HOTARARE Nr. 74 din 26 ianuarie 1991
privind infiintarea Regiei autonome "Administratia romana a serviciilor de
trafic aerian" - ROMATSA
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 22 din 29 ianuarie 1991
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Pe data de 1 decembrie 1990 se infiinteaza Regia autonoma
"Administratia romana a serviciilor de trafic aerian" - ROMATSA
(Romanian Air Trafic Services Administration), cu sediul in municipiul
Bucuresti, sos. Bucuresti - Ploiesti, km 16,5, ca persoana juridica,
functionind pe baza de gestiune economica si autonomie financiara, putind
beneficia de subventii de la bugetul de stat.
Administratia romana a serviciilor de trafic aerian - ROMATSA se constituie
prin preluarea subunitatilor, formatiilor si obiectivelor prevazute in anexa
nr. 1, impreuna cu baza materiala si personalul aferent acestora.
Art. 2
Administratia romana a serviciilor de trafic aerian are ca obiect principal
de activitate administrarea si exploatarea cailor aeriene, organizarea si
asigurarea tehnica a acestora, dirijarea si controlul circulatiei aeriene
pentru aeronavele romanesti si straine in spatiul aerian al Romaniei repartizat
aviatiei civile, organizarea si realizarea informarii aeronautice si
meteorologice a transportatorilor aerieni romani si straini, asigurarea
legaturilor permanente ale cailor aeriene nationale cu cele ale statelor vecine
si cu aeroporturile din tara, precum si organizarea si realizarea serviciului
de telecomunicatii aeronautice.
Art. 3
Administratia romana a serviciilor de trafic aerian este imputernicita sa
elaboreze programul de perfectionare a pregatirii de specialitate a intregului
personal de trafic aerian, meteorologic, de protectie a navigatiei aeriene si
telecomunicatii aeronautice.
Art. 4
Patrimoniul Administratiei romane a serviciilor de trafic aerian - ROMATSA
este de 1004229 mii lei, conform datelor din bilantul contabil incheiat la data
de 30 iunie 1990, constituit prin preluarea patrimoniilor subunitatilor
prevazute in anexa nr. 1 si va fi definitivat pe baza reevaluarii acestuia, in
conditiile prevazute de lege, pina la data de 1 martie 1991.
Art. 5
Administratia romana a serviciilor de trafic aerian poate coopera in
domeniul sau de activitate cu organele similare din statele cu care se intretin
relatii aviatice civile si cu organizatiile internationale specializate in
acest domeniu.
Art. 6
Pentru realizarea activitatii proprii, Administratia romana a serviciilor
de trafic aerian poate incheia contracte de import-export si de asigurare de
asistenta tehnica sau servicii cu parteneri din tara sau strainatate.
Art. 7
Tarifele si taxele, in lei si in valuta, pentru serviciile asigurate transportatorilor
romani sau straini se stabilesc de consiliul de administratie al ROMATSA, cu
respectarea prevederilor legale si intelegerilor internationale incheiate in
acest domeniu.
In vederea dezvoltarii si modernizarii rapide impuse de standardele
internationale, ROMATSA poate utiliza fondurile valutare realizate din
incasari, conform legii.
Art. 8
Organizarea si functionarea Regiei autonome "Administratia romana a
serviciilor de trafic aerian" - ROMATSA se fac in conformitate cu regulamentul
prevazut in anexa nr. 2.
Art. 9
Personalul care trece la Administratia romana a serviciilor de trafic
aerian ca urmare a aplicarii prevederilor din prezenta hotarire se considera
transferat in interesul serviciului, iar in cazul in care este incadrat in
functii cu niveluri de salarizare mai mici, are dreptul la diferenta pina la
salariul tarifar avut si la sporul de vechime, dupa caz, timp de trei luni.
Art. 10
Salarizarea personalului din aparatul central al ROMATSA se face potrivit
prevederilor anexei VI, lit. A din Legea nr. 57/1974, iar a personalului din
unitatile componente conform dispozitiilor din anexele IV, V si VII din aceeasi
lege, pina la aparitia noilor reglementari din acest domeniu de activitate.
Art. 11
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarire.
Art. 12
Pe data prezentei hotariri orice dispozitii contrare se abroga.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
Subunitatile, formatiile, obiectivele din compunerea Regiei autonome
"Administratia serviciilor de trafic aerian" - ROMATSA
___________________________________________________________________________
Nr. Denumirea subunitatilor Unitatile economice din care
crt. componente ale regiei ROMATSA se preiau parti din patrimoniu
si personal
___________________________________________________________________________
1. Formatia NOTAM (NOTICE TO AIRMAN) Departamentul aviatiei civile
2. Centrul regional de dirijare Bucuresti Aeroportul Bucuresti - Otopeni
3. Centrul national de protectie Aeroportul Bucuresti - Otopeni
meteorologica a navigatiei aeriene
4. Radiofar de ruta Floresti Aeroportul Bucuresti - Otopeni
5. Radiofar de ruta Strejnic Aeroportul Bucuresti - Otopeni
6. Radiofar de ruta Urziceni Aeroportul Bucuresti - Otopeni
7. Radiofar de ruta Mizil Aeroportul Bucuresti - Otopeni
8. Radiofar de ruta Tandarei Aeroportul Bucuresti - Otopeni
9. Radiofar de ruta Curtea de Arges Aeroportul Bucuresti - Otopeni
10. Centrul regional de dirijare Cluj Aeroportul Cluj
11. Centrul regional de dirijare Arad Aeroportul Arad
12. Centrul regional de dirijare Bacau Aeroportul Bacau
13. Radiofar de ruta Galati Aeroportul Bacau
14. Centrul de dirijare Constanta Aeroportul Constanta
M. Kogalniceanu M. Kogalniceanu
15. Radiofar de ruta Brasov Aeroportul Sibiu
16. Radiofar de ruta Deva Aeroportul Sibiu
17. Radiofar de ruta Tirgu Jiu Aeroportul Craiova
18. Centrul national de telecomunicatii Baza de deservire tehnica si
aeronautice reparatii aeroportuare
___________________________________________________________________________
ANEXA 2
REGULAMENT
de organizare si functionare al Regiei autonome "Administratia romana a
serviciilor de trafic aerian" - ROMATSA
I. Dispozitii generale
Art. 1
Administratia romana a serviciilor de trafic aerian - ROMATSA administreaza
si exploateaza caile aeriene romane, asigura conducerea si dezvoltarea unitara
a activitatilor de dirijare a aeronavelor apartinind companiilor aeriene romane
si straine, urmareste integrarea in sistemul specializat european (Organizatia
Europeana pentru Securitatea Zborurilor - EUROCONTROL), asigura, impreuna cu
Ministerul Apararii Nationale, utilizarea coordonata a spatiului aerian al
Romaniei de catre aviatia civila si militara.
Art. 2
Administratia romana a serviciilor de trafic aerian este persoana juridica
romana, functioneaza pe baza de gestiune economica si autonomie financiara,
poate beneficia de subventii de la bugetul de stat si isi desfasoara
activitatea in baza prezentului regulament, avind statut de regie autonoma.
Art. 3
Sediul principal al ROMATSA este in municipiul Bucuresti, sos. Bucuresti -
Ploiesti km 16,5.
Administratia romana a serviciilor de trafic aerian are in structura la
data infiintarii urmatoarele categorii de subunitati, fara personalitate
juridica:
3.1. Directia regionala a cailor aeriene Bucuresti;
3.2. Directia regionala a cailor aeriene Arad;
3.3. Directia regionala a cailor aeriene Bacau;
3.4. Directia regionala a cailor aeriene Cluj;
3.5. Directia regionala a cailor aeriene Constanta;
3.6. Centrul national de protectie meteorologica a navigatiei aeriene;
3.7. Centrul national de telecomunicatii aeronautice;
3.8. Radiofaruri de ruta: Floresti, Strejnic, Mizil, Urziceni, Tandarei,
Curtea de Arges, Tirgu Jiu, Deva, Brasov, Galati;
3.9. Servicii si birouri;
3.10. Formatia NOTAM (NOTICE TO AIRMAN).
Modalitatea de constituire, drepturile si obligatiile pentru subunitatile
din structura sint stabilite in prezentul regulament.
II. Obiectul de activitate
Art. 4
ROMATSA are ca obiect de activitate administrarea si exploatarea cailor
aeriene, organizarea si asigurarea tehnica a acestora, dirijarea si controlul
circulatiei aeronavelor romanesti si straine pe caile aeriene in spatiul aerian
al Romaniei repartizat aviatiei civile, organizarea si realizarea informarii
aeronautice si meteorologice a transportatorilor aerieni romani si straini,
asigurarea legaturilor permanente ale cailor aeriene nationale cu cele ale
statelor vecine si cu aeroporturile din tara, precum si realizarea serviciului
de telecomunicatii aeronautice si meteo.
Art. 5
In realizarea obiectului de activitate, ROMATSA are urmatoarele atributii
principale:
5.1. In domeniul tehnic:
5.1.1. Asigura caile aeriene nationale cu echipamente si instalatii moderne
de control si dirijare a zborurilor si de telecomunicatii aeronautice;
5.1.2. Asigura intretinerea si exploatarea mijloacelor tehnice de protectie
a navigatiei aeriene, meteorologice si telecomunicatii aeronautice necesare
dirijarii traficului aerian pe caile aeriene in deplina siguranta pentru a
satisface cerintele transportatorilor aerieni interni si externi si pentru
nevoile de aparare a tarii;
5.1.3. Elaboreaza si aplica norme tehnice proprii pentru exploatarea si
intretinerea mijloacelor de protectie a navigatiei aeriene, meteorologice si de
telecomunicatii aeronautice;
5.1.4. Aplica reglementarile internationale O.A.C.I. privind gestionarea
frecventelor pentru dirijarea traficului aerian international si intern;
5.1.5. Realizeaza, in colaborare cu organisme specializate, lucrarile de
revizie si reparatii ale instalatiilor si echipamentelor proprii;
5.1.6. Optimizeaza tehnic dotarile si exploatarea instalatiilor si
echipamentelor in vederea asigurarii sigurantei depline a activitatilor de
trafic aerian pe caile aeriene;
5.1.7. Asigura proiectarea, executarea si punerea in functiune, prin
contracte cu alte unitati, a noilor obiective regionale de dirijare si control
al traficului aerian;
5.1.8. Incheie contracte de asistenta tehnica sau servicii executate in
strainatate de personalul roman de trafic aerian, meteorologic sau de protectia
navigatiei aeriene;
5.1.9. Organizeaza aprovizionarea tehnico-materiala a subunitatilor din
structura pentru produsele din tara si din import, colaborind cu
compartimentele de specialitate din Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Amenajarii Teritoriului.
5.2. In domeniul operational:
5.2.1. Asigura, prin subunitatile din structura, dirijarea aeronavelor
romane si straine pe caile aeriene organizate in spatiul aerian controlat al Romaniei
repartizat aviatiei civile, in conditii de siguranta a zborurilor, realizind un
control permanent al circulatiei acestora potrivit normelor si recomandarilor
internationale de control si dirijare a zborurilor precum si a reglementarilor
nationale;
5.2.2. Elaboreaza studii privind dezvoltarea si modernizarea retelei de cai
aeriene nationale pe baza tendintelor de crestere a traficului aerian si a
stadiului de dezvoltare tehnologica a mijloacelor de control si dirijare a
zborurilor si de automatizare a procedurilor de programare si urmarire a
activitatii de zbor;
5.2.3. Elaboreaza proiecte de regulamente, reguli si proceduri de dirijare
si coordonare a zborurilor, de telecomunicatii aeronautice si protectie a
navigatiei aeriene in concordanta cu regulile si procedurile internationale;
5.2.4. Asigura publicarea internationala a reglementarilor nationale de
control si dirijare a zborurilor in spatiul aerian al Romaniei repartizat
aviatiei civile si informarea operativa si permanenta asupra starii mijloacelor
si modificarilor survenite in caile aeriene nationale, prin A.I.P. Romania,
precum si informarea permanenta a organelor de trafic aerian de pe
aeroporturile internationale din tara cu privire la situatia cailor aeriene ale
tuturor statelor cu care intretin legaturi aviatice civile;
5.2.5. Organizeaza si exploateaza, prin subunitatile din structura, reteaua
nationala de meteorologie aeronautica si asigura informarea meteorologica a
echipajelor ce executa zboruri in spatiul aerian al tarii noastre precum si
informarea organelor aeroportuare interesate cu privire la situatia
meteorologica pe caile aeriene ale statelor cu care se intretin legaturi
aviatice civile;
5.2.6. Realizeaza, prin subunitatile sale, in conformitate cu regulile si reglementarile
centrului de telecomunicatii aeronautice, transmiterea si tranzitarea tuturor
mesajelor telegrafice, radiotelegrafice si de radiocomunicatii, privind
organizarea si desfasurarea in conditii de siguranta a zborurilor;
5.2.7. Coopereaza cu organele specializate ale Ministerului Apararii
Nationale pentru folosirea in comun a spatiului aerian national si organizeaza
in comun activitatea de dirijare si control a zborurilor aeronavelor militare
pe caile aeriene, informarea meteorologica aeronautica a acestora in conditii
de siguranta a zborurilor precum si pentru rezolvarea problemelor comune in
domeniul apararii nationale si de actiune in situatii de calamitate sau alte
situatii speciale;
5.2.8. Organizeaza si controleaza pregatirea profesionala a intregului
personal de trafic aerian, meteorologic, de protectie a navigatiei aeriene si
de telecomunicatii aeronautice;
5.2.9. Colaboreaza cu organele aeroportuare in domeniul controlului,
dirijarii, informarii aeronautice si meteorologice, de protectie a navigatiei
aeriene si telecomunicatiilor;
5.2.10. Realizeaza cooperarea, in domeniul sau de activitate, cu unitatile
similare din statele cu care se intretin relatii aviatice civile si cu
organizatiile internationale specializate in acest domeniu, stabileste, cu
respectarea reglementarilor nationale, proceduri comune de dirijare a
zborurilor impreuna cu organele similare ale statelor vecine sau cu organele
aeroportuare;
5.2.11. Declanseaza investigarea incidentelor de trafic produse in spatiul
aerian al tarii noastre si participa in comisiile de anchetare a incidentelor
si accidentelor de aviatie civila;
5.2.12. Asigura aplicarea programului national de securitate a aviatiei
civile in unitatile sale componente;
5.2.13. Asigura si raspunde de pregatirea disponibilizarii unitatilor
componente si a personalului pentru nevoile de aparare;
5.2.14. Participa la planurile de actiune privind alarmarea, cautarea si
salvarea aeronavelor aflate in dificultate;
5.2.15. Asigura efectuarea controlului medical pentru personalul ce executa
serviciu operativ, respectarea disciplinei muncii in desfasurarea prestatiilor,
respectarea atributiilor de serviciu si a prevederilor legale de catre intregul
personal, in baza statutului personalului;
5.2.16. Organizeaza activitatea de management in subunitatile din
structura, inclusiv dezvoltarea aplicatiilor informatice, in vederea asigurarii
rapide a tuturor informatiilor necesare luarii deciziilor tehnico-economice si
organizatorice;
5.3. In domeniul economico-financiar:
5.3.1. Realizeaza programarea si executarea activitatii
economico-financiare, intocmeste proiectele bugetelor anuale de venituri si
cheltuieli, urmareste executia acestora conform legislatiei in vigoare;
5.3.2. Fundamenteaza politica de credite si a altor surse de finantare a
subunitatilor;
5.3.3. Elaboreaza programul de dezvoltare al subunitatilor si asigura
finantarea si realizarea obiectivelor cuprinse in program, urmarind elaborarea
si avizarea legala a documentatiei tehnice de executie;
5.3.4. Efectueaza direct operatii de comert exterior prin compartimente
proprii si realizeaza importul de echipamente si piese de schimb;
5.3.5. ROMATSA stabileste prin contracte, tarifele sau salariile pentru
personalul roman ce executa in strainatate activitati de asistenta tehnica sau
asigurari de servicii;
5.4. Administratia romana a serviciilor de trafic aerian se poate afilia la
organe si organisme internationale din domeniul obiectului sau de activitate.
III. Patrimoniul
Art. 6
Patrimoniul initial al ROMATSA este de 1004229 mii lei conform datelor din
bilantul contabil de la 30.06.1990 prin preluarea patrimoniilor subunitatilor
prevazute in anexa nr. 1.
ROMATSA isi va definitiva patrimoniul pe baza reevaluarii acestuia in
conditiile prevazute de lege, activitate ce se va finaliza pina la data de 31
decembrie 1990.
IV. Structura regiei. Drepturile si obligatiile unitatilor din cadrul
ROMATSA
Art. 7
ROMATSA aproba infiintarea de subunitati, potrivit legii, stabilind
relatiile acestora in cadrul regiei si cu terti, pentru acte si fapte juridice
din domeniile tehnico-economice, administrative, financiare si altele.
Organizarea si conducerea subunitatilor din structura se stabileste de
consiliul de administratie al regiei.
Art. 8
Subunitatile din structura ROMATSA au competentele prevazute pentru regie
cu urmatoarele limitari:
8.1. nu intretin relatii directe cu bugetul statului;
8.2. nu pot fi subventionate decit in limitele stabilite de ROMATSA.
Art. 9
Directiile regionale sint conduse de un director care este si presedintele
consiliului director compus din 3 - 7 persoane, numit de consiliul de
administratie al regiei.
V. Organele de conducere ale ROMATSA
Art. 10
Conducerea regiei se asigura prin:
- consiliul de administratie;
- directorul general.
Art. 11
Consiliul de administratie se numeste prin ordin al ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si amenajarii teritoriului si este compus din 15
persoane, conform legii.
Art. 12
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza propriului
regulament de functionare.
Art. 13
Atributiile, raspunderile si competentele consiliului de administratie sint
urmatoarele:
13.1. Aproba structura organizatorica si functionala a regiei;
13.2. Aproba, potrivit legii, investitiile ce urmeaza a fi realizate din
fonduri proprii ale ROMATSA;
13.3. Propune, potrivit reglementarilor, investitiile de amploare ce
necesita subventii de la stat;
13.4. Aproba bugetul regiei cu marcarea veniturilor si cheltuielilor;
13.5. Stabileste si face propuneri pentru subventiile necesare de la
bugetul de stat pe destinatii;
13.6. Stabileste cererile de imprumuturi pe termen lung sau mediu si modul
de rambursare a acestora;
13.7. Raspunde de administrarea legala si eficienta a intregului
patrimoniu;
13.8. Aproba instrainarea bunurilor imobile apartinind regiei cu o valoare
de maximum 10 milioane lei;
13.9. Stabileste taxe si tarife proprii pentru prestatiile si serviciile
efectuate;
13.10. Aproba utilizarea fondului valutar potrivit legii;
13.11. Asigura si raspunde de respectarea dispozitiilor legale privind
protectia mediului inconjurator;
13.12. Aproba statutul personalului din ROMATSA;
13.13. Stabileste potrivit legii nivelurile de salarizare a personalului,
in functie de studii si munca efectiv prestata, cu respectarea limitei minime
legale de salarizare;
13.14. Stabileste functiile si meseriile specifice;
13.15. Aproba orice alte probleme privind activitatea consiliului de
administratie, cu exceptia celor date, potrivit legii, in competenta altor
organe.
Art. 14
Consiliul de administratie se intruneste in sedinte ordinare o data pe luna
sau ori de cite ori este nevoie la cererea presedintelui ori a unei treimi din
membrii sai.
Art. 15
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate
atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare. Activitatea acestora va fi compensata material conform intelegerii pe
baza de contracte.
Art. 16
Consiliul de administratie prezinta anual Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Amenajarii Teritoriului un raport asupra activitatii in
perioada expirata si asupra programului de activitate pentru perioada in curs.
Art. 17
Directorul general al ROMATSA este numit de consiliul de administratie, cu
avizul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si amenajarii
teritoriului. El nu poate ocupa functii (remunerate sau nu) in consiliile de
administratie ale unor societati comerciale cu capital privat.
Art. 18
Directorul general al ROMATSA conduce activitatea curenta a acesteia si
reprezinta regia in relatiile cu organele statului, precum si cu persoane
fizice sau juridice. De asemenea angajeaza si concediaza personalul aparatului
propriu si numeste prin decizie conducatorii subunitatilor din structura regiei
in conformitate cu prevederile legale.
VI. Bugetul si administrarea acestuia. Relatii financiare
Art. 19
Corelat cu volumul prestatiilor si serviciilor, ROMATSA determina anual
volumul de venituri de realizat si cheltuielile totale de efectuat.
Regia realizeaza venituri in lei si valuta din taxele percepute pentru
activitatile specifice pentru operatorii interni si ai statelor cu care sint
intretinute relatii aviatice civile, in conformitate cu normele interne si
internationale.
Art. 20
Partea de cheltuieli care depaseste nivelul veniturilor realizate se
subventioneaza de la bugetul de stat in conditiile legii.
Statul asigura in conditiile legii alocatii bugetare pentru realizarea
obiectivelor de investitii si modernizare ale directiilor regionale de
dirijare.
Art. 21
Regia intocmeste buget de venituri si cheltuieli, bilant contabil si cont
de profit si pierderi, dupa modelele stabilite de Ministerul Finantelor.
Art. 22
Bilantul contabil anual si contul de profit si pierderi se aproba de
Ministerul Finantelor si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a
IV-a.
Art. 23
Din veniturile realizate, dupa acoperirea cheltuielilor, Regia autonoma
ROMATSA constituie fondul de rezerva si fondul de dezvoltare si orice alte
fonduri pe care le considera necesare desfasurarii activitatii si satisfacerii
nevoilor sale de functionare, plateste cotele de asigurare si securitate
sociala si celelalte varsaminte prevazute de lege.
Pentru dezvoltarea si modernizarea rapida, impusa de standardele
internationale, se pot utiliza fonduri valutare, realizate din incasari,
conform legii.
Art. 24
ROMATSA hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi realizate, in
limita competentelor ce-i sint acordate, stabileste nivelul surselor proprii de
finantare.
Art. 25
Operatiunile de incasari si plati ale ROMATSA si subunitatilor componente
se efectueaza prin conturi in lei si valuta deschise la Banca Nationala a
Romaniei si la alte institutii bancare.
Art. 26
Subunitatile regiei care au autonomie functionala limitata:
- intocmesc buget de venituri si cheltuieli proprii;
- intocmesc bilant contabil si situatia principalilor indicatori
financiari;
- efectueaza incasari si plati in lei si valuta prin conturi deschise la
banci si prin casieria proprie, in limitele acordate de regie;
- primesc, utilizeaza si raspund de buna gospodarire a sumelor alocate
drept subventii de catre ROMATSA si a creditelor de la banci.
Art. 27
Decontarile cu bugetul statului pentru intregul sistem se efectueaza in mod
unitar de catre ROMATSA.
Mijloacele fixe se trec de la o subunitate la alta, fara plata, cu acordul
regiei.
VII. Relatiile comerciale
Art. 28
Taxele si tarifele in lei si valuta percepute pentru activitatile specifice
pentru operatorii interni si ai statelor cu care intretin relatii aviatice
civile se stabilesc in conformitate cu reglementarile interne si internationale
de aviatia civila.
Taxele si tarifele se stabilesc in functie de greutatea aeronavelor si
distanta de zbor parcursa in spatiul aerian al Romaniei si dupa aprobare se
publica in Monitorul Oficial.
Art. 29
In cadrul obiectului sau de activitate, regia autonoma poate, conform
legii, sa-si asigure investitii pe baza de licitatie publica prin orice societati
comerciale din tara si strainatate.
Adjudecarea licitatiilor se efectueaza conform prevederilor legale;
licitatiile pentru lucrarile cu o valoare mai mare de 5 milioane lei se publica
in Monitorul Oficial.
Termenele pentru licitatiile publice sint de cel putin 30 de zile de la
data publicarii.
VIII. Controlul activitatii
Art. 30
Gestiunea regiei autonome este controlata de organele de specialitate
proprii.
IX. Dispozitii referitoare la personal
Art. 31
Personalul ROMATSA, de orice categorie sau specialitate, este supus
prevederilor statutului personalului, aprobat de consiliul de administratie,
precum si prevederilor regulamentelor si instructiunilor specifice.
Prin statut se reglementeaza cel putin:
- criteriile de angajare, promovare, autorizare pe post;
- indatoririle salariatilor pe niveluri ierarhice;
- modul de aplicare a sanctiunilor;
- relatiile cu persoanele fizice si juridice din afara regiei autonome;
- pastrarea secretului de stat si de serviciu, limite si competente privind
transmiterea informatiilor catre persoane fizice si juridice din afara ROMATSA;
- sistemul propriu de salarizare cu incadrarea in limitele legale;
- sistemul de recompensare;
- alte prevederi specifice referitoare la protectia sociala a personalului.
Art. 32
Personalul incadrat in regia autonoma beneficiaza de asistenta medicala
fara plata si de control periodic, potrivit reglementarilor aeronautice,
contractelor si conventiilor speciale incheiate.
Art. 33
Personalul regiei autonome beneficiaza, fara plata, de forme de
perfectionare profesionala, prin Centrul de Instruire a Personalului Aeronautic
pe baza de contract, costurile fiind suportate din bugetul de venituri si
cheltuieli al regiei.
Art. 34
Pentru contributia deosebita la buna desfasurare a activitatii, consiliul
de administratie poate hotari, in limita disponibilitatilor in valuta,
acordarea de premii si plati in valuta convertibila angajatilor sai, cu
respectarea prevederilor legale.
Art. 35
Personalul propriu ce executa activitati in strainatate in baza unui
contract de asistenta tehnica sau asigurari de servicii incheiat prin ROMATSA
cu parteneri externi, este considerat detasat si beneficiaza de continuitate in
munca conform legislatiei in vigoare.
X. Dispozitii finale
Art. 36
Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian respecta si raspunde de
aplicarea tuturor prevederilor din legislatia generala interna, precum si din
legislatia specifica si a reglementarilor emise de Autoritatea Aeronautica
pentru Aviatia Civila si O.A.C.I, (Organizatia Internationala a Aviatiei
Civile).
Art. 37
Prezentul regulament se completeaza cu celelalte reglementari legale.