HOTARARE Nr. 758 din 3 iulie 2003
privind organizarea si functionarea Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor
si a corpului de arbitri
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 492 din 8 iulie 2003
Avand in vedere prevederile art. XVI din titlul III al cartii a II-a din
Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in
exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri,
prevenirea si sanctionarea coruptiei,
in temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 137 alin. (4) din Legea nr.
8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, al art. 3 alin. (3) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2001 privind unele masuri in domeniile
culturii si artei, cultelor, cinematografiei si dreptului de autor, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 574/2001, cu modificarile ulterioare, precum si al
art. 13 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2003 pentru
stabilirea unor masuri privind infiintarea, organizarea, reorganizarea sau
functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a
ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei publice
centrale si a unor institutii publice,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, denumit in continuare Oficiu,
functioneaza in subordinea Guvernului, ca organ de specialitate al
administratiei publice centrale, cu autoritate unica pe teritoriul Romaniei in
ceea ce priveste evidenta, observarea si controlul aplicarii legislatiei in
domeniul dreptului de autor si al drepturilor conexe dreptului de autor.
(2) Oficiul are personalitate juridica si sediul in municipiul Bucuresti,
Calea Victoriei nr. 91 - 93, sectorul 1.
Art. 2
(1) Ministrul culturii si cultelor asigura coordonarea Oficiului.
(2) Oficiul este condus de un director general, numit prin decizie a
primului-ministru, la propunerea ministrului culturii si cultelor.
Art. 3
Cheltuielile curente si de capital ale Oficiului se finanteaza din alocatii
acordate distinct de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii si
Cultelor.
Art. 4
(1) Oficiul exercita urmatoarele atributii principale:
a) initiaza programe de cooperare, in calitate de autoritate unica pe
teritoriul Romaniei in ceea ce priveste evidenta, observarea si controlul
aplicarii legislatiei in domeniu, convenite cu alte autoritati competente sa
exercite actiuni de control, pe baza de protocol, privind culegerea si
centralizarea informatiilor, efectuarea de analize privind incalcarea
legislatiei specifice, derularea actiunilor comune de control si urmarirea
solutionarii in justitie a cazurilor constatate;
b) initiaza proiecte de acte normative in domeniul dreptului de autor si
drepturilor conexe dreptului de autor, in conditiile legii;
c) organizeaza si administreaza evidenta repertoriului de opere si de
autori primit de la organismele de gestiune colectiva pentru drepturile de
autor si drepturile conexe dreptului de autor;
d) acorda avize pentru constituirea ca persoane juridice, in conditiile
legii, a organismelor de gestiune colectiva si urmareste aplicarea legislatiei
de catre organismele a caror constituire a avizat-o;
e) avizeaza, in conditiile legii, elaborarea si negocierea tabelelor si a
metodologiilor stabilite de organismele de gestiune colectiva cu asociatiile
patronale de utilizatori;
f) exercita, la cererea si pe cheltuiala titularilor unor drepturi
protejate, functii de observare si de control asupra activitatilor susceptibile
de incalcarea legislatiei privind dreptul de autor si drepturile conexe
acestuia;
g) incheie procese-verbale de constatare a faptelor care incalca
dispozitiile legale referitoare la dreptul de autor si la drepturile conexe
dreptului de autor, in conditiile prevazute de Codul de procedura penala, si
sesizeaza organele competente in cazul faptelor care ar putea intruni
elementele infractiunii, in legatura cu care actiunea penala se pune in miscare
din oficiu;
h) constata si sanctioneaza contraventiile din domeniul dreptului de autor
si al drepturilor conexe dreptului de autor;
i) controleaza si decide asupra modului de gestionare a marcajelor
holografice utilizate in domeniul dreptului de autor si al drepturilor conexe
dreptului de autor;
j) administreaza Registrul national al fonogramelor si Registrul
programelor pentru calculator;
k) intervine, pe cale de mediere, in negocierile dintre organismele de
gestiune colectiva si utilizatori;
l) colaboreaza cu organele de specialitate similare si cu organizatiile
internationale din domeniu.
(2) Oficiul indeplineste orice alte atributii, potrivit competentelor
prevazute de lege.
Art. 5
(1) Structura organizatorica a Oficiului este prevazuta in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare. In cadrul directiilor, prin decizie a
directorului general, pot fi organizate servicii si birouri, in conditiile
legii.
(2) Numarul maxim de posturi este de 61, exclusiv directorul general.
(3) Statul de functii se aproba de ministrul culturii si cultelor.
Art. 6
(1) Directorul general are urmatoarele atributii principale:
a) este responsabil de organizarea, coordonarea si controlul activitatii
Oficiului;
b) numeste directorul general adjunct si personalul din subordine, decide,
in conditiile legii, asupra structurii pe compartimente a directiilor din
cadrul Oficiului si stabileste atributiile pe compartimente si sarcinile
personalului din subordine;
c) este ordonator de credite, in conditiile legii, pentru fondurile pe care
le gestioneaza;
d) coordoneaza activitatile prin care se asigura resursele financiare
necesare, precum si evidenta valorica a miscarii intregului patrimoniu;
e) coordoneaza activitatea serviciului de audit intern, potrivit legii;
f) aproba bilantul contabil si contul de executie bugetara;
g) verifica si asigura achitarea obligatiilor financiare datorate de Oficiu
la bugetul de stat;
h) aproba planul de dezvoltare si de investitii al Oficiului;
i) numeste membrii Colegiului consultativ al Oficiului si convoaca
sedintele acestuia;
j) aproba Regulamentul de functionare a Colegiului consultativ al
Oficiului;
k) reprezinta si angajeaza Oficiul in raporturile cu alte autoritati
publice, organisme si organizatii din tara si reprezinta Romania in raporturile
cu autoritati similare din strainatate.
(2) Directorul general indeplineste orice alte atributii, potrivit
competentelor prevazute de lege.
(3) In exercitarea atributiilor sale directorul general emite ordine si
decizii.
(4) In absenta directorului general atributiile acestuia sunt exercitate de
directorul general adjunct, in baza unei decizii scrise a directorului general.
(5) Directorul general adjunct coordoneaza activitatea directiilor din
subordine si indeplineste orice alte atributii desemnate prin decizie a
directorului general, conform legii.
Art. 7
(1) In cadrul Oficiului, pe langa directorul general functioneaza Colegiul
consultativ al Oficiului, in componenta caruia intra directorul general,
directorul general adjunct si ceilalti directori din cadrul Oficiului.
(2) Directorul general este presedintele Colegiului consultativ al
Oficiului.
(3) Colegiul consultativ al Oficiului are urmatoarele atributii principale:
a) dezbate strategiile pentru indeplinirea obiectivelor prioritare in
domeniul protectiei dreptului de autor si a drepturilor conexe dreptului de
autor;
b) dezbate programele periodice de actiune ale Oficiului;
c) analizeaza proiectele de acte normative propuse de Oficiu.
Art. 8
(1) Directorul general al Oficiului este salarizat la nivelul functiei
asimilate cu functiile de demnitate publica prevazute la nr. crt. 1 din anexa
nr. III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de
baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa
functii de demnitate publica, cu modificarile ulterioare.
(2) Salariatii Oficiului sunt salarizati conform prevederilor legale
aplicabile personalului din sectorul bugetar.
Art. 9
(1) Oficiul exercita actiunile de observare si control din oficiu ori la
solicitarea persoanelor fizice sau juridice interesate.
(2) Actiunile de observare si control exercitate din oficiu se finanteaza
din bugetul propriu.
(3) Actiunile de observare si control exercitate la cererea persoanelor
fizice sau juridice se efectueaza de catre personalul specializat al Oficiului,
numai in baza unei solicitari scrise si motivate. Personalul specializat al
Oficiului impreuna cu reprezentantul solicitantului convin asupra programului
si bugetului actiunii. Contravaloarea cheltuielilor aferente estimate va fi
depusa la casieria Oficiului inainte de inceperea actiunii. Dupa efectuarea
actiunii, pe baza documentelor justificative se va face decontarea sumelor.
(4) In exercitarea atributiilor de observare si control personalul
specializat al Oficiului are acces la toate actele, documentele si informatiile
necesare indeplinirii scopului actiunii.
(5) In exercitarea atributiilor de observare si control la cerere, precum
si a celor de constatare si sanctionare a contraventiilor, asociatiile
constituite, potrivit legii, de titularii de drepturi de autor si de drepturi
conexe dreptului de autor in scopul combaterii pirateriei pot participa in
calitate de observator.
Art. 10
In exercitarea atributiilor sale Oficiul colaboreaza cu autoritatile care
au competente in domeniul protectiei proprietatii intelectuale si poate sa efectueze
impreuna cu acestea actiuni comune.
Art. 11
(1) In vederea finalizarii negocierilor asupra tabelelor si metodologiilor
negociate potrivit art. 131 alin. (4) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de
autor si drepturile conexe, cu modificarile ulterioare, partile negociatoare
vor desemna, prin tragere la sorti, 3 arbitri de pe lista celor 20 de arbitri
numiti prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministrului culturii si
cultelor, care vor participa la medierea efectuata de Oficiu.
(2) Arbitrii au obligatia de a prezenta un raport final asupra arbitrajului
efectuat, cuprinzand o solutie unica rezultata prin vot, in baza caruia Oficiul
va decide forma definitiva a tabelelor si a metodologiilor negociate, conform
procedurilor prevazute la art. 131 alin. (4) din Legea nr. 8/1996, cu
modificarile ulterioare.
(3) Inainte de desemnarea arbitrilor prin tragere la sorti, partile
negociatoare vor conveni asupra sumei globale cuvenite acestora si o vor depune
la Oficiu. Oficiul convoaca arbitrii rezultati prin tragerea la sorti si
organizeaza desfasurarea sedintelor de mediere la sediul sau.
(4) Raportul arbitrilor se depune in termen de 15 zile de la data primei
sedinte de mediere. In cazul depasirii acestui termen de catre arbitri Oficiul
va decide forma finala a tabelelor si metodologiilor. In aceasta situatie
arbitrii nu vor fi remunerati, iar Oficiul va propune revocarea acestora din
corpul de arbitri.
(5) La depunerea raportului in termen arbitrii vor fi remunerati in mod
egal din suma depusa la Oficiu.
Art. 12
Oficiul are dreptul la un autoturism in parc comun, pentru transportul
personalului din aparatul propriu, cu un consum lunar mediu de carburanti de
250 litri, si la doua autovehicule pentru transport de marfa si de persoane,
necesare pentru indeplinirea activitatilor specifice, cu un consum lunar mediu
de 400 litri pentru fiecare autovehicul.
Art. 13
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 779/2002 privind organizarea si functionarea Oficiului Roman
pentru Drepturile de Autor si a corpului de arbitri, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 575 din 5 august 2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul culturii si cultelor,
Razvan Theodorescu
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul integrarii europene,
Hildegard Carola Puwak
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor
Numarul maxim de posturi: 61
(exclusiv directorul general)
__________________
| |
| DIRECTOR GENERAL |
|__________________|
_________________________|
| _________|________
_____|________ | Director general |
| Audit intern | | adjunct |
|______________| |__________________|
________________________|____________________________
____________|____________ ________|_______________ _________|________
| Directia juridica | | Directia registre | | Directia control |
| relatii internationale, | | nationale, organisme | | al aplicarii |
| economica si organizare | | de gestiune colectiva | | legislatiei |
|_________________________| | si relatii cu publicul | |__________________|
| Serviciul economic | | | | Biroul expertize |
| si organizare | | | | |
|_________________________| |________________________| |__________________|