HOTARARE Nr. 179 din 13 aprilie 1992
privind reorganizarea si functionarea Agentiei Romane de Dezvoltare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 108 din 27 mai 1992
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Agentia Romana de Dezvoltare se reorganizeaza si va functiona conform
statutului anexat, care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, Hotararea Guvernului nr.
182 din 20 martie 1991 se abroga.
ANEXA 1
AGENTIA ROMANA DE DEZVOLTARE
STATUT
CAP. 1
Dispozitii generale
Forma juridica si subordonarea
Art. 1
Agentia Romana de Dezvoltare este organ central de specialitate in
subordinea Guvernului.
Conducerea
Art. 2
Agentia functioneaza sub conducerea unui consiliu de administratie.
Obiective
Art. 3
Agentia isi desfasoara activitatea in baza prevederilor prezentului statut,
avand urmatoarele obiective:
a) promovarea investitiilor straine, in scopul sustinerii dezvoltarii
economice a Romaniei;
b) coordonarea asistentei economice externe guvernamentale, in vederea
sprijinirii si accelerarii procesului de reforme economice si sociale din
Romania.
CAP. 2
Atributii
Art. 4
Agentia are urmatoarele atributii:
a) elaborarea si aducerea la indeplinire de programe pentru atragerea si
orientarea investitiilor straine in economia nationala a Romaniei, cu deosebire
in sectoarele prioritare;
b) elaborarea si aducerea la indeplinire de programe destinate atragerii de
noi programe de asistenta economica guvernamentale acordate Romane si corelarea
acestora cu necesitatile tranzitiei spre economia de piata;
c) pregatirea si prezentarea de propuneri Guvernului in legatura cu
strategia si actiunile care se impun in vederea promovarii si orientarii
investitiilor straine si asistentei economice externe;
d) inregistrarea, analizarea si confirmarea cererilor de investitii straine
in Romania.
Colaborare
Art. 5
Agentia isi desfasoara activitatea in colaborare cu ministerele, agentiile
si celelalte institutii guvernamentale, precum si cu agentii economici cu
capital integral sau majoritar de stat ori particulari, organizatiile si
asociatiile profesionale, alte institutii si organizatii din Romania si din
strainatate.
Autorizari
Art. 6
In exercitarea atributiilor sale, agentia este autorizata, cu respectarea
obiectului sau de activitate si a prevederilor legii:
a) sa furnizeze, prin oficii proprii, servicii de consultanta sau alte
servicii, la cererea celor interesati;
b) sa desfasoare actiuni de publicitate in legatura au atributiile agentiei
c) sa foloseasca consultanti externi;
d) sa intreprinda, in tara si in strainatate, actiunile necesare pentru
promovarea obiectivelor agentiei, inclusiv prin infiintarea de birouri externe
de reprezentare si de centre interne teritoriale;
e) sa stabileasca, cu avizul Ministerului Economiei si Finantelor, tarifele
si sumele aferente platii serviciilor, facilitatilor si bunurilor pe care le
furnizeaza;
f) sa primeasca, conform prevederilor legale, de la persoane fizice si
juridice mijloace materiale si banesti transmise cu titlu gratuit si sa le
utilizeze cu respectarea destinatiei stabilite de transmitatori si in
conformitate cu statutul agentiei.
CAP. 3
Organizare si functionare
Structura organizatorica
Art. 7
Structura organizatorica a agentiei este prevazuta in anexa "A"
de la prezentul statut.
Consiliul de administratie
Art. 8
Consiliul de administratie al agentiei este format din presedinte si 10
membri si se numeste prin decizia primului-ministru.
Numirea persoanelor din consiliul de administratie al agentiei se face cu
respectarea incompatibilitatilor prevazute in art. 3 al Legii nr. 37/1990
privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei.
Art. 9
Presedinte al consiliului de administratie va fi desemnata o persoana
posedind o experienta manageriala si comerciala recunoscuta, fiind prin aceasta
in masura sa contribuie in mod substantial la realizarea obiectivelor agentiei.
Art. 10
- Membrii consiliului de administratie vor fi persoane cu experienta, din
cadrul urmatoarelor activitati si institutii:
a) intreprinderi particulare mici si mijlocii;
b) agenti economici cu capital integral sau majoritar de stat si agenti
economici cu participare de capital strain;
c) institutii financiare publice si private, romane si straine;
d) Ministerul Economiei si Finantelor;
e) Ministerul Industriei;
f) Ministerul Agriculturii si Alimentatiei;
g) Ministerul Comertului si Turismului;
h) Agentia Nationala pentru Privatizare, respectiv, dupa constituire,
Fondul Proprietatii de Stat si Fondurile Proprietatilor Private.
Membrii consiliului de administratiei care au un interes in temele abordate
in sedinta de consiliu nu pot participa la vot.
Art. 11
Calitatea de membru al consiliului de administratie se exercita personal.
Art. 12
Durata mandatului consiliului de administratie este de 5 ani.
Art. 13
Membrii consiliului de administratie vor primi o indemnizatie lunara,
pentru fiecare sedinta, de 500 lei. Aceasta suma se indexeaza o data cu indexarea
salariilor.
Art. 14
Hotararile consiliului de administratie sunt valabile daca au fost adoptate
cu votul a cel putin 6 din membrii sai.
Art. 15
Consiliul de administratie se intruneste de cel putin 6 ori pe an si isi
stabileste propriul regulament de lucru.
Art. 16
Consiliul de administratie poarta raspunderea pentru politica utilizata de
agentie in vederea indeplinirii obiectivelor fixate conform prezentului statut.
Art. 17
Consiliul de administratie analizeaza si aproba propunerile comitetului
executiv privind programul strategic pe 3 ani si programul anual.
Art. 18
Consiliul de administratie primeste in mod regulat, din partea comitetului
executiv, rapoarte privind modul de aducere la indeplinire a programului anual
aprobat.
Art. 19
Consiliul de administratie analizeaza si aproba propunerile elaborate in
cursul anului de comitetul executiv, in vederea sustinerii realizarii
obiectivelor agentiei.
Presedintele executiv
Art. 20
Presedintele executiv este membru d drept al consiliului de administratie,
dar nu poate detine functia de presedinte al consiliului de administratie.
Art. 21
Presedintele executiv va fi numit de primul-ministru, la propunerea
consiliului de administratie.
Art. 22
Presedintele executiv se numeste pentru o durata de 5 ani.
Art. 23
Presedintele executiv se asimileaza functiei de secretar de stat.
Comitetul executiv
Art. 24
Comitetul executiv se compune din presedintele executiv si 4 directori
generali executivi.
Art. 25
Directorii generali executivi sunt numiti in functie de catre consiliul de
administratie, la propunerea presedintelui executiv.
Art. 26
Comitetul executiv se intruneste saptamanal si raspunde de politica operativa,
conducerea si controlul activitatilor agentiei, potrivit strategiei stabilite
de consiliul de administratie. Comitetul executiv isi indeplineste atributiile
sub conducerea presedintelui executiv.
Art. 27
Comitetul executiv numeste in functie directorii, la propunerea
directorului general executiv care raspunde de sectorul respectiv de activitate
al agentiei.
Art. 28
Comitetul executiv analizeaza lunar raportul cu privire la modul de aducere
la indeplinire a programului anual, prezentat de presedintele executiv.
Art. 29
Comitetul executiv hotaraste cu privire la utilizarea personalului agentiei
conform cerintelor impuse de programul anual.
CAP. 4
Personalul agentiei
Angajarea personalului
Art. 30
Agentia este autorizata sa angajeze personal, in conditiile stabilite prin
politica de personal aprobata de consiliul de administratie, cu respectarea
legislatiei in vigoare.
Art. 31
Numarul maxim de angajati ai agentiei este de 100 de persoane, exclusiv presedintele
executiv. In numarul maxim de posturi prevazut nu se include personalul aferent
activitatii de registratura, dactilografiere, secretariat, administrativ, de
deservire, paza, curierii si muncitorii, care poate fi de cel 15% din numarul
total de posturi aprobate.
Art. 32
Salarizarea personalului agentiei se va face conform reglementarilor egale
privind institutiile publice.
Confidentialitatea informatiilor
Art. 33
Membrii consiliului de administratie, angajatii, precum si consultantii si
colaboratorii agentiei au obligatia de a pastra confidentialitatea
informatiilor obtinute in cursul indeplinirii sarcinilor lor.
Art. 34
Persoanele care incalca dispozitiile prevederilor art. 33 sunt pasibile de
desfacerea contractului de munca sau, dupa caz, de destituire si pot raspunde
civil si penal, potrivit prevederilor legale.
CAP. 5
Resurse financiare
Alocatia bugetara
Art. 35
Fondurile necesare desfasurarii activitatii agentiei se stabilesc anual
prin bugetul de stat.
Venituri proprii
Art. 36
Veniturile obtinute din activitatile desfasurate de agentie, conform
prezentului statut, se varsa la bugetul de stat.
Contabilitatea
Art. 37
Agentia organizeaza si conduce contabilitatea propriilor operatiuni
financiare, conform reglementarilor legale in vigoare, si va include in
raportul anual darea de seama contabila.
CAP. 6
Rapoarte de activitate
Programul strategic
Art. 38
Agentia prezinta Guvernului, cel putin o data la 3 ani, un program
strategic cuprinzand politica sa principala.
Raportul anual
Art. 39
Agentia prezinta Guvernului un raport anual de activitate, cat mai curand
posibil dupa incheierea exercitiului financiar. Raportul anual se da
publicitatii.
CAP. 7
Dispozitii finale
Definitii
Art. 40
In prezentul statut, prin agentie se intelege Agentia Romana de Dezvoltare.
Transferul bunurilor, drepturilor si obligatiilor
Art. 41
Agentia, reorganizata potrivit prevederilor prezentului statut, preia
intregul patrimoniu al agentiei organizate prin Hotararea Guvernului nr. 182/20
martie 1991.