HOTARARE Nr. 321 din 14 aprilie 2005
privind evaluarea si gestionarea zgomotului ambiental
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 358 din 27 aprilie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 4 lit.
f) din Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Prezenta hotarare abordeaza unitar, la nivel national, evitarea,
prevenirea sau reducerea efectelor daunatoare provocate de zgomotul ambiental,
inclusiv a disconfortului, prin implementarea urmatoarelor masuri:
a) determinarea expunerii la zgomotul ambiental, prin intocmirea hartilor
de zgomot;
b) punerea la dispozitie publicului a informatiilor privind zgomotul
ambiental si efectele sale;
c) adoptarea, pe baza datelor din hartile de zgomot, a planurilor de
actiune, avand ca scop prevenirea si reducerea zgomotului ambiental, acolo unde
este cazul, in special a nivelurilor de expunere, care pot avea efecte
daunatoare asupra sanatatii umane.
(2) Planurile de actiune se elaboreaza pentru prevenirea cresterii sau
reducerea nivelurilor zgomotului ambiental, acolo unde acesta depaseste
limitele maxim admise, si pentru a mentine calitatea mediului din punct de
vedere al zgomotului ambiental, acolo unde acesta are niveluri acceptabile.
(3) Prezenta hotarare reprezinta cadrul general pentru dezvoltarea
masurilor de reducere a zgomotului emis de sursele majore, in special de
vehiculele rutiere, feroviare si de infrastructura acestora, aeronavele,
echipamentele industriale si mecanismele mobile.
Art. 2
(1) Prevederile prezentei hotarari vizeaza zgomotul ambiental la care este
expusa populatia, in special din:
a) zonele urbane construite, mai ales pentru cele construite pe verticala;
b) parcurile si gradinile publice;
c) zonele linistite din aglomerari si din spatiile deschise;
d) apropierea unitatilor de invatamant, a spitalelor si a altor cladiri si
zone sensibile la zgomot.
(2) Prevederile prezentei hotarari nu vizeaza zgomotul ambiental generat
de:
a) persoana expusa;
b) activitatile casnice;
c) vecini;
d) activitatile de la locul de munca si din interiorul mijloacelor de
transport in comun;
e) activitatile militare din zonele militare.
Art. 3
In intelesul prezentei hotarari, definitiile termenilor folositi sunt
prevazute in anexa nr. 1.
Art. 4
(1) Autoritatile administratiei publice locale elaboreaza, potrivit
prevederilor prezentei hotarari, hartile de zgomot pentru aglomerarile aflate
in administrarea lor, hartile strategice de zgomot si planurile de actiune
aferente acestora.
(2) In conformitate cu prevederile art. 6 alin. 2 din Legea protectiei
mediului nr. 137/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
autoritatile administratiei publice locale prevad, din bugetul local, fonduri
necesare realizarii hartilor de zgomot, hartilor strategice de zgomot si
planurilor de actiune, astfel:
a) incepand cu anul 2006, numai pentru aglomerarile cu mai mult de 250.000
de locuitori;
b) incepand cu anul 2011, pentru toate aglomerarile.
(3) Unitatile aflate sub autoritatea sau in subordinea autoritatii publice
centrale pentru transporturi, constructii si turism, care au in administrare
infrastructuri rutiere, feroviare sau aeroportuare, elaboreaza, potrivit
prevederilor prezentei hotarari, hartile de zgomot pentru caile ferate,
drumurile si aeroporturile aflate in administrarea lor, hartile strategice de
zgomot si planurile de actiune aferente acestora, din domeniul propriu de
activitate.
(4) Unitatile care aplica dispozitiile prevazute la alin. (3), precum si
limitele de competenta ale acestora se stabilesc prin ordin al ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului, in termen de 3 luni de la data
intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
(5) Autoritatile administratiei publice locale si unitatile prevazute la
alin. (1) si (3) inainteaza autoritatii regionale pentru protectia mediului un
exemplar din hartile de zgomot, hartile strategice de zgomot si planurile de
actiune, insotite, dupa caz, de toate informatiile suplimentare solicitate de
autoritatile publice regionale pentru protectia mediului.
Art. 5
(1) In vederea analizarii, verificarii si aprobarii hartilor de zgomot, a
hartilor strategice de zgomot si a planurilor de actiune, precum si a
informatiilor suplimentare prevazute la art. 4 alin. (5) se organizeaza la nivel
regional o comisie tehnica, denumita in continuare comisia.
(2) Comisia analizeaza si verifica, in principal, urmatoarele aspecte:
a) modalitatile de masurare si calcul ale indicatorilor Lzsn si Lnoapte,
conform anexei nr. 2;
b) respectarea metodelor de evaluare a indicatorilor de zgomot, conform
anexei nr. 3;
c) respectarea cerintelor minime privind hartile strategice de zgomot si
planurile de actiune, conform prevederilor anexelor nr. 5 si 6;
d) respectarea cerintelor anexei nr. 7 privind informatiile principale
transmise autoritatilor publice regionale pentru protectia mediului.
(3) Comisia este condusa de directorul executiv al autoritatii publice
regionale pentru protectia mediului si include in mod obligatoriu reprezentanti
ai: autoritatii publice centrale pentru transporturi, constructii si turism,
autoritatilor publice locale pentru protectia mediului, directiilor de sanatate
publica, ai autoritatilor prevazute la art. 4 alin. (5).
Art. 6
(1) Autoritatile publice regionale pentru protectia mediului au urmatoarele
responsabilitati:
a) indruma autoritatile si unitatile mentionate la art. 4 alin. (1) si (3)
in vederea realizarii obligatiilor ce le revin din aplicarea prevederilor
prezentei hotarari;
b) identifica aglomerarile, caile ferate, drumurile si aeroporturile aflate
pe teritoriul lor de competenta, conform prevederilor prezentei hotarari;
c) solicita, dupa caz, autoritatilor administratiei publice locale si
unitatilor prevazute la art. 4 alin. (3) informatii suplimentare;
d) asigura functionarea comisiei;
e) transmit Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului un exemplar
aprobat al hartilor de zgomot, hartilor strategice de zgomot si planurilor de
actiune;
f) centralizeaza la nivel regional si transmit Agentiei Nationale pentru
Protectia Mediului si autoritatii publice centrale pentru protectia mediului
informatiile principale, conform prevederilor anexei nr. 7.
(2) Agentia Nationala pentru Protectia Mediului are urmatoarele responsabilitati:
a) centralizeaza, la nivel national, datele referitoare la identificarea
aglomerarilor, cailor ferate, drumurilor si aeroporturilor, precum si hartile
de zgomot, hartile strategice de zgomot si planurile de actiune;
b) elaboreaza, pe baza centralizarii planurilor de actiune, proiectul
privind Planul national de actiune pentru reducerea nivelurilor de zgomot si il
transmite autoritatii publice centrale pentru protectia mediului;
c) centralizeaza la nivel national si transmite autoritatii publice
centrale pentru protectia mediului informatiile principale conform anexei nr.
7;
d) pune la dispozitie publicului, inclusiv prin intermediul tehnologiilor
informationale disponibile, informatii privind hartile de zgomot, hartile
strategice de zgomot si planurile de actiune conform prevederilor legislatiei
in vigoare referitoare la accesul liber la informatia privind mediul, precum si
prevederilor anexelor nr. 5 si 6; informatiile trebuie sa fie clare, coerente,
accesibile si insotite de un rezumat al celor mai importante aspecte furnizate.
(3) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului are urmatoarele
responsabilitati:
a) emite ghiduri privind metodele de evaluare a indicatorilor de zgomot
conform prevederilor anexei nr. 3, prin ordin comun al ministrului mediului si
gospodaririi apelor, al ministrului transporturilor, constructiilor si
turismului, al ministrului sanatatii si al ministrului administratiei si
internelor, in termen de 9 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari;
b) elaboreaza reglementari privind valorile limita corespunzatoare
indicatorilor Lzsn, Lnoapte si, dupa caz, Lzi si Lseara, pentru zgomotul produs
de traficul rutier, traficul feroviar, traficul aerian din preajma
aeroporturilor si pentru zgomotul produs in zonele cu activitati industriale
care se aproba prin ordin comun al ministrului mediului si gospodaririi apelor,
al ministrului sanatatii, al ministrului transporturilor, constructiilor si
turismului, al ministrului administratiei si internelor, in termen de 12 luni
de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
(4) Prin ordin comun al ministrului mediului si gospodaririi apelor, al
ministrului sanatatii, al ministrului transporturilor, constructiilor si
turismului, al ministrului administratiei si internelor se aproba Planul
national de actiune pentru reducerea nivelurilor de zgomot, elaborat conform
alin. (2) lit. b), pana la data de 30 decembrie 2008.
Art. 7
(1) Indicatorii de zgomot utilizati la nivel national sunt Lzsn si Lnoapte,
definiti la pct. 1 si 2 din anexa nr. 2.
(2) In completarea indicatorilor Lzsn si Lnoapte se pot utiliza indicatori
suplimentari de zgomot, potrivit pct. 3 din anexa nr. 2.
Art. 8
(1) Valorile indicatorilor Lzsn si Lnoapte se determina conform metodelor
provizorii de evaluare prevazute in anexa nr. 3.
(2) Efectele daunatoare se evalueaza prin intermediul relatiilor
doza-efect, conform metodelor de evaluare a efectelor daunatoare prevazute in
anexa nr. 4.
Art. 9
(1) Autoritatile publice regionale pentru protectia mediului identifica
aglomerarile cu mai mult de 250.000 de locuitori, drumurile principale cu un
trafic mai mare de 6.000.000 de treceri de vehicule/an, caile ferate principale
cu un trafic mai mare de 60.000 de treceri de trenuri/an si aeroporturile mari
si comunica aceste informatii Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului.
(2) Agentia Nationala pentru Protectia Mediului transmite autoritatii
publice centrale pentru protectia mediului situatia centralizata a
informatiilor prevazute la alin. (1), pana la data de 30 iunie 2005. Dupa
aceasta data transmiterea se realizeaza o data la 5 ani.
Art. 10
(1) Autoritatile administratiei publice locale si unitatile prevazute la
art. 4 alin. (3) elaboreaza hartile strategice de zgomot privind situatia
anului calendaristic precedent pentru toate aglomerarile avand mai mult de
250.000 de locuitori, drumurile principale cu un trafic mai mare de 6.000.000
de treceri de vehicule/an, caile ferate principale cu un trafic mai mare de
60.000 de treceri de trenuri/an si pentru aeroporturile mari.
(2) Hartile strategice de zgomot prevazute la alin. (1) se supun aprobarii
comisiei pana la data de 30 aprilie 2007.
Art. 11
(1) Autoritatile publice regionale pentru protectia mediului identifica
toate aglomerarile, drumurile principale si caile ferate principale aflate pe
teritoriul lor de competenta si comunica Agentiei Nationale pentru Protectia
Mediului aceste informatii.
(2) Agentia Nationala pentru Protectia Mediului transmite autoritatii
publice centrale pentru protectia mediului situatia centralizata a
informatiilor prevazute la alin. (1), pana la data de 31 octombrie 2008. Dupa
aceasta data transmiterea se realizeaza o data la 5 ani.
Art. 12
(1) Autoritatile administratiei publice locale si unitatile prevazute la
art. 4 alin. (3) elaboreaza hartile strategice de zgomot prezentand situatia
anului calendaristic precedent, pentru toate aglomerarile, drumurile principale
si caile ferate principale.
(2) Hartile strategice de zgomot prevazute la alin. (1) se supun aprobarii
comisiei pana la data de 30 aprilie 2012. Dupa aceasta data aprobarea se
realizeaza o data la 5 ani.
Art. 13
(1) Hartile strategice de zgomot, aprobate potrivit art. 10 alin. (2) si
art. 12 alin. (2), se reactualizeaza si se revizuiesc, dupa caz, cel putin o
data la 5 ani.
(2) Intocmirea hartilor strategice de zgomot trebuie sa respecte cerintele
minime prevazute in anexa nr. 5.
(3) Elaborarea hartilor strategice de zgomot din zona de frontiera se face
prin cooperare cu autoritatile competente din statele vecine.
Art. 14
(1) Autoritatile administratiei publice locale si unitatile prevazute la
art. 4 alin. (3) elaboreaza planurile de actiune pentru gestionarea zgomotului
si a efectelor acestuia, inclusiv masurile de reducere a zgomotului, dupa caz,
pentru:
a) aglomerarile avand mai mult de 250.000 de locuitori;
b) zonele limitrofe drumurilor principale cu un trafic mai mare de
6.000.000 de treceri de vehicule/an, cailor ferate principale cu un trafic mai
mare de 60.000 de treceri de trenuri/an si aeroporturilor mari.
(2) Planurile de actiune prevazute la alin. (1) trebuie sa respecte
cerintele minime prevazute in anexa nr. 6.
(3) Planurile de actiune prevazute la alin. (1) lit. b) trebuie sa
protejeze zonele linistite din aglomerari impotriva cresterii nivelului de
zgomot.
(4) Masurile de reducere a zgomotului trebuie sa cuprinda prioritatile
identificate prin depasirea oricarei valori limita si se aplica celor mai
importante zone stabilite prin hartile strategice de zgomot.
(5) Planurile de actiune prevazute la alin. (1) se supun aprobarii comisiei
pana la data de 18 mai 2008.
(6) Elaborarea planurilor de actiune din zona de frontiera se realizeaza
prin cooperare cu autoritatile competente din statele vecine.
Art. 15
(1) Autoritatile administratiei publice locale si unitatile prevazute la
art. 4 alin. (3) elaboreaza planuri de actiune ce cuprind masuri prioritare de
reducere a oricarei valori limita care este depasita, pentru toate
aglomerarile, drumurile principale si caile ferate principale identificate.
(2) Planurile de actiune prevazute la alin. (1) se supun aprobarii comisiei
pana la data de 18 mai 2013.
(3) Autoritatile administratiei publice locale si unitatile prevazute la
art. 4 alin. (3) reactualizeaza si revizuiesc cel putin o data la 5 ani, dupa
data aprobarii, planurile de actiune prevazute la art. 14 alin. (5), precum si
la fiecare modificare relevanta a situatiei existente privind nivelul de
zgomot.
Art. 16
(1) Autoritatile administratiei publice locale si unitatile prevazute la
art. 4 alin. (3) trebuie sa asigure consultarea, participarea si informarea
publicului prin:
a) participarea si consultarea efectiva a acestuia, inca din faza de
initiere, la elaborarea, analiza si revizuirea planurilor de actiune;
b) luarea in considerare a rezultatelor activitatilor prevazute la lit. a);
c) aducerea la cunostinta a deciziilor luate.
(2) Pentru consultarea, participarea si informarea publicului se fixeaza
intervale de timp limita corespunzatoare, cu scopul de a asigura luarea
deciziei intr-o perioada rezonabila.
Art. 17
(1) Anexele nr. 1 - 7 fac parte integranta din prezenta hotarare.
(2) Prezenta hotarare transpune Directiva nr. 2002/49/CE privind evaluarea
si gestionarea zgomotului ambiental, publicata in Jurnalul Oficial al
Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L 189 din 18 iulie 2002.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
p. Ministrul mediului si gospodaririi apelor,
Constantin Popescu,
secretar de stat
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Gheorghe Dobre
p. Ministrul sanatatii,
Ioan Roman,
secretar de stat
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul integrarii europene,
Ene Dinga
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1
DEFINITII
1. Aeroport mare - aeroport civil avand mai mult de 50.000 de miscari pe an
(o miscare insemnand o decolare sau o aterizare), cu exceptia celor executate
exclusiv pentru antrenament cu aeronave usoare.
2. Aglomerare - o parte a unui teritoriu cu o populatie al carei numar
depaseste 100.000 de locuitori si cu o densitate a populatiei necesara
indeplinirii conditiilor de zona urbana.
3. Cale ferata principala - cale ferata cu un trafic mai mare de 30.000 de
treceri ale trenurilor anual.
4. Disconfort - stare neplacuta generata de zgomotul ambiental, determinata
prin anchete de teren si/sau semnalata de public.
5. Drum principal - drum de interes international, national sau judetean cu
un trafic mai mare de 3 milioane de treceri ale vehiculelor anual.
6. Efecte daunatoare - efecte negative asupra sanatatii umane.
7. Evaluare - orice metoda utilizata pentru calculul, estimarea,
prognozarea sau masurarea valorii indicatorului de zgomot ori a efectelor
daunatoare ale acestuia.
8. Harta de zgomot - cartarea, pentru o anumita zona, a datelor privind
situatiile existente sau prognozate referitoare la zgomot, in functie de un
indicator de zgomot, si care evidentiaza depasirile valorilor limita in
vigoare, numarul persoanelor afectate dintr-o anumita zona ori numarul de
locuinte expuse la anumite valori ale indicatorului de zgomot.
9. Harta strategica de zgomot - o harta conceputa pentru evaluarea globala
a expunerii la zgomotul provenit din surse diferite intr-o zona data sau pentru
a stabili previziuni generale pentru zona respectiva.
10. Indicator de zgomot - parametru fizic pentru descrierea zgomotului
ambiental, in relatie directa cu efectele nedorite ale acestuia.
11. Lnoapte (indicator de zgomot pentru noapte) - indicator de zgomot
asociat disconfortului din timpul noptii, cand se poate produce tulburarea
somnului, a carui valoare se calculeaza conform anexei nr. 2.
12. Lseara (indicator de zgomot pentru seara) - indicator de zgomot asociat
disconfortului din timpul serii, a carui valoare se calculeaza conform anexei
nr. 2.
13. Lzi (indicator de zgomot pentru zi) - indicator de zgomot asociat
disconfortului din timpul zilei, a carui valoare se calculeaza conform anexei
nr. 2.
14. Lzsn (indicator de zgomot pentru zi - seara - noapte) - indicator de
zgomot asociat disconfortului general, pe o durata de 24 de ore, a carui
valoare se calculeaza conform anexei nr. 2.
15. Planificare acustica - gestionarea zgomotului in perspectiva, prin
planificarea masurilor de: amenajare a teritoriului, ingineria transporturilor,
planificare a traficului, reducere prin masuri de izolare acustica, controlul
si reducerea zgomotului la sursa etc.
16. Planuri de actiune - planuri destinate gestionarii problemei zgomotului
si efectelor acestuia, incluzand masuri de diminuare, dupa caz.
17. Public - una sau mai multe persoane fizice ori juridice, inclusiv
asociatiile sau fundatiile.
18. Relatia doza-efect - relatia dintre valoarea unui indicator de zgomot
si un efect daunator.
19. Valoare limita - o valoare a Lzsn sau Lnoapte ori, dupa caz, Lzi sau
Lseara, stabilita potrivit art. 8 alin. (1) din hotarare, a carei depasire
determina aplicarea masurilor de reducere a nivelurilor de zgomot; valorile
limita sunt egale sau diferite in functie de:
a) tipul zgomotului ambiental - zgomot de trafic (rutier, feroviar sau
aerian), zgomot industrial etc.;
b) sensibilitatea la zgomot a populatiei;
c) situatii existente si situatii noi (unde intervine o schimbare privind
sursa de zgomot sau utilizarea ariilor invecinate).
20. Zgomot ambiental - ansamblul sunetelor nedorite, inclusiv daunatoare,
rezultate din activitatile umane, inclusiv cele provocate de mijloacele de
transport, traficul rutier, feroviar, aerian si cele provenite din
amplasamentele unde se desfasoara activitati industriale prevazute in anexa nr.
1 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 privind prevenirea,
reducerea si controlul integrat al poluarii, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 645/2002.
21. Zona linistita intr-o aglomerare - zona delimitata de catre
autoritatile competente, care nu este expusa unei valori a indicatorului Lzsn
sau a vreunui alt indicator de zgomot, mai mare decat valoarea limita in
vigoare, indiferent de sursa de zgomot.
22. Zona linistita in spatiu deschis - o zona delimitata de catre
autoritatile competente, care nu este expusa la zgomotul provenit din trafic,
industrie sau activitati recreative.
ANEXA 2
INDICATORI DE ZGOMOT
1. Definirea nivelului zi - seara - noapte Lzsn
1.1. Nivelul de zgomot zi - seara - noapte in decibeli (dB) se defineste
prin urmatoarea relatie:
Figura 1, reprezentand definirea nivelului de zgomot zi - seara - noapte in
decibeli (dB), se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 358
din 27 aprilie 2005, la pagina 4.
unde:
a) Lzi este nivelul mediu de presiune sonora, ponderat A, in interval lung
de timp, conform definitiei din SR ISO 1996-2:1995, determinat pentru suma
perioadelor de zi dintr-un an;
b) Lseara este nivelul mediu de presiune sonora, ponderat A, in interval
lung de timp, conform definitiei din SR ISO 1996-2:1995, determinat pentru suma
perioadelor de seara dintr-un an;
c) Lnoapte este nivelul mediu de presiune sonora, ponderat A, in interval
lung de timp, conform definitiei din SR ISO 1996-2:1995, determinat pentru suma
perioadelor de noapte dintr-un an.
Ziua are 12 ore, seara are 4 ore si noaptea are 8 ore, pentru toate sursele
de zgomot analizate. Intervalele orare ale acestora sunt: 07,00 - 19,00; 19,00
- 23,00 si 23,00 - 07,00, ora locala.
Se iau in calcul un an reprezentativ in ceea ce priveste emisia de zgomot
si un an mediu in privinta conditiilor meteorologice.
Se ia in considerare zgomotul incident, ceea ce inseamna ca nu se tine cont
de zgomotul reflectat de fatada unei constructii. In general, acest aspect
implica o corectie de 3 dB in cazul unei masuri la care ar putea interveni
zgomotul reflectat.
1.2. Alegerea pozitiei punctului de evaluare a Lzsn se face in functie de
scopul urmarit, astfel:
a) pentru calculul necesar realizarii hartilor strategice de zgomot, in
legatura cu expunerea la zgomot in interiorul sau in exteriorul cladirilor,
punctele de evaluare se situeaza la 4,0 +/- 0,2 m deasupra nivelului solului si
la fatada cea mai expusa, prin fatada cea mai expusa se intelege peretele
exterior dinspre sursa sonora specifica si cel mai apropiat de aceasta; pentru
alte scopuri se pot alege si alte pozitii ale punctului de masurare;
b) pentru masurarile necesare realizarii hartilor strategice de zgomot, in
legatura cu expunerea la zgomot in interiorul sau in exteriorul cladirilor, pot
fi alese inaltimi diferite, dar niciodata mai mici de 1,5 m deasupra nivelului
solului, iar rezultatele masurarilor se corecteaza pentru inaltimea de 4 m;
c) pentru alte scopuri, cum ar fi planificarea si zonarea acustica, pot fi
alese alte inaltimi, dar acestea nu pot fi mai mici de 1,5 m deasupra nivelului
solului, ca de exemplu, pentru:
- zone rurale cu case cu un singur etaj;
- proiect de masuri locale in vederea reducerii impactului sonor asupra
cladirilor locuite;
- realizarea unei harti de zgomot detaliate intr-o arie limitata,
prezentand expunerea la zgomot pentru fiecare locuinta.
2. Definirea indicatorului de zgomot pentru perioada de noapte Lnoapte
Indicatorul de zgomot pentru perioada de noapte Lnoapte este nivelul mediu
de presiune sonora, ponderat A, in interval lung de timp, conform definitiei
din SR ISO 1996-2:1995, determinat pentru suma perioadelor de noapte dintr-un
an mediu, unde durata noptii este de 8 ore, in conformitate cu definitia data
la pct. 1.
Se ia in calcul un an reprezentativ in ceea ce priveste emisia de zgomot si
un an mediu in privinta conditiilor meteorologice.
Se ia in considerare zgomotul incident, conform precizarii de la pct. 1.
Alegerea pozitiei punctului de evaluare este aceeasi ca pentru Lzsn.
3. Indicatori suplimentari de zgomot
In completare fata de Lzsn si Lnoapte si, unde este cazul, Lzi si Lseara,
este avantajoasa folosirea unor indicatori de zgomot speciali si a unor valori
limita corespunzatoare, in urmatoarele situatii:
a) cand sursa de zgomot considerata emite o perioada scurta de timp (de
exemplu, mai putin de 20% din timp, raportat la suma perioadelor de zi dintr-un
an sau la suma perioadelor de seara dintr-un an ori la suma perioadelor de
noapte dintr-un an);
b) cand numarul evenimentelor sonore, in cursul uneia sau mai multor
perioade considerate, este foarte mic (de exemplu, mai putin de un eveniment
sonor pe ora).
Evenimentul sonor este definit ca un zgomot care dureaza mai putin de 5
minute (cum este, de exemplu, zgomotul produs la trecerea unui tren sau a unui
avion);
c) cand componentele de joasa frecventa a zgomotului sunt importante;
d) cand se are in vedere o protectie suplimentara in timpul zilelor de
sfarsit de saptamana sau intr-o perioada particulara a anului;
e) cand se are in vedere o protectie suplimentara in perioada de zi;
f) cand se are in vedere o protectie suplimentara in perioada de seara;
g) cand exista o combinatie a zgomotelor mai multor surse;
h) in cazul unei zone linistite in camp deschis;
i) in cazul unui zgomot continand componente tonale importante;
j) in cazul unui zgomot cu caracter impulsiv.
Un indicator suplimentar recomandat este LAmax sau SEL (nivelul de expunere
la zgomot) pentru protectia in perioada de noapte, in cazul unor varfuri de
zgomot ridicate.
ANEXA 3
METODE DE EVALUARE
a indicatorilor de zgomot
1. Introducere
Valorile Lzsn si Lnoapte se determina atat prin calcul, cat si prin
masurare in punctul de evaluare.
Pentru prognoze sunt aplicabile numai metodele de calcul.
2. Metode provizorii de calcul pentru Lzsn si Lnoapte
Metodele provizorii de calcul respecta recomandarea comunitara privind
Liniile directoare pentru metodele provizorii revizuite de calcul pentru
zgomotul industrial, zgomotul produs de aeronave, de traficul rutier si
feroviar si date privind emisiile asociate.
Pana la stabilirea de catre Comisia Europeana a metodelor comune de calcul
se aplica urmatoarele metode provizorii de calcul:
a) pentru zgomot industrial: ISO 9613-2: "Acustica - Diminuarea
sunetului la propagarea sa in aer liber, partea a doua: metode generale de
calcul".
Pentru folosirea ISO 9613-2, datele de intrare privind emisiile se obtin
prin masurarile efectuate in conformitate cu una dintre urmatoarele metode:
- SR ISO 8297:1999 "Acustica - Determinarea nivelurilor de putere
acustica pentru instalatiile industriale cu multe surse, pentru evaluarea
nivelurilor de presiune acustica in mediul inconjurator - metoda tehnica";
- SR EN ISO 3744:1997 "Acustica - Determinarea nivelurilor de putere
acustica ale surselor de zgomot utilizand presiunea acustica - metoda tehnica
aproximativa, in conditii asemanatoare de camp liber, deasupra unui plan reflectant";
- SR EN ISO 3746:1998 "Acustica - Determinarea nivelurilor de putere
acustica ale surselor de zgomot, cu ajutorul unei suprafete inconjuratoare de
masurare, deasupra unui plan reflectant";
b) pentru zgomotul produs de traficul aerian, rutier si feroviar: pana in
momentul standardizarii metodelor de calcul de catre Comitetul European pentru
Standardizare se utilizeaza metodele stabilite la art. 6 alin. (3) lit. a) din
hotarare, pe baza metodelor provizorii practicate la nivel european.
3. Metode provizorii de masurare pentru Lzsn si Lnoapte
Metoda de masurare pentru Lzsn si Lnoapte se defineste pe baza SR ISO
1996-2:1995 si SR ISO 1996-1:1995.
Datele privind masuratorile efectuate la fatada sau la un alt element
reflectant trebuie corectate pentru a elimina contributia reflexiei acestei
fatade sau a elementului reflectant (in general, in cazul unei masuratori,
aceasta implica o corectie de 3 dB).
ANEXA 4
METODE DE EVALUARE
a efectelor daunatoare
Relatiile doza-efect trebuie sa fie folosite pentru a evalua efectul
zgomotului asupra populatiei.
Relatiile doza-efect urmaresc, in special:
- relatia dintre disconfort si Lzsn pentru zgomotul produs de trafic (rutier,
feroviar si aerian) si pentru zgomotul industrial;
- relatia dintre tulburarea somnului si Lnoapte pentru zgomotul produs de
trafic (rutier, feroviar si aerian) si pentru zgomotul industrial.
Daca este necesar, relatiile specifice doza-efect se prezinta pentru:
- cladiri cu izolatie speciala impotriva zgomotului, astfel cum sunt
definite in anexa nr. 7;
- cladiri cu o fatada linistita, conform definitiei din anexa nr. 7;
- grupuri vulnerabile de populatie;
- zgomot industrial cu componente tonale importante;
- zgomot industrial cu caracter de impuls si alte cazuri speciale.
ANEXA 5
CERINTE MINIME
pentru elaborarea hartilor strategice de zgomot
1. O harta strategica de zgomot este o reprezentare a informatiilor
referitoare la unul dintre urmatoarele aspecte:
- starea, din punct de vedere acustic, existenta, anterioara sau viitoare,
in functie de un indicator de zgomot;
- depasirea unei valori limita;
- estimarea numarului de locuinte, scoli si spitale dintr-o anumita zona,
expuse la anumite valori ale unui indicator de zgomot;
- estimarea numarului de persoane stabilite intr-o zona expusa la zgomot.
2. Hartile strategice de zgomot pot fi prezentate publicului sub forma de:
- grafice;
- date numerice organizate in tabele;
- date numerice in format electronic.
3. Hartile strategice de zgomot pentru aglomerari trebuie sa puna accent pe
zgomotul emis de:
- traficul rutier;
- traficul feroviar;
- aeroporturi;
- zonele industriale, inclusiv porturi.
4. Hartile strategice de zgomot se utilizeaza:
- pentru a obtine date care sa fie trimise autoritatilor publice regionale
pentru protectia mediului;
- ca o sursa de informatii pentru cetateni;
- ca baza pentru elaborarea planurilor de actiune;
- ca baza de date in cazul eliberarii autorizatiei de constructie si/sau
functionare pentru diferite cladiri cu functiuni ce pot avea impact negativ
asupra zgomotului ambiental al zonei de amplasament;
- ca baza de date in scopul propunerilor de schimbare a regimului de trafic
(rutier, feroviar, aerian), propuneri ce ar putea avea impact negativ asupra
zgomotului ambiental al zonei de amplasament.
Pentru fiecare dintre aspectele prevazute la pct. 1 - 4 este necesara
realizarea unor harti diferite de zgomot.
5. Pentru informarea autoritatilor publice regionale pentru protectia
mediului hartile strategice de zgomot trebuie sa indeplineasca cerintele minime
prevazute la pct. 1.5, 1.6, 2.5, 2.6 si 2.7 din anexa nr. 7.
6. Pentru informarea populatiei si pentru realizarea planurilor de actiune
trebuie furnizate cel putin urmatoarele informatii:
- o prezentare grafica;
- harti care sa arate depasirea unei valori limita;
- harti comparative, prin care situatia existenta poate sa fie comparata cu
diferite situatii viitoare posibile;
- harti prezentand valoarea unui indicator de zgomot, dupa caz, la o alta
inaltime decat cea de 4 m.
7. Hartile strategice de zgomot se intocmesc pentru inaltimi de evaluare de
4 m si pentru valori ale Lzsn si Lnoapte, definite conform anexei nr. 7.
8. In cazul aglomerarilor se realizeaza harti strategice de zgomot separate
pentru zgomotul produs de traficul rutier, de cel feroviar, de zgomotul produs
de aeronave si zgomotul industrial. Se pot adauga harti si pentru alte surse de
zgomot.
ANEXA 6
CERINTE MINIME
pentru realizarea planurilor de actiune
a) Un plan de actiune trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele elemente:
1. descrierea aglomerarii, a arterelor rutiere mari, a cailor ferate
importante sau a marilor aeroporturi si a altor surse de zgomot luate in
considerare;
2. autoritatea sau unitatea responsabila;
3. cadrul legal;
4. valorile limita utilizate;
5. sinteza informatiilor obtinute prin hartile de zgomot;
6. evaluarea numarului de persoane expuse la zgomot;
7. identificarea problemelor si situatiilor care necesita imbunatatiri;
8. sinteza consultarilor publice organizate;
9. informatii privind masurile de reducere a zgomotului, aflate in
desfasurare;
10. informatii privind proiectele de reducere a zgomotului, aflate in
pregatire;
11. actiuni pe care autoritatile competente intentioneaza sa le ia in
urmatorii 5 ani, inclusiv orice masuri pentru protejarea zonelor linistite;
12. strategia pe termen lung;
13. informatii financiare (daca sunt disponibile): bugete, evaluarea
cost-eficienta, evaluarea cost-profit;
14. prognoze privind evaluarea implementarii si a rezultatelor planului de
actiune.
b) Masurile pe care autoritatile si unitatile responsabile le pot
intreprinde sunt, de exemplu:
1. planificarea traficului;
2. amenajarea teritoriului;
3. masuri tehnice la nivelul surselor de zgomot;
4. alegerea surselor mai silentioase;
5. masuri de reducere sau blocare a transmiterii zgomotului;
6. introducerea parghiilor economice stimulative care sa incurajeze
diminuarea sau mentinerea nivelurilor de zgomot, dupa caz.
Fiecare plan de actiune trebuie sa contina estimari privind reducerea
numarului de persoane afectate (disconfort, tulburarea somnului etc.).
ANEXA 7
INFORMATII
care se transmit autoritatii publice pentru protectia mediului
Informatiile principale care se transmit autoritatii publice pentru
protectia mediului sunt urmatoarele:
1. Aglomerari
1.1. Scurta descriere a aglomerarii: localizare, marime, numar de locuitori
1.2. Autoritatea responsabila
1.3. Programele de reducere a zgomotului aplicate anterior si masuri
curente impotriva zgomotului
1.4. Metodele de calcul si de masurare folosite
1.5. Estimarea numarului de persoane (in sute de locuitori) care traiesc in
locuinte expuse la fiecare dintre urmatoarele intervale de valori ale
indicatorului Lzsn in decibeli, la 4 m deasupra nivelului solului pe cea mai
expusa fatada: 55 - 59*), 60 - 64*), 65 - 69*), 70 - 74, > 75. Estimarea se
realizeaza separat pentru zgomotul produs de trafic (rutier, feroviar si
aerian) si pentru surse industriale. Valorile rezultate se rotunjesc la cea mai
apropiata suta (de exemplu, 5.200 pentru valori intre 5.150 si 5.249; 100
pentru valori intre 50 si 149; 0 pentru valori mai mici de 50).
Informatii referitoare la numarul de persoane din categoriile prevazute mai
sus, care locuiesc in cladiri prevazute cu protectie speciala impotriva
zgomotului si fatada linistita.
1.5.1. Prin protectie speciala impotriva zgomotului se intelege izolarea
corespunzatoare a unei cladiri impotriva unuia sau mai multor tipuri de zgomot
ambiental, combinata cu masuri de izolare fata de zgomotul produs de propriile
instalatii de ventilatie si conditionare a aerului, care sa poata asigura mentinerea
nivelului ridicat de protectie impotriva zgomotului ambiental.
1.5.2. Prin fatada linistita se intelege fatada unei cladiri la care
valoarea Lzsn la 4 m deasupra nivelului solului si 2 m de fatada, pentru
zgomotul emis de o sursa specifica, este mai scazuta cu 20 dB fata de valoarea
de la fatada la care Lzsn are valoarea cea mai mare.
Se precizeaza contributiile drumurilor principale, cailor ferate principale
si aeroporturilor mari la rezultatele evaluarii conform indicatiilor de mai
sus.
1.6. Estimarea numarului de persoane (in sute de locuitori) care traiesc in
locuinte expuse la fiecare dintre urmatoarele intervale de valori ale Lnoapte
in decibeli, la 4 m deasupra nivelului solului pe cea mai expusa fatada: 45 -
49*), 50 - 54*), 55 - 59*), 60 - 64*), 65 - 69*), > 70. Estimarea se
realizeaza separat pentru zgomotul produs de trafic (rutier, feroviar si
aerian) si pentru surse industriale.
Se furnizeaza informatii (daca sunt disponibile) referitoare la numarul de
persoane din categoriile de mai sus, care locuiesc in cladiri prevazute cu:
- izolatie speciala impotriva zgomotului, conform pct. 1.5.1;
- fatada linistita, conform pct. 1.5.2.
Trebuie, de asemenea, sa se indice care este contributia drumurilor
principale, cailor ferate principale si a aeroporturilor mari la aceasta
estimare.
1.7. In cazul prezentarii grafice, hartile strategice trebuie sa cuprinda
cel putin curbele de nivel corespunzatoare la: 60, 65, 70 si 75 dB.
1.8. Un rezumat al planului de actiune, de maximum 10 pagini si care sa
acopere toate aspectele importante cuprinse in anexa nr. 6.
2. Drumuri principale, cai ferate principale si aeroporturi mari
2.1. Descriere generala a drumurilor, cailor ferate si aeroporturilor:
localizare, marime si date despre trafic
2.2. Caracterizarea imprejurimilor lor: aglomerari, sate, comune sau alte
zone rurale, informatii privind folosirea terenului, alte surse majore de
zgomot
2.3. Programe de reducere a zgomotului realizate anterior si masuri curente
impotriva zgomotului
2.4. Metode de calcul si de masurare utilizate
2.5. Numarul total de persoane estimat (in sute) care traiesc in afara
aglomerarilor, in cladiri expuse la fiecare dintre intervalele de valori ale
Lzsn in decibeli, la 4 m deasupra nivelului solului si pe cea mai expusa
fatada: 55 - 59*), 60 -64*), 65 - 69*), 70 - 74*), > 75.
Informatii (daca sunt disponibile) referitoare la numarul de persoane din
categoriile de mai sus, care locuiesc in cladiri prevazute cu:
- izolatie speciala impotriva zgomotului, conform pct. 1.5.1;
- fatada linistita, conform pct. 1.5.2.
2.6. Numarul total de persoane estimat (in sute), care traiesc in afara
aglomerarilor, in cladiri expuse la fiecare dintre urmatoarele intervale de
valori ale Lnoapte in decibeli, la 4 m deasupra solului si pe cea mai expusa
fatada: 45 - 49*), 50 - 54*), 55 - 59*), 60 - 64*), 65 - 69*), > 70.
Informatii (daca sunt disponibile) referitoare la numarul de persoane din
categoriile de mai sus, care locuiesc in cladiri prevazute cu:
- izolatie speciala impotriva zgomotului, conform pct. 1.5.1;
- fatada linistita, conform pct. 1.5.2.
2.7. Suprafata totala (in km^2) expusa nivelurilor Lzsn mai mari de 55, 65
si, respectiv, 75 dB. Numarul total de cladiri estimat (in sute) si numarul
total de persoane estimat (in sute), care traiesc in fiecare dintre aceste
zone. Aceste valori trebuie sa cuprinda si aglomerarile.
Hartile pe care se reprezinta curbele corespunzatoare nivelurilor de 55 si
65 dB trebuie sa cuprinda informatii privind localizarea satelor, oraselor si
aglomerarilor in cadrul zonelor delimitate de aceste curbe.
2.8. Un rezumat al planului de actiune, care sa nu depaseasca 10 pagini si
care sa acopere toate aspectele importante la care se refera anexa nr. 6.
*) Corectia se face astfel: intre 0,1 0,5 se aproximeaza la valoarea
inferioara, iar intre 0,6 0,9 se aproximeaza la valoarea superioara.