HOTARARE Nr. 19 din 17 ianuarie 1996
privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare si functionare a pietelor,
targurilor si oboarelor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 21 din 30 ianuarie 1996
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Regulamentul-cadru de organizare si functionare a pietelor,
targurilor si oboarelor, cuprins in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
Art. 2
In aplicarea atributiilor ce revin autoritatilor publice locale potrivit
Legii administratiei publice locale nr. 69/1991 si tinand seama de prevederile
legale in domeniu, se recomanda consiliilor locale sa elaboreze regulamente
proprii privind organizarea si functionarea pietelor, targurilor si oboarelor,
in termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei
a prezentei hotarari.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul comertului,
Petru Crisan
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
REGULAMENTUL-CADRU
de organizare si functionare a pietelor, targurilor si oboarelor
I. Dispozitii generale
Obiectul si scopul regulamentului-cadru
Art. 1
Prezentul regulament-cadru stabileste modalitatile de organizare a
comertului in zonele publice, conditiile minime de dotare si regulile generale
de functionare a formelor specifice de comert si de prestari de servicii in
aceste zone.
Art. 2
Scopul regulamentului-cadru este organizarea comertului in zonele publice,
in conditii de protectie optima a consumatorilor si de concurenta loiala intre
agentii economici.
Art. 3
Utilizatorii pietei sunt:
- comerciantii cu amanuntul, persoane fizice sau juridice, care presteaza
activitate de comert cu amanuntul;
- producatorii agricoli individuali, care isi comercializeaza propriile
produse agroalimentare si unele produse mestesugaresti;
- agentii economici prestatori de servicii;
- alti potentiali utilizatori care exercita o activitate comerciala cu
amanuntul, potrivit legii.
II. Organizarea comertului in zone publice
1. Forme de comert specifice zonelor publice
Art. 4
Comertul in zone publice poate fi desfasurat in piete locale, precum si in
perimetre teritoriale delimitate de consiliile locale, special amenajate pentru
desfasurarea unor activitati de comert cu amanuntul sau de prestari de
servicii.
Art. 5
(1) Tipurile de piete care pot fi organizate in zone publice sunt:
a) piete agroalimentare: ansambluri sau, in unele cazuri, numai locuri
special amenajate, organizate pentru aprovizionarea populatiei cu legume,
fructe, lapte si produse lactate, carne si preparate din carne, miere, produse
conservate, peste, flori, seminte, cereale, pasari si animale mici si altele
asemenea, precum si unele articole de uz gospodaresc, realizate de mica
industrie sau de micii mestesugari, precum si cu alte articole nealimentare de
cerere curenta;
b) targuri: zone publice unde se vand si se cumpara legume, fructe, vite,
lana, produse artizanale si mestesugaresti, articole de imbracaminte si
incaltaminte, materiale de constructii, furaje etc.;
c) oboare: zone publice destinate comertului cu ovine, caprine, porcine,
bovine, bubaline, cabaline; precum si cu furaje;
d) balciuri: zone publice destinate comercializarii produselor
agroalimentare, artizanale, mestesugaresti, in asociere cu activitati de
prestare de servicii destinate petrecerii timpului liber (jocuri distractive
sau de noroc autorizate, unitati de alimentatie publica cu servire rapida);
e) piete mixte: zone publice destinate comertului specific in targuri si
oboare.
(2) Tipurile de piete prevazute la alin. (1) se regasesc in cuprinsul
prezentului regulament-cadru sub denumirea generica de piata.
2. Piata: tipodimensiuni si amplasare
Art. 6
(1) Piata agroalimentara va fi amplasata, cu precadere, in mediul urban si,
potrivit necesitatilor locale, functioneaza dupa un program zilnic, de
doua-trei ori pe saptamana sau saptamanal.
(2) In functie de locul de amplasare si de marimea localitatii urbane,
pietele agroalimentare pot fi de mai multe tipuri:
a) piete de tipul I, cu peste 500 locuri de vanzare pe platoul pietei; este
eficient ca acestea sa fie organizate in marile aglomeratii urbane;
b) piete de tipul II, cu 250-500 locuri de vanzare; sunt specifice oraselor
mijlocii si mici, precum si in cartierele marilor aglomeratii urbane;
c) piete de tipul III, cu pana la 250 locuri de vanzare; se pot organiza in
orasele mici si mijlocii;
d) piete volante, amplasate, dupa necesitatile locale, indeosebi in
apropierea centrelor comerciale si cu o durata limitata de functionare in
timpul zilei.
Art. 7
(1) Targul poate fi organizat in localitati urbane si rurale, cu un program
de functionare de doua-trei ori pe saptamana, o data pe saptamana sau la
anumite date traditionale.
(2) Targurile pot fi de mai multe tipuri:
a) generale, cuprinzand alaturi de grupele de produse specifice alimentare
si o gama mai mult sau mai putin diversificata de produse industriale;
b) specializate, oferind spre vanzare o diversitate de produse din sectorul
industrial;
c) strict specializate, organizate pentru o grupa de produse bine
individualizata: de exemplu, targul de masini auto, targul de ceramica etc.
Art. 8
Oborul se organizeaza in mediul rural si, in cazuri exceptionale, la
periferia localitatilor urbane.
Art. 9
Balciul se poate organiza in special in mediul rural, in anumite perioade
sau la date traditionale ale anului.
Art. 10
La amplasarea si la realizarea pietei se va tine seama si de urmatoarele
principii:
- incadrarea, inclusiv din punct de vedere constructiv, in planul
urbanistic general;
- accesul facil al populatiei in piata;
- asigurarea de legaturi cu arterele principale de penetratie din zonele de
productie;
- rezervarea unui spatiu suficient pentru desfasurarea intregii activitati;
- asigurarea locurilor de parcare pentru autovehicule si a semnalizarilor
corespunzatoare.
Art. 11
In contextul general al necesitatii incadrarii in prevederile planului de
urbanism general al unei localitati, se impune amplasarea pietelor
agroalimentare in zonele de locuit cu o densitate mare a populatiei, pe artere
de circulatie majora, pe artere de acces sau in punctele de convergenta ale
traficului pietonal.
3. Administrarea si gestionarea pietei
Art. 12
Piata poate functiona numai in baza unei autorizatii de functionare
eliberate de primar, dupa obtinerea avizelor legale (certificat de urbanism,
autorizatie de constructie, avizul Politiei sanitar-veterinare si al
Inspectoratului de Politie Sanitara si Medicina Preventiva, avizul politiei, al
centrului judetean de metrologie, al Agentiei pentru protectia mediului, al
inspectiilor teritoriale de prevenire a incendiilor, avizele pentru utilitati
etc.).
Art. 13
Piata se organizeaza si functioneaza pe baza regulamentului propriu,
elaborat de administratia pietei in concordanta cu prevederile legii, ale
prezentului regulament-cadru si aprobat de primar.
Art. 14
(1) Gestionarea activitatilor care se desfasoara in perimetrul unei piete
agroalimentare se realizeaza de catre administratia pietei, care poate sa reprezinte,
dupa caz:
a) servicii publice ale consiliilor locale;
b) institutii de interes public;
c) persoane juridice cu capital de stat, privat sau mixt.
(2) Administratia pietei se poate organiza numai in orasele mari in care
sunt organizate si functioneaza un numar minim de cinci piete agroalimentare.
In celelalte localitati, autoritatea pietei va fi denumita responsabil al
pietei.
Art. 15
(1) Pe raza unei localitati, functionarea fiecarui targ, balci si obor va
fi supravegheata de catre primar.
(2) Primarul poate numi o comisie pentru functionarea targurilor,
balciurilor si a oboarelor, formata din 2-3 persoane de specialitate, in
functie de marimea si de durata targului, balciului si oborului, cu sarcini
concrete pentru buna functionare a acestora.
III. Disciplina pietei
1. Atributiile si responsabilitatile administratiei pietei, precum si ale
Comisiei pentru functionarea targurilor, a balciurilor si a oboarelor
Art. 16
Pentru buna functionare a pietei, trebuie respectate urmatoarele reguli de
tehnologie comerciala:
a) ansamblul unei piete se constituie dintr-un platou, acoperit sau
descoperit, dimensionat in raport cu un anumit numar de locuri de vanzare
pentru comercianti ambulanti si producatori, precum si, unde este cazul, cu
hale, magazine, unitati prestatoare de servicii, exploatate de societati
comerciale;
b) platoul pietei se realizeaza ca o platforma asfaltata si amenajata, cu
posibilitati de control asupra marfurilor care intra in piata, cu utilitati,
dotare si echipare corespunzatoare desfacerii marfurilor: instalatii sanitare,
electrice, de apa potabila si canalizare; mobilier specific; copertine; dotari
P.S.I.;
c) mobilierul din dotarea platourilor se recomanda a fi construit din mese
realizate din placi de beton mozaicat, fixate pe schelet metalic sau postament
din beton, avand prevazute sub blaturi spatii de pastrare a marfurilor cu
posibilitate de ventilare, inchidere si de asigurare a lor;
d) in functie de specificul local al ofertei de produse ce se
comercializeaza in perimetrul pietei, se impune ca platoul acesteia sa fie
sectorizat pe grupe de produse, in relatii compatibile de vecinatate, cu
asigurarea de utilitati si dotari adecvate. Pentru comercializarea produselor
de uz gospodaresc, spatiul ocupat trebuie sa fie de maximum 10% din suprafata
platoului pietei;
e) pentru vanzarea de lapte si produse lactate este obligatorie asigurarea
conditiilor legale de igiena;
f) pe platoul targului sau al oborului se vor atribui sectoare distincte
pentru vanzarea pasarilor si a animalelor, dotate corespunzator cu custi,
adapatori, tarusi pentru legarea animalelor etc.;
g) in cadrul halei sau in alte constructii special amenajate, preponderenta
va fi suprafata afectata vanzarii produselor agroalimentare specifice: carne,
preparate din carne, peste proaspat si congelat, branzeturi, conserve si
semiconserve de orice fel, legume-fructe, flori; se poate realiza si o sectie
de preparate culinare in care sa se prelucreze, in vederea vanzarii, o parte
din produsele alimentare care se aduc in piata.
Art. 17
(1) Piata va fi dotata, dupa caz, cu toate serviciile care faciliteaza
desfasurarea activitatii in conditii optime, potrivit legii, dimensionate in
functie de numarul locurilor de vanzare si de tipul de piata, respectiv:
- depozitarea marfurilor si a ambalajelor;
- punct de control sanitar-veterinar;
- pastrarea si inchirierea cantarelor;
- locuri pentru amplasarea cantarelor de control;
- bazine pentru spalarea produselor;
- ateliere de intretinere si de reparatie a instalatiilor electrice,
termice, frigorifice, de apa;
- fantani cu jeturi de apa potabila amplasate pe platou;
- punct sanitar de prim-ajutor;
- birou administrativ;
- punct destinat activitatilor organelor de control;
- posturi telefonice publice;
- spatii pentru pastrarea materialelor de intretinere si de curatenie;
- teren de parcare;
- punct de strangere a deseurilor (eventual crematoriu);
- spatii pentru cazarea producatorilor;
- punct cu mijloace de prima interventie pentru P.S.I.;
- punct de paza;
- WC-uri publice.
(2) Administratia pietei va stabili, dupa caz, si atributii specifice ale
serviciilor prevazute la alin. (1), care intra in dotarea pietei.
Art. 18
In oboare si in piete mixte, pe langa dotarile prevazute la art. 17, se mai
asigura si:
- spatiu special amenajat pentru animalele suspecte a fi bolnave;
- conteiner ermetic, preferabil din otel, pentru animalele moarte.
Art. 19
Activitatea de alimentatie publica in incinta pietei se organizeaza numai
prin unitati specializate si clasificate, potrivit legii.
Art. 20
Pentru asigurarea unor informatii de piata privind oferta, preturile
practicate etc., se poate organiza un serviciu adecvat acestui scop.
Art. 21
Boxele din hale, magazinele, unitatile prestatoare de servicii din incinta
pietei pot fi date in administrare privata prin licitatie publica, pe baza de
contract, potrivit legii.
Art. 22
Programul pietei va fi stabilit si va fi afisat vizibil in perimetrul
biroului administrativ al pietei.
Art. 23
Pentru desfasurarea unui comert civilizat si pentru mentinerea unor
raporturi corecte intre utilizatorii pietei si cumparatori, se vor supraveghea
corectitudinea cantaririlor efectuate, precum si legalitatea mijloacelor de
masurare folosite.
Art. 24
Salubrizarea pietei va fi efectuata zilnic si ori de cate ori este necesar.
2. Drepturile si obligatiile utilizatorilor pietei
Art. 25
Activitatile de comert si de prestari de servicii in piata se realizeaza
numai in spatiile afectate fiecarui comerciant/producator/prestator de
servicii. Sunt interzise vanzarile pe suprafata cailor de circulatie (strazi,
trotuare etc.) sau in parcari.
Art. 26
Orice persoana fizica sau juridica, care doreste sa exercite o activitate
de comert si/sau de prestari de servicii pe platoul pietei, se va prezenta la
administratia pietei pentru inregistrarea sa intr-un registru special al
acesteia, primind un tichet nominal de utilizare a unui loc de vanzare in
piata.
Art. 27
Fiecare utilizator va plati pentru locul ocupat in piata un tarif de
utilizare stabilit si facut public potrivit reglementarilor legale in vigoare
si va declara - sub regimul confidentialitatii - cantitatile de produse aduse
spre comercializare.
Art. 28
Comerciantii si producatorii care vand in piata sunt obligati sa posede
documente legale privind calitatea de producator/comerciant, autorizatia
sanitar-veterinara si/sau certificat sanitar-veterinar, documente de
provenienta sau de origine a marfurilor: factura, aviz de insotire a marfurilor
etc.
Art. 29
(1) Utilizatorul autorizat sa desfasoare comert sau prestari de servicii in
piata exploateaza spatiile pe care le ocupa, pe propria raspundere. Acestuia i
se interzice sa permita unui tert sa utilizeze, chiar partial, locul de vanzare
atribuit, sau sa-l subinchirieze.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazurile prevazute la art. 21 din
prezentul regulament.
Art. 30
Utilizatorii pietei vor efectua cantarirea si masurarea marfurilor numai cu
mijloacele de masurare legale, verificate metrologic in termen si adecvate
scopului, potrivit legii.
Art. 31
Orice utilizator al pietei va afisa datele de identificare a marfurilor, a
preturilor si a tarifelor practicate, la loc vizibil si pentru fiecare
produs/serviciu comercializat.
Art. 32
Persoanele juridice cu activitate in perimetrul pietei isi vor afisa datele
de identificare a societatii comerciale pe care o reprezinta.
Art. 33
Este interzisa vanzarea in piata a substantelor toxice, inflamabile sau
explozive, de orice fel, a celor care dauneaza marfurilor aflate la vanzare,
precum si a armelor de foc si a munitiei.
Art. 34
Fiecare utilizator al pietei va pastra curatenia in perimetrul in care isi
desfasoara activitatea.
IV. Dispozitii finale
Art. 35
Extrase din regulamentul propriu referitoare la obligatiile si la
drepturile utilizatorilor se vor afisa in perimetrul biroului administrativ al
pietei.
Art. 36
Administratia pietei va sprijini organele de control autorizate in
activitatea acestora.
Art. 37
Nerespectarea de catre administratia pietei a atributiilor si a
responsabilitatilor ce ii revin din prezentul regulament cadru atrage
raspunderea disciplinara, materiala, contraventionala sau penala, dupa caz,
potrivit prevederilor legale.