HOTARARE Nr.
381 din 25 aprilie 2007
privind organizarea si
functionarea Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 287 din 2 mai 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
24/2007 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei
publice centrale,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale şi principalele atribuţii
Art. 1. - Ministerul Muncii, Familiei
şi Egalităţii de Şanse se organizează şi funcţionează ca organ de specialitate
al administraţiei publice centrale, în subordinea Guvernului, cu personalitate
juridică, având rol de sinteză şi de coordonare a aplicării strategiei şi
politicilor Guvernului în domeniile:
a) muncii;
b) familiei;
c) egalităţii de şanse;
d) protecţiei sociale.
Art. 2. - Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de
Şanse are sediul în municipiul Bucureşti, str. Dem. I.
Dobrescu nr. 2-4, sectorul 1.
Art. 3. - In vederea realizării
rolului său, Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse îndeplineşte
următoarele funcţii:
a) de elaborare a strategiilor şi proiectelor de acte
normative, prin care se asigură punerea în aplicare a Programului de guvernare
în domeniul muncii, familiei, egalităţii de şanse şi protecţiei sociale;
b) de elaborare a programelor în domeniul muncii,
protecţiei şi securităţii sociale;
c) de reglementare şi sinteză, prin care se asigură
elaborarea cadrului normativ şi instituţional necesar pentru realizarea
obiectivelor strategice în domeniul său de activitate;
d) de armonizare cu reglementările Uniunii Europene a
cadrului legislativ din domeniul său de activitate;
e) de autoritate de management pentru Programul
operaţional sectorial pentru dezvoltarea resurselor umane şi şef de misiune
pentru Fondul social european;
f) agenţie de implementare şi de autoritate de implementare
pentru asistenţă financiară acordată de Uniunea Europeană în cadrul programelor
PHARE, pentru domeniul său de activitate;
g) de administrare a bunurilor şi de gestionare a
bugetelor şi fondurilor alocate;
h) de reprezentare, prin care se asigură reprezentarea
pe plan intern şi extern în domeniul său de activitate;
i) de autoritate de stat, prin care se asigură
exercitarea controlului aplicării unitare şi respectării reglementărilor legale
în domeniul său de activitate şi al funcţionării instituţiilor care îşi
desfăşoară activitatea sub autoritatea sau în coordonarea sa, precum şi
exercitarea controlului asupra modului de îndeplinire a atribuţiilor prevăzute
de dispoziţiile legale în vigoare pentru ordonatorul principal de credite,
delegate, potrivit legii, preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea
Forţei de Muncă, respectiv conducătorului
executiv al Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale.
Art. 4. - In exercitarea funcţiilor prevăzute la art.
3, Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse îndeplineşte următoarele
atribuţii principale:
A. In domeniul
afacerilor europene şi relaţiilor externe:
a) duce la îndeplinire obligaţiile României ce decurg
din statutul de stat membru al Uniunii Europene, pentru domeniul său de
activitate;
b) urmăreşte evoluţia şi dinamica politicilor şi
strategiilor Uniunii Europene, precum şi corelaţia dintre acestea şi politicile
şi strategiile naţionale, pentru domeniul său de activitate;
c) elaborează şi fundamentează documentele ce reflectă
poziţia României în raport cu politica şi strategia Uniunii Europene pentru
domeniul său de competenţă şi asigură participarea la activităţile
instituţiilor Uniunii Europene;
d) coordonează activitatea în domeniul relaţiilor
externe ale ministerului;
e) coordonează activitatea ministerului în relaţia cu
Organizaţia Internaţională a Muncii, Organizaţia Naţiunilor Unite, Consiliul
Europei, Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică şi alte
organizaţii internaţionale;
f) derulează relaţii bilaterale cu ministerele şi
instituţiile cu atribuţii în domeniul muncii, familiei şi egalităţii de şanse
din alte state;
g) negociază şi urmăreşte încheierea şi ratificarea
instrumentelor juridice bilaterale, pentru domeniul său de activitate;
h) asigură managementul administrativ-financiar al
programelor comunitare şi al proiectelor cu finanţare nerambursabilă derulate de minister;
i) elaborează documentele programatice privind
politicile sociale şi de ocupare a forţei de muncă finanţate din Fondul social
european;
j) asigură coordonarea la nivel tehnic şi financiar a
programelor operaţionale finanţate din Fondul social
european;
k) asigură managementul asistenţei financiare acordate
de Uniunea Europeană în cadrul programelor PHARE de care beneficiază ca
autoritate de implementare şi, respectiv, pentru care a fost acreditat ca
agenţie de implementare;
l) asigură managementul
asistenţei financiare acordate de Uniunea Europeană prin Programul operaţional
sectorial dezvoltarea resurselor umane;
m) coordonează implementarea programelor de asistenţă
bilaterală, precum şi a altor programe de asistenţă financiară acordate de
Uniunea Europeană, în conformitate cu aria de responsabilitate;
n) asigură preşedinţia, secretariatul şi organizarea
reuniunilor Comitetului de monitorizare a Programului operaţional sectorial
dezvoltarea resurselor umane;
o) reprezintă România, în condiţiile legii, la
organismele internaţionale şi la instituţiile europene din domeniul său de
activitate;
p) coordonează activitatea ataşaţilor pe probleme de
muncă şi afaceri sociale.
B. In domeniul politicilor sociale:
a) identifică şi elaborează politici publice în
domeniul social, în colaborare cu alte instituţii ale administraţiei publice
centrale şi locale;
b) evaluează efectele sociale ale politicilor publice
aflate în derulare;
c) elaborează rapoarte de monitorizare şi evaluare cu
privire la politicile publice iniţiate şi implementate la nivelul ministerului;
d) fundamentează, pe baza unor indicatori specifici,
măsuri de protecţie socială;
e) avizează proiectele de acte normative elaborate de
ministere şi de organe ale administraţiei publice centrale, pentru domeniul său
de activitate.
C. In domeniul
forţei de muncă:
a) elaborează politici, strategii, planuri şi
proiecte de acte normative în domeniul ocupării forţei de muncă şi formării
profesionale continue;
b) elaborează, actualizează şi monitorizează
Strategia naţională pentru ocuparea forţei de muncă şi Strategia pentru formare
profesională continuă;
c) exercită controlul asupra modului în care sunt
organizate şi se desfăşoară formarea profesională continuă şi ucenicia la locul
de muncă;
d) colaborează cu alte ministere şi instituţii la
elaborarea Cadrului naţional al calificărilor din România;
e) propune şi implementează din punct de vedere
tehnic proiecte finanţate din fonduri europene sau din alte surse, precum şi
proiecte de colaborare bilaterală în domeniile ocupării forţei de muncă şi
formării profesionale;
f) analizează, propune modificări şi aprobă anual
Programul naţional de ocupare a forţei de muncă şi Planul naţional de formare
profesională, propuse de Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă;
g) stabileşte indicatorii de performanţă şi nivelul
acestora, în baza cărora se încheie anual contractul-angajament cu Agenţia
Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă;
h) actualizează Clasificarea Ocupaţiilor din România,
la propunerile diferiţilor utilizatori, precum şi Nomenclatorul calificărilor
pentru care se pot organiza programe de formare profesională finalizate cu
certificate de calificare;
i) coordonează activitatea şi asigură secretariatul
tehnic al Comisiei Naţionale de Promovare a Ocupării Forţei de Muncă;
j) monitorizează şi actualizează Registrul naţional de
evidenţă a agenţilor de muncă temporară autorizaţi;
k) coordonează activitatea Observatorului Naţional al
Ocupării şi Formării Profesionale a Forţei de Muncă;
D. In domeniul
legislaţiei muncii:
a) elaborează politici, programe şi proiecte de acte
normative în domeniul legislaţiei muncii şi urmăreşte aplicarea acestora;
b) elaborează şi coordonează activitatea de
sistematizare, simplificare şi îmbunătăţire a legislaţiei muncii, din domeniul
său de activitate;
c) elaborează proiecte de acte normative referitoare
la raporturile de muncă, la contractele colective de muncă, la timpul de muncă
şi odihnă, la disciplina muncii, răspunderea patrimonială, jurisdicţia muncii
şi la documentele de dovedire a vechimii în muncă;
d) efectuează studii, analize şi documentări privind
oportunitatea iniţierii sau modificării unor acte normative privind legislaţia
muncii;
e) coordonează şi asigură aplicarea unitară a
prevederilor din domeniul legislaţiei muncii;
f) asigură aplicarea legislaţiei privind contractele
colective de muncă şi conflictele de interese;
g) asigură reprezentarea în faţa instanţelor de
judecată în problemele din domeniul de activitate al ministerului;
h) soluţionează în termenul legal contestaţiile
formulate de societăţile comerciale ale căror cereri de autorizare ca agent de
muncă temporară au fost respinse de direcţiile de muncă şi protecţie socială.
E. In domeniul veniturilor salariale:
a) elaborează propuneri
privind sistemul de salarizare pentru personalul contractual din sectorul
bugetar, colaborează cu Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici privind
sistemul de salarizare pentru funcţionarii publici şi realizează controlul
aplicării legislaţiei din acest domeniu;
b) propune strategii cu privire la salarizarea în
regii autonome, companii şi societăţi naţionale şi în societăţi comerciale cu
capital integral sau majoritar de stat;
c) elaborează sistemul de ajustare a salariilor în
raport cu evoluţia inflaţiei;
d) elaborează metodologia de calcul al nivelului
salariului de bază minim brut garantat în plată;
e) monitorizează, potrivit acordurilor încheiate cu
organismele financiare internaţionale, evoluţia fondului de salarii la operatorii economici;
f) îndeplineşte atribuţiile prevăzute de lege privind
constatarea şi aplicarea sancţiunilor în instituţiile publice finanţate
integral din venituri proprii;
g) analizează şi avizează actele normative elaborate
de ministere şi de alte organe centrale privind cheltuielile de personal în
sectorul regiilor autonome, companiilor şi societăţilor naţionale, precum şi al
institutelor naţionale de Cercetare-dezvoltare.
F. In domeniul
securităţii şi sănătăţii în muncă:
a) elaborează politici, programe şi proiecte de acte
normative, precum şi metodologii privind securitatea şi sănătatea în muncă;
b) elaborează programe privind acţiuni de interes
naţional în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
c) recunoaşte şi desemnează organismele de evaluare a
conformităţii sau de inspecţie şi laboratoarele de încercări pentru: maşini
industriale, echipamente individuale de protecţie, echipamente şi sisteme
protectoare destinate utilizării în atmosfere potenţial explozive şi explozivi
de uz civil; publică şi actualizează lista acestora şi supraveghează
activitatea acestora;
d) elaborează politici şi strategii în domeniul de
asigurare şi prevenire a accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale;
e) avizează lucrări de cercetare din domeniul
securităţii şi sănătăţii în muncă şi analizează temele, programele şi
proiectele de cercetare ştiinţifică elaborate de institute de profil.
G. In domeniul parteneriatului social:
a) negociază şi încheie înţelegerile cu partenerii
sociali pentru domeniul său de activitate;
b) avizează şi controlează conformitatea
reprezentativităţii partenerilor sociali cu prevederile legale în vigoare;
c) constituie şi gestionează baza de date şi
registrele de evidenţă privind organizaţiile patronale, sindicale şi alte
organizaţii ale societăţii civile;
d) elaborează criteriile şi formele activităţii de
mediere a conflictelor de muncă şi reglementează formarea mediatorilor pentru
domeniul său de activitate;
e) asigură consultarea permanentă a partenerilor
sociali asupra iniţiativelor legislative din sfera sa de activitate;
f) coordonează activitatea de dialog social
desfăşurată la nivelul ministerului şi al instituţiilor aflate în subordinea,
în coordonarea sau sub autoritatea sa;
g) asigură legătura cu Parlamentul, Consiliul
economic şi social, cu sindicatele, patronatele şi cu alţi parteneri ai
societăţii civile, pentru domeniul său de activitate.
H. In domeniul
egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi:
a) coordonează aplicarea strategiei şi politicilor
Guvernului în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi;
b) elaborează proiecte de acte normative, planuri
naţionale de acţiune pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi şi
asigură aplicarea acestora;
c) avizează proiecte de acte normative inţiate de
alte autorităţi, în vederea integrării şi respectării principiului egalităţii
de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi;
d) elaborează rapoarte, studii, analize şi prognoze
privind aplicarea principiului egalităţii de şanse şi de tratament între femei
şi bărbaţi în toate domeniile de activitate.
I. In domeniul afacerilor sociale:
a) elaborează politici, strategii, programe şi
proiecte de acte normative în domeniul incluziunii şi asistenţei sociale;
b) elaborează şi propune indicatori din domeniul incluziunii sociale;
c) coordonează şi controlează funcţionarea sistemului
naţional de asistenţă socială;
d) elaborează, implementează şi evaluează programele
naţionale de asistenţă socială;
e) îndrumă şi controlează activitatea instituţiilor
de asistenţă socială publice şi private în ceea ce priveşte aplicarea măsurilor
de asistenţă socială;
f) îndrumă şi controlează activitatea asociaţiilor şi
fundaţiilor care derulează programe de asistenţă socială, în vederea
respectării drepturilor sociale ale persoanelor
beneficiare;
g) asigură îndrumarea metodologică, coordonează şi
controlează activitatea căminelor pentru persoane vârstnice, împreună cu
autorităţile administraţiei publice locale;
h) asigură îndrumarea metodologică, coordonează şi
controlează activitatea instituţiilor de asistenţă socială care asigură
protecţie, găzduire, îngrijire şi consiliere pentru victimele violenţei în
familie;
i) elaborează şi fundamentează strategia şi programele
în domeniul îngrijirii şi consilierii pentru victimele violenţei în familie;
j) colaborează cu alte ministere şi instituţii la
elaborarea şi implementarea programelor de planificare şi educaţie familială;
k) finanţează programele naţionale de asistenţă
socială;
l) acordă subvenţii
asociaţiilor şi fundaţiilor române cu personalitate juridică din domeniul de
activitate al ministerului, în condiţiile prevăzute de lege;
m) propune acordarea statutului de utilitate publică
asociaţiilor şi fundaţiilor din domeniul său de activitate, în condiţiile
prevăzute de lege.
J. In domeniul
asigurărilor sociale şi legilor speciale:
a) elaborează politici şi programe, în colaborare cu
alte ministere şi organe ale administraţiei publice centrale, în domeniul
pensiilor şi al altor drepturi de asigurări sociale;
b) exercită controlul asupra
implementării politicilor şi programelor de către Casa Naţională de Pensii şi
Alte Drepturi de Asigurări Sociale;
c) elaborează metodologia de aplicare a prevederilor
legale din domeniul stabilirii drepturilor de pensii, altor drepturi de
asigurări sociale şi a drepturilor acordate prin legi speciale, la propunerea
Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale;
d) desfăşoară activităţi privind notificarea şi
raportarea către Consiliul Concurenţei a ajutoarelor de stat legiferate şi
acordate de Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse;
e) elaborează legislaţia pentru crearea cadrului
instituţional necesar implementării şi funcţionării sistemului de pensii
administrate privat.
K. In domeniul managementului resurselor umane:
a) asigură, prin compartimentul de specialitate,
recrutarea, selectarea, promovarea, în condiţiile legii, după criteriul
competenţei şi fără nicio discriminare, a funcţionarilor publici, a
personalului contractual, procesul de evaluare a performanţelor profesionale
ale acestora, precum şi alte atribuţii ce îi revin din actele normative în
vigoare;
b) coordonează şi controlează activitatea de resurse
umane din instituţiile subordonate, aflate în coordonarea şi sub autoritatea sa;
c) elaborează programul anual de formare profesională,
în condiţiile legii;
d) propune ministrului strategia resurselor umane ale
ministerului.
L. In domeniul
economico-financiar şi de investiţii:
a) fundamentează şi promovează proiectele de bugete
care se administrează de către aparatul propriu sau de către instituţiile
aflate în subordinea ori sub autoritatea sa;
b) elaborează proiectul bugetului anual pentru
activitatea proprie şi a instituţiilor subordonate;
c) elaborează programele de investiţii anuale şi
multianuale;
d) organizează controlul financiar preventiv la
nivelul ministerului şi avizează organizarea acestuia la nivelul instituţiilor
subordonate, potrivit legii;
e) monitorizează execuţia bugetară şi ia măsuri
operative pentru asigurarea plăţii tuturor drepturilor de protecţie socială, în
limita fondurilor aprobate;
f) fundamentează, pe baza evoluţiei indicatorilor
specifici, iniţierea măsurilor de protecţie socială pentru prestaţiile
existente sau propune, după caz, acordarea de noi prestaţii;
g) propune susţinerea financiară pentru actele
normative iniţiate.
M. Alte domenii de activitate:
a) îndeplineşte activităţi de audit public intern,
potrivit legii;
b) editează buletine informative şi organizează
seminarii, conferinţe, expoziţii tematice şi alte acţiuni similare în ţară şi
în străinătate, în domeniul său de activitate; cheltuielile legate de tipărirea
şi difuzarea buletinelor informative, precum şi cele legate de organizarea
seminariilor, conferinţelor, expoziţiilor şi celorlalte acţiuni tematice se
asigură din alocaţiile bugetare aprobate Ministerului Muncii, Familiei şi
Egalităţii de Şanse;
c) elaborează, implementează şi dezvoltă sistemul
informatic în domeniul de activitate al ministerului;
d) exercită controlul asupra activităţilor
desfăşurate de instituţiile subordonate, aflate în coordonarea sau sub
autoritatea sa.
Art. 5. - Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de
Şanse îndeplineşte toate atribuţiile şi are toate competenţele conferite acestuia prin legi sau prin alte acte normative în vigoare.
Art. 6. - In exercitarea atribuţiilor sale, Ministerul
Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse colaborează cu celelalte ministere şi
organe de specialitate din subordinea Guvernului, cu alte autorităţi publice şi
cu organisme guvernamentale şi neguvernamentale.
Art. 7. - Ministerele, celelalte autorităţi ale
administraţiei publice, instituţiile publice, precum şi operatorii economici au
obligaţia, în condiţiile legii, de a pune la dispoziţie Ministerului Muncii,
Familiei şi Egalităţii de Şanse, la cererea acestuia, documentele, datele şi
informaţiile necesare pentru realizarea atribuţiilor sale.
CAPITOLUL II
Conducerea Ministerului Muncii, Familiei şi
Egalităţii de Şanse
Art. 8. - Conducerea Ministerului
Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse se exercită de către ministru.
Art. 9. - Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de
şanse propune şi numeşte, după caz, reprezentanţii Guvernului în structuri
tripartite, conform legii.
Art. 10. - (1) Ministrul
muncii, familiei şi egalităţii de şanse îndeplineşte, conform legii, funcţia de
ordonator principal de credite.
(2) Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse
deleagă atribuţiile prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare pentru
ordonatorul principal de credite al bugetului asigurărilor pentru şomaj
preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi pentru
ordonatorul principal de credite al bugetului asigurărilor sociale de stat
conducătorului executiv al Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de
Asigurări Sociale.
Art. 11. - Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de
Şanse monitorizează aplicarea unitară a dispoziţiilor legale în domeniile sale
de activitate, în unităţile din sectorul public, mixt şi privat.
Art. 12. - (1) In exercitarea
atribuţiilor prevăzute de lege, ministrul muncii, familiei şi egalităţii de
şanse reprezintă ministerul în raporturile cu autorităţile administraţiei
publice, cu alte persoane juridice, cu persoane fizice, precum şi cu organisme
din ţară şi din străinătate.
(2) Prin ordin al ministrului muncii, familiei şi
egalităţii de şanse unele atribuţii pot fi delegate şi persoanelor cu funcţii
de conducere din compartimentele de specialitate ale ministerului.
Art. 13. - (1) Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse îndeplineşte, în domeniul de activitate
al ministerului, atribuţiile generale prevăzute de Legea nr. 90/2001 privind
organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Ministrul muncii,
familiei şi egalităţii de şanse îndeplineşte şi alte atribuţii specifice,
stabilite prin alte acte normative.
(3) Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse
numeşte şi eliberează din funcţie, în condiţiile legii, personalul din aparatul propriu al ministerului.
(4) Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse
numeşte reprezentanţii în adunarea generală a acţionarilor la Societatea
Comercială de Tratament Balnear şi Recuperare a Capacităţii de Muncă
„T.B.R.C.M." - S.A. şi stabileşte indemnizaţia acestora.
Art. 14. - In exercitarea atribuţiilor sale, ministrul
muncii, familiei şi egalităţii de şanse emite ordine, norme şi instrucţiuni.
Art. 15. - Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de
şanse aprobă prin ordin, pentru aparatul propriu şi pentru unităţile aflate în
subordinea sau sub autoritatea ministerului, criterii în aplicarea prevederilor
actelor normative în vigoare privind stimularea personalului.
Art. 16. - (1) Ministrul muncii, familiei şi egalităţii
de şanse este ajutat în activitatea de conducere a ministerului de 4 secretari
de stat, numiţi prin decizie a primului-ministru.
(2) Funcţiile de ministru şi de secretar de stat sunt
funcţii de demnitate publică, potrivit legii.
(3) Secretarii de stat şi conducătorii instituţiilor
din subordine sau aflate sub autoritatea ministerului exercită şi alte atribuţii
delegate prin ordin al ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse.
Art. 17. - (1) Secretarul general este înalt funcţionar
public, numit în condiţiile legii, şi îndeplineşte atribuţiile prevăzute de
Legea nr. 90/2001, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Secretarul general coordonează activităţile
stabilite potrivit structurii organizatorice a ministerului, prevăzută în anexa
nr. 1, îndeplinind şi alte atribuţii care îi sunt delegate de ministrul muncii,
familiei şi egalităţii de şanse şi acţionând pentru ducerea la îndeplinire a
ordinelor şi măsurilor stabilite de acesta.
CAPITOLUL III
Organizarea Ministerului Muncii, Familiei şi
Egalităţii de Şanse
Art. 18. - Structura organizatorică a Ministerului
Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse este prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 19. - (1) In condiţiile legii şi în limita
numărului maxim de posturi, în structura Ministerului Muncii, Familiei şi
Egalităţii de Şanse se pot organiza unităţi de management al proiectului,
denumite în continuare UMP, conduse de un director de proiect, în vederea asigurării unui
cadrul unitar pentru managementul proiectelor finanţate din împrumuturi
externe.
(2) Structura organizatorică,
numărul de posturi şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale UMP se stabilesc
prin ordin al ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse.
(3) Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse
numeşte personalul UMP, în condiţiile legii, şi stabileşte competenţele
directorului de proiect.
Art. 20. - In cadrul structurii organizatorice
prevăzute la art. 18, prin ordin al ministrului muncii, familiei şi egalităţii
de şanse, se pot organiza servicii, birouri şi compartimente, stabilindu-se
numărul posturilor de conducere, potrivit legii.
Art. 21. - (1) Numărul maxim de posturi pentru aparatul
de lucru al Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse este de 443 de
posturi finanţate de la bugetul de stat, inclusiv consilierii pentru afaceri
europene şi exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetului ministrului.
(2) Numărul de posturi necesar pentru fiecare
compartiment din structura organizatorică se stabileşte prin ordin al
ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse.
Art. 22. - (1) In cadrul Ministerului Muncii, Familiei
şi Egalităţii de Şanse funcţionează, în subordinea secretarului de stat
coordonator al Departamentului pentru afaceri europene şi relaţii externe,
Corpul ataşaţilor pe probleme de muncă şi afaceri sociale, care asigură
reprezentarea ministerului în cadrul misiunilor diplomatice ale României în
străinătate.
(2) Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse
desemnează, cu avizul Ministerului Afacerilor Externe, prin ordin al ministrului muncii, familiei şi
egalităţii de şanse, dintre specialiştii săi sau ai instituţiilor din subordinea
ori de sub autoritatea sa, reprezentanţi cu atribuţii în domeniul relaţiilor pe
probleme de muncă şi sociale, denumiţi în continuare ataşaţi pe probleme de
muncă şi afaceri sociale, în cadrul misiunilor diplomatice ale României în
străinătate.
(3) Personalul desemnat potrivit alin. (2) are
următoarele atribuţii:
a) susţinerea şi protejarea intereselor lucrătorilor
români în străinătate;
b) promovarea mobilităţii
lucrătorilor în cadrul Uniunii Europene;
c) informarea lucrătorilor asupra riscurilor muncii
ilegale.
(4) Personalul prevăzut la alin. (2) este supus şi
autorităţii şefului misiunii diplomatice, reprezentând interesele în domeniu
ale Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse.
(5) Personalului Ministerului Muncii, Familiei şi
Egalităţii de Şanse trimis pe lângă misiunile diplomatice ale României în
străinătate, cu atribuţii în domeniul relaţiilor pe probleme de muncă şi
afaceri sociale, îi sunt aplicabile dispoziţiile legale în vigoare privind
personalul trimis în misiune permanentă în străinătate. Pentru acest interval
şi când se întorc în ţară fac parte din personalul contractual supus
legislaţiei în domeniu sau, după caz, au raporturi de
serviciu.
(6) Un ataşat pe probleme de muncă şi afaceri sociale
care este trimis în misiune în străinătate va desfăşura anterior plecării o
activitate de un an în cadrul Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de
Şanse sau al instituţiilor subordonate, cu atribuţii în domeniu. Ataşatul pe
probleme de muncă şi afaceri sociale care este trimis în misiune în străinătate
va desfăşura o activitate în cadrul misiunii diplomatice a României de până la
4 ani.
Art. 23. - Cheltuielile aferente funcţionării Corpului
ataşaţilor pe probleme de muncă şi afaceri sociale se asigură din bugetul
aprobat Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse.
Art. 24. - (1) Atribuţiile compartimentelor din
aparatul propriu al Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse se
stabilesc în conformitate cu structura organizatorică prevăzută în anexa nr. 1,
prin regulamentul de organizare şi funcţionare al ministerului, aprobat prin
ordin al ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse.
(2) Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile personalului
se stabilesc prin fişa postului, potrivit legii.
Art. 25. - (1) Instituţiile care funcţionează în
subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea Ministerului Muncii, Familiei şi
Egalităţii de Şanse, după caz, sunt prevăzute în anexa
nr. 2.
(2) Conducătorii instituţiilor publice aflate în
subordinea sau în coordonarea Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de
Şanse sunt numiţi si eliberaţi din funcţie de către ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse, după caz, cu
respectarea condiţiilor legale. Secretarul de stat şi subsecretarul de stat ai Autorităţii
Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului, preşedintele şi
vicepreşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap sunt
numiţi şi eliberaţi din funcţie prin decizie a primului-ministru.
(3) Infiinţarea sau desfiinţarea instituţiilor
subordonate Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse se face în
condiţiile legii.
(4) Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile
instituţiilor care funcţionează în subordinea sau în coordonarea ministerului,
prevăzute în anexa nr. 2, se stabilesc prin regulamentul de organizare şi
funcţionare aprobat prin ordin al ministrului muncii, familiei şi egalităţii de
şanse, după caz, cu respectarea condiţiilor legale.
(5) Repartizarea numărului maxim de posturi,
structura organizatorică şi statele de funcţii pentru instituţiile prevăzute la
alin. (4) se aprobă prin ordin al ministrului muncii, familiei şi egalităţii de
şanse, după caz.
(6) Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile,
organizarea şi funcţionarea, numărul de posturi şi repartizarea acestora,
precum şi statele de funcţii ale Autorităţii Naţionale pentru Protecţia
Drepturilor Copilului şi ale Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu
Handicap se stabilesc şi se aprobă în conformitate cu prevederile legale.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 26. - Parcul normat de mijloace de transport şi
consumul lunar de carburanţi pentru aparatul ministerului şi pentru
instituţiile din subordinea Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de
Şanse sunt prevăzute în anexa nr. 3.
Art. 27. - (1) Prefecturile împreună cu consiliile
judeţene, Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi consiliile locale vor
sprijini asigurarea spaţiilor corespunzătoare pentru desfăşurarea activităţii
instituţiilor din teritoriu subordonate Ministerului Muncii, Familiei şi
Egalităţii de Şanse.
(2) In localităţile în care instituţiile din teritoriu
subordonate Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse nu dispun de
spaţii corespunzătoare, consiliile locale vor sprijini aceste instituţii prin
asigurarea, în condiţiile legii, de amplasamente în vederea construirii de
sedii proprii.
Art. 28. - Anexele nr. 1 -3 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 29. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 412/2005 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 427 din
20 mai 2005, cu modificările şi completările
ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu,
secretar de stat
ANEXA Nr. 11)
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de
Şanse
Nr. maxim de posturi. 443
(exclusiv demnitari şi cabinetul ministrului)
* indeplineste funcţia
Sef de Misiune FSE
1) Anexa
nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2
INSTITUŢIILE
care funcţionează în subordinea, în coordonarea sau
sub autoritatea Ministerului Muncii Familiei şi Egalităţii de Şanse
A. In subordine:
I. Instituţii publice
cu personalitate juridică, cu finanţare de la bugetul de stat:
1. Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Handicap
(180 de posturi)
2. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor
Copilului (88 de posturi)
3. Agenţia Naţională pentru Protecţia Familiei (58 de posturi), din care:
a) aparat propriu - 40 de posturi
b) Centrul de Informare şi Consultanţă pentru Familie
- 9 posturi
c) Centrul-Pilot de Asistenţă şi Protecţie a
Victimelor Violenţei în Familie - 9 posturi
4. Agenţia Naţională pentru Egalitatea de Şanse între
Femei şi Bărbaţi
5. Direcţii de muncă şi protecţie socială judeţene şi
a municipiului Bucureşti, servicii publice descentralizate
6. Organisme intermediare regionale pentru Programul
operaţional sectorial pentru dezvoltarea resurselor
umane (350 de posturi):
- Organismul intermediar regional pentru Programul
operaţional sectorial pentru dezvoltarea resurselor umane - Regiunea Nord-Est
- Organismul intermediar regional pentru Programul
operaţional sectorial pentru dezvoltarea resurselor
umane - Regiunea Sud-Est
- Organismul intermediar regional pentru Programul
operaţional sectorial pentru dezvoltarea resurselor umane - Regiunea
Sud-Muntenia
- Organismul intermediar regional pentru Programul
operaţional sectorial pentru dezvoltarea resurselor
umane - Regiunea Sud-Vest Oltenia
- Organismul intermediar regional pentru Programul
operaţional sectorial pentru dezvoltarea resurselor umane - Regiunea Vest
- Organismul intermediar regional pentru Programul
operaţional sectorial pentru dezvoltarea resurselor
umane - Regiunea Nord-Vest
- Organismul intermediar regional pentru Programul
operaţional sectorial pentru dezvoltarea resurselor umane - Regiunea Centru
- Organismul intermediar regional pentru Programul
operaţional sectorial pentru dezvoltarea resurselor umane - Regiunea Bucureşti
-Ilfov.
II. Instituţie
publică cu personalitate juridică, finanţată din venituri proprii şi din
subvenţii de la bugetul de stat:
- Inspecţia Muncii, din care:
a) aparat propriu - 239 de posturi
b) inspectoratele teritoriale de muncă - servicii
publice descentralizate - 3.966 de posturi*).
III. Unitate cu
personalitate juridică, finanţată integral din venituri proprii:
- Revista „Obiectiv"
B. In coordonare:
- institute naţionale de
cercetare:
1. Institutul Naţional de Cercetare Ştiinţifică în
Domeniul Muncii şi Protecţiei Sociale - I.N.C.S.M.P.S. Bucureşti
2. Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru
Protecţia Muncii - I.N.C.D.P.M. „Alexandru Darabont" - Bucureşti.
C. Sub autoritate:
1. Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări
Sociale
2. Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă.
NOTĂ:
Numărul maxim de posturi pentru instituţiile publice
prevăzute la lit. A pct. I poziţiile
4 şi 5 este de 1.537 de posturi finanţate de la bugetul de stat, din care:
- 30 de posturi - aparatul propriu al Agenţiei
Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi
- 126 de posturi constituie compartimentul teritorial
cu activitate în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi.
*) Sunt incluse 500 de posturi, funcţii contractuale,
utilizate temporar până la data de 30 iunie 2009, cu acoperirea cheltuielilor
de personal din veniturile proprii ale Inspecţiei Muncii.
ANEXA Nr. 3
PARCUL NORMAT
de mijloace de transport şi consumul lunar de
carburanţi pentru Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse şi instituţiile din subordine
Nr. crt.
|
Denumirea instituţiei
|
Tipul mijlocului de transport
|
Parcul normat
|
Consumul lunar de carburanţi (litri lună/ mijloc de transport)
|
1.
|
Administraţia centrală a Ministerului Muncii, Familiei şi
Egalităţii de Şanse
|
autoturism
|
- cabinet ministru - 1
|
400
|
- cabinet secretar de stat - 4
|
300
|
- cabinet secretar general - 1
|
300
|
- parc comun - 4*)
|
300
|
2.
|
Direcţiile de muncă şi protecţie socială teritoriale
|
autoturism
|
câte 2 pentru fiecare direcţie şi 3 pentru municipiul Bucureşti
|
250
|
3.
|
Organismele intermediare regionale pentru Programul operaţional
sectorial dezvoltarea resurselor umane
|
autoturism
|
câte 1 pentru fiecare organism
|
250
|
4.
|
Agenţia Naţională pentru Protecţia Familiei
|
autoturism
|
2
|
300
|
5.
|
Agenţia Naţională pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi
Bărbaţi
|
autoturism
|
2
|
300
|
6.
|
Centrul de Informare şi Consultanţă pentru Familie
|
autoturism
|
1
|
250
|
7.
|
Centrul-Pilot de Asistenţă şi Protecţie a Victimelor Violenţei în
Familie
|
autosalvare
|
1
|
250
|
8.
|
Revista „Obiectiv"
|
- autofurgonetă
|
1
|
350
|
- autoturism
|
1
|
300
|
- autovehicul pentru transport marfă şi persoane
|
1
|
350
|
*) Din care unul destinat
activităţilor desfăşurate în cadrul programului PHARE, conform Hotărârii
Guvernului nr. 423/2006 privind suplimentarea parcului normat de mijloace de
transport pentru desfăşurarea activităţilor specifice ale Ministerului Muncii,
Solidarităţii Sociale şi Familiei.