HOTARARE Nr.
741 din 9 iulie 2008
pentru aprobarea
Regulamentului privind gestionarea situatiilor de urgenta generate de
producerea unui accident de aviatie civila, precum si pentru modificarea
Hotararii Guvernului nr. 74/1991 privind infiintarea Regiei autonome
„Administratia romana a serviciilor de trafic aerian" - ROMATSA
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 529 din 14 iulie 2008
Având în vedere prevederile anexei nr. 12 la Convenţia
privind aviaţia civilă internaţională, încheiată la Chicago la 7 decembrie
1944, la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 194/1965,
şi ale art. 4 lit. r) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul civil
aerian, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. - (1) Se aprobă
Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de producerea
unui accident de aviaţie civilă, prevăzut în anexa care face parte integrantă
din prezenta hotărâre.
(2) Instituţiile publice care
au în subordine sau în coordonare unităţi cu atribuţii în operaţiunile de
căutare a aeronavelor aflate în pericol şi de salvare a supravieţuitorilor unui
accident de aviaţie, conform regulamentului prevăzut în anexă, vor lua măsuri
în vederea asigurării resurselor financiare necesare pentru exercitarea acestor
atribuţii, inclusiv pentru dotarea unităţilor respective cu echipamentele
specifice prevăzute în anexa nr. 12 la Convenţia privind aviaţia civilă
internaţională, încheiată la Chicago la 7 decembrie
1944.
Art. II. - La data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri, Hotărârea Guvernului nr. 74/1991 privind
înfiinţarea Regiei autonome „Administraţia română a serviciilor de trafic
aerian" - ROMATSA, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 22 din 29 ianuarie
1991, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 2 va
avea următorul cuprins:
„Art. 2. - Regia autonomă «Administraţia română a
serviciilor de trafic aerian» - ROMATSA are ca obiect principal de activitate
furnizarea de servicii de navigaţie aeriană, incluzând servicii de trafic
aerian, servicii de comunicaţii aeronautice, navigaţie şi supraveghere în
domeniul aeronautic, servicii meteorologice aeronautice, servicii de informare aeronautică, precum şi
servicii de căutare şi salvare, în conformitate cu regulamentul de organizare
şi funcţionare prevăzut în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre.
Obiectul de activitate al Regiei autonome
„Administraţia română a serviciilor de trafic aerian" - ROMATSA cuprinde
şi activităţi de consultanţă şi prestări de servicii în domeniul său de
activitate, activităţi de cercetare-dezvoltare, inclusiv faza de realizare şi
comercializare de produse specifice domeniului managementului traficului
aerian, prin forţe proprii sau în parteneriat cu operatori economici interni
sau externi, precum şi activităţi de transport în cont propriu, conform
legislaţiei în vigoare."
2. La articolul 5 din
anexa nr. 2, punctele 5.4.1, 5.4.11 şi 5.4.12 se abrogă.
3. In anexa nr. 2, la articolul 5 punctele 5.4.5 şi
5.4.9, sintagma „unităţi de alertă" se înlocuieşte cu sintagma „unităţi de
alarmare".
Art. III. - Hotărârea
Guvernului nr. 74/1991 privind înfiinţarea Regiei autonome „Administraţia
română a serviciilor de trafic aerian" - ROMATSA, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 22 din 29 ianuarie 1991, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi cu modificările aduse prin prezenta hotărâre, se va
republica, dându-se textelor o nouă numerotare.
Art. IV. - Prezenta hotărâre
intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
Ministrul internelor şi
reformei administrative,
Cristian David
Ministrul apărării,
Teodor Viorel Meleşcanu
p. Directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale,
Grigore Corneliu
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
REGULAMENT
privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate
de producerea unui accident de aviaţie civilă
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) In conformitate cu
prevederile anexei nr. 12 la Convenţia privind aviaţia civilă internaţională,
semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, denumită în continuare Convenţia de
la Chicago, şi ale Convenţiei internaţionale din 1979 privind căutarea şi
salvarea pe mare, la care România a aderat prin Ordonanţa Guvernului nr.
115/1998 pentru aderarea României la Convenţia internaţională (S.A.R.) din 1979
privind căutarea şi salvarea pe mare, adoptată la Hamburg la 27 aprilie 1979 în
cadrul Conferinţei internaţionale privind căutarea şi salvarea pe mare
(Hamburg, 9-27 aprilie 1979), aprobată cu modificări prin Legea nr. 31/1999, cu
modificările ulterioare, România are obligaţia de a stabili cadrul de
reglementări necesare furnizării serviciilor de căutare şi salvare pe
teritoriul său şi în zona sa maritimă de responsabilitate, astfel încât să se
asigure asistenţa de urgenţă persoanelor aflate în pericol.
(2) Activitatea de prevenire a accidentelor în domeniul
aviaţiei civile se realizează prin reglementarea domeniului siguranţei zborului,
certificarea prestatorilor de servicii în domeniul aviaţiei civile şi a
personalului aeronautic civil, precum şi prin supravegherea aplicării şi
respectării reglementărilor şi cerinţelor de siguranţă de către toate
persoanele fizice şi juridice care desfăşoară activităţi ce concură la
siguranţa zborului.
Art. 2. - Obiectul prezentului
regulament îl constituie stabilirea competenţelor şi responsabilităţilor în
cazul unei situaţii de urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie
civilă sau de o aeronavă civilă aflată în pericol, a procedurilor aplicabile
privind coordonarea acţiunilor unităţilor de alarmare, ale unităţilor operative
de căutare şi/sau salvare şi ale structurilor implicate în operaţiunile de
căutare şi/sau salvare, precum şi crearea unui cadru general privind
gestionarea la nivel informaţional a operaţiunilor de căutare şi/sau salvare în
cazul producerii unui accident de aviaţie civilă.
Art. 3. - In sensul prezentului regulament, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) căutare - o operaţiune în mod normal coordonată de către un centru de
coordonare a căutării şi salvării, folosind personalul şi facilităţile
disponibile din cadrul unităţilor operative de căutare pentru localizarea
persoanelor aflate în pericol;
b) OMI - Organizaţia
Maritimă Internaţională;
c) OACI - Organizaţia
Aviaţiei Civile Internaţionale;
d) Regiunea de informare a zborului FIR-Bucureşti, denumită în continuare FIR-Bucureşti
- zonă de dimensiuni definite în care România are
obligaţia asigurării furnizării serviciilor de informare a zborului şi de alarmare;
e) salvare - o
operaţiune având drept scop salvarea persoanelor aflate în pericol, acordarea
asistenţei medicale iniţiale şi plasarea acestora în locuri sigure;
f) unitate de alarmare -
unitate responsabilă cu furnizarea continuă a serviciilor de alarmare către un
centru de coordonare a căutării şi salvării;
g) unitate operativă de
căutare şi/sau salvare - unitate responsabilă cu
îndeplinirea operaţiunilor de căutare şi/sau salvare generate de producerea
unui accident de aviaţie civilă, formată din personal special calificat şi
dotată cu echipamente şi mijloace corespunzătoare pentru a acţiona în situaţii
de pericol;
h) zonă de responsabilitate - zonă geografică de dimensiuni predefinite, asociată unei unităţi
de alarmare sau mai multor unităţi operative de căutare şi/sau salvare;
i) zonă maritimă de
responsabilitate - reprezintă apele maritime, în
care instituţiile abilitate ale statului român pot acţiona conform legislaţiei
naţionale şi internaţionale;
j) comandantul acţiunii la
faţa locului - persoană
împuternicită să asigure coordonarea unitară, la locul producerii accidentului,
a tuturor forţelor stabilite pentru intervenţie;
k) planuri operaţionale de
intervenţie - planuri detaliate privind
desfăşurarea şi coordonarea operaţiunilor de căutare şi/sau salvare în zona de
responsabilitate.
CAPITOLUL II
Structuri cu atribuţii în gestionarea situaţiei de
urgenţă şi coordonarea
operaţiunilor de salvare
Art. 4. - (1) In vederea gestionării situaţiei de
urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie civilă au competenţe
următoarele structuri:
a) Comitetul ministerial pentru situaţii de urgenţă din
cadrul Ministerului Transporturilor (MT), denumit în continuare Comitetul ministerial;
b) Centrul operativ pentru situaţii de urgenţă din
cadrul MT, denumit în continuare Centrul operativ;
c) Centrul de coordonare a operaţiunilor de căutare şi
salvare a aeronavelor aflate în pericol şi a supravieţuitorilor unui accident
de aviaţie produs în FIR-Bucureşti, din cadrul Regiei autonome „Administraţia
română a serviciilor de trafic aerian" - ROMATSA (ROMATSA), denumit în continuare Centrul
de coordonare - ROMATSA;
d) comitetele judeţene şi Comitetul municipiului
Bucureşti pentru situaţii de urgenţă;
e) inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţă;
f) Centrul maritim de coordonare a acţiunilor de
căutare şi salvare de vieţi omeneşti pe mare din cadrul Autorităţii Navale
Române, denumit în continuare Centrul Maritim de
Coordonare;
g) administratorii aerodromurilor;
h) centrele unice de preluare a apelurilor de urgenţă - 112.
(2) Finanţarea activităţii Centrului de coordonare -
ROMATSA se asigură din veniturile proprii ale ROMATSA.
Art. 5. - Comitetul ministerial are următoarele
competenţe şi atribuţii specifice gestionării unei situaţii de urgenţă generate
de producerea unui accident de aviaţie civilă:
a) elaborează regulamentul privind gestionarea
situaţiilor de urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie civilă;
b) propune măsuri pentru îmbunătăţirea coordonării
acţiunilor unităţilor şi structurilor implicate în operaţiunile de căutare
şi/sau salvare a supravieţuitorilor unui accident de aviaţie civilă;
c) centralizează procedurile specifice şi planurile
operaţionale de intervenţie în caz de producere a unui accident de aviaţie
civilă, întocmite în conformitate cu prevederile art.
24;
d) dispune suspendarea ori încetarea operaţiunilor de
căutare şi/sau salvare, la propunerea centrelor de coordonare;
e) monitorizează modul de îndeplinire de către România
a obligaţiilor ce îi revin, rezultate din anexa nr. 12 la Convenţia de la
Chicago, şi face propuneri pentru respectarea acestora.
Art. 6. - Centrul operativ are următoarele competenţe
şi atribuţii specifice gestionării unei situaţii de urgenţă generate de
producerea unui accident de aviaţie civilă:
a) asigură secretariatul tehnic al Comitetului
ministerial;
b) monitorizează activitatea de căutare a aeronavelor
civile implicate în accidente de aviaţie civilă pe teritoriul României şi de
salvare a pasagerilor;
c) asigură informarea operativă a Comitetului
ministerial şi a ministrului transporturilor cu privire la producerea unui
accident de aviaţie civilă şi
la derularea operaţiunilor de căutare şi salvare şi, în acest scop, primeşte
informaţii de la Centrul de coordonare - ROMATSA, Centrul Maritim de
Coordonare, precum şi de la administratorii de aerodromuri;
d) gestionează informaţional situaţiile de criză create
de producerea unui accident de aviaţie civilă şi, în acest scop, adună date şi
creează informaţii pentru decidenţi şi mass-media.
Art. 7. - Centrul de coordonare
- ROMATSA are următoarele competenţe şi atribuţii specifice gestionării unei
situaţii de urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie civilă:
a) deţine baza cu datele de contact ale unităţilor de
trafic aerian, aerodromurilor, operatorilor aerieni care desfăşoară operaţiuni
în FIR-Bucureşti, unităţilor operative de căutare, desemnate în conformitate cu
art. 23, unităţilor operative de salvare şi ale celor de sprijin prevăzute în
planurile operaţionale de intervenţie, ale comitetelor judeţene pentru situaţii
de urgenţă şi ale Comitetului municipiului Bucureşti pentru situaţii de
urgenţă, inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţă, instituţiilor
prefectului, Centrului operativ, Centrului Maritim de Coordonare şi ale
Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, denumit în continuare IGSU, actualizată permanent;
b) urmăreşte elaborarea, în conformitate cu
prevederile art. 24, de către unităţile şi structurile implicate în
operaţiunile de căutare şi/sau salvare a procedurilor specifice şi a planurilor
operaţionale de intervenţie, cu respectarea cerinţelor anexei nr. 12 la
Convenţia de la Chicago. Face propuneri de modificare a procedurilor specifice
şi a planurilor operaţionale de intervenţie;
c) ţine evidenţa planurilor operaţionale de
intervenţie şi a procedurilor specifice;
d) transmite planurile prevăzute la lit. c) către
Comitetul ministerial, în vederea centralizării;
e) informează operativ Centrul operativ, precum şi
IGSU cu privire la producerea unui accident de aviaţie civilă în FIR- Bucureşti
sau la posibilitatea producerii unui asemenea accident, ca urmare a
informaţiilor primite de la unităţile de alarmare, precum şi cu privire la
derularea operaţiunilor de căutare a aeronavei implicate în accident şi de
salvare a supravieţuitorilor accidentului;
f) notifică statul de înmatriculare al unei aeronave
civile care a fost implicată într-un accident de aviaţie civilă în FIR-
Bucureşti;
g) notifică şi informează operatorul aerian ce are
aeronava implicată într-un accident de aviaţie civilă în FIR-Bucureşti cu
privire la evoluţia operaţiunilor de căutare şi/sau salvare;
h) urmăreşte derularea procedurilor operaţionale aplicabile
în cazul producerii unui accident de aviaţie civilă;
i) determină zona de căutare a aeronavei aflate în
pericol, declanşează şi coordonează activitatea de căutare, în urma
informaţiilor primite de la unităţile de alarmare;
j) informează operativ structurile cu atribuţii în
coordonarea operaţiunilor de salvare, după identificarea locului producerii accidentului;
k) transmite solicitările unităţilor deja angajate în
operaţiunile de căutare şi/sau salvare pentru asistenţă suplimentară şi/sau de
sprijin către celelalte unităţi neimplicate, aflate în zone adiacente zonei de
căutare sau locului producerii accidentului;
l) cooperează şi comunică
permanent cu Centrul Maritim de Coordonare pe durata desfăşurării operaţiunilor
de căutare şi/sau salvare pe mare;
m) cooperează cu centrele de coordonare a căutării
şi/sau salvării din ţările vecine.
Art. 8. - (1) Comitetele judeţene şi Comitetul
municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă au atribuţiile şi
competenţele prevăzute de lege şi de prezentul regulament.
(2) Inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţă
asigură coordonarea la sol a operaţiunilor de salvare a supravieţuitorilor unui
accident de aviaţie, în baza planurilor operaţionale de intervenţie elaborate
în conformitate cu art. 24.
Art. 9. - Centrul Maritim de Coordonare asigură
coordonarea activităţilor de căutare şi/sau salvare a supravieţuitorilor unui
accident de aviaţie produs pe mare, în baza planului operaţional de intervenţie
elaborat conform art. 24, având următoarele atribuţii specifice:
a) recepţionează alarma de la ROMATSA, centrele unice
de preluare a apelurilorde urgenţă - 112, Compania Naţională de
Radiocomunicaţii Navale RADIONAV - S.A, denumită în continuare RADIONAV, inspectoratele judeţene ale
poliţiei de frontieră Constanţa şi Tulcea, nave care observă o situaţie de
pericol, alte centre maritime de coordonare;
b) determină zona de căutare maritimă şi declanşează
acţiunile de căutare a aeronavei dispărute pe mare, în urma informaţiilor
primite de la unităţile de alarmare;
c) trimite unităţile de salvare disponibile la locul
accidentului;
d) menţine comunicaţia cu toţi factorii implicaţi şi
informează Centrul de coordonare - ROMATSA şi Centrul operativ cu privire la
derularea operaţiunilor de căutare şi/sau salvare desfăşurate pe mare;
e) coordonează acţiunile unităţilor implicate în
operaţiunile de căutare şi salvare a supravieţuitorilor şi trimiterea
accidentaţilor către facilităţile medicale de la uscat, în conformitate cu
procedurile aplicabile;
f) notifică şi solicită sprijinul, după caz,
inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţă, respectiv inspectoratelor
judeţene ale poliţiei de frontieră Constanţa şi Tulcea, precum şi Centrului
Naţional Militar de Comandă;
g) dacă accidentul de aviaţie a fost semnalat în afara
zonei de responsabilitate a Centrului Maritim de Coordonare, notifică centrul
de coordonare a operaţiunilor de căutare şi/sau salvare al statului în a cărui
zonă de responsabilitate s-a petrecut accidentul;
h) propune Comitetului ministerial suspendarea ori
încetarea operaţiunilor de căutare şi/sau salvare pe mare.
Art. 10. -Administratorii aerodromurilor asigură
coordonarea activităţilor de salvare a supravieţuitorilor unui accident de
aviaţie produs pe teritoriul aerodromurilor, în baza planurilor operaţionale de
intervenţie elaborate în conformitate cu art. 24.
Art. 11. - (1) Serviciul de
Telecomunicaţii Speciale, denumit în continuare STS,
pentru îndeplinirea funcţiei de sprijin
„comunicaţii şi informatică" în cadrul Sistemului naţional de management al
situaţiilor de urgenţă şi, implicit, în cadrul activităţii de căutare şi
salvare, are următoarele atribuţii specifice:
a) asigură sistemul de comunicaţii voce, date, video
între unităţile de alarmare prevăzute la art. 12 şi Centrul de coordonare -
ROMATSA, respectiv Centrul Maritim de Coordonare, precum şi între aceste centre
de coordonare şi dispeceratele unităţilor operative de căutare şi/sau salvare;
b) asigură comunicaţiile între dispeceratele unităţilor
operative de căutare şi/sau salvare în cazul producerii unui accident de
aviaţie civilă, pe baza unor interfeţe standard, avizate de STS,
corespunzătoare asigurării serviciilor de telecomunicaţii şi tehnologia
informaţiei (IT) solicitate;
c) asigură protecţia datelor în zona comunicaţiilor de
urgenţă dintre structurile şi unităţile implicate în operaţiunile de căutare
şi/sau salvare;
d) pune la dispoziţie servicii GIS compatibile cu
aplicaţia GIS din dispeceratele centrelor unice de preluare a apelurilor de
urgenţă - 112, într-un format standardizat unic;
e) pentru activităţile curente, pune la dispoziţie
serviciile de comunicaţii asigurate în reţelele de cooperare aflate în
administrare;
f) pune la dispoziţie resurse de comunicaţii, pe
principiul voluntariatului, în conformitate cu planurile operaţionale de
intervenţie şi cu capacităţile existente, pentru organizarea dispozitivelor
temporare de comunicaţii, conform situaţiei de urgenţă apărute;
g) susţine, cu infrastructura de comunicaţii proprie,
funcţionarea sistemului de comunicaţii al IGSU destinat managementului
situaţiilor de urgenţă.
(2) Soluţiile tehnice, precum şi arhitectura reţelelor
asigurate de STS vor fi supuse aceloraşi standarde pentru toate reglementările
operaţionale în situaţii de urgenţă, în vederea asigurării compatibilităţii şi interoperabilităţii
sistemelor de comunicaţii şi IT.
CAPITOLUL III
Alarmarea. Căutarea şi/sau salvarea
Art. 12. - Următoarele structuri furnizează servicii de
alarmare, acţionând ca unităţi de alarmare:
a) ROMATSA, care asigură în mod continuu serviciul de
alarmare în FIR - Bucureşti. ROMATSA este desemnată şi înregistrată la OACI ca
punct de contact pentru căutare şi salvare COSPAS/SARSAT;
b) RADIONAV, prin Serviciul public de radiocomunicaţii
navale de apel, pericol şi salvare care asigură serviciul continuu de recepţie
a alertelor de pe mare şi de alarmare a Centrului
Maritim de Coordonare;
c) STS, prin Sistemul naţional pentru apeluri de
urgentă - 112.
Art. 13. - (1) ROMATSA asigură supravegherea continuă a
transmisiilor radio recepţionate de la aeronavele în pericol şi, totodată,
recepţionarea semnalelor emise de echipamentele de locaţie pentru situaţii de
urgenţă (ELT) pe frecvenţele 121,5 MHz şi 406 MHz. Orice mesaj recepţionat pe
aceste canale de la aeronave aflate în pericol în FIR- Bucureşti va fi transmis
cu operativitate Centrului de coordonare - ROMATSA şi Centrului Maritim de
Coordonare.
(2) RADIONAV monitorizează în permanenţă informaţiile
primite de la navele maritime şi comunică cu acestea în vederea facilitării
stabilirii cu exactitate a locului producerii unui accident de aviaţie civilă.
Orice mesaj recepţionat cu privire la aeronave aflate în pericol în FIR -
Bucureşti va fi transmis cu operativitate Centrului Maritim de Coordonare, care
informează în mod corespunzător Centrul de coordonare - ROMATSA.
Art. 14. - Unităţile de alarmare prevăzute la art. 12
au obligaţia ca în momentul în care constată sau primesc informaţii referitoare
la producerea unui accident de aviaţie civilă sau când există suspiciunea
producerii unui asemenea accident să informeze, conform procedurii aplicabile,
în mod operativ, Centrul de coordonare - ROMATSA, precum şi, în cazul
producerii unui accident pe mare, Centrul Maritim de Coordonare.
Art. 15. - Obligaţia prevăzută la art. 14 o au şi
administratorii aerodromurilor pe raza cărora a avut loc un accident de aviaţie
soldat cu distrugerea aeronavei.
Art. 16. - (1) In baza alarmei primite de la unităţile
prevăzute la art. 12, Centrul de coordonare - ROMATSA, respectiv Centrul
Maritim de Coordonare, pentru cazul în care se presupune că aeronava s-a
prăbuşit pe mare, determină zona de căutare a aeronavei dispărute şi
declanşează operaţiunile de căutare prin unităţile operative de căutare,
prevăzute în anexa nr. 1, în a căror zonă de responsabilitate se presupune că
ar fi avut loc accidentul.
(2) Mijloacele utilizate de unităţile operative de
căutare vor fi echipate corespunzător cerinţelor din anexa nr. 12 la Convenţia
de la Chicago.
(3) Pe toată perioada acţiunii de căutare, unităţile
operative de căutare vor fi sprijinite de către unităţile de trafic ale
ROMATSA, respectiv ale RADIONAV, pentru cazul în care se presupune că aeronava
s-a prăbuşit pe mare, prin transmiterea de informaţii actualizate privind
definirea mai precisă a zonei de căutare.
(4) RADIONAV va preciza prin sistemul NAVTEX locul
producerii accidentului de aviaţie civilă şi va avertiza unităţile operative de
căutare, precum şi alte nave maritime în legătură cu acesta.
(5) Unităţile operative de căutare şi unităţile de
trafic ale ROMATSA şi ale RADIONAV vor informa în permanenţă Centrul de
coordonare - ROMATSA, respectiv Centrul Maritim de Coordonare, pentru cazul în
care se presupune că aeronava s-a prăbuşit pe mare, cu privire la derularea
operaţiunilor de căutare.
(6) Pe toată durata operaţiunilor de căutare a unei
aeronave dispărute în FIR - Bucureşti, Centrul de coordonare -ROMATSA
colaborează cu Centrul Maritim de Coordonare şi îşi transmit reciproc
informaţiile recepţionate.
Art. 17. - (1) După identificarea locului producerii
accidentului de aviaţie, în cazul în care acesta este pe uscat, Centrul de
coordonare - ROMATSA va informa în mod operativ comitetul judeţean pentru
situaţii de urgenţă sau, după caz, Comitetul municipiului Bucureşti pentru
situaţii de urgenţă, precum şi inspectoratul judeţean pentru situaţii de
urgenţă din judeţul pe raza căruia s-a produs accidentul. Lista inspectoratelor
judeţene pentru situaţii de urgenţă este prevăzută în anexa nr. 2.
(2) In cazul accidentelor produse în zone pentru care
nu este necesară declanşarea operaţiunilor de căutare, inspectoratul judeţean
pentru situaţii de urgenţă din judeţul pe raza căruia s-a produs accidentul
asigură coordonarea operaţiunilor de salvare a supravieţuitorilor accidentului
şi informează operativ Centrul de coordonare - ROMATSA, precum şi comitetul
judeţean pentru situaţii de urgenţă sau, după caz, Comitetul municipiului
Bucureşti pentru situaţii de urgenţă cu privire la operaţiunile desfăşurate.
(3) Comandantul acţiunii la faţa locului pentru
salvarea supravieţuitorilor unui accident de aviaţie civilă este desemnat de
comitetul judeţean pentru situaţii de urgenţă din judeţul pe raza căruia s-a
produs accidentul sau, după caz, de Comitetul municipiului Bucureşti pentru
situaţii de urgenţă.
Art. 18. -In cazul în care locul accidentului este pe
mare, Centrul Maritim de Coordonare asigură coordonarea operaţiunilor de
salvare a supravieţuitorilor accidentului şi informează operativ Centrul de
coordonare - ROMATSA cu privire la operaţiunile desfăşurate. Comandantul
acţiunii la faţa locului pentru salvarea supravieţuitorilor unui accident de
aviaţie produs pe mare este desemnat de Centrul Maritim
de Coordonare.
Art. 19. - (1) In cazul producerii unui accident de
aviaţie pe teritoriul unui aerodrom, administratorul aerodromului sau
înlocuitorul de drept al acestuia este comandantul acţiunii la faţa locului
pentru salvarea supravieţuitorilor accidentului de aviaţie.
(2) Administratorii aerodromurilor transmit informaţii
operative Centrului de coordonare - ROMATSA referitoare la derularea
operaţiunilor de salvare.
Art. 20. - (1) Protecţia zonei în care a avut loc un
accident de aviaţie se face în mod operativ de către unităţile de politie
şi/sau de jandarmi în a căror zonă de responsabilitate s-a produs accidentul,
care acţionează ca unităţi de sprijin, în coordonarea comandantului acţiunii la
faţa locului.
(2) Toate structurile profesioniste pentru situaţii de
urgenţă, serviciile locale de ambulanţă şi formaţiunile SMURD şi, după caz,
unităţile SALVAMONT vor acţiona în coordonarea unitară a comandantului acţiunii
la faţa locului, în scopul salvării şi protecţiei supravieţuitorilor accidentului de aviaţie, pentru acordarea
asistenţei de specialitate victimelor la locul accidentului, precum şi pentru
transportul acestora la unităţile de spitalizare, conform planurilor
operaţionale de intervenţie prevăzute la art. 24.
(3) Pe perioada operaţiunilor de salvare, comandantul
acţiunii la faţa locului poate solicita, după caz, sprijinul unităţilor aeriene
şi/sau navale aparţinând Ministerului Apărării, Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative sau unor operatori economici.
(4) Unităţile prevăzute la alin. (3) vor fi incluse în
planurile operaţionale de intervenţie elaborate conform art. 24.
Art. 21. - Inspectoratele judeţene pentru situaţii de
urgenţă şi, respectiv, Centrul Maritim de Coordonare transmit informaţii
operative Centrului de coordonare - ROMATSA referitoare la derularea
operaţiunilor de salvare.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 22. - Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică
Civilă Română" asigură înregistrarea operatorilor aerieni naţionali în
baza de date COSPAS/SARSAT pentru staţiile de salvare (ELT) şi pune la
dispoziţia Centrului de coordonare - ROMATSA baza de date de care dispune, actualizată
permanent, referitoare la operatorii aerieni care desfăşoară operaţiuni în FIR
- Bucureşti.
Art. 23. -In termen de 3 luni de la publicarea
prezentului regulament, Ministerul Apărării şi Ministerul Internelor şi
Reformei Administrative vor desemna unităţile operative de căutare, prevăzute
în anexa nr. 1, unităţile care pot participa la operaţiunile de salvare,
prevăzute la art. 20 alin. (3), precum şi zona de responsabilitate a acestora,
pe care le comunică Centrului de coordonare - ROMATSA, Centrului Maritim de
Coordonare şi IGSU.
Art. 24. - (1) In termen de 6 luni de la publicarea
prezentului regulament:
a) IGSU, Centrul Maritim de Coordonare, Centrul de
coordonare - ROMATSA şi STS vor stabili canalele de transmitere a informaţiilor
prevăzute la art. 21;
b) Centrul de coordonare - ROMATSA, Centrul Maritim de
Coordonare, unităţile operative de căutare prevăzute în anexa nr. 1, ROMATSA şi
RADIONAV vor stabili proceduri specifice comune referitoare la coordonarea
acţiunilor de căutare şi la canalele de comunicaţii care vor fi utilizate;
c) comitetele judeţene pentru situaţii de urgenţă şi
Comitetul municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă împreună cu
inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţă şi administratorii
aerodromurilor, pentru accidentele produse pe uscat şi, respectiv, Centrul
Maritim de Coordonare, pentru accidentele produse pe mare, vor elabora
planurile operaţionale de intervenţie, în care vor fi menţionate toate
unităţile de salvare, respectiv pompieri, descarcerare, ambulanţe, SMURD,
unităţi aeriene şi navale, SALVAMONT, alte structuri profesioniste pentru
situaţii de urgenţă, precum şi unităţile de sprijin, respectiv jandarmi,
poliţie locală, poliţie transporturi, care vor fi implicate, atribuţiile şi
responsabilităţile acestora, mijloacele şi dotările utilizate, canalele de
comunicaţii utilizate. Toate planurile de intervenţie vor conţine în mod
obligatoriu şi o componentă referitoare la asistenţa acordată
supravieţuitorilor unui accident de aviaţie, precum şi rudelor acestora care se
deplasează la locul accidentului.
(2) După elaborarea procedurilor şi planurilor
operaţionale de intervenţie prevăzute la alin. (1), acestea se transmit, prin
intermediul Centrului de coordonare - ROMATSA, Comitetului ministerial şi IGSU.
Art. 25. - Centrul de coordonare - ROMATSA va deveni
operaţional în termen de 9 luni de la publicarea
prezentului regulament.
Art. 26. - Schema conexiunilor dintre structurile
organizatorice care participă la activitatea de căutare şi salvare în cazul
unui accident de aviaţie civilă este prevăzută în anexa nr. 3.
Art. 27. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul regulament.
ANEXA Nr. 1 la regulament
LISTA
unităţilor operative de căutare
1. Unităţi operative ale Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative
2. Agenţia Română de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare
(ARSVOM)
3. Unităţi operative ale Ministerului Apărării
ANEXA Nr. 2 la regulament
LISTA
inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţă
Nr.
|
Unitatea operativă
|
Zona de responsabilitate
|
1.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „UNIREA"
|
Judeţul Alba
|
2.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă
„VASILE GOLDIŞ"
|
Judeţul Arad
|
3.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „CPT PUICĂ NICOLAE"
|
Judeţul Argeş
|
4.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „MR. CONSTANTIN
ENE"
|
Judeţul Bacău
|
5.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „CRIŞANA"
|
Judeţul Bihor
|
6.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „BISTRIŢA"
|
Judeţul Bistriţa-Năsăud
|
Nr.
|
Unitatea operativă
|
Zona de responsabilitate
|
7.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „NICOLAE IORGA"
|
Judeţul Botoşani
|
8.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă
„ŢARA BÂRSEI"
|
Judeţul Braşov
|
9.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „DUNĂREA"
|
Judeţul Brăila
|
10.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „NERON LUPAŞCU"
|
Judeţul Buzău
|
11.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „SEMENIC"
|
Judeţul Caraş-Severin
|
12.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „BARBU ŞTIRBEI"
|
Judeţul Călăraşi
|
13.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „AVRAM IANCU"
|
Judeţul Cluj
|
14.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „DOBROGEA"
|
Judeţul Constanţa
|
15.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „MIHAI VITEAZU"
|
Judeţul Covasna
|
16.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „BASARABI"
|
Judeţul Dâmboviţa
|
17.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „OLTENIA"
|
Judeţul Dolj
|
18.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „GL. IEREMIA GRIGORESCU"
|
Judeţul Galaţi
|
19.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „VLAŞCA"
|
Judeţul Giurgiu
|
20.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „LT. COL. DUMITRU
PETRESCU"
|
Judeţul Gorj
|
21.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „OLTUL"
|
Judeţul Harghita
|
22.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „IANCU DE
HUNEDOARA"
|
Judeţul Hunedoara
|
23.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „BARBU CATARGIU"
|
Judeţul Ialomiţa
|
24.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „MIHAIL GRIGORE
STURDZA"
|
Judeţul laşi
|
25.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „CODRII VLĂSIEI"
|
Judeţul Ilfov
|
26.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „GRIGORE POP DE
BĂSEŞTI"
|
Judeţul Maramureş
|
27.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „DROBETA"
|
Judeţul Mehedinţi
|
28.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „HOREA"
|
Judeţul Mureş
|
29.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „PETRODAVA"
|
Judeţul Neamţ
|
30.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „MATEI BASARAB"
|
Judeţul Olt
|
31.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „ŞERBAN
CANTACUZINO"
|
Judeţul Prahova
|
32.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „SOMEŞ"
|
Judeţul Satu Mare
|
33.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „POROLISSUM"
|
Judeţul Sălaj
|
34.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „CPT DUMITRU
CROITORU"
|
Judeţul Sibiu
|
35.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „BUCOVINA"
|
Judeţul Suceava
|
36.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „ALEXANDRU DIMITRIE
GHICA"
|
Judeţul Teleorman
|
37.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „BANAT"
|
Judeţul Timiş
|
38.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă
„DELTA"
|
Judeţul Tulcea
|
39.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „PODUL ÎNALT"
|
Judeţul Vaslui
|
40.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „GENERAL MAGHERU"
|
Judeţul Vâlcea
|
41.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „ANGHEL
SALIGNY"
|
Judeţul Vrancea
|
42.
|
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „DEALUL SPIRN"
|
Municipiul Bucureşti
|
ANEXA Nr. 3*) la regulament
SCHEMA
conexiunilor dintre structurile organizatorice care
participă la activitatea de căutare şi salvare
*) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.