HOTARARE Nr. 188 din 23 martie 1999
privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 122 din 24 martie 1999

In temeiul art. 20 alin. (4) din Legea nr. 145/1998 privind infiintarea,
organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Ocupare si Formare
Profesionala,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale este organul de specialitate al
administratiei publice centrale care asigura si coordoneaza aplicarea
strategiei Guvernului in domeniul muncii si protectiei sociale.
Art. 2
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale exercita controlul aplicarii
unitare a dispozitiilor legale in domeniile sale de activitate, in unitatile
din sectorul public, mixt si privat.
Art. 3
In realizarea obiectului sau de activitate Ministerul Muncii si Protectiei
Sociale are, in principal, urmatoarele atributii:
I. In domeniul legislatiei muncii si protectiei sociale:
a) coordoneaza si asigura perfectionarea legislatiei in domeniul muncii si
protectiei sociale; elaboreaza si avizeaza proiectele de acte normative care
cuprind propuneri de reglementari in domeniul muncii si protectiei sociale;
b) indeplineste atributiile prevazute de Legea nr. 130/1996 privind
contractul colectiv de munca, republicata;
c) urmareste aplicarea si respectarea legislatiei muncii in cadrul
raporturilor de munca incheiate de cetatenii romani care urmeaza sa desfasoare
activitati pe teritoriul altor state;
d) organizeaza evidenta muncii si controleaza respectarea legalitatii
raporturilor de munca la agentii economici cu capital social privat sau mixt,
precum si la alte categorii de angajatori care folosesc personal salariat.
II. In domeniul pensiilor si asigurarilor sociale:
a) aplica legislatia in domeniul asigurarilor sociale de stat; elaboreaza
metodologia si realizeaza indrumarea in domeniul asigurarilor sociale;
b) elaboreaza proiecte de acte normative privind crearea si implementarea
sistemului de pensii;
c) administreaza bugetul asigurarilor sociale de stat si realizeaza
controlul veniturilor si al cheltuielilor bugetului asigurarilor sociale de
stat;
d) organizeaza sistemul de trimitere la tratament balnear si odihna pentru
pensionari, precum si pentru salariatii din sistemul bugetar; administreaza
unitatile de tratament balnear si odihna ale agricultorilor.
III. In domeniul asistentei sociale si politicilor familiale:
a) coordoneaza sistemul national de asistenta sociala, initiaza proiecte de
acte normative si urmareste aplicarea legislatiei in domeniul asistentei
sociale;
b) evalueaza la nivel national programele de asistenta sociala si propune
strategia privind politicile familiale pe baza analizei indicatorilor sociali;
c) initiaza, coordoneaza si urmareste realizarea unor programe de servicii
de asistenta sociala, in colaborare cu administratia publica locala, cu
organizatiile neguvernamentale si cu alti reprezentanti ai societatii civile;
d) coordoneaza metodologic activitatea institutiilor specializate care
asigura servicii comunitare de asistenta sociala, finantate de la bugetul de
stat si de la bugetele locale;
e) asigura plata ajutoarelor, a alocatiilor familiale si a altor drepturi
banesti de la bugetul de stat, pentru care, potrivit legii, este ordonator
principal de credite bugetare;
f) elaboreaza politici familiale si le supune spre aprobare organelor
competente;
g) acorda subventii, in conditiile prevazute de lege, asociatiilor si
fundatiilor romane cu personalitate juridica, care infiinteaza si administreaza
unitati de asistenta sociala.
IV. In domeniul salarial:
a) elaboreaza propuneri privind sistemul de salarizare pentru personalul
din sectorul bugetar si realizeaza controlul aplicarii legislatiei din acest
domeniu;
b) propune strategii si masuri cu privire la salarizarea in regiile
autonome si in societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de
stat;
c) indeplineste atributiile prevazute de lege privind constatarea si
aplicarea sanctiunilor in institutiile publice finantate integral din venituri
extrabugetare;
d) colaboreaza cu partenerii sociali si acorda asistenta de specialitate in
acest domeniu;
e) analizeaza si avizeaza actele normative elaborate de ministere si de
alte organe centrale privind cheltuielile de personal in sectorul regiilor
autonome, companiilor si societatilor nationale, precum si al institutelor
nationale de cercetare-dezvoltare.
V. In domeniul protectiei muncii:
a) elaboreaza metodologia, normele, standardele si indicatorii privind
protectia muncii;
b) autorizeaza, din punct de vedere al protectiei muncii, agentii
economici, certifica echipamentele tehnice, avizeaza echipamentele individuale
de protectie; elaboreaza si urmareste aplicarea actelor normative privind
incadrarea in grupe de munca;
c) realizeaza controlul privind aplicarea si respectarea legislatiei in
acest domeniu.
VI. In domeniul promovarii si asigurarii respectarii drepturilor femeii:
a) urmareste asigurarea accesului nediscriminator al femeii pe piata
muncii, precum si imbunatatirea conditiilor in care aceasta isi desfasoara
activitatea;
b) propune masuri pentru perfectionarea legislatiei in domeniu si urmareste
aplicarea acestora;
c) in colaborare cu institutiile guvernamentale si neguvernamentale
efectueaza analize si studii referitoare la conditia femeii in societate,
propune solutii pentru eliminarea aspectelor negative constatate.
VII. In domeniul fortei de munca:
a) elaboreaza politici si programe in domeniul ocuparii si formarii
profesionale, colaboreaza cu ministerele si cu alte organe centrale in acest
sens si exercita controlul asupra infaptuirii acestora de catre Agentia
Nationala pentru Ocupare si Formare Profesionala;
b) elaboreaza si avizeaza proiecte de acte normative in domeniul ocuparii
si formarii profesionale;
c) deleaga anual atributiile de ordonator principal de credite pentru bugetul
Fondului pentru plata ajutorului de somaj, dupa aprobarea acestuia,
presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocupare si Formare Profesionala;
d) aproba programele anuale de activitate ale Agentiei Nationale pentru
Ocupare si Formare Profesionala, propuse de consiliul de administratie al
acesteia;
e) stabileste competentele Agentiei Nationale pentru Ocupare si Formare
Profesionala in privinta executarii creantelor bugetare si acordarii de
inlesniri la plata acestora, in conditiile legii;
f) urmareste, pe baza rapoartelor trimestriale si anuale, executia
bugetului Fondului pentru plata ajutorului de somaj si realizarea programului
de activitate al Agentiei Nationale pentru Ocupare si Formare Profesionala;
g) promoveaza programe si propune acorduri si proiecte de colaborare
internationala in domeniul ocuparii si formarii profesionale a fortei de munca;
identifica si atrage surse de finantare a acestora.
VIII. Alte domenii de activitate:
a) propune strategii de dezvoltare si solutii de reforma in domeniul muncii
si protectiei sociale, in concordanta cu obiectivele si principiile de
guvernare;
b) indeplineste atributiile prevazute de lege privind constatarea si
aplicarea sanctiunilor in unitatile din sectorul public, mixt si privat;
c) elaboreaza proiectul bugetului asigurarilor sociale de stat si al
Fondului pentru plata ajutorului de somaj;
d) elaboreaza criterii metodologice privind gestiunea personalului in
sectorul bugetar;
e) analizeaza si avizeaza actele normative elaborate de alte autoritati ale
administratiei publice centrale, precum si cele privind domeniile ministerului;
f) se preocupa de armonizarea legislatiei nationale in domeniul muncii si
protectiei sociale cu legislatia internationala;
g) elaboreaza si negociaza acorduri bilaterale in domeniul circulatiei
fortei de munca si securitatii sociale;
h) participa la elaborarea instrumentelor juridice multilaterale in cadrul
organizatiilor internationale la care Romania este parte;
i) aplica instrumente juridice internationale in domeniul securitatii
sociale, incheiate de Romania pana in prezent;
j) stabileste cadrul de colaborare multilaterala in domeniul muncii si
protectiei sociale;
k) reprezinta Guvernul Romaniei in relatiile cu Organizatia Internationala
a Muncii, colaborand si cooperand cu organisme nationale si internationale,
guvernamentale si neguvernamentale, in probleme privind munca si protectia
sociala;
l) elibereaza permise de munca cetatenilor straini si apatrizilor, care, in
conditiile legii, urmeaza sa fie angajati cu contract individual de munca de
catre persoane juridice si fizice cu sediul, respectiv cu domiciliul, in
Romania;
m) editeaza buletine informative in domeniul muncii si protectiei sociale;
cheltuielile legate de tiparirea si difuzarea buletinelor informative vor fi
suportate din alocatiile bugetare aprobate Ministerului Muncii si Protectiei
Sociale.
IX. Indeplineste orice alte atributii stabilite prin alte acte normative
pentru domeniul sau de activitate.
Art. 4
In exercitarea atributiilor sale Ministerul Muncii si Protectiei Sociale
colaboreaza cu celelalte ministere si organe de specialitate din subordinea
Guvernului, cu alte autoritati publice si cu organisme guvernamentale si
neguvernamentale.
Art. 5
Ministerele, celelalte autoritati ale administratiei publice, institutiile
publice, precum si agentii economici au obligatia de a pune la dispozitie
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, la cererea acestuia, documentele,
datele si informatiile necesare pentru realizarea atributiilor sale.
Art. 6
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale poate realiza venituri proprii din
prestari de servicii de consultanta, studii, proiecte, publicatii in domeniul
sau de activitate, pe baza de tarife stabilite prin ordin al ministrului muncii
si protectiei sociale, precum si din donatii sau sponsorizari, in conditiile
legii.
Art. 7
(1) Conducerea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale se exercita de
catre ministru.
(2) Ministrul muncii si protectiei sociale conduce activitatea ministerului
si il reprezinta, in exercitarea atributiilor prevazute de lege, in raporturile
cu autoritatile administratiei publice, cu alte persoane juridice, cu persoane
fizice, precum si cu organisme din tara si din strainatate.
(3) In exercitarea atributiilor sale ministrul muncii si protectiei sociale
emite ordine, norme si instructiuni.
(4) Ministrul muncii si protectiei sociale este ajutat in activitatea de
conducere a ministerului de 3 secretari de stat. Ministrul si secretarii de
stat sunt functii de demnitate publica, potrivit legii, si sunt numiti pe
criterii politice.
(5) Secretarii de stat exercita atributii delegate de ministrul muncii si
protectiei sociale.
(6) Secretarii de stat raspund, in principal, de domenii, probleme si
activitati de aceeasi natura. Raspunderile si atributiile secretarilor de stat
se stabilesc prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale.
(7) In cazul in care ministrul muncii si protectiei sociale nu isi poate
exercita, din diferite motive, atributiile curente, el poate delega competente
secretarilor de stat pentru exercitarea acestor atributii.
Art. 8
(1) Secretarul general al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale se
numeste in functie prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale.
(2) Functia de secretar general se ocupa prin examen sau prin concurs, in
conditiile legii.
(3) Secretarul general coordoneaza intreaga activitate executiva a
ministerului, indeplinind atributiile care ii sunt delegate de ministrul muncii
si protectiei sociale, actionand pentru aducerea la indeplinire a ordinelor si
masurilor stabilite de acesta.
(4) Secretarul general poate indeplini si alte atributii prevazute de
regulamentul de organizare si functionare a ministerului sau incredintate de
ministrul muncii si protectiei sociale.
Art. 9
(1) Pe langa ministrul muncii si protectiei sociale functioneaza, ca organ
consultativ, Colegiul ministerului.
(2) Componenta si Regulamentul de organizare si functionare ale Colegiului
ministerului se aproba prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale.
(3) Colegiul ministerului se intruneste periodic sub presedintia
ministrului muncii si protectiei sociale, pentru dezbaterea unor probleme
privind activitatea ministerului.
Art. 10
(1) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale are structura organizatorica
prevazuta in anexa nr. 1. In cadrul acesteia, prin ordin al ministrului muncii
si protectiei sociale, se pot organiza servicii, birouri sau colective
temporare, stabilindu-se numarul posturilor de conducere.
(2) Numarul maxim de posturi pentru aparatul propriu al Ministerului Muncii
si Protectiei Sociale este de 370, din care 355 posturi sunt finantate din
bugetul de stat si 15 posturi, din bugetul asigurarilor sociale de stat.
(3) Personalul necesar pentru fiecare compartiment din structura
organizatorica se stabileste prin ordin al ministrului muncii si protectiei
sociale.
Art. 11
Atributiile, sarcinile si raspunderile personalului din aparatul propriu al
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale se stabilesc, in conformitate cu
structura organizatorica prevazuta in anexa nr. 1, prin regulamentul de
organizare si functionare a ministerului, aprobat prin ordin al ministrului
muncii si protectiei sociale.
Art. 12
(1) Unitatile care functioneaza in subordinea, in coordonarea sau in
administrarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, dupa caz, sunt
prevazute in anexa nr. 2.
(2) Infiintarea sau desfiintarea unitatilor subordonate Ministerului Muncii
si Protectiei Sociale se face in conditiile legii.
(3) Principalele atributii, sarcini si raspunderi ale unitatilor
subordonate Ministerului Muncii si Protectiei Sociale se stabilesc prin
regulamentul de organizare si functionare a acestora, aprobat prin ordin al
ministrului muncii si protectiei sociale.
(4) Repartizarea numarului maxim de posturi prevazut in anexa nr. 2 pe
unitatile subordonate ministerului se aproba prin ordin al ministrului muncii
si protectiei sociale.
(5) Structura organizatorica, normativele de personal, criteriile de
constituire a compartimentelor si statele de functii ale unitatilor subordonate
ministerului se aproba prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale.
Art. 13
(1) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale utilizeaza un parc propriu de
transport pentru aparatul ministerului si pentru unitatile subordonate, care se
stabileste potrivit prevederilor legale in vigoare.
(2) Pentru activitatea specifica de control privind aplicarea si
respectarea legislatiei in domeniul protectiei muncii la unitatile din Delta
Dunarii, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale utilizeaza o salupa, cu un
consum lunar mediu de carburant de 1.500 litri, precum si o ambarcatiune cu
motor pentru interventii urgente la accidentele de munca, cu un consum lunar
mediu de carburant de 200 litri.
Art. 14
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 15
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 448/1994 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii
si Protectiei Sociale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 268 din 20 noiembrie 1995, cu modificarile si completarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
Numarul maxim de posturi: 370
(exclusiv demnitarii si posturile
aferente cabinetelor acestora)
MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE
__________________
| MINISTRU |
|__________________|
| CABINET |
|__________________|
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
| CABINETE |
|__________________|
__________________________|__________________________
| _________|________ |
|________________| SECRETAR GENERAL |_________________|
___________|____________ |__________________| _________|___________
| DIRECTIA GENERALA | | | DIRECTIA CONTROL |
| MANAGEMENT RESURSE | | | FINANCIAR PROPRIU |
| UMANE | | |_____________________|
|________________________| | | DIRECTIA MANAGEMENT |
| DIRECTIA GENERALA | | | PROIECTE CU |
| INTEGRARE EUROPEANA | | | FINANTARE EXTERNA |
|________________________| | |_____________________|
| DIRECTIA GENERALA | | | DIRECTIA RELATII |
| LEGISLATIA MUNCII SI | | | INTERNATIONALE |
| CONTENCIOS | | |_____________________|
|________________________| | | DIRECTIA DE |
| DIRECTIA GENERALA | | | COMUNICARE |
| ECONOMICA-FINANCIARA | | |_____________________|
|________________________| |
| DIRECTIA | DIRECTIA | |
| INVESTITII | BUGET- | |
| | FINANTARE | |
|____________|___________| |
________________________________|________________________________
_____|_____ _____|_____ _____|_____
| MODULUL 1 | | MODULUL 2 | | MODULUL 3 |
|___________| |___________| |___________|
___________
| MODULUL 1 |
|___________|
|
|
________________________V___________________________
| DEPARTAMENT PROTECTIE SOCIALA |
|____________________________________________________|
| DIRECTIA | DIRECTIA | | |
| GENERALA | GENERALA | | |
| POLITICI | POLITICI | | |
| ASIGURARI | ASISTENTA | DIRECTIA | |
| SOCIALE | SOCIALA | FINANTARE | |
|_____________|_____________| PROTECTIE | |
| | DIRECTIA | SOCIALA | |
| | PROGRAME | | DIRECTIA |
| DIRECTIA | ASISTENTA | | COORDONARE |
| PROGRAME | SOCIALA |___________| INSTITUTII |
| ASIGURARI |_____________| | PROTECTIE |
| SOCIALE | DIRECTIA | | SOCIALA |
| SI PENSII | POLITICI | | |
| | FAMILIALE | DIRECTIA | |
|_____________|_____________| CONTROL | |
| DIRECTIA | DIRECTIA | | |
| METODOLOGIE | METODOLOGIE | | |
| ASIGURARI | ASISTENTA | | |
| SOCIALE | SOCIALA | | |
|_____________|_____________|___________|____________|
___________
| MODULUL 2 |
|___________|
|
|
________________________V______________________________
| DEPARTAMENT COORDONARE PIATA MUNCII |
| SI POLITICI SALARIALE |
|_______________________________________________________|
| DIRECTIA GENERALA | | |
| POLITICI, PROGRAME | | |
| PRIVIND PIATA MUNCII | | |
|____________________________| | |
| DIRECTIA | DIRECTIA | | |
| POLITICI, | PROGNOZE, | DIRECTIA | |
| PROGRAME | STATISTICI, | POLITICI, | |
| PRIVIND | BUGET FOND | PROGRAME IN | |
| OCUPAREA IN | SOMAJ | DOMENIUL | DIRECTIA |
| PIATA MUNCII | | VENITURILOR | PENTRU |
|______________|_____________| SALARIALE | EGALITATEA |
| DIRECTIA | DIRECTIA | REALIZATE | SANSELOR |
| POLITICI, | PENTRU | IN PIATA | |
| PROGRAME | PROGRAME DE | MUNCII | |
| PRIVIND | OCUPARE A | | |
| FORMAREA | FORTEI DE | | |
| PROFESIONALA | MUNCA IN | | |
| | STRAINATATE | | |
|______________|_____________|_____________|____________|
___________
| MODULUL 3 |
|___________|
|
|
_____________________V________________________
| DEPARTAMENT PROTECTIA MUNCII |
|______________________________________________|
| DIRECTIA | |
| GENERALA | |
| POLITICI, | DIRECTIA GENERALA POLITICI |
| PROGRAME | IN DOMENIUL SECURITATII SI |
| PRIVIND | SANATATII IN MUNCA |
| INSPECTIA | |
| MUNCII | |
|_____________|________________________________|
| DIRECTIA | | |
| CONTROL | DIRECTIA | |
| SECURITATE | AUTORIZARE SI | DIRECTIA DE |
| SI SANATATE | CERTIFICARE | PROGRAME |
| IN MUNCA | | ASIGURARE |
|_____________|________________| ACCIDENTE DE |
| DIRECTIA | | MUNCA SI BOLI |
| CONTROL | DIRECTIA NORME | PROFESIONALE |
| RELATII DE | SI STANDARDE | |
| MUNCA | | |
|_____________|________________|_______________|
ANEXA 2
UNITATILE
care functioneaza in subordinea, in coordonarea sau in administrarea
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale
A. In subordine
I. Unitati cu personalitate juridica, finantate din bugetul de stat (4.100
de posturi)
1. Directii generale de munca si protectie sociala judetene si a
municipiului Bucuresti - servicii publice descentralizate
2. Inspectorate de stat teritoriale pentru protectia muncii
3. Unitati de asistenta sociala:
- Centrul Social "Gavroche" de Integrare Familiala pentru Copii
- Caminul pentru Pensionari Alba Iulia
- Caminul pentru Pensionari Sibiu
4. Oficiul Muncii
5. Centru-Pilot de Asistenta si Protectie a Victimelor Violentei in Familie
6. Centrul de Informare si Consultanta pentru Familie
7. Institutul National de Expertiza Medicala si Recuperare a Capacitatii de
Munca
II. Unitati sau activitati finantate din bugetul asigurarilor sociale de
stat (1.380 de posturi)
1. Oficiul Central de Plata a Pensiilor, unitate cu personalitate juridica
2. Activitatea de control asupra incasarii veniturilor si efectuarii
cheltuielilor din bugetul asigurarilor sociale de stat, din aparatul
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale si al directiilor generale de munca
si protectie sociala judetene si a municipiului Bucuresti
3. Activitati pentru plata drepturilor de asigurari sociale din cadrul
directiilor generale de munca si protectie sociala judetene si a municipiului
Bucuresti
III. Unitati sau activitati finantate din venituri extrabugetare
1. Centrul de Monitorizare a Unitatilor cu Risc Profesional, unitate cu
personalitate juridica (12 posturi)
2. Activitatea camerelor de munca din cadrul directiilor generale de munca
si protectie sociala judetene si a municipiului Bucuresti, finantata din sumele
incasate din comisionul de 1% pentru activitatile prevazute la art. 5, 6 si 12
din Legea nr. 83/1995 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate
in munca (2.150 de posturi).
B. In coordonare
I. Unitati cu personalitate juridica in coordonare, finantate din venituri extrabugetare
1. Institutul National de Cercetare Stiintifica in Domeniul Muncii si
Protectiei Sociale - I.N.C.S.D.M.P.S. Bucuresti
2. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Muncii -
I.N.C.D.P.M. Bucuresti
3. Revista pentru protectia muncii "Obiectiv"
II. Unitati cu personalitate juridica in coordonare metodologica, finantate
din bugetele locale
- Caminele pentru pensionari din judete si din municipiul Bucuresti.
C. Unitati cu personalitate juridica in administrare
Unitati de tratament balnear si de odihna ale agricultorilor,
autofinantate.