HOTARARE Nr. 720 din 10 octombrie 1991
privind aprobarea Normelor de organizare si exercitare a controlului financiar
elaborate de Ministerul Economiei si Finantelor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 75 din 24 aprilie 1992
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Normele privind organizarea si exercitarea controlului financiar
propriu la ministere, departamente, alte organe centrale de stat, prefecturi si
Primaria municipiului Bucuresti, institutii de stat de subordonare centrala sau
locala, precum si la regiile autonome, elaborate de Ministerul Economiei si
Finantelor, anexa la prezenta hotarare.
Art. 2
Constituie contraventie urmatoarele incalcari ale Normelor de organizare si
exercitare a controlului financiar:
a) neemiterea in termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei
hotarari in Monitorul Oficial al Romaniei a actelor administrative privind
modul de organizare si exercitare a controlului financiar preventiv si a celui
de gestiune;
b) angajarea, mentinerea, trecerea in functia de organ de control financiar
de gestiune sau atribuirea exercitarii controlului financiar preventiv unei
persoane, fara sa se fi obtinut in prealabil de la organele de politie relatii
scrise cu privire la antecedentele penale ale acesteia, sau ale carei
antecedente penale duc, potrivit pct. 2 din normele aprobate prin prezenta
hotarare, la interzicerea imputernicirii si exercitarii controlului financiar preventiv
si controlului financiar de gestiune;
c) intocmirea si prezentarea controlului financiar preventiv a unor
documente in care sunt consemnate operatii fara baza legala sau date nereale;
d) vizarea pentru control financiar preventiv a documentelor care contin
operatii prin care se incalca reglementarile in vigoare;
e) refuzul nejustificat al vizei de control financiar preventiv pentru
operatii legale;
f) inregistrarea in contabilitate a documentelor privind operatiile care
sunt supuse controlului financiar preventiv, fara ca acestea sa poarte viza de
control a persoanelor in drept si aprobarea organelor competente;
g) nesesizarea organelor competente, stabilite prin norme, de catre
conducatorul cu atributii financiar-contabile, respectiv contabilul sef, in
cazurile de refuz de viza si de seful compartimentului de control financiar de
gestiune, in cazul neluarii masurilor referitoare la recuperarea pagubelor;
h) nepunerea la dispozitia organelor de control financiar de gestiune a documentelor
si datelor necesare controlului;
i) refuzul de a semna cu sau fara obiectiuni actele de control intocmite de
organele de control financiar de gestiune, precum si de a da explicatii scrise
la cererea acestor organe;
j) neexecutarea in termenele stabilite a dispozitiilor date ca urmare a
controlului efectuat de organele de control financiar de gestiune, sau
comunicarea din culpa a unor date eronate in legatura cu executarea lor;
k) nedispunerea masurilor necesare pentru efectuarea cu prioritate, la
solicitarea instantelor de judecata, organelor de procuratura si politie, a
controlului financiar de gestiune necesar stabilirii prejudiciilor produse prin
infractiuni si clarificarii imprejurarilor care au condus la savarsirea unor
fapte de natura penala.
Art. 3
Contraventiile prevazute la art. 2 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
- de la 8.000 lei la 10.000 lei cele prevazute la lit. d) si k);
- de la 6.000 lei la 8.000 lei cele prevazute la lit. b), c), e), f), g) si
h);
- de la 4.000 lei la 6.000 lei cele prevazute la lit. a), i) si j).
Art. 4
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
organele de control financiar de stat si alte persoane imputernicite de
Ministerul Economiei si Finantelor, organele de control financiar de gestiune
ale unitatilor la care se organizeaza si se exercita controlul propriu, precum
si de alte organe de control care au astfel de atributii stabilite prin lege.
Pentru contraventiile prevazute la art. 2 lit. c) si f), sanctiunea se
poate aplica si de conducatorul compartimentului cu atributii
financiar-contabile, respectiv contabilul sef al unitatii.
Dispozitiile art. 3 si 4 din prezenta hotarare se intregesc cu prevederile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
Art. 5
Ministerul Economiei si Finantelor, prin organele de control financiar de
stat, va controla modul de aplicare a normelor aprobate prin prezenta hotarare.
Art. 6
Toate dispozitiile contrare prezentei hotarari isi inceteaza aplicarea.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
NORME nr. 63943 din 30 septembrie 1991
privind modul de organizare si exercitare a controlului financiar propriu la
ministere, departamente, alte organe centrale de stat, prefecturi si Primaria
municipiului Bucuresti, precum si la regiile autonome
In baza prevederilor art. 21 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea si
functionarea controlului financiar si a Garzii Financiare, se stabilesc
prezentele norme cu privire la organizarea si exercitarea controlului financiar
propriu la ministere, departamente, alte organe centrale de stat, prefecturi si
Primaria municipiului Bucuresti, precum si la regiile autonome.
I. Dispozitii generale
1. Controlul financiar propriu se organizeaza si se exercita sub forma
controlului financiar preventiv si a controlului financiar de gestiune.
Controlul financiar preventiv urmareste sa preintimpine incalcarea
dispozitiilor legale in vigoare si producerea de pagube si se exercita asupra
documentelor care contin operatiile de utilizare a fondurilor sau din care
deriva drepturi sau obligatii patrimoniale.
Controlul financiar de gestiune verifica respectarea dispozitiilor legale
privitoare la gestionarea si gospodarirea mijloacelor materiale si banesti, pe
baza documentelor inregistrate in contabilitate si a documentelor din evidenta
tehnico-operativa.
2. Persoanele imputernicite sa exercite controlul financiar preventiv si de
gestiune trebuie sa aiba pregatire economica si experienta necesara, sa
indeplineasca conditiile de cinste si corectitudine.
Nu pot fi imputernicite sa exercite controlul financiar preventiv si
controlul financiar de gestiune persoanele aflate in curs de urmarire penala,
de judecata sau care au fost condamnate, chiar daca au fost gratiate, pentru
fapte privitoare la abuz in serviciu, fals, uz de fals, inselaciune, dare sau
luare de mita si alte infractiuni prin care s-au produs daune patrimoniului
persoanelor fizice sau juridice.
Daca in cursul urmaririi penale, al judecatii sau dupa condamnare a
intervenit amnistia, cel care a savarsit vreuna din infractiunile aratate in
alineatul precedent nu poate fi imputernicit sa exercite controlul financiar
preventiv si controlul financiar de gestiune timp de 2 ani de la data aplicarii
amnistiei. Cel caruia i s-a suspendat conditionat executarea pedepsei nu poate
fi imputernicit sa exercite controlul financiar preventiv si de gestiune in
cursul termenului de incercare si 2 ani de la expirarea acestui termen.
II. Controlul financiar preventiv
3. Controlul financiar preventiv se organizeaza de ordonatorii de credite
principali, secundari si tertiari, precum si de directorii generali ai regiilor
autonome*), prin compartimentul financiar-contabil si se executa de seful
acestui compartiment. In functie de volumul operatiilor ce se supun controlului
financiar preventiv, conducatorul unitatii, la propunerea contabilului sef sau
a persoanei care conduce activitatea financiar-contabila, poate imputernici si
alte persoane din acest compartiment care sa exercite controlul preventiv, dar
care, de regula, nu participa la intocmirea si contabilizarea documentelor
controlate. Imputernicirea se face pe baza de ordin sau decizie, dupa caz, a
conducatorului unitatii, in care se vor stabili concret operatiunile asupra
carora se exercita controlul financiar preventiv, conditiile si perioada in
care isi desfasoara aceasta activitate.
4. Se supun controlului financiar preventiv documentele ce cuprind
operatiile ce se refera la drepturile si obligatiile patrimoniale ale unitatii,
in faza de angajare si de plata, in raporturile cu alte persoane juridice sau
fizice.
Se supun in mod obligatoriu controlului financiar preventiv urmatoarele
operatiuni:
- incheierea contractelor cu partenerii interni si externi;
- incasarile si platile in lei si valuta de orice natura, efectuate in
numerar si prin operatiuni bancare, cu persoane juridice sau fizice;
- trecerea pe cheltuieli, fonduri sau rezultate a unor sume care duc la
diminuarea profitului sau a capitalului social;
- gajarea, inchirierea sau concesionarea bunurilor, subunitatilor sau
unitatilor componente;
- deschiderile de credite bugetare, repartizarile de credite bugetare la
institutiile in subordine si alimentarile cu sume din alocatiile bugetare
pentru finantarea cheltuielilor de capital;
- propunerile de suplimentare a unor venituri prevazute a fi suportate pe
seama alocatiilor bugetare;
- modificarea repartizarii pe trimestre a veniturilor si cheltuielilor
bugetare;
- virarile de credite bugetare in cadrul capitolelor de cheltuieli.
In functie de necesitati, operatiunile mentionate vor putea fi adaptate si
completate de conducatorul unitatii, in functie de specificul activitatii si
structurii ei organizatorice.
Documentele ce contin operatiuni supuse controlului financiar preventiv si
circuitul acestora se stabilesc de conducerile ministerelor, departamentelor,
altor organe centrale de stat, prefecturilor, Primariei municipiului Bucuresti,
regiilor autonome in functie de specificul activitatii fiecaruia.
5. Documentele, insotite de acte justificative, se prezinta la controlul
financiar preventiv semnate de seful compartimentului de specialitate in care
s-au intocmit si care raspunde de realitatea si exactitatea datelor si
legalitatea operatiilor consemnate in acestea.
Obtinerea vizei de control preventiv pe documente, care se dovedesc
ulterior nelegale, nu exonereaza de raspundere pe sefii compartimentelor de
specialitate care le-au intocmit.
6. Persoanele care exercita controlul financiar preventiv raspund pentru
legalitatea si eficienta operatiilor cuprinse in documentele prezentate de
compartimentele de specialitate.
7. Seful compartimentului financiar-contabil, in situatiile in care el sau
celelalte persoane desemnate sa exercite controlul financiar preventiv constata
ca operatiile prezentate la control sunt nelegale sau neeficiente, iar
conducatorul unitatii dispune pe propria raspundere efectuarea lor, va informa
in scris atat consiliul de administratie cat si Directia generala de control
financiar de stat din Ministerul Economiei si Finantelor sau Directia generala
a controlului financiar de stat a judetului sau municipiului Bucuresti care,
dupa caz, vor dispune masurile necesare potrivit competentelor.
8. Documentele referitoare la operatii supuse controlului preventiv si care
nu au fost vizate nu pot fi inregistrate in contabilitate. Ele vor fi evidentiate
separat. De asemenea, se va intocmi o evidenta separata a documentelor vizate
pentru controlul preventiv din dispozitia conducatorului unitatii.
III. Controlul financiar de gestiune
9. Ministerele, departamentele, celelalte organe centrale de stat,
prefecturile si Primaria municipiului Bucuresti organizeaza controlul financiar
de gestiune pentru patrimoniul propriu, veniturile realizate si cheltuielile
efectuate de institutiile de stat subordonate din creditele bugetare alocate,
precum si asupra legalitatii si eficientei cheltuielilor fondurilor de catre
regiile autonome din profilul lor de activitate.
Controlul financiar de gestiune se organizeaza la regii pentru controlul
gestiunilor proprii, precum si al uzinelor, fabricilor, atelierelor, serviciilor,
sucursalelor si altor subunitati din structura lor organizatorica.
10. Controlul financiar de gestiune functioneaza in compartiment distinct,
in subordinea directa a ordonatorului de credite ( ori a inlocuitorului de
drept), in cadrul ministerelor, departamentelor, celorlalte organe centrale de
stat, prefecturilor si Primariei municipiului Bucuresti si a directorului
general, in cazul regiilor.
11. Controlul financiar de gestiune se efectueaza de salariati cu studii
economice superioare sau medii in functie de volumul si complexitatea
gestiunilor, incadrati in compartimentul de control cu aprobarea conducerii
unitatii respective, cu sarcini exclusive de efectuare a controlului la
termenele si in conditiile stabilite de lege.
12. Controlul financiar de gestiune are ca obiective principale respectarea
normelor legale cu privire la:
a) existenta, integritatea, pastrarea si paza bunurilor si valorile de
orice fel si detinute cu orice titlu;
b) utilizarea valorilor materiale de orice fel, declasarea si casarea de
bunuri;
c) efectuarea, in numerar sau prin cont, a incasarilor si platilor, in lei
si valuta, de orice natura, inclusiv a salariilor si a retinerilor din acestea
si a altor obligatii fata de salariati;
d) intocmirea si circulatia documentelor primare, documentelor
tehnic-operativ si contabile.
Ministerele, departamentele, celelalte organe centrale de stat,
prefecturile, Primaria municipiului Bucuresti si regiile vor emite acte de
dispozitie de ordine interioara privind modul de organizare si exercitare a
controlului financiar propriu si vor detalia obiectivele de mai sus in functie
de specificul activitatii si structura lor organizatorica.
13. Controlul financiar de gestiune se efectueaza cel putin o data pe an.
In cazul unor unitati si gestiuni materiale reduse ca volum, conducatorii
ministerelor, departamentelor, celorlalte organe centrale, prefecturilor,
Primariei municipiului Bucuresti si regiilor, pot aproba ca acestea sa fie
controlate la o perioada mai mare de un an, dar nu mai tarziu de o data la doi
ani.
14. Controlul se efectueaza in totalitate sau prin sondaj, in raport cu
volumul, valoarea si natura bunurilor, posibilitatile de sustrageri, conditiile
de pastrare si gestionare, precum si de frecventa abaterilor constatate
anterior, cuprinzindu-se un numar reprezentativ de repere si documente, care sa
permita tragerea unor concluzii temeinice asupra respectarii actelor normative
din domeniul financiar, contabil si gestionar.
In cazul constatarii de pagube, controlul se va extinde asupra intregii
perioade in care, potrivit legii, pot fi luate masuri de recuperare a acestora
si de tragere la raspundere a persoanelor vinovate.
15. Activitatea de control se desfasoara pe baza programelor de lucru
semestriale, intocmite de seful compartimentului de control financiar de
gestiune, aprobate de conducatorul in subordinea caruia se afla compartimentul
de control financiar de gestiune.
In acest program se vor nominaliza gestiunile si activitatile ce urmeaza a
fi controlate, perioada supusa controlului si cea stabilita pentru efectuarea
controlului, ca si organele care efectueaza controlul.
16. Urmarirea realizarii programului semestrial se face de seful
compartimentului de control financiar de gestiune, care va organiza in acest
sens o evidenta simpla a actelor de control incheiate, a altor actiuni
efectuate in afara programului aprobat, precum si a principalelor rezultate
obtinute ( plusuri in gestiuni, pagube constatate, sanctiuni aplicate etc.). In
baza rezultatelor controalelor efectuate, seful compartimentului de control
financiar de gestiune, periodic, va sesiza organul de conducere pentru
imbunatatirea activitatii de gestiune a patrimoniului.
17. Organele de control vor consemna constatarile in acte de control
bilaterale (procese-verbale sau note de constatare) pe baza propriilor
verificari, cu indicarea prevederilor legale incalcate si stabilirea exacta a
consecintelor economice, financiare, patrimoniale, a persoanelor vinovate, precum
si masurile luate in timpul controlului si cele stabilite a se lua in
continuare. Persoanele vinovate de abaterile constatate vor fi ascultate cu
privire la faptele retinute in sarcina lor (note explicative scrise) si li se
vor verifica apararile formulate. In caz de neascultare a persoanei vinovate se
va mentiona cauza neluarii acestei masuri.
18. Seful compartimentului de control financiar de gestiune, pe baza
actelor de control intocmite, prezinta conducerii unitatii in care functioneaza
concluziile controlului efectuat impreuna cu masurile ce se propun a fi luate
in continuare in vederea inlaturarii abaterilor si tragerii la raspundere a
celor care au savarsit neregulile, au produs pagube sau au comis infractiuni.
19. Conducatorii unitatilor au obligatia ca, in cadrul competentei si a
termenelor legale, sa ia masuri pentru aplicarea integrala si la timp a
masurilor propuse, sanctionarea persoanelor vinovate, recuperarea pagubelor si
inaintarea catre procuror a actelor cuprinzand fapte prevazute de legea penala.
Neluarea masurilor angajeaza propria raspundere a conducatorului unitatii.
Masurile se iau in cel mult 30 de zile de la data inregistrarii actului de
control, daca prin dispozitiile legale nu sunt fixate alte termene.
La solicitarea instantelor de judecata, organelor de procuratura si
politie, conducatorii unitatilor vor dispune cu prioritate masurile de control
financiar de gestiune, necesare pentru stabilirea prejudiciilor produse prin
infractiune si clarificarea imprejurarilor care au condus la savarsirea unor
fapte de natura penala.
In cazul in care conducatorul unitatii nu ia masurile respective, seful
compartimentului controlului financiar de gestiune sesizeaza de indata, in
scris, consiliul de administratie al unitatii in care functioneaza, iar in
cazurile privind recuperarea pagubelor, si Directia generala a controlului
financiar de stat din Ministerul Economiei si Finantelor sau, dupa caz,
directiile generale ale controlului financiar de stat din judete si municipiul
Bucuresti, care, in functie de situatia concreta, dispun potrivit drepturilor
stabilite prin lege, masurile ce se impun.
20. Seful compartimentului controlului financiar de gestiune va participa
la sedintele consiliului de administratie al unitatii unde functioneaza atunci
cand se dezbat probleme financiare, contabile si de control de gestiune; acesta
informeaza semestrial consiliul de administratie asupra conditiilor in care s-a
realizat programul semestrial de control, constatarile facute si masurile luate,
propunand, daca este cazul, luarea de masuri pentru aplicarea riguroasa a
legislatiei in domeniul financiar-contabil, de gestiune si control.
21. La cererea organelor de control financiar de gestiune, conducerile si
salariatii unitatilor supuse controlului au obligatia:
a) sa puna la dispozitie registrele, corespondenta, actele, piesele
justificative si alte documente necesare controlului;
b) sa prezinte pentru control valorile de orice fel pe care le gestioneaza
sau pe care le au in pastrare, care intra sub incidenta controlului;
c) sa elibereze, potrivit legii, documentele solicitate in original sau
copii certificate;
d) sa dea informatii si explicatii verbal si in scris, dupa caz, in
legatura cu problemele care formeaza obiectul controlului;
e) sa semneze cu sau fara obiectii actele de control si sa comunice la
termenele fixate modul de aplicare a masurilor stabilite in urma controlului;
f) sa asigure sprijinul si conditiile necesare bunei desfasurari a
controlului si sa-si dea concursul pentru clarificarea constatarilor.
22. Salariatii imputerniciti cu exercitarea controlului financiar de
gestiune raspund disciplinar, contraventional sau penal, dupa caz, in
situatiile in care:
a) nu efectueaza controlul conform programului de activitate aprobat;
b) inscriu in actele de control date sau fapte ireale ori inexacte, sau cu
buna stiinta nu consemneaza toate deficientele constatate;
c) lucreaza cu superficialitate, nesemnalind incalcarile de la dispozitiile
legale in vigoare constatate cu ocazia controlului si nu stabilesc raspunderi
potrivit normelor legale;
d) dispun, prin interpretarea sau aplicarea gresita a dispozitiilor legale
in vigoare, masuri care produc prejudicii;
e) nu intocmesc si nu inainteaza conducatorului unitatii actele de control
la termenele stabilite;
f) nu iau sau, dupa caz, nu propun masurile necesare pentru inlaturarea
lipsurilor si abaterilor consemnate in actele de control, tragerea la
raspundere a celor vinovati;
g) nu indeplinesc sau indeplinesc defectuos sarcinile ce le revin potrivit
prezentelor norme.
23. Organele de control financiar sunt obligate ca, atunci cand considera
necesara ridicarea unor documente in original de la unitatea verificata, sa
asigure intocmirea unor copii care sa ramana la aceasta. Totodata, organul de
control este obligat ca la incheierea controlului sa restituie unitatii
controlate toate actele ce nu-i mai sunt necesare si sa mentioneze despre
aceasta in actul de constatare.
Prezentele norme se aplica de la data aprobarii prin hotarare.