HOTARARE Nr. 510 din 21 august 1998
privind aprobarea Metodologiei-cadru pentru gestionarea resurselor umane in
administratia publica centrala
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 309 din 26 august 1998
In temeiul prevederilor art. 26 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 154/1998
privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a
indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Metodologia-cadru pentru gestionarea resurselor umane in
administratia publica centrala, prevazuta in anexa care face parte integranta
din prezenta hotarare.
Art. 2
In baza metodologiei-cadru prevazute la art. 1, in termen de 15 zile de la
data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, Departamentul pentru
Administratie Publica Locala, precum si ordonatorii principali de credite
bugetare vor inainta Guvernului spre aprobare metodologiile prevazute la art.
12 din Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in
sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de
demnitate publica, dupa consultarea consiliilor judetene si a consiliilor
locale, respectiv a sindicatelor sau a reprezentantilor angajatilor.
Art. 3
Metodologiile prevazute la art. 2 vor fi inaintate Guvernului spre aprobare
de catre ministerele care reprezinta autoritatea de reglementare pentru
activitatile (subsistemele) cuprinse in anexa nr. 1 la Legea nr. 154/1998.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
ANEXA 1
METODOLOGIA-CADRU
pentru gestionarea resurselor umane in administratia publica centrala
Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in
sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de
demnitate publica prevede, la art. 26, ca Ministerul Muncii si Protectiei
Sociale "elaboreaza metodologia-cadru pentru gestionarea resurselor umane
in administratia publica centrala".
Conditia esentiala pentru ca metodologia-cadru sa fie aplicata corect si
obiectiv este ca la nivelul institutiilor din administratia publica centrala sa
se manifeste un management performant.
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Metodologia-cadru pentru gestionarea resurselor umane in administratia
publica centrala, denumita in continuare metodologia-cadru, are in vedere
urmatoarele obiective:
a) sa asigure fundamentarea riguroasa, pe criterii de performanta, a
politicilor de gestionare a personalului in sectorul administratiei publice
centrale;
b) sa creeze conditiile pentru monitorizarea aplicarii politicilor de
personal;
c) sa promoveze schimbarea de atitudine a salariatilor din administratia
publica centrala, in vederea cresterii profesionalismului acestora si obtinerii
de performante superioare.
Art. 2
(1) Aplicarea metodologiei-cadru se face in conditiile si in contextul
strategiei de perspectiva si ale programelor si proiectelor de dezvoltare a
institutiilor administratiei publice centrale.
(2) In vederea aplicarii prevederilor Legii nr. 154/1998 sunt necesare
actiuni care vizeaza:
a) perfectionarea structurilor de organizare ale administratiei publice
centrale, ca premisa pentru un management performant;
b) detalierea obiectivelor strategice ale institutiilor administratiei
publice centrale si stabilirea calendarului aferent programului de
implementare;
c) revizuirea regulamentelor de organizare si functionare a institutiilor
administratiei publice centrale, in vederea crearii cadrului pentru o
gestionare eficienta a resurselor umane.
Art. 3
Metodologia-cadru se aplica ministerelor, altor organe de specialitate din
subordinea Guvernului ori a ministerelor, precum si personalului din serviciile
Presedintiei si din aparatul de lucru al Guvernului.
Art. 4
In aplicarea prevederilor metodologiei-cadru vor fi consultate, dupa caz,
sindicatele sau reprezentantii angajatilor atat in procesul de elaborare a
criteriilor de stabilire a salariilor de baza intre limite, cat si pe timpul
desfasurarii proceselor de evaluare a performantelor individuale.
CAP. 2
Continutul metodologiei-cadru
Art. 5
Principalele obiective ale metodologiei-cadru sunt: planificarea resurselor
umane, recrutarea si selectia personalului, evaluarea performantei individuale
profesionale, motivarea si salarizarea personalului, pregatirea si
perfectionarea, comunicarea si relatiile interpersonale.
Art. 6
In vederea aplicarii metodologiei-cadru la nivelul institutiilor
administratiei publice centrale, se va elabora un program care sa includa
urmatoarele etape:
a) analiza-diagnostic a functiei de gestionare a resurselor umane, in
scopul evaluarii politicilor de personal promovate pana in prezent; pentru
aceasta se vor evalua rezultatele obtinute cu fiecare din politicile/practicile
de gestionare a resurselor umane utilizate;
b) ajustarea sau, dupa caz, regandirea politicilor/practicilor de
gestionare a resurselor umane, pe baza concluziilor desprinse din derularea
analizei-diagnostic, astfel incat:
- sa se asigure cresterea eficientei activitatii institutiei publice;
- sa se armonizeze cu obiectivele strategice generale ale institutiei
administratiei publice centrale;
- sa fie exprimate clar, cuantificabil obiectivele activitatii de
gestionare a resurselor umane;
- sa fie usor de urmarit si de masurat rezultatele analizei-diagnostic;
- sa fie coerente intre ele, generand o gestionare moderna, eficienta a
resurselor umane;
- sa fie rezultatul dialogului cu partenerii sociali;
c) angrenarea politicilor de personal in politica generala a institutiei
publice.
CAP. 3
Activitati, obiective si etape in gestionarea resurselor umane
Art. 7
(1) Planificarea resurselor umane urmareste asigurarea institutiilor
administratiei publice centrale cu potentialul uman adecvat obiectivelor
strategice generale.
(2) In vederea planificarii resurselor umane vor fi parcurse urmatoarele
etape:
a) definirea nevoilor actuale si de perspectiva de posturi, care sa tina
seama de atribute ca: flexibilitate, creativitate, adaptabilitate la schimbare;
b) elaborarea planurilor de cariera pentru fiecare angajat si, impreuna cu
acesta, in concordanta cu perspectivele de dezvoltare viitoare a institutiei
publice, si abilitatile, competentele prezente si potentialul persoanei;
c) monitorizarea planurilor de cariera si reajustarea lor la schimbarile
majore intervenite.
Art. 8
(1) Recrutarea si selectia personalului se fac in scopul angajarii de
personal adecvat din punct de vedere al competentei si al calitatii umane.
(2) Principalele etape ale recrutarii si selectiei personalului sunt:
a) elaborarea de criterii clare, masurabile, concordante cu obiectivele,
specificul activitatii si cu profilul postului;
b) alegerea practicilor si a tehnicilor de recrutare/selectie in
conformitate cu legislatia in vigoare;
c) monitorizarea rezultatelor recrutarii/selectiei si reajustarea
criteriilor/practicilor si tehnicilor de recrutare/selectie.
Art. 9
(1) Activitatea de evaluare a performantelor profesionale individuale a
resurselor umane urmareste fundamentarea riguroasa, continua si dinamica a
politicii proprii institutiei publice in domeniul resurselor umane.
(2) Principalele etape ale activitatii de evaluare a performantelor
profesionale individuale ale resurselor umane sunt:
a) elaborarea normelor de evaluare a performantei profesionale individuale
in functie de cerintele postului;
b) definirea standardelor de performanta;
c) alegerea tehnicilor/practicilor de evaluare;
d) monitorizarea rezultatelor evaluarii si determinarea evolutiei
performantei profesionale individuale in timp.
Art. 10
(1) Motivarea si salarizarea personalului urmaresc adecvarea performantelor
profesionale individuale la resursele financiare disponibile, astfel incat
personalul institutiilor administratiei publice sa desfasoare o activitate
eficienta.
(2) Principalele etape in motivarea si salarizarea personalului sunt:
a) elaborarea principiilor, instrumentelor, strategiilor de motivare si
salarizare;
b) alegerea tehnicilor/practicilor de motivare si salarizare adecvate la
obiectivele si specificul activitatii;
c) monitorizarea rezultatelor motivarii si salarizarii;
d) raportarea principiilor, tehnicilor, metodelor si a strategiilor
utilizate la cele ale altor institutii publice.
Art. 11
(1) Pregatirea si perfectionarea personalului urmaresc cresterea
abilitatilor, competentelor si cunostintelor personalului pentru a raspunde cat
mai eficient la realizarea obiectivelor institutiei publice.
(2) Etapele principale necesare pregatirii si perfectionarii personalului
sunt:
a) definirea profilului viitor al competentelor si abilitatilor pentru
fiecare din posturile organigramei;
b) adecvarea nevoilor viitoare cu planul de cariera al fiecarei persoane si
elaborarea planului de pregatire/perfectionare, in functie de resursele
disponibile;
c) monitorizarea raportului rezultate/cost obtinut in urma activitatii de
pregatire/perfectionare;
d) elaborarea programelor/strategiei de pregatire continua a personalului,
prin elaborarea unui plan de pregatire continua pentru fiecare salariat si evaluarea
resurselor financiare necesare.
Art. 12
(1) Activitatea de comunicare si relatii interpersonale urmareste
asigurarea unui climat organizational adecvat desfasurarii activitatii cu
maximum de randament si rezultate.
(2) Principalele etape in activitatea de comunicare si relatii
interpersonale sunt:
a) adecvarea tehnicilor/metodelor de comunicare la specificul institutiei
publice;
b) definirea palierelor de comunicare formala si asigurarea transparentei
informationale;
c) elaborarea mecanismelor de rezolvare a conflictelor.
Art. 13
Responsabilitatea gestionarii eficiente a resurselor umane revine atat
compartimentelor de gestionare a resurselor umane, cat si conducerii
institutiilor din administratia publica centrala.
CAP. 4
Competente institutionale
Art. 14
In conformitate cu prevederile Legii nr. 154/1998, se stabilesc urmatoarele
competente institutionale:
a) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, in calitate de elaborator al
metodologiei-cadru, va actiona pentru:
- pregatirea personalului din institutiile apartinand administratiei
publice centrale, in vederea intelegerii si aplicarii corecte a prevederilor
din lege si din metodologia-cadru;
- monitorizarea desfasurarii procesului de aplicare a prevederilor
metodologiei-cadru;
- consultarea, dupa caz, a sindicatelor sau a reprezentantilor angajatilor
in stabilirea programului de implementare a metodologiilor de gestionare a
resurselor umane;
b) ordonatorii principali de credite vor intreprinde masuri de aplicare a
prevederilor metodologiei cadru, intocmind planuri de implementare a
metodologiilor de gestionare a resurselor umane, potrivit specificului fiecarei
activitati (subsistem);
c) Institutul National de Cercetare Stiintifica in Domeniul Muncii si
Protectiei Sociale si Institutul Roman de Management pot oferi consultanta si
pot participa, in colaborare cu Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, la
pregatirea personalului de specialitate din institutiile apartinand administratiei
publice centrale, care va aplica in unitatile proprii prevederile
metodologiilor de gestionare a resurselor umane.