoie de relocare;
c) descrierea situaţiei refugiatului în nevoie de
relocare şi a membrilor familiei sale, care trebuie să cuprindă datele de
identificare ale tuturor membrilor familiei, motivele pentru care au fost
recunoscuţi ca refugiaţi, situaţia din statul de azil, existenţa unor rude care
locuiesc în România sau în alte state europene, precum şi orice alte informaţii
relevante;
d) raport medical.
(3) ORI poate solicita
autorităţilor statului de azil sau UNHCR orice alte informaţii suplimentare
relevante.
(4) Pe baza dosarelor primite, având în vedere
condiţiile prevăzute la art. 4 alin. (1) şi după consultarea instituţiilor cu
atribuţii în domeniul ordinii publice şi securităţii naţionale, ORI realizează
o preselecţie a refugiaţilor în nevoie de relocare.
(5) Forma şi conţinutul documentelor care compun
dosarul prevăzut la alin. (2) se stabilesc de ORI.
Art. 7. - (1) Refugiaţii în nevoie de relocare
preselectaţi potrivit art. 6 alin. (4) sunt intervievaţi în statele de azil de
către ofiţerii ORI.
(2) Interviul prevăzut la alin. (1) are ca scop
evaluarea situaţiei refugiaţilor în nevoie de relocare în funcţie de condiţiile
prevăzute la art. 4 alin. (1), a potenţialului de integrare în România şi a
situaţiei medicale a refugiaţilor. Rezultatul evaluării se consemnează într-un
raport individual.
(3) Procedura de selecţie se finalizează prin emiterea
de către ORI a deciziei de acceptare a refugiaţilor în nevoie de relocare care
îndeplinesc criteriile de selecţie. Decizia se poate comunica, după caz,
statului de azil sau UNHCR.
Art. 8. - (1) In cazul în care nu se pot organiza
misiuni de selecţie în statul de azil, prin decizie motivată a directorului
general ORI, se poate stabili derularea procedurii de selecţie numai pe baza
dosarelor remise de UNHCR şi, după caz, a informaţiilor suplimentare transmise
de UNHCR.
(2) Dispoziţiile art. 7 alin. (3) se aplică în mod
corespunzător.
Art. 9. - (1) Pentru intrarea
pe teritoriul României, refugiaţii în nevoie de relocare menţionaţi în decizia
ORI prevăzută la art. 7 alin. (3) sunt exceptaţi de la regimul obligativităţii
vizelor.
(2) Persoanelor care fac obiectul prezentei hotărâri
li se permite intrarea pe teritoriul României în baza deciziei ORI prevăzute la
art. 7 alin. (3) şi a documentelor de călătorie acceptate de statul român.
(3) In aplicarea art. 10 alin. (6) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România,
republicată, persoanelor prevăzute la alin. (1) li se poate permite intrarea pe
teritoriul României şi pe baza următoarelor documente de călătorie:
a) certificatul de refugiat emis de UNHCR;
b) documentul de călătorie emis de Comitetul
Internaţional al Crucii Roşii;
c) documentul de călătorie eliberat de ORI, potrivit
modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(4) Documentul de călătorie prevăzut la alin. (3) lit.
c) se emite de ORI în baza deciziei ORI prevăzute la art. 7 alin. (3), exclusiv
în scopul realizării transferului.
(5) După stabilirea detaliilor procedurii de transfer,
dar nu mai puţin de 24 de ore până la momentul transferului, ORI comunică
Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră următoarele:
a) data şi ora previzionate pentru sosirea în România
a refugiaţilor în nevoie de relocare;
b) mijlocul de transport şi punctul de frontieră prin
care se intenţionează intrarea în România;
c) datele de identitate ale refugiaţilor în nevoie de
relocare ce urmează a fi transferaţi în România;
d) decizia ORI prevăzută la art. 7 alin. (3).
Art. 10. - In vederea pregătirii transferului, ORI poate
organiza sau contracta pentru refugiaţii în nevoie de relocare selectaţi
servicii de orientare culturală şi consiliere în statele de azil, în condiţiile
prevăzute de lege.
Art. 11. - (1) Pentru realizarea activităţilor de
selecţie şi transfer, Ministerul Afacerilor Externe, prin reprezentanţele
diplomatice şi oficiile consulare, oferă spijin reprezentanţilor ORI aflaţi în
statele de azil.
(2) In situaţia în care statul român nu are misiune
diplomatică în statul de azil în care urmează să se deruleze o operaţiune de
relocare, Ministerul Afacerilor Externe, la solicitarea ORI, desemnează un
reprezentant care să se deplaseze în statul de azil împreună cu ofiţerii ORI.
Art. 12. - După intrarea pe teritoriul României, ORI
emite hotărâri prin care persoanelor transferate li se recunoaşte statutul de
refugiat în România şi le eliberează acestora documente, potrivit legii.
Art. 13. - Cheltuielile
necesare pentru aplicarea dispoziţiilor prezentei hotărâri se suportă din
bugetul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative - Oficiul Român
pentru Imigrări, în limita fondurilor bugetare aprobate cu această destinaţie,
din fondurile alocate României de Uniunea Europeană prin Fondul European pentru
Refugiaţi, precum şi din alte surse, în condiţiile prevăzute de lege.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul internelor şi reformei administrative,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
Modelul Documentului de călătorie (Laissez-Passer)
pentru transferul refugiaţilor în vederea relocării în România
DOCUMENT DE CĂLĂTORIE
(LAISSEZ-PASSER)
Seria documentului:
Prezentul document de călătorie nu poate fi considerat
în nicio împrejurare echivalentul unui document de călătorie care să permită
ieşirea de pe teritoriul României sau echivalentul unui document care să
certifice identitatea persoanei.
Valabil numai pentru transferul
din...........................................................................................................................................................1)
în România.
Refugiatul trebuie să se prezinte
la..............................................................................................2) până
la.................................................................3).
Eliberat de: Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative - Oficiul Român pentru Imigrări
NUME........................................................................................................................................................................ ..............................................
PRENUME........................................................................................................................................................................ .......................................
LOCUL ŞI DATA
NAŞTERII...................................................................................................................................................................................
CETĂŢENIE.............................................................................................................................................................................................................
Data eliberării.................................................................................................................................................................................. ..........................
Pentru Ministerul Internelor şi Reformei Administrative
- Oficiul Român pentru Imigrări
................................................
(loc semnătură)
ştampila
Purtătorul acestui document de călătorie
(laissez-passer) a fost identificat de autorităţi în vederea relocării în
România ca refugiat.
Acest document este eliberat în temeiul art. 9 alin.
(3) lit. c) din Hotărârea Guvernului nr. 1.596/2008 privind relocarea
refugiaţilor în România.
1)Statuldeazil.
2) Locul unde
refugiatul trebuie să se prezinte la sosirea în România.
3)Termenul-limită
până la care refugiatul trebuie să se prezinte la sosirea în România.