Hotărârea Nr.352 din 18.04.2012pentru aprobarea Programului „Construcţia de locuinţe cu chirie, realizate prin atragerea capitalului privat“ ACT EMIS DE: Guvernul Romaniei ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 301 din 07 mai 2012
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 2 alin. (1) lit. c) şi alin. (3) din Legea nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Articolul 1Se aprobă Programul „Construcţia de locuinţe cu chirie, realizate prin atragerea capitalului privat“, denumit în continuare Program, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. Articolul 2Locuinţele construite prin Program reprezintă obiective de investiţii promovate şi derulate de către Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, prin Agenţia Naţională pentru Locuinţe. Articolul 3(1) Pentru implementarea şi derularea Programului, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, prin Agenţia Naţională pentru Locuinţe, încheie contracte de concesiune de lucrări publice, potrivit prevederilor legale în vigoare.(2) Finanţarea structurării economice, tehnice şi juridice a proiectelor, inclusiv a elaborării studiilor de fundamentare a deciziei de concesionare şi a documentaţiilor de atribuire a contractelor necesare implementării Programului, se realizează de către Agenţia Naţională pentru Locuinţe din surse de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, în limita creditelor bugetare aprobate cu această destinaţie.(3) Finanţarea proiectării, construcţiei şi exploatării activelor care fac obiectul Programului se asigură de către investitorii privaţi din surse proprii sau atrase, în condiţiile legii. Articolul 4Investitorii privaţi urmează a primi în contrapartida locuinţelor realizate o cotă-parte din chiriile încasate, însoţită de plata unor plăţi unitare periodice, ce urmează a fi rambursate de către Agenţia Naţională pentru Locuinţe din surse de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului. Articolul 5(1) Persoanele fizice pot beneficia de o locuinţă construită prin prezentul Program, cu respectarea criteriilor-cadru potrivit art. 1 şi 17 alin. (6) din anexa la prezenta hotărâre.(2) Poate beneficia de locuinţe construite prin Program şi personalul propriu al autorităţilor publice centrale, în condiţiile legii. Articolul 6Locuinţele construite prin Program aparţin domeniului public al statului şi sunt administrate de Agenţia Naţională pentru Locuinţe, potrivit prevederilor legale în vigoare. Articolul 7Programul se dezvoltă prin proiecte realizate pe amplasamente puse la dispoziţia Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe de către autorităţile publice locale şi/sau centrale, potrivit prevederilor legale în vigoare şi în condiţiile prezentei hotărâri. Articolul 8Implementarea şi derularea Programului se fac cu respectarea prevederilor art. VIII şi IX din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 121/2011 pentru modificarea şi completarea unor acte normative. PRIM-MINISTRU MIHAI-RĂZVAN UNGUREANU Contrasemnează: Ministrul dezvoltării regionale şi turismului, Cristian Petrescu Ministrul administraţiei şi internelor, Gabriel Berca Ministrul finanţelor publice, Bogdan Alexandru Drăgoi ANEXĂPROGRAMUL „CONSTRUCŢIA DE LOCUINŢE CU CHIRIE, REALIZATE PRIN ATRAGEREA CAPITALULUI PRIVAT“ Capitolul IPromovarea investiţiilor Articolul 1Programul „Construcţia de locuinţe cu chirie, realizate prin atragerea capitalului privat“, denumit în continuare Program, are drept scop constituirea unui fond de locuinţe la nivel naţional, destinate închirierii, care să permită accesul tuturor persoanelor fizice la o locuinţă, cu respectarea standardelor de locuit în vigoare şi a criteriilor-cadru prevăzute în anexa nr. 1. Articolul 2(1) Implementarea şi promovarea Programului se realizează de către Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, denumit în continuare MDRT, prin Agenţia Naţională pentru Locuinţe.(2) Agenţia Naţională pentru Locuinţe, denumită în continuare ANL, informează, prin toate mijloacele de care dispune, persoanele interesate de condiţiile Programului. Articolul 3(1) ANL inventariază solicitările pentru realizarea de locuinţe prin Program, formulate de autorităţile publice locale şi/sau centrale, precum şi datele privind terenurile disponibile şi/sau construcţiile nefinalizate în diverse stadii de execuţie aflate în proprietatea acestora, inclusiv situaţia reţelelor de utilităţi şi a dotărilor tehnico-edilitare necesare asigurării condiţiilor de locuit, în conformitate cu chestionarul al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2. (2) Inventarul solicitărilor prevăzut la alin. (1) se actualizează permanent, ANL constituind o bază de date în acest scop. Articolul 4(1) În vederea pregătirii şi implementării fiecărui proiect în cadrul Programului, ANL încheie contracte distincte cu fiecare autoritate publică locală care solicită includerea în Program şi pune la dispoziţie, în condiţiile legii, terenurile disponibile şi/sau construcţiile nefinalizate în diverse stadii de execuţie aflate în proprietatea acesteia, conform contractului al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3.(2) În vederea includerii în Program, autorităţile publice locale vor face dovada că dispun de resursele necesare în vederea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la art. 6 şi 7. Articolul 5(1) Terenurile destinate construcţiei de locuinţe prin Program, aparţinând domeniului public al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi, după caz, construcţiile nefinalizate în diverse stadii de execuţie se preiau, libere de orice sarcini, în condiţiile legii, de către ANL, în folosinţă gratuită, pe întreaga durată de existenţă a construcţiilor realizate prin Program, conform contractului al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3.(2) Terenurile destinate realizării reţelelor de utilităţi şi dotărilor tehnico-edilitare, necesare asigurării condiţiilor de locuit, se predau de către ANL autorităţilor publice locale la finalizarea lucrărilor de construcţii-montaj. Articolul 6(1) În vederea promovării investiţiilor în cadrul Programului, consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti au obligaţia de a realiza, pe cheltuială proprie, evaluarea terenurilor şi/sau a construcţiilor nefinalizate aflate în diverse stadii de execuţie, după caz.(2) Evaluarea terenurilor şi/sau a construcţiilor nefinalizate aflate în diverse stadii de execuţie, după caz, se realizează de către evaluatori autorizaţi, potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 24/2011 privind unele măsuri în domeniul evaluării bunurilor.(3) Pentru construcţiile nefinalizate aflate în diverse stadii de execuţie este obligatorie efectuarea de către consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi de către Consiliul General al Municipiului Bucureşti, pe cheltuială proprie, a unei expertize tehnice şi energetice, după caz, de către un expert tehnic şi un auditor energetic autorizaţi conform legii. Articolul 7(1) Promovarea investiţiilor în construcţia de locuinţe şi dezvoltarea proiectelor imobiliare privind construirea de locuinţe prin Program se fac pe terenuri viabilizate sau a căror viabilizare se realizează corelat cu termenele de recepţie şi punere în funcţiune a locuinţelor.(2) Pentru terenurile prevăzute la art. 5, lucrările de viabilizare şi tehnico-edilitare se realizează până la limita exterioară a perimetrului destinat locuinţelor, prin obiective de investiţii promovate de consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, finanţarea fiind asigurată din surse de la bugetul de stat şi/sau bugetul local, în limita sumelor aprobate cu această destinaţie, conform prevederilor legale în vigoare.(3) ANL iniţiază procedura de atribuire a contractului de concesiune numai după începerea lucrărilor prevăzute la alin. (2). Dacă aceste lucrări nu sunt demarate în termen de maximum un an de la preluarea în folosinţă gratuită a terenurilor, în condiţiile legii, ANL reanalizează şi supune avizării MDRT oportunitatea realizării investiţiei respective în cadrul Programului.(4) Lucrările tehnico-edilitare necesare asigurării condiţiilor de locuit în interiorul perimetrului destinat locuinţelor ce se realizează prin Program, pe terenurile prevăzute la art. 5, se constituie în obiective de investiţii promovate de către investitorul privat în cadrul contractelor de concesiune sau de către autorităţile publice locale, după caz.(5) Finanţarea lucrărilor prevăzute la alin. (4) este asigurată, după caz, de către investitorul privat, din surse proprii sau atrase în cadrul contractului de concesiune, din surse de la bugetul local, bugetul de stat, precum şi din alte surse legal constituite.(6) Tarifele de emitere a avizelor de amplasament, a avizelor tehnice de racordare şi tarifele de racordare a locuinţelor la utilităţi se finanţează din surse de la bugetele locale, din bugetul operatorilor de utilităţi, cu acordul acestora, din sursele proprii sau atrase de către investitorul privat în cadrul contractului de concesiune, precum şi din alte surse legal constituite, după caz. Articolul 8Responsabilităţile părţilor implicate în Program: 1. MDRT asigură bugetarea în mod corespunzător şi alocarea sumelor necesare structurării economice, tehnice şi juridice a proiectelor, precum şi sumele necesare efectuării plăţilor unitare periodice conform prevederilor art. 14-16 din prezenta anexă. 2. ANL asigură: a)îndeplinirea operaţiunilor conform prevederilor cap. I; b)structurarea economică, tehnică şi juridică a proiectelor, inclusiv întocmirea documentaţiei de atribuire şi a modelului contractului de concesiune; c)supunerea spre analiză a documentaţiei de atribuire în forma finală, realizată conform prevederilor lit. b), instituţiilor abilitate, în vederea determinării impactului acestor proiecte asupra deficitului bugetar şi datoriei publice guvernamentale; d)urmărirea şi supravegherea tehnică a realizării lucrărilor de construcţii-montaj, conform prevederilor legale în vigoare; e)recepţia lucrărilor de construcţii-montaj; f)dezlipirea terenurilor la finalizarea lucrărilor de construcţii-montaj şi predarea terenurilor prevăzute la art. 5 alin. (2) către autorităţile publice locale; g)preluarea listei de repartizare de la consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti, Consiliul General al Municipiului Bucureşti, respectiv de la autorităţile publice centrale, în vederea încheierii contractelor de închiriere; h)predarea către investitorul privat a listei cuprinzând beneficiarii contractelor de închiriere, pentru exploatarea corespunzătoare a locuinţelor; i)monitorizarea îndeplinirii criteriilor de performanţă de către concesionar, conform prevederilor contractului de concesiune; j)efectuarea plăţilor unitare periodice, conform prevederilor cap. IV, pe baza sumelor alocate anual prin bugetul MDRT cu această destinaţie.3. Consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti asigură: a)analiza temeinică a necesarului real de locuinţe la nivelul localităţii, cu asumarea angajamentelor ce decurg din contractul al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3; b)îndeplinirea operaţiunilor conform prevederilor cap. I; c)emiterea tuturor autorizaţiilor şi avizelor necesare în vederea construirii locuinţelor obiect al Programului; d)preluarea terenurilor prevăzute la art. 5 alin. (2); e)stabilirea măsurilor necesare pentru luarea în evidenţă şi analiza solicitărilor de locuinţe; f)predarea listei de repartizare către ANL în vederea încheierii contractelor de închiriere; g)orice alte informaţii necesare în vederea închirierii în totalitate a locuinţelor, la solicitarea ANL.4. Autorităţile publice centrale interesate, altele decât MDRT, asigură: a)transmiterea terenurilor, în condiţiile legii, în administrarea autorităţilor publice locale, în vederea realizării locuinţelor prin Program; b)stabilirea măsurilor necesare pentru luarea în evidenţă, analiza solicitărilor de locuinţe şi întocmirea listei de repartizare; c)predarea listei de repartizare către ANL în vederea încheierii contractelor de închiriere; d)orice alte informaţii necesare în vederea închirierii în totalitate a locuinţelor, la solicitarea ANL.5. Investitorul privat finanţează şi asigură: a)realizarea şi exploatarea lucrărilor contractate, asumânduşi riscul de construcţie şi riscul de disponibilitate definite conform prevederilor legale în vigoare; b)întocmirea documentaţiei în faza de proiect tehnic şi de detalii de execuţie, cu respectarea cerinţelor stabilite prin studiul de fezabilitate, şi supunerea acesteia spre aprobare ANL; c)execuţia lucrărilor de construcţii-montaj, conform documentaţiei tehnice aprobate de ANL, cu îndeplinirea criteriilor tehnice prevăzute în contractul de concesiune; d)transferarea activelor realizate în cadrul contractului de concesiune, precum şi a terenurilor aferente către ANL, după finalizarea lucrărilor de construcţii-montaj; e)preluarea de la ANL a listei cuprinzând beneficiarii contractelor de închiriere, pentru exploatarea corespunzătoare a locuinţelor; f)exploatarea activelor realizate în cadrul contractului de concesiune la finalizarea lucrărilor de construcţii-montaj, conform prevederilor contractului de concesiune; g)colectarea şi reţinerea cotei-părţi cuvenite din chirii, precum şi virarea diferenţelor de sume obţinute din chirii către ANL, respectiv către bugetul de stat consolidat, cu respectarea prevederilor art. 21 alin. (5); h)încasarea de la beneficiarii locuinţelor, pe întreaga perioadă de exploatare a activelor care fac obiectul Programului, a sumelor reprezentând cheltuielile privind întreţinerea acestora, respectiv achitarea cheltuielilor cu furnizorii de utilităţi. Articolul 9(1) La încetarea contractului de concesiune, activele realizate în cadrul Programului rămân în domeniul public al statului şi în administrarea ANL.(2) Predarea-primirea locuinţelor realizate prin Program, precum şi a terenurilor aferente se face prin protocol încheiat între ANL şi concesionar, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4, după finalizarea lucrărilor de construcţii-montaj. Capitolul IIPregătirea proiectelor Articolul 10În baza solicitărilor primite, prevăzute la art. 3, ANL va întocmi anual lista obiectivelor de investiţii cuprinzând locuinţele cu chirie, realizate prin atragerea capitalului privat, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5, pe care o va supune spre aprobare MDRT. Articolul 11(1) În vederea atribuirii fiecărui contract de concesiune de lucrări publice din cadrul Programului, ANL are obligaţia realizării studiilor de fundamentare a deciziilor de concesionare şi a documentaţiilor de atribuire, conform prevederilor legale în vigoare.(2) ANL are dreptul de a achiziţiona servicii de consultanţă specifice în scopul elaborării studiilor şi documentaţiilor prevăzute la alin. (1), cu respectarea prevederilor legale în vigoare.(3) Finanţarea achiziţionării serviciilor de consultanţă în scopul prevăzut la alin. (2) se asigură din alocaţii de la bugetul de stat, prevăzute anual cu această destinaţie, prin bugetul MDRT, precum şi din alte surse legal constituite.(4) ANL poate utiliza studii de fezabilitate, proiecte tehnice şi detalii de execuţie existente în portofoliul propriu sau asigurate de către consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi de către Consiliul General al Municipiului Bucureşti.(5) Studiile de fezabilitate vor respecta prevederile Hotărârii Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii, precum şi ale Legii locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.(6) Aprobarea documentaţiilor tehnico-economice ale obiectivelor de investiţii prevăzute la art. 10 se face în condiţiile prevăzute de lege pentru investiţiile publice şi va fi însoţită de câte un exemplar al contractului prevăzut la art. 4 alin. (1). Capitolul IIIAtribuirea contractelor de concesiune Articolul 12Iniţierea unui proiect de concesiune de lucrări publice aparţine ANL şi se referă la un singur obiectiv de investiţie, stabilit conform prevederilor art. 10. Articolul 13(1) Atribuirea contractului de concesiune de lucrări publice prevăzut la art. 3 alin. (1) din hotărâre se realizează conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, Hotărârii Guvernului nr. 71/2007 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii şi ale Ghidului pentru implementarea proiectelor de concesiune de lucrări publice şi servicii în România, aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor publice şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice nr. 1.517/9.574/2009.(2) Contractul de concesiune urmează a fi încheiat în formă autentică. Capitolul IVMecanismul de plată Articolul 14(1) Mecanismul de plată aferent contractului de concesiune are la bază următoarele principii:a)concesionarul va primi, în completarea cotei-părţi ce îi revine din chiriile încasate în temeiul dreptului de exploatare acordat, plăţi unitare periodice asociate îndeplinirii criteriilor tehnice asociate realizării activelor ce fac obiectul contractului, respectiv criteriilor de performanţă asociate serviciilor care urmează a fi furnizate în legătură cu exploatarea activelor ce fac obiectul contractului; b)criteriile de performanţă referitoare la serviciile care urmează a fi furnizate în legătură cu exploatarea activelor ce fac obiectul contractului au asociate un sistem corespunzător de deduceri pentru neconformităţi şi evenimente de indisponibilitate care se vor aplica în mod unitar pe întreaga perioadă de exploatare a contractului de concesiune, c)plăţile unitare periodice vor fi efectuate pe întreaga perioadă de exploatare a contractului de concesiune, începând cu luna următoare celei în care s-a realizat recepţia la terminarea lucrărilor, şi pot fi ajustate pe parcursul derulării contractului de concesiune conform prevederilor acestuia. (2) Valoarea maximă a plăţilor unitare periodice prevăzute la alin. (1) lit. a), împreună cu cota-parte ce îi revine din chiriile încasate, va acoperi costurile concesionarului cu finanţarea, proiectarea şi realizarea activelor rezultate în urma implementării proiectului de concesiune, precum şi profitul minim la care acesta este îndrituit conform legii.(3) Valoarea maximă a plăţilor unitare periodice prevăzute la alin. (2) poate fi ajustată prin aplicarea sistemului de deduceri corespunzătoare neconformităţilor şi evenimentelor de indisponibilitate, conform prevederilor contractului de concesiune.(4) Criteriile de performanţă referitoare la serviciile care urmează a fi furnizate în legătură cu exploatarea activelor ce fac obiectul contractului definesc, după caz şi fără a se limita la cele ce urmează, caracteristici referitoare la nivelul calitativ, tehnic şi de performanţă, cerinţe privind impactul asupra mediului înconjurător, siguranţa în exploatare, sisteme de asigurare a calităţii şi condiţii pentru certificarea conformităţii cu standarde relevante, prescripţii de proiectare şi de calcul al costurilor şi, de asemenea, orice alte condiţii cu caracter tehnic pe care ANL le va descrie în cuprinsul documentaţiei de atribuire şi al contractului de concesiune.(5) ANL defineşte sistemul de deduceri pentru neconformităţi şi indisponibilităţi asociat realizării activelor şi/sau executării cu întârziere a lucrărilor, precum şi criteriilor de performanţă referitoare la serviciile care urmează a fi furnizate în legătură cu exploatarea activelor ce fac obiectul contractului în cuprinsul documentaţiei de atribuire şi al contractului de concesiune, conform prevederilor legale în vigoare. Articolul 15Nivelul maxim al plăţilor unitare periodice se bugetează corespunzător, într-un cod de clasificaţie bugetară distinct în bugetul MDRT, conform prevederilor legale în vigoare. Articolul 16Alocaţiile de la bugetul de stat pentru finanţarea Programului se virează de către MDRT în contul deschis cu această destinaţie la Direcţia Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti pe seama ANL. Din acest cont, ANL efectuează plăţile periodice unitare către concesionar, conform prevederilor art. 14 şi contractului de concesiune, în condiţiile legii. Capitolul VRepartizarea locuinţelor Articolul 17(1) Consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti stabilesc măsurile necesare pentru luarea în evidenţă şi analiza solicitărilor de locuinţe şi dau publicităţii locul de primire a solicitărilor şi actele justificative necesare.(2) Data înregistrării cererii se consideră data la care se depun, în totalitate, actele justificative solicitate de autorităţile publice locale.(3) Cererile privind repartizarea de locuinţe realizate prin Program se analizează de comisii constituite în acest scop.(4) Structura pe specialităţi a membrilor comisiilor prevăzute la alin. (3) se aprobă de consiliile locale, la propunerea primarilor localităţilor, respectiv ai sectoarelor municipiului Bucureşti, şi de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, la propunerea primarului general.(5) La nivel local, comisiile prevăzute la alin. (3) se vor constitui prin dispoziţie a primarilor comunelor, oraşelor, municipiilor, respectiv ai sectoarelor municipiului Bucureşti sau, după caz, prin dispoziţie a primarului general al municipiului Bucureşti.(6) Stabilirea solicitanţilor care au acces la locuinţe, precum şi repartizarea locuinţelor construite prin Program se realizează cu respectarea cumulativă a criteriilor-cadru cuprinse în anexa nr. 1.(7) Autorităţile publice centrale stabilesc măsurile necesare pentru luarea în evidenţă a solicitărilor de locuinţe formulate de personalul propriu, însoţite de actele justificative necesare, în vederea repartizării locuinţelor, potrivit reglementărilor legale. Articolul 18(1) În urma analizării cererilor privind repartizarea de locuinţe realizate prin Program, comisiile constituite în acest scop prezintă consiliilor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi Consiliului General al Municipiului Bucureşti lista solicitanţilor care au acces la locuinţe.(2) Analizarea cererilor şi stabilirea listei de repartizare se fac anual, până la sfârşitul lunii februarie a anului respectiv, luânduse în considerare cererile depuse până la sfârşitul anului precedent.(3) Lista de repartizare prevăzută la alin. (2) se întocmeşte sau se reface anual numai în cazul în care în anul respectiv urmează să se finalizeze şi să se repartizeze locuinţe noi realizate prin Program şi se aprobă, după caz, prin hotărâre a consiliului local al comunei, oraşului, municipiului, respectiv al sectorului municipiului Bucureşti sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti.(4) Listele de repartizare, precum şi actele administrative prin care au fost aprobate vor fi date publicităţii în conformitate cu prevederile legale în vigoare.(5) Contestaţiile cu privire la actele administrative prin care se realizează repartizarea locuinţelor se adresează, după caz, primarului, primarului general al municipiului Bucureşti sau, după caz, autorităţii publice centrale, în termen de 30 de zile de la afişarea/publicarea listelor prevăzute la alin. (2), iar soluţionarea contestaţiilor se asigură de către autorităţile publice locale în termen de 30 de zile de la primirea acestora.(6) Plângerile formulate împotriva soluţiilor pronunţate conform prevederilor alin. (5) se soluţionează potrivit legii contenciosului administrativ.(7) Locuinţele care se eliberează înainte de încetarea contractului de concesiune se repartizează solicitanţilor cu respectarea prevederilor alin. (1) şi (2). Articolul 19(1) Exploatarea locuinţelor realizate prin Program, de către investitorul privat, se face în condiţiile stabilite prin contractul de concesiune, încheiat potrivit legii.(2) Contractul de închiriere se încheie de către ANL pe o perioadă determinată şi cuprinde clauze referitoare la drepturile şi obligaţiile chiriaşului, raporturile dintre ANL şi investitorul privat, cuantumul chiriei şi modul de actualizare a acesteia.(3) Încheierea contractelor de închiriere prevăzute la alin. (2) pentru locuinţele realizate prin Program începe după finalizarea lucrărilor de construcţii-montaj, pe baza listei transmise de către autorităţile publice locale şi/sau centrale.(4) La data încheierii contractului prevăzut la alin. (2), titularii acestora au obligaţia să reconfirme îndeplinirea tuturor criteriilor de acces, prin depunerea unei declaraţii pe propria răspundere în formă autentică. Articolul 20(1) Contractele de închiriere încheiate cu încălcarea dispoziţiilor art. 17 şi 18 se supun sancţiunilor prevăzute de legea civilă.(2) Nerespectarea dispoziţiilor art. 17 şi 18 atrage răspunderea materială, disciplinară, civilă şi penală, după caz, potrivit legii. Articolul 21(1) Chiria practicată pentru locuinţe va acoperi cel puţin cheltuielile de administrare, impozitele pe clădiri, în funcţie de durata normată stabilită potrivit prevederilor legale, precum şi cheltuielile generate de asigurarea acestora.(2) Cuantumul chiriei prevăzute la alin. (1) nu poate fi mai mare decât o treime din salariul mediu net pe economie, dar nu mai mic decât valoarea stabilită de amortizarea locuinţei pe perioada normată de viaţă.(3) Chiria prevăzută la alin. (1) se va actualiza anual cu indicile preţurilor de consum total comunicat de Institutul Naţional de Statistică.(4) Modelul de calcul al chiriei este prevăzut în anexa nr. 6.(5) Sumele încasate din chirii se vor distribui conform prevederilor art. 16 din Legea nr. 213/1998 privind bunurile proprietate publică, cu modificările şi completările ulterioare, astfel: 50% din cuantum se constituie venit la bugetul de stat, 30% din cuantum revin investitorului privat şi 20% din cuantum revin ANL.(6) Cota-parte din sumele provenite din chirii ce revine ANL va fi utilizată de către aceasta pentru finanţarea programelor de construcţii de locuinţe, precum şi pentru acoperirea cheltuielilor generate de administrarea acestora. Articolul 22Chiriaşul va achita în avans o garanţie în cuantum egal cu valoarea unei chirii lunare pentru denunţarea unilaterală, de către chiriaş, a contractului de închiriere înainte de ajungerea la termen. Capitolul VIDispoziţii finale Articolul 23Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentul program. ANEXA Nr. 1la program CRITERII-CADRU pentru repartizarea locuinţelor construite prin Programul „Construcţia de locuinţe cu chirie, realizate prin atragerea capitalului privat“ A. Criterii de acces la locuinţă: 1. Titularul cererii de repartizare a unei locuinţe realizate prin Programul „Construcţia de locuinţe cu chirie, realizate prin atragerea capitalului privat“ trebuie să fie major la data depunerii cererii. Cererea de locuinţă se efectuează numai individual şi în nume propriu. 2. Titularul cererii de locuinţă şi ceilalţi membri ai familiei acestuia - soţ/soţie, copii şi/sau alte persoane aflate în întreţinerea acestuia - trebuie să nu deţină o altă locuinţă în proprietate exclusivă şi/sau să nu fie beneficiarul unei alte locuinţe cu chirie, proprietate de stat sau proprietate a unităţii administrativ-teritoriale, în localitatea în care a solicitat locuinţă. Pentru sectoarele municipiului Bucureşti această restricţie se referă la locuinţe care sunt deţinute în municipiu, indiferent în care sector al acestuia. NOTĂ: Restricţia referitoare la nedeţinerea unei locuinţe în proprietate nu are în vedere locuinţele înstrăinate în urma unei acţiuni de partaj sau locuinţele trecute în proprietatea statului în mod abuziv şi care nu au fost retrocedate în natură. De asemenea, restricţia nu se aplică în cazul chiriaşilor din locuinţele preluate abuziv de stat şi care fac obiectul unor solicitări de retrocedare sau care sunt retrocedate către foştii proprietari. 3. Titularul cererii de locuinţă trebuie să aibă contract de muncă, cu o vechime minimă neîntreruptă nu mai mică de un an. 4. În funcţie de starea civilă, venitul mediu pe membru de familie al titularului cererii de locuinţă trebuie să fie de cel puţin 50% din salariul mediu brut pe economie şi nu mai mult de 100% salariul mediu brut pe economie. Dovada veniturilor se va face prin declaraţia de impozit pe venitul global din anul anterior formulării cererii. B. Criterii de ierarhizare stabilite prin punctaj:
1. Vârsta titularului de cerere: |
|
1.1. Până la 35 de ani |
30 de puncte |
1.2. Peste 35 de ani |
10 puncte |
2. Starea civilă actuală |
|
2.1. Starea civilă: |
|
a) căsătorit |
20 de puncte |
b) necăsătorit |
10 puncte |
2.2. Numărul de copii în întreţinere: |
|
- un copil |
3 puncte |
- 2 copii |
4 puncte |
- 3 copii |
5 puncte |
- mai mult de 3 copii |
5 puncte + 1 punct pentru fiecare copil |
3. Nivelul de studii şi/sau pregătire profesională: |
|
3.1. cu şcoală generală, fără pregătire profesională şi/sau cu specializare la locul de muncă |
10 puncte |
3.2. cu studii medii, cu pregătire profesională, prin studii medii sau profesionale de specialitate |
15 puncte |
3.3. cu studii superioare de scurtă durată |
20 de puncte |
3.4. cu studii superioare |
30 de puncte |
4. Situaţii locative sau sociale deosebite |
|
Persoane evacuate din case naţionalizate sau persoane provenite din centre de ocrotire socială |
15 puncte |
NOTĂ:– Criteriile de ierarhizare stabilite prin punctaj se aplică numai solicitanţilor de locuinţă care au îndeplinit în totalitate criteriile specificate la lit. A. – Se va puncta ultimul nivel de studii încheiat şi atestat conform legii.– În cazul înregistrării unor punctaje egale, solicitanţii vor fi departajaţi în funcţie vechimea cererii solicitantului, luându-se în considerare data efectivă a înregistrării cererii (ziua/luna/anul), având prioritate în acest caz solicitantul a cărui cerere are vechime mai mare. ANEXA Nr. 2la program CHESTIONAR privind includerea unui obiectiv de investiţie în cadrul Programului „Construcţia de locuinţe cu chirie, realizate prin atragerea capitalului privat“ 1. Suprafaţa de teren disponibilă pentru proiect (m2) ........ ........ ............... 2. PUZ/PUD ........ ........ .............. 3. Elaboratorul studiului de fezabilitate ........ ........ ......... 4. Elaboratorul proiectului tehnic şi detaliile de execuţie ........ ............ 5. Datele de identificare a structurii existente (dacă este cazul) a)Autorizaţie de construire nr. ........ .............. b)regim de înălţime ........ ............ c)dotări (lift, centrală termică etc.)........ ............ d)număr de unităţi locative ........ .........., din care: e)1 cameră ........ .......... f)2 camere ........ .......... g)3 camere ........ .......... h)4 camere ........ .......... i)suprafeţe (m2)
Acd total |
Au total |
Acd |
Au |
1 cameră |
2 camere |
3 camere |
4 camere |
1 cameră |
2 camere |
3 camere |
4 camere |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Acd - arie construită desfăşurată (m2). Au - arie utilă (m2). 6. Stadiu fizic lucrări ........ ................ ........... 7. Valoarea totală a lucrărilor executate (milioane lei) ........ ........ ..............., din care: a)valoarea lucrărilor de proiectare ........ ........ ............. b)valoarea lucrărilor de construcţii-montaj ........ ................ ..........8. Lucrări tehnico-edilitare executate de ........ ........ ......... 9. Valoare lucrărilor tehnico-edilitare (milioane lei) ........ ........ ............. 10. Numărul de cereri pentru locuinţe cu chirie, realizate prin atragerea capitalului privat ........ ........ ......... ANEXA Nr. 3la program – model -CONTRACT Între: AGENŢIA NAŢIONALĂ PENTRU LOCUINŢE (ANL), cu sediul în municipiul Bucureşti, Bd. Unirii nr. 61, bl. F3, sectorul 3, reprezentată de directorul general ........ ................ ........ ............ şi directorul general adjunct economic ........ ................ ................, şi UNITATEA ADMINISTRATIV-TERITORIALĂ ........ ..............., cu sediul în ........ ............, reprezentată prin ........ ........ .........., în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1) din Programul „Construcţia de locuinţe cu chirie, realizate prin atragerea capitalului privat“ (Program), aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 352/2012, s-a încheiat prezentul contract: Capitolul IObiectul contractului Articolul 1(1) Obiectul prezentului contract îl constituie transmiterea terenului în suprafaţă de ............ m2, situat în ..............., aflat în proprietatea ........ ............... şi în administrarea Consiliului Local al ................, în folosinţa gratuită a ANL (împreună cu construcţia existentă pe teren, dacă este cazul), pe toată durata de existenţă a locuinţelor construite prin Program, precum şi stabilirea drepturilor şi obligaţiilor care revin părţilor în vederea implementării programului enunţat anterior.(2) Pe terenul prevăzut la alin. (1) ANL va realiza locuinţe cu chirie, realizate prin atragerea capitalului privat, în baza unui contract de concesiune încheiat cu un investitor privat.(3) Pentru terenul prevăzut la alin. (1) unitatea administrativ-teritorială ........ ............... va realiza lucrări de drumuri, lucrări necesare asigurării cu utilităţi şi dotări tehnico-edilitare a construcţiilor de locuinţe, potrivit planurilor de urbanism aprobate în conformitate cu legislaţia în vigoare. Articolul 2Preluarea terenului (şi a construcţiei existente pe teren, dacă este cazul) prevăzut la art. 1 se va face pe bază de proces-verbal de predare-primire între Consiliul Local al ............. şi ANL, după semnarea contractului de concesiune. Capitolul IIDocumentele contractului Articolul 3(1) Identificarea terenului prevăzut la art. 1 se realizează pe baza documentaţiei care face parte integrantă din prezentul contract.(2) Documentaţia prevăzută la alin. (1) cuprinde:a)schiţele cu amplasamentul terenului, suprafaţa acestuia, precum şi categoriile de folosinţă (anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul contract); b)numărul de unităţi locative propuse a se realiza pe amplasamentul identificat (anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul contract); c)hotărârea Consiliului Local al ................ de transmitere către ANL a terenului, pentru construirea de locuinţe cu chirie, realizate prin atragerea capitalului privat, cu asigurarea din bugetul local a costului utilităţilor aferente construcţiilor (apă, canalizare, energie termică şi electrică, gaze, telefonie, căi de acces, alei pietonale, spaţii verzi) (anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezentul contract); d)extras de carte funciară (anexa nr. 4, care face parte integrantă din prezentul contract); e)documentaţia privind evaluarea terenului, respectiv a construcţiei existente, dacă este cazul (anexa nr. 5, care face parte integrantă din prezentul contract); f)calendarul activităţilor (anexa nr. 6, care face parte integrantă din prezentul contract); g)documentaţiile de urbanism (PUG, PUZ, PUD), aprobate conform legii. Capitolul IIIDurata contractului Articolul 4Prezentul contract se încheie pe perioada duratei de existenţă a locuinţelor. Capitolul IVObligaţiile părţilor Articolul 5Unitatea administrativ-teritorială ........ ............. se obligă: a)să transmită ANL în folosinţă gratuită terenul pentru construirea de locuinţe cu chirie, realizate prin atragerea capitalului privat, în suprafaţă de ........ m2, situat în ........ ..........., identificat conform prevederilor art. 3 (precum şi construcţia existentă pe teren ................), pe toată durata de existenţă a construcţiilor; b)să pună la dispoziţia ANL terenul liber de orice sarcini (şi construcţia existentă, dacă este cazul); c)să garanteze folosinţa netulburată a terenului, începând de la predarea acestuia până la sfârşitul duratei contractului; d)să garanteze ANL împotriva tuturor cheltuielilor generate ca urmare a pretenţiilor oricăror persoane în legătură cu sau referitoare la expropriere, posesie, proprietate sau orice alte drepturi sau drepturi pretinse asupra oricărei părţi din amplasament; e)să evalueze terenul şi/sau construcţiile nefinalizate aflate în diverse stadii de execuţie, precum şi să asigure pentru construcţiile nefinalizate realizarea unei expertize tehnice şi energetice, după caz; f)să elaboreze documentaţiile de urbanism (PUG, PUZ, PUD) şi să suporte cheltuielile legate de acestea; g)să asigure de la bugetul local sursele necesare pentru execuţia şi finalizarea utilităţilor aferente perimetrului (apă, canalizare, energie termică şi electrică, gaze, telefonie, căi de acces, alei pietonale, spaţii verzi) până la recepţia la terminarea locuinţelor, în caz contrar urmând să suporte toate cheltuielile efectuate de ANL şi investitorul privat pentru realizarea investiţiei, aferente acestor utilităţi; h)să obţină toate avizele conform certificatului de urbanism, inclusiv acordul unic şi studiul geotehnic verificat de un geotehnician atestat; i)să emită autorizaţia de construire pentru execuţia lucrărilor care fac obiectul contractului de concesiune; j)să respecte termenele de execuţie şi de punere în funcţiune a utilităţilor, corelate cu graficele de execuţie stabilite de ANL împreună cu investitorul privat la încheierea contractului de concesiune, şi să informeze în scris ANL cu privire la finalizarea utilităţilor; k)să respecte calendarul activităţilor, prevăzut în anexa nr. 6; l)să informeze în scris ANL, înainte de demararea procedurii de atribuire a contractului de concesiune, cu privire la intenţia de renunţare la lucrările de construire şi scoaterea obiectivului de investiţie din Program, cu suportarea tuturor cheltuielilor efectuate de ANL până la data informării privind intenţia de renunţare; m)să defalce suprafaţa de .......... m2, situată în ........ ........, pe fiecare obiectiv recepţionat, în vederea întocmirii de către ANL a protocolului de predare-primire a obiectivului de investiţie recepţionat şi a terenului aferent; n)să stabilească măsurile necesare pentru luarea în evidenţă şi analiza solicitărilor de locuinţe; o)să predea lista de repartizare către ANL, în vederea încheierii contractelor de închiriere; p)să completeze lista de repartizare ori de câte ori este necesar, după eliberarea locuinţelor, cu noi solicitanţi; q)să asigure orice alte informaţii necesare în vederea închirierii, în totalitate, a locuinţelor, la solicitarea ANL. Articolul 6ANL se obligă: a)să primească în folosinţă gratuită terenul în suprafaţă de ............ m2, situat în ..............., identificat potrivit prevederilor art. 3, liber de orice sarcini (precum şi construcţia existentă pe teren ..............), pe durata de existenţă a locuinţelor realizate prin Program; b)să asigure implementarea Programului pe terenul prevăzut la lit. a); c)să aducă la cunoştinţă, în scris, unităţii administrativ-teritoriale ........ ............. termenele de finalizare a locuinţelor, în conformitate cu graficele de execuţie; d)să aducă la cunoştinţă, în scris, unităţii administrativ-teritoriale ........ ............ locuinţele recepţionate, în conformitate cu procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor; e)să preia lista de repartizare de la Consiliului Local al ................, în vederea încheierii contractelor de închiriere. Capitolul VRăspunderea contractuală Articolul 7(1) Nerespectarea obligaţiilor contractuale de către una dintre părţi dă dreptul părţii lezate să pretindă daune-interese pentru repararea prejudiciului cauzat, conform normelor legale în vigoare.(2) Executarea cu întârziere a obligaţiilor stabilite în prezentul contract la art. 5 lit. a), b), e), f), h), i), j) şi m), respectiv la art. 6 lit. c), d) şi e) conduce la plata de majorări de întârziere în cuantum de 0,1%/zi din valoarea terenului stabilită în anexa nr. 5, pentru fiecare zi de întârziere, calculate începând cu data expirării termenului în care obligaţia trebuie îndeplinită şi până la îndeplinirea efectivă a obligaţiei sau până la data rezilierii de plin drept a contractului ca urmare a neîndeplinirii obligaţiilor contractuale. (3) În cazul în care nu se prezintă lista de repartizare refăcută de către unitatea administrativ-teritorială ........ ............., după eliberarea locuinţelor, aceasta va suporta contravaloarea chiriilor aferente locuinţelor rămase neocupate.(4) În cazul neexecutării obligaţiilor contractuale în termen de un an de la data semnării prezentului contract intervine rezilierea de plin drept a acestuia, fără punere în întârziere, fără îndeplinirea altor formalităţi şi fără a fi necesară intervenţia vreunei instanţe judecătoreşti. Capitolul VIForţa majoră Articolul 8(1) Prin forţă majoră se înţelege un eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil şi inevitabil.(2) Forţa majoră exonerează părţile de îndeplinirea obligaţiilor asumate prin prezentul contract pe toată perioada în care acţionează aceasta.(3) Executarea prezentului contract va fi suspendată în perioada de acţiune a forţei majore, dar fără a prejudicia drepturile ce li se cuveneau părţilor până la apariţia acesteia.(4) Partea care invocă forţa majoră are obligaţia de a notifica celeilalte părţi, în 24 de ore şi în mod complet, producerea acesteia şi de a lua orice măsuri care îi stau la dispoziţie, în vederea limitării consecinţelor.(5) Dacă forţa majoră acţionează sau se estimează că va acţiona o perioadă mai mare de 6 luni, fiecare parte va avea dreptul să notifice celeilalte părţi încetarea de plin drept a prezentului contract, fără ca vreuna dintre părţi să poată pretinde celeilalte daune-interese. Capitolul VIIÎncetarea contractului Articolul 9Prezentul contract încetează în una dintre următoarele situaţii: a)la termen, în funcţie de durata de viaţă a construcţiei; b)înainte de termen, cu acordul ambelor părţi. Articolul 10Indiferent de cauza încetării înainte de termen a prezentului contract, obligaţiile părţilor vor fi îndeplinite până la data la care va înceta acesta. Articolul 11Încetarea prezentului contract prin ajungerea la termen (expirarea duratei de valabilitate) are ca efect stingerea obligaţiilor părţilor. Articolul 12Fiecare parte are obligaţia de a notifica celeilalte părţi încetarea prezentului contract, în unul dintre modurile prevăzute la art. 9, în termen de 5 zile lucrătoare, arătând şi motivele acestei solicitări. Capitolul VIIILitigii Articolul 13Litigiile apărute între părţi în timpul derulării prezentului contract se vor soluţiona pe cale amiabilă. Articolul 14Dacă părţile nu ajung la o înţelegere pe cale amiabilă, litigiile vor fi soluţionate de instanţele competente, conform legislaţiei în vigoare. Capitolul IXDispoziţii finale Articolul 15Prezentul contract intră în vigoare la data semnării de către ambele părţi. Articolul 16Completările sau modificările ce se vor aduce prezentului contract după semnarea lui se vor efectua prin act adiţional, semnat şi ştampilat de cele două părţi. Încheiat astăzi, ........., în 2 (două) exemplare, câte 1 (un) exemplar pentru fiecare parte. ANL Director general, ........ ........ ............. Director general adjunct, ........ ........ ............... Director general adjunct, ........ ................ .......... UNITATEA ADMINISTRATIV-TERITORIALĂ ........ ................ ................ ........ .......... Primar, ........ ........... Contabil, ........ ........... Consilier juridic, ........ ........... Aviz de legalitate Direcţia juridică şi comunicare Director general adjunct, ........ ................ ........... Verificat ........ .............. (numele şi prenumele în clar) Serviciul juridic ........ .............. Întocmit ........ ........... (numele şi prenumele în clar) ANEXA Nr. 4la program Agenţia Naţională pentru Locuinţe Investitor privat PROTOCOL de predare-primire a obiectivului de investiţii Locuinţe cu chirie, realizate prin atragerea capitalului privat Amplasament ........ ................ ........ .............. cu ........ ........ unităţi locative, S+P+ ........... Municipiul ........ ..........., judeţul ........ ................ Încheiat între: Investitor privat ........ ............., cu sediul în ........ ..............., municipiul ........ ..............., judeţul ........ ................, reprezentat prin ........ ................ ........., în calitate de predator, şi Agenţia Naţională pentru Locuinţe, cu sediul în municipiul Bucureşti, Bd. Unirii nr. 61, bl. F3, sectorul 3, reprezentată prin directorul general ........ ........ ............... şi directorul general adjunct economic ........ ................ ..............., în calitate de primitor; părţile au convenit ca: – în baza prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 352/2012 pentru aprobarea Programului „Construcţia de locuinţe cu chirie, realizate prin atragerea capitalului privat“– în conformitate cu Procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor pentru blocul ........ ................ ................ ........ înregistrat la Agenţia Naţională pentru Locuinţe şi nr. ........ ................ ........ ......... înregistrat la ........ ............,să încheie prezentul protocol: Articolul 1........ ............. predă Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe obiectivul de investiţii situat în str. ........ ........ ............... cu ............... unităţi locative, S+P+ ..........., municipiul ..............., judeţul ........ ............. . Articolul 2(1) Agenţia Naţională pentru Locuinţe preia de la ........ ............. obiectivul de investiţii situat în str. ........ ........ ........... cu ............... unităţi locative, S+P+ ........, municipiul ..............., judeţul ........ ............. .
(2) ........... se obligă să asigure exploatarea obiectivului de investiţii situat în ............. cu ......... unităţi locative, S+P .........., municipiul .............., judeţul ............. . Articolul 3........ .............. răspunde de exploatarea imobilelor realizate pe toată durata concesiunii. Prezentul protocol de predare-primire a fost încheiat astăzi, ........ .............., în 2 (două) exemplare, câte un exemplar pentru fiecare parte, şi conţine 2 (două) file. Am predat Investitor privat ........ .......... Am primit Agenţia Naţională pentru Locuinţe Director general, ........ ................ Director general adjunct, ........ ................ .......... Director general adjunct, ........ ................ .......... Aviz de legalitate, Direcţia juridică şi comunicare, Director general adjunct, ........ ................ ........ ........... Verificat Serviciul juridic ........ ................ ......... Avizat Şeful Serviciului D.R.U.E., ........ ................ ......... Avizat Şeful Biroului recepţii, ........ ................ ............... Întocmit ........ ................ ............... Data ........ ............ ANEXA Nr. 5la program LISTA obiectivelor de investiţii cuprinzând locuinţele cu chirie, realizate prin atragerea capitalului privat, propuse a fi finanţate în anul ......... Semnificaţia coloanelor din tabelul de mai jos este următoarea: A - numărul de locuinţe propus a se realiza B - numărul de cereri C - regimul de înălţime D - stadiul fizic E - termen PIF estimat F - valoarea totală a investiţiei (milioane lei, inclusiv TVA) G - valoarea executată H - sumele necesare în vederea finalizării (milioane lei) I - alocaţii de la bugetul de stat pentru anul ..... (milioane lei, inclusiv TVA) J - alocaţii de la bugetele locale pentru anul .... (milioane lei, inclusiv TVA) K - alocaţii din surse private (milioane lei)
Denumirea localităţii |
A |
B |
C |
D |
E |
Amplasament |
F |
G |
H |
I |
J |
K |
Suprafaţa |
Planul urbanistic |
Stadiul de viabilizare |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
I. Investiţii în continuare |
Localitatea |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obiectivul |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obiectivul |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total localitate |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL I |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II. Investiţii noi |
Localitatea |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obiectivul |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obiectivul |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total localitate |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL II |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL GENERAL |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AGENŢIA NAŢIONALĂ PENTRU LOCUINŢE Director general, ........ ................ .......... Avizat Direcţii de specialitate din minister: ........ ................ ............... ANEXA Nr. 6 la program MODELUL DE CALCUL AL CHIRIEI Pentru calculul estimativ al chiriei se iau în calcul următoarele: a)apartament cu 2 camere; b)suprafaţă construită desfăşurată (Acd): 89,1 m2 (conform prevederilor anexei nr. 1 la Legea locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare); c)valoarea medie per metru pătrat Acd: 1.935,00 lei/m2 (450 euro/m2 Acd); d)valoarea de schimb lei/euro: 4,3 lei = 1 euro; e)valoarea de investiţie: 89,1 m2 x 1.935,00 lei/m2 = 172.408,50 lei.Calcul chirie - model • Cheltuieli cu amortizarea imobilului Catalogul privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004, cu modificările şi completările ulterioare, prevede că durata normală de funcţionare a unei clădiri de locuit este cuprinsă între 40 şi 60 ani (grupa 1 „Construcţii“, punctul 1.6.1 „Clădiri de locuit“). Pentru locuinţele construite prin Programul „Construcţia de locuinţe cu chirie, realizate prin atragerea capitalului privat“ (Program) se va lua în considerare o perioadă de amortizare de 60 de ani. 172.408,50 lei : 60 ani = 2.873,48 lei/an. • Cheltuieli de administrare a imobilului, care se constituie din: a)Conform prevederilor art. 16 alin. (2) din Legea nr. 213/1998 privind bunurile proprietate publică, cu modificările şi completările ulterioare, administratorul locuinţelor are dreptul de a încasa din chirie o cotă-parte cuprinsă între 20 şi 50% din cuantumul acesteia. b)Taxe şi impozite - s-a avut în vedere numai impozitul pe clădiri, calculat la nivelul de bază stabilit de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare (art. 251 - Calculul impozitului pentru persoane fizice).În cazul persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de impozitare de 0,1% la valoarea impozabilă a clădirii. În cazul unei clădiri care are pereţii exteriori din materiale diferite, pentru stabilirea valorii impozabile a clădirii se identifică în tabelul de mai jos valoarea impozabilă cea mai mare corespunzătoare tipului clădirii respective. Valoarea impozabilă a clădirii, exprimată în lei, se determină prin înmulţirea suprafeţei construite desfăşurate a acesteia, exprimată în metri pătraţi, cu valoarea impozabilă corespunzătoare, exprimată în lei/m2, din tabelul următor:
Tipul clădirii |
Valoarea impozabilă (lei/m2) |
Cu instalaţii de apă, canalizare, electricitate şi încălzire (condiţii cumulative) |
Fără instalaţii de apă, canalizare, electricitate sau încălzire |
A. Clădire cu cadre din beton armat sau cu pereţi exteriori din cărămidă arsă sau din orice alte materiale rezultate în urma unui tratament termic şi/sau chimic |
806 |
478 |
B. Clădire cu pereţii exteriori din lemn, din piatră naturală, din cărămidă nearsă, din vălătuci sau din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic şi/sau chimic |
219 |
137 |
Valoarea impozabilă a clădirii se ajustează în funcţie de rangul localităţii şi zona în care este amplasată clădirea, prin înmulţirea valorii determinate conform art. 251 alin. (3) din Codul fiscal cu coeficientul de corecţie corespunzător, prevăzut în tabelul următor:
Zona în cadrul localităţii |
Rangul localităţii |
0 |
I |
II |
III |
IV |
V |
A |
2,60 |
2,50 |
2,40 |
2,30 |
1,10 |
1,05 |
B |
2,50 |
2,40 |
2,30 |
2,20 |
1,05 |
1,00 |
C |
2,40 |
2,30 |
2,20 |
2,10 |
1,00 |
0,95 |
D |
2,30 |
2,20 |
2,10 |
2,00 |
0,95 |
0,90 |
În cazul unui apartament amplasat într-un bloc cu mai mult de 3 niveluri şi 8 apartamente, coeficientul de corecţie prevăzut la art. 251 alin. (5) din Codul fiscal se reduce cu 0,10. 806 lei/m2 x (2,5–0,1) x 0,1% x 89,1 m2 = 172,36 lei. c)Asigurarea locuinţeiDin datele furnizate de societăţile de asigurare, valoarea unei poliţe de asigurare facultativă, care include şi asigurarea obligatorie conform prevederilor legale în vigoare, variază între 0,13 şi 0,17% din valoarea locuinţei. Pentru locuinţele construite prin Program se va lua în considerare o cotă medie a asigurării de 0,15% din valoarea locuinţei. 172.408,50 lei x 0,15% = 258,61 lei. Cost total al cheltuielilor de administrare: 2.442,51 lei + 172,36 lei + 258,61 lei = 2.873,48 lei/an. • Chiria netă anuală se compune din valoarea amortizării, cheltuielile de administrare, taxe şi impozite, precum şi cuantumul poliţei de asigurare a locuinţei. 2.873,48 lei (amortizare) + 2.873,48 lei (administrare) = 5.746,96 lei/an. • Chiria lunară 5.746,96 lei/12 luni = 478,91 lei/4,3 lei/euro = 111,38 euro.
|