HOTARARE Nr. 179 din 7 martie 1991
privind divizarea unei societati comerciale pe actiuni in domeniul resurselor
si industriei
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 72 din 4 aprilie 1991
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
In temeiul statutului Societatii comerciale "Astar" - S.A.
Bucuresti, anexa la Hotarirea Guvernului nr. 1104/16 octombrie 1990, se aproba
hotarirea consiliului imputernicitilor statului din 27.02.1991 cu privire la
divizarea in doua societati comerciale, prin infiintarea Societatii comerciale
"Arcasrom" - S.A. Bucuresti, pe baza datelor de bilant incheiate la
31 decembrie 1990, pentru activitatea de comert exterior, avind sediul,
obiectul de activitate si capitalul social prevazut in statutul anexat.
p. PRIM-MINISTRU
ANTON VATASESCU
ANEXA 1
STATUTUL
Societatii comerciale "Arcasrom" - S.A.
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea societatii
Denumirea societatii este Societatea comerciala "Arcasrom" - S.A.
In toate actele, facturile, anunturile, publicatiile si alte acte emanind
de la societate, denumirea societatii va fi precedata sau urmata de cuvintele
"societate pe actiuni" sau initialele "S.A.", de capitalul
social si numarul de inregistrare.
Art. 2
Forma juridica a societatii
Societatea comerciala "Arcasrom" - S.A. este persoana juridica
romana, avind forma juridica de societate pe actiuni. Aceasta isi desfasoara
activitatea in conformitate cu legile romane si cu prezentul statut.
Art. 3
Sediul societatii
Sediul societatii este in Romania, localitatea Bucuresti, strada Fintinica
nr. 38, sector 2. Sediul societatii poate fi schimbat in alta localitate din
Romania, pe baza hotaririi adunarii generale a actionarilor, potrivit legii.
Societatea poate avea sucursale, filiale, reprezentante, agentii, situate
si in alte localitati din tara si strainatate.
Art. 4
Durata societatii
Durata societatii este nelimitata.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate al societatii
Art. 5
Scopul societatii este producerea si comercializarea operatiunilor care fac
obiectul de activitate al societatii comerciale.
Art. 6
Obiectul de activitate al societatii este:
a) operatiuni de export-import si cooperari pentru marfuri, servicii, in
nume propriu si/sau pe baza de comision;
b) comercializarea de marfuri prin magazine proprii;
c) activitati de service, consulting, asistenta tehnica, reprezentare si
intermediere, leasing, chartering, turism, consignatie etc.
CAP. 3
Capitalul social, actiunile
Art. 7
Capitalul social
Capitalul social initial este fixat la suma de 1,1 mil. lei impartit in 212
actiuni nominative in valoare nominala de 5.000 lei fiecare, in intregime
subscrise de actionar.
Capitalul social initial impartit in actiuni nominative de 5.000 lei
fiecare, este in intregime subscris de statul roman, in calitate de actionar
unic si varsat in intregime la data constituirii societatii.
Capitalul social initial este detinut integral de statul roman, ca actionar
unic, pina la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte
persoane fizice sau juridice, romane sau straine, in conditiile legii.
Art. 8
Actiunile
Actiunile nominative ale societatii vor cuprinde toate elementele prevazute
de lege.
Actiunile vor purta timbrul sec al societatii si semnatura a doi
administratori.
Societatea va tine evidenta actiunilor intr-un registru numerotat, sigilat
si parafat de presedintele consiliului de administratie, care se pastreaza la
sediul societatii.
Art. 9
Reducerea sau marirea capitalul social
Capitalul social poate fi redus sau marit pe baza hotaririi adunarii
generale extraordinare a actionarilor in conditiile si cu respectarea
procedurii prevazute de lege.
Art. 10
Drepturi si obligatii decurgind din actiuni
Fiecare actiune subscrisa si varsata de actionari confera acestora dreptul
la un vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul de a alege si de a fi
ales in organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea
beneficiilor, conform prevederilor prezentului statut si dispozitiilor legale,
respectiv la alte drepturi prevazute in statut.
Detinerea actiunii implica adeziunea de drept la statut.
Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmeaza actiunile, in cazul
trecerii lor in proprietatea altor persoane.
Obligatiile societatii sint garantate cu capitalul social al acesteia, iar
actionarii raspund in limita valorii actiunilor ce le detin.
Patrimoniul societatii nu poate fi grevat de datorii sau alte obligatii
personale ale actionarilor. Un creditor al unui actionar poate formula
pretentii asupra partii din beneficiul societatii ce i se va repartiza de catre
adunarea generala a actionarilor sau a cotei-parti cuvenite acestuia la
lichidarea societatii, efectuate in conditiile prezentului statut.
Art. 11
Cesiunea actiunilor
Actiunile sint indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaste
decit un proprietar pentru fiecare actiune.
Cesiunea partiala sau totala a actiunilor intre actionari sau terti se face
in conditiile si cu procedura prevazuta de lege.
Art. 12
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii unor actiuni, proprietarul va trebui sa anunte consiliul
de administratie si sa faca public faptul prin presa, in cel putin 2 ziare de
larga circulatie din localitatea in care se afla sediul societatii. Dupa 6 luni
va putea obtine un "duplicat al actiunii".
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 13
Atributii
Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al societatii,
care decide asupra activitatii acesteia si asigura politica ei economica si
comerciala.
Adunarile generale ale actionarilor sint ordinare si extraordinare si au
urmatoarele atributii principale:
a) aproba structura organizatorica a societatii si numarul de posturi,
precum si normativul de constituire a compartimentelor functionale si de
productie;
b) aleg membrii consiliului de administratie si ai comisiei de cenzori,
inclusiv cenzorii supleanti, le stabilesc remunerarea, ii descarca de
activitate si ii revoca;
c) aleg directorul general, il descarca de activitate si il revoca;
directorul general este si presedintele consiliului de administratie;
d) stabilesc nivelul de salarizare a membrilor consiliului de
administratie, directorului general, membrilor comitetului de directie si ai
comisiei de cenzori, in conformitate cu prevederile legii;
e) stabilesc bugetul de venituri si cheltuieli si, dupa caz, programul de
activitate pe exercitiul urmator;
f) examineaza, aproba sau modifica bilantul si contul de beneficii si
pierderi dupa analizarea raportului consiliului de administratie si al comisiei
de cenzori, aproba repartizarea beneficiului;
g) hotarasc cu privire la contractarea de imprumuturi bancare pe termen
lung, inclusiv a celor externe; stabilesc competentele si nivelul de
contractare a imprumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale si a
garantiilor; aproba orice fel de credit financiar acordat de societate;
h) hotarasc cu privire la infiintarea si desfiintarea de sucursale, filiale
si agentii;
i) hotarasc cu privire la marirea sau reducerea capitalului social, la
modificarea numarului de actiuni sau a valorii nominale a acestora, precum si
la cesiunea actiunilor;
j) hotarasc cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum si
la transformarea formei juridice a societatii;
k) hotarasc cu privire la comasarea, divizarea, dizolvarea si lichidarea
societatii;
l) analizeaza rapoartele consiliului de administratie privind stadiul si
perspectivele societatii cu referire la profit si dividende, pozitia pe piata
interna si internationala, nivelul tehnic, calitatea, forta de munca, protectia
mediului, relatiile cu clientii;
m) hotarasc cu privire la actionarea in justitie a membrilor consiliului de
administratie, directorului general si a cenzorilor, pentru paguba pricinuita
societatii;
n) hotarasc in orice alte probleme privind societatea.
Hotaririle in problemele prevazute la lit. i), j) si k) vor putea fi aduse
la indeplinire numai dupa aprobarea lor de catre organul care a aprobat
constituirea societatii, in perioada in care statul este actionar unic.
Atributiile adunarilor generale ordinare si extraordinare ale actionarilor
se diferentiaza potrivit legii.
Art. 14
Convocarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala a actionarilor se convoaca de presedintele consiliului de
administratie sau de unul dintre vicepresedinti, pe baza imputernicirii date de
presedinte.
Adunarile generale ordinare au loc cel putin o data pe an, la doua luni de
la incheierea exercitiului economico-financiar, pentru examinarea bilantului si
a contului de beneficii si pierderi pe anul precedent si pentru stabilirea
programului de activitate si a bugetului pe anul in curs.
Adunarile generale extraordinare se convoaca la cererea actionarilor
reprezentind cel putin 1/3 din capitalul social, la cererea comisiei de
cenzori, precum si in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult
de 10% timp de 2 ani consecutiv, cu exceptia primilor 2 ani de la infiintarea
societatii.
Adunarea generala va fi convocata de administratori de cite ori va fi
nevoie, in conformitate cu dispozitiile din statut, cu cel putin 15 zile
inainte de data stabilita.
Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial si intr-unul din ziarele de
larga circulatie din localitatea in care se afla sediul societatii sau din cea
mai apropiata localitate.
Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii, precum si ordinea de
zi, cu aratarea explicita a tuturor problemelor care vor face obiectul
dezbaterilor adunarii.
Cind in ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea statutului,
convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
Adunarea generala a actionarilor se intruneste la sediul societatii sau in
alt loc din aceeasi localitate.
Art. 15
Organizarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala ordinara este constituita valabil si poate lua hotariri
daca la prima convocare actionarii prezenti sau reprezentati detin cel putin
2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare, daca detin cel putin 1/2 din
capitalul social.
Adunarea generala extraordinara este constituita valabil si poate lua
hotariri, daca la prima convocare actionarii prezenti sau reprezentati detin
cel putin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, daca detin cel
putin 1/2 din capitalul social.
Adunarea generala a actionarilor este prezidata de presedintele consiliului
de administratie, iar in lipsa acestuia, de catre unul dintre vicepresedinti,
desemnat de presedinte.
Presedintele consiliului de administratie desemneaza, dintre membrii
adunarii generale, un secretar care sa verifice lista de prezenta a
actionarilor si sa intocmeasca procesul-verbal al adunarii.
Procesul-verbal al adunarii se va scrie intr-un registru sigilat si
parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat sedinta si de
secretarul care l-a intocmit.
La sedintele ordinare si extraordinare ale adunarii generale a
actionarilor, in care se dezbat probleme privitoare la raporturile de munca cu
personalul societatii, pot fi invitati si reprezentantii salariatilor.
Art. 16
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor
Hotaririle adunarilor se iau prin vot deschis.
Actionarii voteaza, de regula, prin ridicare de miini.
La propunerea persoanei care prezideaza, sau a unui grup de actionari
prezenti sau reprezentati, ce detin cel putin 1/4 din capitalul social, se va
putea decide ca votul sa fie secret.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de
administratie si a cenzorilor, pentru revocarea si pentru luarea hotaririlor
referitoare la raspunderea administratorilor. Hotaririle adunarii generale sint
obligatorii chiar pentru actionarii absenti sau nereprezentati.
Art. 17
In perioada in care statul este actionar unic, atributiile adunarii
generale a actionarilor vor fi exercitate de consiliul imputernicitilor
statului, alcatuit si numit potrivit legii.
Consiliul imputernicitilor statului isi desfasoara activitatea in
conformitate cu prevederile referitoare la organizarea si functionarea
consiliului imputernicitilor statului.
Consiliul imputernicitilor statului se va desfiinta de drept, la data la
care se va tine sedinta de constituire a adunarii generale a actionarilor.
CAP. 5
Consiliul de administratie
Art. 18
Organizare
Societatea pe actiuni este administrata de catre consiliul de administratie
compus din 7 administratori, alesi de adunarea generala a actionarilor pe o
perioada de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realesi pe noi perioade de 4 ani,
care pot avea calitatea de actionari. Numarul de administratori este stabilit
in raport cu volumul si specificul activitatii societatii comerciale.
Alegerea administratorilor se face dintre persoanele desemnate de
actionari.
Cind se creeaza un loc vacant in consiliul de administratie, adunarea
generala a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului
vacant. Adunarea generala a actionarilor va alege, ca nou administrator, o
persoana indicata de acelasi actionar care a desemnat pe predecesorul sau.
Durata pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa locul vacant va
fi egala cu perioada care a ramas pina la expirarea mandatului predecesorului
sau.
Sint incompatibile cu calitatea de membru al consiliului de administratie,
al comisiei de cenzori si de director persoanele care, potrivit legii, sint
incapabile sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasa, abuz de
incredere, fals, inselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare
de mita, precum si pentru alte infractiuni, prevazute de lege referitor la
societatile comerciale.
Pina la transmitere actiunilor din proprietatea statului catre terte persoane
fizice sau juridice, consiliul de administratie al societatii comerciale va fi
numit de consiliul imputernicitilor statului, cu acordul ministerului de
resort.
Consiliul de administratie este condus de un presedinte.
Componenta consiliului de administratie si desemnarea membrilor acestuia se
stabilesc de adunarea generala a actionarilor.
La prima sedinta, consiliul de administratie alege dintre membrii sai 1 - 3
vicepresedinti.
Consiliul de administratie se intruneste la sediul societatii, ori de cite
ori este necesar, la convocarea presedintelui sau a unei treimi din numarul
membrilor sai. El este prezidat de presedinte, iar in lipsa acestuia, de unul
dintre vicepresedinti, desemnat de presedinte. Presedintele numeste un secretar
fie dintre membrii consiliului, fie din afara acestuia.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin 1/2 din
numarul membrilor consiliului de administratie si deciziile se iau cu
majoritatea absoluta a membrilor prezenti.
Dezbaterile consiliului de administratie au loc, conform ordinii de zi
stabilita pe baza proiectului comunicat de presedinte, cu cel putin 15 zile
inainte. Acestea se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se inscrie
intr-un registru sigilat si parafat de presedintele consiliului de
administratie. Procesul-verbal se semneaza de persoana care a prezidat sedinta
si de secretar.
Consiliul de administratie poate delega unuia sau mai multor membrii ai sai
unele imputerniciri pe probleme limitate si poate recurge la experti pentru
studierea anumitor probleme.
In relatiile cu tertii, societatea este reprezentata de catre presedintele
consiliului de administratie pe baza si in limitele imputernicirilor date de
adunarea generala a actionarilor sau in lipsa lui, de catre unul dintre
vicepresedinti, desemnat de consiliu. Cel ce reprezinta societatea semneaza
actele care o angajeaza fata de terti.
Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice act care este
legat de administrarea societatii in interesul acesteia, in limita drepturilor
care li se confera.
Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitia actionarilor si comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate
documentele societatii.
Presedintele, vicepresedintii, membrii consiliului de administratie,
directorul general si adjunctii acestuia raspund individual sau solidar, dupa
caz, fata de societate, pentru prejudiciile rezultate din infractiuni sau
abateri de la dispozitiile legale, pentru abaterile de la statut sau pentru
greseli in administrarea societatii. In astfel de situatii, ei vor putea fi
revocati prin hotarirea adunarii generale a actionarilor.
Art. 19
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are in principal urmatoarele atributii:
a) angajeaza si concediaza personalul si stabileste drepturile si
obligatiile acestuia;
b) stabileste indatoririle si responsabilitatile personalului societatii pe
compartimente;
c) aproba operatiunile de incasari si plati potrivit competentelor
acordate;
d) aproba operatiunile de cumparare si vinzare de bunuri potrivit
competentelor acordate;
e) aproba incheierea de contracte de inchiriere (luarea sau darea cu
chirie);
f) stabileste tactica si strategia de marketing;
g) aproba incheierea sau rezilierea contractelor potrivit competentelor
acordate;
h) supune anual adunarii generale a actionarilor, in termen de 60 de zile
de la incheierea exercitiului economico-financiar, raportul cu privire la activitatea
societatii, bilantul si contul de beneficii si pierderi pe anul precedent,
precum si proiectul de program de activitate si proiectul de buget al
societatii pe anul in curs;
i) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generala a actionarilor.
CAP. 6
Art. 20
Comitetul de directie
Consiliul de administratie poate delega o parte din atributiile sale unui
comitet de directie, compus din membri alesi din cadrul consiliului de
administratie, fixindu-le in acelasi timp si salariile, potrivit legii.
La societatile ce au regimul celor cu capital integral de stat, atributia
prevazuta la alineatul de mai sus se executa cu acordul ministerului de resort.
Presedintele indeplineste si functia de director general sau director, in
care calitate conduce si comitetul de directie, asigurind conducerea curenta a
societatii, aduce la indeplinire deciziile consiliului de administratie, in
limitele activitatii societatii.
Deciziile comitetului de directie se iau cu majoritatea absoluta a
voturilor membrilor sai.
Comitetul de directie este obligat sa prezinte, la fiecare sedinta a
consiliului de administratie, registrul sau de deliberari.
In comitetul de directie votul nu poate fi dat prin delegatie.
CAP. 7
Gestiunea societatii
Art. 21
Comisia de cenzori
Gestiunea societatii este controlata de actionari si de comisia de cenzori,
formata din 3 membri care trebuie sa fie asociati, cu exceptia cenzorilor
contabili. Cenzorii se aleg de adunarea generala a actionarilor.
In perioada in care statul este actionar unic, cenzorii sint reprezentanti
ai Ministerului Finantelor.
Adunarea generala alege, de asemenea, acelasi numar de cenzori supleanti
care vor inlocui, in conditiile legii, pe cenzorii titulari.
Pentru a putea exercita dreptul de control, actionarilor li se pot
prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societatii, situatia
patrimoniului, a beneficiilor si a pierderilor.
Comisia de cenzori are urmatoarele atributii principale:
a) in cursul exercitiului financiar verifica gospodarirea fondurilor fixe
si a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa si registrele de
evidenta contabila si informeaza consiliul de administratie asupra neregulilor
constatate;
b) la incheierea exercitiului financiar controleaza exactitatea
inventarului, a documentelor si informatiilor prezentate de consiliul de
administratie asupra conturilor societatii, a bilantului si a contului de
beneficii si pierderi, prezentind adunarii generale a actionarilor un raport
scris;
c) la lichidarea societatii controleaza operatiunile de lichidare;
d) prezinta adunarii generale a actionarilor punctul sau de vedere la
propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului si
a obiectului societatii.
Comisia de cenzori se intruneste la sediul societatii si ia decizii in
unanimitate. Daca nu se realizeaza unanimitatea, raportul cu divergente se
inainteaza adunarii generale.
Comisia de cenzori poate convoca adunarea generala extraordinara a
actionarilor, daca aceasta nu a fost convocata de consiliul de administratie,
in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani
consecutiv (cu exceptia primilor 2 ani de la constituirea societatii) sau ori de
cite ori considera necesar pentru alte situatii, privind incalcarea
dispozitiilor legale si statutare.
Atributiile si modul de functionare a comisiei de cenzori, precum si
drepturile si obligatiile cenzorilor, se completeaza cu dispozitiile legale in
acest domeniu.
Cenzorii si cenzorii supleanti se numesc pe o perioada de maximum 3 ani si
pot fi realesi; numarul cenzorilor trebuie sa fie impar.
Sint incompatibile cu calitatea de cenzori persoanele care intra sub
incidenta art. 18 alin. 4, precum si cei care sint rude sau afini pina la al
patrulea grad sau sotii administratorilor, cei care primesc sub orice forma,
pentru alte functii decit aceea de cenzori, un salariu sau o remuneratie de la
administratori sau de la societate.
CAP. 8
Activitatea societatii
Art. 22
Exercitiul economico-financiar
Exercitiul economico-financiar incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31
decembrie ale fiecarui an. Primul exercitiu incepe la data constituirii
societatii.
Art. 23
Personalul societatii
Personalul de conducere al societatii si cenzorii sint alesi de adunarea
generala a actionarilor. In perioada cit statul este actionar unic, personalul
de conducere si cenzorii vor fi numiti de consiliul imputernicitilor statului,
cu acordul ministerului de resort.
Restul personalului este angajat de catre consiliul de administratie sau de
catre directorul general al societatii comerciale.
Nivelul salariilor pentru personalul societatii, pe categorii de functii,
se stabileste si poate fi modificat de catre adunarea generala a actionarilor
in functie de studii si munca efectiv prestata, cu respectarea limitei minime
de salarizare prevazute de lege.
Pina la aprobarea legislatiei in domeniu, salarizarea se face conform
legislatiei in vigoare.
Plata salariilor, a impozitelor pe acestea si a cotei de asigurari sociale
se va face potrivit legii.
Drepturile si obligatiile personalului societatii sint stabilite de catre
consiliul de administratie sau de catre directorul general al societatii
comerciale.
Art. 24
Amortizarea fondurilor fixe
Consiliul de administratie stabileste, in conditiile legii, modul de
amortizare a fondurilor fixe.
Art. 25
Evidenta contabila si bilantul contabil
Societatea va tine evidenta contabila, in lei, va intocmi anual bilantul si
contul de beneficii si pierderi, avind in vedere normele metodologice elaborate
de Ministerul Finantelor.
Bilantul si contul de beneficii si pierderi vor fi publicate in Monitorul
Oficial, conform legii.
Art. 26
Calculul si repartizarea beneficiilor
Beneficiul societatii se stabileste pe baza bilantului aprobat de adunarea
generala a actionarilor. Beneficiul impozabil se stabileste in conditiile
legii.
Din beneficiul societatii se pot constitui fonduri destinate modernizarii,
cercetarii si dezvoltarii de produse noi, investitiilor, reparatiilor, precum
si pentru alte destinatii stabilite de adunarea generala a actionarilor.
Din beneficiul anual se stabilesc fondul de rezerva, care va fi de cel mult
5% din totalul beneficiului prevazut in bilantul anual (constituirea lui
efectuindu-se pina se va atinge minimum a cincea parte din capitalul social),
precum si alte cote prevazute in reglementarile in vigoare.
Din beneficiul prevazut in bilant se scade impozitul legal, rezultind
beneficiul cuvenit actionarilor, care se repartizeaza intre acestia
proportional cu aportul la capitalul social, precum si pentru alte nevoi ale
societatii.
Plata beneficiului cuvenit actionarilor se face de societate, in conditiile
legii, in cel mult 2 luni de la aprobarea bilantului de catre adunarea generala
a actionarilor.
In cazul inregistrarii de pierderi, adunarea generala a actionarilor va
analiza cauzele si va hotari in consecinta.
Suportarea pierderilor de catre actionari se va face proportional cu
aportul la capital si in limita capitalului subscris.
Art. 27
Registrele societatii
Societatea tine registrele prevazute de lege.
CAP. 9
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii
Art. 28
Modificarea formei juridice
Societatea va putea fi transformata in alta forma de societate prin
hotarirea adunarii generale a actionarilor.
In perioada in care statul este unic actionar, transformarea formei juridice
a societatii se va putea face numai cu aprobarea organului care a infiintat-o.
Noua societate va indeplini formalitatile legale de inregistrare si
publicitate cerute la infiintarea societatilor.
Art. 29
Dizolvarea societatii
Urmatoarele situatii duc la dizolvarea societatii:
- imposibilitatea realizarii obiectului social;
- hotarirea adunarii generale;
- falimentul;
- pierderea unei jumatati din capitalul social, dupa ce s-a consumat fondul
de rezerva, daca adunarea generala a actionarilor nu decide completarea
capitalului sau reducerea lui la suma ramasa;
- numarul de actionari va fi redus sub 5, mai mult de 6 luni;
- la cererea oricarui actionar, daca imprejurarile de forta majora si
consecintele lor dureaza mai mult de 8 luni, iar adunarea generala a
actionarilor constata ca functionarea societatii nu mai este posibila;
- in orice alte situatii, pe baza hotaririi adunarii generale a
actionarilor, luata in unanimitate.
Dizolvarea societatii comerciale trebuie sa fie inscrisa in registrul
comertului si publicata in Monitorul Oficial.
Art. 30
Lichidarea societatii
In caz de dizolvare, societatea va fi lichidata.
Lichidarea societatii si repartitia patrimoniului se fac in conditiile si
cu respectarea procedurii prevazute de lege.
Art. 31
Litigii
Litigiile societatii cu persoane fizice sau juridice romane sint de
competenta instantelor judecatoresti din Romania.
Litigiile nascute din raporturile contractuale dintre societate si persoanele
juridice romane pot fi solutionate si prin arbitraj, potrivit legii.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 32
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile legale
referitoare la societatile comerciale.
Art. 33
Consiliul imputernicitilor statului va executa atributiile adunarii
generale a actionarilor, pe perioada cit societatea comerciala are capital
integral de stat. Consiliul imputernicitilor statului se organizeaza si
functioneaza in conformitate cu prevederile regulamentului de organizare si
functionare a acestuia.