HOTARARE Nr. 533 din 1 august 1991
privind reorganizarea unor statiuni didactice - experimentale in agricultura ca
regii autonome
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 141 din 24 iunie 1992
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza regiile autonome didactice-experimentale avand denumirea,
patrimoniul si sediul prevazute in anexa nr. 1.
Regiile autonome prevazute la alineatul precedent sunt persoane juridice si
functioneaza pe baza de gestiune economica si autonomie financiara.
Art. 2
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei indeplineste fata de regiile
autonome prevazute in anexa nr. 1 atributiile ministerului de resort.
Ministerul Invatamantului si Stiintei si Ministerul Economiei si Finantelor
reprezinta interesele statului in consiliile de administratie ale regiilor.
Art. 3
Obiectul de activitate al regiilor autonome didactice-experimentale il
constituie: instruirea teoretica si practica a studentilor in campuri didactice
si exploatari zootehnice, dotate cu echipamente tehnologice moderne;
desfasurarea activitatii de cercetare de catre cadre didactice si studenti;
producerea de seminte si material saditor; reproductia si selectia animalelor;
industrializarea si valorificarea produselor agricole vegetale si animale;
transportul materiilor prime si produselor cu mijloace proprii; export-import
de produse si tehnologii moderne.
Art. 4
Patrimoniul regiilor autonome se constituie prin preluarea activului si
pasivului de la statiunile didactice-experimentale prevazute in anexa nr. 1,
care se desfiinteaza.
Valoarea patrimoniului initial al regiilor autonome va fi definitivata in
conformitate cu normele legale in vigoare, in termen de 30 de zile, dupa
deducerea valorii mijloacelor didactice si de cercetare, care trec in
administrarea institutiilor de invatamant superior.
In exercitarea dreptului de proprietate, regiile poseda, folosesc si dispun
in mod autonom, in conditiile legii, de bunurile pe care le au in patrimoniu
pentru realizarea obiectului lor de activitate si beneficiaza de rezultatele
utilizarii acestora.
Art. 5
Regiile autonome detin in administrare terenurile prevazute in anexa nr. 2.
Art. 6
Regiile autonome care se infiinteaza prin prezenta hotarare isi desfasoara
activitatea in baza Legii nr. 15/1990 si in conformitate cu regulamentele de
organizare si functionare prevazute in anexele nr. 3.1 - 3.4*).
--------------
*) Anexele nr. 3.1 - 3.4 se comunica tuturor unitatilor interesate.
Regulamentul-cadru al regiilor autonome infiintate potrivit art. 1 este cuprins
in anexa nr. 3.
Art. 7
Regiile autonome didactice-experimentale au in structura lor sectoare,
ferme, laboratoare, ateliere, colective de cercetare si dezvoltare, proiectare,
precum si oficii de calcul, care contribuie la realizarea obiectului lor de
activitate.
Art. 8
Personalul trecut la regiile autonome care se infiinteaza se considera
transferat in interesul serviciului. Personalul incadrat cu salariu mai mic are
dreptul, timp de 3 luni, la diferenta pana la salariul avut si la sporul de
vechime, dupa caz.
Art. 9
Anexele nr. 1, 2 si 3.1 - 3.4, fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 10
Pe data prezentei hotarari, H.C.M. nr. 23 din 15 ianuarie 1975 si art. 8
din Hotararea Guvernului nr. 262/1990 se abroga.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
LISTA
regiilor autonome didactice-experimentale care se infiinteaza
----------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea regiei Sediul Patrimoniul Denumirea unitatii
crt. autonome initial la economice de
31.12.1990 de stat care se
- mii lei- desfiinteaza
----------------------------------------------------------------------------
1. Regia Autonoma Comuna Total: 51342 Statiunea
Didactica-
Didactica- Belciugatele, Mijloace fixe: 40099 Experimentala
Experimentala judetul Mijloace Belciugatele
Belciugatele circulante 11243
2. Regia Autonoma Municipiul Total: 27132 Statiunea
Didactica-
Didactica- Cluj-Napoca, Mijloace fixe: 22461 Experimentala
Experimentala Calea Floresti Mijloace Manastur
Manastur nr. 56, circulante: 4671
judetul Cluj
3. Regia Autonoma Municipiul Total: 52292 Statiunea
Didactica-
Didactica- Iasi, Aleea Mijloace fixe: 46091 Experimentala
Experimentala Iasi Mihail Mijloace Iasi
Sadoveanu nr. 9, circulante: 6021
judetul Iasi
4. Regia Autonoma Municipiul Total: 76170 Statiunea
Didactica-
Didactica- Craiova, Mijloace fixe: 66816 Experimentala
Experimentala Calea Mijloace Craiova
Craiova Bucuresti nr. 264, circulante: 9354
judetul Dolj
----------------------------------------------------------------------------
ANEXA 2
LISTA
privind terenurile date in administrarea regiilor autonome infiintate
----------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea regiei autonome Suprafata terenului (ha)
----------------------------------------
crt. Fond funciar Agricol din care:
arabil
----------------------------------------------------------------------------
1. Regia Autonoma Didactica- 3776 3581 3443
Experimentala Belciugatele
2. Regia Autonoma Didactica- 1849 1790 1728
Experimentala Manastur
3. Regia Autonoma Didactica- 1182 1037 706
Experimentala Iasi
4. Regia Autonoma Didactica- 542 466 96
Experimentala Craiova
----------------------------------------------------------------------------
ANEXA 3
REGULAMENT
de organizare si functionare a Regiei Autonome Didactice-Experimentale ........
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Regia Autonoma .............. este persoana juridica care functioneaza pe
baza de gestiune economica si autonomie financiara, desfasurandu-si activitatea
pe baza prezentului regulament.
Art. 2
Sediul regiei este in ....................
CAP. 2
Obiectul de activitate al regiei autonome
Art. 3
Obiectul de activitate al regiei este:
a) instruirea teoretica si practica a studentilor in campuri didactice si
exploatari zootehnice dotate cu echipamente tehnologice moderne;
b) efectuarea de cercetari fundamentale si aplicative de catre cadre
didactice si studenti;
c) producerea de seminte si material saditor;
d) reproductia si selectia animalelor;
e) producerea, industrializarea si valorificarea produselor agricole
vegetale si animale si de alta natura;
f) export-import de produse si tehnologii moderne;
g) transportul materiilor prime si produselor agricole cu mijloace proprii.
CAP. 3
Organizarea instruirii teoretice si practice a studentilor din Institutul
agronomic "Nicolae Balcescu" Bucuresti in regie
Art. 4
Pregatirea practica a studentilor face parte integranta din procesul
instructiv-educativ si se desfasoara cu prioritate in cadrul statiunii
didactice-experimentale.
Art. 5
Scopul instruirii practice a studentilor este ca, in functie de specificul
profilurilor si specializarilor, sa asigure studentilor insusirea cunostintelor
si deprinderilor necesare exercitarii eficiente a viitoarei profesii, a unei
temeinice pregatiri practice prin participarea nemijlocita la activitatea de
cercetare stiintifica din campuri didactice si exploatari zootehnice dotate cu
echipamente tehnologice moderne.
Art. 6
Instruirea practica a studentilor din invatamantul superior agronomic se
efectueaza pe baza programelor analitice de practica, intocmite de cadrele de
specialitate, in conformitate cu prevederile planurilor de invatamant ale
facultatilor respective.
Art. 7
In timpul efectuarii practicii studentilor, in cadrul regiei,
responsabilitatea instruirii studentilor revine in exclusivitate cadrelor didactice
si indrumatorilor grupurilor de studenti, precum si specialistilor regiei.
- Indrumatorii de practica raspund direct, de indrumarea studentilor la
practica, de asigurarea conditiilor de practica si participa la actiunea de
verificare a cunostintelor si acordarea calificativului de practica.
Art. 8
Regia autonoma are obligatia sa asigure conditiile concrete de desfasurare
a practicii; anual vor fi incheiate contracte intre regia autonoma si
institutia de invatamant superior, in care se vor preciza:
- facultatea ( anul si eventual grupa) studentilor pentru care se incheie
contractul;
- perioada in care urmeaza sa se desfasoare practica si programul orar de
practica;
- fermele, sectoarele, laboratoarele, campurile didactice in care se va
efectua practica si lucrarile la care vor lua parte studentii;
- obligatiile partilor in ce priveste transportul studentilor, asigurarea
echipamentului de protectie, cazarea, masa;
- numele cadrelor didactice indrumatoare;
- numele specialistilor indrumatori din partea regiei;
- data si locul in care se face examinarea studentilor;
Art. 9
Pentru situatii concrete in care studentii executa lucrari care presupun
plata lor, aceasta se va face in conditiile regulamentelor in vigoare;
Art. 10
Decontarile reciproce intre institutul de invatamant superior agronomic si
regia autonoma se efectueaza respectand cadrul legislativ in vigoare.
Art. 11
Activitatea de cercetare stiintifica a cadrelor didactice si a studentilor
ce se va desfasura in cadrul regiei autonome se efectueaza respectand cadrul
legislativ in vigoare.
Art. 12
Activitatea de cercetare stiintifica a cadrelor didactice si a studentilor
se va desfasura in cadrul regiei autonome in conformitate cu reglementarile in
vigoare si in baza unui program comun al Ministerului Agriculturi si
Alimentatiei si Ministerul Invatamantului si Stiintei.
CAP. 4
Patrimoniul
Art. 13
Regia autonoma are un patrimoniu de .......... mii lei, potrivit bilantului
contabil incheiat la 31.12.1990, si se va corecta pe baza reevaluarii, in
conditiile prevazute de lege.
CAP. 5
Structura regiei autonome
Art. 14
Regia autonoma are in structura sa sectoare si ferme de productie,
laboratoare, campuri experimentale, ateliere colective de cercetare-proiectare
si oficii de calcul.
Art. 15
Structura organizatorica se stabileste de consiliul de administratie al
regiei.
CAP. 6
Organele de conducere ale regiei autonome
Art. 16
Conducerea se asigura de consiliul de administratie, numit de Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei.
Art. 17
Componenta consiliului de administratie este urmatoarea:
- directorul general - presedintele consiliului de administratie;
- un reprezentant al Ministerului Agriculturii si Alimentatiei;
- un reprezentant al Ministerului Invatamantului si Stiintei;
- un reprezentant al Ministerului Economiei si Finantelor;
- ingineri, tehnicieni, economisti si juristi specializati in domeniul de
activitate al regiei.
Art. 18
Consiliul de administratie al regiei isi desfasoara activitatea in
conformitate cu propriul sau regulament de organizare si functionare si
hotaraste in toate problemele ce privesc activitatea regiei, cu exceptia celor
care, potrivit legii, sunt date in competenta altor organe.
Art. 19
Consiliul de administratie exercita urmatoarele atributii:
a) aproba structura organizatorica si functionala a regiei;
b) hotaraste asupra investitiilor ce urmeaza a fi realizate potrivit
obiectului de activitate al regiei, care se finanteaza din surse proprii,
credite bancare sau alocatii de la buget;
c) aproba bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul contabil, contul de
profit si pierderi;
d) aproba utilizarea fondului valutar;
e) raspunde de administrarea legala si eficienta a intregului patrimoniu;
f) aproba asocierea, potrivit legii, cu persoane fizice si juridice din
tara si din strainatate;
g) asigura si raspunde de respectarea reglementarilor legale privind
protectia mediului inconjurator;
h) negociaza, in conditiile prevazute de lege, salariile personalului
regiei si stabileste sistemul de recompensare;
i) hotaraste asupra constituirii de noi subunitati, in conditiile prevazute
de lege;
j) elaboreaza propriul sau regulament de organizare si functionare;
k) aproba regulamentele ce privesc activitatea regiei si personalul
acesteia;
l) aproba si urmareste realizarea programelor de dotare a subunitatilor cu
tehnologii si utilaje noi;
m) aproba programul de pregatire a cadrelor regiei.
Art. 20
Membrii consiliului de administratie:
a) se numesc pentru o perioada de 4 ani, iar jumatate din ei pot fi
inlocuiti la fiecare 2 ani;
b) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie sau
participa la societati comerciale cu care regia intretine relatii de afaceri
sau are interese contrare;
c) isi pastreaza calitatea de angajati in institutia de la care provin si
toate drepturile si obligatiile derivand din aceasta calitate;
d) sunt platiti cu o indemnizatie stabilita de consiliul de administratie
pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate.
Art. 21
Consiliul de administratie poate propune Ministerului Agriculturii si
Alimentatiei inlocuirea unui membru necorespunzator.
Art. 22
In prima luna a fiecarui an, consiliul de administratie prezinta
Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, un raport asupra activitatii
desfasurate de regie in anul precedent si asupra programului de activitate
pentru anul in curs.
Art. 23
Activitatea curenta a regiei este condusa de un director general numit de
consiliul de administratie, cu avizul Ministerului Agriculturii si
Alimentatiei.
Art. 24
Directorul general al regiei exercita urmatoarele atributii principale:
a) conduce intreaga activitate a regiei, aplicand legile, regulamentele si
instructiunile in vigoare;
b) executa toate dispozitiile care emana din hotararea consiliului de
administratie;
c) reprezinta regia in raporturile cu persoanele fizice si juridice, precum
si in fata organelor jurisdictionale, in care scop poate da imputernicire de
reprezentare si altor persoane din cadrul regiei;
d) urmareste cresterea eficientei economice a activitatii regiei, imbunatatirea
nivelului tehnic al productiei si produselor, folosirea eficienta a
capacitatilor de productie si imbunatatirea calitatii produselor rezultate din
activitatea regiei;
e) asigura controlul activitatii economico-financiare si gestionare de fond
a regiei;
f) angajeaza si concediaza personalul regiei si aplica acestuia sanctiunile
disciplinare prevazute de lege;
g) supune anual consiliului de administratie, in termen de 30 de zile de la
incheierea anului financiar, raportul cu privire la activitatea regiei,
bilantul, contul de profit si pierderi pe anul precedent, precum si proiectul
de programe de activitate si proiectul de buget al regiei pe anul urmator.
CAP. 7
Bugetul si administrarea acestuia
Art. 25
Regia intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul contabil
si contul de profit si pierderi, dupa modelele stabilite de Ministerul
Economiei si Finantelor.
Bilantul contabil anual si contul de profit si pierderi se aproba de
Ministerul Economiei si Finantelor si se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 26
Regia trebuie sa acopere cu veniturile provenite din activitatea sa toate
cheltuielile, inclusiv dobanzile, amortizarea investitiilor si rambursarea
creditelor si sa obtina profit.
Cheltuielile vor putea depasi veniturile numai pentru motive temeinice -
indeosebi pentru executarea de lucrari si servicii in interes public - cu
aprobarea pentru fiecare caz in parte a ministrului de stat, ministru al
economiei si finantelor, pe baza propunerii Ministerului Agriculturii si
Alimentatiei. In asemenea cazuri, odata cu aprobarea, se vor stabili cuantumul
si sursele de compensare a pierderilor suferite de regie.
Art. 27
Din veniturile realizate, dupa acoperirea cheltuielilor, regia constituie:
fondul de rezerva, fondul propriu de cercetare, dezvoltare, fondul pentru
investitii si inovatii si asigura sumele necesare satisfacerii unor necesitati
social-culturale si sportive ori perfectionare-reciclare a personalului angajat,
precum si pentru cointeresarea prin premiere a acestuia, plateste impozitele,
taxele, cotele de asigurari si securitate sociala si celelalte varsaminte
prevazute de lege.
Consiliul de administratie al regiei poate hotari si crearea altor fonduri
in afara celor mentionate la alineatul precedent.
Partea din venituri ramasa dupa constituirea fondurilor proprii si
efectuarea platilor mentionate la alin. 1 reprezinta profitul net al regiei.
Din acest profit, 5% se utilizeaza pentru constituirea unui fond de participare
a angajatilor la profituri, iar restul se varsa la bugetul administratiei
centrale de stat.
Art. 28
Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, mijloacele regiei nu sunt suficiente, regia poate contracta credite
financiare cu Banca Nationala a Romaniei sau alta banca, in valoare de cel mult
20% din veniturile brute realizate in anul precedent.
Pentru acoperirea eventualelor deficite, regia poate beneficia de subventii
de la bugetul administratiei centrale de stat ori poate contracta credite
bancare.
Art. 29
Regia hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi realizate,
potrivit obiectului sau de activitate si care se finanteaza din surse proprii,
credite bancare sau alocatii de la bugetul administratiei centrale de stat.
Contractarea de credite pentru investitii mai mari de 50 mil. lei se
efectueaza pe baza aprobarii prealabile a ministrului de stat, ministrul
economiei si finantelor.
Art. 30
Operatiunile de incasari si plati ale regiei se efectueaza prin conturi
deschise la banci.
In limitele celor stabilite de Banca Nationala a Romaniei, pentru
necesitati curente regia poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei
si in valuta prin casieria proprie.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin
unitatile Bancii Romane de Comert Exterior sau alte banci.
CAP. 8
Relatiile regiei
Art. 31
Relatiile comerciale ale regiei cu alte regii si societati comerciale, cu
alte institute de invatamant superior si de cercetare agricola, precum si cu
statul se desfasoara pe baza contractuala.
Art. 32
In relatiile cu tertii, regia practica preturi libere, negociate cu
respectarea prevederilor legii.
Art. 33
Intre subunitatile regiei exista relatii de colaborare, in vederea
realizarii obiectului de activitate al acesteia.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 34
Litigiile de orice fel in care regia este parte sunt de competenta
instantelor judecatoresti de drept comun.
Art. 35
Prin regulamente interne, aprobate de consiliul de administratie, se vor
reglementa:
a) relatiile de colaborare intre subunitati si normele tehnologice de
realizare a produselor regiei;
b) angajarea, salarizarea, promovarea si stimularea salariatilor regiei;
c) atributiile compartimentelor functionale si ale personalului din cadrul
regiei;
d) normele de ordine si disciplina;
e) circulatia documentelor, datelor si informatiilor;
f) folosirea si intretinerea mijloacelor tehnice din dotare.
Elaborarea regulamentelor interne se va face cu respectarea dispozitiilor
legale, pentru fiecare domeniu de activitate supus reglementarii.
Art. 36