HOTARARE Nr. 753 din 3 iulie 2003
privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Intreprinderi
Mici si Mijlocii si Cooperatie
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 494 din 9 iulie 2003
Avand in vedere prevederile art. XVI din titlul III al cartii a II-a din
Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in
exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri,
prevenirea si sanctionarea coruptiei,
in temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 alin. (1) lit. l) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor masuri
privind infiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri
din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie,
denumita in continuare Agentie, se organizeaza si functioneaza ca organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in
subordinea Guvernului si in coordonarea primului-ministru, finantata prin
bugetul Secretariatului General al Guvernului.
(2) Agentia are ca scop realizarea Programului de guvernare in domeniul
dezvoltarii sectorului intreprinderilor mici si mijlocii, a celui cooperatist
si in domeniul comertului interior.
Art. 2
Agentia are sediul in municipiul Bucuresti, str. Poterasi nr. 11, sectorul
4.
Art. 3
Agentia indeplineste urmatoarele functii:
a) de strategie, prin care se asigura fundamentarea, elaborarea si
aplicarea strategiei si politicilor Guvernului in domeniul sau de activitate;
b) de reglementare, prin care se asigura elaborarea cadrului normativ si
institutional necesar in vederea realizarii obiectivelor si programelor din
domeniul sau de activitate;
c) de administrare, prin care se asigura administrarea fondurilor bugetare
si a surselor financiare extrabugetare, precum si distribuirea acestora in
vederea asigurarii dezvoltarii sectorului intreprinderilor mici si mijlocii, a
sectorului cooperatist si a comertului interior;
d) de reprezentare, prin care se asigura in numele statului roman, cu
aprobarea Guvernului, reprezentarea pe plan intern si extern in domeniul sau de
activitate;
e) de autoritate de stat, prin care se asigura urmarirea aplicarii si
controlul respectarii reglementarilor in domeniul sau de activitate, precum si
al functionarii institutiilor si organismelor care isi desfasoara activitatea
sub autoritatea sau in coordonarea sa.
Art. 4
(1) In exercitarea functiilor prevazute la art. 3, Agentia indeplineste
urmatoarele atributii principale:
1. fundamenteaza si coordoneaza elaborarea si asigura aplicarea strategiei
si politicilor Guvernului in domeniul intreprinderilor mici si mijlocii,
cooperatiei si comertului interior, in conformitate cu Programul de guvernare;
2. fundamenteaza si elaboreaza strategia si programul de reforme
economico-sociale ale Guvernului in domeniul sau de activitate;
3. participa impreuna cu alte organe ale administratiei publice cu
atributii in domeniu si organizatii nonguvernamentale si coordoneaza elaborarea
de strategii in domeniul dezvoltarii comertului interior si protectiei
consumatorului;
4. participa la elaborarea politicilor in vederea dezvoltarii distributiei
produselor si serviciilor de piata si asigura implementarea acestora;
5. realizeaza, impreuna cu organele administratiei publice locale, baza de
date la nivel national privind structurile de distributie existente;
6. elaboreaza, propune Guvernului spre aprobare si implementeaza programe
pentru dezvoltarea si sustinerea activitatii comerciale si de prestari de
servicii de piata;
7. asigura, prin Centrul de Formare si Management pentru Comert, formarea
profesionala continua si pregatirea profesionala a lucratorilor din domeniul
comertului si prestarilor de servicii de piata;
8. indeplineste atributiile privind eliberarea certificatelor de atestare a
dreptului de proprietate asupra terenurilor pentru societatile comerciale din
domeniul comertului interior;
9. elaboreaza si propune spre adoptare Guvernului proiecte de acte
normative in domeniul sau de activitate si avizeaza proiectele de acte
normative ale altor organe ale administratiei publice centrale de specialitate,
care au impact asupra domeniului sau de activitate;
10. propune Guvernului spre adoptare si avizeaza proiecte de acte normative
cu privire la comercializarea produselor si serviciilor de piata; cerinte
privind desfasurarea activitatilor din sectorul comercial si al serviciilor de
piata, practici comerciale si reguli generale de comercializare;
11. elaboreaza si avizeaza, dupa caz, impreuna cu alte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale, acte normative si acorduri
internationale in domeniul sau de activitate, cu aprobarea Guvernului;
12. elaboreaza, implementeaza si monitorizeaza programe pentru stimularea
infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, a organizatiilor
cooperatiste;
13. elaboreaza criteriile, prioritatile si procedurile necesare in vederea
desfasurarii programelor si proiectelor din domeniul sau de activitate si le
supune spre aprobare Guvernului;
14. deruleaza programe si proiecte cu finantare externa, prin infiintare de
unitati de management de proiect;
15. avizeaza documentatiile pentru obtinerea de credite si alte fonduri
externe, cu garantia statului sau cu garantii bancare de stat, pentru
finantarea de programe si proiecte specifice domeniului sau de activitate;
16. asigura implementarea programelor din domeniul sau de activitate, rezultate
din acordurile si conventiile internationale la care Romania este parte;
17. reprezinta Guvernul Romaniei in relatia cu Uniunea Europeana si cu alte
organizatii internationale, pentru elaborarea de politici si programe privind
domeniul sau de activitate, scop in care:
a) colaboreaza la elaborarea programelor care vizeaza pregatirea aderarii
Romaniei la Uniunea Europeana si urmareste transpunerea acestora in practica
pentru domeniile de activitate ale Agentiei;
b) stabileste, in concordanta cu Programul de guvernare, prioritatile de
dezvoltare in domeniile de activitate ale Agentiei, pe baza carora se vor
elabora propuneri de proiecte si programe de finantare din fondurile alocate de
la bugetul de stat;
c) formuleaza propuneri pentru armonizarea actelor normative din domeniul
intreprinderilor mici si mijlocii si liberei circulatii a serviciilor, altele
decat cele financiare;
d) participa la elaborarea instrumentelor de monitorizare a programelor de
dezvoltare din domeniul sau de activitate;
e) participa la fundamentarea asistentei de aderare in domeniul sau de
activitate si la monitorizarea utilizarii acesteia;
f) informeaza Ministerul Integrarii Europene asupra derularii obiectivelor
de integrare din domeniul sau de activitate, prezentand informatii, date si
alte lucrari solicitate;
g) participa la procesul de negociere si la monitorizarea angajamentelor
asumate in acest proces, atat in calitate de integratoare, cat si ca
participant in cadrul delegatiilor sectoriale unde este nominalizata;
18. sprijina infiintarea si activitatea asociatiilor profesionale si
patronale din domeniul sau de activitate si asigura dialogul permanent cu
acestea, cu mass-media si cu societatea civila, in scopul informarii reciproce
si al perfectionarii cadrului legislativ existent;
19. asigura managementul financiar si/sau tehnic al fondurilor alocate de
la bugetul de stat si al tuturor fondurilor interne si externe, precum si al
fondurilor alocate Romaniei de Uniunea Europeana, inclusiv al fondurilor atrase
pana la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, in domeniul sau de
activitate;
20. initiaza masuri pentru stimularea cooperarii internationale in domeniul
sau de activitate;
21. participa, impreuna cu alte organe ale administratiei publice de
specialitate, si coordoneaza elaborarea strategiilor si programelor referitoare
la dezvoltarea pietei de desfacere la intern si urmareste implementarea lor;
22. participa, impreuna cu alte organe ale administratiei publice de specialitate,
la elaborarea si implementarea politicilor de cercetare si inovare in domeniile
sale de activitate;
23. urmareste si sprijina, in conditiile legii, pastrarea climatului de
concurenta loiala, protejarea intereselor consumatorilor de produse si servicii
si ale agentilor economici pe piata interna;
24. asigura elaborarea si implementarea programelor si proiectelor de
promovare a sistemelor moderne de distributie si a calitatii bunurilor de
consum;
25. organizeaza activitatea de prelucrare si gestionare de informatii si
date in domeniul sau de activitate, participand la sistemul informational
national si international; elaboreaza materiale promotionale si publicatii de
specialitate in domeniul sau de activitate;
26. fundamenteaza si propune in proiectul de buget resursele financiare
necesare realizarii politicilor si programelor in domeniu potrivit legii;
gestioneaza aceste resurse si evidentiaza periodic eficienta utilizarii lor;
27. reprezinta statul in exercitiul tuturor drepturilor si indeplinirea
tuturor obligatiilor ce ii revin in calitate de actionar unic al Fondului
National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii -
S.A.;
28. primeste si rezolva sau, dupa caz, transmite spre solutionare celor in drept,
potrivit competentelor, sesizarile persoanelor fizice si juridice in
conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003 privind transparenta decizionala
in administratia publica;
29. administreaza bunurile proprietate publica a statului pe care le detine
cu acest titlu si exercita dreptul de proprietate privata asupra bunurilor
dobandite in conformitate cu legea.
(2) Agentia indeplineste orice alte atributii stabilite prin acte normative
pentru domeniul sau de activitate, precum si cele conferite expres sau care
decurg din acorduri internationale la care Romania este parte.
(3) In exercitarea atributiilor sale Agentia colaboreaza cu ministerele si
autoritatile administratiei publice centrale, autoritatile administratiei
publice locale, cu alte institutii publice, precum si cu persoane juridice si
fizice.
(4) In scopul indeplinirii atributiilor sale Agentia are dreptul sa
solicite informatii de la celelalte organe ale administratiei publice centrale,
de la autoritatile administratiei publice locale, de la alte institutii si
autoritati publice, precum si de la societatile comerciale la care statul este
actionar sau asociat, acestea avand obligatia de a furniza datele solicitate.
Art. 5
(1) Agentia este condusa de un presedinte, cu rang de secretar de stat,
ajutat de un vicepresedinte, cu rang de subsecretar de stat, numiti prin
decizie a primului-ministru.
(2) Presedintele conduce activitatea Agentiei si o reprezinta in
raporturile cu Guvernul, cu ministerele, cu alte autoritati ale administratiei
publice, cu organizatii, precum si in raporturile cu persoane fizice si
juridice, romane sau straine.
(3) Presedintele poate participa ca invitat la sedintele Guvernului in care
se dezbat probleme din domeniul de activitate al Agentiei.
(4) In exercitarea atributiilor sale presedintele emite ordine si
instructiuni. Ordinele si instructiunile cu caracter normativ se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in conditiile legii.
(5) Presedintele este ordonator tertiar de credite.
Art. 6
(1) Agentia are un secretar general, inalt functionar public, numit in
conditiile legii.
(2) Secretarul general indeplineste atributiile prevazute la art. 49 alin.
(2) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului
Romaniei si a ministerelor.
(3) Secretarul general al Agentiei poate indeplini si alte insarcinari
prevazute de regulamentul de organizare si functionare al acesteia ori
incredintate de presedinte.
Art. 7
(1) Structura organizatorica a Agentiei este prevazuta in anexa nr. 1. In
cadrul acesteia, prin ordin al presedintelui, se pot organiza si alte servicii,
birouri si colective temporare de lucru, in conditiile legii.
(2) Coordonarea si atributiile compartimentelor din cadrul Agentiei se
stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare, care se aproba prin
ordin al presedintelui.
Art. 8
(1) Statul de functii si structura posturilor pe compartimente, incadrarea
personalului, modificarea, suspendarea sau incetarea raporturilor de serviciu
ori, dupa caz, a raporturilor de munca se fac prin ordin al presedintelui
Agentiei.
(2) Numarul maxim de posturi al Agentiei este de 99, exclusiv demnitarii.
(3) Atributiile, sarcinile si raspunderile personalului incadrat in Agentie
se stabilesc prin fisa postului.
Art. 9
(1) Agentia va prelua in subordinea sa, de la Ministerul pentru
Intreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie, Centrul de Formare si
Management pentru Comert, unitate cu personalitate juridica, cu finantare din
venituri proprii, potrivit anexei nr. 2.
(2) Structura organizatorica si bugetul unitatii prevazute la alin. (1) se
aproba prin ordin al presedintelui Agentiei.
Art. 10
Pentru anul 2003 Agentia preia programele, contractele si bugetul fostului
Minister pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie.
Art. 11
(1) Personalul fostului Minister pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si
Cooperatie va fi preluat de Agentie in termen de maximum 15 zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei hotarari si se considera transferat incepand cu
aceeasi data.
(2) Salarizarea personalului se realizeaza conform legislatiei in vigoare.
Art. 12
(1) Imobilul situat in municipiul Bucuresti, str. Poterasi nr. 11, sectorul
4, aflat in administrarea fostului Minister pentru Intreprinderile Mici si
Mijlocii si Cooperatie, se transmite pe baza de protocol in administrarea
Agentiei in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari.
(2) Agentia va prelua pe baza de protocol de predare-primire de la fostul
Minister pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie, in termen de 15
zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, mijloacele fixe si
obiectele de inventar din dotarea imobilului prevazut la alin. (1).
(3) Agentia are in dotare un numar de autoturisme stabilit potrivit
reglementarilor in vigoare.
Art. 13
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihailescu
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul integrarii europene,
Hildegard Carola Puwak
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie
Numarul maxim de posturi = 99, exclusiv demnitarii
..........................
:Consilieri de integrare
:
___:........................:
| ________________________
________________ ____________ | |Purtator de cuvant;
|
| Audit intern |_________| PRESEDINTE |_________|___|relatii cu mass-media
|
|________________| |____________| | |si relatii publice*)
|
| |
|________________________|
| | ________________________
| |___|Cabinet presedinte
|
|
|________________________|
________________ | ________________________
| VICEPRESEDINTE | | | SECRETAR GENERAL
|
|________________| |
|________________________|
....|......................|...........................: |
___:___|_________ : : |__________________ : |
_|___:______ _____|__:__ _:________|____ _____|__:_______ ____|_______
|Directia | |Directia | |Directia | |Directia de | |Directia
|
|strategii, | |strategii, | |strategii si | |elaborare, | |economica,
|
|politici si| |politici si| |politici pentru| |implementare si | |juridica si
|
|programe | |programe | |intreprinderile| |monitorizare | |resurse
|
|pentru | |pentru | |mici si | |programe pentru | |umane
|
|cooperatie | |comert | |mijlocii si | |intreprinderi | |
|
| | |interior | |integrare | |mici si mijlocii| |
|
| | | | |europeana | |si cooperare | |
|
| | | | | | |internationala | |
|
|___________| |___________| |_______________| |________________|
|____________|
________________|________________
| Secretariatul permanent al |
| Centrului balcanic de |
| cooperare intre intreprinderile |
| mici si mijlocii |
|_________________________________|
------------
*) Se organizeaza la nivel de directie.
ANEXA 2
UNITATEA CU PERSONALITATE JURIDICA
care functioneaza in subordinea Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie
Cu finantare din venituri proprii:
Centrul de Formare si Management pentru Comert, cu sediul in Bucuresti,
Sos. Viilor nr. 35, sectorul 4.