HOTARARE Nr.
357 din 26 martie 2008
pentru aprobarea programelor
nationale de sanatate in anul 2008
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 249 din 31 martie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 48 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) In anul 2008, programele naţionale de
sănătate se derulează în mod distinct sau în comun de către Ministerul
Sănătăţii Publice şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, după caz.
(2) Programele naţionale de sănătate se finanţează de
la bugetul de stat, din veniturile proprii ale Ministerului Sănătăţii Publice,
din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi prin
transferuri din bugetul Ministerului Sănătăţii Publice către bugetul Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
Art. 2. - (1) Structura programelor naţionale de
sănătate, obiectivele anuale şi necesarul de resurse ale acestora sunt
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(2) Normele tehnice de realizare a programelor
naţionale de sănătate se aprobă prin ordin comun al ministrului sănătăţii
publice şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
Art. 3. - (1) Programele
naţionale de sănătate prevăzute în anexă sunt elaborate, implementate şi
coordonate la nivel naţional de Agenţia Naţională pentru Programe de Sănătate
din cadrul Ministerului Sănătăţii Publice.
(2) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate
implementează şi derulează programele naţionale de sănătate prevăzute la lit. B
din anexă, conform strategiei aprobate de Ministerul Sănătăţii Publice.
Art. 4. - (1) Coordonatorii regionali şi locali din
cadrul institutelor şi centrelor de sănătate publică, respectiv din cadrul
autorităţilor de sănătate publică, asigură pentru programele prevăzute la lit.
A din anexă implementarea şi monitorizarea la nivel regional, respectiv local.
(2) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, prin
casele de asigurări de sănătate, răspunde de asigurarea, urmărirea,
evidenţierea şi controlul utilizării fondurilor aprobate, precum şi de
monitorizarea, controlul şi analiza indicatorilor fizici şi de eficienţă pentru
programele prevăzute la lit. B din anexă.
(3) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate transmite
Agenţiei Naţionale pentru Programe de Sănătate, lunar, în termen de 30 de zile
de la încheierea lunii, indicatorii fizici şi de eficienţă pentru programele
prevăzute la lit. B din anexă.
Art. 5. - (1) Repartizarea fondurilor destinate programelor naţionale de sănătate finanţate de la bugetul de
stat şi din veniturile proprii ale Ministerului Sănătăţii Publice se face în
condiţiile legii.
(2) Ministerul Sănătăţii Publice calculează o cotă de
rezervă de până la 5% din fondurile rezultate după aplicarea prevederilor alin.
(1), pe care o reţine la dispoziţia sa din veniturile proprii alocate
programelor naţionale de sănătate. Această sumă se utilizează cu aceeaşi
destinaţie, în situaţii justificate, pe parcursul execuţiei bugetare şi se
repartizează până la data de 31 octombrie a anului curent.
Art. 6. - (1) Din sumele alocate programelor naţionale
de sănătate prevăzute în anexă se finanţează lunar instituţiile şi furnizorii
de servicii medicale prin care se derulează programele şi subprogramele, pe
baza cererilor justificative ale acestora şi în limita fondurilor aprobate.
(2) Pentru realizarea atribuţiilor referitoare la
programele naţionale de sănătate prevăzute la lit. A din anexă, autorităţile de sănătate publică pot încheia contracte cu
furnizori de servicii medicale autorizaţi şi evaluaţi, după caz.
(3) Sumele prevăzute în bugetul Fondului naţional unic
de asigurări sociale de sănătate pentru finanţarea programelor naţionale de
sănătate cu scop curativ prevăzute la lit. B pct. I din anexă se alocă în baza
contractelor încheiate de casele de asigurări de sănătate cu furnizorii de
servicii medicale sau cu farmaciile cu circuit deschis prin care se derulează
aceste programe, precum şi în baza contractelor încheiate de către Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate pentru servicii de hemodializă şi dializă
peritoneală cu centre-pilot sau cu alţi furnizori privaţi de servicii medicale
de specialitate, în condiţiile legii.
Art. 7. - (1) Sumele alocate pentru programele
naţionale de sănătate sunt cuprinse în bugetele de venituri şi cheltuieli ale
unităţilor sanitare publice, respectiv în veniturile furnizorilor de servicii
medicale privaţi prin care acestea se derulează şi se utilizează potrivit
destinaţiilor stabilite.
(2) Unităţile şi instituţiile sanitare publice care
derulează programe naţionale de sănătate au obligaţia gestionării eficiente a
mijloacelor materiale şi băneşti şi a organizării evidenţei contabile a
cheltuielilor pentru fiecare program sau subprogram, pe subdiviziunile
clasificaţiei bugetare, precum şi a organizării evidenţei nominale, pe baza
codului numeric personal, a beneficiarilor programului/subprogramului.
(3) Furnizorii privaţi de servicii medicale care
derulează programe naţionale de sănătate au obligaţia gestionării eficiente a
mijloacelor materiale şi băneşti şi a organizării evidenţei nominale, pe baza
codului numeric personal, a beneficiarilor programului/subprogramului.
Art. 8. - (1) Pentru realizarea obiectivelor şi
activităţilor cuprinse în unele programe naţionale de sănătate finanţate de la
bugetul de stat şi din venituri proprii, Ministerul Sănătăţii Publice
organizează licitaţii la nivel naţional. Produsele şi serviciile pentru care se
organizează licitaţii la nivel naţional sunt prevăzute în normele tehnice de
realizare a programelor. Pentru realizarea celorlalte obiective şi activităţi
cuprinse în programele naţionale de sănătate finanţate de la bugetul de stat,
din venituri proprii şi din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale
de sănătate, pentru care nu se organizează licitaţii la nivel naţional,
achiziţionarea bunurilor şi produselor specifice, a medicamentelor şi a
materialelor sanitare se face de către instituţiile/unităţile sanitare care
derulează programele respective.
(2) Lista cuprinzând
denumirile comerciale ale medicamentelor, pentru care nu se stabileşte preţ de
referinţă, aferente denumirilor comune internaţionale aprobate prin hotărâre a
Guvernului, precum şi materialele sanitare specifice care se acordă în spital
şi ambulatoriu în cadrul programelor naţionale de sănătate se aprobă prin ordin
comun al ministrului sănătăţii publice şi al preşedintelui Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate.
(3) Medicamentele eliberate prin farmaciile cu circuit
deschis, aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate,
care se acordă pentru tratamentul în ambulatoriu al bolnavilor incluşi în unele
programe naţionale de sănătate, se suportă la nivelul preţului de decontare,
aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii publice. Prescrierea acestor
medicamente în ambulatoriu se face utilizând denumirea comercială.
(4) Medicamentele utilizate în unităţile sanitare cu
paturi pentru tratamentul specific al bolnavilor cuprinşi în unele programe
naţionale de sănătate se achiziţionează de către acestea la un preţ care nu
poate depăşi preţul de decontare, în condiţiile prevăzute de legislaţia în
domeniul achiziţiilor publice.
(5) Pentru asigurarea accesului la tratament al
bolnavilor cu diabet zaharat, al celor care au efectuat transplant şi al
pacienţilor cu unele boli rare aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii
publice, medicamentele antidiabetice specifice - antidiabetice orale şi de
tipul insulinelor, medicamentele pentru tratamentul stării posttransplant,
precum şi medicamentele pentru unele boli rare se eliberează prin farmaciile cu
circuit deschis aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de
sănătate. Contravaloarea acestor medicamente se asigură prin transferuri din
bugetul Ministerului Sănătăţii Publice către bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate.
(6) Sumele aferente testelor de automonitorizare a
glicemiei pentru bolnavii insulinodependenţi se asigură prin transferuri din
veniturile proprii ale Ministerului Sănătăţii Publice către bugetul Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate, precum şi din bugetul Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate. In trimestrul al II-lea al
anului 2008, sumele pentru testele de automonitorizare a glicemiei se suportă
din fonduri de la bugetul de stat şi din venituri proprii prevăzute în bugetul
Ministerului Sănătăţii Publice, în condiţiile stabilite prin normele tehnice de
realizare a programelor.
(7) Pentru asigurarea accesului la tratament al
bolnavilor cu afecţiuni oncologice, eliberarea medicamentelor specifice de tip
oral şi injectabile pentru tratamentul ambulatoriu se face prin farmaciile cu
circuit deschis, aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de
sănătate.
(8) Medicamentele utilizate în unităţile sanitare cu
paturi pentru tratamentul specific al bolnavilor cu afecţiuni oncologice şi al
celor cu diabet zaharat, medicamente care se eliberează şi prin farmacii cu circuit
deschis şi pentru care se stabileşte preţ de decontare, se achiziţionează de
către aceste unităţi la un
preţ care nu poate depăşi preţul de decontare aprobat prin ordin ai ministrului
sănătăţii publice.
(9) Contravaloarea medicamentelor necesare atât pentru
tratamentul în ambulatoriu, cât şi în spital al bolnavilor cu afecţiuni
oncologice se asigură prin transferuri de la bugetul de stat şi din venituri
proprii prevăzute în bugetul Ministerului Sănătăţii Publice către bugetul
Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, precum şi din bugetul
Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
(10) Pentru asigurarea accesului la tratament al
bolnavilor cu HIV/SIDA, eliberarea medicamentelor specifice necesare pentru
tratamentul ambulatoriu se face prin farmaciile cu circuit deschis, aflate în
relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, precum şi prin
farmaciile cu circuit închis ale unităţilor sanitare prin care se derulează
programul, în condiţiile prevăzute în normele tehnice de realizare a
programelor de sănătate. Contravaloarea acestor medicamente se suportă din
bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
(11) Medicamentele pentru bolnavii cu HIV/SIDA
cuprinşi în programul naţional de boli transmisibile, utilizate în unităţile
sanitare cu paturi pentru tratamentul specific pe perioada spitalizării, precum
şi pentru tratamentul ambulatoriu, eliberate prin farmacia cu circuit închis a
unităţii sanitare, se achiziţionează de către aceste unităţi la un preţ care nu
poate depăşi preţul de decontare aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii
publice; pentru restul medicamentelor, specifice tratamentului bolnavilor
cuprinşi în acest program, achiziţia se face de către unităţile sanitare, în
condiţiile legii. In condiţiile în care prin farmaciile cu circuit închis se eliberează
medicamente specifice pentru tratamentul ambulatoriu, medicamentele se vor
elibera în baza prescripţiilor medicale. In vederea decontării, aceste
prescripţii se depun la casele de asigurări de sănătate, împreună cu
documentele justificative prevăzute în normele tehnice de realizare a
programelor naţionale de sănătate.
(12) Contravaloarea materialelor sanitare necesare
monitorizării bolnavilor cu HIV/SIDA cuprinşi în programul naţional de boli
transmisibile, utilizate în unităţile sanitare, se suportă din transferuri din
bugetul Ministerului Sănătăţii Publice către bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate, precum şi din bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate.
(13) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi casele
de asigurări de sănătate realizează activităţile şi obiectivele din Programul
naţional privind evaluarea stării de sănătate a populaţiei în asistenţa
medicală primară, prevăzute la lit. B pct. II din anexă. Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate achiziţionează servicii de tipărire şi expediere a
taloanelor securizate, precum şi a scrisorilor de informare a populaţiei,
pentru situaţiile prevăzute în normele tehnice de realizare a programelor de
sănătate, în conformitate cu legislaţia în domeniul achiziţiilor publice.
(14) Taloanele necesare
populaţiei pentru prezentarea la medicul de familie şi la furnizorul de
servicii medicale paraclinice pot fi utilizate numai până la data de 31
decembrie 2008, după care se anulează şi se distrug.
(15) In vederea realizării activităţilor şi
obiectivelor din Programul naţional privind evaluarea stării de sănătate a
populaţiei în asistenţa medicală primară, casele de asigurări de sănătate încheie
contracte pentru derularea programului cu furnizorii de servicii medicale în
asistenţa medicală primară şi ambulatorie de specialitate paraclinică, care
îndeplinesc criteriile de selecţie stabilite prin Normele metodologice pentru
realizarea şi raportarea activităţilor specifice din cadrul Programului
naţional privind evaluarea stării de sănătate a populaţiei în asistenţa
medicală primară, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii publice si al
preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 994/354/2007,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 409 din 19 iunie 2007, cu modificările şi
completările ulterioare.
(16) Ministerul Sănătăţii Publice achiziţionează
tehnica de calcul, programele informatice necesare colectării, validării,
raportării, preluării raportărilor privind serviciile acordate în cadrul
programului, centralizării şi prelucrării datelor colectate, necesare derulării
Programului naţional privind evaluarea stării de sănătate a populaţiei în
asistenţa medicală primară, în condiţiile prevăzute de legislaţia în domeniul
achiziţiilor publice. Tehnica de calcul se dă în folosinţă gratuită cabinetelor
de medicină de familie, prin autorităţile de sănătate publică, pentru derularea
Programului naţional privind evaluarea stării de sănătate a populaţiei în
asistenţa medicală primară.
(17) Intreţinerea şi actualizarea programelor
informatice prevăzute la alin. (13) se realizează de către Şcoala Naţională de
Sănătate Publică şi Management Sanitar Bucureşti, în baza contractelor
încheiate cu Ministerul Sănătăţii Publice.
(18) Ministerul Sănătăţii Publice asigură, prin
autorităţile de sănătate publică, sumele necesare pentru desfăşurarea
activităţii unităţilor judeţene de implementare a programului, pe baza
cererilor fundamentate ale acestora şi în limita fonduriior aprobate.
Art. 9. - (1) Sumele aferente obiectivului prevăzut la
lit. b) din structura Programului naţional de boli cardiovasculare, Programului
naţional de oncologie, Programului naţional de diabet zaharat, Programului
naţional de transplant de organe, ţesuturi şi celule de origine umană,
Programului naţional de hemofilie, talasemie şi alte boli rare, Programului de
diagnostic şi tratament cu ajutorul aparaturii de înaltă performanţă, programe
din cadrul Programului naţional de boli netransmisibile, prevăzute la lit. A
pct. II din anexă, se asigură prin transferuri din bugetul Ministerului
Sănătăţii Publice către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate.
(2) Sumele pentru controlul bolnavilor cu diabet
zaharat, constând în efectuarea hemoglobinei glicozilate (HbA 1c), aferente
obiectivului prevăzut la lit. a) din cadrul Programului naţional de diabet
zaharat din structura programelor naţionale privind bolile netransmisibile,
prevăzut la lit. A pct. II.4 din anexă, se asigură prin transferuri din
veniturile proprii ale Ministerului Sănătăţii Publice către bugetul Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
(3) Sumele pentru automonitorizarea bolnavilor cu
diabet zaharat insulinodependent, constând în teste, aferente obiectivului
prevăzut la lit. c) din cadrul aceluiaşi program prevăzut la lit. A pct. II.4
din anexă, se asigură prin transferuri din veniturile proprii ale Ministerului
Sănătăţii Publice către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate. Testele se eliberează prin farmaciile cu circuit deschis, în baza
actelor adiţionale la contractele pentru furnizare de medicamente cu şi fără
contribuţie personală în tratamentul ambulatoriu, încheiate de casele de asigurări
de sănătate cu farmaciile. Bolnavul cu diabet zaharat insulinodependent
beneficiază de o sumă fixă pentru teste de automonitorizare. Suma fixă,
documentele justificative şi condiţiile de acordare a testelor se stabilesc
prin normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate.
(4) Sumele aferente obiectivelor prevăzute la lit.
a)-e) din cadrul Programului naţional privind evaluarea stării de sănătate a
populaţiei în asistenţa medicală primară, prevăzut la lit. A pct. VIII din
anexă, se asigură prin transferuri din veniturile proprii ale Ministerului
Sănătăţii Publice către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate. Sumele aferente obiectivelor prevăzute la lit. f)-h) din cadrul
aceluiaşi program se asigură din veniturile proprii ale Ministerului Sănătăţii
Publice, de la titlul „Active nefinanciare".
Art. 10. - (1) Pentru realizarea unor activităţi
specifice programelor naţionale de sănătate derulate de Ministerul Sănătăţii
Publice, unităţile sanitare finanţate integral din venituri proprii şi
instituţiile publice care derulează programe de sănătate pot finanţa cheltuieli
de personal.
(2) Activităţile pentru care se utilizează personalul
prevăzut la alin. (1) se nominalizează în normele tehnice de realizare a
programelor, aprobate în condiţiile legii.
Art. 11. - In sumele prevăzute pentru finanţarea
programelor naţionale de sănătate se cuprind şi cheltuielile ocazionate de
monitorizarea si controlul acestora.
Art. 12. - (1) Ministerul Sănătăţii Publice poate
realiza studii, activităţi şi lucrări aferente programelor naţionale de
sănătate, prin contracte încheiate, în condiţiile prevăzute de legislaţia în
domeniul achiziţiilor publice, cu unităţile din coordonarea sau aflate sub
autoritatea sa.
(2) In contractele încheiate cu
unităţile prevăzute la alin. (1) se vor preciza următoarele: activităţile care
fac obiectul contractului, sumele aferente fiecărei activităţi, modul de
raportare şi valorificare a rezultatelor, termenele intermediare şi termenul
final de predare. In funcţie de îndeplinirea acestor cerinţe, va fi aprobată
decontarea contravalorii lucrărilor sau a prestaţiilor, după caz.
Art. 13. - (1) Sumele utilizate de Ministerul Sănătăţii
Publice şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate pentru finanţarea
programelor naţionale de sănătate de la data de 1 ianuarie 2008 până la
intrarea în vigoare a prezentei hotărâri sunt cuprinse în sumele aprobate pe
anul 2008 pentru programele respective.
(2) Cheltuielile angajate, lichidate şi ordonanţate în
cadrul prevederilor bugetare aprobate pentru programele naţionale de sănătate
în anul 2007 şi neplătite până la data de 31 decembrie 2007 se vor plăti în
contul bugetului pe anul 2008.
Art. 14. -In vederea derulării în bune condiţii a
programelor naţionale de sănătate, în urma evaluărilor trimestriale ale
indicatorilor specifici şi în funcţie de realizarea obiectivelor şi
activităţilor propuse se stabileşte modul de alocare a resurselor rămase
neutilizate.
Art. 15. - Instituţiile, furnizorii publici şi privaţi
de servicii medicale, precum şi farmaciile cu circuit deschis care derulează
programe naţionale de sănătate sunt obligate să respecte prevederile legale
referitoare la protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu
caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.
Art. 16. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la data
de 1 aprilie 2008.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Vasile Ciurchea
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA
STRUCTURA PROGRAMELOR
NAŢIONALE DE SĂNĂTATE, OBIECTIVELE ANUALE Şl NECESARUL DE RESURSE
A. PROGRAME NAŢIONALE DE SĂNĂTATE DE EVALUARE,
PROFILACTICE Şl CU SCOP CURATIV FINANŢATE DIN BUGETUL MINISTERULUI SĂNĂTĂŢII
PUBLICE
NECESAR RESURSE:
I. Pentru realizarea
programelor naţionale de sănătate în anul 2008:
1. Buget de stat: total - 346.810 mii lei , din care:
a) bunuri şi servicii: 118.060 mii lei;
b) transferuri: 228.750 mii lei, din care:
- transferuri FNUASS: 147. 000 mii lei.
2. Venituri proprii: total - 1.279.864 mii lei , din
care:
a) bunuri şi servicii: 20.000 mii lei;
b) transferuri: 1.259.864 mii lei
- transferuri FNUASS: 1.131.364 mii lei.
II. Pentru plata în anul 2008 a
cheltuielilor angajate, lichidate şi ordonanţate în anul 2007 în cadrul
programelor naţionale aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 292/2007
pentru aprobarea programelor
naţionale de sănătate în anul 2007, cu modificările şi completările ulterioare:
Buget de stat: total - 32.490 mii lei , din care:
a) bunuri şi servicii: 31.847 mii lei;
b) transferuri: 643 mii lei.
STRUCTURA:
I. Programele naţionale
privind bolile transmisibile
Structura:
1. Programul naţional de imunizare
Obiectiv:
Protejarea sănătăţii populaţiei
împotriva principalelor boli care pot fi prevenite prin vaccinare
2. Programul naţional de
boli transmisibile (infecţie HIV tuberculoză, hepatite virale, infecţii cu
transmitere sexuală şi alte boli transmisibile prioritare)
Obiectiv:
Supravegherea şi controlul infecţiei HIV/SIDA,
tuberculozei, hepatitelor virale, infecţiilor cu transmitere sexuală şi ale
altor boli transmisibile prioritare
Structura:
2.1. Subprogramul de supraveghere şi control al bolilor
transmisibile prioritare
2.2. Subprogramul de supraveghere şi control al
infecţiei HIV
2.3. Subprogramul de supraveghere şi control al
tuberculozei
2.4. Subprogramul de supraveghere şi control al
hepatitelor virale
2.5. Subprogramul de supraveghere şi control al
bolilor cu transmitere sexuală
3. Programul naţional de
supraveghere şi control al infecţiilor nosocomiale
Obiectiv:
Creşterea calităţii serviciilor medicale în spitale
prin îmbunătăţirea managementului infecţiilor nosocomiale
4. Programul naţional de
monitorizare a factorilor determinanţi din mediul de viaţă şi muncă
Obiectiv:
Protejarea sănătăţii publice prin prevenirea
îmbolnăvirilor asociate factorilor de risc determinanţi din mediul de viaţă şi
muncă
5. Programul naţional de
hematologie şi securitate transfuzională
Obiective:
a) Asigurarea securităţii transfuzionale
b) Promovarea donării benevole, recrutarea şi
menţinerea donatorilor
II. Programele naţionale
privind bolile netransmisibile
Structura:
1. Programul naţional de
boli cardiovasculare
Obiective:
a) Prevenţia primară şi secundară a bolilor
cardiovasculare
b) Tratamentul pacienţilor cu afecţiuni
cardiovasculare, prin chirurgie cardiovasculară, cardiologie intervenţională şi
electrofiziologie
2. Programul naţional de
oncologie
Obiective:
a) Prevenirea şi
diagnosticarea în stadii incipiente a afecţiunilor oncologice (cancer de col
uterin, mamar, colo-rectal şi prostată)
b) Tratamentul bolnavilor cu afecţiuni oncologice
3. Programul naţional de
sănătate mintală
Obiective:
a) Asigurarea continuităţii şi
creşterea accesibilităţii şi calităţii îngrijirilor de sănătate mintală
b) Prevenirea consumului de droguri şi asigurarea
tratamentului specific la persoanele cu toxicodependenţă
Structura:
a) Subprogramul de profilaxie în patologia psihiatrică şi psihosocială *)
b) Subprogramul de prevenire şi tratament ale
toxicodependenţelor
4. Programul naţional de
diabet zaharat
Obiective:
a) Prevenţia primară şi secundară a diabetului
zaharat [inclusiv prin dozarea hemoglobinei glicozilate (HbA 1c)]
b) Tratamentul medicamentos al bolnavilor cu diabet
zaharat
c) Automonitorizarea bolnavilor cu diabet zaharat
insulino-dependenţi (teste)
5. Programul naţional de
transplant de organe, ţesuturi şi celule de origine umană
Obiective:
a) Asigurarea condiţiilor
pentru efectuarea procedurilor de transplant
b) Tratamentul stării posttransplant în ambulatoriu a
pacienţilor cu transplant
6. Programul de diagnostic
şi tratament cu ajutorul aparaturii de înaltă performanţă
Obiective:
a) Asigurarea investigaţiilor diagnostice şi a
tratamentului chirurgical al unor afecţiuni complexe cu ajutorul dispozitivelor
de înaltă performanţă
b) Tratamentul surdităţii congenitale prin implant
cohlear şi proteze auditive
7. Programul naţional de
boli endocrine
Obiectiv:
Prevenirea şi diagnosticarea
precoce a afecţiunilor endocrine cu impact major asupra stării de sănătate a
populaţiei
8. Programul naţional de
hemofilie, talasemie şi alte boli rare
a) Diagnosticarea precoce şi prevenirea complicaţiilor
la bolnavii cu hemofilie, talasemie şi alte boli rare
b) Tratamentul medicamentos la bolnavii cu hemofilie,
talasemie şi alte boli rare
9. Programul de management
al registrelor naţionale
Obiectiv:
Realizarea şi implementarea la nivel naţional a
evidenţei informatizate a bolnavilor şi a registrelor pentru afecţiunile cu
impact major asupra stării de sănătate a populaţiei**)
10. Programul de urgenţă
prespitalicească
Obiectiv:
Creşterea accesului populaţiei la servicii medicale de
urgenţă
III. Programul naţional de
promovare a sănătăţii
Obiectiv:
Imbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei prin
promovarea unui stil de viaţă sănătos şi combaterea principalilor factori de
risc
1. Programul de promovare a
unui stil de viaţă sănătos
2. Programul de
comunicare, informare şi promovare a acţiunilor din cadrul programelor
naţionale de sănătate
3. Programul de scădere a
consumului de tutun
IV. Programul naţional de
sănătate a femeii şi copilului
Obiectiv:
Creşterea accesului şi calităţii serviciilor specifice
de sănătate a femeii şi copilului
V Programul naţional de
tratament în străinătate
Obiectiv:
Asigurarea accesului la investigaţii şi tratament în
străinătate pentru afecţiunile care nu pot fi tratate în ţară
VI. Programul naţional de
asistenţă comunitară şi acţiuni pentru sănătate
Obiectiv:
Imbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei, prin
creşterea accesului la servicii medicale furnizate la nivel comunitar al
populaţiei vulnerabile, din zone defavorizate
VII. Rezerva Ministerului
Sănătăţii Publice
*) Sumele pentru reabilitarea
centrelor de sănătate mintală, precum şi a secţiilor şi unităţilor sanitare de
psihiatrie sunt prevăzute în Programul de administraţie sanitară şi politici de
sănătate al Ministerului Sănătăţii Publice.
**) Sumele pentru realizarea infrastructurii registrelor pentru afecţiunile cu impact major asupra stării de
sănătate a populaţiei sunt prevăzute în Programul de administraţie sanitară şi
politici de sănătate al Ministerului Sănătăţii Publice.
VIII. Programul naţional
privind evaluarea stării de sănătate a populaţiei în asistenţa medicală primară
Obiective:
a) Asigurarea tipăririi şi securizării cu elemente
împotriva falsificării sau contrafacerii, precum şi expedierea poştală a
taloanelor necesare populaţiei pentru prezentarea la medicul de familie şi la
furnizorul de servicii medicale paraclinice şi a scrisorilor de informare a
populaţiei
b) Evaluarea stării de sănătate a populaţiei şi a
factorilor de risc, în vederea păstrării şi promovării sănătăţii, precum şi a
prevenirii îmbolnăvirilor şi complicaţiilor acestora
c) Cunoaşterea ponderii factorilor de risc pentru
bolile cu impact major asupra sănătăţii populaţiei
d) Imbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei prin
creşterea accesului populaţiei la servicii de asistenţă medicală preventivă şi
creşterea speranţei de viaţă
e) Efectuarea de consiliere şi screening
clinico-biologic, în vederea depistării precoce a afecţiunilor oncologice,
cardiovasculare etc., în funcţie de factorii de risc identificaţi în urma
activităţii de evaluare a stării de sănătate a populaţiei
f) Asigurarea cabinetelor de medicină de familie cu
tehnică de calcul şi programe informatice, necesare derulării programului*)
g) Asigurarea programelor informatice necesare
colectării, validării, raportării, preluării raportărilor privind serviciile
acordate în cadrul programului, centralizarea şi prelucrarea datelor
colectate*)
h) Asigurarea programului informatic pentru gestionarea
serviciilor acordate în asistenţa medicală primară
i) Monitorizarea şi controlul activităţilor prevăzute
în contractele încheiate de casele de asigurări de sănătate cu furnizorii de
servicii medicale în asistenţa medicală primară şi ambulatorie de specialitate
paraclinică, în cadrul programului
B. PROGRAME NAŢIONALE DE SĂNĂTATE DE EVALUARE,
PROFILACTICE Şl CU SCOP CURATIV FINANŢATE DIN BUGETUL FONDULUI NAŢIONAL UNIC DE
ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
NECESAR RESURSE:
Buget FNUASS: 2.143.417 mii lei, din care:
- transferuri din bugetul Ministerului Sănătăţii
Publice: 1.278.364 mii lei.
STRUCTURA:
I. Programele naţionale de
sănătate cu scop curativ
1. Programul naţional de
boli transmisibile
a) Subprogramul de tratament şi monitorizare a
persoanelor cu infecţie HIV/SIDA şi tratamentul postexpunere
b) Subprogramul de tratament al bolnavilor cu
tuberculoză
2. Programul
naţional de boli cardiovasculare
Obiectiv:
Tratamentul pacienţilor cu afecţiuni cardiovasculare,
prin chirurgie cardiovasculară, cardiologie interventională şi
electrofiziologie
3. Programul naţional de
oncologie
Obiectiv:
Tratamentul pacienţilor cu afecţiuni oncologice
4. Programul naţional de
boli neurologice
a) Subprogramul de tratament al sclerozei multiple
b) Subprogramul de tratament al surdităţii congenitale
prin implant cohlear şi proteze auditive
5. Programul naţional de
diabet zaharat
Obiective:
a) prevenţia secundară a diabetului zaharat [prin
dozarea hemoglobinei glicozilate (HbA 1c)]
b) tratamentul medicamentos al bolnavilor cu diabet
zaharat
c) automonitorizarea bolnavilor cu diabet zaharat
insulino-dependenţi (teste)
6. Programul naţional de
hemofilie. talasemie şi alte boli rare
Obiectiv:
Tratamentul medicamentos al bolnavilor cu hemofilie,
talasemie şi alte boli rare
7. Programul naţional de
boli endocrine
Obiectiv:
Tratamentul medicamentos al bolnavilor cu osteoporoză,
guşă datorată carenţei de iod şi proliferări maligne
8. Programul naţional de
ortopedie
Obiectiv:
Tratamentul prin endoprotezare al bolnavilor cu
afecţiuni articulare şi tratamentul prin implant segmentar de coloană al
pacienţilor cu diformităţi de coloană
9. Programul
naţional de transplant de organe, ţesuturi şi celule de origine umană
Obiectiv:
Tratamentul stării posttransplantîn ambulatoriu a
pacienţilor cu transplant
10. Programul naţional de
supleere a funcţiei renale la bolnavii cu insuficienţă renală cronică
II. Programul naţional
privind evaluarea stării de sănătate a populaţiei în asistenţa medicală primară
Structura: pe activităţi, după cum urmează:
Activităţi în cadrul derulării şi implementării
programului
Obiective:
1. asigurarea tipăririi şi securizării cu elemente
împotriva falsificării sau contrafacerii a taloanelor necesare populaţiei
pentru prezentarea la medicul de familie şi la furnizorul de servicii medicale
paraclinice şi a scrisorilor de informare a populaţiei, însoţite de documentele
necesare informării acestora
2. asigurarea expedierii poştale a taloanelor
necesare populaţiei pentru prezentarea la medicul de familie şi la furnizorul
de servicii medicale paraclinice şi a scrisorilor de informare a populaţiei
3. îmbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei prin
creşterea accesului populaţiei la servicii de asistenţă medicală preventivă şi
creşterea speranţei de viaţă
4. efectuarea de consiliere şi screening
clinico-biologic, în vederea depistării precoce a afecţiunilor oncologice,
cardiovasculare, neurologice etc, în funcţie de factorii de risc identificaţi
în urma activităţii de evaluare a stării de sănătate a populaţiei
5. monitorizarea şi controlul activităţilor prevăzute
în contractele încheiate de casele de asigurări de sănătate cu furnizorii de
servicii medicale în asistenţa medicală primară şi ambulatorie de specialitate
paraclinică, în cadrul programului.
*) Sumele pentru obiectivele prevăzute la lit. f) şi g)
sunt cuprinse în Programul de administraţie sanitară şi politici de sănătate al
Ministerului Sănătăţii Publice.