HOTARARE Nr. 748 din 24 octombrie 1991
privind infiintarea, organizarea si functionarea Departamentului pentru
Administratia Publica Locala
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 143 din 25 iunie 1992
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se infiinteaza
Departamentul pentru Administratia Publica Locala, in subordinea directa a
primului ministru, care actioneaza nemijlocit pentru asigurarea aducerii la
indeplinire a atributiilor ce revin Guvernului cu privire la realizarea
administratiei publice in judete, municipiul Bucuresti, sectoarele acestuia,
municipii, orase si comune.
Art. 2
In cadrul Departamentului pentru Administratia Publica Locala functioneaza:
a) Directia de coordonare si control a activitatii organelor administratiei
publice locale;
b) Directia de coordonare a serviciilor publice ministeriale,
descentralizate in judete;
c) Directia structuri organizatorice, sistem informational, evidenta si
sinteza;
d) Directia juridica, relatii externe, probleme sociale si
secretariat-administrativ.
Art. 3
Departamentul pentru Administratia Publica Locala are urmatoarele atributii
principale:
a) coordoneaza si sprijina activitatea organelor administratiei publice
locale si controleaza aplicarea de catre acestea a legilor, hotararilor si
celorlalte acte normative, asigurand realizarea principiilor autonomiei locale
si a descentralizarii serviciilor publice in activitatea acestor organe;
b) analizeaza modul in care organele administratiei publice locale exercita
atributiile ce le revin, potrivit legii, in domeniile de care raspund,
organizand in acest scop actiuni de control, pe baza unor programe proprii sau
din insarcinarea Guvernului;
c) sprijina si controleaza activitatea organelor administratiei publice
locale privind modul de aplicare a Programului de reforma al Guvernului; face
analize si prezinta Guvernului concluzii si propuneri privind imbunatatirea
activitatii in acest domeniu;
d) stabileste, impreuna cu ministerele si celelalte organe centrale ale
puterii executive, masuri corespunzatoare cu privire la conlucrarea dintre
organele administratiei publice locale si serviciile publice ministeriale
descentralizate in judete; colaboreaza cu ministerele, celelalte organe
centrale ale puterii executive si organisme sociale interesate la elaborarea
metodologiilor privind administratia publica locala si optimizarea raporturilor
dintre acestea si administratia centrala;
e) elaboreaza si prezinta propuneri cu privire la organizarea si
desfasurarea alegerilor pentru organele centrale si locale, imbunatatirea
structurii aparatului organelor administratiei publice locale; colaboreaza cu
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului la elaborarea
propunerilor privind organizarea administrativa a teritoriului; analizeaza
propunerile privitoare la trecerea in categorii superioare a unor unitati
administrativ-teritoriale, pe care le aproba sau le supune spre aprobare
Guvernului, dupa caz;
f) analizeaza si avizeaza proiectele de acte normative elaborate de
ministere sau alte organe centrale ale puterii executive, care contin prevederi
referitoare la activitatea organelor administratiei publice locale;
g) supune spre aprobare Guvernului proiectele de acte normative elaborate
de organele administratiei publice locale, elaboreaza proiecte de hotarari ale
Guvernului sau alte acte normative in domeniile administratiei publice locale,
colaborand cu organele centrale interesate;
h) avizeaza editarea hartilor care contin elemente ale organizarii
administrativ-teritoriale a tarii, precum si propunerile pentru insemnele
judetelor si ale municipiului Bucuresti, ale celorlalte municipii si orase;
i) face propuneri Guvernului pentru numirea si eliberarea, in conditiile
legii, a unor persoane cu functii de conducere la nivel judetean si al
municipiului Bucuresti;
j) colaboreaza cu ministerele si celelalte organe centrale ale puterii
executive pentru asigurarea unei evidente corecte a populatiei, desfasurarea
corespunzatoare a activitatii corpurilor gardienilor publici, precum si pentru
solutionarea altor probleme de interes local;
k) analizeaza si supune spre aprobare organelor competente propunerile de
schimbare a denumirilor unor localitati; tine la zi evidenta denumirilor
unitatilor administrativ-teritoriale si controleaza activitatea organelor
administratiei publice locale privind atribuirea si schimbarea de denumiri;
l) sprijina si controleaza, impreuna cu Ministerul Muncii si Protectiei
Sociale, Ministerul de Interne si Secretariatul de Stat pentru Handicapati,
dupa caz, exercitarea de catre organele administratiei publice locale a
atributiilor de stare civila, precum si a celor de autoritate tutelara si de
ocrotire a minorilor si persoanelor handicapate;
m) stabileste sau propune, dupa caz, masuri pentru implementarea sistemului
informational in activitatea organelor administratiei publice locale si in cea
proprie, elaboreaza si editeaza catalogul formularelor tipizate utilizate in
activitatea acestor organe, inclusiv normele de folosire a acestora; sprijina,
impreuna cu Arhivele Statului, activitatea de arhivare a documentelor emise in
cadrul desfasurarii activitatii de catre organele administratiei publice
locale;
n) controleaza si coordoneaza, impreuna cu organele centrale de
specialitate, modul in care organele administratiei publice locale isi
desfasoara activitatea cu privire la functionarea targurilor, talciocurilor,
pietelor si oboarelor si cea de administrare a cimitirelor;
o) coordoneaza si controleaza modul de organizare de catre organele
administratiei publice locale a relatiilor cu publicul si stabileste sau
propune, dupa caz, masuri de imbunatatire a activitatii; rezolva propunerile,
sesizarile, reclamatiile si cererile ce-i sunt adresate direct si care se
refera la activitatea acestor organe;
p) asigura buna organizare si desfasurare a activitatii de perfectionare
profesionala a functionarilor din administratia publica locala si organizeaza
periodic consfatuiri de lucru si schimburi de experienta cu acestia;
r) coordoneaza actiunile de stabilire a relatiilor de infratire si
colaborare directa a localitatilor din Romania cu localitati din alte tari si
sprijina organele administratiei publice locale in realizarea acestora,
colaborand cu compartimentele de specialitate din Ministerul Afacerilor Externe
si din alte organe centrale.
Departamentul pentru Administratia Publica Locala indeplineste orice alte
atributii stabilite prin legi sau prin hotarari ale Guvernului.
Art. 4
Pentru indeplinirea atributiilor sale, Departamentul pentru Administratia
Publica Locala poate solicita ministerelor si celorlalte organe centrale ale
puterii executive documentatii, date si informatii, in vederea elaborarii unor
lucrari necesare Guvernului.
Art. 5
Conducerea Departamentului pentru Administratia Publica Locala este
realizata de 2 secretari de stat, care asigura coordonarea intregii activitati
a acestuia emitind, in acest scop, dispozitii.
Art. 6
Numarul maxim de posturi, exclusiv demnitarii, din aparatul Departamentului
pentru Administratia Publica Locala este de 75. Statul de functii, angajarea
personalului si incetarea raporturilor de munca, atributiile directiilor,
precum si sarcinile personalului din aparatul departamentului se aproba prin
dispozitii ale conducerii acestuia.
Art. 7
Prin derogare de la prevederile anexei nr. 1 la Hotararea Guvernului nr.
487/ 1991, Departamentului pentru Administratia Publica Locala i se
repartizeaza doua autoturisme de oras pentru secretarii de stat din conducerea
acestuia si doua autoturisme de oras in parcul comun.
Art. 8
Personalul preluat de Departamentul pentru Administratia Publica Locala de
la Directia Generala pentru Administratie Locala se considera transferat in
interesul serviciului.
Personalul Directiei Generale pentru Administratie Locala care trece la
alte unitati va beneficia, timp de trei luni, de acelasi salariu de incadrare,
daca la noul loc de munca salariul de incadrare este mai mic.
Art. 9
Departamentul pentru Administratia Publica Locala are in subordine Centrul
de perfectionare a functionarilor publici din administratia publica locala.
Modul de organizare si functionare a centrului de perfectionare se
stabileste prin dispozitia conducerii departamentului, care aproba si statul de
functiuni al acestuia.
Departamentul pentru Administratia Publica Locala poate organiza, in
functie de necesitati, filiale interjudetene ale centrului de perfectionare,
avand ca obiect de activitate perfectionarea functionarilor publici din
administratia publica comunala.
Art. 10
Prezenta hotarare intra in vigoare pe data de 1.XI.1991.
Pe aceeasi data se abroga prevederile referitoare la Directia Generala
pentru Administratie Locala cuprinse in Hotararea Guvernului nr. 51/1991,
precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM MINISTRU