HOTARARE Nr. 77 din 31 ianuarie 2000
privind organizarea si functionarea Ministerului Functiei Publice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 51 din 2 februarie 2000
In temeiul prevederilor art. 2 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 207/1999 privind infiintarea si organizarea Ministerului
Functiei Publice,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Ministerul Functiei Publice se organizeaza si functioneaza ca organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in
subordinea Guvernului, avand rolul de a asigura aplicarea strategiei si
politicilor Guvernului in domeniul administratiei publice centrale si locale si
de a coordona elaborarea strategiei si politicilor in domeniul functiei
publice.
Art. 2
Ministerul Functiei Publice are sediul in municipiul Bucuresti, Piata
Victoriei nr. 1, sectorul 1.
Art. 3
In vederea realizarii rolului sau, Ministerul Functiei Publice indeplineste
urmatoarele functii:
a) functia de strategie, prin care se asigura elaborarea strategiei de
punere in aplicare a Programului de guvernare, in domeniul administratiei
publice;
b) functia de reglementare, prin care se asigura elaborarea cadrului
normativ si institutional necesar pentru realizarea obiectivelor strategice in
domeniul sau de activitate;
c) functia de administrare, prin care se asigura administrarea bunurilor
proprietate publica si/sau privata din patrimoniul sau, potrivit prevederilor
legale;
d) functia de reprezentare, prin care se asigura in numele statului roman
reprezentarea pe plan intern si extern in domeniul sau de activitate;
e) functia de autoritate de stat, prin care se asigura urmarirea aplicarii
si controlul respectarii reglementarilor in domeniul sau de activitate, precum
si al functionarii institutiilor si organismelor care isi desfasoara
activitatea sub autoritatea sau in coordonarea sa.
Art. 4
In exercitarea functiilor prevazute la art. 3 Ministerul Functiei Publice
indeplineste urmatoarele atributii principale:
I. In domeniul administratiei publice centrale:
a) aplica programul de reforma a administratiei publice centrale, stabilit
in Programul de guvernare;
b) analizeaza, coreleaza si avizeaza strategiile si programele de reforma
institutionala elaborate de ministere si de alte autoritati ale administratiei
publice centrale, inaintate spre aprobare Guvernului; raporteaza periodic
Guvernului despre stadiul realizarii masurilor privind reforma administratiei
publice centrale;
c) analizeaza, coreleaza si avizeaza reglementarile din domeniul
serviciilor publice si face propuneri Guvernului de simplificare a procedurilor
administrative;
d) initiaza si elaboreaza impreuna cu ministerele de resort proiecte de
acte normative in domeniul reformei administratiei publice centrale sau, dupa
caz, da avize conforme pentru proiectele din domeniul sau de activitate,
initiate de alte ministere si autoritati ale administratiei publice centrale;
e) elaboreaza si monitorizeaza implementarea programelor privind
imbunatatirea relatiilor si comunicarii dintre autoritatile administratiei
publice si dintre acestea si utilizatori;
f) efectueaza direct sau cu sprijinul persoanelor fizice si/sau juridice
specializate analize si studii in domeniul reformei institutionale;
g) incheie contracte de asistenta tehnica de specialitate pentru realizarea
programelor in domeniul sau de activitate, coordonand executia acestora;
h) asigura reprezentarea in relatiile cu organismele internationale in
scopul promovarii politicilor in domeniul sau de activitate.
II. In domeniul administratiei publice locale:
a) elaboreaza studii si programe pentru realizarea reformei in
administratia publica locala si urmareste implementarea acestora;
b) elaboreaza proiecte de acte normative in domeniul administratiei publice
locale sau, dupa caz, analizeaza si avizeaza proiectele de acte normative din
acest domeniu, initiate de ministere si de alte autoritati ale administratiei
publice centrale;
c) propune, analizeaza si promoveaza proiectele de acte normative in
domeniul administratiei publice locale, initiate de prefecti, consilii judetene
si de Consiliul General al Municipiului Bucuresti;
d) indruma metodologic autoritatile administratiei publice locale in
procesul de aplicare a legilor, ordonantelor si hotararilor Guvernului;
e) realizeaza, in numele Guvernului, controlul ierarhic asupra prefectilor
cu privire la exercitarea de catre acestia a atributiilor prevazute de lege,
precum si a sarcinilor incredintate de catre Guvern, asigurand respectarea
dispozitiilor legale;
f) colaboreaza cu ministerele si cu celelalte autoritati ale administratiei
publice centrale la stabilirea masurilor corespunzatoare cu privire la
solutionarea de catre serviciile publice descentralizate a problemelor de
interes local;
g) analizeaza, sintetizeaza si prezinta Guvernului, pe baza rapoartelor
intocmite de prefecti, evolutia starii generale economice, sociale, culturale
si administrative a judetelor si a municipiului Bucuresti, precum si cea a
realizarii Programului de guvernare;
h) indruma si controleaza indeplinirea atributiilor specifice autoritatilor
administratiei publice locale in domeniul protectiei civile;
i) initiaza proiecte de hotarari privind acordarea unor sume din Fondul de
interventie la dispozitia Guvernului pentru inlaturarea efectelor calamitatilor
naturale;
j) propune Guvernului masuri de modificare, suspendare si, dupa caz, de
anulare a actelor administrative emise de prefecti, daca acestea incalca
prevederile legale sau sunt inoportune;
k) intocmeste rapoarte cu privire la cele constatate in urma controalelor
efectuate la prefecturi, primarii si consilii judetene si propune masuri
corespunzatoare, pe care le prezinta Guvernului spre informare sau, dupa caz,
spre aprobare;
l) asigura pregatirea si elaborarea proiectelor de hotarari ale Guvernului
privind numirea si eliberarea din functie a prefectilor si a subprefectilor;
m) aproba organizarea oficiilor prefecturale;
n) analizeaza si propune Guvernului masuri de mediere a divergentelor
dintre serviciile publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte
organe centrale, organizate in judete si in municipiul Bucuresti, pe de o
parte, si autoritatile administratiei publice locale, pe de alta parte;
o) elaboreaza si prezinta Guvernului spre aprobare propuneri tehnice si
financiare cu privire la organizarea si desfasurarea procesului electoral si
asigura indeplinirea lor;
p) sprijina, indruma si controleaza activitatea de stare civila, de
autoritate tutelara si de ocrotire a minorilor si a persoanelor cu handicap,
exercitata de autoritatile administratiei publice locale, precum si celelalte
atributii delegate acestora, potrivit legii; pentru asigurarea indeplinirii
acestor atributii, colaboreaza cu ministerele si cu celelalte autoritati ale
administratiei publice centrale cu atributii in aceste domenii;
q) elaboreaza propuneri privind organizarea administrativ-teritoriala a
Romaniei, in colaborare cu ministerele si cu celelalte autoritati ale
administratiei publice centrale si locale interesate;
r) analizeaza si prezinta Guvernului propunerile de atribuire si de
schimbare a denumirilor de localitati si de judete; organizeaza si actualizeaza
evidenta acestor denumiri, in conditiile legii;
s) analizeaza documentatia referitoare la trecerea in categorii superioare
a unor unitati administrativ-teritoriale si constata indeplinirea criteriilor legale;
t) coordoneaza activitatea de elaborare a stemelor judetelor, municipiilor,
oraselor si comunelor, pe baza propunerilor autoritatilor administratiei
publice locale, intocmind in acest scop proiecte de acte normative pe care le
supune spre aprobare Guvernului;
u) colaboreaza cu Ministerul de Interne si cu Agentia Nationala pentru
Comunicatii si Informatica pentru asigurarea unei evidente corecte a
populatiei;
v) colaboreaza cu Agentia Nationala pentru Comunicatii si Informatica
pentru informatizarea administratiei publice locale;
w) sprijina autoritatile administratiei publice locale in procesul de
incheiere si derulare a acordurilor de cooperare transfrontaliera,
interregionala, de infratire, asociere si cooperare cu alte autoritati similare
din tara si din strainatate; in acest scop, colaboreaza cu Ministerul
Afacerilor Externe si cu alte autoritati ale administratiei publice centrale;
x) propune Ministerului Finantelor criterii de repartizare pe comune,
orase, municipii si judete a sumelor defalcate din veniturile bugetului de
stat;
y) colaboreaza cu structurile asociative ale autoritatilor administratiei
publice locale, precum si cu celelalte organizatii neguvernamentale cu
activitate in domeniul administratiei publice locale.
III. In domeniul functiei publice:
a) avizeaza proiectele de acte normative elaborate de Agentia Nationala a
Functionarilor Publici; avizul are caracter conform;
b) avizeaza normele si instructiunile emise de presedintele Agentiei
Nationale a Functionarilor Publici.
Art. 5
(1) Ministerul Functiei Publice preia si indeplineste atributiile stabilite
prin actele normative in vigoare pentru Departamentul pentru Reforma
Administratiei Publice Centrale si pentru Departamentul pentru Administratie
Publica Locala.
(2) Ministerul Functiei Publice indeplineste orice alte atributii stabilite
prin acte normative.
(3) Ministerul Functiei Publice deruleaza proiecte si programe cu finantare
interna si internationala in domeniul reformei administratiei publice centrale
si locale.
Art. 6
In exercitarea atributiilor sale Ministerul Functiei Publice colaboreaza cu
celelalte ministere si autoritati ale administratiei publice centrale, cu
autoritatile administratiei publice locale, cu alte institutii publice, precum
si cu persoane juridice si fizice.
Art. 7
In scopul indeplinirii functiilor sale Ministerul Functiei Publice are
dreptul sa solicite informatii de la ministere, de la celelalte autoritati ale
administratiei publice centrale si locale, precum si de la institutii publice.
Art. 8
(1) Ministerul Functiei Publice este condus de ministru.
(2) Ministrul functiei publice este ordonator principal de credite.
(3) Ministrul functiei publice reprezinta ministerul in raporturile cu
Guvernul, cu celelalte ministere si autoritati ale administratiei publice
centrale, cu autoritatile administratiei publice locale, cu alte institutii
publice si cu persoane juridice si fizice romane sau straine.
Art. 9
Ministrul functiei publice coordoneaza activitatea Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici.
Art. 10
(1) Ministrul functiei publice are in subordine, in activitatea de
conducere, 2 secretari de stat si un subsecretar de stat.
(2) Atributiile si competentele secretarilor de stat si ale subsecretarilor
de stat sunt stabilite de ministrul functiei publice prin ordin.
Art. 11
In exercitarea atributiilor sale ministrul emite, dupa caz, ordine si
instructiuni, in conditiile legii.
Art. 12
(1) Ministerul Functiei Publice are un secretar general, functionar public,
numit in conditiile legii.
(2) Secretarul general indeplineste atributiile prevazute in regulamentul
de organizare si functionare si/sau alte atributii incredintate de ministru,
realizand legaturile functionale intre structurile ministerului.
Art. 13
(1) Structura organizatorica a Ministerului Functiei Publice este prevazuta
in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
(2) In structura organizatorica pot functiona departamente, directii
generale, directii, servicii, birouri si colective temporare de lucru, conform
legislatiei in vigoare.
(3) Structura organizatorica detaliata, circuitul documentelor, atributiile
si sarcinile personalului din aparatul Ministerului Functiei Publice se
stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare a acestuia, care se
aproba prin ordin al ministrului.
(4) Numarul maxim de posturi este de 175, exclusiv demnitarii si posturile
aferente cabinetelor acestora.
Art. 14
Ministrul functiei publice va stabili prin ordin:
a) numarul posturilor aferente functiilor publice de conducere si de
executie;
b) numarul de posturi ce pot fi ocupate de catre persoane angajate pe baza
de contract individual de munca.
Art. 15
Stabilirea numarului de autoturisme si a consumului lunar de carburanti se
face potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 16
De la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari Ministerul Functiei
Publice continua contractele si programele de asistenta interna si externa
derulate de Departamentul pentru Reforma Administratiei Publice Centrale si
Departamentul pentru Administratie Publica Locala.
Art. 17
(1) Pana la aprobarea legii bugetului de stat pe anul 2000 Secretariatul
General al Guvernului va asigura fondurile necesare pentru functionarea
Ministerului Functiei Publice. Sumele respective vor face obiectul
regularizarii intre Secretariatul General al Guvernului si Ministerul Functiei
Publice.
(2) Ministerul Finantelor va asigura si va introduce in bugetul de stat pe
anul 2000 sumele necesare pentru infiintarea, organizarea si functionarea
Ministerului Functiei Publice, potrivit prevederilor prezentei hotarari.
(3) Bunurile mobile aflate in dotarea Departamentului pentru Administratie
Publica Locala si a Departamentului pentru Reforma Administratiei Publice
Centrale se transmit, pe baza de protocol, din administrarea Secretariatului
General al Guvernului in administrarea Ministerului Functiei Publice.
(4) Cheltuielile de participare la cote-parti de intretinere si reparatii,
aferente spatiilor in care isi desfasoara activitatea Ministerul Functiei
Publice, vor fi incluse in bugetul de venituri si cheltuieli al acestuia.
Sumele respective vor face obiectul regularizarii intre Secretariatul General
al Guvernului si Ministerul Functiei Publice.
Art. 18
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 106/1998 privind organizarea si functionarea Departamentului
pentru Administratie Publica Locala, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 92 din 26 februarie 1998, si Hotararea Guvernului nr.
976/1998 privind organizarea si functionarea Departamentului pentru Reforma
Administratiei Publice Centrale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 529 din 31 decembrie 1998, precum si orice alte prevederi
contrare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul functiei publice,
Vlad Rosca
Secretarul general al Guvernului,
Radu Stroe
Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Smaranda Dobrescu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
MINISTERUL FUNCTIEI PUBLICE
Numarul maxim de posturi: 175
(exclusiv demnitarii si posturile
aferente cabinetelor acestora)
_____________________
| MINISTRU |
|_____________________|
| CABINET |
|_____________________|
| SECRETARI DE STAT |
|_____________________|
| CABINETE |
|_____________________|
| SUBSECRETAR DE STAT |
|_____________________|
| CABINET |
|_____________________|
________________________|____________________________________
| ________|_________ | |
|...............| SECRETAR GENERAL |............|..............|
| |__________________| | |
| _________|________ | |
| ________|_______ ________|_______ | |
| | DEPARTAMENTUL | | DEPARTAMENTUL | | |
| | PENTRU | | PENTRU REFORMA | | |
| | ADMINISTRATIE | | INSTITUTIONALA | | |
| | PUBLICA LOCALA | |________________| | |
| |________________| | | |
______|_______ | | _____|______ |
| DIRECTIA | | | | DIRECTIA | |
| GENERALA | | | | GENERALA | |
| MANAGEMENT, | | | | LEGISLATIE | |
| STRATEGIE, | | | | SI | |
| ELABORARE SI | | | | CONTENCIOS | |
| IMPLEMENTARE | | | |____________| |
| PROGRAME | | | | |
|______________| | | | |
___|___ ___|___ ___|___ ___|___ ___|___
| MODUL | | MODUL | | MODUL | | MODUL | | MODUL |
| 1 | | 2 | | 3 | | 4 | | 5 |
|_______| |_______| |_______| |_______| |_______|
Semnificatia modulelor este urmatoarea:
_____
|MODUL|
| 1 |
|_____|
_________________|__________________
______|_______ _____|____ _________|________
| DIRECTIA | | DIRECTIA | | DIRECTIA RELATII |
| IMPLEMENTARE | | ANALIZA, | | INTERNATIONALE |
| PROGRAME | | SINTEZA, | | SI INTEGRARE |
|______________| | EVALUARE | | EUROPEANA |
|__________| |__________________|
_____
|MODUL|
| 2 |
|_____|
______________|________
______|___________ _____|______
| DIRECTIA | | DIRECTIA |
| AUTORITATI | | PREFECTURI |
| PUBLICE LOCALE | |____________|
| SI ORGANIZATII |
| NEGUVERNAMENTALE |
|__________________|
_____
|MODUL|
| 3 |
|_____|
___________|___________
_______|_________ _________|________
| DIRECTIA | | DIRECTIA REFORMA |
| RELATII CU | | INSTITUTIONALA |
| ALTE AUTORITATI | | |
|_________________| |__________________|
_____
|MODUL|
| 4 |
|_____|
_______________|______________
____|_____ ______|_____ _____|______
| DIRECTIA | | DIRECTIA | | DIRECTIA |
| AVIZARE | | STUDII SI | | CONTENCIOS |
| JURIDICA | | LEGISLATIE | | |
|__________| |____________| |____________|
_____
|MODUL|
| 5 |
|_____|
___________________________|______________________________
____|_____ ________|_______ _________|_________ _____|______
| DIRECTIA | | DIRECTIA | | DIRECTIA AUDIT | | DIRECTIA |
| CONTROL | | BUGET, FINANTE | | INTERN SI CONTROL | | COMUNICARE |
|__________| | CONTABILITATE, | | FINANCIAR | |____________|
| RESURSE UMANE | | PREVENTIV |
|________________| |___________________|