HOTARARE Nr. 267 din 13 martie 2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 179 din 21 martie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 40 din Legea nr. 90/2001
privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale si principalele atributii
Art. 1
(1) Ministerul Finantelor Publice se organizeaza si functioneaza ca organ
de specialitate al administratiei publice centrale, in subordinea Guvernului,
care aplica strategia si programul Guvernului in domeniul finantelor publice.
(2) Ministerul Finantelor Publice este minister cu rol de sinteza si are
personalitate juridica.
(3) Sediul Ministerului Finantelor Publice este in municipiul Bucuresti,
str. Apolodor nr. 17, sectorul 5.
Art. 2
(1) Ministerul Finantelor Publice contribuie in mod eficient, transparent
si orientat la elaborarea si implementarea strategiei si a programului
Guvernului in domeniul finantelor publice, in exercitarea administrarii generale
a finantelor publice, asigurand utilizarea parghiilor financiare si valutare in
concordanta cu cerintele economiei de piata si pentru stimularea initiativei
agentilor economici.
(2) Ministerul Finantelor Publice asigura, prin redistribuirea veniturilor,
desfasurarea activitatilor din domenii de interes public, cum este cel social,
cel economic, cel al apararii nationale si ordinii publice. Prin atributiile
incredintate si prin structura sa Ministerul Finantelor Publice indeplineste
urmatoarele functii:
a) de strategie, prin care se asigura elaborarea strategiei de punere in
aplicare a Programului de guvernare in domeniul finantelor publice;
b) de reglementare si sinteza, prin care se asigura elaborarea cadrului
normativ si institutional necesar pentru realizarea obiectivelor strategice in
domeniul sau de activitate;
c) de elaborare si implementare a politicii bugetare si a politicii fiscale
a Guvernului;
d) de corelare a politicilor fiscale si bugetare cu celelalte politici
economico-sociale;
e) de administrare a veniturilor statului;
f) de administrare a datoriei publice;
g) de exercitare a controlului financiar public intern;
h) de asigurare a evidentei centralizate a bunurilor ce constituie domeniul
public al statului;
i) de elaborare si supraveghere a cadrului legal in domeniul
contabilitatii;
j) de reprezentare, prin care se asigura in numele statului roman si al
Guvernului Romaniei reprezentarea pe plan intern si extern in domeniul sau de
activitate;
k) de autoritate de stat, prin care se asigura exercitarea controlului
aplicarii unitare si respectarii reglementarilor legale in domeniul sau de
activitate, precum si al functionarii institutiilor care isi desfasoara
activitatea in subordinea sau sub autoritatea sa.
(3) Ministerul Finantelor Publice urmareste, pe termen mediu, indeplinirea
masurilor necesare in vederea realizarii cerintelor de aderare la Uniunea
Europeana.
(4) Principiile care stau la baza activitatii Ministerului Finantelor Publice
sunt:
a) coerenta, stabilitatea si predictibilitatea cadrului macroeconomic;
b) armonizarea cadrului legislativ cu reglementarile Uniunii Europene;
c) intarirea autoritatii institutiei;
d) perfectionarea managementului fondurilor publice;
e) transparenta activitatii in toate domeniile de activitate;
f) satisfacerea asteptarilor partenerilor sociali;
g) asigurarea unui mediu de afaceri concurential si predictibil.
Art. 3
(1) In realizarea obiectului sau de activitate stabilit de legislatia in
vigoare Ministerul Finantelor Publice are, in principal, urmatoarele atributii:
1. propune strategii de dezvoltare pe termen lung si solutii de reforma in
domeniul finantelor publice;
2. elaboreaza proiectul bugetului de stat, al legii bugetare anuale si
raportul asupra proiectului bugetului de stat, precum si proiectul legii de
rectificare a bugetului de stat, operand rectificarile corespunzatoare;
3. stabileste echilibrul bugetar in faza de elaborare a proiectului bugetului
de stat si a rectificarii acestuia;
4. stabileste metodologii pentru elaborarea proiectului bugetului de stat,
a proiectelor bugetelor fondurilor speciale si a proiectelor bugetelor locale;
5. analizeaza periodic modul de realizare a prevederilor bugetare, in
corelare cu indicatorii macroeconomici, si prezinta Guvernului informari, cu
propuneri de imbunatatire;
6. urmareste executia operativa a bugetului general consolidat; stabileste
masurile necesare pentru incasarea veniturilor si limitarea cheltuielilor in
vederea incadrarii in deficitul bugetar aprobat;
7. elaboreaza si aproba clasificatia indicatorilor privind finantele
publice;
8. elaboreaza proiectul bugetului asigurarilor sociale de stat, al legii
bugetului asigurarilor sociale de stat anuale, precum si proiectul legii de
rectificare a acestuia;
9. deschide creditele necesare pentru cheltuielile fiecarui ordonator
principal de credite in cadrul fiecarui exercitiu bugetar;
10. monitorizeaza cheltuielile de personal prevazute in bugetul de stat, in
bugetul asigurarilor sociale de stat si in bugetul asigurarilor pentru somaj;
11. aproba, prin delegare de competente, modificari in fisele de investitii
anexe la bugetele ordonatorilor principali de credite bugetare;
12. aproba repartizarea pe trimestre a veniturilor si a cheltuielilor
prevazute in bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si in
bugetele fondurilor speciale;
13. avizeaza proiectele de acte normative care genereaza sporuri de
cheltuieli sau modificari de venituri ale statului si care au influente asupra
echilibrului bugetar;
14. analizeaza, fundamenteaza, propune cadrul legislativ si stabileste
masuri privind imprumuturile necesare in vederea acoperirii deficitului bugetar
si refinantarii datoriei publice sau pentru actiuni si lucrari de interes
public; administreaza datoria publica, urmareste rambursarea acesteia si
achitarea dobanzilor aferente, in conditiile legii;
15. reintregeste Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului,
prevazut in bugetul de stat, cu creditele bugetare anulate sau reduse, la
propunerea ordonatorilor principali de credite;
16. avizeaza bugetele celorlalte sisteme autonome de asigurari sociale;
17. elaboreaza metodologia de aplicare a criteriilor pentru selectarea si
prioritizarea obiectivelor din componenta programelor de investitii publice;
18. verifica modalitatea in care ordonatorii principali de credite au
reevaluat portofoliul de proiecte si au respectat criteriile pentru selectarea
si prioritizarea proiectelor de investitii;
19. analizeaza respectarea incadrarii in limitele de cheltuieli de capital
a proiectelor anuale de buget si a esalonarii angajamentelor legale in functie
de durata de realizare a investitiilor;
20. organizeaza sistemul de monitorizare a programelor de investitii
publice si elaboreaza rapoarte anuale privind stadiul realizarii investitiilor;
21. coordoneaza cadrul general referitor la efectuarea achizitiilor publice
si asigura transpunerea acquisului comunitar si indrumarea metodologica unitara
in acest domeniu;
22. elaboreaza si actualizeaza metodologia de aplicare a procedurilor
pentru atribuirea contractelor de achizitie publica;
23. stabileste modul de organizare si functionare a sistemului de
monitorizare a atribuirii contractelor de achizitie publica, precum si sistemul
de raportare referitor la atribuirea acestor contracte;
24. analizeaza documentatiile tehnico-economice si emite acordul pentru
realizarea obiectivelor noi de investitii, finantate partial sau integral de la
bugetul de stat, de la bugetele fondurilor speciale si din credite externe;
25. avizeaza programe de investitii publice anuale si multianuale,
elaborate de ordonatorii principali de credite;
26. administreaza contul general al trezoreriei statului, deschis la Banca
Nationala a Romaniei, scop in care incheie conventii cu aceasta;
27. stabileste sistemul de organizare si functionare a trezoreriei statului
in vederea asigurarii efectuarii operatiunilor de incasari si plati pentru
sectorul public;
28. elaboreaza si administreaza bugetul de venituri si cheltuieli al
trezoreriei statului;
29. colaboreaza cu Banca Nationala a Romaniei la elaborarea balantei de
plati externe, a balantei creantelor si angajamentelor externe, a
reglementarilor din domeniul monetar si valutar si informeaza semestrial
Guvernul asupra modului de realizare a acestora, cu propuneri de solutii in
acoperirea deficitului sau utilizarii excedentului din contul curent al
balantei de plati externe;
30. contracteaza si garanteaza imprumuturi de stat de pe piata financiara
interna si externa, in scopul si in limitele competentelor stabilite de lege;
31. asigura punerea in circulatie prin Banca Nationala a Romaniei, pe baza
de conventie, a unor instrumente financiare specifice;
32. elaboreaza lucrarile privind contul general anual de executie a
bugetului de stat si, respectiv, a bugetului asigurarilor sociale de stat,
precum si conturile anuale de executie a bugetelor fondurilor speciale si
proiectele de legi referitoare la aceste conturi de executie, pe care le
prezinta spre insusire Guvernului, in vederea transmiterii spre aprobare
Parlamentului;
33. elaboreaza sau avizeaza proiecte de acte normative pentru aprobarea
normelor si normativelor de cheltuieli si acordarea unor drepturi personalului
din institutiile publice;
34. colaboreaza cu alte autoritati publice in procesul elaborarii de acte
normative privind salarizarea personalului din sectorul bugetar;
35. elaboreaza proiecte de acte normative privind stabilirea impozitelor
directe si indirecte, urmareste perfectionarea asezarii acestora si armonizarea
legislativa in acest domeniu;
36. elaboreaza, pe baza modelului-cadru al Organizatiei pentru Cooperare si
Dezvoltare Economica (O.E.C.D.), proiectul romanesc de conventie pentru
evitarea dublei impuneri si urmareste actualizarea acestuia in concordanta cu
recomandarile adoptate de O.E.C.D.;
37. negociaza, pregateste parafarea, semnarea si ratificarea conventiilor
pentru evitarea dublei impuneri negociate;
38. elaboreaza strategii, studii comparative, prioritati si proiecte de
acte normative privind politica fiscala a Romaniei in domeniul conventiilor
pentru evitarea dublei impuneri;
39. urmareste realizarea unui management eficient si coerent al sistemului
fiscal romanesc, avand ca scop elaborarea si mentinerea unui sistem fiscal
unitar, stabil si armonizat in stransa concordanta cu indicatorii
macroeconomici din Strategia de dezvoltare economica a Guvernului;
40. elaboreaza proiecte de acte normative in domeniul contabilitatii
financiare si de gestiune si urmareste perfectionarea acestuia in corelatie cu
normele europene in domeniu;
41. urmareste organizarea administratiei fiscale si aplicarea uniforma si
eficienta a sistemului fiscal;
42. elaboreaza proiecte de acte normative cu privire la colectarea
veniturilor bugetare, procedurile de control fiscal, achizitiile publice,
combaterea si sanctionarea evaziunii fiscale, atribuirea codului fiscal si
relatiile dintre contribuabili si administratia fiscala;
43. urmareste exercitarea de catre administratia fiscala, cu profesionalism
si integritate, a prerogativelor stabilite prin lege, prin aplicarea unui
tratament echitabil tuturor contribuabililor;
44. urmareste incurajarea conformarii voluntare de catre administratia
fiscala, prin oferirea de servicii de calitate contribuabililor, facilitandu-le
acestora indeplinirea obligatiilor fiscale;
45. exercita prin organele sale de specialitate controlul utilizarii
creditelor bugetare de catre institutiile publice; controleaza, in conditiile
legii, activitatea financiara a agentilor economici, urmarind stabilirea
corecta si indeplinirea integrala si la termen a obligatiilor financiare si
fiscale fata de stat;
46. exercita prin organele sale de specialitate controlul operativ si
inopinat in legatura cu aplicarea si cu respectarea legislatiei fiscale si
vamale;
47. elaboreaza proceduri de control fiscal; coordoneaza, indruma si
verifica modul de respectare a procedurilor de control fiscal si a legislatiei
fiscale de catre intregul aparat de control fiscal;
48. efectueaza investigatii si anchete fiscale;
49. actioneaza prin mijloace specifice pentru combaterea evaziunii fiscale
si a coruptiei;
50. elaboreaza politica vamala in concordanta cu cadrul legislativ
existent;
51. asigura administrarea monopolului de stat, in conditiile legii;
52. reglementeaza controlul financiar preventiv si exercita controlul
financiar preventiv delegat in scopul constituirii si utilizarii legale si
eficiente a fondurilor publice;
53. indruma metodologic, organizeaza activitatea de instruire si pregatire
profesionala in domeniul auditului intern;
54. realizeaza activitati de control operativ la institutii publice si
solutioneaza contestatiile depuse de acestea;
55. exercita calitatea de reprezentant al Romaniei la organismele
internationale cu caracter financiar;
56. coordoneaza, negociaza si incheie acorduri internationale in numele
statului, in domeniul relatiilor financiare si valutare, in colaborare cu
Ministerul Afacerilor Externe;
57. reprezinta statul, ca subiect de drepturi si obligatii, in fata
organelor de justitie, precum si in orice alte situatii in care acesta participa
nemijlocit, in nume propriu, in raporturi juridice, daca legea nu stabileste in
acest scop un alt organ;
58. asigura legatura cu Parlamentul, Consiliul Economic si Social,
sindicatele, patronatele si alti exponenti ai societatii civile, in problemele
specifice activitatii sale;
59. asigura un dialog constructiv cu partenerii de dialog social, in
spiritul respectului reciproc si in conformitate cu principiile si standardele
europene, in vederea asigurarii eficientei activitatii si stabilitatii sociale,
si sustine in Parlament proiectele de acte normative pe care le initiaza;
60. solutioneaza, in conformitate cu prevederile legale, plangerile,
contestatiile si petitiile persoanelor fizice si juridice;
61. elaboreaza, implementeaza si dezvolta sistemul informatic in domeniul
finantelor publice;
62. asigura, potrivit legii, tiparirea hartiilor de valoare de natura
titlurilor de stat, bonurilor de tezaur, obligatiunilor necesare finantarii
datoriei publice, timbrelor fiscale, precum si a formularelor si imprimatelor
tipizate utilizate in activitatea fiscala si financiar-contabila;
63. elaboreaza, monitorizeaza si implementeaza sistemul de comunicare
interna si externa si al cadrului comunicational in scopul sustinerii
activitatii sale;
64. asigura prin sistemul de management al performantei si dezvoltare
profesionala un corp al functionarilor publici profesionist, onest, stabil si
eficient, in scopul crearii unei organizatii moderne, flexibile, functionale si
eficiente;
65. editeaza materiale de specialitate necesare pentru mediatizarea
problematicii financiare, in vederea cunoasterii sale de catre personalul
propriu si de catre contribuabili;
66. asigura elaborarea, tiparirea si difuzarea publicatiei "Revista
Finante Publice si Contabilitate", prin finantare din fonduri proprii,
conform Hotararii Guvernului nr. 1.515/2002 privind infiintarea pe langa
Ministerul Finantelor Publice a unei activitati finantate integral din venituri
proprii;
67. exercita atributiile ce ii revin, potrivit legii, asupra activitatii
companiilor nationale aflate sub autoritatea sa;
68. gestioneaza asistenta financiara nerambursabila acordata Romaniei de
Uniunea Europeana potrivit prevederilor memorandumurilor de intelegere,
memorandumurilor si acordurilor de finantare semnate de Guvernul Romaniei si de
Comisia Europeana;
69. asigura fundamentarea, coordonarea si realizarea activitatilor
specifice procesului de pregatire a aderarii Romaniei la Uniunea Europeana pe
domeniile din competenta si responsabilitatea sa;
70. elaboreaza strategia si cadrul normativ general, coordoneaza si
evalueaza activitatea de audit public intern la nivel national, efectueaza
misiuni de audit public intern de interes national cu implicatii
multisectoriale si exercita activitati de audit public intern la nivelul
aparatului propriu;
71. efectueaza inspectii privind abaterile de la legalitate si
regularitate, atat la nivelul aparatului propriu, cat si la nivelul celorlalte
institutii publice.
(2) Ministerul Finantelor Publice indeplineste toate atributiile si are
toate competentele conferite prin legi sau prin alte acte normative in vigoare.
Art. 4
In exercitarea atributiilor sale Ministerul Finantelor Publice colaboreaza
cu celelalte ministere si organe de specialitate din subordinea Guvernului, cu
autoritatile publice locale si cu alte organisme.
Art. 5
In indeplinirea atributiilor sale Ministerul Finantelor Publice este
autorizat:
1. sa dea agentilor economici, ca urmare a controlului, dispozitii
obligatorii pentru luarea masurilor de respectare a legii;
2. sa ia masuri pentru aplicarea sanctiunilor prevazute de lege in
competenta sa;
3. sa aprobe inlesniri, restituiri, compensari si amanari la plata
impozitelor, taxelor si a altor varsaminte obligatorii la bugetul de stat,
precum si repunerea in termen a cererilor si a contestatiilor, in conditiile
legii, si sa informeze periodic Guvernul;
4. sa aplice, prin organele abilitate, modalitatile de executare silita si
masurile asiguratorii, in conditiile legii, pentru recuperarea creantelor
bugetare;
5. sa incheie protocoale de schimb de informatii, documente si de
colaborare cu ministere, institutii publice si cu alte organizatii, potrivit
competentelor atribuite;
6. sa refuze cererile de finantare de la bugetul de stat, de suplimentare
si de virare a creditelor bugetare, in cazurile in care acestea nu indeplinesc
conditiile legale sau se abat de la reglementarile in vigoare;
7. sa retraga creditele bugetare deschise ordonatorilor de credite, in
cazurile in care se constata ca acestea se utilizeaza in alte scopuri decat
cele stabilite;
8. sa respinga situatii financiare contabile ale ordonatorilor de credite
care nu indeplinesc conditiile stabilite de normele in vigoare si sa
stabileasca noi termene pentru refacerea si prezentarea acestora, cu aplicarea
amenzilor prevazute in dispozitiile legale in vigoare;
9. sa stabileasca orice alte masuri in conditiile prevazute de lege.
Art. 6
Ministerele, celelalte autoritati ale administratiei publice, institutiile
publice, precum si agentii economici au obligatia de a pune la dispozitie
Ministerului Finantelor Publice, la cererea acestuia, datele si informatiile
necesare in vederea realizarii atributiilor sale.
SECTIUNEA a 2-a
Organizarea Ministerului Finantelor Publice
Art. 7
(1) Ministerul Finantelor Publice are structura organizatorica prevazuta in
anexa nr. 1. In cadrul acesteia, prin ordin al ministrului finantelor publice,
se pot organiza servicii, birouri si alte compartimente si se poate stabili
numarul posturilor de conducere.
(2) In cadrul structurii organizatorice a Directiei generale a politicilor
si resurselor umane functioneaza Scoala de Finante Publice, la nivel de
directie. Conducerea stiintifica si executiva, precum si atributiile acesteia
sunt stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.
(3) Numarul maxim de posturi pentru aparatul propriu al Ministerului
Finantelor Publice este de 1.511, conform anexei nr. 1.
(4) In numarul maxim de posturi prevazut la alin. (3) nu sunt incluse
posturile de demnitari si posturile aferente cabinetelor acestora, posturile
aferente activitatii de control financiar si a Garzii financiare, care,
potrivit art. 4 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea
controlului financiar si a Garzii financiare, se stabilesc separat prin ordin
al ministrului finantelor publice, in conditiile legii.
(5) Personalului din cadrul cabinetelor demnitarilor nu i se aplica
prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici.
Art. 8
(1) Atributiile, sarcinile si raspunderile personalului din aparatul
propriu al Ministerului Finantelor Publice se stabilesc, in conformitate cu
structura organizatorica prevazuta in anexa nr. 1, prin regulamentul de
organizare si functionare a ministerului, aprobat prin ordin al ministrului
finantelor publice.
(2) Atributiile, sarcinile si raspunderile unitatilor teritoriale ale
Ministerului Finantelor Publice se stabilesc prin regulamentul de organizare si
functionare aprobat prin ordin al ministrului finantelor publice.
(3) Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale personalului din
aparatul propriu al Ministerului Finantelor Publice si din unitatile sale
teritoriale se stabilesc prin fisa postului, in urma evaluarii posturilor, pe
baza regulamentelor de organizare si functionare prevazute la alin. (1) si (2),
se semneaza de salariat si se aproba in conditiile legii.
Art. 9
(1) Pe langa ministrul finantelor publice functioneaza, ca organ
consultativ, Colegiul ministerului.
(2) Componenta si regulamentul de organizare si functionare ale Colegiului
ministerului se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice.
(3) Colegiul ministerului se intruneste, la cererea si sub presedintia
ministrului finantelor publice sau a reprezentantului desemnat de acesta,
pentru dezbaterea unor probleme privind activitatea ministerului.
SECTIUNEA a 3-a
Conducerea Ministerului Finantelor Publice
Art. 10
(1) Conducerea Ministerului Finantelor Publice se exercita de catre
ministrul finantelor publice.
(2) Ministrul finantelor publice reprezinta ministerul in raporturile cu
celelalte autoritati publice, cu persoanele juridice si fizice din tara si din strainatate.
Prin ordin al ministrului finantelor publice unele atributii pot fi delegate si
persoanelor cu functii de conducere din compartimentele de specialitate.
(3) Ministrul finantelor publice indeplineste, in domeniul de activitate al
ministerului, atributiile generale prevazute la art. 53 alin. (1) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a
ministerelor.
(4) Ministrul finantelor publice indeplineste si alte atributii specifice,
stabilite prin alte acte normative.
(5) Ministrul finantelor publice conduce aparatul propriu al ministerului,
stabilit prin hotarare a Guvernului.
(6) In exercitarea atributiilor sale ministrul finantelor publice emite
ordine si instructiuni, in conditiile legii.
(7) Ministrul finantelor publice indeplineste, conform legii, functia de
ordonator principal de credite.
(8) Ministrul finantelor publice este ajutat in activitatea de conducere a
ministerului de 5 secretari de stat numiti prin decizii ale primului-ministru.
Art. 11
(1) Secretarii de stat exercita atributiile delegate de ministrul
finantelor publice. Raspunderile si atributiile secretarilor de stat se
stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice.
(2) In cazul in care ministrul finantelor publice, din diferite motive, nu
isi poate exercita atributiile curente, il deleaga pe unul dintre secretarii de
stat sa exercite aceste atributii, instiintandu-l pe primul-ministru despre
aceasta.
Art. 12
(1) Secretarul general al ministerului este functionar public de cariera,
numit prin concurs sau prin examen, pe criterii de profesionalism, in
conditiile legii.
(2) Secretarul general indeplineste atributiile prevazute la art. 49 alin.
(2) din Legea nr. 90/2001.
(3) Secretarul general al ministerului indeplineste si alte atributii
prevazute in regulamentul de organizare si functionare al ministerului ori
incredintate de ministru.
Art. 13
Ministrul finantelor publice aproba prin ordin, pentru aparatul propriu si
pentru unitatile sale subordonate, criterii in aplicarea prevederilor actelor
normative in vigoare privind colectarea creantelor bugetare.
Art. 14
(1) Unitatile aflate in subordinea sau sub autoritatea Ministerului
Finantelor Publice, dupa caz, sunt prevazute in anexa nr. 2.
(2) Repartizarea la nivel de judet, respectiv la nivelul municipiului
Bucuresti, a numarului maxim de posturi de specialitate prevazut la cap. I din
anexa nr. 2, pentru unitatile subordonate, se aproba prin ordin al ministrului
finantelor publice.
(3) Structura organizatorica, normativele de personal si criteriile de
constituire a compartimentelor unitatilor subordonate: Oficiul Concurentei,
Directia Generala a Vamilor, directiile generale ale finantelor publice
judetene, Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti,
precum si Directia generala de administrare a marilor contribuabili din
municipiul Bucuresti si din judetul Ilfov se aproba prin ordin al ministrului
finantelor publice.
Art. 15
Conducatorii serviciilor publice descentralizate se numesc si se elibereaza
din functie de ministrul finantelor publice, cu avizul consultativ al
prefectului.
Art. 16
Ministerul Finantelor Publice are in dotare un parc auto necesar
activitatii sale, in structura, cu numarul si consumul de carburanti prevazute
in anexa nr. 3.
Art. 17
(1) Prefecturile impreuna cu consiliile judetene, Consiliul General al
Municipiului Bucuresti si consiliile locale vor sprijini asigurarea spatiilor
corespunzatoare pentru desfasurarea activitatii unitatilor din teritoriu
subordonate Ministerului Finantelor Publice.
(2) In localitatile in care unitatile teritoriale subordonate Ministerului
Finantelor Publice nu dispun de spatii corespunzatoare consiliile locale vor
sprijini aceste unitati prin asigurarea, in conditiile legii, de amplasamente
in vederea construirii de sedii proprii.
CAP. 2
Dispozitii finale
Art. 18
(1) Personalul din cadrul Ministerului Finantelor Publice care are
calitatea de functionar public se bucura de toate drepturile si are obligatiile
prevazute in Legea nr. 188/1999.
(2) Salarizarea personalului Ministerului Finantelor Publice se face
potrivit reglementarilor in vigoare referitoare la acordarea drepturilor de
natura salariala pentru functionarii publici si pentru personalul contractual.
Art. 19
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 20
Prezenta hotarare intra in vigoare la 10 zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 21
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului
Finantelor Publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
12 din 10 ianuarie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
ANEXA 1*)
*) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.
Numarul maxim de posturi = 1.511
(exclusiv demnitarii si posturile aferente cabinetelor acestora)
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Ministerului Finantelor Publice
__________
| |
| MINISTRU |
|__________|
| ______________________________
|.......|DIRECTIA GENERALA A
VAMILOR*1)|
|
|______________________________|
................................ | ______________________________
: COLEGIUL MINISTERULUI :_______| ___|DIRECTIA GENERALA JURIDICA
|
:..............................: | | |______________________________|
| | ______________________________
______________________________ | | |UNITATEA CENTRALA DE
|
|PURTATOR DE CUVANT SI RELATII |___ | |___|ARMONIZARE PENTRU AUDITUL
|
|CU MASS MEDIA*3) | | | | |PUBLIC INTERN*2)
|
|______________________________| |___| |
|______________________________|
______________________________ | |___| ______________________________
| CONSILIER DIPLOMATIC |___| | | |DIRECTIA DE AUDIT PUBLIC
|
|______________________________| | |___|INTERN
|
| |
|______________________________|
| | ______________________________
| |___|DIRECTIA DE INVESTIGATII SI
|
| |CONTROL
|
..........................|
|______________________________|
: |
_____:__________________________|_______________________________
_____|____ : _____|____ _____|____ | _____|____ _____|____
| |:| | | | | | | | |
| SECRETAR |:| SECRETAR | | SECRETAR | | | SECRETAR | | SECRETAR |
| DE STAT |:| DE STAT | | DE STAT | | | DE STAT | | DE STAT |
|__________|:|__________| |__________| | |__________| |__________|
| : | | | | |
| : | | | | |
| : | | ______|_________ | |
| : | | | | | |
| : | | |SECRETAR GENERAL| | |
| : | | |________________| | |
| : | | | : | |
| ...:.......|.........|..........|..:..........|...............|..
| : : | : | : | | : | :
___|__:_ : | : | : | | : | :
_|_____ __|_:__ __|_:__ __|_:__ ___|___ ___|_:_ ___|_:_
| | | | | | | | | | | | |
|MODUL 1|MODUL 2| |MODUL 3| |MODUL 4| |MODUL 5| |MODUL 6| |MODUL 7|
|_______|_______| |_______| |_______| |_______| |_______| |_______|
MODUL 1, MODUL 2
__________________
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
________|__________________________
____|____ ___|_____
| MODUL 1 | | MODUL 2 |
|_________| |_________|
_______________________|_____________________________________|__
____|______ ______|______ _____|_______ ______|_______ ______|_____
|DIRECTIA | |DIRECTIA | |DIRECTIA | |DIRECTIA | |DIRECTIA |
|GENERALA DE| |GENERALA DE | |REGLEMENTAREA| |GENERALA A | |GENERALA DE |
|SINTEZA A | |PROGRAMARE | |ACHIZITIILOR | |CONTABILITATII| |CONTROL |
|POLITICILOR| |BUGETARA | |PUBLICE SI | |PUBLICE | |FINANCIAR |
|BUGETARE | |SECTORIALA SI| |PRIORITIZAREA| | | |PREVENTIV*4)|
| | |SECURITATE | |INVESTITIILOR| | | | |
| | |SOCIALA | |PUBLICE | | | | |
|___________| |_____________| |_____________| |______________| |____________|
MODUL 3
__________________
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
_____________________________|_______________________________
_____|_______ ________|_________ ________|_________ _________|________
|UNITATEA DE | |DIRECTIA GENERALA | |DIRECTIA GENERALA | |DIRECTIA DE |
|MANAGEMENT A | |A FINANTELOR | |PENTRU ACORDURI, | |EVALUARE A |
|TREZORERIEI | |PUBLICE EXTERNE | |COOPERARE SI | |VENITURILOR |
|STATULUI*2) | | | |DECONTARI EXTERNE | |BUGETULUI GENERAL |
| | | | | | |CONSOLIDAT |
|_____________| |__________________| |__________________| |__________________|
MODUL 4
__________________
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
_________________________|___________________
_________|___________ ________|_________ __________|_____________
| DIRECTIA GENERALA | | OFICIUL DE PLATI | | DIRECTIA GENERALA DE |
| A FONDULUI NATIONAL | | SI CONTRACTARE | | ARMONIZARE LEGISLATIVA |
| DE PREADERARE | | PHARE*5) | | SI INTEGRARE EUROPEANA |
|_____________________| |__________________| |________________________|
MODUL 5
__________________
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
__________________________|________________________________
________|________ ________|________ ________|________ ________|________
|DIRECTIA GENERALA| |DIRECTIA DE BUGET| |DIRECTIA GENERALA| |DIRECTIA GENERALA|
|A POLITICILOR SI | |SI CONTABILITATE | |A TEHNOLOGIEI | |A SERVICIILOR |
|RESURSELOR | |INTERNA | |INFORMATIEI | |ADMINISTRATIVE, |
|UMANE*6) | | | | | |PATRIMONIU SI |
| | | | | | |ARHIVARE |
|_________________| |_________________| |_________________| |_________________|
MODUL 6
__________________
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
|
_______________________________|_______________________
| | | |
______|___________ ______|______ ________|______ _______|___________
|DIRECTIA GENERALA | |DIRECTIA DE | |DIRECTIA | |DIRECTIA GENERALA |
|DE POLITICI SI | |REGLEMENTARI | |PENTRU RELATIA | |DE ADMINISTRARE SI |
|LEGISLATIE PRIVIND| |CONTABILE | |CU PARLAMENT,| |CONTROL A ACTIVELOR|
|VENITURILE | | | |SINDICATELE SI | |STATULUI |
|BUGETULUI GENERAL | | | |PATRONATUL | | |
|CONSOLIDAT | | | | | | |
|__________________| |_____________| |_______________| |___________________|
MODUL 7
__________________
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
|
_______________________________|_________________________________
| | | | |
______|______ ______|______ ______|_______ _______|_______ _____|_____
|DIRECTIA | |DIRECTIA | |DIRECTIA | |DIRECTIA | |GARDA
|
|GENERALA DE | |GENERALA DE | |GENERALA DE | |GENERALA DE | |FINANCIARA
|
|PROCEDURI | |PROCEDURI SI | |SOLUTIONARE A | |REVIZIE FISCALA| |
|
|PENTRU | |GESTIUNE A | |CONTESTATIILOR| |SI DE | |
|
|GESTIUNEA | |COLECTARII | | | |METODOLOGIE SI | |
|
|VENITURILOR | |VENITURILOR | | | |PROCEDURI | |
|
|BUGETULUI | |BUGETARE | | | |PENTRU CONTROL | |
|
|GENERAL | | | | | | | |
|
|CONSOLIDAT | | | | | | | |
|
|_____________| |_____________| |______________| |_______________|
|___________|
------------
*1) Organizarea si functionarea sunt reglementate prin Hotararea Guvernului
nr. 170/2001.
*2) Se organizeaza si functioneaza la nivel de directie generala.
*3) Include si Serviciul de comunicare si relatii publice.
*4) Organizarea si functionarea sunt reglementate prin Ordonanta Guvernului
nr. 119/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
*5) Se organizeaza si functioneaza la nivel de directie.
*6) Include si Scoala de Finante Publice, care functioneaza la nivel de
directie.
ANEXA 2
UNITATILE
aflate in subordinea sau sub autoritatea Ministerului Finantelor Publice
Numarul
maxim
de posturi
I. Institutii publice si unitati finantate de la bugetul de stat
1. Oficiul Concurentei*) 400
2. Directia Generala a Vamilor si unitatile
subordonate acesteia*) 4.600
3. Directiile generale ale finantelor publice judetene,
in subordinea carora functioneaza administratiile finantelor
publice municipale, administratiile finantelor publice
orasenesti si administratiile finantelor publice comunale;
Directia generala a finantelor publice a municipiului
Bucuresti, in subordinea careia functioneaza administratiile
finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti;
Directia generala de administrare a marilor contribuabili
din municipiul Bucuresti si din judetul Ilfov 26.664
II. Activitati care functioneaza pe langa Ministerul
Finantelor Publice
1. Tiparirea si difuzarea publicatiei "Revista Finante Publice
si Contabilitate"*)
III. Companii nationale asupra carora Ministerul Finantelor
Publice exercita calitatea de reprezentant al statului
ca actionar
1. Compania Nationala "Imprimeria Nationala" - S.A.
2. Compania Nationala "Loteria Romana" - S.A.
------------
*) Este organizat si functioneaza potrivit Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 2/2001 pentru stabilirea unor masuri privind infiintarea,
organizarea/reorganizarea sau functionarea, dupa caz, a unor ministere, organe
de specialitate ale administratiei publice centrale si institutii publice,
aprobata si modificata prin Legea nr. 233/2001, si Hotararii Guvernului nr.
277/2001 privind organizarea si functionarea Oficiului Concurentei in
subordinea Ministerului Finantelor Publice.
*) Functioneaza potrivit Hotararii Guvernului nr. 170/2001 privind
organizarea si functionarea Directiei Generale a Vamilor.
*) Conform Hotararii Guvernului nr. 1.515/2002 privind infiintarea pe langa
Ministerul Finantelor Publice a unei activitati finantate integral din venituri
proprii.
ANEXA 3
MIJLOACELE DE TRANSPORT SI CONSUMUL DE CARBURANTI
________________________________________________________________________________
Nr. Unitatea Tipul mijlocului Numarul maxim Consumul
maxim
crt. de transport aprobat (bucati) de carburant
pentru un
autovehicul
(litri/luna)
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4
________________________________________________________________________________
1. a) Aparatul propriu
- parc auto propriu - autoturism 6 300
- parc auto comun - autoturism 13*1) 300
- autovehicul
pentru transport
de marfa si de
persoane 1 400
- autovehicul
pentru transport
de marfa 1 400
- autovehicul
pentru transport
de persoane
(delegatii) 1 450
b) Aparatul propriu
pentru programe
PHARE*2) - autoturism 2 450
- autoturism de
teren 1 450
2. Directiile generale - cate 3 pentru
ale finantelor fiecare D.G.F.P.
publice judetene; si D.G.A.M.C.*) 300
Directia generala a - autoturism
finantelor publice a
municipiului
Bucuresti;
Directia generala de - autoturism - cate 1 pentru
administrare a marilor fiecare D.G.F.P.
contribuabili din judeteana si 2
municipiul Bucuresti pentru D.G.F.P a
si din judetul Ilfov municipiului
Bucuresti 450
- autovehicul - cate 1 pentru
pentru transport fiecare D.G.F.P.
de valori la judeteana si 2
trezorerie pentru D.G.F.P.
a municipiului
Bucuresti 600
- autovehicul - cate 2 pentru
pentru transport fiecare D.G.F.P.
de marfa Arad, Bihor,
Constanta, Timis,
respectiv a
municipiului
Bucuresti, si cate
1 pentru celelalte
D.G.F.P. 400
3. Administratiile - autoturism - cate 1 pentru
finantelor publice fiecare unitate 300
municipale si - autoturism - cate 1 pentru
orasenesti din fiecare
municipiile si administratie
orasele cu peste a finantelor
50.000 de locuitori publice de sector 450
si din sectoarele - autovehicul - cate 1 pentru
municipiului Bucuresti pentru transport fiecare unitate
de valori la care are in
trezorerie structura
activitate de
trezorerie 600
- autovehicul - cate 1 pentru
pentru transport fiecare unitate 400
de marfa
4. Administratiile - autoturism - cate 1 pentru
finantelor publice fiecare unitate
municipale si care are in
orasenesti din structura
municipii si orase, activitate de
altele decat cele trezorerie 450
prevazute la pct. 3 - autovehicul - cate 1 pentru
pentru transport fiecare unitate
de valori la care are in
trezorerie structura
activitate de
trezorerie 600
5. Garda financiara - autoturism 300 400
________________________________________________________________________________
*1) Cuprinde si un autoturism necesar in vederea extinderii activitatii de
control si deservirii secretarului general, care implica numeroase deplasari
impuse de natura muncii.
*2) Autoturismele si consumul de carburanti se finanteaza din fondurile
PHARE. Numarul de autoturisme se poate modifica prin ordin al ministrului
finantelor publice, in functie de dotarile rezultate din protocoalele si
memorandumurile incheiate cu organismele internationale.
*) Directia generala a finantelor publice; Directia generala de
administrare a marilor contribuabili din municipiul Bucuresti si din judetul
Ilfov.
NOTA:
1. Directia generala a finantelor publice a judetului Tulcea are in dotare
o salupa pentru control si activitate curenta.
2. Mijloacele de transport si consumul de carburanti pentru Directia
Generala a Vamilor sunt prevazute in anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr.
170/2001.
3. Nu se considera depasiri la consumul de carburanti normat pe autovehicul
consumul care, la nivelul anului, se incadreaza in limita combustibilului
normat in raport cu numarul de autovehicule aprobat fiecarei unitati.