HOTARARE Nr. 661 din 16 august 1999
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a dispozitiilor Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 118/1999 privind infiintarea si utilizarea Fondului
national de solidaritate
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 395 din 19 august 1999
In temeiul art. 14 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 118/1999
privind infiintarea si utilizarea Fondului national de solidaritate,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 118/1999 privind infiintarea si utilizarea Fondului
national de solidaritate, prevazute in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
Art. 2
(1) Pentru realizarea activitatilor de elaborare, executie, incheiere a
executiei bugetului Fondului national de solidaritate si efectuarea anchetelor
sociale necesare stabilirii drepturilor, precum si pentru activitatea de
control, prevazute la art. 5, 6 si, respectiv, 9 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 118/1999, numarul maxim de posturi aprobat prin Hotararea
Guvernului nr. 188/1999 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii
si Protectiei Sociale se majoreaza cu 15 posturi pentru aparatul propriu al
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, din care 5 posturi pentru Directia
control din cadrul Departamentului de protectie sociala si 150 de posturi
pentru directiile generale de munca si protectie sociala teritoriale, din care
50 de posturi pentru Corpul de control in domeniul asigurarilor sociale de stat
si asistentei sociale.
(2) Cheltuielile de personal aferente acestor posturi sunt suportate din
Fondul national de solidaritate.
Art. 3
Anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 188/1999 se completeaza cu pct. IV
"Unitati si activitati finantate din Fondul national de
solidaritate", avand urmatoarea redactare: "Activitatea de
administrare a Fondului national de solidaritate din aparatul propriu al
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale si din directiile generale de munca
si protectie sociala judetene si a municipiului Bucuresti finantata din Fondul
national de solidaritate (165 de posturi)."
p. PRIM-MINISTRU,
VICTOR BABIUC
Contrasemneaza:
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
p. Ministrul finantelor,
Iosefina Morosan,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 118/1999
privind infiintarea si utilizarea Fondului national de solidaritate
CAP. 1
Constituirea Fondului national de solidaritate
Art. 1
(1) Taxele de timbru social, reglementate la art. 3 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 118/1999, reprezinta obligatii de plata ale
persoanelor fizice, participante la jocurile de noroc, precum si ale
persoanelor fizice sau juridice care achizitioneaza automobile noi din import
cu o capacitate cilindrica de cel putin 2.000 cmc inclusiv.
(2) Sunt considerate jocuri de noroc, in sensul Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 118/1999, jocurile prevazute la art. 6 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 69/1998 privind regimul de autorizare a activitatilor din
domeniul jocurilor de noroc si la art. 6 lit. b) - e) din Hotararea Guvernului
nr. 251/1999 privind conditiile de autorizare, organizare si exploatare a
jocurilor de noroc.
Art. 2
(1) Obligatia colectarii sumelor reprezentand contravaloarea timbrului
social revine in sarcina persoanelor fizice sau juridice organizatoare de
jocuri de noroc, de jocuri interactive sau altele asemenea, respectiv in
sarcina Regiei Autonome "Registrul Auto Roman".
(2) Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" va inmatricula in
circulatie automobilele prevazute la art. 3 lit. b) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 118/1999, daca i se va prezenta impreuna cu celelalte documente
necesare inmatricularii, conform legislatiei in vigoare, si chitanta CEC din
care sa rezulte ca proprietarul automobilului a platit taxa de timbru social.
Art. 3
Unitatile care au sarcina colectarii sumelor reprezentand contravaloarea
timbrului social au obligatia ca, dupa deducerea comisionului de 1% care le
revine potrivit prevederilor art. 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
118/1999, sa vireze suma ramasa pana la data de 5 a lunii, pentru incasarile
lunii anterioare. Sumele vor fi virate in contul directiilor generale de munca
si protectie sociala judetene, respectiv al Directiei generale de munca si
protectie sociala a municipiului Bucuresti, cu mentiunea ca viramentul
reprezinta "contributii la Fondul national de solidaritate".
Art. 4
Pana la desemnarea bancii comerciale la care se vor pastra
disponibilitatile Fondului national de solidaritate, contributiile virate de
unitatile platitoare se vor pastra in conturile deschise la unitatile
trezoreriei statului pe seama directiilor generale de munca si protectie
sociala teritoriale.
Art. 5
Fondurile incasate in cursul trimestrului vor fi virate Ministerului Muncii
si Protectiei Sociale pana la data de 10 a lunii urmatoare trimestrului
expirat.
Art. 6
Ordonatorul principal de credite al Fondului national de solidaritate este
ministrul muncii si protectiei sociale care isi poate delega competenta
printr-un ordin secretarului de stat coordonator al Departamentului de
protectie sociala.
Art. 7
Executia cheltuielilor se realizeaza de catre directiile generale de munca
si protectie sociala teritoriale, precum si de catre institutii financiare si
organizatii neguvernamentale acreditate, desemnate prin ordin al ministrului
muncii si protectiei sociale.
Art. 8
Sarcina executiei bugetare a Fondului national de solidaritate, a
organizarii evidentei contabile a acestuia, precum si a intocmirii contului de
executie revine directiei care se va constitui in acest scop in cadrul
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale si, respectiv, compartimentelor de
specialitate din cadrul directiilor generale de munca si protectie sociala
teritoriale.
Art. 9
(1) In functie de tipul de joc de noroc, valoarea timbrului social se
marcheaza diferit, astfel:
a) pentru jocurile de tip loto, expres si pronosport se va imprima pe
biletul de participare de catre terminalul inteligent suma totala ce urmeaza a
fi platita de jucator; aceasta suma reprezinta valoarea variantelor jucate, la
care se adauga taxa de timbru social, evidentiata distinct pe biletul de
participare;
b) pentru jocurile tip loz in plic, "instant loterry", carti
postale, carton Bingo, bilet pariuri etc. se va realiza inscriptionarea prin tiparire
pe suport material a trei valori:
- pretul participarii la joc;
- valoarea taxei de timbru social; si
- suma totala ce trebuie platita de jucator, ca rezultat al aditionarii
primelor doua valori;
c) pentru jocurile desfasurate prin intermediul liniilor telefonice sau al
altor mijloace de telecomunicatii:
- se va mentiona valoarea taxei de timbru social in contractul de prestari
de servicii intre organizatorii jocurilor de noroc prin intermediul liniilor
telefonice ori al altor mijloace de telecomunicatii si Societatea Nationala de
Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. sau alti prestatori de servicii
de telecomunicatii;
- valoarea taxei de timbru social la acest tip de joc de noroc reprezinta
suma rezultata din aplicarea cotei de 10% asupra costului convorbirii
individuale colectate de prestatorul de servicii telefonice sau de alte
mijloace de telecomunicatii pentru organizatorii de jocuri de noroc;
d) pentru jocurile tip cazino taxa de timbru social prevazuta la art. 3 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 118/1999 se datoreaza de catre jucator si
se deduce zilnic din incasarile casieriei si din sumele colectate la mesele de
joc in casetele sigilate, obligatia virarii ei revenind organizatorilor de joc;
e) pentru jocurile interactive TV organizatorul va evidentia valoarea taxei
de timbru social, care reprezinta 5% asupra pretului de participare la joc, in
una dintre formele prevazute la lit. a) - c) ale art. 9 din prezentele norme
metodologice, in raport cu modul in care se materializeaza dreptul de
participare la joc (carton Bingo, servicii telefonice etc.); in sensul
prezentelor norme metodologice prin joc interactiv TV se intelege jocul de
noroc definit potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice si in care se
acorda in direct minimum 50% din valoarea castigurilor, prin intermediul
retelelor de televiziune.
(2) Regia Autonoma "Imprimeria Nationala", Regia Autonoma
"Loteria Nationala", precum si alti producatori, care au ca obiect de
activitate si fabricarea de suport material destinat jocurilor de noroc, au
obligatia evidentierii clare pe suportul material tiparit destinat jocurilor de
noroc a valorii taxei de timbru social.
(3) Regia Autonoma "Imprimeria Nationala", Regia Autonoma
"Loteria Nationala", precum si ceilalti producatori, care au ca
obiect de activitate si fabricarea de suport material destinat jocurilor de
noroc, au obligatia transmiterii, lunar, catre directia de specialitate din
cadrul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, a situatiei privind comenzile
facturate de suport material destinat jocurilor de noroc (cantitativ si
valoric), detaliate pe beneficiari.
(4) Prestatorii de servicii care colecteaza de la participantii la jocurile
de noroc atat pretul participarii la joc, cat si valoarea taxei de timbru
social, in vederea transmiterii acestora catre organizatorii de jocuri de noroc
au obligatia transmiterii, lunar, catre directia de specialitate din cadrul
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, a situatiei privind vanzarile si
prestarile de servicii pentru organizatorii de jocuri de noroc.
(5) Pentru stocurile de suport material, existente la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei a prezentelor norme metodologice, destinat
jocurilor de noroc, organizatorii de jocuri de noroc au obligatia constituirii
si virarii taxei de timbru social in conditiile stabilite de Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 118/1999 si de prezentele norme metodologice, fara ca
taxa de timbru social sa fie evidentiata distinct pe suportul material
respectiv; organizatorii de jocuri de noroc au obligatia afisarii, in conditii
optime, a prevederilor art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
118/1999.
CAP. 2
Utilizarea Fondului national de solidaritate
Art. 10
Alocarea sumelor pentru cheltuielile efectuate din Fondul national de
solidaritate, potrivit art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
118/1999, se stabileste prin hotarare a Guvernului adoptata in prima luna a
trimestrului expirat, pe baza incasarilor efective evidentiate in executia
fondului pentru trimestrul respectiv.
Art. 11
Sumele platite din Fondul national de solidaritate, potrivit prevederilor
art. 5 alin. (1) lit. a), b) si e) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
118/1999 nu se iau in calculul veniturilor la stabilirea altor drepturi si
obligatii reglementate de lege.
Sectiunea A
Prestatii de solidaritate sociala
Art. 12
Completarea fondurilor destinate platii alocatiilor acordate beneficiarilor
Legii nr. 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, ai Legii nr. 67/1995
privind ajutorul social, ai Legii nr. 119/1997 privind alocatia suplimentara
pentru familiile cu copii, potrivit prevederilor art. 5 alin. (2) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 118/1999, se stabileste prin hotarare a Guvernului,
la propunerea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 13
Alocatiile de solidaritate se acorda, in temeiul art. 5 alin. (1) lit. b)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 118/1999, categoriilor de persoane prevazute
la art. 6 din acelasi act normativ, pe baza cererii si a anchetei sociale
realizate de directiile generale de munca si protectie sociala teritoriale.
Art. 14
(1) Termenul familie, in vederea acordarii alocatiei de solidaritate,
desemneaza sotul, sotia si copiii lor minori, care locuiesc si gospodaresc
impreuna.
(2) Termenul familie desemneaza si persoana necasatorita sau vaduva care
domiciliaza impreuna cu copilul sau.
(3) Sunt considerati ca facand parte din familie si copiii adoptati, copiii
aflati in plasament familial sau incredintati familiei.
Art. 15
Cuantumul alocatiei de solidaritate se stabileste ca diferenta intre
valoarea rezultata din aplicarea cotei de 50% asupra salariului lunar minim
brut pe tara si venitul net lunar pe membru de familie.
Art. 16
In cazul familiilor cu copii minori, alocatia de solidaritate se acorda
pentru fiecare membru de familie.
Art. 17
(1) Dreptul la alocatia de solidaritate se stabileste pe baza cererii
scrise si a anchetei sociale, prin dispozitie a directorului general adjunct cu
asistenta sociala din cadrul directiilor generale de munca si protectie sociala
teritoriale, in a caror raza domiciliaza solicitantul, potrivit prevederilor
art. 5 alin. (1) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 118/1999.
(2) Cererea se intocmeste de persoana sau, dupa caz, numai de catre unul
dintre membrii familiei care are capacitatea de exercitiu al drepturilor
civile. In cazurile prevazute de lege, cererea poate fi intocmita de curatorul
sau de tutorele persoanei indreptatite, de persoana careia i s-a incredintat un
minor sau, dupa caz, de catre conducatorul centrului de primire, al centrului
de plasament sau al organismului privat autorizat. Titularul alocatiei de
solidaritate este persoana care a intocmit cererea.
(3) Cererea pentru alocatia de solidaritate se solutioneaza de directia
generala de munca si protectie sociala teritoriala in termen de 30 de zile de
la inregistrare, perioada in care se efectueaza ancheta sociala la domiciliul
solicitantului.
(4) Modul de solutionare a cererii se comunica titularului, in scris, in
termen de 5 zile de la emiterea dispozitiei.
Art. 18
Solicitantul alocatiei de solidaritate, cu ocazia efectuarii anchetei
sociale, are obligatia sa prezinte declaratia privind veniturile nete lunare
realizate de membrii familiei, precum si alte acte doveditoare necesare pentru
justificarea veniturilor.
Art. 19
(1) La stabilirea venitului net lunar al familiei se iau in considerare toate
veniturile pe care membrii acesteia le realizeaza, inclusiv cele care provin
din creante legale sau din conventii civile de intretinere, aflate in
executare, si indemnizatiile cu caracter permanent acordate potrivit legii.
(2) Daca familia are in proprietate terenuri, cladiri, spatii locative sau
alte bunuri, mobile sau imobile, la stabilirea venitului net lunar al familiei
se iau in considerare arenda, chiriile, alte fructe naturale, industriale sau
civile, precum si veniturile obtinute din valorificarea bunurilor respective,
sub conditia pastrarii locuintei si a bunurilor necesare nevoilor familiale.
Art. 20
Plata alocatiei de solidaritate se efectueaza lunar, incepand cu luna
urmatoare celei in care s-a inregistrat cererea la directia generala de munca
si protectie sociala teritoriala, prin mandat postal la domiciliu sau in cont
curent deschis de titular la o unitate financiar-bancara.
Art. 21
Plata alocatiei de solidaritate la domiciliul beneficiarilor poate fi
realizata si de catre Compania Nationala "Posta Romana" pe baza de
conventie incheiata cu Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 22
(1) Modificarea titularului alocatiei de solidaritate se face la
solicitarea scrisa a familiei, pe baza de ancheta sociala, prin dispozitie a
directorului general adjunct cu asistenta sociala de la directiile generale de
munca si protectie sociala teritoriale.
(2) Dispozitia de modificare a titularului alocatiei de solidaritate se
comunica familiei.
Art. 23
(1) Persoanele din familie, apte de munca, beneficiare de alocatie de
solidaritate, au obligatia sa dovedeasca cu acte, din 3 in 3 luni, ca au
solicitat agentiei de ocupare si formare profesionala teritoriala repartizarea
in munca sau ca nu au refuzat nejustificat sa dea curs unei repartizari pentru
orice loc de munca oferit.
(2) Neindeplinirea obligatiei prevazute la alin. (1) conduce la suspendarea
dreptului la alocatia de solidaritate pe o perioada de 3 luni.
Art. 24
Plata alocatiei de solidaritate inceteaza din luna urmatoare celei in care
nu mai sunt indeplinite conditiile stabilite de Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 118/1999, precum si de prezentele norme metodologice.
Art. 25
Suspendarea si, dupa caz, incetarea platii alocatiei de solidaritate se
stabilesc prin dispozitie a directorului general adjunct cu asistenta sociala
si produce efecte de la data de intai a lunii urmatoare constatarii modificarii
situatiei.
Art. 26
Pe baza solicitarilor formulate de directiile generale de munca si
protectie sociala teritoriale, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale va
fundamenta hotararea Guvernului prin care se aproba efectuarea cheltuielilor
din Fondul national de solidaritate.
Art. 27
(1) Alocarea de fonduri pentru infiintarea, dezvoltarea si diversificarea
serviciilor sociale organizate de asociatii, fundatii sau de institutii de cult
recunoscute de lege se face prin ordin al ministrului muncii si protectiei
sociale in limita fondului aprobat prin hotarare a Guvernului.
(2) Criteriile pentru selectionarea asociatiilor, fundatiilor si
institutiilor de cult recunoscute de lege, precum si fondurile alocate acestora
se stabilesc prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale.
Sectiunea B
Microcredite
Art. 28
(1) Persoanele fizice care desfasoara activitati pe cont propriu,
generatoare de venituri, sau care doresc sa desfasoare in viitor o astfel de
activitate pentru intretinerea materiala proprie sau a familiei si care se afla
in situatii de extrema dificultate pot beneficia de microcredite acordate in
acest scop, potrivit prevederilor art. 5 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 118/1999.
(2) Microcreditul poate fi solicitat si pentru activitati de valorificare a
dreptului de proprietate asupra unor bunuri.
Art. 29
Persoanele fizice care beneficiaza de microcredite au obligatia ca pana la
sfarsitul perioadei de gratie sa prezinte directiei generale de munca si
protectie sociala teritoriale autorizatia pentru desfasurarea unei activitati
independente in baza Decretului-lege nr. 54/1990 si cerere pentru incheierea
contractului individual de asigurare sociala.
Art. 30
Cheltuielile necesare obtinerii autorizatiei pentru desfasurarea unei
activitati independente in baza Decretului-lege nr. 54/1990 se suporta din
microcreditul acordat.
Art. 31
Microcreditele se acorda fara dobanda, pe o perioada de maximum 60 de luni,
cu o perioada de gratie inclusa de pana la 12 luni.
Art. 32
Rambursarea microcreditelor se face in rate lunare, corectate cu rata
inflatiei comunicata de Comisia Nationala pentru Statistica.
Art. 33
(1) Garantarea microcreditelor se face pe baza unui contract incheiat intre
beneficiar si institutia financiara sau organizatia neguvernamentala care le
acorda, prin care se stabilesc masurile asiguratorii privind rambursarea
sumelor.
(2) Microcreditul se garanteaza cu bunurile achizitionate pentru
desfasurarea activitatii propuse si/sau cu produsele obtinute ca urmare a
utilizarii microcreditului.
Art. 34
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale deruleaza activitatea de acordare a
microcreditelor prin intermediul unor institutii financiare sau organizatii
neguvernamentale, pe care le acrediteaza in acest scop.
Art. 35
Criteriile de evaluare, in vederea acreditarii institutiilor financiare si
a organizatiilor neguvernamentale si contractul-cadru sunt prezentate in anexa
care face parte integranta din prezentele norme metodologice.
Art. 36
(1) Pe baza de cerere, persoanele fizice prevazute la art. 5 alin. (1) lit.
c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 118/1999 pot solicita
institutiilor financiare si organizatiilor neguvernamentale acreditate
acordarea unui microcredit din Fondul national de solidaritate.
(2) Ca urmare a anchetelor sociale efectuate de catre directiile generale
de munca si protectie sociala teritoriale, potrivit prevederilor art. 8 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 118/1999, directorul general adjunct cu
asistenta sociala poate propune acordarea de prestatii si servicii sociale sau
acordarea de microcredite prevazute la art. 5 alin. (1) lit. c) din acest act
normativ.
(3) In cazul propunerii de microcredite, anchetele sociale sunt trimise
catre una dintre institutiile financiare sau organizatiile neguvernamentale
acreditate conform art. 34 din prezentele norme metodologice.
Art. 37
Institutia financiara sau organizatia neguvernamentala acreditata, dupa
analiza cererii de microcreditare, impreuna cu potentialul beneficiar, realizeaza
proiectul de microcreditare.
Art. 38
(1) Proiectele de microcreditare sunt transmise de catre institutia
acreditata Comisiei de avizare a microcreditelor, care functioneaza in cadrul
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale si care este subordonata secretarului
de stat responsabil cu protectia sociala.
(2) Aprobarea proiectelor de microcreditare se face prin ordin al
ministrului muncii si protectiei sociale.
Art. 39
Comisia de avizare a microcreditelor are urmatoarele atributii:
a) selectioneaza proiectele de microcreditare pe baza criteriilor stabilite
si aprobate prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale;
b) stabileste graficul derularii fondurilor, acolo unde este cazul;
c) intocmeste referatul privind acordarea microcreditului, a cuantumului
prevazut in proiectele selectate si il inainteaza spre aprobare ministrului
muncii si protectiei sociale sau, dupa caz, secretarului de stat coordonator al
Departamentului de protectie sociala;
d) incheie contractul de microcreditare cu institutia financiara sau cu
organizatia neguvernamentala prin care se deruleaza proiectul de
microcreditare.
Art. 40
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor privind constituirea,
virarea si utilizarea Fondului national de solidaritate se fac de catre
organele prevazute la art. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
118/1999.
ANEXA 1
(la normele metodologice)
CRITERII
de acreditare a institutiilor financiare si a organizatiilor neguvernamentale
privind acordarea de microcredite
____________________________________________________________________________
Denumirea Criteriul de Conditiile Punctajul Punctajul
institutiei evaluare de punctare recomandat obtinut
____________________________________________________________________________
Comisionul perceput la fiecare procent -1
Numarul angajatilor - pana la 10 +1
(consilieri) - pana la 20 +2
- peste 20 +3
Aportul la fondul - pana la:
destinat - 100 milioane lei +1
microcreditarii - 500 milioane lei +2
(cofinantare) - peste 500
milioane lei +3
Experienta 0 - 5
Proiecte (fonduri) - pana la:
in derulare - 100 milioane lei +1
- 500 milioane lei +2
- peste 500
milioane lei +3
Calitatea
proiectelor
prezentate 0 - 10
____________________________________________________________________________
TOTAL: x x
____________________________________________________________________________
CONTRACT-CADRU DE ACORDARE A MICROCREDITELOR
Nr. ........ din .........
Intre
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, cu sediul in Bucuresti, str. Dem
I. Dobrescu nr. 2 - 4, sectorul 1, avand contul nr. ......, deschis la Banca
....., in conformitate cu prevederile art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 118/1999 privind infiintarea si utilizarea Fondului national
de solidaritate, reprezentat de Comisia de avizare a microcreditelor, avand
componenta: ................................................................
............................................................................
............................................................................
si
organizatia neguvernamentala, desemnata prin ordin al ministrului muncii si
protectiei sociale, avand calitatea de persoana juridica, dobandita potrivit
Legii nr. 21/1924 prin Sentinta civila nr. ................, emisa de Tribunalul
............., denumita administrator, cu sediul in ..........., telefon
......, codul fiscal ............, avand contul nr. ..............., deschis la
......., reprezentata prin Comitetul de coordonare a proiectului, avand
componenta:
............................................................................
............................................................................
............................................................................
sau
institutia financiara acreditata, desemnata prin ordin al ministrului
muncii si protectiei sociale, denumita administrator, inregistrata la Oficiul
registrului comertului nr. ................, cu sediul in
....................., telefon ..........., codul fiscal .............., avand
contul nr. ............, deschis la ..........., reprezentata prin Comitetul de
coordonare a proiectului, avand componenta:
............................................................................
............................................................................
1. Obiectul contractului pentru acordarea microcreditelor
1.1. Ministerul Muncii si Protectiei Sociale acorda din Fondul national de
solidaritate, in termenii si in conditiile prezentului contract, cu titlu
rambursabil, suma de ................, care urmeaza a fi utilizata exclusiv in
vederea realizarii proiectului
"......................................", aprobat prin hotararea
Comisiei de avizare a microcreditelor nr. ........... din data de ...........,
proiect care constituie anexa nr. 1 la prezentul contract.
1.2. Suma de bani acordata cu titlu rambursabil in scopul si in conditiile
prevazute la punctul 1.1 este denumita microcredit.
1.3.*) Administratorul se angajeaza sa contribuie in bani, cu suma de ..........
lei, reprezentand ...% din valoarea contractului, dupa cum se precizeaza in
anexa nr. 1 la prezentul contract.
1.4. Contributia mentionata la pct. 1.3 trebuie sa fie depusa inaintea
semnarii contractului de acordare a microcreditului in contul curent distinct,
deschis de administrator pentru acest proiect la Banca ............... in
contul nr. ......... .
1.5. Suma totala necesara derularii proiectului este ............., din
care contributia administratorului este ......................... .
1.6. Eliberarea sumelor reprezentand microcreditul acordat prin intermediul
administratorului se face conform graficului stabilit de Comisia de avizare a
microcreditelor, pe baza formularelor standard de solicitare a platii,
completate de administrator.
1.7. Nivelul avansului, precum si al celorlalte transe este stabilit dupa
cum urmeaza:
avans ................;
transa I .............;
transa a II-a ........;
transa a III-a ...... .
1.8. Eliberarea transelor se face numai in functie de executarea si de
incheierea lucrarilor sau a activitatilor prevazute in proiect, precum si pe
baza raportului de evaluare intocmit de directiile generale de munca si
protectie sociala teritoriale, in urma verificarilor la fata locului. Raportul
se inainteaza Comisiei de avizare a microcreditelor.
1.9. La solicitarea urmatoarei transe administratorul trebuie sa justifice
directiilor generale de munca si protectie sociala teritoriale utilizarea a cel
putin 75% din transa anterioara. Restul de 25% se justifica cu ocazia
formularii solicitarii pentru urmatoarea transa. In caz contrar, directiile
generale de munca si protectie sociala teritoriale nu vor mai intocmi raportul
de evaluare a activitatii.
1.10. Eventualele sume ramase in contul deschis pentru contractul pentru
microcreditul acordat, dupa finalizarea proiectului, vor fi returnate Fondului
national de solidaritate in termen de 15 zile lucratoare de la inchiderea
proiectului in contul deschis cu aceasta destinatie de directia generala de
munca si protectie sociala teritoriala.
-------------
*) Punctul 1.3 se completeaza numai in situatia in care administratorul se
angajeaza ca va contribui cu bani la realizarea proiectului.
2. Drepturile si obligatiile partilor
2.1. Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si directiile generale de
munca si protectie sociala teritoriale au dreptul de a verifica datele si
documentele necesare justificarii platilor facute de administrator.
2.2. Ministerul Muncii si Protectiei Sociale poate, in orice moment, prin
notificare catre administrator, sa suspende eliberarile ulterioare pentru
finantarea proiectului, daca unul dintre urmatoarele evenimente a avut loc:
a) activitatile nu au fost realizate in conformitate cu procedurile
stabilite in normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 118/1999;
b) bugetul Fondului national de solidaritate nu mai poate sustine plata
microcreditelor prevazute la art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
118/1999;
c) administratorul nu si-a indeplinit obligatiile la care s-a angajat prin
proiect.
2.3. Administratorul se obliga sa cunoasca si sa respecte prevederile
legislatiei care reglementeaza functionarea Fondului national de solidaritate
si sa indeplineasca toate obiectivele proiectului, asa cum sunt ele descrise in
anexa nr. 1 la prezentul contract de acordare a microcreditului si conform
graficului stabilit.
2.4. Administratorul se obliga sa utilizeze sumele microcreditului, precum
si sumele reprezentand contributia sa la proiect numai pentru realizarea
obiectivelor proiectului. In caz contrar, sumele microcreditului vor fi
recuperate de catre Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, in contul Fondului
national de solidaritate, de la institutiile financiare si de la organizatiile
neguvernamentale desemnate, iar finantarea proiectului va fi oprita pana la
recuperarea sumelor.
2.5. Administratorul proiectului, in calitate de unitate de gestiune si de
conducere a proiectului, organizeaza si conduce contabilitatea drepturilor si
obligatiilor patrimoniale in conformitate cu legislatia in vigoare.
2.6. Administratorul se obliga sa permita neconditionat Ministerului Muncii
si Protectiei Sociale si directiilor generale de munca si protectie sociala
teritoriale urmarirea si controlul realizarii proiectului si sa puna la
dispozitie acestora toate datele si documentele solicitate.
3. Forta majora
3.1. Ministerul Muncii si Protectiei Sociale nu raspunde pentru prejudiciul
cauzat administratorului in situatia in care bugetul Fondului national de
solidaritate nu poate asigura finantarea proiectelor aprobate.
3.2. Administratorul este exonerat de raspundere in cazul in care nu poate
executa total sau partial proiectul datorita unei situatii de forta majora,
definita conform legii.
4. Valabilitatea si modificarea contractului
4.1. Prezentul contract intra in vigoare la data semnarii lui de catre
ambele parti si este valabil pana la data de ......, daca partile nu vor
conveni altfel.
4.2. Utilizarea microcreditului in alte scopuri decat cele prevazute in
contract este interzisa si atrage rezilierea contractului fara interventia
instantei judecatoresti.
4.3. Daca in cursul executarii contractului se constata incalcari ale
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 118/1999 si ale
dispozitiilor normelor metodologice de aplicare a acesteia, Ministerul Muncii
si Protectiei Sociale, prin Comisia de avizare a microcreditelor, poate proceda
la rezilierea contractului fara interventia instantei judecatoresti.
4.4. Modificarea prezentului contract se poate face numai prin acordul
partilor.
4.5. Partea care are initiativa modificarii va notifica in scris celeilalte
parti propria propunere. Partea care primeste notificarea se obliga sa raspunda
in termen de 30 de zile lucratoare de la primirea acesteia.
5. Incheierea proiectului
5.1. Inaintea eliberarii ultimei transe administratorul va prezenta planul
definitiv, acceptat de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale prin Comisia de
avizare a microcreditelor, continand detaliile privind realizarea activitatilor
pentru obiectivul realizat in cadrul proiectului.
5.2. Proiectul se considera incheiat dupa aprobarea de catre Ministerul
Muncii si Protectiei Sociale prin Comisia de avizare a microcreditelor a
raportului final, in care se va consemna daca obiectivele proiectului au fost
indeplinite si daca au fost justificate toate sumele acordate prin prezentul contract,
si dupa anuntarea incheierii proiectului de catre administrator.
5.3. Situatia juridica a obiectivelor rezultate prin realizarea proiectului
se stabileste la data inchiderii proiectului, in conformitate cu prevederile
legislatiei in vigoare.
6. Solutionarea neintelegerilor
6.1. Orice neintelegere care decurge din interpretarea si din aplicarea
prezentului contract va fi solutionata de parti, pe cale amiabila, in termen de
30 de zile lucratoare.
6.2. In cazul in care partile nu ajung la un consens pe cale amiabila,
neintelegerile vor fi solutionate potrivit prevederilor legale in vigoare.
7. Dispozitii finale
7.1. Prezentul contract a fost incheiat in doua exemplare, ambele avand
valoare de original si constituind impreuna un singur act juridic.
MINISTERUL MUNCII SI ADMINISTRATOR
PROTECTIEI SOCIALE
Comisia de avizare a Comitetul de coordonare
microcreditelor, a proiectului,
.................... .......................
.................... .......................