HOTARARE Nr. 216 din 10 aprilie 1995
privind organizarea si functionarea Agentiei Romane de Dezvoltare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 71 din 19 aprilie 1995
In temeiul prevederilor art. 115 din Constitutia Romaniei si al altor
reglementari legale,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Agentia Romana de Dezvoltare, ca organ de specialitate al administratiei
publice centrale in subordinea Guvernului, aplica strategia dezvoltarii si
politica economica a acestuia in domeniul atragerii investitiilor straine si
dezvoltarii intreprinderilor private mici si mijlocii.
Art. 2
In realizarea obiectului sau de activitate, Agentia Romana de Dezvoltare
are urmatoarele atributii:
1. asigura, in domeniul sau de activitate, aplicarea legilor si a
hotararilor Guvernului, cu respectarea limitelor de autoritate si a
principiilor autonomiei agentilor economici si autonomiei locale;
2. elaboreaza si prezinta spre aprobare Guvernului programe generale si
sectoriale anuale de atragere a investitiilor straine, in colaborare cu
institutiile de resort, si participa, in concordanta cu prevederile legii, la
indeplinirea obiectivelor acestora;
3. elaboreaza si supune spre aprobare Consiliului pentru Coordonare,
Strategie si Reforma Economica norme metodologice unitare, potrivit legislatiei
in vigoare, privind atragerea si efectuarea de investitii straine in Romania;
normele se publica in Monitorul Oficial al Romaniei;
4. intocmeste, in colaborare cu institutiile, societatile comerciale si
regiile autonome interesate, oferte de investitii;
5. examineaza propunerile partenerilor straini pentru efectuarea de
investitii in Romania si stabileste actiunile pentru valorificarea acestora,
consultind, dupa caz, institutiile si societatile comerciale implicate;
6. selecteaza partenerii externi, respectiv propunerile de investitii
straine, cu consultarea institutiilor implicate, efectuind verificari si
documentari in concordanta cu practicile internationale, din initiativa proprie
sau la solicitarea partenerilor interesati cu privire la: obiectul si volumul
investitiilor, bonitatea investitorului, sursa de capital, cuantumul si formele
de participare la investitie;
7. organizeaza in mod unitar activitatea de promovare a oportunitatilor de
investitii straine in Romania in raporturile cu partenerii externi;
8. acorda asistenta de specialitate ceruta de partenerii straini sau romani
pentru realizarea proiectelor de investitii cu participare straina de capital,
inclusiv in procedura de definitivare a formalitatilor pentru investitiile
straine confirmate;
9. analizeaza actele incheiate in aplicarea prevederilor legale in materie
privind efectuarea investitiilor straine in Romania;
10. inregistreaza, analizeaza si confirma, dupa caz, cererile de investitii
straine in Romania, in conditiile prevazute de lege;
11. elibereaza certificatul de investitor, in conditiile prevazute de lege,
ca singurul document opozabil autoritatilor romane care atesta calitatea de
investitor strain;
12. elaboreaza si prezinta Guvernului analize si situatii comparate in
legatura cu politica si legislatia internationala in domeniul investitiilor
straine;
13. initiaza, elaboreaza si prezinta Guvernului proiecte de acte normative
care privesc atragerea investitiilor straine in Romania;
14. avizeaza proiectele de acte normative initiate de alte institutii si
care au legatura cu activitatea de atragere a investitiilor straine in Romania;
15. organizeaza sistemul unitar de evidenta si informare privind
investitiile straine, actionand in acest scop in conformitate cu atributiile
stabilite prin lege in acest domeniu;
16. prezinta periodic informari Consiliului de Coordonare, Strategie si
Reforma Economica in legatura cu evolutia actiunilor ce se intreprind pentru
realizarea proiectelor de investitii straine, propuneri privind solutionarea
cererilor de investitii straine care pot afecta interesele majore ale economiei
nationale, precum si a problemelor care depasesc competentele Agentiei Romane
de Dezvoltare;
17. se preocupa si raspunde de aducerea la indeplinire a prevederilor Legii
nr. 83/1994 privind stimularea intreprinderilor mici si mijlocii;
18. elaboreaza si aduce la indeplinire programele pentru dezvoltarea
intreprinderilor mici si mijlocii;
19. prezinta Guvernului, o data la 3 ani, propuneri privind strategia
dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii;
20. colaboreaza cu ministerele, celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale si autoritatile administratiei publice locale,
precum si cu organizatii neguvernamentale si agenti economici, in scopul
crearii unui cadru favorabil dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii;
21. elaboreaza sau, dupa caz, avizeaza proiectele de acte normative al
caror obiect de reglementare se refera la sectorul intreprinderilor mici si
mijlocii;
22. coordoneaza si acorda - in cazurile si conditiile prevazute prin
hotarare a Guvernului -, facilitati si avantaje prevazute de prezenta
ordonanta;
23. organizeaza selectii ale intreprinderilor mici si mijlocii susceptibile
de a beneficia de programe speciale, pe baza unor criterii de performanta;
24. organizeaza si tine evidenta facilitatilor, avantajelor acordate,
precum si a efectelor acestora;
25. prezinta anual Guvernului un raport privind stadiul dezvoltarii
intreprinderilor mici si mijlocii; raportul se da publicitatii;
26. sprijina, impreuna cu organele administratiei publice locale si cu
organizatiile neguvernamentale specializate, infiintarea in judete a centrelor
de dezvoltare a intreprinderilor private mici si mijlocii;
27. coordoneaza si raspunde de realizarea programelor privind dezvoltarea
intreprinderilor private mici si mijlocii, care se realizeaza cu asistenta
financiara externa si cofinantarea partii romane;
28. indeplineste orice alte atributii stabilite prin acte normative pentru
domeniul sau de activitate.
Art. 3
In exercitarea atributiilor sale si cu respectarea prevederilor legale,
Agentia Romana de Dezvoltare este autorizata:
1. sa desfasoare actiuni promotionale in legatura cu atragerea
investitiilor straine;
2. sa utilizeze consultanti externi;
3. sa editeze materiale promotionale in colaborare si cu sprijinul altor
institutii interesate;
4. sa intreprinda, prin reprezentanti, in tara si in strainatate, actiuni
necesare pentru atragerea de investitii straine in Romania;
5. sa furnizeze contra cost, la cererea celor interesati, servicii de
consultanta, materiale informative si publicatii in domeniul investitiilor
straine si al sprijinirii intreprinderilor private mici si mijlocii, precum si
alte servicii in conformitate cu obiectul sau de activitate;
6. sa stabileasca tarifele si preturile pentru serviciile si bunurile pe
care le furnizeaza;
7. sa primeasca, conform prevederilor legale, de la persoane juridice si
fizice, mijloace materiale si banesti cu titlu gratuit si sa le utilizeze in
scopul imbunatatirii conditiilor pentru desfasurarea activitatii si in
conformitate cu reglementarile legale;
8. sa incheie conventii de colaborare cu institutii specializate din tara
si strainatate, avand ca obiect schimbul de informatii, experienta si asistenta
reciproca in domeniul promovarii investitiilor straine si sprijinirii
sectorului intreprinderilor private mici si mijlocii;
9. sa beneficieze de programe de asistenta externa si dotare tehnica in
domeniul sau de activitate si sa asigure forme de pregatire profesionala a personalului;
10. sa obtina de la misiunile diplomatice si economice externe ale Romaniei
si de la institutii specializate din tara sau din strainatate, cu sau fara
plata, informatiile necesare pentru indeplinirea sarcinilor ce-i revin;
11. sa ceara partenerilor prezentarea de expertize pentru evaluarea
aportului, inclusiv a valorilor intangibile ale partenerului roman si/sau
strain.
Art. 4
(1) In structura Agentiei Romane de Dezvoltare pot functiona directii
generale, directii, servicii si birouri.
(2) Numarul maxim de posturi este de 128, exclusiv demnitarul si personalul
Oficiului de Prestari Servicii si Editare.
(3) Structura organizatorica a Agentiei Romane de Dezvoltare este prevazuta
in anexa la prezenta hotarare. Salarizarea personalului Agentiei Romane de
Dezvoltare se face conform anexei nr. 8 la Legea nr. 40/1991, republicata. In
cadrul acesteia prin ordin al presedintelui se pot organiza servicii si
birouri, precum si colective temporare.
(4) In cadrul numarului maxim de posturi aprobat, Agentia Romana de
Dezvoltare va include in statul de functii personal de specialitate pentru
coordonarea in profil teritorial, care isi desfasoara activitatea cu sprijinul
prefecturilor.
Art. 5
(1) Pentru activitatea de prestari de servicii si editare, Agentia Romana
de Dezvoltare are in subordine Oficiul de Prestari Servicii si Editare, ale
carui cheltuieli de functionare si investitii se acopera, in conditiile legii,
din veniturile extrabugetare realizate.
(2) Numarul de posturi si structura organizatorica se aproba prin ordin al
presedintelui Agentiei Romane de Dezvoltare. Nivelurile de salarizare pentru
personalul Oficiului de Prestari Servicii si Editare sunt cele prevazute in
anexa nr. 10 la Hotararea Guvernului nr. 281/1993.
Art. 6
(1) Conducerea Agentiei Romane de Dezvoltare este asigurata de presedinte,
asimilat ca salariu cu functia de secretar de stat, numit prin decizia
primului-ministru. Pe langa presedinte functioneaza un colegiu al agentiei, ca
organ consultativ. Componenta colegiului se stabileste prin ordin al
presedintelui Agentiei Romane de Dezvoltare, cu avizul membrului din Guvern
care coordoneaza aceasta activitate.
(2) Presedintele conduce intreaga activitate a agentiei si o reprezinta in
raporturile cu ministerele, alte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale, precum si cu organisme, organizatii, institutii, agenti
economici, alte persoane juridice si fizice din tara sau din strainatate.
(3) In exercitarea atributiilor sale, presedintele emite ordine si
instructiuni.
Art. 7
Secretariatul permanent al Centrului Balcanic de Cooperare intre
Intreprinderile Mici si Mijlocii se organizeaza la nivel de serviciu.
Art. 8
(1) In exercitarea atributiilor sale, Agentia Romana de Dezvoltare
colaboreaza cu ministerele, celelalte organe centrale de specialitate din
subordinea Guvernului, autoritatile publice locale, cu agenti economici -
indiferent de tipul de proprietate si forma de organizare a acestora -, cu alte
persoane juridice de drept public si privat din Romania si din strainatate.
(2) Prefecturile vor asigura spatiul necesar desfasurarii activitatii in
teritoriu a salariatilor Agentiei Romane de Dezvoltare si vor suporta din
bugetul propriu cheltuielile materiale de intretinere si de comunicatie.
Art. 9
Agentia Romana de Dezvoltare are in dotare un numar de autoturisme stabilit
potrivit prevederilor legale.
Art. 10
Ministerul Finantelor este autorizat sa introduca modificarile
corespunzatoare in bugetul de stat pe anul 1995, in bugetele Agentiei Romane de
Dezvoltare si Secretariatului General al Guvernului, rezultate din aplicarea
prezentei hotarari.
Art. 11
Anexa cuprinzand structura organizatorica a Agentiei Romane de Dezvoltare
face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 12
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii ei
in Monitorul Oficial al Romaniei.
La aceeasi data se abroga Hotararea Guvernului nr. 35/1993 privind
organizarea si functionarea Agentiei Romane de Dezvoltare, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 28 din 28 februarie 1993,
Hotararea Guvernului nr. 260/1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 148 din 2 iulie 1993 si Hotararea Guvernului nr. 715/1992,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 306 din 27 noiembrie
1992.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
presedintele Consiliului
pentru Coordonare,
Strategie si Reforma Economica,
Mircea Cosea
Ministru de stat,
ministrul muncii si
protectiei sociale,
Dan Mircea Popescu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
Numar maxim de posturi = 128
(exclusiv demnitarul si personalul Oficiului de Prestari Servicii si
Editare)
AGENTIA ROMANA DE DEZVOLTARE
PRESEDINTE
|
|
CONSILIER ------------|----------------- BIROUL JURIDIC
|
|----------------- CONTROL FINANCIAR
PROPRIU
|
|
-----------------------------------------------------------------
| | | | | : |
| | | | | : |
DIRECTIA DIRECTIA | DIRECTIA DIRECTIA : |
GENERALA GENERALA | GENERALA GENERALA : |
INVESTITII INTREPRINDERI | STRATEGIE, INFORMATICA : |
STRAINE MICI SI | PROMOVARE : DIRECTIA
MIJLOCII SI | RELATII : ECONOMICA
REPREZENTARE | EXTERNE :
IN TERITORIU | OFICIUL DE
| PRESTARI
SECRETARIATUL SERVICII SI
PERMANENT AL CENTRULUI EDITARE
BALCANIC DE COOPERARE ------------
INTRE INTREPRINDERILE (Extrabugetar)
MICI SI MIJLOCII