HOTARARE Nr. 747 din 3 iulie 2003
pentru organizarea si functionarea Secretariatului General al Guvernului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 488 din 7 iulie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si avand in vedere prevederile art. XVI
alin. (1) lit. b) din titlul III al cartii a II-a din Legea nr. 161/2003
privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea
demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea
si sanctionarea coruptiei si ale Hotararii Parlamentului nr. 16/2003 privind
modificarea structurii si componentei Guvernului,
in temeiul art. 4 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
292/2000 pentru stabilirea unor masuri privind reorganizarea si functionarea
Secretariatului General al Guvernului, aprobata cu modificari prin Legea nr.
255/2001, al art. 22 alin. (3) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si
functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor si al art. 2 alin. (5) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor masuri
privind infiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri
din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Secretariatul General al Guvernului functioneaza ca structura in
aparatul de lucru al Guvernului, cu personalitate juridica, avand rolul de a
asigura derularea operatiunilor tehnice aferente actelor de guvernare,
rezolvarea problemelor organizatorice, juridice, economice si tehnice ale
activitatii Guvernului, precum si reprezentarea Guvernului in fata instantelor
judecatoresti.
(2) Sediul Secretariatului General al Guvernului este in municipiul
Bucuresti, Piata Victoriei nr. 1, sectorul 1.
Art. 2
Secretariatul General al Guvernului indeplineste functiile prevazute la
art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 292/2000 pentru stabilirea
unor masuri privind reorganizarea si functionarea Secretariatului General al
Guvernului, aprobata cu modificari prin Legea nr. 255/2001, si constituie
elementul de legatura si de stabilitate al guvernarii.
Art. 3
(1) Secretariatul General al Guvernului are urmatoarele atributii
principale:
a) urmarirea modului de realizare a Programului de guvernare;
b) organizarea si pregatirea sedintelor Guvernului;
c) asigurarea respectarii procedurilor pentru supunerea proiectelor de acte
normative spre adoptare Guvernului, potrivit reglementarilor in vigoare;
d) asigurarea reprezentarii Guvernului in fata instantelor judecatoresti,
impreuna cu ministerele care au obligatia de a pune in executare hotararile
Guvernului impotriva carora s-au formulat actiuni in justitie;
e) asigurarea, in domeniul sau de activitate, a relatiei cu Parlamentul si
cu ministerele;
f) urmarirea indeplinirii de catre organele de specialitate ale
administratiei publice centrale a masurilor si a sarcinilor rezultate din
actele normative;
g) elaborarea proiectului bugetului anual pentru aparatul de lucru al
Guvernului;
h) elaborarea si urmarirea realizarii planului de investitii, in domeniul
sau de activitate;
i) executarea operatiunilor financiare privind fondurile prevazute in
bugetul propriu si destinate realizarii actiunilor initiate de structurile din
aparatul de lucru al Guvernului si de alte structuri stabilite prin acte
normative;
j) organizarea unor evenimente, manifestari si alte asemenea actiuni,
stabilite si desfasurate la nivelul Guvernului;
k) gestionarea fondurilor prevazute in bugetul propriu in vederea
finantarii actiunilor si proiectelor pentru promovarea imaginii externe a Romaniei;
l) gestionarea relatiilor cu Republica Moldova;
m) asigurarea rezolvarii, in mod operativ si potrivit reglementarilor
legale, a problemelor privind veteranii de razboi, precum si invalizii si
vaduvele de razboi;
n) gestionarea, in conformitate cu Programul de guvernare, cu strategiile
si programele aprobate de Guvern, a problematicii comunitatii romilor;
o) asigurarea intaririi capacitatii administrative a Guvernului, prin
crearea conditiilor necesare desfasurarii activitatii grupurilor de consultanti
pe probleme juridice constituite la nivelul Executivului, precum si prin
efectuarea de analize, studii, sinteze si altele asemenea pe marginea
documentelor pregatite la nivelul institutiilor guvernamentale;
p) organizarea videoconferintelor Guvernului;
q) coordonarea activitatii unitatilor care functioneaza sub autoritatea sa;
r) elaborarea sau avizarea, dupa caz, a proiectelor de acte normative in
domeniul sau de activitate.
(2) Secretariatul General al Guvernului indeplineste orice alte atributii
specifice, prevazute de alte acte normative sau stabilite prin decizie a
primului-ministru.
Art. 4
In exercitarea atributiilor sale Secretariatul General al Guvernului
colaboreaza cu ministerele si cu celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, cu autoritatile administratiei publice locale,
cu alte institutii si autoritati publice, precum si cu persoanele fizice si
juridice.
Art. 5
(1) Secretariatul General al Guvernului este condus de ministrul pentru
coordonarea Secretariatului General al Guvernului, denumit in continuare
ministrul, ajutat de unul sau mai multi secretari de stat si subsecretari de
stat, numiti prin decizie a primului-ministru.
(2) Ministrul reprezinta Secretariatul General al Guvernului in relatiile
cu ministerele si cu celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale, cu autoritatile administratiei publice locale, cu alte
institutii si autoritati publice, precum si cu persoanele fizice si juridice.
(3) Ministrul are calitatea de ordonator principal de credite pentru
aparatul de lucru al Guvernului si pentru institutiile prevazute in anexa care
face parte integranta din prezenta hotarare.
(4) In exercitarea atributiilor care ii revin, ministrul emite ordine si
instructiuni, in conditiile legii.
(5) Atributiile secretarilor de stat se stabilesc prin ordin al
ministrului.
Art. 6
Ministrul, secretarii de stat si subsecretarii de stat sunt salarizati
potrivit anexei nr. II/2 la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a
salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane
care ocupa functii de demnitate publica, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 7
(1) Ministrul asigura coordonarea Departamentului pentru Relatii
Interetnice din cadrul aparatului de lucru al Guvernului.
(2) Secretariatul General al Guvernului indeplineste atributiile prevazute
de lege pentru ministerul de resort fata de Regia Autonoma "Administratia
Patrimoniului Protocolului de Stat".
(3) Organele de specialitate ale administratiei publice centrale,
institutiile publice si structurile care functioneaza in subordinea
Secretariatului General al Guvernului si care sunt finantate prin bugetul
acestuia sunt prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta
hotarare.
Art. 8
(1) Structura organizatorica a Secretariatului General al Guvernului se
aproba prin decizie a primului-ministru.
(2) In structura Secretariatului General al Guvernului functioneaza
directii generale, directii, servicii, birouri si compartimente, dupa caz.
(3) In structura Secretariatului General al Guvernului functioneaza:
a) Oficiul pentru gestionarea relatiilor cu Republica Moldova;
b) Oficiul pentru problemele veteranilor de razboi;
c) Oficiul pentru problemele romilor.
(4) Coordonarea oficiilor prevazute la alin. (3) se asigura la nivel de
secretar de stat sau subsecretar de stat, dupa caz.
(5) Structura organizatorica detaliata, circuitul documentelor, atributiile
si sarcinile compartimentelor din cadrul Secretariatului General al Guvernului
se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare, care se aproba
prin ordin al ministrului.
(6) In conditiile legii si in limita numarului maxim de posturi, in
structura Secretariatului General al Guvernului se organizeaza si functioneaza
unitati de management al proiectului, denumite in continuare UMP, conduse de
cate un director de proiect, in vederea asigurarii unui cadru unitar pentru
managementul proiectelor finantate prin imprumuturi externe.
(7) Structura organizatorica, numarul de personal si regulamentul de
organizare si functionare ale UMP se stabilesc prin ordin al ministrului.
(8) Ministrul numeste personalul UMP si stabileste competentele
directorului de proiect.
Art. 9
(1) Statul de personal si structura posturilor pe compartimente, incadrarea
personalului, modificarea, suspendarea sau incetarea raporturilor de serviciu
ori, dupa caz, a raporturilor de munca se aproba prin ordin al ministrului.
(2) Structura organizatorica, statul de functii si numarul maxim de posturi
ale Secretariatului General al Guvernului se stabilesc prin decizie a
primului-ministru, cu incadrarea in numarul maxim de posturi aprobat pentru
aparatul de lucru al Guvernului.
(3) Atributiile, sarcinile si raspunderile personalului incadrat in
Secretariatul General al Guvernului se stabilesc prin fisa postului, elaborata
in conformitate cu regulamentul de organizare si functionare.
Art. 10
(1) Personalul din cadrul Secretariatului General al Guvernului este
salarizat potrivit legii.
(2) In functie de necesitati pot fi utilizate si functii dintre cele
prevazute in anexa nr. V/2 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2000
privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul
contractual din sectorul bugetar, aprobata prin Legea nr. 383/2001, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 11
(1) In bugetul Secretariatului General al Guvernului se transfera fondurile
aferente activitatii si posturilor preluate de la fostul Minister al
Informatiilor Publice. Secretariatul General al Guvernului preia de la fostul
Minister al Informatiilor Publice, fara plata, spatiile si bunurile mobile,
inclusiv tehnica de calcul si birotica aferente activitatii purtatorului de
cuvant si activitatii de relatii cu presa.
(2) Fondurile destinate realizarii actiunilor pentru comunitatea romilor,
prevazute in anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 56/2003 pentru aprobarea
modului de repartizare si de utilizare a sumelor prevazute la lit. a) - d), f)
si g) din anexa nr. 3/33/07 la Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr.
631/2002, se transfera in bugetul Secretariatului General al Guvernului.
(3) Secretariatul General al Guvernului preia de la fostul Minister al
Administratiei Publice spatiile si bunurile mobile, inclusiv tehnica de calcul
si birotica aferente organizarii videoconferintelor Guvernului.
(4) Predarea-preluarea mijloacelor financiare si a bunurilor prevazute la
alin. (1) - (3) se face pe baza de protocol incheiat intre partile interesate
in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 12
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 900/2001 pentru organizarea si stabilirea atributiilor
Secretariatului General al Guvernului, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 592 din 20 septembrie 2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihailescu
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
ORGANELE DE SPECIALITATE
ale administratiei publice centrale, institutiile publice si structurile care
functioneaza in subordinea Secretariatului General al Guvernului si care sunt
finantate prin bugetul acestuia
I. Institutiile publice care functioneaza in subordinea Secretariatului
General al Guvernului:
- Centrul "Eudoxiu Hurmuzachi" pentru romanii de pretutindeni
II. Organele de specialitate ale administratiei publice centrale,
institutiile publice si structurile finantate prin bugetul Secretariatului
General al Guvernului:
1. Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor
2. Agentia Nationala pentru Sport
3. Agentia pentru Strategii Guvernamentale
4. Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie
5. Comisia Nationala de Prognoza
6. Institutul National de Statistica
7. Departamentul pentru Relatia cu Parlamentul
8. Redactia Publicatiilor pentru Strainatate finantata din venituri
extrabugetare si din alocatii de la bugetul de stat.