HOTARARE Nr. 293 din 18 aprilie 2000
privind stabilirea masurilor pentru organizarea si desfasurarea alegerilor
locale din anul 2000
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 168 din 20 aprilie 2000
In temeiul art. 107 din Constitutia Romaniei si al Legii nr. 70/1991
privind alegerile locale, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Pentru coordonarea si urmarirea indeplinirii sarcinilor prevazute in
legislatia in vigoare in domeniul alegerilor, care revin Guvernului,
ministerelor si celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, precum si prefecturilor, se constituie Comisia Tehnica Centrala, in
componenta prevazuta in anexa nr. 1.
(2) Prin decizie a primului-ministru se va stabili componenta nominala a
Comisiei Tehnice Centrale.
(3) Comisia Tehnica Centrala va fi condusa de reprezentantul Ministerului
Functiei Publice.
(4) La sedintele Comisiei Tehnice Centrale pot participa, in calitate de
invitati, reprezentanti ai partidelor politice parlamentare.
Art. 2
(1) Ministerul Finantelor si Administratia Nationala a Rezervelor de Stat
vor stabili modul de asigurare a mijloacelor materiale si financiare necesare
pentru buna organizare si desfasurare a alegerilor locale.
(2) Ministerul Functiei Publice va propune Guvernului spre aprobare
conditiile de plata a drepturilor legale cuvenite membrilor birourilor
electorale, statisticienilor si personalului tehnic auxiliar, prevazuti la art.
7 alin. (1), pe perioada in care acestia executa lucrari legate de organizarea
si desfasurarea alegerilor locale.
Art. 3
Ministerul Justitiei va lua masuri pentru intocmirea, in termen util, a
listelor cuprinzand magistratii sau alti juristi care pot fi desemnati,
potrivit legii, ca presedinti, loctiitori ai acestora sau ca membri ai
birourilor electorale.
Art. 4
(1) Ministerul de Interne si Ministerul Apararii Nationale vor lua masuri
pentru asigurarea ordinii si linistii publice in toate localitatile tarii, pe
intreaga perioada a campaniei electorale si, in mod deosebit, in ziua votarii,
precum si in zilele care premerg si succed acestei zile.
(2) Ministerul de Interne si Ministerul Apararii Nationale vor asigura paza
sectiilor de votare si a dosarelor intocmite de birourile electorale pe timpul
transportului acestora la birourile electorale de circumscriptie, respectiv la
Biroul Electoral Central, precum si paza pe timpul tiparirii, transportului si
depozitarii buletinelor de vot si celorlalte materiale necesare votarii.
Art. 5
Ministerul Apararii Nationale si Ministerul de Interne vor organiza, cu
sprijinul autoritatilor administratiei publice locale, sectii de votare pe
langa unitatile militare si vor asigura dotarea acestora cu cele necesare in
vederea exercitarii dreptului de vot.
Art. 6
Ministerul de Interne va pune la dispozitie primarilor datele privind
cetatenii cu drept de vot, precum si cele privind posesorii cartilor de
identitate, in vederea intocmirii listelor electorale, respectiv distribuirii
corecte a etichetelor autocolante.
Art. 7
(1) Comisia Nationala pentru Statistica va asigura numarul de
statisticieni, informaticieni si personal tehnic auxiliar, dotarea necesara cu
echipamente si tehnica de calcul si programele de prelucrare a datelor pentru
efectuarea operatiunilor tehnice privind stabilirea rezultatelor alegerilor.
(2) Comisia Nationala pentru Statistica va organiza instruirea conducerilor
directiilor generale judetene de statistica privind participarea specialistilor
statisticieni, informaticieni si a personalului auxiliar la efectuarea
operatiunilor tehnice pentru stabilirea rezultatelor alegerilor.
(3) Ministerul Functiei Publice si Comisia Nationala pentru Statistica vor
propune Guvernului spre aprobare modelul proceselor-verbale pentru stabilirea
rezultatelor alegerilor, precum si al celorlalte formulare necesare.
Art. 8
Ministerul Educatiei Nationale, Ministerul Culturii, Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale si Ministerul Sanatatii vor dispune masurile necesare pentru
a pune la dispozitie autoritatilor administratiei publice locale spatii
corespunzatoare in unitatile din subordine, in vederea organizarii de sectii de
votare, precum si pentru sprijinirea cu personal din subordine a operatiunilor
tehnice la sectiile de votare.
Art. 9
Ministerul Sanatatii va lua masurile necesare pentru asigurarea asistentei
medicale la sectiile de votare.
Art. 10
(1) Ministerul Afacerilor Externe va face propuneri Biroului Electoral
Central pentru acreditarea observatorilor straini, precum si a delegatiilor
mass-media straine.
(2) Ministerul Transporturilor, in colaborare cu Autoritatea Nationala
pentru Turism, va asigura personalul necesar in vederea sprijinirii Biroului
Electoral Central pentru solutionarea unor probleme privitoare la rezervarea
locurilor de cazare si la procurarea mijloacelor de transport, potrivit
reglementarilor in vigoare, pentru observatorii si reprezentantii mass-media
din strainatate.
Art. 11
(1) La nivelul judetelor si al municipiului Bucuresti se vor constitui, in
termen de 3 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, prin
ordin al prefectului, comisii tehnice judetene sau a municipiului Bucuresti, in
componenta prevazuta in anexa nr. 2, cu atributii in coordonarea si urmarirea
indeplinirii sarcinilor autoritatilor administratiei publice locale, prevazute
in legislatia in vigoare in domeniul alegerilor.
(2) La sedintele comisiei tehnice pot participa, in calitate de invitati,
reprezentanti ai partidelor politice parlamentare.
(3) Pentru urmarirea si solutionarea operativa a problemelor curente din
circumscriptia electorala, pe langa comisia tehnica se constituie un grup
tehnic de lucru, condus de secretarul general al prefecturii, format din
specialisti desemnati de conducatorii serviciilor publice ale ministerelor si
ale celorlalte autoritati ale administratiei publice centrale, organizate la
nivelul judetului, respectiv al municipiului Bucuresti. Din grupul tehnic de
lucru vor face parte si 2 - 3 specialisti din aparatul consiliilor judetene.
(4) In perioada in care isi desfasoara activitatea in cadrul grupului
tehnic de lucru membrii acestuia vor fi degrevati de sarcinile de serviciu.
(5) Conditiile materiale necesare in vederea functionarii grupului tehnic
de lucru se asigura prin grija prefecturii. Salariile si celelalte drepturi
banesti cuvenite salariatilor delegati in grupul tehnic de lucru se achita de
unitatile de la care acestia provin.
Art. 12
(1) Ministerul Functiei Publice va organiza, in termen de cel mult 3 zile
de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, instruirea prefectilor,
secretarilor generali ai prefecturilor si a secretarilor judetelor cu privire
la organizarea si desfasurarea alegerilor locale.
(2) Prefectii vor organiza imediat instruirea primarilor si a secretarilor
comunelor, oraselor si municipiilor cu privire la sarcinile ce le revin in
vederea organizarii si desfasurarii in bune conditii a alegerilor locale.
(3) In perioada campaniei electorale Ministerul Functiei Publice va acorda
sprijin de specialitate prefecturilor si primariilor, in vederea realizarii la
termen si in conditii corespunzatoare a sarcinilor ce le revin in organizarea
si desfasurarea alegerilor locale.
Art. 13
(1) Secretariatul General al Guvernului va asigura conditii corespunzatoare
- sediu, dotare tehnica, materiala si personal auxiliar - pentru functionarea
Biroului Electoral Central.
(2) Prefecturile judetelor si a municipiului Bucuresti vor asigura
conditiile corespunzatoare pentru functionarea birourilor electorale din judete
si din municipiul Bucuresti.
Art. 14
(1) Comisiile tehnice judetene si a municipiului Bucuresti vor informa
saptamanal Comisia Tehnica Centrala in legatura cu stadiul pregatirii si
organizarii alegerilor locale.
(2) Comisia Tehnica Centrala va informa saptamanal Guvernul in legatura cu
stadiul indeplinirii actiunilor privind pregatirea si organizarea alegerilor
locale.
Art. 15
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
p. Ministrul functiei publice,
Ioan Onisei,
secretar de stat
Secretarul general al Guvernului,
Radu Stroe
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministru de interne,
Constantin Dudu Ionescu
p. Ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
Ion Pascu,
secretar de stat
Ministrul apararii nationale,
Sorin Frunzaverde
p. Ministrul educatiei nationale,
Jozsef Koto,
secretar de stat
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
Ministrul culturii,
Ion Caramitru
Ministru de stat,
ministrul sanatatii,
Hajdu Gabor
p. Presedintele
Comisiei Nationale pentru Statistica,
Constantin Chirca
p. Presedintele
Administratiei Nationale
a Rezervelor de Stat,
Ion Florin
Presedintele
Autoritatii Nationale pentru Turism,
Dumitru Moinescu
p. Ministru de stat,
ministrul justitiei,
Flavius Baias,
secretar de stat
ANEXA 1
COMPONENTA
Comisiei Tehnice Centrale
- Ministerul Functiei Publice
- Secretariatul General al Guvernului
- Ministerul Justitiei
- Ministerul Finantelor
- Ministerul Apararii Nationale
- Ministerul de Interne
- Ministerul Afacerilor Externe
- Ministerul Educatiei Nationale
- Ministerul Culturii
- Ministerul Transporturilor
- Autoritatea Nationala pentru Turism
- Ministerul Sanatatii
- Comisia Nationala pentru Statistica
- Administratia Nationala a Rezervelor de Stat
- Departamentul pentru Comunicare din cadrul Guvernului
- Agentia Nationala de Presa "Rompres"
- Compania Nationala de Electricitate - S.A.
- Societatea Nationala de Televiziune
- Societatea Nationala de Radiodifuziune
- Departamentul pentru Protectia Minoritatilor Nationale din cadrul
Guvernului.
NOTA:
Lucrarile de secretariat tehnic ale Comisiei Tehnice Centrale vor fi
asigurate de Ministerul Functiei Publice.
ANEXA 2
COMPONENTA
Comisiei tehnice judetene sau a municipiului Bucuresti
- Prefectul judetului (sau al municipiului Bucuresti)
- Secretarul general al prefecturii
- Secretarul judetului
- Directorul general al Directiei generale judetene pentru statistica
- Directorul general al Directiei generale judetene a finantelor
publice si controlului financiar de stat
- Inspectorul-sef al Inspectoratului judetean de politie (pentru
municipiul Bucuresti, directorul general al Directiei Generale
de Politie a Municipiului Bucuresti)
- Seful Centrului militar judetean
- Comandantul Comandamentului de jandarmi judetean (pentru municipiul
Bucuresti, seful Directiei de ordine publica din cadrul
Comandamentului National al Jandarmeriei)
- Inspectorul general al Inspectoratului scolar judetean
- Directorul Directiei sanitare judetene
- Directorul sucursalei judetene a Companiei Nationale de
Electricitate S.A.
Corespondentul judetean al Agentiei Nationale de Presa "Rompres".