HOTARARE Nr. 539 din 9 iunie 2005
pentru aprobarea Nomenclatorului institutiilor de asistenta sociala si a
structurii orientative de personal, a Regulamentului-cadru de organizare si
functionare a institutiilor de asistenta sociala, precum si a Normelor
metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 68/2003
privind serviciile sociale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 535 din 23 iunie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 30, al
art. 31 alin. (2) si al art. 49 din Legea nr. 705/2001 privind sistemul
national de asistenta sociala, al art. 16 alin. (1) si al art. 61 din Ordonanta
Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 515/2003, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Nomenclatorul institutiilor de asistenta sociala si structura orientativa
de personal, prevazute in anexa nr. 1.
Art. 2
Institutiile de asistenta sociala infiintate potrivit legii se organizeaza
ca unitati specializate, publice sau private, care asigura, in principal,
gazduire, ingrijire sociala si medicala, asistenta, ocrotire, activitati de
recuperare, reabilitare si reinsertie sociala pentru copil, familie, persoane
cu handicap, persoane varstnice, precum si pentru alte persoane aflate in
dificultate.
Art. 3
(1) Tipurile de unitati specializate prevazute la art. 2 se organizeaza,
potrivit anexei nr. 1, in functie de categoriile de beneficiari, de situatia in
care acestia se afla, de serviciile oferite si de durata acordarii acestora.
(2) Acordarea serviciilor sociale in sistem rezidential institutionalizat
are in vedere gazduirea pe perioada nedeterminata. Unitatile specializate din
aceasta categorie pot fi camine, centre de ingrijire si asistenta, centre de
plasament, locuinte protejate si altele.
Art. 4
(1) Serviciile sociale acordate in unitatile specializate se realizeaza de
personal calificat, cu responsabilitati si competente specifice.
(2) Structura orientativa de personal pentru unitatile specializate se
stabileste in functie de numarul de beneficiari, de gradul de dependenta al acestora
si de specificul serviciilor oferite.
Art. 5
Anexa nr. 1 la prezenta hotarare poate fi modificata si/sau completata la
propunerea furnizorilor de servicii sociale sau a autoritatilor cu atributii in
domeniu, prin ordin al ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei,
care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 6
Se aproba Regulamentul-cadru de organizare si functionare a institutiilor
de asistenta sociala, prevazut in anexa nr. 2.
Art. 7
Regulamentul-cadru de organizare si functionare a institutiilor de
asistenta sociala are la baza urmatoarele criterii minime:
a) furnizarea serviciilor sociale in vederea indeplinirii obiectivelor
stabilite in actul de infiintare, in conformitate cu strategiile si politicile
in domeniu;
b) orientarea activitatii in interesul superior al beneficiarilor si
asigurarea participarii acestora in procesul de furnizare a serviciilor
sociale;
c) utilizarea instrumentelor standardizate de lucru si a personalului calificat,
in vederea indeplinirii obiectivelor stabilite in actul de infiintare;
d) existenta resurselor umane, materiale si financiare, precum si
preocuparea pentru asigurarea continuitatii serviciilor sociale furnizate;
e) preocuparea pentru indeplinirea standardelor de calitate si pentru
cresterea calitatii serviciilor sociale furnizate;
f) existenta unei structuri organizatorice cu atributii si responsabilitati
definite in vederea indeplinirii eficiente a obiectivelor stabilite in actul de
infiintare.
Art. 8
(1) Institutiile de asistenta sociala infiintate si organizate in
conditiile legii au obligatia de a elabora regulamentul propriu de organizare
si functionare.
(2) Regulamentele proprii de organizare si functionare ale institutiilor de
asistenta sociala se elaboreaza in conformitate cu standardele de calitate
pentru servicii sociale furnizate in institutiile respective.
(3) Regulamentele proprii de organizare si functionare ale institutiilor de
asistenta sociala se aproba, pe baza prevederilor prezentei hotarari, de catre
consiliile judetene, consiliile locale, respectiv de persoane juridice care
infiinteaza astfel de institutii.
(4) Regulamentele proprii de organizare si functionare ale institutiilor de
asistenta sociala din domeniile protectiei si promovarii drepturilor copilului,
protectiei speciale a persoanelor cu handicap si al prevenirii si combaterii
violentei in familie se aproba de catre consiliile judetene, consiliile locale
si de persoanele juridice prevazute de lege, precum si pe baza prevederilor
regulamentelor-cadru specifice.
Art. 9
(1) In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari, institutiile de asistenta sociala care functioneaza la acea data au
obligatia de a armoniza regulamentele proprii de organizare si functionare cu
prevederile Regulamentului-cadru de organizare si functionare a institutiilor
de asistenta sociala.
(2) Regulamentele proprii de organizare si functionare ale institutiilor de
asistenta sociala infiintate si organizate de catre furnizorii privati de
servicii sociale se elaboreaza cu respectarea prevederilor Regulamentului-cadru
de organizare si functionare a institutiilor de asistenta sociala, cu exceptia
celor referitoare la organele de conducere si administrare.
Art. 10
Se aproba Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, prevazute in anexa nr. 3.
Art. 11
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 12
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga art. 1 si anexa
nr. 1 si se modifica in mod corespunzator art. 4 din Hotararea Guvernului nr.
1.024/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, precum si a
Metodologiei de acreditare a furnizorilor de servicii sociale, publicata in
Monitorul Oficial al Romanie, Partea I, nr. 682 din 29 iulie 2004.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul muncii, solidaritatii
sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
p. Ministrul administratiei si internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Doina-Elena Dascalu,
secretar de stat
ANEXA 1*)
*) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.
NOMENCLATORUL
institutiilor de asistenta sociala si structura orientativa de personal
______________________________________________________________________________
| CATEGORII DE | TIPURI DE UNITATI SPECIALIZATE SI | STRUCTURA ORIENTATIVA DE
|
| BENEFICIARI | SERVICIILE SOCIALE ACORDATE | PERSONAL
|
|_______________|___________________________________|__________________________|
|1. COPII |1.1. Centre de plasament |- sef centru
|
| SEPARATI |(centre cu module de tip familial, |- coordonator centru
|
| SAU CU RISC |centre/case de tip familial, |- medic medicina
generala/|
| DE SEPARARE |apartamente pentru tinerii care |medic specialist
|
| DE PARINTI |urmeaza sa paraseasca sistemul de |- psiholog/psihopedagog
|
| |protectie, centre specializate |special
|
| |pentru copiii cu dizabilitati, |- asistent social
|
| |centre specializate pentru copiii |- logoped
|
| |care savarsesc fapte penale si nu |- defectolog
|
| |raspund penal s.a.) |- kinetoterapeut |
| |Tipuri de servicii sociale: |- fizioterapeut/
|
| |- gazduire pe perioada |fiziokinetoterapeut
|
| |nedeterminata |- asistent medical
|
| |- asistenta medicala si ingrijire |- asistent medical
|
| |- suport emotional si dupa caz, |fizioterapie
|
| |consiliere psihologica |- asistenta
puericultoare/|
| |- recuperare si reabilitare |educator puericultor
|
| |- educare |- educator/educator
|
| |- socializare si petrecere a |specializat
|
| |timpului liber |- pedagog social/pedagog
|
| |- reintegrare familiala si |de recuperare
|
| |comunitara |- instructor de educatie
|
| | |- interpret in limbaj
|
| | |mimico-gestual
|
| | |- maseur
|
| | |- infirmiera
|
| | |- personal administrativ
|
|
|___________________________________|__________________________|
| |1.2. Centre de primire in regim de |- sef centru |
| |urgenta |- coordonator centru
|
| |(centre pentru copii abuzati, |- educator
|
| |neglijati si exploatati, copii |- pedagog social
|
| |victime ale traficului de persoane,|- instructor de educatie
|
| |copii repatriati, copiii strazii, |- interpret in limbaj
|
| |adaposturi de noapte pentru copiii |mimico-gestual
|
| |strazii s.a.) |- educator puericultor/
|
| |Tipuri de servicii sociale: |asistenta puericultoare
|
| |- primire si gazduire temporara |- asistent medical
|
| |- asistenta medicala si ingrijire |- medic medicina
generala/|
| |- suport emotional si dupa caz, |medic specialist
|
| |consiliere psihologica |- asistent social
|
| |- educare |- psiholog
|
| |- reintegrare familiala si |- infirmiera
|
| |comunitara |- personal administrativ
|
| |___________________________________|__________________________|
| |1.3. Centre maternale |- sef centru
|
| |(centre pentru cuplu mama - copil |- coordonator centru
|
| |aflat in risc de separare |- educator |
| |familiala, abuzat sau neglijat, |- pedagog social
|
| |centre pentru gravide in |- educator puericultor/
|
| |dificultate) |asistenta puericultoare |
| |Tipuri de servicii sociale: |- asistent medical
|
| |- primire si gazduire temporara |- asistent social
|
| |- protectie si ingrijire |- psiholog/psihopedagog
|
| |- suport emotional si dupa caz, |- personal administrativ
|
| |consiliere psihologica |
|
| |- educare |
|
| |- reintegrare familiala si |
|
| |comunitara |
|
|
|___________________________________|__________________________|
| |1.4. Centre de zi |- sef centru
|
| |(Centre de zi pentru copii din |- coordonator centru
|
| |familii in dificultate, pentru |- educator/educator
|
| |copii cu dizabilitati, pentru |specializat
|
| |copiii strazii, adaposturi de zi |- pedagog social/pedagog
|
| |pentru copiii strazii s.a.) |de recuperare
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- instructor de educatie
|
| |- educare |- interpret in limbaj
|
| |- asistenta si ingrijire |mimico-gestual
|
| |- consiliere psihologica pentru |- educator puericultor/
|
| |copil si familie |asistenta puericultoare
|
| |- socializare si petrecere a |- asistent medical
|
| |timpului liber |- asistent social
|
| |- reintegrare familiala si |- psiholog/psihopedagog
|
| |comunitara |- logoped
|
| | |- defectolog
|
| | |- personal administrativ
|
|
|___________________________________|__________________________|
| |1.5. Centre de asistenta si sprijin|- sef centru
|
| |pentru readaptarea copilului cu |- coordonator centru
|
| |probleme psihosociale |- asistent social
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- psiholog/psihopedagog
|
| |- consiliere sociala |- personal administrativ
|
| |- informare |
|
| |- suport emotional si dupa caz, |
|
| |consiliere psihologica pentru copil| |
| |si familie |
|
| |- reintegrare comunitara |
|
| |___________________________________|__________________________|
| |1.6. Centre de consiliere si |- sef centru
|
| |sprijin pentru parinti si copii |- coordonator centru
|
| |(pentru familiile in risc de |- asistent social
|
| |abandon al copilului, in risc de |- psiholog/psihopedagog
|
| |dezintegrare familiala, pentru |- personal administrativ
|
| |familiile monoparentale s.a.) |
|
| |Tipuri de servicii sociale: |
|
| |- consiliere sociala |
|
| |- informare |
|
| |- consiliere psihologica pentru |
|
| |copil si familie |
|
| |- consiliere juridica |
|
| |___________________________________|__________________________|
| |1.7. Centre de consiliere pentru |- sef centru
|
| |copilul abuzat, neglijat, exploatat|- coordonator centru
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- asistent social
|
| |- consiliere sociala |- psiholog/psihopedagog
|
| |- informare |- personal administrativ
|
| |- consiliere psihologica pentru | |
| |copil si familie |
|
| |- linie telefonica de urgenta |
|
| |- consiliere juridica |
|
|
|___________________________________|__________________________|
| |1.8. Centre pentru prevenirea |- sef centru
|
| |abuzului, neglijarii si exploatarii|- coordonator centru
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- asistent social
|
| |- consiliere sociala |- psiholog/psihopedagog
|
| |- informare |- personal administrativ
|
| |- consiliere psihologica pentru |
|
| |copil si familie |
|
| |- consiliere juridica |
|
| |___________________________________|__________________________|
| |1.9. Centre pentru pregatirea si |- sef centru
|
| |sprijinirea integrarii sau |- coordonator centru
|
| |reintegrarii copilului in familie |- asistent social
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- psiholog/psihopedagog
|
| |- consiliere sociala si informare |- personal administrativ
|
| |- suport emotional si dupa caz, | |
| |consiliere psihologica pentru copil|
|
| |si familie |
|
| |- reintegrare familiala si | |
| |comunitara |
|
|
|___________________________________|__________________________|
| |1.10. Centre de coordonare si |- sef centru
|
| |informare pentru copiii strazii |- coordonator centru
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- asistent social
|
| |- consiliere sociala |- psiholog/psihopedagog
|
| |- informare |- personal administrativ
|
| |- suport emotional si dupa caz, |
|
| |consiliere psihologica |
|
| |- reintegrare familiala si |
|
| |comunitara |
|
|
|___________________________________|__________________________|
| |1.11. Centre de monitorizare, |- coordonator program
|
| |asistenta si sprijin al femeii |- asistent social
|
| |gravide predispuse sa isi |- psiholog/psihopedagog
|
| |abandoneze copilul | |
| |Tipuri de servicii sociale: |
|
| |- suport emotional si dupa caz, |
|
| |consiliere psihologica | |
| |- consiliere sociala |
|
| |- informare |
|
| |- reintegrare familiala |
|
| |___________________________________|__________________________|
| |1.12. Centre care acorda servicii |- coordonator program
|
| |pentru dezvoltarea deprinderilor de|- asistent social
|
| |viata independenta |- psiholog/psihopedagog
|
| |Tipuri de servicii sociale: |
|
| |- suport emotional si dupa caz, |
|
| |consiliere psihologica |
|
| |- consiliere sociala |
|
| |- informare |
|
| |- orientare profesionala |
|
| |- integrare comunitara |
|
|
|___________________________________|__________________________|
| |1.13. Centre care acorda servicii |- coordonator program
|
| |privind adoptia |- asistent social
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- psiholog
|
| |- informare |- jurist |
| |- consiliere juridica |
|
|
|___________________________________|__________________________|
| |1.14. Centre care acorda servicii |- coordonator program
|
| |de tip familial |- asistent maternal
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- asistent social
|
| |- asistenta si ingrijire de tip |
|
| |familial |
|
| |- educare |
|
| |- socializare |
|
|_______________|___________________________________|__________________________|
|2. PERSOANE CU |2.1. Centre de ingrijire si |- sef centru
|
| HANDICAP |asistenta |- coordonator centru
|
| |(centre pentru persoane cu |- medic medicina
generala/|
| |Alzheimer, persoane cu handicap |medic specialist
|
| |care necesita asistenta paleativa |- asistent social
|
| |s.a.) |- psiholog
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- psihopedagog special
|
| |- gazduire pe perioada |- fizioterapeut
|
| |nedeterminata |- kinetoterapeut
|
| |- asistenta medicala si ingrijire |- fiziokinetoterapeut
|
| |- asistenta paleativa |- instructor ergoterapie
|
| |- consiliere psihologica |- terapeut ocupational/
|
| |- recuperare si reabilitare |instructor animator
|
| |- socializare |- interpret in limbaj
|
| | |mimico-gestual
|
| | |- asistent medical
|
| | |- asistent medical
|
| | |fizioterapie
|
| | |- maseur
|
| | |- infirmiera
|
| | |- personal administrativ
|
| |___________________________________|__________________________|
| |2.2. Centre de recuperare si |- sef centru
|
| |reabilitare |- coordonator centru
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- medic medicina
generala/|
| |- gazduire temporara |medic specialist
|
| |- asistenta medicala si ingrijire |- asistent social
|
| |- recuperare si reabilitare |- psiholog |
| |- consiliere psihologica |- psihopedagog special
|
| |- terapie ocupationala |- logoped
|
| |- socializare |- fizioterapeut |
| | |- kinetoterapeut
|
| | |- fiziokinetoterapeut
|
| | |- instructor ergoterapie
|
| | |- terapeut ocupational/
|
| | |instructor animator
|
| | |- interpret in limbaj
|
| | |mimico-gestual
|
| | |- pedagog de recuperare
|
| | |- asistent medical
|
| | |- asistent medical
|
| | |fizioterapie
|
| | |- maseur
|
| | |- infirmiera
|
| | |- personal administrativ
|
|
|___________________________________|__________________________|
| |2.3. Centre de pregatire pentru o |- sef centru
|
| |viata independenta |- coordonator centru
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- asistent social
|
| |- gazduire temporara |- psiholog |
| |- asistenta si ingrijire |- psihopedagog special
|
| |- reorientare si integrare |- logoped
|
| |profesionala |- consilier de orientare
|
| |- consiliere psihologica |profesionala
|
| |- socializare |- kinetoterapeut
|
| | |- interpret in limbaj
|
| | |mimico-gestual
|
| | |- instructor ergoterapie
|
| | |- terapeut ocupational/
|
| | |instructor animator
|
| | |- pedagog de recuperare
|
| | |- asistent medical
|
| | |- infirmiera
|
| | |- personal administrativ
|
|
|___________________________________|__________________________|
| |2.4. Centre de asistenta temporara |- sef centru
|
| |de tip respite care/centre de criza|- coordonator centru
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- asistent social
|
| |- gazduire temporara |- psiholog |
| |- consiliere psihologica |- psihopedagog special
|
| |- socializare si petrecere a |- interpret in limbaj
|
| |timpului liber |mimico-gestual
|
| | |- instructor ergoterapie
|
| | |- terapeut ocupational/
|
| | |instructor animator
|
| | |- asistent medical
|
| | |- infirmiera
|
| | |- personal administrativ
|
| |___________________________________|__________________________|
| |2.5. Centre de primire in regim de |- sef centru
|
| |urgenta |- coordonator centru
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- asistent social
|
| |- gazduire temporara |- psiholog
|
| |- asistenta si ingrijire |- psihopedagog special
|
| |- consiliere psihologica |- instructor ergoterapie
|
| |- evaluare si orientare |- terapeut ocupational
|
| |- socializare |- pedagog de recuperare
|
| | |- asistent medical
|
| | |- infirmiera
|
| | |- personal administrativ
|
|
|___________________________________|__________________________|
| |2.6. Locuinte protejate |- coordonator program
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- asistent social
|
| |- gazduire pe perioada |- psiholog
|
| |nedeterminata |
|
| |- sprijin pentru o viata |
|
| |independenta |
|
| |___________________________________|__________________________|
| |2.7. Centre de zi |- sef centru
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- coordonator centru
|
| |- consiliere psihologica |- instructor ergoterapie
|
| |- recuperare si reabilitare |- terapeut ocupational
|
| |- terapie ocupationala |- pedagog de recuperare
|
| |- orientare profesionala |- instructor animator
|
| |- socializare si petrecere a |- asistent social
|
| |timpului liber |- psiholog
|
| | |- psihopedagog special
|
| | |- kinetoterapeut
|
| | |- infirmiera
|
| | |- personal administrativ
|
|
|___________________________________|__________________________|
| |2.8. Centre care acorda servicii de|- coordonator program
|
| |ingrijire si asistenta la domiciliu|- asistent social
|
| |Tipuri de servicii sociale |- kinetoterapeut
|
| |- asistenta medicala si ingrijire |- psiholog
|
| |- suport emotional si dupa caz, |- asistent personal al
|
| |consiliere psihologica |persoanei cu handicap
|
| |- recuperare si reabilitare |- asistent medical
|
|_______________|___________________________________|__________________________|
|3. PERSOANE |3.1. Camine pentru persoane |- sef centru
|
| VARSTNICE |varstnice |- coordonator centru
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- medic medicina
generala/|
| |- gazduire pe perioada |medic specialist
|
| |nedeterminata |- asistent social
|
| |- asistenta medicala si ingrijire |- psiholog
|
| |- asistenta paleativa |- instructor animator
|
| |- consiliere psihologica |- asistent medical
|
| |- socializare si petrecere a |- infirmiera
|
| |timpului liber |- personal administrativ
|
|
|___________________________________|__________________________|
| |3.2. Locuinte protejate |- coordonator program
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- asistent social
|
| |- gazduire pe perioada |- psiholog
|
| |- sprijin pentru o viata |- personal administrativ
|
| |independenta |
|
| |___________________________________|__________________________|
| |3.3. Centre de zi |- sef centru
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- coordonator centru
|
| |- consiliere psihologica |- asistent social
|
| |- socializare si petrecere a |- psiholog
|
| |timpului liber |- instructor animator
|
| | |- infirmiera
|
| | |- personal administrativ
|
|
|___________________________________|__________________________|
| |3.4. Centre care acorda servicii de|- coordonator program
|
| |ingrijire si asistenta la domiciliu|- asistent social
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- psiholog
|
| |- asistenta medicala si ingrijire |- ingrijitor la domiciliu
|
| |- suport emotional si dupa caz, |- asistent pentru
|
| |consiliere psihologica |ingrijirea persoanelor
|
| |- asistenta paleativa |varstnice
|
| |- menaj la domiciliu |- asistent medical
|
| |- transport |- personal administrativ
|
|_______________|___________________________________|__________________________|
|4. PERSOANE |4.1. Centre de primire in regim de |- sef centru
|
| VICTIME ALE |urgenta |- coordonator centru
|
| VIOLENTEI IN|Tipuri de servicii sociale: |- medic medicina
generala/|
| FAMILIE |- primire si gazduire temporara |medic specialist
|
| |- asistenta medicala si ingrijire |- asistent social
|
| |- consiliere psihologica |- psiholog
|
| | |- asistent medical
|
| | |- infirmiera
|
| | |- personal administrativ
|
| |___________________________________|__________________________|
| |4.2. Centre de recuperare |- sef centru
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- coordonator centru
|
| |- primire si gazduire temporara |- psiholog |
| |- asistenta si ingrijire |- asistent social
|
| |- consiliere juridica |- jurist
|
| |- consiliere psihologica |- asistent/a medical/a
|
| | |- infirmiera
|
| | |- personal administrativ
|
|
|___________________________________|__________________________|
| |4.3. Centre de asistenta destinate |- sef centru
|
| |agresorilor |- coordonator centru
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- psiholog
|
| |- consiliere psihologica |- asistent social
|
| |- informare si orientare |- jurist
|
| |- consiliere juridica |- personal administrativ
|
| |___________________________________|__________________________|
| |4.4. Centre pentru prevenirea si |- sef centru
|
| |combaterea violentei in familie |- coordonator centru
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- psiholog
|
| |- consiliere psihologica |- asistent social
|
| |- informare si orientare |- personal administrativ
|
| |- consiliere juridica | |
|
|___________________________________|__________________________|
| |4.5. Centre care acorda servicii de|- coordonator program
|
| |informare si sensibilizare a |- asistent social
|
| |populatiei |
|
| |Tipuri de servicii sociale: |
|
| |- informare si educare |
|
| |- linie telefonica de urgenta |
|
|_______________|___________________________________|__________________________|
|5. PERSOANE |5.1. Centre de reabilitare sociala |- sef centru
|
| TOXICO- |Tipuri de servicii sociale: |- coordonator centru
|
| DEPENDENTE |- gazduire temporara |- instructor de
|
| |- asistenta medicala si ingrijire |ergoterapie
|
| |- consiliere psihologica |- terapeut ocupational
|
| |- socializare |- psiholog
|
| |- orientare profesionala |- asistent social
|
| | |- consilier de orientare
|
| | |profesionala
|
| | |- medic medicina
generala/|
| | |medic specialist
|
| | |- asistent medical
|
| | |- infirmiera
|
| | |- personal administrativ |
|
|___________________________________|__________________________|
| |5.2. Centre de prevenire, evaluare |- sef centru
|
| |si consiliere antidrog |- coordonator centru
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- psiholog/psihopedagog
|
| |- consiliere psihologica |special
|
| |- consiliere sociala |- asistent social
|
| |- informare si orientare |- personal administrativ
|
| |- linie telefonica de urgenta |
|
|_______________|___________________________________|__________________________|
|6. PERSOANE |6.1. Centre de reabilitare sociala |- sef centru
|
| VICTIME ALE |Tipuri de servicii sociale: |- coordonator centru
|
| TRAFICULUI |- gazduire temporara |- psiholog
|
| DE PERSOANE |- asistenta si ingrijire |- psihopedagog
|
| |- suport emotional si dupa caz, |- asistent social
|
| |consiliere psihologica |- consilier de orientare
|
| |- consiliere juridica |profesionala
|
| |- socializare |- jurist
|
| |- orientare profesionala |- asistent medical
|
| | |- personal administrativ
|
|
|___________________________________|__________________________|
| |6.2. Centre de primire in regim de |- sef centru
|
| |urgenta |- coordonator centru
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- psiholog
|
| |- primire si gazduire temporara |- asistent social
|
| |- asistenta si ingrijire |- asistent medical
|
| |- suport emotional si dupa caz, |- personal administrativ
|
| |consiliere psihologica |
|
|
|___________________________________|__________________________|
| |6.3. Centre de consiliere, |- sef centru
|
| |informare si sprijin |- coordonator centru
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- psiholog
|
| |- consiliere psihologica |- asistent social
|
| |- consiliere juridica |- jurist
|
| |- orientare profesionala |- consilier de orientare
|
| | |profesionala
|
| | |- personal administrativ
|
|_______________|___________________________________|__________________________|
|7. PERSOANE |7.1. Centre de primire si asistenta|- sef centru |
| IMIGRANTE SI|Tipuri de servicii sociale: |- coordonator centru
|
| REFUGIATI |- primire si gazduire temporara |- asistent medical
|
| |- asistenta si ingrijire |- asistent social
|
| |- informare |- personal administrativ
|
|_______________|___________________________________|__________________________|
|8. ALTE |8.1. Centre de primire in regim de |- sef centru
|
| PERSOANE IN |urgenta |- coordonator centru
|
| SITUATII DE |Tipuri de servicii sociale: |- asistent social
|
| DIFICULTATE |- primire si gazduire temporara |- psiholog
|
| |- asistenta medicala si ingrijire |- psihopedagog
|
| |- suport emotional si dupa caz, |- asistent medical
|
| |consiliere psihologica |- personal administrativ
|
| |- informare si orientare |
|
|
|___________________________________|__________________________|
| |8.2. Locuinte protejate |- coordonator program
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- asistent social
|
| |- gazduire pe perioada |- psiholog
|
| |nedeterminata |
|
| |- sprijin pentru o viata | |
| |independenta |
|
|
|___________________________________|__________________________|
| |8.3. Adaposturi de noapte |- coordonator program
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- asistent social
|
| |- gazduire temporara |- psiholog
|
| |- asistenta medicala si ingrijire |- asistent medical
|
| | |- infirmiera
|
| | |- personal administrativ
|
|
|___________________________________|__________________________|
| |8.4. Centre de asistenta |- sef centru
|
| |medico-sociala |- coordonator centru
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- asistent medical
|
| |- gazduire temporara |- infirmiera
|
| |- asistenta medicala si ingrijire |- medic medicina
generala/|
| |- suport emotional si dupa caz, |medic specialist
|
| |consiliere psihologica |- psiholog
|
| | |- asistent social
|
| | |- personal administrativ
|
| |___________________________________|__________________________|
| |8.5. Centre de asistenta paleativa |- sef centru
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- coordonator centru
|
| |- gazduire temporara |- asistent medical |
| |- asistenta paleativa |- infirmiera
|
| |- suport emotional si dupa caz, |- medic medicina
generala/|
| |consiliere psihologica |medic specialist
|
| | |- psiholog
|
| | |- asistent social
|
| | |- personal administrativ
|
| |___________________________________|__________________________|
| |8.6. Centre de informare si |- sef centru
|
| |consiliere |- coordonator centru
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- asistent social
|
| |- informare si orientare |- psiholog
|
| |- consiliere sociala |- personal administrativ
|
| |___________________________________|__________________________|
| |8.7. Centre de orientare |- sef centru
|
| |profesionala |- coordonator centru
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- asistent social
|
| |- orientare si integrare |- consilier de orientare
|
| |profesionala |profesionala
|
| |- sprijin si orientare pentru |- personal administrativ
|
| |integrarea, readaptarea si |
|
| |reeducarea profesionala |
|
|
|___________________________________|__________________________|
| |8.8. Cantine sociale |- coordonator centru
|
| |Tipuri de servicii sociale: |- asistent social
|
| |- prepararea si servirea mesei |
|
| |- pregatirea si distribuirea hranei|
|
|
|___________________________________|__________________________|
| |8.9. Centre de consiliere si |- coordonator centru
|
| |sprijin pentru victimele |- asistent social
|
| |dezastrelor naturale |- psiholog
|
| |Tipuri de servicii sociale: |
|
| |- consiliere si sprijin |
|
| |- gazduire temporara |
|
|_______________|___________________________________|__________________________|
ANEXA 2
REGULAMENT-CADRU
de organizare si functionare a institutiilor de asistenta sociala
Art. 1
Institutiile de asistenta sociala, denumite in continuare institutii,
furnizeaza servicii sociale cu titlu permanent ori temporar, cu sau fara
gazduire.
Art. 2
Principiile care stau la baza furnizarii serviciilor sociale din institutii
sunt urmatoarele:
a) respectarea drepturilor si a demnitatii omului;
b) asigurarea autodeterminarii si a intimitatii persoanelor beneficiare;
c) asigurarea dreptului de a alege;
d) abordarea individualizata si centrarea pe persoane;
e) participarea persoanelor beneficiare;
f) cooperarea si parteneriatul;
g) recunoasterea valorii fiecarei persoane;
h) abordarea comprehensiva, globala si integrata;
i) orientarea pe rezultate;
j) imbunatatirea continua a calitatii;
k) combaterea abuzului asupra persoanelor beneficiare, in cadrul
institutiilor.
Art. 3
Institutiile au urmatoarele atributii:
a) asigura furnizarea serviciilor sociale in interesul beneficiarului si in
baza contractului incheiat cu acesta;
b) asigura furnizarea serviciilor sociale cu titlu permanent ori temporar,
cu sau fara gazduire;
c) asigura intretinerea si folosirea eficienta a bazei materiale si a
bunurilor din dotare;
d) intocmesc proiecte si programe proprii care sa asigure cresterea
calitatii activitatii, potrivit politicilor si strategiilor nationale, judetene
si locale;
e) organizeaza activitati de socializare, in vederea relationarii
beneficiarilor cu mediul exterior institutiilor;
f) acorda sprijin si asistenta de specialitate in vederea prevenirii
situatiilor care pun in pericol siguranta beneficiarilor;
g) dezvolta parteneriate si colaboreaza cu organizatii, institutii si orice
forme organizate ale societatii civile, in conditiile legii, in vederea
diversificarii serviciilor sociale furnizate;
h) asigura indeplinirea masurilor de aducere la cunostinta atat
personalului, cat si beneficiarilor a prevederilor din regulamentul propriu de
organizare si functionare;
i) elaboreaza carta drepturilor, specifica tipurilor de beneficiari carora
li se adreseaza;
j) instituie masuri de prevenire si combatere a traficului si consumului
ilicit de droguri.
Art. 4
In vederea implementarii politicilor si strategiilor in domeniu si in
scopul furnizarii serviciilor sociale catre categoriile de beneficiari
prevazute de lege, institutiile asigura resursele umane, materiale si
financiare necesare.
Art. 5
(1) Conducerea institutiilor publice este asigurata de un director,
sprijinit in activitatea sa de un consiliu consultativ compus din reprezentanti
ai beneficiarilor si ai partenerilor sociali, in conditiile prezentului
regulament-cadru.
(2) Numirea si eliberarea din functia de director, precum si stabilirea
componentei consiliului consultativ din institutiile publice se fac de catre
consiliul judetean, respectiv de catre Consiliul General al Municipiului
Bucuresti.
(3) In cazul institutiilor publice finantate din bugetul consiliilor locale
sau in parteneriat cu alte institutii publice ori private, competenta
consiliului judetean si a Consiliului General al Municipiului Bucuresti de
numire si eliberare din functia de director, precum si de stabilire a
componentei consiliului consultativ revine consiliilor locale si, respectiv,
consiliilor sectoarelor municipiului Bucuresti.
Art. 6
(1) Postul de director al institutiei publice se ocupa prin concurs
organizat, in conditiile legii, de consiliul judetean, respectiv de Consiliul
General al Municipiului Bucuresti, sau, dupa caz, de consiliile locale,
respectiv de consiliile sectoarelor municipiului Bucuresti.
(2) Candidatii pentru ocuparea postului de director trebuie sa fie
absolventi cu diploma ai invatamantului superior in domeniul stiintelor
socioumane, juridice, medicale, administrative sau economice.
(3) Organizarea concursului se stabileste in conditiile legii.
Art. 7
(1) Directorul institutiei publice asigura conducerea executiva a acesteia
si raspunde de buna ei functionare in indeplinirea atributiilor care ii revin.
(2) In exercitarea atributiilor care ii revin, directorul institutiei emite
decizii, dupa caz.
Art. 8
Directorul institutiei publice indeplineste, in conditiile legii,
urmatoarele atributii principale:
a) reprezinta institutia in relatiile cu autoritatile si cu institutiile
publice, cu persoanele fizice si juridice din tara si din strainatate, precum
si in justitie;
b) exercita atributiile ce revin institutiei in calitate de persoana
juridica, dupa caz;
c) exercita functia de ordonator de credite, dupa caz;
d) intocmeste proiectul bugetului propriu al institutiei si contul de
incheiere a exercitiului bugetar, pe care le supune spre avizare consiliului
consultativ;
e) numeste si elibereaza din functie personalul din cadrul institutiei, in
conditiile legii;
f) propune autoritatilor sau persoanelor juridice care au infiintat ori,
dupa caz, care finanteaza institutia aprobarea structurii organizatorice si a
numarului de personal;
g) controleaza activitatea personalului si aplica sanctiunile disciplinare
sau recompensele corespunzatoare, in conditiile legii;
h) elaboreaza rapoartele generale privind activitatea institutiei, stadiul
implementarii obiectivelor, pe care le prezinta consiliului consultativ;
i) prezinta informari la cererea autoritatilor ori a persoanelor juridice
care au infiintat sau, dupa caz, care finanteaza institutia;
j) realizeaza proiecte care au ca scop imbunatatirea activitatii de asistenta
sociala in institutie si le inainteaza directiei generale de asistenta sociala
si protectie a copilului din unitatea administrativ-teritoriala pe a carei raza
se organizeaza si functioneaza institutia;
k) asigura instruirea si perfectionarea personalului de specialitate;
l) colaboreaza cu formele organizate ale societatii civile la actiuni care
vizeaza ameliorarea asistentei sociale a grupurilor vulnerabile;
m) intocmeste raportul anual de activitate si il inainteaza directiei
generale de asistenta sociala si protectie a copilului din unitatea
administrativ-teritoriala pe a carei raza se organizeaza si functioneaza
institutia;
n) monitorizeaza si evalueaza respectarea prevederilor legale din domeniul
furnizarii serviciilor sociale;
o) asigura buna desfasurare a raporturilor de munca dintre angajatii
institutiei;
p) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege in sarcina sa.
Art. 9
(1) Consiliul consultativ este alcatuit din 7 membri, dupa cum urmeaza:
a) 2 reprezentanti ai autoritatilor sau persoanelor juridice care au
infiintat ori, dupa caz, care finanteaza institutia;
b) 2 reprezentanti ai beneficiarilor;
c) un reprezentant al consiliului local pe a carui raza
administrativ-teritoriala functioneaza institutia;
d) 2 reprezentanti alesi de catre si din cadrul organizatiilor
neguvernamentale din domeniul serviciilor sociale si din unitatea
administrativ-teritoriala pe a carei raza functioneaza institutia.
(2) Consiliul consultativ se intruneste in sedinta ordinara trimestrial, la
convocarea directorului, precum si in sedinta extraordinara, ori de cate ori
este necesar.
(3) Reprezentantii prevazuti la alin. (1) lit. a) si c) sunt desemnati,
conform prevederilor legale, de catre autoritatile sau persoanele juridice in
cadrul carora acestia isi desfasoara activitatea.
(4) Reprezentantii prevazuti la alin. (1) lit. b) sunt desemnati anual sau
ori de cate ori este necesar, de catre beneficiarii serviciilor sociale
furnizate in institutiile respective sau, dupa caz, de reprezentantii legali ai
acestora.
(5) Membrii consiliului consultativ nu beneficiaza de indemnizatie de
sedinta.
(6) Componenta nominala a consiliului consultativ se stabileste, iar
activitatea membrilor acestuia se realizeaza cu respectarea dispozitiilor
legale privind eliminarea conflictului de interese.
(7) Sedintele sunt validate in cazul in care sunt prezenti cel putin 5
membri ai consiliului consultativ.
Art. 10
Consiliul consultativ indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) avizeaza proiectul bugetului institutiei;
b) avizeaza structura organizatorica si numarul de personal;
c) analizeaza activitatea institutiei si propune masuri si programe de
imbunatatire a activitatii;
d) avizeaza statul de functii si salarizarea personalului;
e) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau prin hotarare
a autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau, dupa caz, care
finanteaza institutia.
Art. 11
Sanctionarea disciplinara sau eliberarea din functie a directorului
institutiei, precum si a celorlalte persoane cu functii de conducere se face in
conditiile legii.
Art. 12
Beneficiarii de servicii sociale furnizate in institutii au urmatoarele
drepturi:
a) sa li se respecte drepturile si libertatile fundamentale, fara
discriminare pe baza de rasa, sex, religie, opinie sau orice alta circumstanta
personala ori sociala;
b) sa participe la procesul de luare a deciziilor in furnizarea serviciilor
sociale, respectiv la luarea deciziilor privind interventia sociala care li se
aplica;
c) sa li se asigure pastrarea confidentialitatii asupra informatiilor
furnizate si primite;
d) sa li se asigure continuitatea serviciilor sociale furnizate, atat timp
cat se mentin conditiile care au generat situatia de dificultate;
e) sa fie protejati de lege atat ei, cat si bunurile lor, atunci cand nu au
capacitate de decizie;
f) sa li se garanteze demnitatea, intimitatea si respectarea vietii intime;
g) sa participe la evaluarea serviciilor sociale primite;
h) sa li se respecte toate drepturile speciale in situatia in care sunt
minori sau persoane cu handicap.
Art. 13
Beneficiarii de servicii sociale furnizate in institutii au urmatoarele
obligatii:
a) sa furnizeze informatii corecte cu privire la identitate, situatie
familiala, sociala, medicala si economica;
b) sa participe la procesul de furnizare a serviciilor sociale;
c) sa contribuie, in conformitate cu legislatia in vigoare, la plata
serviciilor sociale furnizate, in functie de tipul serviciului si de situatia
lor materiala;
d) sa comunice orice modificare intervenita in legatura cu situatia lor
personala.
Art. 14
Conducerea institutiei asigura incheierea cu beneficiarii a contractelor de
furnizare a serviciilor sociale in institutia respectiva.
Art. 15
Structura organizatorica a institutiei, numarul de personal, precum si
bugetul institutiei se aproba prin hotarare a consiliului judetean, a
consiliului local sau a altor persoane juridice prevazute de lege, dupa caz.
Art. 16
Salarizarea personalului institutiei se stabileste potrivit legislatiei
aplicabile personalului contractual din sectorul bugetar.
Art. 17
Finantarea cheltuielilor institutiei se asigura, in conditiile legii, din
urmatoarele surse:
a) bugetul de stat;
b) bugetul local al judetului, respectiv al municipiului Bucuresti;
c) bugetele locale ale comunelor, oraselor si municipiilor, respectiv
bugetele locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti;
d) donatii, sponsorizari sau alte contributii din partea persoanelor fizice
ori juridice din tara si din strainatate;
e) fonduri externe rambursabile si nerambursabile;
f) contributia persoanelor beneficiare sau a intretinatorilor acestora,
dupa caz;
g) alte surse de finantare, in conformitate cu legislatia in vigoare.
ANEXA 3
NORME METODOLOGICE
de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile
sociale
Art. 1
(1) Serviciile sociale prevazute la art. 1 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 515/2003, cu modificarile si completarile ulterioare,
denumita in continuare ordonanta, sunt asigurate de catre furnizori de servicii
sociale, denumiti in continuare furnizori, care pot fi persoane fizice sau
juridice, publice ori private.
(2) Furnizorii publici pot fi directia generala de asistenta sociala si
protectie a copilului judeteana si, respectiv, a sectoarelor municipiului
Bucuresti, serviciul public de asistenta sociala la nivel local, alte servicii
publice specializate la nivel judetean sau local si institutii publice care au
constituite compartimente de asistenta sociala.
(3) Furnizorii privati pot fi asociatii si fundatii, culte religioase si
orice alte forme organizate ale societatii civile, persoane fizice autorizate
in conditiile legii, organizatii internationale de profil, filiale si sucursale
ale asociatiilor si fundatiilor internationale recunoscute in conformitate cu
legislatia in vigoare.
(4) Furnizorii mentionati la alin. (2) si (3) trebuie sa aiba prevazuta in
mod obligatoriu, ca obiect de activitate in actul de infiintare sau, dupa caz,
in autorizatia pentru desfasurarea unor activitati in mod independent,
acordarea de servicii sociale.
Art. 2
Furnizorii prevazuti la art. 1 pot organiza si acorda servicii sociale
numai dupa obtinerea certificatului de acreditare.
Art. 3
(1) Serviciile sociale pot fi acordate de catre un furnizor sau de mai
multi furnizori, in baza unui contract incheiat intre acestia.
(2) Contractele prevazute la alin. (1) pot fi incheiate intre furnizorii
publici de servicii sociale, intre furnizorii publici si cei privati sau numai
intre furnizorii privati.
(3) Contractele prevazute la alin. (1) pot fi incheiate numai intre
furnizorii acreditati.
Art. 4
(1) Serviciul public de asistenta sociala organizat la nivel local sau
judetean poate sa externalizeze furnizarea de servicii sociale in baza unui
contract, in conditiile de concurenta prevazute de legislatia in vigoare.
(2) Externalizarea serviciilor sociale consta in transferul de
responsabilitati privind acordarea serviciilor sociale altor furnizori publici
sau privati acreditati, numai in interesul persoanelor beneficiare, in vederea
cresterii permanente a calitatii serviciilor.
Art. 5
Furnizorii acorda serviciile sociale pentru care au fost acreditati, la
solicitarea persoanei, a familiei acesteia sau a reprezentantului legal, precum
si din oficiu ori in urma semnalarii unor situatii de nevoie sociala de catre
orice alta persoana sau institutie.
Art. 6
(1) Directiile generale de asistenta sociala si protectie a copilului judetene,
respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti, serviciul public de asistenta
sociala de la nivel local sau, dupa caz, primariile au obligatia de a afisa
lista furnizorilor acreditati din judet, respectiv din municipiul Bucuresti, si
a serviciilor oferite de acestia.
(2) Directiile de munca, solidaritate sociala si familie judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, pun la dispozitie institutiilor mentionate
la alin. (1), anual, lista furnizorilor acreditati din judet, respectiv din
municipiul Bucuresti, si a serviciilor oferite de acestia.
Art. 7
Furnizorii acreditati pot solicita inscrierea unor ocupatii in
Nomenclatorul privind clasificarea ocupatiilor din Romania, daca serviciile
sociale pe care le furnizeaza nu pot fi indeplinite de persoane cu profesii
deja existente.
Art. 8
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei realizeaza
monitorizarea, evaluarea si controlul serviciilor sociale acordate de catre
furnizorii acreditati, prin directiile de munca, solidaritate sociala si
familie judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
Art. 9
(1) In aplicarea prevederilor art. 47 alin. (1) si (2) din ordonanta,
directorul executiv al directiei de munca, solidaritate sociala si familie
judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, desemneaza cel putin doua
persoane care sa realizeze activitatea de monitorizare, evaluare si control la
nivel local.
(2) Atributiile persoanelor desemnate si procedura de desfasurare a
activitatii de evaluare, monitorizare si control se stabilesc prin ordin al
ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei.
Art. 10
Furnizorii acreditati sunt obligati sa transmita directiei de munca,
solidaritate sociala si familie in a caror raza administrativ-teritoriala isi
desfasoara activitatea orice informatie solicitata cu privire la serviciile
sociale acordate.
Art. 11
(1) In vederea realizarii evidentei furnizorilor si a serviciilor sociale
acordate, la nivelul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei se
infiinteaza Registrul electronic unic al furnizorilor acreditati si al
serviciilor sociale.
(2) Procedura de constituire, actualizare si de accesare a registrului
prevazut la alin. (1) se aproba prin ordin al ministrului muncii, solidaritatii
sociale si familiei.