HOTARARE Nr.
488 din 28 aprilie 2009
pentru completarea Normelor
metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 286 din 30 aprilie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Normele
metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 112
din 6 februarie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, se
completează după cum urmează :
A. Titlul II „ Impozitul pe profit"
1. După punctul 11 se introduc şapte noi puncte,
punctele 111-117, cu următorul
cuprins:
„Codul fiscal:
Impozit minim
Art. 18. - (1) Contribuabilii care desfăşoară
activităţi de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor,
cazinourilor sau pariurilor sportive, inclusiv persoanele juridice care
realizează aceste venituri în baza unui contract de asociere, şi în cazul
cărora impozitul pe profit datorat pentru activităţile prevăzute în acest
articol este mai mic decât 5% din veniturile respective sunt obligaţi la plata
unui impozit de 5% aplicat acestor venituri înregistrate.
(2) Contribuabilii, cu excepţia celor prevăzuţi la
alin. (1), la art. 13 lit. c)-e) şi la art. 15 şi 38, în cazul cărora impozitul
pe profit este mai mic decât suma impozitului minim pentru tranşa de venituri
totale corespunzătoare, prevăzute la alin. (3), sunt obligaţi la plata impozitului la nivelul acestei sume.
(3) Pentru aplicarea prevederilor alin. (2),
sumele corespunzătoare impozitului minim, stabilite în funcţie de veniturile
totale înregistrate la data de 31 decembrie a anului precedent, sunt
următoarele:
Venituri totale anuale
(lei)
|
Impozit minim anual
(lei)
|
0-52.000
|
2.200
|
52.001-215.000
|
4.300
|
215.001-430.000
|
6.500
|
430.001-4.300.000
|
8.600
|
4.300.001-21.500.000
|
11.000
|
21.500.001-129.000.000
|
22.000
|
Peste 129.000.001
|
43.000
|
(4) Pentru încadrarea în tranşa de venituri totale
prevăzută la alin. (3), se iau în calcul veniturile totale, obţinute din orice
sursă, înregistrate la data de 31 decembrie a anului precedent, din care se
scad:
a) veniturile din variaţia stocurilor;
b) veniturile din producţia de imobilizări
corporale şi necorporale;
c) veniturile din exploatare, reprezentând
cota-parte a subvenţiilor guvernamentale şi a altor resurse pentru finanţarea
investiţiilor;
d) veniturile din reducerea sau anularea
provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere, conform reglementărilor legale;
e) veniturile rezultate din anularea datoriilor şi
a majorărilor datorate bugetului statului, care nu au fost cheltuieli
deductibile la calculul profitului impozabil, conform reglementărilor legale;
f) veniturile realizate din despăgubiri de la societăţile de asigurare;
g) veniturile prevăzute la art. 20 lit. d).
Norme metodologice:
111. Contribuabilii
menţionaţi la art. 18 alin. (2) din Codul fiscal, la determinarea impozitului
datorat, vor avea în vedere următoarele:
a) calculul impozitului pe profit aferent
trimestrului/anului, potrivit prevederilor titlului II din Codul fiscal;
b) încadrarea în tranşa de venituri totale anuale
prevăzută la art. 18 alin. (3) din Codul fiscal în funcţie de veniturile totale
anuale înregistrate la data de 31 decembrie a anului precedent, din care se
scad veniturile prevăzute la art. 18 alin. (4) din Codul fiscal;
c) stabilirea impozitului minim anual/trimestrial
datorat corespunzător tranşei de venituri totale anuale, determinată potrivit
lit. b);
d) compararea impozitului pe profit trimestrial/anual
cu impozitul minim trimestrial/anual şi plata impozitului la nivelul sumei
celei mai mari.
112. In aplicarea prevederilor art. 18 alin.
(2) coroborat cu art. 34 alin. (15) lit. a) din Codul fiscal, pentru trimestrul
II al anului 2009, la calculul impozitului datorat se
vor avea în vedere următoarele:
a) calculul impozitului pe profit aferent trimestrului
II, potrivit prevederilor titlului II din Codul fiscal;
b) încadrarea în tranşa de venituri totale anuale
prevăzută la art. 18 alin. (3) din Codul fiscal în funcţie de veniturile totale
anuale înregistrate la data de 31 decembrie a anului precedent, din care se
scad veniturile prevăzute la art. 18 alin. (4) din Codul fiscal;
c) stabilirea impozitului
minim corespunzător tranşei de venituri totale anuale, determinată potrivit
lit. b), pentru perioada 1 mai 2009-30 iunie 2009;
d) compararea impozitului pe profit aferent trimestrului
II cu impozitul minim calculat potrivit lit. c) şi
plata impozitului la nivelul sumei celei mai mari.
Exemplul I
O societate comercială a determinat la sfârşitul
trimestrului al II-lea impozit pe profit în sumă de 250 lei. Pentru încadrarea
în prevederile art. 18 alin. (2) contribuabilul ia în calcul veniturile totale
înregistrate la 31 decembrie 2008, determinând un impozit minim în valoare de
2.200 lei, corespunzător tranşei de venituri totale anuale în sumă de 40.000
lei. Pentru perioada 1 mai 2009-30 iunie 2009 din trimestrul al II-lea
impozitul minim se calculează în mod corespunzător prin împărţirea impozitului
minim anual la 12 luni si înmulţit cu 2 (lunile mai si iunie), astfel:
(2.200/12) x2 = 367 lei.
Având în vedere că impozitul pe profit datorat pentru
trimestrul al II-lea este în sumă de 250 lei, iar impozitul minim calculat
pentru aceeaşi perioadă este de 367 lei, contribuabilul are obligaţia de plată
a impozitului minim în sumă de 367 lei.
Exemplul II
O societate comercială a determinat la sfârşitul
trimestrului al II-lea impozit pe profit în sumă de 500 lei. Pentru încadrarea
în prevederile art. 18 alin. (2) contribuabilul ia în calcul veniturile totale
înregistrate la 31 decembrie 2008, determinând un impozit minim în valoare de
2.200 lei corespunzător tranşei de venituri totale anuale în sumă de 50.000
lei. Pentru perioada 1 mai 2009-30 iunie 2009 din trimestrul al II-lea
impozitul minim se calculează în mod corespunzător prin împărţirea impozitului
minim anual la 12 luni si înmulţit cu 2 (lunile mai si iunie), astfel:
(2.200/12) x 2 = 367 lei.
Având în vedere că impozitul pe
profit datorat pentru trimestrul al II-lea este în sumă de 500 lei, iar
impozitul minim calculat pentru aceeaşi perioadă este de 367 lei,
contribuabilul are obligaţia de plată a impozitului pe profit în sumă de 500
lei.
113. Pentru definitivarea
impozitului pe profit aferent trimestrului al IV-lea al anului 2009, din impozitul
pe profit calculat cumulat de la începutul anului se scade impozitul pe profit
aferent perioadei precedente, inclusiv impozitul minim datorat, după caz, până
la nivelul impozitului minim datorat în cursul anului
fiscal.
Exemplul III
O societate comercială înregistrează pierdere fiscală
la sfârşitul trimestrului I şi
al II-lea. Pentru încadrarea în prevederile art. 18 alin. (2) contribuabilul ia
în calcul veniturile totale înregistrate la 31 decembrie 2008, determinând un
impozit minim în valoare de 6.500 lei, corespunzător tranşei de venituri totale
anuale în sumă de 300.000 lei. Pentru perioada 1 mai 2009-30 iunie 2009 din
trimestrul al II-lea impozitul minim se calculează în mod corespunzător prin
împărţirea impozitului minim anual la 12 luni şi înmulţit cu 2 (lunile mai şi
iunie), astfel: (6.500/12) x2 = 1.083 lei. Prin urmare, pentru trimestrul al
II-lea societatea datorează impozitul minim în sumă de 1.083 lei.
Impozitul pe profit cumulat de
la începutul anului este în sumă de 6.000 lei. Pentru determinarea impozitului
datorat pentru trimestrul al III-lea se efectuează următorul calcul: 6.000
-1.083 = 4.917 lei.
Se compară impozitul pe profit aferent trimestrului al
III-lea, în sumă de 4.917 lei, cu impozitul minim aferent acestei perioade:
(6.500/12) x 3 = 1.625 lei şi se datorează impozitul pe profit.
La închiderea exerciţiului financiar 2009,
contribuabilul înregistrează pierdere fiscală. Prin urmare, pentru trimestrul
al IV-lea datorează impozit minim în sumă de 1.625 lei. In acest caz, impozitul
pe profit de recuperat reprezintă impozitul datorat în cursul anului respectiv
mai puţin impozitul minim.
114. Impozitul pe profit aferent
trimestrului/anului se calculează potrivit
prevederilor titlului II din
Codul fiscal, inclusiv cele referitoare la recuperarea pierderii fiscale
prevăzute la art. 26 din titlul II «Impozitul pe
profit».
Exemplul IV
O societate comercială înregistrează la sfârşitul
anului 2008 pierdere fiscală în sumă de 700 lei. In cursul anului 2009
societatea înregistrează în trimestrul I pierdere fiscală, iar în trimestrul al II-lea înregistrează un
profit impozabil în sumă de 13.200 lei.
Impozit pe profit aferent trimestrului al II-lea =
(13.200-700) x 16% = 2.000 lei
Pentru încadrarea în prevederile art. 18 alin. (2)
contribuabilul ia în calcul veniturile totale înregistrate la 31 decembrie
2008, determinând un impozit minim în valoare de 2.200 lei, corespunzător
tranşei de venituri totale anuale în sumă de 35.000 lei. Pentru perioada 1 mai
2009-30 iunie 2009 din trimestrul al II-lea impozitul minim se calculează în
mod corespunzător prin împărţirea impozitului minim anual la 12 luni şi
înmulţit cu 2 (lunile mai şi iunie), astfel: (2.200/12) x 2 = 367 lei.
Având în vedere că impozitul pe profit datorat pentru
trimestrul al II-lea este în sumă de 2.000 lei, iar impozitul minim calculat
pentru aceeaşi perioadă este de 367 lei, contribuabilul are obligaţia de plată
a impozitului pe profit în sumă de 2.000 lei.
115. Prevederile
art. 18 alin. (2) din Codul fiscal nu se aplică societăţilor în inactivitate
temporară înscrisă în registrul comerţului, conform prevederilor art. 237 din
Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare. In situaţia în care contribuabilii intră în
inactivitate temporară în cursul anului, prevederile art. 18 alin. (2) se
aplică pentru perioada cuprinsă între începutul anului şi data când societatea
înregistrează la oficiul registrului comerţului cererea de înscriere de
menţiuni. Dacă perioada de inactivitate temporară încetează în cursul anului,
contribuabilii aplică prevederile art. 18 alin. (2) de la data încetării
inactivităţii temporare, corespunzător cu perioada din an rămasă până la 31
decembrie.
116. Contribuabilii
înfiinţaţi în cursul anului nu intră sub incidenţa prevederilor art. 18 alin.
(2) pentru anul în care se înregistrează la oficiul registrului comerţului,
însă aceştia sunt obligaţi la determinarea impozitului
pe profit potrivit prevederilor titlului II «Impozitul
pe profit» din Codul fiscal. Nu intră sub incidenţa impozitului minim
societăţile care la data de 1 mai 2009 se aflau în inactivitate temporară şi
aceasta încetează în cursul anului 2009, pentru perioada aferentă de la
încetarea inactivităţii până la 31 decembrie 2009.
117. Contribuabilii
care se înfiinţează în cursul anului ca urmare a operaţiunilor de reorganizare
(fuziune, divizare etc.) aplică prevederile art. 18 alin. (2) de la data
înregistrării la oficiul registrului comerţului. In cazul în care
contribuabilii se înfiinţează prin fuziunea a două sau mai multe societăţi,
pentru determinarea impozitului minim datorat, veniturile totale anuale sunt
veniturile însumate ale societăţilor participante, înregistrate la data de 31
decembrie a anului precedent. In cazul în care contribuabilii se înfiinţează
prin divizarea unei societăţi, pentru determinarea impozitului minim datorat,
veniturile totale anuale se determină proporţional cu valoarea activelor şi
pasivelor transferate de către persoana juridică cedentă, conform proiectului
întocmit potrivit legii, care stabileşte şi criteriul de repartiţie a activelor
şi pasivelor transferate. In cazul fuziunilor prin absorbţie sau în cazul
divizărilor prin care activele şi pasivele se transferă către una sau mai multe
societăţi existente, pentru determinarea impozitului minim datorat de către
societăţile beneficiare, la veniturile totale anuale înregistrate la data de 31
decembrie a anului precedent, se iau în calcul şi veniturile totale anuale ale
societăţilor cedente, proporţional cu valoarea activelor şi pasivelor
transferate."
2. După punctul 491 se introduce un nou punct,
punctul 492, cu următorul cuprins:
„Codul fiscal:
[...]
t) în perioada 1 mai 2009-31 decembrie
2010, cheltuielile privind combustibilul pentru
vehiculele rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv pentru
transportul rutier de persoane, cu o greutate
maximă autorizată care să nu depăşească 3.500 kg şi care să nu aibă mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzând şi
scaunul şoferului, aflate în proprietatea sau în folosinţa contribuabilului, cu excepţia situaţiei în care vehiculele se
înscriu în oricare din următoarele categorii:
1. vehiculele utilizate exclusiv pentru:
intervenţie, reparaţii,
pază şi protecţie, curierat, transport de personal la şi de la locul de desfăşurare a
activităţii, precum şi vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de
agenţi de vânzări şi de agenţi de recrutare a forţei de muncă;
2. vehiculele utilizate pentru transportul de
persoane cu plată, inclusiv pentru activitatea de taxi;
3. vehiculele utilizate pentru închirierea către
alte persoane, inclusiv pentru desfăşurarea activităţii de instruire în cadrul
şcolilor de şoferi.
Norme metodologice:
492. Termenii şi
expresiile prevăzute la art. 21 alin. (4) lit. t) pct. 1 au semnificaţiile
prevăzute la pct. 451 din normele metodologice date în aplicarea art. 1451 din
Codul fiscal din titlul VI «Taxa pe valoarea adăugată»."
3. După punctul 571 se introduce un nou punct,
punctul 572, cu următorul cuprins:
„Codul fiscal:
(51) Prin
excepţie de la prevederile alin. (5), rezervele din reevaluarea mijloacelor
fixe, inclusiv a terenurilor, efectuată după data de 1 ianuarie 2004, care sunt
deduse la calculul profitului impozabil prin intermediul amortizării fiscale
sau al cheltuielilor privind activele cedate şi/sau casate, se impozitează
concomitent cu deducerea amortizării fiscale, respectiv la momentul scăderii
din gestiune a acestor mijloace fixe, după caz.
Norme metodologice:
572 . Nu intră sub
incidenţa prevederilor art. 22 alin. (51) din Codul fiscal rezervele reprezentând surplusul realizat din rezerve din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor,
efectuată după data de 1 ianuarie 2004, existente în sold în contul «1065» la
data de 30 aprilie 2009 inclusiv, care au fost deduse la calculul profitului
impozabil. Aceste rezerve se impozitează la momentul modificării destinaţiei
acestora potrivit prevederilor art. 22 alin. (5) din Codul fiscal."
B. Titlul III „Impozitul pe venit":
4. După punctul 39 se introduce un nou punct,
punctul 391, cu următorul cuprins:
„Codul fiscal:
Art. 48. [...] alin. (7) [...]
I1) în
perioada 1 mai 2009-31 decembrie 2010, cheltuielile privind combustibilul
pentru vehiculele rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv pentru
transportul rutier de persoane, cu o greutate maximă autorizată care să nu
depăşească 3.500 kg şi care să nu aibă mai mult de 9 scaune de pasageri,
incluzând şi scaunul şoferului, cu excepţia situaţiei în care vehiculele se
înscriu în oricare dintre următoarele categorii:
1. vehiculele utilizate exclusiv pentru:
intervenţie, reparaţii, pază şi protecţie, curierat, transport de personal la
şi de la locul de desfăşurare a activităţii, precum şi vehiculele special
adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de
agenţi de vânzări şi de agenţi de recrutare a forţei de muncă;
2. vehiculele utilizate pentru transportul de
persoane cu plată, inclusiv pentru activitatea de taxi;
3. vehiculele utilizate pentru închirierea către
alte persoane, inclusiv pentru desfăşurarea activităţii de instruire în cadrul
şcolilor de şoferi.
Norme metodologice:
391. Termenii şi
expresiile prevăzute la art. 48 alin. (7) lit. I1)
pct. 1 au semnificaţiile prevăzute la pct. 451 din normele metodologice date în
aplicarea art. 1451 din Codul fiscal din titlul VI «Taxa pe valoarea adăugată»."
C. Titlul VI „Taxa pe
valoarea adăugată"
5. După punctul 45 se introduce un nou punct,
punctul 451, cu următorul cuprins:
„Codul fiscal:
Limitări speciale ale dreptului de deducere
Art. 1451. - (1) In cazul vehiculelor
rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv
pentru transportul rutier de persoane, cu o greutate maximă autorizată care să
nu depăşească 3.500 kg şi care să nu aibă mai mult de 9 scaune de pasageri,
incluzând şi scaunul şoferului, nu se deduce taxa pe valoarea adăugată aferentă
achiziţiilor acestor vehicule şi nici taxa aferentă achiziţiilor de combustibil
destinat utilizării pentru vehiculele care au aceleaşi caracteristici, aflate
în proprietatea sau în folosinţa persoanei impozabile, cu excepţia vehiculelor
care se înscriu în oricare dintre următoarele categorii:
a) vehiculele utilizate exclusiv pentru:
intervenţie, reparaţii, pază şi protecţie, curierat, transport de personal la
şi de la locul de desfăşurare a activităţii, precum şi vehiculele special
adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de
agenţi de vânzări şi de agenţi de recrutare a forţei de muncă;
b) vehiculele utilizate pentru transportul de
persoane cu plată, inclusiv pentru activitatea de taxi;
c) vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plată, inclusiv pentru închirierea către alte
persoane, instruirea de către şcolile de şoferi, transmiterea folosinţei în
cadrul unui contract de leasing financiar sau operaţional;
d) vehiculele utilizate în scop comercial, respectiv
în vederea revânzării.
(2) Prin achiziţie
de vehicule, în sensul alin. (1), se
înţelege cumpărarea unui vehicul din România, importul sau achiziţia
intracomunitară a vehiculului.
(3) Prevederile alin. (1) şi (2) nu se aplică
pentru avansurile care au fost achitate înainte de data de 1 mai 2009 pentru
valoarea totală sau parţială a vehiculelor rutiere motorizate, dacă livrarea
acestora intervine după data de 1 mai 2009 inclusiv.
(4) Prevederile prezentului articol se aplică până
la data de 31 decembrie 2010 inclusiv.
(5) In cazul vehiculelor exceptate potrivit alin. (1)
se vor aplica regulile generale de deducere stabilite la art. 145 si art.
146-1471.
Norme metodologice:
451. (1) In aplicarea art. 1451 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, termenii şi expresiile de mai
jos au următoarele semnificaţii:
a) vehiculele utilizate
exclusiv pentru reparaţii şi/sau intervenţie reprezintă
vehiculele care pot fi înzestrate sau nu cu echipamente tehnice specifice, ce
deservesc personalul specializat în vederea reparării bunurilor, precum şi cele
utilizate pentru deplasarea în acţiuni de intervenţie;
b) vehiculele utilizate
exclusiv pentru pază şi protecţie sunt vehiculele
utilizate în vederea asigurării siguranţei obiectivelor, bunurilor şi valorilor
împotriva oricăror acţiuni ilicite care lezează dreptul de proprietate,
existenţa materială a acestora, precum şi protejării persoanelor împotriva
oricăror acte ostile care le pot periclita viaţa, integritatea fizică sau
sănătatea, potrivit prevederilor Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor,
bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, cu modificările şi completările
ulterioare;
c) vehiculele utilizate exclusiv pentru curierat reprezintă vehiculele care servesc la primirea, transportul şi
distribuirea scrisorilor, coletelor şi pachetelor;
d) vehiculele utilizate exclusiv drept care de
reportaj reprezintă vehiculele rutiere special
amenajate pentru a găzdui tehnica specifică pentru înregistrări audio-video sau
transmisii complexe video, audio şi/sau date prin unde hertziene sau medii
optice, capabile să efectueze producţii de televiziune sau radio înregistrate
sau transmise în direct sau să transmită la distanţă prin tehnologii de
radiofrecvenţă (radiorelee, transmisii prin satelit) sau prin fibră optică semnalul unei producţii de
televiziune sau de radio către alte care de reportaj sau către un telecentru
sau un sediu central de radiodifuziune;
e) vehiculele destinate
exclusiv utilizării de agenţi de vânzări reprezintă
vehiculele utilizate în cadrul activităţii unei persoane impozabile de către
angajaţii acesteia care se ocupă în principal cu prospectarea pieţei,
desfăşurarea activităţii de merchandising, negocierea condiţiilor de vânzare,
derularea vânzării bunurilor, asigurarea de servicii postvânzare şi
monitorizarea clienţilor. Se limitează deductibilitatea taxei la cel mult un
vehicul utilizat de fiecare agent de vânzări. In această categorie se cuprind
şi vehiculele de test-drive utilizate de dealerii auto;
f) vehiculele utilizate exclusiv pentru transportul personalului la şi de la locul de desfăşurare a activităţii reprezintă vehiculele utilizate de angajator pentru transportul
angajaţilor în scopul desfăşurării activităţii economice la si de
la reşedinţa acestora/locul convenit de comun acord la sediul angajatorului sau la şi de la sediul angajatorului la
locul în care se desfăşoară efectiv activitatea sau la şi de la reşedinţa
angajaţilor/locul convenit de comun acord la locul de desfăşurare a
activităţii, atunci când există dificultăţi evidente de a găsi alte mijloace de
transport şi există un acord colectiv între angajator şi angajaţi prin care
angajatorul se obligă să asigure gratuit acest transport;
g) vehiculele utilizate
exclusiv de agenţi de recrutare a forţei de muncă sunt
vehiculele utilizate în cadrul activităţii agenţiilor
de plasare a forţei de muncă de către personalul care se ocupă în principal cu
recrutarea şi plasarea forţei de muncă. Se limitează deductibilitatea taxei la
cel mult un vehicul utilizat de fiecare agent de recrutare a forţei de muncă.
(2) In sensul art. 1451 alin. (1) lit. c) din
Codul fiscal, prin vehicule utilizate pentru
prestarea de servicii cu plată se înţelege
vehiculele care contribuie în mod esenţial la prestarea directă a serviciilor
cu plată şi fără de care serviciile nu pot fi
efectuate."
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea