HOTARARE Nr. 106 din 26 februarie 1998
privind organizarea si functionarea Departamentului pentru Administratie
Publica Locala
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 92 din 26 februarie 1998
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Departamentul pentru Administratie Publica Locala este organizat si
functioneaza in cadrul aparatului de lucru al Guvernului.
(2) Departamentul pentru Administratie Publica Locala are rolul de a
asigura aducerea la indeplinire a atributiilor care revin Guvernului cu privire
la administratia publica locala, inclusiv controlul exercitarii de catre
primari a atributiilor delegate prin personalul propriu care va fi sprijinit,
la cerere, de specialisti din aparatul ministerelor, al celorlalte organe ale
administratiei publice centrale, precum si de sefii serviciilor publice
descentralizate din judet. Departamentul pentru Administratie Publica Locala
propune Guvernului luarea masurilor corespunzatoare.
(3) Departamentul pentru Administratie Publica Locala este coordonat de
ministrul delegat pe langa primul-ministru pentru coordonarea Secretariatului
General al Guvernului si a Departamentului pentru Administratie Publica Locala.
Art. 2
In realizarea atributiilor care ii revin, Departamentul pentru
Administratie Publica Locala indeplineste urmatoarele functii:
a) asigurarea realizarii reformei in domeniul administratiei publice
locale;
b) elaborarea cadrului juridic corespunzator pentru activitatile din
domeniul administratiei publice locale;
c) controlul, analizarea si sintetizarea realizarii in teritoriu a
atributiilor pe care le exercita primarii ca reprezentanti ai statului;
d) controlul activitatii prefectilor in calitatea acestora de reprezentanti
ai Guvernului in teritoriu;
e) asigurarea legaturii functionale dintre autoritatile administratiei
publice locale si prefecti, pe de o parte, si Guvern, inclusiv organele
administratiei publice centrale, pe de alta parte;
f) realizeaza sinteza problemelor economice si sociale din unitatile
administrativ-teritoriale, pe care o prezinta Guvernului;
g) promovarea propunerilor privind armonizarea legislatiei romane cu cea
comunitara, in domeniul administratiei publice locale.
Art. 3
In realizarea politicii Guvernului in domeniul administratiei publice
locale, Departamentul pentru Administratie Publica Locala indeplineste
urmatoarele atributii principale:
1. coordoneaza elaborarea studiilor si programelor pentru realizarea
reformei in administratia publica locala, in colaborare cu Consiliul pentru
Reforma;
2. elaboreaza proiecte de acte normative in domeniul administratiei publice
locale si sustine, din insarcinarea Guvernului, proiectele de legi si ordonante
in fata comisiilor parlamentare si a altor autoritati publice;
3. analizeaza si avizeaza proiectele de acte normative in domeniul
administratiei publice locale, initiate de ministere si de alte organe centrale
ale administratiei publice;
4. propune, analizeaza si promoveaza proiectele de acte normative in
domeniul administratiei publice locale, initiate de prefecturi, consilii
judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti;
5. sprijina si indruma autoritatile administratiei publice locale in
procesul de aplicare a legilor, ordonantelor si hotararilor Guvernului, care
privesc problemele administratiei publice locale;
6. stabileste, impreuna cu ministerele si cu celelalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale, masuri corespunzatoare cu
privire la solutionarea de catre serviciile publice descentralizate a
problemelor de interes local;
7. analizeaza, sintetizeaza si prezinta Guvernului, pe baza rapoartelor
intocmite de catre prefecti, evolutia starii generale economice, sociale,
culturale si administrative a judetelor si a municipiului Bucuresti, precum si
cea a realizarii programului de guvernare;
8. indruma si controleaza indeplinirea atributiilor specifice autoritatilor
administratiei publice locale in domeniul protectiei civile;
9. indruma si controleaza exercitarea, de catre prefecti, a atributiilor
care le revin cu privire la conducerea serviciilor publice descentralizate ale
ministerelor si ale celorlalte organe centrale organizate in judete si in
municipiul Bucuresti;
10. initiaza proiecte de hotarari ale Guvernului privind acordarea unor
sume din Fondul de interventie la dispozitia Guvernului pentru inlaturarea
efectelor calamitatilor naturale;
11. indruma metodologic activitatea de reorganizare a regiilor autonome de
interes local si de constituire a societatilor comerciale, potrivit
prevederilor legale, precum si activitatea serviciilor publice locale;
12. realizeaza, in numele Guvernului, controlul ierarhic asupra prefectilor
cu privire la exercitarea de catre acestia a atributiilor prevazute de lege,
precum si a sarcinilor incredintate de catre Guvern, asigurand respectarea
dispozitiilor legale;
13. indruma si supravegheaza modul de aducere la indeplinire de catre
prefecti a atributiilor referitoare la controlul legalitatii actelor
administrative ale autoritatilor administratiei publice locale, ale
presedintilor si delegatiilor permanente ale consiliilor judetene;
14. propune Guvernului masuri de modificare, suspendare si, dupa caz, de
anulare a actelor administrative emise de prefecti, daca acestea incalca
prevederile legale sau sunt inoportune;
15. intocmeste sinteze si propuneri de masuri cu privire la cele constatate
in urma controalelor efectuate la prefecturi, primarii si consilii judetene, pe
care le prezinta Guvernului spre informare sau spre aprobare;
16. elaboreaza precizari in vederea aplicarii unitare a dispozitiilor
legale de catre prefecti si de catre primari, in calitate de reprezentanti ai
statului;
17. asigura pregatirea si elaborarea proiectelor de hotarari ale Guvernului
privind numirea si eliberarea din functie a prefectilor si subprefectilor;
18. numeste, aplica sanctiunile disciplinare si elibereaza din functie pe
secretarii generali ai prefecturilor, potrivit legii;
19. aproba organizarea oficiilor prefecturale;
20. indruma si sprijina activitatea prefecturilor privind organizarea si
functionarea comitetelor directoare teritoriale;
21. analizeaza si propune Guvernului masuri de mediere a divergentelor
dintre serviciile publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte
organe centrale organizate in judete si in municipiul Bucuresti - pe de o parte
- si autoritatile administratiei publice locale - pe de alta parte;
22. elaboreaza propuneri cu privire la organizarea si desfasurarea
procesului electoral, sub aspect tehnic si financiar, le prezinta Guvernului
spre aprobare si asigura indeplinirea lor;
23. sprijina, indruma si controleaza activitatea de stare civila, de
autoritate tutelara si de ocrotire a minorilor si a persoanelor cu handicap,
exercitate de autoritatile administratiei publice locale, precum si a
celorlalte atributii delegate de stat acestora, potrivit legii, pentru
asigurarea indeplinirii acestor atributii, colaboreaza cu Ministerul de
Interne, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, Secretariatul de Stat pentru
Persoanele cu Handicap, Departamentul pentru Protectia Copilului si cu
Comitetul Roman pentru Adoptii, dupa caz;
24. urmareste organizarea concursului si deleaga un reprezentant ca membru
in comisia de concurs sau de examinare constituita in vederea ocuparii postului
de secretar al consiliului judetean sau de secretar general al Primariei
Municipiului Bucuresti, potrivit legii; numeste, aplica sanctiunile
disciplinare si elibereaza din functie pe secretarul consiliului judetean si pe
secretarul general al Primariei Municipiului Bucuresti;
25. exercita controlul asupra modului de aducere la indeplinire a
atributiilor ce revin secretarului consiliului judetean si secretarului general
al Primariei Municipiului Bucuresti si dispune masuri in consecinta;
26. elaboreaza propuneri privind organizarea administrativ-teritoriala a
Romaniei in colaborare cu ministerele si cu celelalte organe ale administratiei
publice centrale si locale interesate;
27. analizeaza si prezinta Guvernului propunerile de atribuire si de
schimbare a denumirilor de localitati si judete; organizeaza si actualizeaza
evidenta acestor denumiri, in conditiile legii;
28. analizeaza documentatia referitoare la trecerea in categorii superioare
a unor unitati administrativ-teritoriale si constata indeplinirea criteriilor
legale;
29. coordoneaza activitatea de elaborare a stemelor judetelor,
municipiilor, oraselor si comunelor pe baza propunerilor autoritatilor
administratiei publice locale, intocmind in acest scop proiecte de acte
normative pe care le supune spre aprobare Guvernului;
30. colaboreaza cu organisme guvernamentale si organizatii neguvernamentale
de profil, din tara si din strainatate, in vederea realizarii reformei in
domeniul administratiei publice locale;
31. colaboreaza cu Ministerul de Interne si cu Comisia Nationala de
Informatica pentru asigurarea unei evidente corecte a populatiei;
32. colaboreaza cu Comisia Nationala de Informatica pentru informatizarea
administratiei publice locale;
33. asigura, in colaborare cu Ministerul Educatiei Nationale si cu
organizatiile neguvernamentale de profil, organizarea si desfasurarea
activitatii de formare si perfectionare profesionala a personalului din
administratia publica locala in cadrul institutiilor specializate; coordoneaza
activitatea centrelor teritoriale de organizare a programelor de pregatire;
34. promoveaza, in colaborare cu Departamentul pentru Integrare Europeana,
armonizarea legislatiei romanesti cu cea comunitara in domeniul administratiei
publice locale, precum si adaptarea in acest scop a programelor de pregatire si
perfectionare a functionarilor publici, pe baza experientei existente in tarile
Uniunii Europene;
35. initiaza sau avizeaza actiuni si proiecte de acte normative in domeniul
politicii de dezvoltare regionala a Romaniei;
36. coordoneaza si organizeaza executarea prevederilor Acordului de
asociere a Romaniei la Uniunea Europeana si ale Strategiei nationale de
pregatire a aderarii Romaniei la Uniunea Europeana in domeniul administratiei
publice locale;
37. sprijina Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul Apararii Nationale
in executarea acordurilor dintre statele parti la Tratatul Atlanticului de Nord
si celelalte state participante la Parteneriatul pentru Pace cu privire la
statutul fortelor lor, precum si pentru integrarea Romaniei in NATO;
38. sprijina si urmareste relatiile si acordurile de cooperare
transfrontaliera, interregionala, de infratire, asociere si cooperare cu alte
unitati sau asociatii administrativ-teritoriale din strainatate, incheiate de
autoritatile administratiei publice locale din Romania; in acest scop,
colaboreaza cu Ministerul Afacerilor Externe si cu alte organe ale
administratiei publice centrale interesate;
39. sprijina autoritatile administratiei publice locale in realizarea
programelor finantate de organismele internationale in domeniul politicilor de
dezvoltare regionala si al serviciilor publice locale;
40. participa la activitatile organizate de catre organizatii si institutii
internationale, care au ca obiect reforma administratiei publice locale;
41. propune Ministerului Finantelor criterii de repartizare, pe comune,
orase, municipii si judete, a sumelor defalcate din veniturile bugetului de
stat;
42. intocmeste propuneri catre Ministerul Finantelor, care sa fie avute in
vedere la stabilirea metodologiei de elaborare si de executie a bugetelor
locale;
43. indeplineste orice alte atributii prevazute de legi, ordonante sau
hotarari ale Guvernului.
Art. 4
(1) Structura organizatorica a Departamentului pentru Administratie Publica
Locala este prevazuta in anexa la prezenta hotarare.
(2) Statul de functii, numarul si structura posturilor, pe directii, din
cadrul structurii organizatorice a departamentului se stabilesc prin ordin al
ministrului delegat pe langa primul-ministru pentru coordonarea Secretariatului
General al Guvernului si a Departamentului pentru Administratie Publica Locala.
(3) Numarul maxim de posturi, exclusiv demnitarii, este de 80.
(4) Incadrarea personalului si incetarea raporturilor de munca se aproba
prin ordin al ministrului delegat pe langa primul-ministru pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului si a Departamentului pentru Administratie
Publica Locala.
Art. 5
Departamentul pentru Administratie Publica Locala este condus de un
secretar de stat, ajutat de un subsecretar de stat.
Art. 6
(1) Atributiile secretarului de stat care asigura conducerea
Departamentului pentru Administratie Publica Locala se stabilesc prin decizie a
primului-ministru, la propunerea ministrului delegat pe langa primul-ministru
pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului si a Departamentului
pentru Administratie Publica Locala.
(2) In exercitarea atributiilor care ii revin, secretarul de stat emite
dispozitii.
(3) Atributiile subsecretarului de stat se stabilesc prin decizie a
primului-ministru, la propunerea ministrului delegat pe langa primul-ministru
pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului si a Departamentului
pentru Administratie Publica Locala.
(4) Atributiile si sarcinile directiilor din cadrul Departamentului pentru Administratie
Publica Locala se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare a
departamentului.
(5) In termen de 20 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari, secretarul de stat va elabora regulamentul de organizare si functionare
a departamentului, care va fi aprobat de ministrul delegat pe langa
primul-ministru pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului si a
Departamentului pentru Administratie Publica Locala.
(6) Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale personalului din
Departamentul pentru Administratie Publica Locala se stabilesc prin fisa
postului, care se intocmeste pe baza Regulamentului de organizare si
functionare a Departamentului pentru Administratie Publica Locala si se
semneaza de catre salariat si seful ierarhic.
Art. 7
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, Hotararea Guvernului nr.
748/1991 privind infiintarea, organizarea si functionarea Departamentului
pentru Administratia Publica Locala, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 143 din 25 iunie 1992, se abroga, iar Hotararea
Guvernului nr. 520/1994 privind organizarea si functionarea aparatului de lucru
al Guvernului Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 236 din 26 august 1994, cu modificarile ulterioare, se modifica in mod
corespunzator.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministru delegat
pe langa primul-ministru
pentru coordonarea
Secretariatului General
al Guvernului si a
Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Remus Opris
Ministru de stat,
ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
ANEXA 1
STRUCTURA ORGANIZATORICA A DEPARTAMENTULUI PENTRU ADMINISTRATIE PUBLICA
LOCALA
Numarul maxim de posturi: 80
(exclusiv demnitarii)
------------------
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
|
|
---------------------
| SUBSECRETAR DE STAT |
|_____________________|
|
|
---------------------------|--------------------------------
| | | | |
---------- ---------- ------- | ------------------ ------------------
| DIRECTIA || DIRECTIA ||DIRECTIA| | DIRECTIA AVIZARE | | DIRECTIA RELATII |
|PREFECTURI||AUTORITATI||CONTROL | | JURIDICA, STUDII | | INTERNATIONALE |
---------- | PUBLICE | ------- | | SI PREGATIREA | | SI IMPLEMENTARE |
|LOCALE SI | | | PERSONALULUI | | PROGRAME |
|DEZVOLTARE| | | DIN ADMINISTRATIA| ------------------
|REGIONALA | | | PUBLICA LOCALA |
---------- | ------------------
|
|
------------------
| SERVICIUL TEHNIC |
__________________