HOTARARE Nr. 58 din 10 martie 1997
privind organizarea si functionarea Ministerului Turismului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 42 din 14 martie 1997
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Ministerul Turismului este organul administratiei publice centrale de
specialitate care aplica politica Guvernului in domeniul turismului.
Art. 2
In realizarea obiectului sau de activitate, Ministerul Turismului are urmatoarele
atributii:
1. elaboreaza, promoveaza si aplica politicile de dezvoltare si strategia
Guvernului in domeniul turismului;
2. initiaza si promoveaza acte normative, norme si reglementari vizand
activitatea de turism si protectia turistilor si avizeaza reglementarile altor
ministere care influenteaza aceasta activitate;
3. initiaza armonizarea reglementarilor in domeniul turismului cu cele
existente in Uniunea Europeana;
4. organizeaza aplicarea legilor si hotararilor Guvernului in domeniul
turismului;
5. colaboreaza cu celelalte ministere si organe de specialitate din
subordinea Guvernului, cu autoritatile publice locale, cu asociatii, fundatii
si alte organizatii neguvernamentale;
6. asigura monitorizarea valorificarii si protejarii patrimoniului
turistic, conform legii;
7. initiaza si negociaza, din imputernicirea Guvernului, conventii,
acorduri si alte intelegeri internationale sau propune acestuia intocmirea
formelor de aderare la cele existente;
8. coordoneaza aplicarea prevederilor legale, inclusiv a conventiilor si
acordurilor internationale, in functie de specificul activitatii, si
intreprinde masuri pentru prevenirea si inlaturarea oricarei incalcari a
acestora;
9. reprezinta interesele statului in diferite organe si organisme
internationale, in conformitate cu acordurile si alte intelegeri stabilite in
acest scop, si dezvolta relatii de colaborare cu organe si organizatii similare
din alte state si cu organisme internationale interesate de activitatea de turism;
10. organizeaza congrese, colocvii, simpozioane si alte actiuni similare in
tara si in strainatate;
11. coordoneaza programele de asistenta tehnica acordate de Uniunea
Europeana, Organizatia Mondiala a Turismului, alte organisme internationale,
precum si programul de integrare europeana in domeniul turismului;
12. stabileste orientarea programelor de cercetare in turism;
13. coordoneaza, impreuna cu Ministerul Invatamantului, procesul de
instruire din propriile institutii de invatamant;
14. realizeaza si gestioneaza baza de date si sistemul informational in
domeniul turismului, participand la sistemul informational national si
international;
15. coordoneaza activitatea Oficiului de Autorizare si Control in Turism si
a Oficiului de Promovare a Turismului;
16. indeplineste orice alte atributii stabilite prin acte normative pentru
domeniul sau de activitate.
Art. 3
(1) In structura organizatorica a Ministerului Turismului pot functiona
directii generale, directii, servicii si birouri.
(2) Structura organizatorica este prevazuta in anexa nr. 1.
In cadrul acesteia, prin ordin al ministrului turismului se pot organiza
servicii sau birouri, precum si colective temporare prevazute la art. 9 din
Legea nr. 40/1991, republicata.
(3) Numarul maxim de posturi din aparatul propriu este de 52, exclusiv
demnitarii.
(4) Ministrul turismului conduce intreaga activitate a ministerului si il
reprezinta in raporturile cu celelalte ministere, alte autoritati publice si
organizatii, precum si cu persoane juridice si fizice din tara si din
strainatate.
Pe langa ministru functioneaza un colegiu al ministerului, ca organ
consultativ. Componenta colegiului se stabileste prin ordin al ministrului
turismului.
(5) Atributiile si sarcinile secretarului de stat se stabilesc prin ordin
al ministrului turismului.
(6) Atributiile si sarcinile compartimentelor din aparatul propriu al
ministerului se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare a
ministerului si se aproba prin ordin al ministrului turismului.
Art. 4
(1) Se infiinteaza Oficiul de Autorizare si Control in Turism, denumit in
continuare O.A.C.T., ca institutie publica cu personalitate juridica in
subordinea Ministerului Turismului, avand sediul in municipiul Bucuresti, str.
Apolodor nr. 17, etaj 5, tronson 6, sectorul 5.
(2) O.A.C.T. are ca obiect principal de activitate:
- licentierea agentiilor de turism;
- brevetarea personalului de specialitate;
- clasificarea structurilor de primire turistice;
- avizarea documentatiilor de urbanism privind zonele si statiunile
turistice si a documentatiilor tehnice privind constructiile din domeniul
turismului;
- controlul calitatii serviciilor din turism;
- alte activitati de autorizare, clasificare, avizare si control.
(3) Finantarea cheltuielilor curente si de capital se asigura din venituri
extrabugetare si alocatii acordate de la bugetul de stat prin bugetul
Ministerului Turismului.
Veniturile extrabugetare provin din prestari de servicii privind obiectul
de activitate al O.A.C.T. pentru agentii economici din turism.
Nivelul tarifelor prestarilor de servicii va fi aprobat prin ordin al
ministrului turismului pe baza propunerilor fundamentate de O.A.C.T.
Pentru realizarea obiectului de activitate se vor putea utiliza, in
conditiile legii, si mijloace materiale si banesti de la parteneri interni si
externi, sub forma de donatii si alte forme de sprijin.
(4) O.A.C.T. va fi dotat, la infiintare, cu mijloace fixe si obiecte de
inventar disponibile, prin redistribuire de la Ministerul Turismului.
(5) Activitatea O.A.C.T se desfasoara in conformitate cu regulamentul de
organizare si functionare aprobat prin ordin al ministrului turismului.
(6) Conducerea O.A.C.T. va fi asigurata de un consiliu de administratie si
un director.
Consiliul de administratie este format din reprezentanti ai Ministerului
Turismului, ai asociatiilor profesionale, ai consiliilor judetene si ai
consiliilor locale.
Numirea directorului si a membrilor consiliului de administratie se face
prin ordin al ministrului turismului, pe baza propunerilor fiecarei institutii.
(7) O.A.C.T. va avea reprezentanti zonali, care isi vor desfasura
activitatea impreuna cu specialisti desemnati de consiliile judetene si de
consiliile locale, asociatiile profesionale si organizatiile neguvernamentale
din turism.
Prin reprezentantii zonali, consiliile judetene si consiliile locale vor
beneficia de informatii privind activitatea de turism la nivel national si
international.
Prefecturile, cu sprijinul consiliilor judetene si al consiliilor locale,
vor asigura spatiul si conditiile corespunzatoare de desfasurare a activitatii
reprezentantilor zonali.
Art. 5
(1) Se infiinteaza Oficiul de Promovare a Turismului, denumit in continuare
O.P.T., ca institutie publica cu personalitate juridica in subordinea
Ministerului Turismului, avand sediul in municipiul Bucuresti, str. Apolodor
nr. 17, etaj 5, tronson 5, sectorul 5.
(2) O.P.T. are ca obiect principal de activitate promovarea turismului prin
actiuni specifice si prin birourile de promovare si informare turistica din
strainatate.
(3) Finantarea cheltuielilor curente si de capital se asigura din venituri
extrabugetare si din alocatii acordate de la bugetul de stat prin bugetul
Ministerului Turismului.
Veniturile extrabugetare provin din chirii, publicatii si prestari de
servicii de promovare turistica.
Pentru realizarea obiectului de activitate se vor putea utiliza, in
conditiile legii, si mijloace materiale si banesti de la parteneri interni si
externi, sub forma de donatii si alte forme de sprijin.
(4) O.P.T. va fi dotat, la infiintare, cu mijloace fixe si obiecte de
inventar disponibile, prin redistribuire de la Ministerul Turismului. Activul
si pasivul aferente birourilor de promovare si informare turistica din
strainatate vor fi preluate de O.P.T. pe baza de protocol de predare-primire,
potrivit datelor cuprinse in evidenta contabila.
(5) Activitatea O.P.T. se desfasoara in conformitate cu regulamentul de
organizare si functionare aprobat prin ordin al ministrului turismului.
(6) Conducerea O.P.T. va fi asigurata de un consiliu de administratie si un
director.
Consiliul de administratie este format din reprezentanti ai Ministerului
Turismului, ai asociatiilor profesionale, ai consiliilor judetene si ai
consiliilor locale, ai camerelor de comert si industrie.
Numirea directorului si a membrilor consiliului de administratie se face
prin ordin al ministrului turismului, pe baza propunerilor fiecarei institutii
(7) O.P.T. va avea reprezentanti zonali, care isi vor desfasura activitatea
impreuna cu specialistii desemnati de consiliile judetene, consiliile locale,
asociatiile profesionale si organizatiile neguvernamentale din turism.
Prin reprezentantii zonali, consiliile judetene si consiliile locale vor
beneficia de informatii privind activitatea de turism la nivel national si
international.
Prefecturile, cu sprijinul consiliilor judetene si al consiliilor locale,
vor asigura spatiul si conditiile corespunzatoare de desfasurare a activitatii
reprezentantilor zonali.
Art. 6
(1) Institutiile publice din subordinea Ministerului Turismului sunt
prevazute in anexa nr. 2.
(2) Structura organizatorica a institutiilor publice din subordinea
Ministerului Turismului se aproba prin ordin al ministrului turismului.
Art. 7
In exercitarea atributiilor sale, ministrul turismului emite ordine si
instructiuni.
Art. 8
Pentru realizarea unei politici nationale in domeniul turismului si pentru
coordonarea programelor, actiunilor si activitatilor care contribuie la
dezvoltarea turismului sau care o influenteaza, pe langa ministrul turismului
functioneaza Consiliul Consultativ al Turismului.
Componenta, organizarea si functionarea Consiliului Consultativ al
Turismului sunt reglementate prin statut propriu, aprobat prin ordin al
ministrului turismului.
Art. 9
Ministerul Turismului are in dotare un numar de autoturisme stabilit
potrivit normelor legale in vigoare.
Art. 10
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 11
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 455/1994 privind organizarea si functionarea Ministerului
Turismului.
(2) Prevederile art. 4 alin. (3) si ale art. 5 alin. (3) privind finantarea
celor doua oficii se aplica in termen de 30 de zile de la data intrarii in
vigoare a legii bugetului de stat pe anul 1997. Pana la aceasta data, oficiile
se finanteaza integral din bugetul Ministerului Turismului.
(3) Incadrarea in numarul de posturi aprobat se va incheia in termen de 45
de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul turismului,
Akos Birtalan
p. Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Dan Radu Rusanu,
secretar de stat
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
ANEXA 1
Numarul maxim de posturi: 52
(exclusiv demnitarii)
MINISTERUL TURISMULUI
----------
| MINISTRU |
----------
------------ | ------------
| Consilieri |<------|------->| Contencios |
------------ | ------------
| -------------------
|------->| Control financiar |
| | propriu |
| -------------------
|
-----------------------
| SECRETAR DE STAT |
-----------------------
|
|
-------------------------------------
| | |
| | |
------------------ ------------------ ----------
| Directia generala| | Directia generala| |Directia |
| strategie si | | relatii | |economica |
| reglementare | | | | |
------------------ ------------------ ----------
ANEXA 2
INSTITUTIILE PUBLICE
care functioneaza in subordinea Ministerului Turismului
-----------------------------------------------------------
Nr.
crt. Denumirea unitatii Sursa de finantare
-----------------------------------------------------------
1. Oficiul de Autorizare si Venituri extrabugetare
Control in Turism*) si alocatii de la
bugetul de stat
2. Oficiul de Promovare Venituri extrabugetare
a Turismului*) si alocatii de la
bugetul de stat
3. Institutul National de
Formare si Management
pentru Turism
(cu personalitate
juridica, care isi
desfasoara activitatea
in regim de
autofinantare prin
baza de aplicatie) Venituri extrabugetare
4. Institutul de Cercetare
pentru Turism (cu
personalitate juridica,
care isi desfasoara
activitatea in regim de
autonomie economica) Venituri extrabugetare
-----------------------------------------------------------
*) Numarul maxim de posturi este 21, din care: 12 posturi de reprezentanti
zonali.
*) Numarul maxim de posturi este 34, din care: 12 posturi de reprezentanti
zonali si 16 posturi la birouri de informare si promovare turistica din
strainatate.