HOTARARE Nr.
341 din 11 aprilie 2007
privind intrarea in
categoria inaltilor functionari publici, managementul carierei si mobilitatea
inaltilor functionari publici
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 247 din 12 aprilie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia Romaniei, republicată, al art. 17 alin. (3)
din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi al art. VII alin. (1) lit.
a) şi d) din Legea nr. 251/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici ,
Guvernul Romaniei adoptă
prezenta hotărare.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta hotărare reglementează normele specifice aplicabile cu privire la
intrarea în categoria înalţilor funcţionari publici, managementul carierei şi
mobilitatea înalţilor funcţionari publici.
(2) Scopul prezentei hotărari îl constituie asigurarea, în conformitate cu dispoziţiile
legale, a cadrului normativ necesar organizării modalităţilor de ocupare a
funcţiilor publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici şi
gestionării carierei categoriei înalţilor funcţionari publici.
Art. 2. - (1) Cariera înalţilor funcţionari publici
cuprinde ansamblul situaţiilor juridice şi efectele produse, care intervin de
la data intrării în categoria înalţilor funcţionari publici pană în momentul încetării raporturilor de
serviciu, în condiţiile legii.
(2) Managementul carierei cuprinde ansamblul proceselor
decizionale, al procedurilor administrative şi al mecanismelor instituite prin prezenta hotărare cu privire la cariera înalţilor
funcţionari publici.
(3) Mobilitatea înalţilor funcţionari publici cuprinde
ansamblul activităţilor şi deciziilor generatoare de modificări ale
raporturilor de serviciu ale înalţilor funcţionari publici de la data intrării
în categoria înalţilor funcţionari publici pană în momentul încetării raporturilor de serviciu în condiţiile
legii, realizate în interes public, pentru eficientizarea activităţii
autorităţilor şi instituţiilor publice, precum şi pentru dezvoltarea
profesională a înalţilor funcţionari publici.
CAPITOLUL II
Gestiunea funcţiilor publice corespunzătoare
categoriei înalţilor funcţionari publici
Art. 3. - (1) Funcţiile publice din categoria înalţilor
funcţionari publici se stabilesc ca funcţii publice de stat şi funcţii publice
teritoriale, în condiţiile art. 90 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, astfel:
a) funcţiile publice de secretar general al
Guvernului, secretar general adjunct al Guvernului şi inspector guvernamental
se stabilesc în cadrul Secretariatului General al Guvernului;
b) funcţiile publice de secretar general şi, după caz,
de secretar general adjunct se stabilesc în cadrul ministerelor, al altor
organe de specialitate ale administratei publice centrale şi în cadrul
autorităţilor administrative autonome;
c) funcţiile publice de prefect şi subprefect se
stabilesc în cadrul instituţiei prefectului.
(2) Autorităţile şi instituţiile publice în cadrul
cărora se pot stabili, în condiţiile legii, funcţiile publice corespunzătoare
categoriei înalţilor funcţionari publici gestionează şi sunt responsabile, prin
ordonatorii principali de credite, de modul de înfiinţare, finanţare,
reorganizare şi desfiinţare a acestor funcţii.
Art. 4. - Stabilirea şi ocuparea funcţiilor publice
corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici se realizează în
condiţiile Legii nr. 188/1999, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, pe baza mecanismelor prevăzute de prezenta hotărare.
Art. 5. - (1) Numărul maxim al funcţiilor publice
corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici se stabileşte anual
prin planul de ocupare a funcţiilor publice, care se aprobă prin hotărare a Guvernului.
(2) Numărul funcţiilor publice de inspector
guvernamental se stabileşte în condiţiile prevăzute la alin. (1), în limita a
maxim 30% din numărul de posturi aferente celorlalte funcţii publice din
categoria înalţilor funcţionari publici.
(3) Stabilirea numărului
funcţiilor publice de inspector guvernamental se face pe baza unei analize
realizate de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, în colaborare cu
Ministerul Internelor şi Reformei Administrative şi Secretariatul General al
Guvernului, privind dinamica în cadrul categoriei înalţilor funcţionari
publici, avand în vedere şi
modificările instituţionale previzionate sau produse ori, după caz,
priorităţile administraţiei publice.
Art. 6. - (1) Evidenţa funcţiilor publice
corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici şi a înalţilor
funcţionari publici se administrează separat de evidenţa generală a funcţiilor
publice şi a funcţionarilor publici şi se gestionează de către Agenţia
Naţională a Funcţionarilor Publici, denumită în continuare
Agenţia.
(2) In vederea gestionării corespunzătoare a
modalităţilor de ocupare, autorităţile şi instituţiile publice sunt obligate să
transmită Agenţiei, în luna ianuarie a fiecărui an sau în cursul anului, în
situaţia în care funcţia publică corespunzătoare categoriei înalţilor
funcţionari publici a devenit vacantă, condiţiile specifice şi, după caz,
procedurile specifice propuse pentru ocuparea acesteia, în condiţiile prezentei
hotărari.
(3) Agenţia asigură accesul comisiei permanente
prevăzute de art. 17 alin. (1) din Legea nr. 188/1999, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare comisia de concurs, şi al comisiei de
evaluare a înalţilor funcţionari publici, denumită în continuare comisia de evaluare, pe baza cererii motivate a acestora şi în scopul îndeplinirii atribuţiilor ce
le revin, la datele pe care le gestionează în condiţiile alin. (1) şi (2).
(4) Membrii comisiilor prevăzute la alin. (3) sunt
obligaţi să asigure, în condiţiile legii, respectarea regimului privind
protecţia datelor cu caracter personal la care au acces.
CAPITOLUL III
Intrarea în categoria înalţilor funcţionari publici
SECŢIUNEA I
Dispoziţii generale privind concursul de intrare
în categoria înalţilor funcţionari publici
Art. 7. - Intrarea în categoria
înalţilor funcţionari publici se face prin concurs naţional organizat în
condiţiile legii, pe o funcţie publică vacantă de inspector guvernamental.
Art. 8. - (1) Concursul naţional, denumit în continuare
concursul, se
organizează, de regulă anual, de către comisia de concurs.
(2) Planificarea activităţilor necesare organizării
şi desfăşurării concursului, precum şi perioada de desfăşurare a concursului se
stabilesc de către comisia de concurs şi se comunică Agenţiei.
(3) Agenţia are următoarele obligaţii:
a) să emită avizul pentru organizarea concursului, pe
baza îndeplinirii condiţiilor legale, în termen de 5 zile lucrătoare de la
înregistrarea documentaţiei transmise de comisia de concurs în condiţiile alin.
(2);
b) să publice anunţul privind organizarea concursului
în termenul şi condiţiile prevăzute de art. 511 alin. (4) din Legea nr. 188/1999, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare;
c) să publice pe pagina de internet şi să afişeze la
sediul său condiţiile de desfăşurare a concursului, condiţiile de participare
la concurs, bibliografia, documentele solicitate candidaţilor pentru dosarul de
înscriere la concurs, precum şi termenul-limită de depunere a dosarelor.
Art. 9. - Pot participa la concursul pentru intrarea în categoria înalţilor funcţionari publici persoanele care
îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 15 alin. (2) lit. a)-d) din Legea nr.
188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare.
Art. 10. - (1) Concursul
cuprinde parcurgerea a cel puţin următoarelor 3 etape, respectiv:
a) verificarea şi selecţia dosarelor de înscriere pe
baza îndeplinirii condiţiilor de participare la concurs;
b) proba scrisă;
c) interviul.
(2) In cadrul probelor de concurs
se testează:
a) nivelul cunoştinţelor generale teoretice şi
practice în domeniul administraţiei publice din Romania şi în domeniul funcţiei publice;
b) nivelul cunoştinţelor generale în domeniul
instituţiilor comunitare;
c) nivelul cunoaşterii unei limbi străine de
circulaţie internaţională utilizate în cadrul instituţiilor comunitare;
d) capacitatea de analiză şi sinteză;
e) capacitatea de a fundamenta şi de a prezenta o
viziune strategică;
f) previzionarea impactului deciziilor;
g) exercitarea controlului decizional.
(3) Proba scrisă cuprinde o parte teoretică, una
practică şi testarea cunoştinţelor unei limbi străine de circulaţie
internaţională utilizate în cadrul instituţiilor comunitare. Subiectele de la
proba scrisă se formulează pe baza bibliografiei şi a lucrărilor de
specialitate stabilite pentru concurs, astfel încat acestea să testeze cunoştinţele teoretice de administraţie
generală, de specialitate şi de management ale candidaţilor, precum şi
soluţionarea unui studiu de caz. Testarea cunoştinţelor de limbă străină se
face prin redactarea unei traduceri în şi din limba romană.
(4) Interviul urmăreşte evaluarea următoarelor
criterii minimale: motivaţia, abilităţile de comunicare, aptitudinile,
experienţa profesională şi managerială a candidaţilor. Interviul se poate
desfăşura pe baza unor întrebări deschise sau prin prezentarea unui proiect
managerial de către candidat.
(5) Evaluarea probelor de concurs prevăzute la alin.
(3) şi (4) se face pe baza criteriilor de evaluare şi a grilei de notare,
stabilite anterior susţinerii fiecărei probe.
(6) Concursul poate cuprinde şi o probă suplimentară
bazată pe teste.
(7) Modul de organizare şi desfăşurare a concursului,
criteriile şi modul de evaluare a probelor de concurs, precum şi procedura de
contestare se stabilesc prin regulament elaborat de comisia de concurs, cu
avizul conform al Agenţiei, şi se publică în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(8) In situaţia prevăzută la alin. (6), tipul
testelor, condiţiile în care pot fi utilizate şi modul de evaluare se stabilesc
prin regulament elaborat de comisia de concurs, cu avizul conform al Agenţiei.
Regulamentul se publică pe site-ul Agenţiei şi se afişează la sediul acesteia.
Art. 11. - Persoanele care promovează concursul sunt
numite în funcţia publică vacantă de inspector guvernamental, prin decizie a
primului-ministru, în termen de cel mult 30 de zile de la data publicării şi
comunicării rezultatelor finale ale concursului de către comisia de concurs.
SECŢIUNEA a 2-a
Dispoziţii speciale privind funcţia publică de
inspector guvernamental
Art. 12. - (1) In realizarea prerogativelor de putere
publică corespunzătoare funcţiei publice ocupate, inspectorii guvernamentali
coordonează activităţi, proiecte sau programe complexe în legătură cu statutul
Romaniei de stat membru al
Uniunii Europene, precum şi cu priorităţile strategice de dezvoltare a
capacităţii administrative şi instituţionale.
(2) In îndeplinirea activităţilor desfăşurate,
inspectorii guvernamentali vor asigura continuitatea în dezvoltarea şi
implementarea unei viziuni strategice la nivel central, regional, teritorial sau
local, prin coordonarea şi, după caz, evaluarea implementării legislaţiei
naţionale şi comunitare relevante, prin identificarea şi promovarea
mecanismelor necesare respectării principiilor subsidiarităţii şi
descentralizării, a bunei gestiuni a fondurilor publice şi a bunei guvernări.
(3) Atribuţiile inspectorilor guvernamentali se
stabilesc individual, pe baza activităţilor generale prevăzute la alin. (1) şi
(2), prin decizie a primului-ministru, la propunerea secretarului general al
Guvernului sau a miniştrilor.
(4) Inspectorii guvernamentali care coordonează
activităţi, proiecte sau programe la nivel regional, teritorial sau local
informează prefectul, respectiv prefecţii, despre stadiul desfăşurării
activităţii din judeţ, în situaţia în care rezultatele activităţilor,
proiectelor sau programelor prezintă relevanţă pentru dezvoltarea judeţului.
CAPITOLUL IV
Gestionarea concursului de intrare în categoria înalţilor funcţionari publici
SECŢIUNEA 1
Structura şi criteriile de desemnare a membrilor
comisiei de concurs şi ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor
Art. 13. - (1) Concursul naţional pentru intrarea în
categoria înalţilor funcţionari publici este gestionat de comisia de concurs
şi, după caz, de comisia de soluţionare a contestaţiilor, conform atribuţiilor
ce revin acestor comisii.
(2) Competenţele comisiei de concurs şi ale comisiei de
soluţionare a contestaţiilor se realizează cu respectarea principiilor
independenţei, stabilităţii în cadrul comisiei, integrităţii, obiectivitătii şi
imparţialităţii în luarea deciziilor.
Art. 14. - (1) Comisia de concurs este formată din 7
membri, numiţi prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului
internelor şi reformei administrative.
(2) Membrii comisiei de concurs sunt numiţi pe o
perioadă de 10 ani şi jumătate.
(3) In scopul asigurării rotaţiei membrilor, prin
excepţie de la prevederile alin. (2), la prima desemnare a comisiei de concurs
constituite în condiţiile prezentei hotărari:
a) un membru este numit pe o perioadă de un an şi
jumătate;
b) un membru este numit pe o perioadă de 3 ani;
c) un membru este numit pe o perioadă de 4 ani şi
jumătate;
d) un membru este numit pe o perioadă de 6 ani;
e) un membru este numit pe o perioadă de 7 ani şi
jumătate;
f) un membru este numit pe o perioadă de 9 ani;
g) un membru este numit pe o perioadă de 10 ani şi
jumătate.
(4) Membrii comisiei de concurs nu pot fi numiţi
pentru un nou mandat.
(5) Comisia de soluţionare a contestaţiilor este
formată din 7 membri, numiţi prin decizie a primului-ministru, cu respectarea
prevederilor alin. (1) -(4).
(6) Preşedintele comisiei de concurs, respectiv al
comisiei de soluţionare a contestaţiilor, se desemnează din randul membrilor, prin votul majorităţii acestora,
pe o perioadă de maximum 2 ani, fără reînnoirea consecutivă a mandatului.
(7) Secretariatul tehnic al comisiei de concurs şi al
comisiei de soluţionare a contestaţiilor, denumit în continuare secretariatul, se asigură de
către Agenţie.
Desemnarea persoanelor care asigură secretariatul se
face prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
Art. 15. - (1) Poate fi desemnată ca membru în comisia
de concurs şi în comisia de soluţionare a contestaţiilor persoana care
îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) este cetăţean roman sau cetăţean al unui stat membru al Uniunii Europene;
b) are capacitate deplină de exerciţiu;
c) este apt din punct de vedere medical şi psihologic
pentru exercitarea mandatului;
d) are studii superioare de lungă durată, atestate în
condiţiile legii;
e) nu face parte dintr-un partid politic, organizaţie
căreia îi este aplicabil acelaşi regim juridic ca şi partidelor politice sau
din fundaţiile ori asociaţiile care funcţionează pe langă partidele politice;
f) nu a fost agent sau colaborator al organelor de
securitate ca poliţie politică;
g) nu a săvarşit infracţiuni, pentru care nu a intervenit reabilitarea care
l-ar face incompatibil cu calitatea de membru în cadrul comisiei şi, după caz,
nu a săvarşit abateri
disciplinare pentru care s-au aplicat sancţiuni disciplinare, pentru care nu a
intervenit radierea în condiţiile legii;
h) are o bună reputaţie şi o înaltă competenţă
profesională, apreciate pe baza unui curriculum vitae şi a recomandărilor;
i) are cunoştinţele necesare evaluării funcţionarilor
publici, specifice procesului de recrutare;
j) cunoaşte cel puţin o limbă străină de circulaţie
internaţională utilizată în cadrul instituţiilor comunitare.
(2) Dovada îndeplinirii
condiţiilor prevăzute la alin. (1) se face cu documente justificative.
Experienţa profesională şi managerială se apreciază pe baza unor documente
doveditoare minimale, precum: fişa postului, acte care să dovedească deţinerea
unor funcţii sau calităţi, diplome, atestate sau lucrări de specialitate
elaborate.
Art. 16. - Membrilor comisiilor de concurs şi de
soluţionare a contestaţiilor li se aplică următoarele cazuri de
incompatibilitate:
a) nu pot fi desemnaţi ca membri în aceeaşi comisie,
respectiv în ambele comisii, persoane care au între ele calitatea de soţ,
soţie, rudă sau afin de pană
la gradul al IV-lea;
b) aceeaşi persoană nu poate fi desemnată şi în
comisia de concurs, şi în comisia de soluţionare a contestaţiilor;
c) nu pot fi desemnaţi ca
membri în comisia de evaluare sau în comisia de disciplină, constituite pentru
categoria înalţilor funcţionari publici;
d) niciunul dintre membri nu este numit sau ales
într-o funcţie de demnitate publică ori nu este candidat pentru o astfel de
funcţie.
Art. 17. - (1) Membrii comisiei de concurs şi ai
comisiei de soluţionare a contestaţiilor se află în conflict de interese dacă
sunt în una dintre următoarele situaţii:
a) au calitatea de soţ, soţie, rudă sau afin pană la gradul al IV-lea inclusiv cu oricare
dintre candidaţi;
b) au relaţii cu caracter patrimonial cu oricare
dintre candidaţi;
c) interesele patrimoniale personale, ale soţului,
soţiei sau rudelor sale de gradul I pot influenţa deciziile pe care trebuie să le ia în exercitarea
atribuţiilor care îi revin potrivit prezentei hotărari;
d) ori de cate ori consideră
că integritatea, obiectivitatea şi imparţialitatea procesului de recrutare pot
fi afectate.
(2) In cazul existenţei unui conflict de interese,
membrul comisiei de concurs sau, după caz, al comisiei de soluţionare a
contestaţiilor este obligat să se abţină de la participarea în comisie şi să îl
informeze de îndată pe preşedintele comisiei. In cazul în care preşedintele
comisiei de concurs sau al comisiei de soluţionare a contestaţiilor se află în
această situaţie, este obligat să se abţină de la participarea în comisie.
Pentru şedinţa respectivă, preşedintele supleant este ales cu votul majorităţii
membrilor prezenţi.
(3) Anterior derulării etapei de selecţie a dosarelor,
pe baza analizei listei candidaţilor înscrişi la concurs, membrii comisiei de
concurs au obligaţia de a depune o declaraţie pe propria răspundere că nu se
află în niciunul dintre cazurile prevăzute la alin. (1). Declaraţiile se
păstrează la dosarul de concurs. Aceeaşi obligaţie revine şi membrilor comisiei
de soluţionare a contestaţiilor, în situaţia în care sunt convocaţi, potrivit
legii, pentru soluţionarea unei contestaţii.
(4) Conflictul de interese poate fi sesizat de orice
persoană interesată, din momentul iniţierii procedurilor de organizare a
concursului.
(5) In situaţia în care membrul comisiei de concurs
sau, după caz, al comisiei de soluţionare a contestaţiilor aflat în conflict de
interese nu şi-a îndeplinit obligaţia prevăzută la alin. (2), primul-ministru
va dispune, prin decizie, încetarea calităţii de membru al comisiei de concurs
sau, după caz, al comisiei de soluţionare a contestaţiilor.
(6) Incălcarea dispoziţiilor alin. (2) poate atrage,
după caz, răspunderea civilă ori penală, potrivit legii.
SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile comisiei de concurs, ale comisiei de
soluţionare a contestaţiilor şi ale secretariatului
Art. 18. - (1) Comisia de concurs are următoarele
atribuţii principale:
a) verifică îndeplinirea condiţiilor pentru ocuparea
unei funcţii publice din categoria înalţilor funcţionari publici şi selectează
dosarele de concurs ale candidaţilor;
b) stabileşte subiectele pentru proba scrisă;
c) stabileşte planul interviului şi realizează
interviul;
d) notează pentru fiecare candidat fiecare probă a
concursului;
e) asigură, prin secretariatul comisiei, afişarea
rezultatelor concursului;
f) formulează propunerea de numire a candidatului
declarat admis, pe care o transmite, prin secretariatul comisiei, persoanei
care are competenţa legală de numire în funcţia publică;
g) elaborează regulamente cu privire la procedura de
concurs, cu avizul Agenţiei.
(2) Comisia de concurs îndeplineşte şi alte atribuţii
prevăzute de acte normative.
Art. 19. - Comisia de soluţionare a contestaţiilor are
următoarele atribuţii principale:
a) soluţionează contestaţiile depuse de candidaţi cu
privire la selecţia dosarelor, la notarea fiecărei probe a concursului, precum
şi cu privire la respectarea procedurii privind organizarea şi desfăşurarea
concursului;
b) asigură, prin secretariatul comisiei, afişarea
rezultatelor contestaţiilor;
c) propune Agenţiei amanarea sau, după caz, suspendarea procedurii privind organizarea şi
desfăşurarea concursului, în cazul în care constată nerespectarea acesteia sau,
după caz, în alte situaţii prevăzute de lege.
Art. 20. - Membrii comisiilor de concurs şi de
soluţionare a contestaţiilor au următoarele îndatoriri:
a) să evalueze în termen sau, după caz, să soluţioneze
contestaţiile, dand dovadă de
integritate, imparţialitate şi obiectivitate;
b) să asigure prin activitatea desfăşurată
respectarea legislaţiei în vigoare, precum şi independenţa comisiilor şi
obiectivitatea procesului de evaluare;
c) să aducă la cunoştinţa preşedintelui comisiei
respective orice ingerinţă în activitatea lor din partea unor persoane fizice
sau juridice ori a unui grup de interese care ar putea să le afecteze
independenţa sau imparţialitatea ori ar putea crea suspiciuni cu privire la
acestea;
d) să participe la şedinţele de lucru, stabilite
potrivit procedurii de concurs, şi să respecte confidenţialitatea deliberărilor
şi a datelor cu caracter personal, în condiţiile legii;
e) să îşi perfecţioneze pregătirea profesională
necesară evaluării probelor de concurs;
f) să nu îşi exprime public
opinia cu privire la procedurile aflate în derulare;
g) să evite orice contact privat cu candidaţii pe
durata procesului de recrutare;
h) să respecte regimul incompatibilităţilor şi al
conflictului de interese şi să aplice prevederile legale privind modalităţile
de evitare a conflictului de interese.
Art. 21. - Secretariatul comisiei de concurs are
următoarele atribuţii principale:
a) veghează la respectarea procedurii de organizare şi
desfăşurare a concursului;
b) întocmeşte, redactează şi semnează alături de
comisia de concurs întreaga documentaţie privind activitatea specifică a
acesteia;
c) asigură transparenţa concursului şi comunicarea
prin afişare a rezultatelor concursului;
d) îndeplineşte orice alte sarcini specifice necesare
pentru buna desfăşurare a concursului.
Art. 22. - Secretariatul comisiei de soluţionare a
contestaţiilor îndeplineşte în mod corespunzător atribuţiile prevăzute la art.
21.
SECŢIUNEA a 3-a
Organizarea şi funcţionarea comisiei de concurs
şi a comisiei de soluţionare a contestaţiilor
Art. 23. - (1) Comisia de concurs şi comisia de
soluţionare a contestaţiilor îşi desfăşoară activitatea în mod legal în
prezenţa a cel puţin 5 dintre membrii fiecărei comisii.
(2) Preşedintele şi ceilalţi membri ai comisiei de
concurs şi ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor pot absenta de la
desfăşurarea activităţii comisiei din care fac parte din motive obiective sau,
după caz, în situaţia existenţei unui conflict de interese constatat.
(3) In cazul în care preşedintele comisiei de concurs
sau, după caz, al comisiei de soluţionare a contestaţiilor se află în
situaţiile prevăzute la alin. (2), pentru şedinţa respectivă se alege un
preşedinte supleant, cu votul majorităţii membrilor prezenţi.
Art. 24. - (1) Convocarea comisiei de concurs sau, după caz, a comisiei de soluţionare a contestaţiilor se
face de către secretariatul tehnic, la solicitarea preşedintelui comisiei
respective.
(2) Activitatea comisiei de concurs sau, după caz, a
comisiei de soluţionare a contestaţiilor, se desfăşoară pe baza regulamentului
de funcţionare a fiecărei comisii. Regulamentul se adoptă cu votul majorităţii
membrilor fiecărei comisii, cu avizul conform al Agenţiei.
(3) Şedinţele comisiilor de concurs şi de soluţionare
a contestaţiilor se desfăşoară la sediul Agenţiei.
Art. 25. - (1) Mandatul de membru al comisiei de
concurs şi al comisiei de soluţionare a contestaţiilor încetează:
a) la expirarea termenului pentru care a fost numit;
b) prin demisie, înaintată primului-ministru;
c) în cazul imposibilităţii
exercitării mandatului pe o perioadă mai mare de 3 luni;
d) în cazul în care intervine unul dintre cazurile de
incompatibilitate prevăzute la art. 16;
e) în cazul în care se află în conflict de interese şi
nu îşi îndeplineşte obligaţia prevăzută la art. 17 alin. (2);
f) în cazul în care nu mai îndeplineşte una dintre
condiţiile prevăzute la art. 15 alin. (1);
g) este trimis în judecată pentru săvarşirea unei infracţiuni;
h) în caz de deces.
(2) In cazurile prevăzute la alin. (1), primul-ministru
desemnează o persoană, cu respectarea prevederilor art. 15, pentru durata
rămasă a mandatului persoanei care îşi pierde calitatea de membru al comisiei
de concurs sau comisiei de soluţionare a contestaţiilor, după caz.
Art. 26. - Agenţia monitorizează, prin intermediul
secretariatului comisiilor, durata mandatelor membrilor comisiei de concurs şi
ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor şi îl înştiinţează pe ministrul
internelor şi reformei administrative cu 30 de zile înainte de data încetării
mandatului unui membru al comisiei potrivit art. 25 alin. (1) lit. a),
respectiv în termen de 5 zile de la data aducerii la cunoştinţa Agenţiei a
situaţiilor prevăzute la art. 25 alin. (1) lit. b)-h).
CAPITOLUL V
Mobilitatea în categoria înalţilor funcţionari publici
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii comune
Art. 27. - (1) Mobilitatea înalţilor funcţionari
publici se realizează în categoria înalţilor funcţionari publici prin
modificarea raporturilor de serviciu, astfel:
a) pentru eficientizarea activităţii autorităţilor şi
instituţiilor publice;
b) în interes public;
c) în interesul funcţionarului public.
(2) Mobilitatea înalţilor funcţionari publici se
realizează cu respectarea principiilor privind legalitatea, imparţialitatea,
obiectivitatea şi transparenţa. Publicitatea funcţiilor publice corespunzătoare
categoriei înalţilor funcţionari publici se face în condiţiile prezentei hotărari prin afişarea acestora pe site-ul
Agenţiei.
(3) Mobilitatea nu poate fi realizată:
a) în acelaşi timp pentru toţi înalţii funcţionari
publici dintr-o autoritate sau instituţie publică;
b) decat cel mult o dată pe
an, pentru aceeaşi persoană.
Art. 28. - (1) Mobilitatea înalţilor funcţionari
publici se poate realiza şi poate fi dispusă numai în condiţiile legii, în
scopul şi limitele expres prevăzute de prezenta hotărare, sub sancţiunea nulităţii acestei măsuri.
(2) Nerespectarea dispoziţiilor prezentei hotărari la realizarea mobilităţii unui înalt
funcţionar public poate fi sesizată de acesta instanţei de contencios
administrativ competente, în condiţiile legii.
Art. 29. - Inalţii funcţionari publici prezintă
disponibilitate la numirile în funcţiile publice corespunzătoare categoriei
înalţilor funcţionari publici, prin mobilitate, în condiţiile Legii nr.
188/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art.
27 şi 28 din prezenta hotărare.
Art. 30. - Mobilitatea pentru eficientizarea
activităţii autorităţilor şi instituţiilor publice se dispune în una dintre
următoarele situaţii:
a) atunci cand există o
funcţie publică corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici
vacantă sau temporar vacantă;
b) în cazuri excepţionale, care necesită coordonarea
unor situaţii complexe de natura celor care intră în atribuţiile înalţilor
funcţionari publici;
c) atunci cand este necesară
coordonarea unor activităţi de către un înalt funcţionar public cu o anumită
calificare, specializare şi experienţă.
Art. 31. - Mobilitatea în interes public se dispune în
una dintre următoarele situaţii:
a) pentru realizarea unui
interes care vizează satisfacerea nevoilor comunitare sau realizarea
competenţei autorităţilor şi instituţiilor publice;
b) atunci cand este necesară
coordonarea la nivel central, regional, teritorial sau local a unor proiecte,
programe sau activităţi.
Art. 32. - Mobilitatea în interesul funcţionarului
public poate fi aprobată de persoana care are competenţa numirii în funcţia publică, la cererea înaltului
funcţionar public, formulată în scris şi motivat, pentru dezvoltarea carierei
în funcţia publică.
SECŢIUNEA a 2-a
Dispoziţii specifice pentru realizarea
mobilităţii
Art. 33. - (1) Mobilitatea pentru eficientizarea
activităţii autorităţilor şi instituţiilor publice se dispune:
a) prin hotărare a Guvernului, pentru funcţiile publice de secretar general al
Guvernului şi secretar general adjunct al Guvernului;
b) prin decizie a primului-ministru, la solicitarea
motivată a conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în al cărei stat
de funcţii se regăseşte funcţia publică respectivă, pentru funcţiile publice de
secretar general şi secretar general adjunct;
c) prin hotărare a Guvernului, la solicitarea motivată a ministrului internelor
şi reformei administrative, pentru funcţiile publice de prefect şi subprefect;
d) prin decizie a primului-ministru, pentru funcţiile
publice de inspector guvernamental.
(2) Situaţia prevăzută la art. 30 lit. b) se aplică
numai inspectorilor guvernamentali.
(3) Pentru situaţia prevăzută la art. 30 lit. c) este
necesară existenţa unei funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor
funcţionari publici, vacantă sau temporar vacantă.
Art. 34. - (1) Mobilitatea în interes public nu
necesită existenţa unei funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor
funcţionari publici, vacantă sau temporar vacantă, şi se realizează în
interiorul categoriei înalţilor funcţionari publici.
(2) Mobilitatea în interes public se poate dispune în
mod individual, prin act administrativ al persoanei care are competenţa de
numire sau pe baza unui plan de mobilitate aprobat prin hotărare a Guvernului.
(3) Mobilitatea în interes public pe baza unui plan
de mobilitate poate fi dispusă în cazul exercitării aceleiaşi funcţii publice,
în cadrul aceleiaşi autorităţi sau instituţii publice, pe o durată de maxim 5
ani consecutivi.
(4) Mobilitatea prevăzută la art. 31 lit. b) se
aplică numai inspectorilor guvernamentali.
Art. 35. - Mobilitatea în interesul funcţionarului
public poate fi realizată numai în cazul în care cererea înaltului funcţionar
public se face pentru o funcţie publică corespunzătoare categoriei înalţilor
funcţionari publici vacantă sau temporar vacantă, pentru care îndeplineşte
condiţiile stabilite.
Art. 36. - (1) Pentru realizarea mobilităţii
inspectorilor guvernamentali pe o funcţie publică de prefect sau subprefect,
aceştia trebuie să aibă o activitate de minim 6 luni în funcţia publică de
inspector guvernamental şi să fi obţinut la evaluarea activităţii cel puţin
calificativul „bine".
(2) Pentru realizarea mobilităţii
inspectorilor guvernamentali pe o funcţie publică de secretar general sau
secretar general adjunct în cadrul ministerelor sau altor organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale, aceştia trebuie să
îndeplinească următoarele condiţii:
a) să aibă o activitate de minim un an în funcţia publică
de inspector guvernamental;
b) să fi obţinut la ultima evaluare a activităţii cel
puţin calificativul „bine";
c) să îndeplinească condiţiile specifice sau, după
caz, procedurile specifice, dacă au fost stabilite.
(3) Pentru realizarea mobilităţii inspectorilor
guvernamentali pe funcţia publică de secretar general al Guvernului sau
secretar general adjunct al Guvernului, aceştia trebuie să îndeplinească
următoarele condiţii:
a) să aibă o activitate de minim 3 ani în funcţia
publică de inspector guvernamental;
b) să fi obţinut la ultima evaluare generală
calificativul „foarte bine";
c) să îndeplinească condiţiile specifice sau, după
caz, procedurile specifice, dacă au fost stabilite.
SECŢIUNEA a 3-a
Dispoziţii privind mobilitatea prin aplicarea
condiţiilor specifice sau a procedurilor
specifice în cadrul categoriei înalţilor
funcţionari publici
Art. 37. - (1) Pentru ocuparea funcţiilor publice de
secretar general al Guvernului, secretar general adjunct al Guvernului,
secretar general şi secretar general adjunct din ministere sau din cadrul altor
organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, pot fi stabilite
condiţii specifice sau proceduri specifice.
(2) Condiţiile specifice şi, după caz, procedurile
specifice pentru ocuparea funcţiilor publice prevăzute la alin. (1) se propun
de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice în al cărei stat de
funcţii se regăseşte funcţia publică respectivă şi se comunică Agenţiei în
condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (2), cu excepţia condiţiilor specifice şi,
după caz, procedurilor specifice pentru funcţiile publice de secretar general
al Guvernului şi secretar general adjunct al Guvernului.
Art. 38. - Condiţiile specifice se pot referi la
următoarele:
a) specialitatea studiilor necesare exercitării
funcţiei publice;
b) experienţă în domenii similare sau conexe
domeniului de activitate;
c) experienţă managerială relevantă în sectorul
public sau în sectorul privat;
d) stagii în cadrul unor
instituţii comunitare sau organisme internaţionale;
e) cunoaşterea unei limbi străine de circulaţie
internaţională utilizate în cadrul instituţiilor comunitare.
Art. 39. - (1) Procedurile specifice care pot fi
utilizate pentru selectarea candidatului sunt:
a) selecţia dosarelor de candidatură;
b) interviu;
c) teste.
(2) In situaţia în care sunt stabilite condiţii
specifice de natura celor prevăzute la art. 38 lit. a) -d), în mod obligatoriu
se vor stabili ca proceduri specifice probele prevăzute la alin. (1) lit. a) şi
b).
(3) Indeplinirea condiţiei specifice prevăzute la art.
38 lit. e) se poate dovedi prin atestat recunoscut internaţional sau, după caz, prin rezultatele
obţinute la testarea organizată în acest scop.
(4) Testele prevăzute la alin.
(1) lit. c) pot fi şi teste de personalitate, de potenţial sau teste
psihometrice.
(5) Agenţia verifică condiţiile specifice şi
procedurile specifice, în cazul în care au fost propuse, şi le transmite cu
celeritate comisiei de concurs. In cazul în care Agenţia constată stabilirea
necorespunzătoare a condiţiilor specifice sau a procedurilor specifice,
solicită autorităţilor sau instituţiilor publice modificarea acestora în
conformitate cu prevederile art. 38 şi 39.
Art. 40. - (1) Procedura
specifică ce va fi utilizată, precum şi condiţiile în care va fi aplicată şi
evaluată se stabilesc de comisia de concurs, pe baza propunerii conducătorului
autorităţii sau instituţiei publice în al cărei stat de funcţii se regăseşte
funcţia publică respectivă, luand în considerare condiţiile specifice, abilităţile, aptitudinile
şi competenţele necesare exercitării acesteia.
(2) Comisia de concurs asigură publicitatea funcţiei
publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici pentru
ocuparea căreia se aplică prevederile art. 37 alin. (1), condiţiile specifice
sau, după caz, procedura specifică stabilită pentru ocuparea acesteia, precum
şi perioada desfăşurării procedurilor specifice. Publicitatea se asigură prin
publicarea pe site-ul Agenţiei, pe site-ul autorităţii sau instituţiei publice
în al cărei stat de funcţii se regăseşte funcţia publică respectivă şi prin
afişare la sediul acestor instituţii publice, cu cel puţin 30 de zile înainte
de data stabilită pentru desfăşurarea procedurilor
specifice.
(3) In termen de 15 zile de la publicarea anunţului în
condiţiile prevăzute la alin. (2), înalţii funcţionari publici interesaţi depun
cererea de participare însoţită de dosarul de candidatură care va cuprinde
documente ce dovedesc îndeplinirea condiţiilor specifice.
(4) In termen de 5 zile de la expirarea termenului
prevăzut la alin. (3) comisia de concurs verifică îndeplinirea condiţiilor
specifice pe baza dosarului de candidatură şi comunică rezultatul cu menţiunea
„admis" sau „respins".
(5) In situaţia utilizării procedurii specifice
prevăzute la art. 39 alin. (1) lit. b), înalţii funcţionari publici participă
la interviul cu conducătorul autorităţii sau instituţiei publice în al cărei
stat de funcţii se regăseşte funcţia publică respectivă. La interviu participă
în mod obligatoriu cel puţin 2 membri ai comisiei de concurs. La solicitarea
conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în al cărei stat de funcţii
se regăseşte funcţia publică respectivă pot participa şi cel mult 2 funcţionari
publici cu înaltă calificare şi competenţă din cadrul autorităţii sau
instituţiei publice.
(6) Interviul se realizează cu respectarea
prevederilor art. 10 alin. (4).
(7) Modul de organizare şi desfăşurare a interviului,
criteriile şi modul de evaluare a acestuia se stabilesc prin regulament
elaborat de comisia de concurs, cu avizul conform al Agenţiei, şi se publică în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 41. - Condiţiile specifice şi procedurile
specifice pentru ocuparea funcţiilor publice de
secretar general al Guvernului şi secretar general
adjunct al Guvernului se stabilesc prin decizia primului-ministru.
Art. 42. - In termen de 15 zile de la finalizarea
procedurilor specifice utilizate în conformitate cu prevederile art. 39,
înaltul funcţionar public declarat admis va fi numit,
potrivit legii, în funcţia publică pentru care a candidat.
SECŢIUNEA a 4-a
Dispoziţii privind ocuparea funcţiilor publice
corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici în situaţii
excepţionale
Art. 43. - In mod excepţional,
în cazul în care, ulterior verificării în baza de date prevăzută la art. 6
alin. (1), se constată că în categoria înalţilor funcţionari publici nu există
persoane care îndeplinesc condiţiile stabilite pentru ocuparea unor funcţii
publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici, sunt
aplicabile dispoziţiile art. 80 din Legea nr. 188/1999, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL VI
Drepturi şi obligaţii specifice ale înalţilor
funcţionari publici în cazul mobilităţii
Art. 44. - Inalţii funcţionari publici au dreptul de a
fi informaţi, cu respectarea termenelor prevăzute de prezenta hotărare, cu privire la procedurile şi deciziile
privind modificarea raporturilor de serviciu.
Art. 45. - Inalţii funcţionari
publici au dreptul de a solicita, în condiţiile legii şi ale prezentei hotărari, modificarea raporturilor de serviciu.
Art. 46. - (1) Inaltul funcţionar public are dreptul,
ca urmare a realizării mobilităţii în altă localitate decat cea de domiciliu, la următoarele:
a) locuinţă de serviciu corespunzătoare sau
decontarea cheltuielilor de cazare, în condiţiile legii;
b) costul integral al transportului, dus şi întors în
localitatea de domiciliu, cel puţin o dată pe lună, dacă este cazul;
c) decontarea cheltuielilor ocazionate de mobilitate,
altele decat cele prevăzute la lit. a) şi b).
(2) Autoritatea sau instituţia publică în care este
numit înaltul funcţionar public are obligaţia de a asigura respectarea
drepturilor prevăzute la alin. (1).
Art. 47. - Mobilitatea în interes public nu poate fi
refuzată de înaltul funcţionar public, sub sancţiunea eliberării din funcţia
publică, cu excepţia situaţiilor cand aceasta presupune mutarea în altă localitate, sub rezerva
justificării temeinice şi a aprobării de către primul-ministru.
CAPITOLUL VII
Evaluarea înalţilor funcţionari publici
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale privind evaluarea
Art. 48. - (1) Pentru verificarea îndeplinirii
criteriilor de competenţă profesională şi de performanţă, înalţii funcţionari
publici sunt supuşi unor evaluări periodice privind eficienţa, calitatea
activităţii, obiectivitatea, obligaţia de perfecţionare continuă, precum şi modul de îndeplinire a
atribuţiilor manageriale.
(2) Evaluarea înalţilor funcţionari publici cuprinde:
a) evaluarea performanţelor profesionale individuale;
b) evaluarea generală.
(3) Evaluarea prevăzută la alin. (2) lit. a) se
realizează anual, în scopul aprecierii performanţelor obţinute, prin raportarea
rezultatelor obţinute în mod efectiv la obiectivele operaţionale stabilite.
(4) Evaluarea prevăzută la alin. (2) lit. b) se
realizează o dată la 2 ani, în scopul confirmării cunoştinţelor profesionale,
aptitudinilor şi abilităţilor necesare exercitării unei funcţii publice din
categoria înalţilor funcţionari publici, prin raportarea rezultatelor obţinute
la obiectivele strategice stabilite.
(5) In situaţia prevăzută la art. 36 alin. (1),
evaluarea se realizează anterior dispunerii mobilităţii.
Art. 49. - Obiectivele operaţionale şi obiectivele
strategice, termenele de realizare, precum şi indicatorii de performanţă se
stabilesc de către:
a) primul-ministru, pentru funcţiile publice de
secretar general al Guvernului şi secretar general adjunct al Guvernului;
b) conducătorul autorităţii sau instituţiei publice
în al cărei stat de funcţii se regăseşte funcţia publică respectivă, pentru
funcţiile publice de secretar general şi secretar general adjunct din cadrul
ministerelor şi al altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale;
c) ministrul internelor şi reformei administrative,
pentru funcţiile publice de prefect şi subprefect;
d) secretarul general al Guvernului, pentru funcţiile
publice de inspector guvernamental.
SECŢIUNEA a 2-a
Comisia de evaluare a înalţilor funcţionari
publici
Art. 50. - (1) Evaluarea prevăzută la art. 48 se face
de către comisia de evaluare, formată din 5 personalităţi, numite prin decizie
a primului-ministru pentru un mandat de 3 ani, la propunerea ministrului
internelor şi reformei administrative.
(2) Competenţele comisiei de evaluare se realizează cu
respectarea principiilor independenţei, stabilităţii în cadrul comisiei,
integrităţii, obiectivitătii şi imparţialităţii în luarea deciziilor.
(3) Preşedintele comisiei de evaluare se desemnează din
randul membrilor, prin votul
majorităţii acestora.
(4) Mandatul membrilor comisiei de evaluare nu poate fi
reînnoit consecutiv.
(5) Secretariatul tehnic al comisiei de evaluare se
asigură de către Agenţie. Desemnarea persoanelor care asigură secretariatul
tehnic se face prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
Art. 51. - (1) Poate fi desemnată ca membru în comisia
de evaluare persoana care îndeplineşte cumulativ condiţiile prevăzute la art.
15 alin. (1) lit. a) - h) şi are cunoştinţele necesare evaluării funcţionarilor
publici.
(2) Indeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (1) se
dovedeşte cu documente justificative. Experienţa profesională şi managerială se
dovedeşte pe baza unor documente
justificative minimale precum: fişa postului, acte care să dovedească deţinerea
unor funcţii sau calităţi, diplome, atestate sau lucrări de specialitate
elaborate.
Art. 52. - Membrilor comisiei de evaluare li se aplică
următoarele cazuri de incompatibilitate:
a) nu pot fi desemnaţi ca membri în comisia de evaluare
persoane care au între ele calitatea de soţ, soţie, rudă sau afin de pană la gradul al IV-lea;
b) aceeaşi persoană nu poate fi desemnată în comisia
de evaluare şi în celelalte comisii care gestionează categoria înalţilor
funcţionari publici;
c) nu sunt numiţi sau aleşi
într-o funcţie de demnitate publică ori nu sunt candidaţi pentru o astfel de
funcţie.
Art. 53. - (1) Prevederile art. 17 se aplică în mod
corespunzător şi pentru membrii comisiei de evaluare.
(2) In cazul existenţei unui conflict de interese,
membrul comisiei de evaluare este obligat să se abţină de la participarea în
comisie şi să-l informeze de îndată pe preşedintele comisiei. In cazul în care
preşedintele comisiei de evaluare se află în această situaţie, este obligat să
se abţină de la participarea în comisie. In acest caz, preşedintele supleant al
comisiei de evaluare pentru şedinţa respectivă este ales de către membrii
comisiei.
(3) Anterior evaluării, membrii comisiei de evaluare
au obligaţia de a depune o declaraţie pe propria răspundere că nu se află în
niciunul dintre cazurile prevăzute la alin. (1). Declaraţiile se păstrează la
secretariatul tehnic al comisiei de evaluare.
(4) Conflictul de interese poate fi sesizat de orice
persoană interesată.
(5) In situaţia în care membrul comisiei de evaluare
aflat în conflict de interese nu şi-a îndeplinit obligaţia prevăzută la alin.
(2), primul-ministru va dispune, prin decizie, încetarea calităţii de membru al
comisiei de evaluare.
(6) Incălcarea dispoziţiilor alin. (2) poate atrage,
după caz, răspunderea civilă ori penală, potrivit legii.
Art. 54. - Prevederile art. 20 cu privire la îndatoriri
se aplică în mod corespunzător şi membrilor comisiei de evaluare, în derularea
procedurii de evaluare.
Art. 55. - Secretariatul tehnic al comisiei de evaluare are următoarele atribuţii principale:
a) întocmeşte, redactează şi semnează alături de
comisia de evaluare întreaga documentaţie privind activitatea specifică a
acesteia;
b) convoacă comisia de evaluare, la solicitarea
preşedintelui comisiei;
c) îndeplineşte orice alte sarcini specifice necesare
pentru buna desfăşurare a procesului de evaluare.
Art. 56. - (1) Comisia de evaluare îşi desfăşoară în
mod legal activitatea în prezenţa a minimum 3 dintre membrii săi. Membrii
comisiei de evaluare pot absenta de la desfăşurarea activităţii comisiei din
motive obiective sau, după caz, în situaţia existenţei unui conflict de
interese constatat.
(2) In cazul în care preşedintele comisiei de evaluare
se află în situaţia prevăzută la alin. (1), şedinţa va fi prezidată de unul
dintre membrii comisiei, ales prin votul majorităţii membrilor prezenţi.
Art. 57. - (1) Mandatul de membru al comisiei de
evaluare încetează în cazurile prevăzute la art. 25 alin. (1).
(2) In cazurile prevăzute la art. 25 alin. (1) lit. b)
-h), primul-ministru desemnează o persoană, cu respectarea prevederilor art. 51
alin. (1), pentru durata rămasă a mandatului persoanei care îşi pierde
calitatea de membru al comisiei de evaluare.
Art. 58. - Agenţia monitorizează, prin secretariatul
tehnic al comisiei, durata mandatelor membrilor comisiei de evaluare şi îl
înştiinţează pe ministrul internelor şi reformei administrative cu cel puţin 30
de zile anterior datei încetării acestora, în situaţia prevăzută la art. 25
alin. (1) lit. a), respectiv în termen de 5 zile de la data aducerii la
cunoştinţa Agenţiei, în situaţiile prevăzute la art. 25 lit. b)-h).
Art. 59. - (1) Comisia de evaluare adoptă, în scopul
organizării activităţii sale, regulamente, cu avizul conform al Agenţiei. Regulamentele
se adoptă cu votul majorităţii membrilor comisiei de evaluare.
(2) Şedinţele comisiei de evaluare se desfăşoară la
sediul Agenţiei.
SECŢIUNEA a 3-a
Aspecte specifice privind evaluarea înalţilor
funcţionari publici
Art. 60. - (1) Pentru evaluarea
performanţelor profesionale individuale, perioada evaluată este 1 ianuarie - 31
decembrie a fiecărui an, iar perioada de evaluare este 1 ianuarie - 31 martie a
anului următor perioadei evaluate.
(2) Pentru evaluarea generală, perioada evaluată este de 2 ani, începand cu data de 1 ianuarie a
primului an şi pană la data de
31 decembrie a anului următor, iar perioada de evaluare este 1 ianuarie - 31
martie din anul următor perioadei evaluate. In anul în care se face evaluarea
generală, evaluarea performanţelor profesionale individuale face parte din
aceasta.
Art. 61. - (1) Evaluarea performanţelor profesionale
individuale şi evaluarea generală se realizează pe baza următoarelor documente:
a) raportul de activitate întocmit de înaltul
funcţionar public;
b) referatul de evaluare întocmit de primul-ministru
pentru secretarul general al Guvernului şi secretarul general adjunct al
Guvernului, conducătorul autorităţii sau instituţiei publice în al cărei stat
de funcţii se află funcţia publică, pentru funcţiile publice de secretar
general şi secretar general adjunct din cadrul ministerelor şi al altor organe
de specialitate ale administraţiei publice centrale, de către ministrul
internelor şi reformei administrative, pentru funcţiile publice de prefect şi
subprefect, respectiv de către secretarul general al Guvernului, pentru
inspectorii guvernamentali;
c) fişa postului înaltului funcţionar public evaluat;
d) documentele prin care se stabilesc obiectivele
pentru perioada pentru care se face evaluarea şi indicatorii de performanţă.
(2) In situaţia în care există diferenţe între
informaţiile cuprinse în raportul de activitate al înaltului funcţionar public
şi referatul de evaluare, interviul cu înaltul funcţionar public este obligatoriu şi are rolul de a
furniza informaţiile necesare finalizării evaluării.
Art. 62. - (1) Fiecare evaluare realizată de comisia de
evaluare se consemnează în raportul de evaluare a înaltului funcţionar public,
document cu caracter administrativ încheiat în 3 exemplare originale, unul anexă
la dosarul profesional al înaltului funcţionar public, unul arhivat la
secretariatul tehnic al comisiei de evaluare şi unul transmis la persoana care
are competenţa legală de numire, conform legii.
(2) Raportul de evaluare se comunică înaltului funcţionar
public în termen de 15 zile de la emitere.
(3) In măsura în care persoana care are competenţa
legală de numire, potrivit legii, consideră că aprecierile consemnate nu
corespund realităţii, poate solicita comisiei de evaluare reanalizarea
calificativului acordat.
Art. 63. - Inalţii funcţionari publici nemulţumiţi de
rezultatele obţinute la evaluarea performanţelor profesionale individuale,
respectiv la evaluarea generală, se pot adresa instanţei de contencios
administrativ competente, în condiţiile legii.
Art. 64. - (1) Metodologia de evaluare, modelul
raportului de evaluare, al raportului de activitate şi al referatului de
evaluare, precum şi criteriile de evaluare se stabilesc prin regulamentul
elaborat de comisia de evaluare, cu avizul conform al Agenţiei, şi se publică
în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Regulamentul prevăzut la alin. (1) poate fi
modificat numai în primul trimestru al perioadei evaluate.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 65. - (1) Pentru participarea
la lucrările comisiilor de concurs, de soluţionare a contestaţiilor şi a
comisiei de evaluare, membrii şi secretariatul acestora au dreptul la o
indemnizaţie reprezentand 10%
din salariul de bază prevăzut de lege pentru funcţia publică de secretar general din cadrul ministerelor.
(2) Indemnizaţiile prevăzute la alin. (1) se plătesc
de Agenţie pe baza proceselor-verbale încheiate ca urmare a activităţii acestor
comisii.
(3) Membrii comisiilor prevăzute la alin. (1), care
îşi desfăşoară activitatea în alte localităţi decat cea de domiciliu, beneficiază de decontarea cheltuielilor de
transport şi cazare, în condiţiile stabilite pentru salariaţii instituţiilor
publice.
(4) Decontarea cheltuielilor de transport şi cazare,
în condiţiile prevăzute la alin. (3), se suportă, după caz, de:
a) autorităţile sau instituţiile publice unde îşi
desfăşoară activitatea membrii comisiilor;
b) Agenţie, dacă membrii comisiilor prevăzute la alin.
(1) nu sunt angajaţi în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice din
administraţia publică centrală sau locală.
Art. 66. - (1) Cheltuielile materiale de natură
administrativă necesare desfăşurării lucrărilor comisiilor prevăzute la art. 65
alin. (1) se suportă de Agenţie.
(2) Incepand cu anul 2008,
Agenţia poate asigura, la propunerea motivată a preşedintelui comisiei de
concurs, a preşedintelui comisiei de soluţionare a contestaţiilor, respectiv a preşedintelui comisiei de
evaluare, prin bugetul său, în limita fondurilor bugetare alocate, finanţarea
cheltuielilor ocazionate de instruirea membrilor comisiei de concurs şi/sau a
membrilor comisiei de soluţionare a contestaţiilor, respectiv a membrilor
comisiei de evaluare.
Art. 67. - (1) Comisia de concurs, comisia de
soluţionare a contestaţiilor şi comisia de evaluare se constituie în termen de
90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărari.
(2) Pană la data constituirii
comisiei de concurs, a comisiei de soluţionare a contestaţiilor şi a comisiei
de evaluare în condiţiile prezentei hotărari, recrutarea înalţilor funcţionari publici se realizează de
comisiile stabilite prin Decizia primului-ministru nr. 38/2006 privind numirea
Comisiei de concurs şi a Comisiei de soluţionare a contestaţiilor pentru
recrutarea înalţilor funcţionari publici, respectiv evaluarea înalţilor
funcţionari publici se realizează de comisia stabilită prin Decizia
primului-ministru nr. 57/2006 privind numirea Comisiei pentru evaluarea
performanţelor profesionale individuale ale înalţilor funcţionari publici.
Art. 68. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. 5
alin. (1) şi (2), posturile corespunzătoare funcţiei publice de inspector
guvernamental se înfiinţează în cadrul Secretariatului General al Guvernului,
în condiţiile art. 90 din Legea nr. 188/1999, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, prin transformarea unor posturi vacante sau, după caz,
prin înfiinţarea unor posturi.
(2) Numărul posturilor corespunzătoare funcţiei
publice de inspector guvernamental se stabileşte, în condiţiile alin. (1), avand în vedere criteriile prevăzute la art.
5 alin. (3), în mod treptat şi în raport de fondurile bugetare disponibile, în
cursul anilor 2007 şi 2008, pană
la încadrarea în limita a maximum 30% din numărul de posturi aferente
celorlalte funcţii publice din categoria înalţilor funcţionari publici.
(3) In vederea aplicării prevederilor alin. (1) şi
(2) bugetul Secretariatului General al Guvernului se suplimentează în cursul
anului 2007 cu sumele necesare, pe baza numărului funcţiilor publice aprobate de
Guvern.
(4) Se autorizează Ministerul Economiei şi Finanţelor
să introducă modificările necesare în structura bugetului aprobat pentru anul
2007.
Art. 69. - (1) In cursul anilor 2007 şi 2008, ocuparea
funcţiilor publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici se
face în condiţiile Legii nr. 188/1999, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, pe baza mecanismelor instituite prin prezenta hotărare, cu aplicarea, în ordine, a
următoarelor modalităţi:
a) prin mobilitate, în condiţiile prezentei hotărari;
b) prin excepţie de la prevederile art. 7, prin
concurs naţional organizat pentru ocuparea funcţiilor publice corespunzătoare
categoriei înalţilor funcţionari publici vacante, în situaţia în care nu a fost
posibilă ocuparea funcţiei în condiţiile prevăzute la
lit. a).
(2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile în cursul
anilor 2007 şi 2008 pană la
înfiinţarea funcţiilor publice de inspector guvernamental, în condiţiile art.
68.
Art. 70. - Persoanele care au avut calitatea de membru
în comisia de concurs, în comisia de soluţionare a
contestaţiilor şi în comisia de evaluare, anterior intrării în vigoare a prezentei hotărari, au obligaţia de a preda noilor
comisii, în termen de 10 zile de la data constituirii acestora, pe bază de proces-verbal
de predare-preluare, documentele rezultate din
activitatea comisiilor respective.
Art. 71. - Dispoziţiile prezentei hotărari se aplică şi înalţilor funcţionari
publici din cadrul autorităţilor administrative autonome, precum şi înalţilor
funcţionari publici numiţi în funcţii publice specifice corespunzătoare
categoriei înalţilor funcţionari publici, în măsura în care acestea nu
contravin dispoziţiilor cuprinse în legi speciale.
Art. 72. - In situaţia în care regulamentele prevăzute
la art. 10 alin. (7) şi alin. (8), art. 40 alin. (7) şi art. 64 alin. (1) nu
sunt elaborate în 60 de zile de la data numirii în conformitate cu dispoziţiile
prezentei hotărari a comisiei de
concurs, a comisiei de soluţionare a contestaţiilor, respectiv a comisiei de evaluare,
acestea se elaborează de către Agenţie şi se publică în Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Art. 73. - (1) Pană la data
intrării în vigoare a regulamentelor prevăzute la art. 10 alin. (7) şi alin.
(8), art. 40 alin. (7) şi art. 64 alin. (1), se aplică în mod corespunzător
dispoziţiile referitoare la înalţii funcţionari publici cuprinse în Hotărarea Guvernului nr. 1.209/2003 privind
organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici, publicată în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 757 din 29
octombrie 2003, cu modificările ulterioare.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei hotărari, orice dispoziţii contrare se abrogă.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
p. Preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici,
Eugen Coifan,
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian