HOTARARE Nr. 69 din 11 februarie 1998
privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Dezvoltarea si
Implementarea Programelor de Reconstructie a Zonelor Miniere
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 68 din 12 februarie 1998
In temeiul prevederilor art. 115 alin. (2) din Constitutia Romaniei si ale
art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/1997 privind infiintarea
Agentiei Nationale pentru Dezvoltarea si Implementarea Programelor de
Reconstructie a Zonelor Miniere,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Agentia Nationala pentru Dezvoltarea si Implementarea Programelor de
Reconstructie a Zonelor Miniere, denumita in continuare agentia, se organizeaza
si functioneaza ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu
personalitate juridica, in subordinea Guvernului, care aplica strategia si
politica Guvernului de reconstructie a zonelor miniere supuse restructurarii.
Art. 2
Agentia este imputernicita, in principal, cu urmatoarele:
a) elaborarea propunerilor privind strategiile si politicile
guvernamentale, a programelor locale privind reconstructia zonelor miniere
supuse restructurarii;
b) implementarea programelor de reconstructie a zonelor miniere;
c) atragerea de fonduri interne si externe in vederea finantarii
programelor privind reconstructia zonelor miniere;
d) gestionarea fondurilor interne si externe care sunt destinate finantarii
programelor de reconstructie a zonelor miniere supuse restructurarii;
e) monitorizarea aplicarii programelor care rezulta din masurile de
restructurare a industriei miniere si din modul de utilizare a fondurilor;
f) propunerea de acte normative, in conditiile legii, privind asigurarea
cadrului legal pentru implementarea programelor de reconstructie a zonelor
miniere supuse restructurarii;
g) infaptuirea, in colaborare cu organele de specialitate ale Ministerului
Muncii si Protectiei Sociale, a programelor de masuri pentru combaterea activa
a somajului, prin utilizarea fondurilor cu aceasta destinatie.
Art. 3
Agentia are urmatoarele atributii:
a) evaluarea consecintelor asupra industriei miniere si geologiei ale
aplicarii strategiei energetice nationale cu efectele sale asupra exploatarilor
de carbune;
b) evaluarea consecintelor aplicarii politicilor industriale in domeniul
metalurgiei si al constructiilor de masini, cu efectele ce se transmit asupra
exploatarilor de minereuri si de nemetalifere;
c) fundamentarea directiilor de actiuni privind redezvoltarea zonelor
miniere, prin crearea de alternative pentru personalul neincadrat in munca;
d) prezentarea de alternative prin crearea de noi entitati si structuri
economice pentru ocuparea fortei de munca disponibilizate in urma programelor
de restructurare, redezvoltare si reconstructie a zonelor miniere;
e) armonizarea calitatii persoanelor neincadrate in munca cu oportunitatile
de dezvoltare a zonelor miniere;
f) desfasurarea dialogului social cu persoanele neincadrate in munca, in
vederea reorientarii, recalificarii si reinstruirii acestora in functie de
aptitudinile personale si in corelare cu activitatile economice prognozate a se
dezvolta in zonele respective;
g) infaptuirea masurilor de diversificare a activitatilor economice din
zonele miniere, prin dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii in
domeniile: agricultura, industrie alimentara, servicii;
h) participarea la elaborarea programelor tehnice pentru obiectivele miniere
prevazute a se inchide si urmarirea masurilor de implementare a acestora in
legatura cu:
(i) utilizarea spatiilor tehnologice, a cladirilor si a
constructiilor industriale disponibilizate, in scopul crearii de
activitati pentru ocuparea personalului neincadrat in munca si pentru tineretul
care nu a mai fost angajat;
(ii) refolosirea sau valorificarea, dupa caz, a instalatiilor, masinilor
si utilajului tehnologic disponibilizat;
(iii) schimbarea destinatiei minelor la care a incetat activitatea
de productie;
(iv) dezafectarea sau schimbarea destinatiei obiectivelor conexe afectate
de incetarea activitatilor miniere (cladiri, spatii de haldare, gospodarii
anexe etc.);
i) participarea la elaborarea programelor de refacere a mediului si la
implementarea lor, in masura in care acestea se concretizeaza in dezvoltarea
unor activitati economice capabile sa absoarba forta de munca si sa creeze noi
locuri de munca;
j) participarea la elaborarea programelor de protectie sociala propuse de
agentii economici din zonele miniere care intra in procesul de restructurare,
preluarea obligatiilor de implementare a acestora si gestionarea mijloacelor
financiare prevazute in aceste programe;
k) participarea la aplicarea planurilor de dezvoltare regionala in zonele
miniere, in care scop colaboreaza cu ministerele si cu alte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si locale, pentru adaptarea la
conditiile din zonele miniere a programelor guvernamentale sau ale administratiei
locale privind:
(i) restructurarea industriala si crearea de noi activitati producatoare de
bunuri materiale in zonele miniere;
(ii) organizarea, finantarea si dezvoltarea de intreprinderi mici si
mijlocii in localitatile miniere;
(iii) reconversia profesionala a persoanelor neincadrate in munca din
zonele miniere;
(iv) refacerea ambientului distrus de activitatile miniere;
(v) dezvoltarea sociala a localitatilor din zonele miniere;
(vi) organizarea si finantarea incubatoarelor de afaceri;
(vii) organizarea si finantarea executarii de lucrari de protectie a
mediului in masura in care acestea sunt generatoare de noi locuri de munca cu
durata in timp de peste 10 ani;
l) colaborarea cu organele teritoriale ale Ministerului Muncii si
Protectiei Sociale in vederea implementarii programelor guvernamentale de
protectie sociala si a orientarii persoanelor neincadrate in munca pentru
recalificare si pentru ocuparea unor locuri de munca;
m) elaborarea bugetului pentru finantarea programelor si a proiectelor
proprii aprobate de Colegiul de coordonare si de consiliile consultative,
insusite de Ministerul Finantelor, pentru programul national, si de consiliile
judetene, pentru programul local;
n) avizarea documentatiilor pentru obtinerea de credite si alte fonduri
externe cu garantia statului sau cu garantii bancare pentru finantarea de
proiecte si programe specifice;
o) stabilirea relatiilor de colaborare cu organizatii neguvernamentale,
urmarind impreuna cu acestea derularea programelor de reconstructie in zonele
miniere, in care sens:
(i) organizeaza licitatii pentru angajarea de organizatii neguvernamentale
sau agenti economici de specialitate, care sa elaboreze si sa administreze
programe si proiecte de dezvoltare alternativa si fondurile destinate acestora;
(ii) aproba planurile de afaceri prin care se solicita credite bonificate
sau alte facilitati ce urmeaza a fi acordate in zonele miniere pentru agenti
economici, persoane juridice sau persoane fizice, care dezvolta activitati,
altele decat cele miniere, generatoare de noi locuri de munca pentru personalul
neincadrat in munca si tineretul care nu a mai fost angajat;
(iii) urmareste modul in care organizatiile neguvernamentale sau agentii
economici beneficiari de fonduri si facilitati isi indeplinesc obligatiile; in
situatia in care acestia nu si le indeplinesc, dupa sesizarea in scris, in
termen de 30 de zile, se va recurge la retragerea fondurilor si a facilitatilor
acordate;
p) organizarea evidentei contabile pentru gestiunea proprie a activitatii
si a fondurilor interne si externe destinate finantarii programelor si
proiectelor.
Art. 4
Finantarea agentiei se asigura de la bugetul de stat.
Art. 5
(1) Toate zonele in care se desfasoara activitatile finantate prin agentie
sau in legatura cu atributiile agentiei sunt declarate zone miniere
defavorizate, al caror statut juridic va fi reglementat prin lege, si fac
obiectul urmaririi si controlului acesteia, prin colectivele sale zonale.
(2) Agentia are dreptul sa solicite si sa primeasca de la organele centrale
si locale cu care colaboreaza date, informatii si documentatii care privesc
procesul de restructurare, respectiv diminuarea, incetarea, dezvoltarea,
incetarea sau organizarea activitatilor in domeniile miniere si conexe.
Art. 6
Organele administratiei publice centrale si locale, care acorda aprobari
sau avize, precum si agenti economici care executa lucrari in zonele miniere
restructurabile, finantate prin agentie, sau care desfasoara activitati ce
afecteaza lucrarile mentionate mai sus au obligatia sa puna la dispozitie, la
cerere, colectivelor zonale ale agentiei, datele pe care acestia le solicita,
potrivit imputernicirilor si atributiilor institutiei pe care o reprezinta.
Art. 7
(1) Conducerea agentiei este asigurata de un presedinte, ajutat de un
prim-vicepresedinte si doi vicepresedinti, functii onorifice care vor fi
exercitate: prim-vicepresedintele, de catre presedintele Centralei Nationale
Confederative a Sindicatelor Miniere din Romania, si vicepresedintii, de catre
presedintii Confederatiei Sindicatelor Miniere din Romania si Federatiei
Cuprului din Romania.
(2) Presedintele agentiei este ordonator principal de credite, conform
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/1997.
(3) Prim-vicepresedintele si vicepresedintii vor avea, in principal,
atributii privind organizarea si functionarea in teritoriu a activitatii
filialelor zonale.
(4) Pe langa presedinte functioneaza colegiul de conducere, ca organ
consultativ. Colegiul de conducere este format din cate trei reprezentanti
desemnati de catre Ministerul Industriei si Comertului si de organizatiile
sindicale, precum si din cate un reprezentant desemnat de Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale, Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului,
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei, Consiliul pentru Reforma, Departamentul pentru
Administratie Publica Locala, Organizatia patronala din minerit si Organizatia
patronala din geologie.
(5) Sedintele colegiului de conducere se organizeaza lunar, prin convocarea
de catre presedinte, si se desfasoara conform regulamentului care va fi aprobat
in prima sedinta a colegiului de conducere.
(6) Componenta colegiului de conducere se aproba prin ordin al
presedintelui agentiei.
(7) Presedintele conduce intreaga activitate a agentiei si o reprezinta in
relatiile cu ministerele si cu alte organizatii centrale, locale sau
neguvernamentale, precum si cu persoane fizice si juridice, romane si straine.
(8) Presedintele, prim-vicepresedintele si cei doi vicepresedinti
constituie biroul de conducere al agentiei. Prim-vicepresedintele si
vicepresedintii reprezinta presedintele in zonele din teritoriu, coordoneaza si
raspund de activitatea colectivelor zonale, conform repartizarii facute de
biroul executiv de conducere, si nu vor fi salarizati din fondurile agentiei.
(9) In exercitarea functiei sale, presedintele emite ordine si decizii.
Art. 8
(1) In structura organizatorica a agentiei pot functiona directii generale,
directii, servicii si birouri.
(2) Structura organizatorica a agentiei este prevazuta in anexa nr. 1 la
prezenta hotarare.
(3) Numarul maxim de posturi este de 117, exclusiv presedintele,
prim-vicepresedintele si vicepresedintii.
(4) Statul de functii pentru personalul agentiei se aproba in conditiile
legii.
Art. 9
(1) Agentia are in subordine 14 colective zonale - filiale fara
personalitate juridica, conform anexei nr. 2 la prezenta hotarare.
(2) Colectivele zonale de la Petrosani, Targu Jiu, Baia Mare, Deva, Alba
Iulia, Ploiesti sunt conduse de catre un director executiv.
(3) Pe langa fiecare colectiv zonal functioneaza un consiliu consultativ,
numit de presedintele agentiei, format din cate un reprezentant al unitatii
miniere, al prefecturii, al consiliului judetean sau local, dupa caz, al
primariei si al organelor judetene ale Ministerului Muncii si Protectiei
Sociale, ale Ministerului Finantelor, ale Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului, ale Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, ale
Fondului Proprietatii de Stat, ale Societatilor de Investitii Financiare, ale
Agentiei de Dezvoltare Regionala si reprezentantul sindicatului minier, la
propunerea acestora.
(4) Consiliul consultativ al colectivului zonal isi desfasoara activitatea
in baza regulamentului de organizare si functionare aprobat de colegiul de
conducere.
(5) Atributiile si sarcinile compartimentelor din structura agentiei,
precum si ale colectivelor zonale se aproba prin ordin al presedintelui.
Art. 10
(1) Pentru indeplinirea atributiilor sale, agentia utilizeaza surse de
finantare de la bugetul de stat, bugetele locale, credite externe garantate de
stat sau alte surse externe nerambursabile.
(2) Presedintele agentiei are calitatea de ordonator principal de credite
pentru fondurile alocate prin bugetul de stat, destinate indeplinirii
atributiilor agentiei, si raporteaza periodic, in conformitate cu normele
Ministerului Finantelor, stadiul realizarii bugetului propriu de venituri si
cheltuieli.
Art. 11
Se autorizeaza presedintele agentiei sa dispuna asupra utilizarii
fondurilor provenite din donatii interne sau externe, destinate organizarii,
functionarii si dotarii agentiei, pentru desfasurarea activitatii proprii.
Art. 12
Echivalarea functiilor de conducere si de executie, precum si salarizarea
si alte drepturi ale presedintelui si ale personalului din structura agentiei
se fac in conformitate cu prevederile Legii nr. 40/1991, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 162 din 14 iulie 1993, cu
modificarile ulterioare.
Art. 13
Agentia are in dotare, pentru transportul persoanelor din aparatul propriu,
un numar de 21 de autoturisme, dintre care unul pentru presedinte si cate unul
pentru fiecare colectiv zonal.
Art. 14
Sediul central al agentiei, in suprafata de 300 mp, este situat in
municipiului Bucuresti, Calea Victoriei nr. 152, sectorul 1, fiind preluat in
administrare, pe baza de protocol, de la Regia Autonoma "Administratia
Patrimoniului Protocolului de Stat".
Art. 15
Consiliile judetene si locale unde se organizeaza colectivele zonale, in
conformitate cu prevederile prezentei hotarari, vor asigura spatiile
corespunzatoare desfasurarii activitatii acestora.
Art. 16
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministru de stat
ministrul industriei
si comertului,
Mircea Ciumara
Ministru de stat,
ministrul muncii
si protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
ANEXA 1
Total personal = 117
AGENTIA NATIONALA PENTRU DEZVOLTAREA SI IMPLEMENTAREA PROGRAMELOR DE
RECONSTRUCTIE A ZONELOR MINIERE
____________
| PRESEDINTE |
|____________|
|
_____________________ |
| PRIM-VICEPRESEDINTE |_______| ________________
|_____________________| |______| VICEPRESEDINTE |
| |________________|
____________________ | ________________
| SERVICIUL | |______| VICEPRESEDINTE |
| CONTENCIOS |--------| |________________|
|____________________| |
____________________ |
| SERVICIUL | |
| CONTROL INTERN |--------|
|____________________| |
|
_____________|_____________
| DIRECTOR GENERAL EXECUTIV |
|___________________________|
|
__________________ | _____________________
| SERVICIUL | | | SERVICIUL |
| REGLEMENTARI IN |________|_______| PRELUCRARE AUTOMATA |
| DOMENIU | | | A DATELOR |
|__________________| | |_____________________|
_______________________|_______________________________
_____|_____ _____|____ | _______|______ _______|_______
| DIRECTIA | | DIRECTIA | | | DIRECTIA | | DIRECTIA |
| PROGRAME | | DIALOG | | | IMPLEMENTARE | | FINANTE, |
| REGIONALE | | SOCIAL | | |______________| | BUGETE, |
|___________| |__________| | | PERSONAL, |
| | ADMINISTRATIV |
| |_______________|
____ _______________________|___________________________________
_|_ _|_ _|_ _|_ _|_ _|_ _|_ _|_ _|_ _|_ _|_ _|_ _|_ _|_
| 1 || 2 || 3 || 4 || 5 || 6 || 7 || 8 || 9 || 10|| 11|| 12|| 13|| 14|
| *)|| *)|| *)|| *)|| *)|| *)||*)||*)||*)||*)||*)||*)||*)||*)|
|___||___||___||___||___||___||___||___||___||___||___||___||___||___|
Semnificatia cifrelor:
1 - Colectiv Petrosani
2 - Colectiv Targu Jiu
3 - Colectiv Baia Mare
4 - Colectiv Deva - Brad
5 - Colectiv Alba Iulia - Abrud - Baia de Aries
6 - Colectiv Ploiesti
7 - Colectiv Voivozi
8 - Colectiv Rodna
9 - Colectiv Balan
10 - Colectiv Gura Humorului
11 - Colectiv Moldova Noua
12 - Colectiv Anina
13 - Colectiv Baia Borsa
14 - Colectiv Comanesti
----------------
*) Colectivele zonale vor functiona la nivel de directii.
*) Colectivele zonale vor functiona la nivel de servicii.
ANEXA 2
LISTA
cu colectivele zonale ale Agentiei Nationale pentru Dezvoltarea si
Implementarea Programelor de Reconstructie a Zonelor Miniere
__________________________________________________
Nr. Colectivul Localitatea Judetul
crt. zonal
__________________________________________________
1. Petrosani Petrosani Hunedoara
2. Targu Jiu Targu Jiu Gorj
3. Deva-Brad Deva Hunedoara
4. Alba Iulia -
Abrud -
Baia de Aries Alba Iulia Alba
5. Baia Mare Baia Mare Maramures
6. Baia Borsa Baia Borsa Maramures
7. Gura Humorului Gura Humorului Suceava
8. Anina Anina Caras-Severin
9. Moldova Noua Moldova Noua Caras-Severin
10. Comanesti Comanesti Bacau
11. Voivozi Voivozi Bihor
12. Ploiesti Ploiesti Prahova
13. Balan Balan Harghita
14. Rodna Rodna Bistrita Nasaud