HOTARARE Nr.
11 din 16 ianuarie 2009
privind organizarea si
functionarea Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 41 din 23 ianuarie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi
funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi
completările ulterioare, şi al art. 19 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 221/2008 pentru stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administraţiei publice centrale,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii,
Familiei şi
Protecţiei Sociale
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale şi principalele obiective şi
atribuţii
Art. 1. - (1) Ministerul
Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale se organizează şi funcţionează ca organ
de specialitate al administraţiei publice centrale, în subordinea Guvernului,
cu personalitate juridică, având rol de sinteză şi de coordonare a aplicării
strategiei şi politicilor Guvernului în domeniile muncii, familiei şi
protecţiei sociale.
(2) Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale
are sediul în municipiul Bucureşti, str. Dem. I.
Dobrescu nr. 2-4, sectorul 1.
Art. 2. - (1) In vederea realizării rolului său,
Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale îndeplineşte următoarele
funcţii:
a) de reglementare şi sinteză, prin care se asigură
elaborarea şi promovarea politicilor publice şi a proiectelor de acte normative
în vederea punerii în aplicare a Programului de guvernare şi a obiectivelor
strategice în domeniul muncii, familiei şi protecţiei sociale;
b) de elaborare a programelor în domeniul muncii, protecţiei
şi securităţii sociale;
c) de armonizare cu
reglementările Uniunii Europene a cadrului legislativ din domeniul său de
activitate;
d) de autoritate de management pentru Programul
operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane" şi şef de misiune pentru
Fondul Social European;
e) de agenţie de implementare
şi de autoritate de implementare pentru asistenţă financiară acordată de
Uniunea Europeană în cadrul programelor PHARE, pentru domeniul său de
activitate;
f) de administrare a bunurilor şi de gestionare a
bugetelor şi fondurilor alocate;
g) de reprezentare, prin care se asigură, în numele
Guvernului României şi al statului român, reprezentarea pe plan intern şi
extern în domeniul său de activitate;
h) de autoritate de stat, prin care se asigură
exercitarea controlului aplicării unitare şi respectării reglementărilor legale
în domeniul său de activitate şi al funcţionării instituţiilor care îşi
desfăşoară activitatea sub autoritatea sau în coordonarea sa, precum şi
exercitarea controlului asupra modului de îndeplinire a atribuţiilor prevăzute
de dispoziţiile legale în vigoare pentru ordonatorul principal de credite,
delegate potrivit legii Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, respectiv Casei
Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale;
i) de furnizor al ajutorului de stat pentru formare
profesională.
(2) Activitatea Ministerului
Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale se bazează pe următoarele principii:
a) principiul respectării dreptului fiecărei persoane
la muncă decentă;
b) principiul contribuţiei şi
al solidarităţii în promovarea progresului social;
c) principiul compatibilităţii
cu legislaţia comunitară;
d) principiul transparenţei activităţii faţă de
cetăţeni şi faţă de celelalte instituţii ale statului, ale Uniunii Europene şi
faţă de societatea civilă;
e) principiul eficienţei managementului fondurilor
publice;
f) principiul întăririi
dialogului social la toate nivelurile, în scopul creşterii aportului acestuia
la dezvoltarea economică şi socială.
Art. 3. - (1) In exercitarea funcţiilor sale,
Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale îndeplineşte următoarele
atribuţii principale:
1. identifică, elaborează şi promovează politici
publice şi acte normative în domeniul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
în deplină concordanţă cu prevederile Programului de guvernare şi cu
obligaţiile României ce decurg din statutul de stat membru al Uniunii Europene,
pentru domeniul său de activitate;
2. elaborează rapoarte de monitorizare şi evaluare cu
privire la politicile publice iniţiate şi implementate la nivelul ministerului;
3. avizează proiectele de acte
normative elaborate de ministere şi de organe ale administraţiei publice
centrale, pentru domeniul său de activitate;
4. elaborează propuneri privind sistemul de salarizare
pentru personalul contractual din sectorul bugetar, colaborează cu Agenţia
Naţională a Funcţionarilor Publici privind sistemul de salarizare pentru
funcţionarii publici;
5. propune strategii cu privire
la salarizarea în regii autonome, companii şi societăţi naţionale şi în
societăţi comerciale cu capital integral sau majoritar de stat;
6. elaborează sistemul de
ajustare a salariilor în raport cu evoluţia inflaţiei;
7. elaborează metodologia de
calcul şi propune nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în
plată;
8. monitorizează evoluţia
fondului de salarii la operatorii economici;
9. analizează şi avizează
actele normative elaborate de ministere şi de alte organe centrale privind
cheltuielile de personal în sectorul regiilor autonome, companiilor şi
societăţilor naţionale,
precum şi al institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare;
10. elaborează politici şi
strategii în domeniul securităţii sănătăţii în muncă, precum şi al accidentelor
de muncă şi bolilor profesionale;
11. elaborează politicile Guvernului în domeniul
egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi şi coordonează aplicarea acestora;
12. elaborează metodologia de aplicare a prevederilor
legale din domeniul stabilirii drepturilor de pensii, altor drepturi de
asigurări sociale şi a drepturilor acordate prin legi speciale, la propunerea
Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale;
13. elaborează legislaţia pentru crearea cadrului
instituţional necesar implementării şi funcţionării sistemului de pensii
administrate privat;
14. coordonează implementarea
programelor de asistenţă bilaterală, precum şi a altor programe de asistenţă
financiară acordate de Uniunea Europeană, în conformitate cu aria de
responsabilitate;
15. elaborează, implementează
şi monitorizează din punct de vedere tehnic proiecte finanţate din fonduri
europene sau din alte surse, programe de colaborare internaţională, precum şi
proiecte de colaborare bilaterală pentru domeniul său de activitate;
16. elaborează, actualizează şi monitorizează Strategia
naţională pentru ocuparea forţei de muncă şi Strategia pentru formare
profesională continuă;
17. analizează, propune
modificări şi aprobă anual Programul naţional de ocupare a forţei de muncă şi
Planul naţional de formare profesională, iniţiate de Agenţia Naţională pentru
Ocuparea Forţei de Muncă;
18. colaborează cu alte
ministere şi instituţii la elaborarea Cadrului naţional al calificărilor din
România;
19. actualizează Clasificarea
Ocupaţiilor din România, la propunerile diferiţilor utilizatori, precum şi
Nomenclatorul calificărilor pentru care se pot organiza programe de formare
profesională finalizate cu certificate de calificare;
20. coordonează sistemul
naţional de asistenţă socială în conformitate cu responsabilităţile stabilite
prin legislaţia în domeniu;
21. promovează parteneriatul
public-privat în aplicarea programelor şi proiectelor în domeniu;
22. elaborează Raportul naţional strategic privind
incluziunea socială şi protecţia socială, precum şi Planul naţional strategic
privind incluziunea socială;
23. participă la elaborarea şi
monitorizarea strategiei şi a programelor naţionale privind dezvoltarea
populaţiei, în contextul îmbătrânirii demografice;
24. coordonează şi monitorizează implementarea
politicilor şi strategiilor sectoriale de dezvoltare în domeniul social, prin
care sunt promovate drepturile familiei, copilului, persoanelor cu handicap,
persoanelor vârstnice, victimelor violenţei în familie, precum şi ale
grupurilor vulnerabile;
25. asigură aplicarea unitară a
prevederilor din domeniul legislaţiei muncii;
26. asigură aplicarea legislaţiei privind contractele
colective de muncă şi conflictele de interese;
27. asigură dialogul permanent
cu organizaţiile patronale şi sindicale şi negociază cu aceştia în scopul
încheierii de înţelegeri cu partenerii sociali, pentru domeniul său de
activitate;
28. sprijină activitatea de dialog social desfăşurată
la nivelul administraţiei publice centrale şi locale;
29. avizează conformitatea
reprezentativităţii partenerilor sociali cu prevederile legale în vigoare;
30. constituie şi gestionează
baza de date şi registrele de evidenţă privind organizaţiile patronale,
sindicale şi alte organizaţii ale societăţii civile;
31. elaborează criteriile şi
formele activităţii de mediere a conflictelor de muncă şi reglementează
formarea mediatorilor pentru domeniul său de activitate;
32. asigură consultarea
permanentă a partenerilor sociali asupra iniţiativelor legislative din sfera sa
de activitate;
33. asigură relaţia cu Parlamentul,
mass-media, Consiliul Economic şi Social şi cu alţi exponenţi ai societăţii
civile în problemele specifice domeniului ministerului;
34. elaborează şi fundamentează
documentele ce reflectă poziţia României în raport cu politica şi strategia
Uniunii Europene pentru domeniul său de competenţă şi asigură participarea la
activităţile instituţiilor Uniunii Europene;
35. asigură relaţia cu
Organizaţia Internaţională a Muncii, Organizaţia Naţiunilor Unite, Consiliul
Europei, Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică şi cu alte
organizaţii internaţionale, potrivit domeniului său de competenţă;
36. negociază şi urmăreşte încheierea şi ratificarea
instrumentelor juridice bilaterale, pentru domeniul său de activitate;
37. derulează relaţii bilaterale cu ministerele şi
instituţiile cu atribuţii în domeniul muncii, familiei şi protecţiei sociale
din alte state;
38. reprezintă România, în
condiţiile legii, la organismele internaţionale şi la instituţiile europene din
domeniul său de activitate;
39. asigură protecţia
cetăţenilor români care desfăşoară activităţi lucrative în străinătate prin
intermediul ataşaţilor pe probleme de muncă şi sociale;
40. elaborează documentele
programatice privind politicile sociale şi de ocupare a forţei de muncă
finanţate din Fondul Social European şi asigură coordonarea la nivel tehnic şi
financiar a programelor operaţionale finanţate din Fondul Social European;
41. asigură managementul
asistenţei financiare acordate de Uniunea Europeană în cadrul programelor
PHARE, de care beneficiază ca autoritate de implementare şi, respectiv, pentru
care a fost acreditat ca agenţie de implementare;
42. asigură managementul asistenţei financiare acordate
de Uniunea Europeană prin Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea
resurselor umane";
43. asigură preşedinţia, secretariatul şi organizarea
reuniunilor Comitetului de monitorizare a Programului operaţional sectorial
„Dezvoltarea resurselor umane";
44. aplică, în calitate de
furnizor de ajutor de stat pentru formare profesională, legislaţia în domeniul
ajutorului de stat;
45. elaborează strategia
privind resursele umane ale ministerului;
46. asigură, prin compartimentul de specialitate,
recrutarea, selectarea, promovarea, după criteriul competenţei şi fără nicio discriminare, a funcţionarilor publici şi
a personalului contractual din cadrul ministerului, evaluează performanţele
profesionale ale acestora, în condiţiile legii;
47. sprijină desfăşurarea
activităţii de resurse umane din instituţiile subordonate, aflate în
coordonarea şi sub autoritatea sa;
48. elaborează programul anual
de formare profesională a personalului din aparatul central al ministerului, în
condiţiile legii;
49. stabileşte indicatorii de
performanţă şi nivelul acestora, în baza cărora se încheie anual contractul-angajament
cu Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă;
50. stabileşte indicatorii de performanţă şi nivelul
acestora, în baza cărora se elaborează contractul anual de gestiune şi
performanţă managerială care se încheie cu Agenţia Naţională pentru Prestaţii
Sociale;
51. monitorizează aplicarea, la nivel naţional, a
Strategiei regionale europene de implementare a planului internaţional de
acţiune privind îmbătrânirea şi elaborează rapoarte naţionale;
52. monitorizează şi actualizează Registrul naţional de
evidenţă a agenţilor de muncă temporară autorizaţi;
53. organizează şi coordonează
procesul de acreditare în domeniul serviciilor sociale;
54. îndrumă şi monitorizează
activitatea autorităţilor şi instituţiilor cu atribuţii în domeniul asistenţei
sociale, precum şi a furnizorilor publici şi privaţi de servicii sociale;
55. elaborează, implementează, finanţează/cofinanţează
şi monitorizează programele sociale din domeniu;
56. analizează şi avizează planul anual de control,
evaluare şi consiliere al Inspecţiei Sociale;
57. acordă subvenţii asociaţiilor şi fundaţiilor române
cu personalitate juridică din domeniul de activitate al ministerului, în
condiţiile prevăzute de lege;
58. propune acordarea statutului de utilitate publică
asociaţiilor şi fundaţiilor din domeniul său de activitate, în condiţiile
prevăzute de lege;
59. exercită controlul asupra implementării politicilor
şi programelor de către Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări
Sociale;
60. asigură managementul
administrativ-financiar al programelor comunitare şi al proiectelor cu
finanţare rambursabilă şi nerambursabilă derulate de minister;
61. fundamentează şi susţine proiectele de bugete care
se administrează de către aparatul propriu sau de către instituţiile aflate în
subordinea ori sub autoritatea sa;
62. elaborează proiectul bugetului anual pentru
activitatea proprie şi a instituţiilor subordonate şi programele de investiţii
anuale şi multianuale;
63. asigură, potrivit legii, mijloacele financiare din
bugetul propriu în scopul adoptării standardelor europene armonizate conform
domeniului de competenţă al ministerului;
64. organizează controlul financiar preventiv la
nivelul ministerului şi avizează organizarea acestuia la nivelul instituţiilor
subordonate, potrivit legii;
65. monitorizează execuţia bugetară şi ia măsuri
operative pentru asigurarea plăţii tuturor drepturilor de protecţie socială, în
limita fondurilor aprobate;
66. îndeplineşte activităţi de
audit public intern, potrivit legii;
67. recunoaşte şi desemnează
organismele de evaluare a conformităţii sau de inspecţie şi laboratoarele de
încercări pentru: maşini
industriale, echipamente individuale de protecţie, echipamente şi sisteme
protectoare destinate utilizării în atmosfere potenţial explozive şi explozivi
de uz civil; publică şi actualizează lista acestora şi supraveghează
activitatea acestora;
68. avizează lucrări de
cercetare din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi analizează temele,
programele şi proiectele de cercetare ştiinţifică elaborate de institute de
profil;
69. aprobă lista standardelor române care adoptă
standarde europene armonizate, ale căror numere de referinţă au fost publicate
în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene pentru domeniul de competenţă al
ministerului şi care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I;
70. asigură reprezentarea în
faţa instanţelor de judecată în problemele din domeniul de activitate al
ministerului;
71. exercită controlul asupra
activităţilor desfăşurate de instituţiile subordonate, aflate în coordonarea
sau sub autoritatea sa;
72. editează buletine
informative şi organizează seminarii, conferinţe, expoziţii tematice şi alte
acţiuni similare în ţară şi în străinătate, în domeniul său de activitate;
cheltuielile legate de tipărirea şi difuzarea buletinelor informative, precum
şi cele legate de organizarea seminariilor, conferinţelor, expoziţiilor şi
celorlalte acţiuni tematice se asigură din alocaţiile bugetare aprobate
Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale;
73. implementează şi dezvoltă
sistemul informatic în domeniul de activitate al ministerului.
(2) Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale
îndeplineşte toate atribuţiile şi are toate competenţele conferite prin legi
sau prin alte acte normative.
Art. 4. - Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale, prin structurile sale, monitorizează aplicarea unitară a dispoziţiilor
legale în domeniile sale de activitate, în unităţile din sectorul public, mixt
şi privat, în conformitate cu atribuţiile conferite de lege.
Art. 5. -In exercitarea atribuţiilor sale, Ministerul
Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale colaborează cu celelalte ministere şi
organe de specialitate din subordinea Guvernului, cu alte autorităţi publice şi
cu organisme guvernamentale şi neguvernamentale.
Art. 6. - Ministerele, celelalte autorităţi ale
administraţiei publice, instituţiile publice, precum şi operatorii economici au
obligaţia, în condiţiile legii, de a pune la dispoziţie Ministerului Muncii,
Familiei şi Protecţiei Sociale, la cererea acestuia, documentele, datele şi
informaţiile necesare pentru realizarea atribuţiilor sale.
SECŢIUNEA a 2-a
Conducerea Ministerului Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale
Art. 7. - Conducerea
Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale se exercită de către
ministru.
Art. 8. - Ministrul muncii, familiei şi protecţiei
sociale propune şi, după caz, numeşte reprezentanţii Guvernului în structuri
tripartite, conform legii.
Art. 9. - (1) Ministrul muncii, familiei şi protecţiei
sociale îndeplineşte, conform legii, funcţia de ordonator principal de credite.
(2) Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale
deleagă atribuţiile prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare pentru
ordonatorul principal de credite al bugetului asigurărilor pentru şomaj Agenţiei
Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi pentru ordonatorul principal de
credite al bugetului asigurărilor sociale de stat Casei Naţionale de Pensii şi
Alte Drepturi de Asigurări Sociale, în condiţiile legii.
Art. 10. - (1) In exercitarea atribuţiilor prevăzute de
lege, ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale reprezintă ministerul în
raporturile cu autorităţile administraţiei publice, cu alte persoane juridice,
cu persoane fizice, precum şi cu organisme din ţară şi din străinătate.
(2) Prin ordin al ministrului muncii, familiei şi
protecţiei sociale unele atribuţii pot fi delegate secretarilor de stat,
secretarului general şi persoanelor cu funcţii de conducere din aparatul ministerului.
Art. 11. - (1) Ministrul muncii, familiei şi protecţiei
sociale îndeplineşte, în domeniul de activitate al ministerului, atribuţiile
generale prevăzute de Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea
Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările
ulterioare.
(2) Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale
îndeplineşte şi alte atribuţii specifice, stabilite prin alte acte normative.
(3) Ministrul muncii, familiei
şi protecţiei sociale numeşte şi eliberează din funcţie, în condiţiile legii,
personalul din aparatul propriu al ministerului.
(4) Ministrul muncii, familiei
şi protecţiei sociale numeşte reprezentanţii în adunarea generală a
acţionarilor la Societatea Comercială de Tratament Balnear şi Recuperare a
Capacităţii de Muncă „TB.R.C.M." - S.A. şi stabileşte indemnizaţia acestora,
în condiţiile legii.
Art. 12. -In exercitarea atribuţiilor sale, ministrul
muncii, familiei şi protecţiei sociale emite ordine, norme şi instrucţiuni.
Art. 13. - (1) Ministrul
muncii, familiei şi protecţiei sociale este ajutat în activitatea de conducere
a ministerului de 4 secretari de stat, numiţi prin decizie a primului-ministru.
(2) Funcţiile de ministru şi de secretar de stat sunt
funcţii de demnitate publică, potrivit legii.
(3) Secretarii de stat şi conducătorii instituţiilor
din subordine sau aflate sub autoritatea ministerului exercită şi alte
atribuţii delegate prin ordin al ministrului muncii, familiei şi protecţiei
sociale.
Art. 14. - (1) Secretarul general este înalt funcţionar public, numit în condiţiile legii, şi
îndeplineşte atribuţiile prevăzute de Legea nr. 90/2001, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) Secretarul general coordonează activităţile
stabilite potrivit structurii organizatorice a Ministerului Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale, prevăzută în anexa nr. 1, îndeplinind şi alte atribuţii
care îi sunt delegate de ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
acţionând pentru ducerea la îndeplinire a ordinelor şi măsurilor stabilite de acesta.
SECŢIUNEA a 3-a
Organizarea Ministerului Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale
Art. 15. - Structura organizatorică a Ministerului
Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale este prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 16. - (1) In condiţiile legii şi în limita
numărului maxim de posturi, în structura Ministerului Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale se pot
organiza unităţi de management al proiectului, denumite în continuare UMP, conduse de un director de proiect,
în vederea asigurării unui cadru unitar pentru managementul proiectelor
finanţate din împrumuturi externe.
(2) Structura organizatorică, numărul de posturi şi
regulamentul de organizare şi funcţionare ale UMP se stabilesc prin ordin al
ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale.
(3) Ministrul muncii, familiei
şi protecţiei sociale numeşte personalul UMP, în condiţiile legii, şi
stabileşte competenţele directorului de proiect.
Art. 17. -In cadrul structurii organizatorice prevăzute
la art. 15, prin ordin al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale,
se pot organiza servicii, birouri şi compartimente, potrivit legii, cu
încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat.
Art. 18. - (1) In condiţiile legii şi în limita
numărului maxim de posturi, în structura Ministerului Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale se organizează Unitatea de management al ajutorului de stat
pentru formare profesională, denumită în continuare UMAS.
(2) Structura organizatorică, numărul de posturi şi
regulamentul de organizare şi funcţionare ale UMAS se stabilesc prin ordin al
ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale.
(3) Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale
numeşte personalul UMAS în condiţiile legii şi stabileşte competenţele UMAS.
Art. 19. - (1) Numărul maxim de posturi pentru aparatul
de lucru al Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale este de 442 de
posturi finanţate de la bugetul de stat, inclusiv consilierii pentru afaceri
europene şi exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetului ministrului.
(2) Numărul de posturi necesar pentru fiecare
compartiment din structura organizatorică se stabileşte prin ordin al
ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale.
Art. 20. - (1) In cadrul Ministerului Muncii, Familiei
şi Protecţiei Sociale funcţionează Corpul ataşaţilor pe probleme de muncă şi
sociale, care asigură reprezentarea ministerului în cadrul misiunilor
diplomatice ale României în străinătate.
(2) Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale
desemnează, cu avizul Ministerului Afacerilor Externe, prin ordin al
ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale, dintre specialiştii săi sau
ai instituţiilor din subordinea ori de sub autoritatea sa, reprezentanţi cu
atribuţii în domeniul relaţiilor pe probleme de muncă şi sociale, denumiţi în
continuare ataşaţi pe probleme de muncă şi sociale, în cadrul misiunilor
diplomatice ale României în străinătate.
(3) Personalul desemnat
potrivit alin. (2) are următoarele atribuţii:
a) susţinerea şi protejarea intereselor lucrătorilor
români în străinătate;
b) promovarea mobilităţii
lucrătorilor în cadrul Uniunii Europene;
c) informarea lucrătorilor asupra riscurilor muncii
ilegale.
(4) Personalul prevăzut la alin. (2) este supus şi
autorităţii şefului misiunii diplomatice, reprezentând interesele în domeniu
ale Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale.
(5) Personalului Ministerului Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale trimis pe lângă misiunile diplomatice ale României în
străinătate, cu atribuţii în domeniul relaţiilor pe probleme de muncă şi sociale, îi sunt aplicabile
dispoziţiile legale în vigoare privind personalul trimis în misiune permanentă
în străinătate. Pentru acest interval şi când se întorc în ţară fac parte din
personalul contractual supus legislaţiei în domeniu sau, după caz, au raporturi
de serviciu.
Art. 21. - Cheltuielile aferente funcţionării Corpului
ataşaţilor pe probleme de muncă şi sociale se asigură din bugetul aprobat
Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale.
Art. 22. - (1) Atribuţiile compartimentelor din
aparatul propriu al Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale se
stabilesc în conformitate cu structura organizatorică prevăzută în anexa nr. 1,
prin regulamentul de organizare şi funcţionare al ministerului, aprobat prin
ordin al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale.
(2) Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile personalului
se stabilesc prin fişa postului, potrivit legii.
Art. 23. - (1) Instituţiile care funcţionează în
subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea Ministerului Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale, după caz, sunt prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Direcţiile de muncă şi
protecţie socială judeţene şi a municipiului Bucureşti sunt instituţii cu
personalitate juridică, în subordinea Ministerului Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale.
(3) Conducerea direcţiilor de
muncă şi protecţie socială judeţene şi a municipiului Bucureşti se exercită de
către un director executiv, funcţionar public de conducere, numit prin ordin al
ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale, în condiţiile legii.
(4) Conducătorii instituţiilor
publice aflate în subordinea sau în coordonarea Ministerului Muncii, Familiei
şi Protecţiei Sociale sunt numiţi şi eliberaţi din funcţie de către ministrul
muncii, familiei şi protecţiei sociale, după caz, cu respectarea condiţiilor
legale. Secretarul de stat şi subsecretarul de stat ai Autorităţii Naţionale
pentru Protecţia Drepturilor Copilului, preşedintele şi vicepreşedintele
Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap sunt numiţi şi eliberaţi
din funcţie prin decizie a primului-ministru.
(5) Infiinţarea sau desfiinţarea instituţiilor subordonate
Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale se face în condiţiile
legii.
(6) Atribuţiile, sarcinile şi
răspunderile instituţiilor care funcţionează în subordinea sau în coordonarea
ministerului, prevăzute în anexa nr. 2, se stabilesc prin regulamentul de
organizare şi funcţionare, aprobat prin ordin al ministrului muncii, familiei
şi protecţiei sociale, după caz, cu respectarea condiţiilor legale.
(7) Repartizarea numărului maxim de posturi, structura
organizatorică şi statele de funcţii pentru instituţiile prevăzute la alin. (6) se aprobă prin ordin al
ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale, după caz.
(8) Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile, organizarea
şi funcţionarea, numărul de posturi şi repartizarea acestora, precum şi statele
de funcţii ale Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi
ale Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap se stabilesc şi se
aprobă în conformitate cu prevederile legale.
Art. 24. - (1) Ministerul Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale poate închiria spaţii pentru necesităţi proprii, în
condiţiile legii.
(2) Ministerul Muncii, Familiei
şi Protecţiei Sociale poate închiria unor operatori economici sau poate da în
folosinţă gratuită altor instituţii de utilitate publică spaţii situate în
imobilele, proprietate publică sau privată a statului, în care îşi desfăşoară
activitatea şi pe care le administrează, în condiţiile legii, în următoarele
scopuri:
a) organizarea bufetelor de
incintă;
b) instalarea de automate pentru băuturi calde şi reci.
(3) Chiriile stabilite şi încasate ca urmare a
închirierii spaţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se virează integral la
bugetul de stat.
CAPITOLUL II
Dispoziţii finale
Art. 25. - Parcul normat de mijloace de transport şi
consumul lunar de carburanţi pentru aparatul ministerului şi pentru
instituţiile din subordinea Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale
sunt prevăzute în anexa nr. 3.
Art. 26. - (1) Prefecturile
împreună cu consiliile judeţene, Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi
consiliile locale vor sprijini asigurarea spaţiilor corespunzătoare pentru
desfăşurarea activităţii instituţiilor din teritoriu subordonate Ministerului
Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale.
(2) In localităţile în care instituţiile din teritoriu
subordonate Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale nu dispun de
spaţii corespunzătoare, consiliile locale vor sprijini aceste instituţii prin
asigurarea, în condiţiile legii, de amplasamente în
vederea construirii de sedii proprii.
Art. 27. - Incadrarea în numărul de posturi şi în noua
structură organizatorică se aprobă prin ordin al ministrului muncii, familiei
şi protecţiei sociale în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri.
Art. 28. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 29. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 381/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 287 din 2 mai 2007, cu modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Marian Sârbu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA Nr.1)
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale
*) indeplineste functia Sef de Misiune FSE
1) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2
INSTITUŢIILE
care funcţionează în subordinea, în coordonarea sau
sub autoritatea Ministerului Muncii, Familiei si Protecţiei Sociale
A. In subordine:
I. Instituţii publice cu
personalitate juridică, cu finanţare de la bugetul de stat:
1. Autoritatea Naţională pentru
Persoanele cu Handicap (135 de posturi)
2. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor
Copilului (83 de posturi)
3. Agenţia Naţională pentru Protecţia Familiei (42 de
posturi), din care:
a) aparat propriu - 32 de posturi
b) Centrul de Informare şi
Consultanţă pentru Familie - 3 posturi
c) Centrul-Pilot de Asistenţă şi Protecţie a Victimelor
Violenţei în Familie - 7 posturi
4. Agenţia Naţională pentru Egalitatea de Şanse între
Femei şi Bărbaţi (67 de posturi), din care:
a) aparat propriu - 25 de posturi
b) compartimente teritoriale - 42 de posturi
5. Inspecţia Socială (290 de
posturi), din care:
a) aparat propriu - 62 de posturi
b) 8 inspectorate sociale regionale - 228 de posturi*)
6. Agenţia Naţională pentru
Prestaţii Sociale (1.041 de posturi), din care:
a) aparat propriu - 50 de posturi
b) agenţii judeţene pentru
prestaţii sociale, respectiv a municipiului Bucureşti - 991 de posturi*)
7. Direcţii de muncă şi
protecţie socială judeţene şi a municipiului Bucureşti (740 de posturi)
8. Organisme intermediare
regionale pentru Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor
umane" (350 de posturi):
- Organismul intermediar
regional pentru Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor
umane" - Regiunea Nord-Est
- Organismul intermediar
regional pentru Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor
umane" - Regiunea Sud-Est
- Organismul intermediar
regional pentru Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor
umane" - Regiunea Sud-Muntenia
- Organismul intermediar
regional pentru Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor
umane" - Regiunea Sud-Vest Oltenia
- Organismul intermediar
regional pentru Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor
umane" - Regiunea Vest
- Organismul intermediar
regional pentru Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor
umane" - Regiunea Nord-Vest
- Organismul intermediar
regional pentru Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor
umane" - Regiunea Centru
- Organismul intermediar
regional pentru Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor
umane" - Regiunea Bucureşti-Ilfov.
II. Instituţie publică cu
personalitate juridică, finanţată din venituri proprii şi din subvenţii de la
bugetul de stat:
- Inspecţia Muncii, din care:
a) aparat propriu - 239 de posturi;
b) inspectoratele teritoriale
de muncă - servicii publice descentralizate - 3.966 de posturi**).
III. Unitate cu personalitate juridică, finanţată
integral din venituri proprii:
- Revista „Obiectiv"
B. In coordonare:
- institute naţionale de cercetare:
1. Institutul Naţional de
Cercetare Ştiinţifică în Domeniul Muncii şi Protecţiei Sociale - I.N.C.S.M.P.S.
Bucureşti
2. Institutul Naţional de
Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Muncii -' I.N.C.D.PM. „Alexandru
Darabont" - Bucureşti.
C. Sub autoritate:
1. Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de
Asigurări Sociale
2. Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă.
*) Cu personalitate juridică.
**) Sunt incluse 500 de posturi, funcţii contractuale,
utilizate temporar până la data de 31 decembrie 2010, cu acoperirea
cheltuielilor de personal din veniturile proprii ale Inspecţiei Muncii.
ANEXA Nr. 3
PARCUL NORMAT
de mijloace de transport şi consumul lunar de
carburanţi pentru Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale şi instituţiile din subordine
Nr. crt.
|
Denumirea instituţiei
|
Tipul mijlocului de transport
|
Parcul normat
|
Consumul lunar de carburanţi
- litri lună/ mijloc de transport -
|
1.
|
Administraţia centrală a Ministerului Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale
|
autoturism
|
- cabinet ministru - 1
- cabinet secretar de stat - 4
- cabinet secretar general - 1
- parc comun - 5
|
400
300
300
300
|
2.
|
Direcţiile de muncă şi protecţie socială teritoriale
|
autoturism
|
câte unu pentru fiecare direcţie judeţeană şi două
pentru cea a municipiului Bucureşti
|
250
|
Nr. crt.
|
Denumirea instituţiei
|
Tipul mijlocului de transport
|
Parcul normat
|
Consumul lunar de carburanţi
- litri lună/ mijloc de transport -
|
3.
|
Organismele intermediare regionale pentru Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane"
|
autoturism
|
câte două pentru fiecare organism
|
250
|
4.
|
Agenţia Naţională pentru Prestaţii Sociale
|
autoturism
|
- aparat central - 4
- agenţii teritoriale de prestaţii sociale - 43 (câte unu pentru
fiecare agenţie judeţeană şi două pentru cea a municipiului Bucureşti
|
300
250
|
5.
|
Agenţia Naţională pentru Protecţia Familiei
|
autoturism
|
2
|
300
|
6.
|
Agenţia Naţională pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi
Bărbaţi
|
autoturism
|
2
|
300
|
7.
|
Centrul de Informare şi Consultanţă pentru Familie
|
autoturism
|
1
|
250
|
8.
|
Centrul-Pilot de Asistenţă şi Protecţie a Victimelor Violenţei în
Familie
|
autosalvare
|
1
|
250
|
9.
|
Revista „Obiectiv"
|
- autofurgonetă
- autoturism
- autovehicul pentru transport marfă şi persoane
|
1
1
1
|
350
300
350
|