HOTARARE Nr. 575 din 14 iunie 2001
privind infiintarea Societatii Nationale de Gaze Naturale "Romgaz" -
S.A. prin fuziunea Societatii Comerciale de Explorare si Productie a Gazelor
Naturale "Exprogaz" - S.A. cu Societatea Nationala de Depozitare
Subterana a Gazelor Naturale "Depogaz" - S.A.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 343 din 27 iunie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se infiinteaza Societatea
Nationala de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A. prin fuziunea Societatii
Comerciale de Explorare si Productie a Gazelor Naturale "Exprogaz" -
S.A. cu Societatea Nationala de Depozitare Subterana a Gazelor Naturale
"Depogaz" - S.A., denumita in continuare ROMGAZ - S.A.
Art. 2
ROMGAZ - S.A. este persoana juridica romana, cu sediul in municipiul
Medias, Str. Unirii nr. 4, judetul Sibiu, care se organizeaza si functioneaza
in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare si cu statutul propriu
prevazut in anexa nr. 1.
Art. 3
(1) Capitalul social al societatii infiintate potrivit art. 1 se constituie
prin insumarea capitalului social al Societatii Comerciale de Explorare si
Productie a Gazelor Naturale "Exprogaz" - S.A. cu capitalul social al
Societatii Nationale de Depozitare Subterana a Gazelor Naturale
"Depogaz" - S.A., care fuzioneaza in conditiile art. 1, si va avea o
valoare de 763.479.610 mii lei, varsat integral la data infiintarii si este
impartit in 7.634.796 actiuni nominative, fiecare actiune avand valoarea
nominala de 100.000 lei.
(2) Capitalul social al societatii infiintate potrivit art. 1 este detinut
in intregime de statul roman, in calitate de actionar unic, reprezentat de
Ministerul Industriei si Resurselor.
Art. 4
(1) ROMGAZ - S.A. are ca obiect principal de activitate cercetarea
geologica pentru descoperirea de noi rezerve de gaze naturale, productia,
furnizarea si depozitarea subterana a gazelor naturale in conditii de calitate,
siguranta, eficienta economica si de protectie a mediului inconjurator.
(2) ROMGAZ - S.A. poate desfasura complementar si alte activitati conexe
pentru sustinerea obiectului principal de activitate, in conformitate cu
legislatia in vigoare si cu statutul propriu prevazut in anexa nr. 1.
Art. 5
ROMGAZ - S.A. are organizate in componenta sa sedii secundare cu statut de
sucursala, fara personalitate juridica, prevazute in anexa nr. 2.
Art. 6
(1) ROMGAZ - S.A. va fi condusa de adunarea generala a actionarilor si de
consiliul de administratie.
(2) Reprezentantii statului in adunarea generala a actionarilor si membrii
Consiliului de administratie al ROMGAZ - S.A. se numesc si se revoca prin ordin
al ministrului industriei si resurselor.
(3) Atributiile adunarii generale a actionarilor si ale Consiliului de
administratie ale ROMGAZ - S.A. sunt prevazute in statutul propriu.
Art. 7
(1) ROMGAZ - S.A. preia drepturile si obligatiile Societatii Comerciale de
Explorare si Productie a Gazelor Naturale "Exprogaz" - S.A. si ale
Societatii Nationale de Depozitare Subterana a Gazelor Naturale
"Depogaz" - S.A.
(2) Contractele in derulare ale Societatii Comerciale de Explorare si
Productie a Gazelor Naturale "Exprogaz" - S.A. si ale Societatii
Nationale de Depozitare Subterana a Gazelor Naturale "Depogaz" - S.A.
vor fi aduse la indeplinire de ROMGAZ - S.A.
Art. 8
(1) Personalul angajat la Societatea Comerciala de Explorare si Productie a
Gazelor Naturale "Exprogaz" - S.A. si cel angajat la Societatea
Nationala de Depozitare Subterana a Gazelor Naturale "Depogaz" - S.A.
se transfera la ROMGAZ - S.A. rezultat in urma fuzionarii.
(2) Contractele colective de munca incheiate anterior raman in vigoare pana
la incheierea de catre noua societate rezultata in urma fuziunii a noilor
contracte colective de munca, in conditiile legii.
Art. 9
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari Hotararea Guvernului nr.
334/2000 privind reorganizarea Societatii Nationale de Gaze Naturale
"Romgaz" - S.A., publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 194 din 4 mai 2000, se modifica in mod corespunzator.
Art. 10
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
STATUTUL
Societatii Nationale de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A.
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea
Denumirea societatii este Societatea Nationala de Gaze Naturale
"Romgaz" - S.A., denumita in continuare ROMGAZ - S.A.
In toate actele, facturile, scrisorile sau publicatiile emanand de la
ROMGAZ - S.A. se mentioneaza denumirea acesteia, precedata sau urmata de
cuvintele "societate pe actiuni" sau de initialele S.A., capitalul
social, din care cel efectiv varsat potrivit ultimului bilant contabil aprobat,
sediul, numarul de inmatriculare in registrul comertului si codul fiscal.
Art. 2
Forma juridica
ROMGAZ - S.A. este persoana juridica romana avand forma juridica de
societate nationala pe actiuni si isi desfasoara activitatea in conformitate cu
legile romane si cu prezentul statut.
Art. 3
Sediul
Sediul ROMGAZ - S.A. este in municipiul Medias, Str. Unirii nr. 4, judetul
Sibiu.
Sediul ROMGAZ - S.A. poate fi schimbat in alta localitate din Romania, pe
baza hotararii adoptate de adunarea generala a actionarilor, potrivit legii.
La data infiintarii sale ROMGAZ - S.A. are in componenta 3 sucursale,
prevazute in anexa nr. 2 la hotarare.
ROMGAZ - S.A. poate infiinta filiale si/sau sedii secundare fara
personalitate juridica, cu aprobarea adunarii generale a actionarilor.
Art. 4
Durata
ROMGAZ - S.A. se constituie pentru o durata nelimitata, cu incepere de la
data inmatricularii acesteia in registrul comertului.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 5
Scopul
ROMGAZ - S.A. are ca scop indeplinirea strategiei pentru explorarea,
exploatarea, productia si inmagazinarea gazelor naturale, prin efectuarea, cu
respectarea legislatiei romane, de acte de comert corespunzatoare obiectului de
activitate aprobat prin prezentul statut.
Art. 6
Obiectul de activitate
ROMGAZ - S.A. are ca obiect de activitate:
1. depozitarea subterana a gazelor naturale - cod 6312;
2. productia de gaze naturale pentru:
- asigurarea continuitatii fluxului de inmagazinare;
- consumul tehnologic;
- livrarea in sistemul de transport;
3. cercetarea geologica pentru descoperirea rezervelor de petrol (gaze
naturale, titei si condensat);
4. punerea in productie, interventii, reparatii capitale la sondele ce
echipeaza depozitele, precum si la sondele de extractie a zacamintelor de gaze
naturale, pentru activitatea proprie si pentru terti;
5. efectuarea de operatiuni tehnologice speciale de echipare a sondelor de
injectie si extractie, precum si a sondelor de productie, pentru activitatea
proprie si pentru terti;
6. comprimarea gazelor naturale in vederea exploatarii depozitelor de gaze
naturale si a zacamintelor cu presiuni scazute;
7. lucrari topografice pentru activitatea proprie si pentru terti;
8. proiectarea geologica de zacamant si a instalatiilor tehnologice de mica
complexitate pentru procesele de injectie-extractie a gazelor naturale - cod
7420;
9. lucrari de constructii-montaj specifice activitatii de baza;
10. intretinerea, verificarea, revizia si repararea instalatiilor
tehnologice, a sondelor, a conductelor aferente, a echipamentelor si sculelor
specifice;
11. exploatarea si intretinerea drumurilor din patrimoniu, in conditiile
legii;
12. exploatarea retelelor proprii de telecomunicatii, teletransmisie,
telemasuri, telecomanda si prestarea de servicii de operare pentru terti;
13. operatiuni de comercializare a gazelor si a condensatului provenit din
gaze, inclusiv import-export de gaze;
14. comert cu ridicata, cu exceptia autovehiculelor si motocicletelor - cod
515;
15. comert cu ridicata al produselor intermediare neagricole si al
deseurilor - cod 5157;
16. comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al
produselor derivate - cod 5151;
17. diversificarea tehnologiilor de depozitare a gazelor pentru LPG si LNG;
18. importul-exportul de materiale, piese de schimb, utilaje, echipamente
si tehnologii specifice obiectului de activitate;
19. editarea de publicatii si lucrari tehnico-stiintifice specifice
activitatii pe care o desfasoara;
20. furnizarea de gaze, apa, energie electrica si termica, in conditiile
legii - cod 4031, 4032, 4100;
21. transporturi terestre, transporturi prin conducte, transporturi rutiere
de marfuri si persoane pentru activitatea proprie si pentru terti;
22. activitati specifice in domeniul securitatii si protectiei muncii si al
sanatatii personalului;
23. activitati specifice in domeniul prevenirii si stingerii incendiilor;
24. intretinerea si repararea autovehiculelor proprii si pentru terti;
25. inchirierea altor mijloace de transport;
26. inchirierea masinilor si echipamentelor;
27. valorificarea pe plan local a gazelor provenite din sonde izolate sau
din zacaminte de joasa presiune (depletate), prin infiintarea de distributii de
gaze in localitatile invecinate;
28. activitati de testari si analize;
29. cercetarea geologica pentru descoperirea rezervelor de petrol (gaze
naturale, titei si condensat) in tara si in strainatate - cod 7420;
30. productia si prelucrarea produselor petroliere de la terti - cod 4020,
2320;
31. servicii privind comprimarea mecanica a gazelor - cod 6030;
32. lucrari de foraj, probe de productie, operatiuni tehnologice speciale,
interventii, reparatii la sonde si consulting pentru activitatea proprie si
pentru terti - cod 1120, 1130;
33. consultanta si asistenta tehnica privind lucrarile de foraj, probe de
productie, operatiuni tehnologice speciale, interventii, reparatii,
intretinere, exploatare si punerea in functiune de sonde, precum si
echipamente, utilaje si instalatii aferente, pentru terti - cod 1120, 1130,
7414;
34. lucrari geodezo-topografice pentru activitatea proprie si pentru terti
- cod 7420;
35. producerea si comercializarea de azot, oxigen, dioxid de carbon si a
altor componenti chimici din compozitia petrolului, atmosferei si a apelor de
zacamant (in forma lichida si gazoasa) - cod 2411, 5151, 5161, 5162;
36. inmagazinarea subterana a gazelor naturale - cod 6312, 6311;
37. exploatarea, productia si valorificarea, inclusiv prin comercializare,
a resurselor minerale - cod 1140, 1450;
38. colectarea, transportul si injectia in sonde a apelor de zacamant si
uzate pentru activitatea proprie si pentru terti - cod 1120, 1130;
39. proiectarea si executarea retelelor si instalatiilor de utilizare a
gazelor naturale, pentru nevoi proprii si terti - cod 7420;
40. proiectarea retelelor de joasa tensiune - cod 7420;
41. cercetarea, proiectarea si ingineria tehnologica pentru activitatea
proprie si pentru terti - cod 7420, 7430;
42. colaborarea economica, tehnico-stiintifica si executarea de lucrari in
domeniul obiectului sau de activitate, in tara si in strainatate;
43. lucrari de constructii-montaj, constructii civile, drumuri, intretinere
si reparatii de utilaje, scule si echipamente pentru activitatea proprie si
pentru terti - cod 4533, 4521, 4534, 4525, 4526;
44. efectuarea lucrarilor de redare in circuitul agricol a terenurilor
degradate, prin activitati specifice, in interes propriu si pentru terti;
45. lucrari de reparatii, revizii si inspectii tehnice periodice pentru
autovehicule si pentru remorcile proprii si pentru terti - cod 4523, 7020;
46. exploatarea, intretinerea si taxarea traficului pe drumurile din
patrimoniu;
47. dezvoltarea, intretinerea si exploatarea sistemelor de depozitare a
deseurilor rezultate in procesul de productie, pentru activitatea proprie si
pentru terti;
48. exploatarea retelelor proprii de telecomunicatii, teletransmisie,
telemasura, telecomanda si prestarea de servicii de operare pentru terti - cod
6421, 6422, 6433, 6442, 6423;
49. dispecerizarea sistemelor de colectare a gazelor naturale;
50. transport de marfuri si de persoane cu mijloacele proprii sau
inchiriate - cod 6023, 6024;
51. cooperari interne si internationale in domeniul explorarii si
exploatarii productiei si inmagazinarii subterane a gazelor naturale, precum si
al altor activitati conexe acestora;
52. valorificarea materialelor rezultate din stocuri, reparatii, demolari,
casari, produse secundare rezultate din activitatea de baza - cod 7414, 3710,
3720;
53. inchirierea si/sau vanzarea de spatii la tarifele stabilite de filiale
pentru personalul propriu si pentru terti;
54. operatiuni de leasing conform legislatiei in vigoare - cod 7134;
55. operatiuni de lucru aerian si aviatie generala, precum si prestari de
servicii de acest gen catre terti - cod 6220, 6323;
56. realizarea de activitati sociale, medicale, bancare, hoteliere,
servicii de alimentatie publica, culturale, sportive pentru personalul propriu
si pentru terti - cod 6522, 8512, 8513, 8514, 9261, 9262, 6713, 5511;
57. comert intern, magazine de prezentare si desfacere, cantine - cod 5551,
5520, 511, 512, 513;
58. gospodarii-anexa pentru cresterea pasarilor si animalelor, producerea
si comercializarea produselor animaliere si vegetale - cod 013, 0130, 5211,
5552;
59. verificarea metrologica a contoarelor prin laboratoare proprii - cod
7430;
60. prestarea de activitati conexe legate de valorificarea patrimoniului
propriu (turism, agrement, alimentatie publica etc.) - cod 5511, 5512, 5523,
5551, 5552.
CAP. 3
Capitalul social, actiunile
Art. 7
Capitalul social
Capitalul social initial al ROMGAZ - S.A. se constituie prin insumarea
capitalului social al Societatii Comerciale de Explorare si Productie a Gazelor
Naturale "Exprogaz" - S.A. cu capitalul social al Societatii
Nationale de Depozitare Subterana a Gazelor Naturale "Depogaz" -
S.A., are o valoare de 763.479.610 mii lei si este varsat integral la data
infiintarii, fiind impartit in 7.634.796 actiuni nominative, fiecare actiune
avand o valoare nominala de 100.000 lei.
Capitalul social este in intregime detinut de statul roman in calitate de
actionar unic, pana la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre
persoane fizice sau juridice, romane ori straine, in conditiile legii.
In capitalul social nu sunt incluse bunuri de natura celor prevazute la
art. 135 alin. (4) din Constitutie si in Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publica si regimul juridic al acesteia.
Ministerul Industriei si Resurselor reprezinta statul ca actionar unic la
ROMGAZ - S.A. si exercita toate drepturile ce decurg din aceasta calitate.
Art. 8
Majorarea sau reducerea capitalului social
Majorarea capitalului social se face in conditiile legii.
Adunarea generala extraordinara a actionarilor sau, in situatia prevazuta
la art. 14 ultimul alineat, consiliul de administratie va putea decide
majorarea capitalului social, cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare la
data majorarii lui.
Capitalul social va putea fi majorat prin:
a) noi aporturi in numerar si/sau in natura;
b) incorporarea rezervelor (in care vor putea fi incluse diferentele favorabile
rezultate din reevaluarea patrimoniului social), cu exceptia rezervelor legale,
precum si a beneficiilor sau a primelor de emisiune;
c) compensarea unor creante lichide si exigibile asupra ROMGAZ - S.A. cu
actiuni ale acesteia;
d) alte surse stabilite de adunarea generala a actionarilor ori de
consiliul de administratie, dupa caz, potrivit legii.
Reducerea capitalului social se face in conditiile legii.
In cazul in care administratorii constata pierderea a jumatate din
capitalul social, ei sunt obligati sa convoace in termen de maximum 60 de zile
adunarea generala extraordinara a actionarilor, care va decide fie
reconstituirea capitalului social, fie limitarea lui la valoarea ramasa, fie
dizolvarea ROMGAZ - S.A.
Reducerea capitalului social se va putea face numai dupa doua luni de la
data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, a hotararii
adunarii generale extraordinare a actionarilor ori, in situatia prevazuta la
art. 14 ultimul alineat, a consiliului de administratie, potrivit prevederilor
legale.
Art. 9
Actiunile
Actiunile nominative ale ROMGAZ - S.A. vor cuprinde toate elementele
prevazute de lege.
Drepturile si obligatiile aferente actiunilor aflate in proprietatea
statului sunt exercitate de Ministerul Industriei si Resurselor.
Actiunile nominative emise de ROMGAZ - S.A. vor fi in forma
dematerializata, prin inscriere in cont. Conversia sau instrainarea actiunilor
se va putea realiza in conditiile stabilite de adunarea generala a actionarilor,
cu respectarea prevederilor legale. In conditiile legii, prin decizie a
adunarii generale a actionarilor vor putea fi emise actiuni preferentiale, cu
dividend prioritar, fara drept de vot.
Evidenta actiunilor se va tine intr-un registru numerotat, sigilat si
parafat de presedintele consiliului de administratie, registru care se
pastreaza la sediul ROMGAZ - S.A., sub ingrijirea secretarului consiliului de
administratie.
Modificarile care se opereaza in registru vor respecta prevederile legislatiei
in vigoare.
Actiunile emise de ROMGAZ - S.A. pot fi grevate de un drept de uzufruct sau
pot fi gajate in conditiile legii si pot fi cotate la bursa si tranzactionate
pe piata de capital.
Persoanele fizice sau juridice, romane ori straine, vor putea detine
actiuni ale ROMGAZ - S.A. potrivit reglementarilor in vigoare.
Art. 10
Obligatiuni
ROMGAZ - S.A. este autorizata sa emita obligatiuni in conditiile legii.
Art. 11
Drepturi si obligatii decurgand din actiuni
Fiecare actiune subscrisa si varsata de actionari potrivit legii, cu
exceptia actiunilor preferentiale, cu dividend prioritar, confera acestora
dreptul la un vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul de a alege si de
a fi alesi in organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea
profitului, conform prevederilor prezentului statut si dispozitiilor legale,
respectiv alte drepturi prevazute in statut.
Detinerea actiunii certifica adeziunea de drept la statut.
Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmeaza actiunile in cazul
trecerii lor in proprietatea altor persoane.
Cand o actiune nominativa devine proprietatea mai multor persoane nu se va
inscrie transmiterea decat in conditiile in care acestea desemneaza un
reprezentant unic pentru exercitarea drepturilor rezultand din actiuni.
Obligatiile ROMGAZ - S.A. sunt garantate cu capitalul social al acesteia,
iar actionarii raspund in limita valorii actiunilor pe care le detin.
Patrimoniul ROMGAZ - S.A. nu poate fi grevat de datorii sau de alte
obligatii personale ale actionarilor.
Art. 12
Cesiunea actiunilor
Actiunile sunt indivizibile cu privire la ROMGAZ - S.A., care nu recunoaste
decat un singur proprietar pentru fiecare actiune. Cesiunea partiala sau totala
a actiunilor intre actionari sau catre terti se efectueaza in conditiile si cu
procedura prevazute de lege.
Transmiterea dreptului de proprietate asupra actiunilor nominative emise de
ROMGAZ - S.A. se realizeaza prin declaratie facuta in registrul actionarilor, subscrisa
de cedent si de cesionar sau de mandatarii lor. De asemenea, transmiterea se
mai poate realiza si prin act autentic, cu efectuarea mentiunilor
corespunzatoare in registrul actionarilor.
Art. 13
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii unor actiuni proprietarul va trebui sa anunte consiliul
de administratie si sa faca public faptul prin presa, in cel putin doua ziare
de larga circulatie. Actiunile pierdute se anuleaza. Anularea lor se va publica
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a. Dupa 6 luni actionarul va
putea obtine un duplicat al actiunilor pierdute.
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 14
Atributii
Adunarea generala a actionarilor ROMGAZ - S.A. este organul de conducere al
acesteia, care decide asupra activitatii si politicii ei economice.
Reprezentantii in adunarea generala a actionarilor se numesc si se revoca, dupa
caz, prin ordin al ministrului industriei si resurselor.
Adunarile generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare.
Adunarea generala ordinara a actionarilor are urmatoarele atributii
principale:
a) aproba propunerile privind strategia globala de dezvoltare,
retehnologizare, modernizare si restructurare economico-financiara a societatii
nationale;
b) numeste si revoca cenzorii conform prevederilor legale;
c) stabileste nivelul remuneratiei membrilor consiliului de administratie,
precum si a cenzorilor;
d) aproba bugetul de venituri si cheltuieli al societatii nationale pentru
exercitiul financiar urmator;
e) aproba bilantul contabil si contul de profit si pierderi, dupa
analizarea rapoartelor consiliului de administratie si cenzorilor;
f) aproba repartizarea profitului conform legii;
g) hotaraste cu privire la folosirea dividendelor aferente actiunilor
gestionate, pentru restructurare si dezvoltare;
h) hotaraste cu privire la contractarea de imprumuturi bancare pe termen
lung, inclusiv a celor externe;
i) hotaraste cu privire la infiintarea sau la desfiintarea subunitatilor,
fuziunea, divizarea societatii nationale, participarea la constituirea de noi
persoane juridice ori la asocierea cu alte persoane juridice sau fizice din
strainatate;
j) analizeaza rapoartele consiliului de administratie privind stadiul si
perspectivele referitoare la profit si dividende, pozitia pe piata interna si
internationala, nivelul tehnic, calitatea, forta de munca, protectia mediului,
relatiile cu clientii;
k) se pronunta asupra gestiunii administratorilor si asupra modului de
recuperare a prejudiciilor produse societatii nationale de catre acestia;
l) aproba regulamentul de organizare si functionare a consiliului de
administratie;
m) aproba delegarile de competenta pentru consiliul de administratie;
n) reglementeaza dreptul de preemtiune al actionarilor si al salariatilor
societatii nationale cu privire la cesiunea actiunilor si aproba limitele si
conditiile pentru cesionarea catre salariatii societatii nationale a unui numar
de actiuni proprii;
o) hotaraste cu privire la gajarea sau la inchirierea unor bunuri, unitati
sau sedii proprii;
p) indeplineste orice alta atributie stabilita de lege in sarcina sa.
Pentru atributiile mentionate la lit. c), e), f), g), h), i), k) si l)
adunarea generala a actionarilor nu va putea lua hotarari decat in urma
obtinerii de catre fiecare reprezentant a unui mandat special prealabil de la
organul care l-a numit.
Adunarea generala extraordinara a actionarilor se intruneste pentru a
hotari urmatoarele:
a) schimbarea formei juridice a societatii nationale;
b) mutarea sediului societatii nationale;
c) schimbarea obiectului de activitate a societatii nationale;
d) majorarea capitalului social, precum si reducerea sau reintregirea lui
prin emisiune de noi actiuni, in conditiile legii;
e) fuziunea cu alte societati nationale sau divizarea societatii nationale;
f) dizolvarea anticipata a societatii nationale;
g) emisiunea de obligatiuni;
h) modificarea numarului de actiuni sau a valorii nominale a acestora,
precum si cesiunea actiunilor;
i) orice alta modificare a actului constitutiv sau orice alta hotarare
pentru care este ceruta aprobarea adunarii generale extraordinare a
actionarilor;
j) aproba conversia actiunilor nominative, emise in forma dematerializata,
in actiuni nominative, emise in forma materializata, si invers;
k) aproba conversia actiunilor preferentiale si nominative dintr-o
categorie in alta, in conditiile legii.
Pentru hotararile adunarii generale extraordinare a actionarilor fiecare reprezentant
trebuie sa obtina un mandat special prealabil de la organul care l-a numit.
Adunarea generala extraordinara a actionarilor va putea delega consiliului
de administratie exercitiul atributiilor sale mentionate la lit. c), d) si j).
Art. 15
Convocarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala a actionarilor se convoaca de catre presedintele
consiliului de administratie sau de catre un membru al acestuia, pe baza
imputernicirii date de presedinte.
Adunarile generale ordinare ale actionarilor au loc cel putin o data pe an,
in cel mult doua luni de la incheierea exercitiului financiar, pentru
examinarea bilantului contabil si a contului de profit si pierderi pe anul
precedent si pentru stabilirea programului de activitate si a bugetului pe anul
in curs.
Adunarea generala a actionarilor va fi convocata ori de cate ori va fi
nevoie, in conformitate cu prevederile legale in vigoare si cu dispozitiile
prezentului statut, cu cel mult 15 zile inainte de data stabilita.
Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii generale a
actionarilor, precum si ordinea de zi, cu mentionarea explicita a tuturor
problemelor care vor face obiectul dezbaterilor acesteia.
Cand pe ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea statutului,
convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
Adunarea generala a actionarilor se intruneste la sediul ROMGAZ - S.A. sau
in alt loc indicat in convocare.
Adunarea generala extraordinara a actionarilor va fi convocata ori de cate
ori este cazul, la solicitarea actionarului unic sau la cererea consiliului de
administratie ori a cenzorilor.
Art. 16
Organizarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala ordinara a actionarilor este constituita valabil si poate
lua hotarari, daca la prima convocare actionarii prezenti sau reprezentati
detin cel putin doua treimi din capitalul social, iar la a doua convocare, daca
acestia detin cel putin jumatate din capitalul social.
Adunarea generala extraordinara a actionarilor este constituita valabil si
poate lua hotarari, daca la prima convocare actionarii prezenti sau
reprezentati detin cel putin trei patrimi din capitalul social, iar la a doua
convocare, daca acestia detin cel putin jumatate din capitalul social.
In ziua si la ora precizate in convocare sedinta adunarii generale a
actionarilor se va deschide de catre presedintele consiliului de administratie
sau, in lipsa acestuia, de catre cel care ii tine locul.
Adunarea generala a actionarilor va alege dintre actionarii prezenti un
secretar care va verifica lista de prezenta a actionarilor, indicand capitalul
social pe care il reprezinta fiecare si indeplinirea tuturor formalitatilor
cerute de lege si de statut pentru tinerea sedintei, si va intocmi
procesul-verbal al sedintei.
Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat sedinta si de
secretarul care l-a intocmit.
Procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor se va scrie intr-un
registru sigilat si parafat.
La procesul-verbal se vor anexa actele referitoare la convocare, precum si
listele de prezenta a actionarilor si, dupa caz, mandatele speciale ale
reprezentantilor mandatati de Ministerul Industriei si Resurselor.
La sedintele ordinare si extraordinare ale adunarii generale a actionarilor
in care se dezbat probleme referitoare la raporturile de munca cu personalul
ROMGAZ - S.A. pot fi invitati si reprezentantii sindicatului si/sau
reprezentantii salariatilor care nu sunt membri de sindicat, care nu vor avea
drept de vot.
Art. 17
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor
Hotararile adunarilor generale ale actionarilor se iau prin vot deschis.
La propunerea persoanei care prezideaza adunarea generala a actionarilor
ori a unui grup de actionari prezenti sau reprezentati, care detin cel putin o
patrime din capitalul social, se va putea decide ca votul sa fie secret, cu
exceptia situatiei in care este necesar votul nominal.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de
administratie si a cenzorilor, pentru revocarea lor si pentru luarea
hotararilor referitoare la raspunderea administratorilor.
Pentru a fi opozabile tertilor hotararile adunarii generale a actionarilor
vor fi depuse in termen de 15 zile la oficiul registrului comertului pentru a
fi mentionate, in extras, in registru si publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a IV-a.
Ele nu vor putea fi executate inainte de aducerea la indeplinire a
formalitatilor prevazute mai sus.
Hotararile luate de adunarile generale ale actionarilor in limitele legii
si ale statutului sunt obligatorii chiar si pentru actionarii care nu au luat
parte la adunarea generala a actionarilor sau care au votat impotriva.
Actionarii care nu sunt de acord cu hotararile luate de adunarile generale
ale actionarilor cu privire la schimbarea obiectului de activitate, la mutarea
sediului sau la schimbarea formei juridice au dreptul de a se retrage din
ROMGAZ - S.A. si de a recupera contravaloarea actiunilor pe care le poseda,
conform prevederilor legale.
Art. 18
Reprezentare
In perioada in care statul este actionar unic la ROMGAZ - S.A. interesele
acestuia vor fi reprezentate de Ministerul Industriei si Resurselor.
CAP. 5
Consiliul de administratie
Art. 19
Organizare
ROMGAZ - S.A. este administrata de un consiliu de administratie compus din
5 membri numiti pentru o perioada de cel mult 4 ani.
Administratorii pot avea calitatea de actionar.
In situatia in care se creeaza un loc vacant in consiliul de administratie,
adunarea generala a actionarilor propune un nou administrator in vederea
ocuparii acestuia. Durata pentru care este ales noul administrator pentru a
ocupa locul vacant va fi egala cu perioada care a ramas pana la expirarea
mandatului predecesorului sau.
Consiliul de administratie se intruneste lunar la sediul ROMGAZ - S.A. sau
ori de cate ori este necesar, la convocarea presedintelui sau a unei treimi din
numarul membrilor sai. Consiliul de administratie este prezidat de presedinte,
iar in lipsa acestuia, de catre un membru, in baza mandatului presedintelui.
Presedintele numeste un secretar fie dintre membrii consiliului de
administratie, fie din afara acestuia.
Conducerea ROMGAZ - S.A. se asigura de catre un director general, care nu
poate fi si presedintele consiliului de administratie.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin doua
treimi din numarul membrilor consiliului de administratie, iar deciziile se iau
cu majoritatea simpla a membrilor prezenti.
Dezbaterile consiliului de administratie au loc conform ordinii de zi
stabilite si comunicate de presedinte. Dezbaterile se consemneaza in
procesul-verbal al sedintei, care se scrie intr-un registru, sigilat si parafat
de presedintele consiliului de administratie.
Procesul-verbal se semneaza de toti membrii consiliului de administratie si
de secretar. Pe baza procesului-verbal secretarul consiliului de administratie
redacteaza hotararea acestuia, care se semneaza de catre presedinte.
Consiliul de administratie poate delega, prin regulamentul de organizare si
functionare, o parte din atributiile sale directorului general al ROMGAZ - S.A.
si poate recurge, de asemenea, la experti pentru solutionarea anumitor
probleme.
In relatiile cu tertii ROMGAZ - S.A. este reprezentata de directorul
general, pe baza si in limitele imputernicirilor date de consiliul de
administratie, care semneaza actele de angajare fata de acestia.
Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitie actionarilor si cenzorilor, la cererea acestora, toate documentele
ROMGAZ - S.A.
Membrii consiliului de administratie raspund individual sau solidar, dupa
caz, fata de ROMGAZ - S.A. pentru prejudiciile rezultate din infractiuni sau
abateri de la prevederile legale, pentru abateri de la prezentul statut sau
pentru greseli in administrarea acesteia. In astfel de situatii ei vor putea fi
revocati prin hotarare a adunarii generale a actionarilor.
Membrii consiliului de administratie vor depune o garantie, conform
prevederilor legale.
Sunt incompatibile cu calitatea de membru in consiliul de administratie
persoanele prevazute in Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale,
republicata, cu modificarile ulterioare.
Nu pot fi directori ai ROMGAZ - S.A. persoanele care sunt incompatibile
potrivit Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile ulterioare.
Art. 20
Atributiile consiliului de administratie, ale directorului general si ale
directorilor executivi
A. Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aproba structura organizatorica si regulamentul de organizare si
functionare ale ROMGAZ - S.A.
b) numeste si elibereaza din functie directorul general ROMGAZ - S.A.;
c) aproba nivelul garantiilor si modul de constituire a acestora pentru
directorul general, directorii executivi ai ROMGAZ - S.A. si pentru persoanele
care au calitatea de gestionar;
d) incheie acte juridice prin care sa dobandeasca, sa instraineze, sa
inchirieze, sa schimbe sau sa constituie in garantie bunuri aflate in
patrimoniul ROMGAZ - S.A., cu aprobarea adunarii generale a actionarilor,
atunci cand legea impune aceasta conditie;
e) stabileste delegarile de competenta pentru directorul general si pentru
persoanele din conducerea ROMGAZ - S.A., in vederea executarii operatiunilor
acesteia;
f) aproba incheierea oricaror contracte pentru care nu a delegat competenta
directorului general al ROMGAZ - S.A.
g) supune anual adunarii generale a actionarilor, in termen de 60 de zile
de la incheierea exercitiului financiar, raportul cu privire la activitatea
ROMGAZ - S.A., bilantul contabil si contul de profit si pierderi pe anul
precedent si proiectul bugetului de venituri si cheltuieli al ROMGAZ - S.A. pe
anul in curs;
h) convoaca adunarea generala extraordinara a actionarilor ori de cate ori
este nevoie;
i) stabileste drepturile, obligatiile si responsabilitatile personalului
ROMGAZ - S.A., conform structurii organizatorice aprobate;
j) stabileste competentele si nivelul de contractare a imprumuturilor
bancare curente, a creditelor comerciale pe termen scurt si mediu si aproba
eliberarea garantiilor;
k) aproba numarul de posturi si normativul de constituire a
compartimentelor functionale si de productie;
l) stabileste si aproba politici pentru protectia mediului inconjurator,
securitatea muncii, potrivit reglementarilor legale in vigoare;
m) aproba documentele cu caracter de norme si regulamentele care
reglementeaza activitatile proprii;
n) stabileste strategia de marketing;
o) stabileste si aproba, in limita bugetului de venituri si cheltuieli
aprobat de adunarea generala a actionarilor, modificari in structura acestuia,
in limita competentelor pentru care a primit delegatie;
p) negociaza contractul colectiv de munca prin mandatarea directorului
general si aproba statutul personalului;
r) avizeaza participarea la constituirea de noi persoane juridice sau la
asocierea cu alte persoane juridice ori fizice din tara;
s) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generala a
actionarilor.
B. Directorul general reprezinta ROMGAZ - S.A. in raporturile cu tertii si
este numit de consiliul de administratie.
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aplica strategia si politicile de dezvoltare ale ROMGAZ - S.A.,
stabilite de consiliul de administratie;
b) numeste, suspenda sau revoca directorii executivi cu avizul consiliului
de administratie;
c) angajeaza, promoveaza si concediaza personalul salariat in conditiile
legii;
d) participa la negocierea contractului colectiv de munca, ale carui
negociere si incheiere se desfasoara in conditiile legii, in limita mandatului
dat de consiliul de administratie;
e) negociaza, in conditiile legii, contractele individuale de munca;
f) incheie acte juridice in numele si pe seama ROMGAZ - S.A., in limitele
imputernicirilor acordate de consiliul de administratie;
g) stabileste indatoririle si responsabilitatile personalului ROMGAZ -
S.A., pe compartimente;
h) aproba operatiunile de incasari si plati, potrivit competentelor legale
si prezentului statut;
i) aproba operatiunile de vanzare si cumparare de bunuri, potrivit
competentelor legale si prezentului statut;
j) imputerniceste directorii executivi si orice alta persoana sa exercite
orice atributie din sfera sa de competenta;
k) rezolva orice alta problema pe care consiliul de administratie a
stabilit-o in sarcina sa.
C. Directorii executivi sunt numiti de directorul general si se afla in
subordinea acestuia, sunt functionari ai ROMGAZ - S.A., executa operatiunile
acesteia si sunt raspunzatori fata de aceasta pentru indeplinirea indatoririlor
lor, in aceleasi conditii ca si administratorii.
Atributiile directorilor executivi sunt stabilite prin regulamentul de
organizare si functionare a ROMGAZ - S.A.
CAP. 6
Comitetul de directie
Art. 21
Consiliul de administratie poate delega o parte din atributiile sale unui
comitet de directie, in conditiile legii.
Deciziile comitetului de directie se iau cu majoritatea absoluta a
voturilor membrilor sai.
Comitetul de directie prezinta raportul sau de activitate consiliului de
administratie.
CAP. 7
Cenzorii
Art. 22
Cenzorii
Gestiunea ROMGAZ - S.A. este controlata de actionari si de 3 cenzori, care
sunt alesi de adunarea generala a actionarilor. Cel putin unul dintre cenzori
trebuie sa fie expert contabil.
In perioada in care statul detine mai mult de 20% din capitalul social unul
dintre cenzori va fi recomandat de Ministerul Finantelor Publice.
Adunarea generala a actionarilor alege, de asemenea, acelasi numar de
cenzori supleanti, care ii vor inlocui, in conditiile legii, pe cenzorii
titulari.
Pentru a putea exercita dreptul de control cenzorilor li se pot prezenta,
la cerere, date cu privire la activitatea ROMGAZ - S.A., la situatia
patrimoniului, a profitului si a pierderilor.
Cenzorii au urmatoarele atributii principale:
a) in cursul exercitiului financiar verifica gospodarirea mijloacelor fixe
si a mijloacelor circulante, portofoliul de efecte, casa si registrele de
evidenta contabila si informeaza consiliul de administratie asupra neregulilor
constatate;
b) la incheierea exercitiului financiar controleaza exactitatea
inventarului, a documentelor si a informatiilor prezentate de consiliul de
administratie asupra conturilor ROMGAZ - S.A., bilantului contabil si contului
de profit si pierderi, prezentand adunarii generale a actionarilor un raport scris;
c) la lichidarea ROMGAZ - S.A. controleaza operatiunile de lichidare;
d) prezinta adunarii generale a actionarilor punctul lor de vedere cu
privire la propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a
statutului si a obiectului de activitate ale ROMGAZ - S.A.
Cenzorii sunt obligati, de asemenea:
a) sa faca, in fiecare luna si inopinat, inspectii ale casei si sa verifice
existenta titlurilor sau a valorilor care sunt proprietatea ROMGAZ - S.A. sau
care au fost primite in gaj, cautiune ori depozit;
b) sa ia parte la adunarile generale ordinare si extraordinare ale
actionarilor, inserand in ordinea de zi propunerile pe care le vor crede
necesare;
c) sa constate depunerea garantiei din partea administratorilor;
d) sa vegheze ca dispozitiile legii si ale prezentului statut sa fie
indeplinite de administratori si de lichidatori.
Cenzorii se intrunesc la sediul ROMGAZ - S.A. si iau decizii in
unanimitate. Daca nu se realizeaza unanimitatea, raportul cu divergente se
inainteaza adunarii generale a actionarilor.
Cenzorii pot convoca adunarea generala extraordinara a actionarilor, daca
aceasta nu a fost convocata de consiliul de administratie, in cazul in care
capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutivi sau
ori de cate ori considera necesar pentru alte situatii privind incalcarea
dispozitiilor legale si statutare.
Atributiile, drepturile si obligatiile cenzorilor se completeaza cu
dispozitiile legale in acest domeniu.
Cenzorii si cenzorii supleanti se numesc de adunarea generala a
actionarilor pe o perioada de maximum 3 ani si pot fi realesi.
Sunt incompatibile cu calitatea de cenzor persoanele prevazute in Legea nr.
31/1990, republicata, cu modificarile ulterioare.
Cenzorii sunt obligati sa depuna inainte de inceperea activitatii o
garantie egala cu o treime din garantia stabilita pentru membrii consiliului de
administratie.
In caz de deces, impiedicare fizica sau legala, incetare ori renuntare la
mandat a unui cenzor supleantul cel mai in varsta il inlocuieste.
Daca in acest mod numarul cenzorilor nu se poate completa, cenzorii ramasi
numesc alta persoana in locul vacant, pana la urmatoarea adunare generala a
actionarilor.
In cazul in care nu mai ramane in functie nici un cenzor, consiliul de
administratie va convoca adunarea generala a actionarilor, care va proceda la
numirea altor cenzori.
Cenzorii vor trece intr-un registru special deliberarile, precum si
constatarile facute in exercitiul mandatului lor.
Revocarea cenzorilor se va putea face numai de adunarea generala a
actionarilor.
CAP. 8
Activitatea ROMGAZ - S.A.
Art. 23
Finantarea activitatii proprii
Pentru indeplinirea obiectului de activitate si in conformitate cu atributiile
stabilite ROMGAZ - S.A. utilizeaza sursele de finantare constituite conform
legii, credite bancare si alte surse financiare.
Art. 24
Exercitiul financiar
Exercitiul financiar incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31 decembrie ale
fiecarui an. Primul exercitiu financiar incepe la data inmatricularii ROMGAZ -
S.A. la registrul comertului.
Art. 25
Personalul
Personalul de conducere si de executie din cadrul ROMGAZ - S.A. este numit,
angajat si concediat de directorul general.
Plata salariilor si a impozitelor aferente, a cotelor de asigurari sociale,
precum si a altor obligatii fata de bugetul de stat se va face potrivit legii.
Drepturile si obligatiile personalului ROMGAZ - S.A. se stabilesc prin
regulamentul de organizare si functionare, prin contractul colectiv de munca si
prin statutul personalului.
Drepturile de salarizare si celelalte drepturi de personal se stabilesc
prin contractul colectiv de munca si de catre consiliul de administratie pentru
personalul numit de acesta.
Art. 26
Amortizarea mijloacelor fixe
Amortizarea activelor corporale si necorporale din patrimoniul ROMGAZ -
S.A. se va calcula potrivit modului de amortizare stabilit de consiliul de
administratie in conformitate cu prevederile legale.
Art. 27
Evidenta contabila si bilantul contabil
ROMGAZ - S.A. va tine evidenta contabila in lei, va intocmi anual bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, avand in vedere normele metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
Bilantul contabil si contul de profit si pierderi vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, conform prevederilor legale.
Art. 28
Calculul si repartizarea profitului
Profitul ROMGAZ - S.A. se stabileste pe baza bilantului contabil aprobat de
adunarea generala a actionarilor.
Profitul impozabil se stabileste in conditiile legii.
Profitul ROMGAZ - S.A. ramas dupa plata impozitului pe profit se va
repartiza conform hotararii adunarii generale a actionarilor si dispozitiilor
legale in vigoare, pentru constituirea de fonduri destinate dezvoltarii,
investitiilor, modernizarii, cercetarii sau de alte asemenea fonduri, precum si
pentru fondul cuvenit actionarilor pentru plata dividendelor.
ROMGAZ - S.A. isi constituie fond de rezerva si alte fonduri in conditiile
legii.
Plata dividendelor cuvenite actionarilor se face de ROMGAZ - S.A. in
conditiile legii, dupa aprobarea bilantului contabil de adunarea generala a
actionarilor.
In cazul inregistrarii de pierderi adunarea generala a actionarilor va
analiza cauzele si va hotari in consecinta, potrivit legii.
Art. 29
Registrele
ROMGAZ - S.A. va tine, prin grija administratorilor si, respectiv, a
cenzorilor, toate registrele prevazute de lege.
CAP. 9
Asocierea
Art. 30
ROMGAZ - S.A. poate constitui, singura sau impreuna cu alte persoane
juridice ori fizice, romane sau straine, alte societati comerciale sau alte
persoane juridice, in conditiile prevazute de lege si de prezentul statut.
Art. 31
ROMGAZ - S.A. poate incheia contracte de asociere cu alte persoane juridice
sau fizice, fara constituirea de noi persoane juridice, daca asocierea este
destinata realizarii scopului si obiectului sau de activitate.
Art. 32
Conditiile de participare a ROMGAZ - S.A. la constituirea de noi persoane
juridice sau in contracte de asociere se vor stabili prin actele constitutive
ori prin contractul de asociere, care va fi aprobat de adunarea generala a
actionarilor si, dupa caz, de consiliul de administratie.
Art. 33
Modificarea formei juridice
Modificarea formei juridice a ROMGAZ - S.A. se va putea face numai in
temeiul hotararii adunarii generale extraordinare a actionarilor si cu
indeplinirea tuturor formalitatilor prevazute de lege.
In perioada in care statul este actionar unic transformarea formei juridice
a ROMGAZ - S.A. se va putea face numai cu aprobarea Ministerului Industriei si
Resurselor, prin imputernicitii mandatati sa reprezinte interesele capitalului
de stat.
Noua societate nationala va indeplini formalitatile legale de inregistrare
si publicitate, cerute la infiintarea societatilor nationale.
Art. 34
Dizolvarea
Dizolvarea ROMGAZ - S.A. va avea loc in urmatoarele situatii:
a) imposibilitatea realizarii obiectului sau de activitate;
b) declararea nulitatii;
c) hotararea adunarii generale a actionarilor;
d) pierderea unei jumatati din capitalul social, dupa ce s-a consumat
fondul de rezerva pentru motive ce nu atrag raspunderi de orice natura, daca
adunarea generala a actionarilor nu decide reconstituirea capitalului social
sau reducerea lui la suma ramasa;
e) deschiderea procedurii privind falimentul;
f) cand numarul actionarilor scade sub minimul legal;
g) alte cauze prevazute de lege sau de prezentul statut.
Dizolvarea ROMGAZ - S.A. trebuie sa fie inscrisa la oficiul registrului
comertului si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 35
Lichidarea
Dizolvarea ROMGAZ - S.A. are ca efect deschiderea procedurii de lichidare.
Lichidarea ROMGAZ - S.A. si repartizarea patrimoniului se fac in conditiile
legii si cu respectarea procedurii prevazute de lege.
Art. 36
Litigiile
Litigiile de orice fel aparute intre ROMGAZ - S.A. si persoanele fizice sau
juridice, romane ori straine, sunt de competenta instantelor judecatoresti de
drept comun din Romania.
Litigiile nascute din raporturile contractuale dintre ROMGAZ - S.A. si
persoanele juridice romane si straine pot fi solutionate si prin arbitraj,
potrivit legii.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 37
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile legale
referitoare la societatile nationale cu capital de stat, cu cele ale Legii nr.
31/1990, republicata, cu modificarile ulterioare, ale Codului comercial, precum
si cu celelalte reglementari legale in vigoare.
ANEXA 2
LISTA
cuprinzand sucursalele Societatii Nationale de Gaze Naturale "Romgaz"
- S.A.
__________________________________________________________________________
Nr.
crt. Denumirea sucursalei Localitatea Sediul
__________________________________________________________________________
1. Sucursala Medias Medias Str. Unirii nr. 4
2. Sucursala Targu Mures Targu Mures Str. Salcamilor nr. 23
3. Sucursala Ploiesti Ploiesti str. Gheorghe Grigore Cantacuzino
nr. 184
__________________________________________________________________________