HOTARARE Nr. 866 din 3 decembrie 1998
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Turism -
I.N.C.D.T Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 481 din 15 decembrie 1998
In temeiul art. 19 din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind
reglementarea organizarii si finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare,
aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Se infiinteaza Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Turism -
I.N.C.D.T. Bucuresti, prin reorganizarea Institutului de Cercetare pentru
Turism, care isi inceteaza activitatea.
(2) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Turism - I.N.C.D.T.
Bucuresti este persoana juridica romana, in coordonarea Ministerului
Turismului, si functioneaza dupa modelul regiilor autonome, conform Ordonantei
Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizarii si finantarii
activitatii de cercetare-dezvoltare, aprobata si modificata prin Legea nr.
51/1996, cu modificarile ulterioare.
(3) Sediul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Turism -
I.N.C.D.T. Bucuresti este in municipiul Bucuresti, str. Apolodor nr. 17,
sectorul 5.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Turism - I.N.C.D.T.
Bucuresti are ca obiect principal de activitate efectuarea de cercetari
fundamentale si aplicative, de interes public si national, care privesc dezvoltarea
si promovarea turismului romanesc.
Art. 3
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in
Turism I.N.C.D.T. Bucuresti este prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 4
(1) Patrimoniul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Turism -
I.N.C.D.T. - Bucuresti, stabilit pe baza bilantului contabil incheiat la data
de 30 iunie 1998, este de 73.704 mii lei si se preia pe baza de protocol de
predare-preluare de la Institutul de Cercetare pentru Turism.
(2) Stabilirea valorii patrimoniului net se va finaliza dupa efectuarea
operatiunilor de reevaluare, potrivit Hotararii Guvernului nr. 500/1994 privind
reevaluarea imobilizarilor corporale si modificarea capitalului social, precum
si celorlalte acte normative incidente in domeniu, in conditiile legii.
Art. 5
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Turism - I.N.C.D.T.
Bucuresti isi desfasoara activitatea in conformitate cu reglementarile legale
in vigoare, precum si cu regulamentul de organizare si functionare prevazut in
anexa nr. 2.
Art. 6
Personalul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Turism -
I.N.C.D.T. Bucuresti se preia prin transfer de la Institutul de Cercetare
pentru Turism si isi pastreaza salariile avute la data transferului, pana la
negocierea noului contract colectiv de munca.
Art. 7
Ministerul Turismului, in calitate de minister coordonator, va cuprinde in
bugetul sau de venituri si cheltuieli fondurile necesare realizarii de
investitii, dotari, aparatura si echipamente.
Art. 8
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 9
Anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 58/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Turismului, cu modificarile ulterioare, se modifica
in mod corespunzator.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul turismului,
Sorin Frunzaverde
p. Ministrul cercetarii
si tehnologiei,
Mircea Pusca,
secretar de stat
Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministrul interimar al reformei,
presedinte al Consiliului
pentru Reforma,
Petre Diaconu,
secretar de stat
ANEXA 1
MINISTERUL TURISMULUI
INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-
DEZVOLTARE IN TURISM - I.N.C.D.T. BUCURESTI
STRUCTURA ORGANIZATORICA
_______________
| CONSILIUL DE |
| ADMINISTRATIE |
|_______________|
|
______________ ________|_________ _______________
| CONSILIUL | | | | COMITETUL DE |
| STIINTIFIC |----------| DIRECTOR GENERAL |---------| DIRECTIE |
|______________| |__________________| |_______________|
|
__________________________|____________________________
| | |
_______|______ ________|_________ _______|_______
| DIRECTOR | | | | |
| (ADJUNCT) | | CONTENCIOS | | DIRECTOR |
| STIINTIFIC | | | | ECONOMIC |
|______________| |__________________| |_______________|
____|_________________________ |
| | |
__|___________ ______|_______ _______|_______
| LABORATOR DE | | LABORATOR DE | | SERVICIUL |
| VALORIFICARE | | MARKETING | | ECONOMIC- |
| A RESURSELOR | | ANALIZE | | ADMINISTRATIV |
| TURISTICE | | ECONOMICE | | |
|______________| |______________| |_______________|
| | |
| _______________ | __________________ | _______________
| | Colectiv de | | | Colectiv | | | Financiar- |
|___| valorificare- | | | analize | |__| contabilitate |
| | dezvoltare | |__| economice, | | |_______________|
| | strategii | | | prognoze, studii | | _______________
| |_______________| | | de evaluare si | |__| Resurse umane |
| _______________ | | fezabilitate | | |_______________|
| | Colectiv | | |__________________| | _______________
|___| proiectare- | | __________________ |__| Administrativ |
| | amenajare | | | Colectiv de | |_______________|
| |_______________| |__| marketing si |
| _______________ | | management |
| | Colectiv | | |__________________|
|___| protejarea | | __________________
| | resurselor | | | Colectiv |
| | turistice | | | informatizare, |
| |_______________| |__| tehnica de |
| _______________ | calcul, baze de |
| | Colectiv fond | | date |
|___| documentar | |__________________|
| editie |
|_______________|
ANEXA 2
REGULAMENTUL
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in
Turism - I.N.C.D.T. Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Turism - I.N.C.D.T. Bucuresti,
denumit in continuare institut, este persoana juridica romana aflata in
coordonarea Ministerului Turismului, care functioneaza dupa modelul regiilor
autonome si isi desfasoara activitatea pe baza prevederilor legale in vigoare
si a prezentului regulament.
Art. 2
(1) Structura organizatorica a institutului este prevazuta in anexa nr. 1.
(2) Institutul poate infiinta in cadrul structurii sale subunitati fara
personalitate juridica, necesare realizarii obiectului sau de activitate.
Modalitatea de constituire a acestora si relatiile lor in cadrul institutului
si cu tertii sunt reglementate prin prezentul regulament de organizare si
functionare.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
(1) Institutul este infiintat in scopul desfasurarii activitatii de
cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul turismului, prin
participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare si la realizarea
programelor si obiectivelor stiintifice si tehnologice cuprinse in Planul national
pentru cercetare-dezvoltare si inovare.
(2) Obiectul de activitate al institutului consta in:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare:
a) in cadrul Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare,
institutul realizeaza cercetari fundamentale si aplicative privind dezvoltarea
si promovarea turismului.
In acest scop, institutul realizeaza:
a) 1. cercetari fundamentale de baza pentru dezvoltarea turismului, a
metodelor si metodologiei de studiere;
a) 2. cercetari aplicative pentru dezvoltarea si cresterea eficientei
activitatii de turism si integrarea turismului romanesc in cel mondial, care se
refera la: valorificarea optima a resurselor turistice si protejarea acestora,
dezvoltarea si diversificarea ofertei turistice, modernizarea si dezvoltarea
turismului romanesc in ansamblu, la nivel sectorial si teritorial, recastigarea
pietelor turistice traditionale si atragerea de noi piete, optimizarea
activitatii de turism, cresterea competitivitatii ofertei si serviciilor
turistice romanesti pe piata externa, integrarea turismului romanesc in cel
european si mondial, imbunatatirea imaginii Romaniei peste hotare prin turism;
a) 3. studii si cercetari privind: conjunctura pietei interne si
internationale, investigatii sociologice in domeniu, cunoasterea motivatiilor
turistilor straini, prognoze si strategii pentru dezvoltarea turismului,
politici de marketing si management in turism, stimularea pietei interne pentru
consumul de produse si programe turistice, monitorizarea si managementul
resurselor turistice, informatizare, banci de date in turism, proiectare si
design in amenajarea si dezvoltarea turismului, utilizarea resurselor
materiale, financiare si umane in turism, sinteze si materiale documentare
tehnico-stiintifice;
b) in afara Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare,
institutul efectueaza cercetari privind: impactul socioeconomic si asupra
mediului inconjurator, fundamentarea unor criterii si norme de identificare a
resurselor turistice, de clasificare si protejare a acestora, determinarea
capacitatii de suport ecologic in localitatile si zonele ce se amenajeaza in
scopuri turistice, elaborarea si perfectionarea metodelor, metodologiilor de
cercetare si a tehnicilor de calcul in domeniu.
B. Activitati conexe:
a) asistenta tehnica de specialitate pentru restructurarea agentilor
economici si modernizarea turismului;
b) asistenta tehnica pentru proiectarea si executia obiectivelor de
investitii din turism;
c) expertize de specialitate privind oportunitatea acordarii de credite
bancare;
d) practica studentilor si asigurarea documentarii acestora in domeniul
turismului, in limitele spatiului, timpului si dotarilor disponibile;
e) studii de fezabilitate, evaluari de active pentru societati comerciale,
documentatii in vederea participarii la licitatii pentru proiectare,
modernizare, executie in turism;
f) evaluari si expertize de terenuri din patrimoniul turistic;
g) proiecte pentru modernizarea si executia constructiilor din domeniul turistic.
C. Activitati de formare si specializare profesionala in domeniul propriu
de activitate prin pregatire profesionala si specializare de nivel mediu, in
cooperare cu unitatile de invatamant de profil
D. Activitati de editare si tiparire a publicatiilor de specialitate:
a) Revista Romana de Turism;
b) studii, rapoarte, sinteze, ghiduri si harti turistice, editare si
tiparire de materiale de specialitate si materiale publicitare pentru institut
si pentru domeniul turismului.
E. Activitate de transfer stiintific al rezultatelor cercetarii din turism
catre alte unitati de cercetare interesate sau catre agenti economici
F. Valorificarea rezultatelor cercetarii din turism prin reteaua de turism
sau prin alte unitati interesate, inclusiv din invatamant
G. Activitate de testare pe piata turistica a programelor si produselor
turistice create in vederea sustinerii cercetarii si dezvoltarii in domeniu.
(3) Activitatile prevazute la alin. (2) pot fi efectuate si in cadrul unor
contracte externe.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 4
(1) Conform bilantului contabil incheiat la data de 30 iunie 1998,
institutul are un patrimoniu net in valoare de 73.704 mii lei.
(2) Stabilirea valorii patrimoniului net se va finaliza dupa efectuarea
operatiunilor de reevaluare potrivit Hotararii Guvernului nr. 500/1994 si
celorlalte acte normative incidente in domeniu.
Art. 5
(1) Institutul administreaza cu diligenta unui bun proprietar bunuri
proprietate publica, precum si alte bunuri dobandite in conditiile legii.
Bunurile proprietate publica, precum si cele dobandite se afla in administrarea
institutului si se evidentiaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale si necorporale,
efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri, sunt bunuri
dobandite si trec in administrarea sa, daca prin contract nu se prevede altfel,
inregistrandu-se in evidenta contabila a institutului.
(3) In exercitarea drepturilor sale institutul poseda si foloseste bunurile
aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in conditiile legii,
in scopul realizarii obiectului sau de activitate, beneficiind de rezultatele
utilizarii acestora.
(4) Concesionarea sau inchirierea unor subunitati, servicii sau activitati
se poate face numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii
de cercetare-dezvoltare, in conditiile prevederilor actelor normative incidente
in domeniu si cu aprobarea Ministerului Turismului, organul coordonator, si a
Ministerului Cercetarii si Tehnologiei.
(5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor
legale.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 6
(1) Institutul poate avea in structura subunitati (filiale) fara
personalitate juridica, precum si servicii, laboratoare, colective si alte
structuri organizatorice necesare realizarii obiectului sau de activitate.
(2) In functie de specificul activitatii se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare.
(3) Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile aflate in
structura institutului, precum si relatiile acestora cu tertii si poate acorda
conducatorilor acestora imputerniciri de reprezentare in numele institutului,
cu avizul consiliului de administratie.
Art. 7
Conducatorii subunitatilor din structura institutului raspund in fata
consiliului de administratie si a directorului general pentru indeplinirea
tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de
catre acestia.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 8
(1) Conducerea institutului este asigurata de catre:
a) consiliul de administratie;
b) comitetul de directie;
c) directorul general.
(2) Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din institut
sunt asigurate de consiliul stiintific.
Consiliul de administratie
Art. 9
(1) Consiliul de administratie este format din 9 membri numiti pentru un
mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit.
(2) Consiliul de administratie are urmatoarea structura:
a) presedinte;
b) vicepresedinte;
c) 7 membri.
Art. 10
(1) Din consiliul de administratie fac parte, in mod obligatoriu:
a) directorul general al institutului, presedinte;
b) un reprezentant al Ministerului Turismului, organ coordonator;
c) un reprezentant al Ministerului Cercetarii si Tehnologiei;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor;
e) presedintele consiliului stiintific.
(2) Ceilalti membri ai consiliului de administratie pot fi cercetatori,
economisti, juristi, alti specialisti din institut, precum si reprezentanti ai
agentilor economici de profil.
(3) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
(4) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al
ministrului turismului, cu avizul ministrului cercetarii si tehnologiei.
(5) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau pentru lipsa de activitate in executarea mandatului lor se face de acelasi
organ care a facut numirea.
Art. 11
Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani, avand
urmatoarele drepturi si obligatii:
a) isi pastreaza calitatea de angajat la institutia sau la unitatea de la
care provin, toate drepturile si obligatiile derivand din aceasta calitate;
b) sunt platiti pentru activitatea desfasurata in consiliul de
administratie cu o indemnizatie lunara stabilita de acesta;
c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie si nu
pot participa, in aceeasi calitate, la societatile comerciale cu care
institutul are relatii contractuale sau interese concurente;
d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal ori sotul, sotia, copiii sau rudele pana la
gradul al doilea inclusiv, sunt, in acelasi timp, patroni sau asociati la
societati comerciale cu capital privat cu acelasi profil sau cu care institutul
se afla in relatii comerciale directe.
Art. 12
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului propriu de functionare si cu respectarea legislatiei in vigoare.
Acesta hotaraste in problemele privind activitatea institutului, cu exceptia
celor care, potrivit legii, sunt date in competenta altor organe.
Art. 13
(1) Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna sau ori de cate
ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facandu-se de catre
presedinte sau la solicitarea a cel putin unei treimi din numarul membrilor
consiliului de administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
acestuia, iar in lipsa lui, de catre vicepresedinte.
Art. 14
(1) Consiliul de administratie isi poate desfasura activitatea in prezenta
a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita
aceasta conditie, sedinta consiliului de administratie se poate reprograma
intr-un interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unul din numarul total al
membrilor.
Art. 15
La sedintele consiliului de administratie pot fi invitati un reprezentant
al sindicatului si un reprezentant al salariatilor care nu sunt membri de
sindicat.
Art. 16
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate
atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi compensata material conform
prevederilor legale.
Art. 17
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor si obligatiilor ce le revin.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund, daca au
consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului
de administratie si daca au comunicat in scris despre aceasta organului
coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile
art. 11 lit. c) raspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui
fapt.
Art. 18
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) avizeaza modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura institutului;
b) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor metodologii,
metode si tehnologii de varf si de modernizare a celor existente, in
concordanta cu strategia generala din domeniul turismului;
c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care il inainteaza
Colegiului consultativ pentru cercetare-dezvoltare si inovare din cadrul
Ministerului Cercetarii si Tehnologiei;
d) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si
il depune la organul coordonator, in vederea aprobarii prin hotarare a
Guvernului;
e) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si
pierderi, pe care le supune aprobarii Ministerului Finantelor, si aproba
raportul de gestiune asupra activitatii desfasurate de institut in anul
precedent;
f) analizeaza raportarea trimestriala privind activitatea realizata de
institut, aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru
al bugetului de venituri si cheltuieli;
g) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institut;
h) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor bunuri,
servicii, subunitati din patrimoniul institutului;
i) aproba asocierea institutului cu terte persoane juridice, in vederea
realizarii de activitati comune care prezinta interes pentru asociati si care
se incadreaza in obiectul de activitate al institutului, cu respectarea
prevederilor legale;
j) aproba valorificarea bunurilor dobandite, cu respectarea prevederilor
legale;
k) fundamenteaza si prezinta Ministerului Turismului propuneri pentru
asigurarea de fonduri prin bugetul de venituri si cheltuieli al acestuia,
pentru finantarea obiectivelor de interes public specifice activitatii
institutului: exploatarea si dezvoltarea tehnicii de calcul, dezvoltarea bazei
materiale a cercetarii;
l) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 33 alin. (1) si
stabileste modul de rambursare a acestora;
m) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
n) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
o) executa orice alte atributii stabilite, potrivit prevederilor legale.
Art. 19
In primul trimestru al fiecarui an consiliul de administratie prezinta
organului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 20
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institut;
atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de functionare a
consiliului de administratie.
Comitetul de directie
Art. 21
Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de
directie, compus din directorul general, directorul adjunct, directorul
economic, precum si din sefii filialelor si ai laboratoarelor.
Art. 22
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri si cheltuieli;
d) programul de investitii;
e) sistemul de asigurare a calitatii;
f) alte obligatii.
Art. 23
Comitetul de directie se intruneste decadal sau ori de cate ori interesele
institutului o impun.
Art. 24
(1) La nivelul subunitatilor din structura institutului se organizeaza si
functioneaza comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in
conformitate cu propriul regulament de organizare si functionare, aprobat de
consiliul de administratie al institutului si este prezidat de directorul
subunitatii respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului si aprobate de
consiliul de administratie.
Directorul general
Art. 25
Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general numit
prin ordin al ministrului turismului, cu acordul ministrului cercetarii si
tehnologiei, la propunerea Colegiului consultativ pentru cercetare-dezvoltare
si inovare, dintre cercetatorii stiintifici principali care lucreaza in domeniu
si au pregatire manageriala in turism.
Art. 26
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului in
relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului;
c) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu tertii;
d) numeste si revoca conducatorii compartimentelor de munca din aparatul
propriu, precum si directorii din structura organizatorica a institutului, cu
avizul consiliului de administratie;
e) angajeaza si concediaza personalul propriu conform prevederilor legale;
f) asigura negocierea contractului colectiv de munca si a salariilor
personalului din institut prin comitetul de directie; aproba salariile
personalului rezultate din negocierea directa;
g) aproba propunerile de premiere si alte drepturi banesti ale personalului
din subordine;
h) aproba comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile de cercetator
stiintific principal, gradele I, II, III si cercetator stiintific, la
propunerea consiliului stiintific;
i) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
j) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert exterior
prin compartimentele proprii specializate;
k) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului de la bugetul de stat, in conditiile prevederilor
art. 21 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata
prin Legea nr. 51/1996, si ale art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 8/1997
privind stimularea cercetarii-dezvoltarii si inovarii, aprobata si modificata
prin Legea nr. 95/1998;
l) exercita atributiile si are raspunderile care ii revin din prevederile
legale, aproba si ia masuri privind activitatea institutului, cu exceptia celor
date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor organe;
m) exercita orice alte atributii care ii sunt delegate de consiliul de
administratie;
n) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului.
Consiliul stiintific
Art. 27
(1) Consiliul stiintific este format din 9 membri, reprezentand toate
compartimentele stiintifice din cadrul institutului.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite, cu capacitate de sinteza si cu cercetari in domeniu, cadre didactice
din invatamantul superior, salariati ai institutului sau din afara acestuia,
alesi prin vot secret de catre cadrele cu studii superioare din institut.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi pe 2 ani, prin vot secret, de catre membrii acestuia. Din consiliul
stiintific fac parte, de drept, directorul general si directorul adjunct al
institutului.
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu.
Art. 28
Atributiile principale al consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare si la elaborarea Planului national pentru
cercetare-dezvoltare si inovare in domeniul propriu de activitate;
b) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare;
c) examineaza si avizeaza proiectele de cercetare stiintifica, precum si
realizarea acestora;
d) avizeaza hotararile care implica politica de cercetare a institutului si
a ramurii de cercetare-dezvoltare;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si de promovare a personalului de cercetare;
g) propune comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile atestabile
si confirma rezultatele concursurilor pentru functiile de cercetator stiintific
si cercetator principal gradele III, II si I;
h) organizeaza si coordoneaza desfasurarea actiunilor cu caracter
stiintific;
i) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
j) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in
strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Relatiile
financiare
Art. 29
(1) Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Bilantul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finantelor
si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 30
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru
fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de catre Guvern, la
propunerea Ministerului Turismului, cu avizul Ministerului Finantelor si al
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 31
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul
determina anual volumul de venituri de realizat si cheltuieli totale de
efectuat.
Art. 32
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform
reglementarilor cuprinse in contractul colectiv de munca, in limita fondului
total destinat platii salariilor.
Art. 33
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu bancile, in valoare de cel mult 20% din veniturile brute,
in termeni reali, realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor.
Art. 34
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi
realizate potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta prevederilor art. 6 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993
privind unele masuri pentru restructurarea activitatii regiilor autonome.
(2) In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute la art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul
de stat, limita de finantare se aproba o data cu legea de adoptare a acestuia,
iar institutul are obligatia ca in executia bugetului de venituri si cheltuieli
sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe
baza de licitatie publica potrivit legislatiei privind achizitiile publice.
(4) Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei, la nivelul anului
anterior, in vederea realizarii de investitii prevazute la alin. (1) si (2), se
efectueaza cu aprobarea Ministerului Turismului, pe baza avizului prealabil al
Ministerului Finantelor.
Art. 35
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului se efectueaza prin
conturi deschise la banci cu sediul in Romania.
(2) Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si in
valuta din casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a
normativelor de disciplina financiar-valutara, stabilite prin actele normative
in vigoare.
(3) Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior potrivit legii.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi
deschise la banci cu sediul in Romania.
Art. 36
Institutul isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 37
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romane
competente, in conformitate cu prevederile legale.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 38
(1) Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale care se refera la activitatea institutelor de
cercetare-dezvoltare.
(2) Modificarile si completarile regulamentului de organizare si
functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu
respectarea actelor normative in vigoare, cu aprobarea Ministerului Turismului
si cu avizul Ministerului Cercetarii si Tehnologiei.
Art. 39
Statutul de institut national de cercetare-dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr-un interval de maximum 5 ani.
Art. 40
Prezentul regulament se completeaza cu dispozitiile legale aplicabile
regiilor autonome.