HOTARARE Nr. 779 din 25 iulie 2002
privind organizarea si functionarea Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor
si a corpului de arbitri
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 575 din 5 august 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, ale art. 137
alin. (4) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe,
precum si ale art. 3 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2001
privind unele masuri in domeniile culturii si artei, cultelor, cinematografiei
si dreptului de autor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 574/2001,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, denumit in continuare Oficiu,
functioneaza in subordinea Guvernului, ca organ de specialitate al
administratiei publice centrale, cu autoritate unica pe teritoriul Romaniei in
ceea ce priveste evidenta, observarea si controlul aplicarii legislatiei in
domeniul dreptului de autor si al drepturilor conexe.
(2) Oficiul are personalitate juridica si sediul in municipiul Bucuresti,
Calea Victoriei nr. 91 - 93, sectorul 1.
Art. 2
(1) Ministrul culturii si cultelor asigura coordonarea Oficiului.
(2) Oficiul este condus de un director general numit prin decizie a
primului-ministru, la propunerea ministrului culturii si cultelor.
Art. 3
Cheltuielile curente si de capital ale Oficiului se finanteaza din alocatii
acordate distinct de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Culturii si
Cultelor.
Art. 4
(1) Oficiul exercita urmatoarele atributii principale:
a) initiaza programe de cooperare, in calitate de autoritate unica pe
teritoriul Romaniei in ceea ce priveste evidenta, observarea si controlul
aplicarii legislatiei in domeniu, convenite cu alte autoritati competente sa
exercite actiuni de control, pe baza de protocol, privind culegerea si
centralizarea informatiilor, efectuarea de analize privind incalcarea legislatiei
specifice, derularea actiunilor comune de control si urmarirea solutionarii in
justitie a cazurilor constatate;
b) initiaza proiecte de acte normative in domeniul dreptului de autor si
drepturilor conexe, in conditiile legii;
c) organizeaza si administreaza evidenta repertoriului de opere si de
autori primit de la organismele de gestiune colectiva pentru drepturile de
autor si drepturile conexe;
d) acorda avize pentru constituirea ca persoane juridice, in conditiile
legii, a organismelor de gestiune colectiva si urmareste aplicarea legislatiei
de catre organismele a caror constituire a avizat-o;
e) avizeaza, in conditiile legii, elaborarea si negocierea tabelelor si a
metodologiilor stabilite de organismele de gestiune colectiva cu asociatiile
patronale de utilizatori;
f) exercita, la cererea si pe cheltuiala titularilor unor drepturi
protejate, functii de observare si de control asupra activitatilor susceptibile
de incalcarea legislatiei privind dreptul de autor si drepturile conexe acestuia;
g) incheie procese-verbale de constatare a faptelor care incalca
dispozitiile legale referitoare la dreptul de autor si la drepturile conexe
dreptului de autor, in conditiile prevazute de Codul de procedura penala, si
sesizeaza organele competente in cazul faptelor care ar putea intruni
elementele infractiunii, in legatura cu care actiunea penala se pune in miscare
din oficiu;
h) constata si sanctioneaza contraventiile din domeniul dreptului de autor
si al drepturilor conexe dreptului de autor;
i) controleaza si decide asupra modului de gestionare a marcajelor
holografice utilizate in domeniul dreptului de autor si al drepturilor conexe
dreptului de autor;
j) administreaza Registrul national al fonogramelor si Registrul
programelor pentru calculator;
k) intervine, pe cale de mediere, in negocierile dintre organismele de
gestiune colectiva si utilizatori;
l) colaboreaza cu organele de specialitate similare si cu organizatiile
internationale din domeniu.
(2) Oficiul indeplineste orice alte atributii, potrivit competentelor
prevazute de lege.
Art. 5
(1) Structura organizatorica a Oficiului este prevazuta in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare; in cadrul directiilor, prin decizie a
directorului general, pot fi organizate servicii si birouri.
(2) Numarul maxim de posturi este de 42, exclusiv directorul general.
(3) Statul de functii se aproba de ministrul culturii si cultelor.
Art. 6
(1) Directorul general are urmatoarele atributii principale:
a) raspunde de organizarea si conducerea activitatii Oficiului;
b) numeste directorul general adjunct si personalul din subordine, in
conditiile legii, si decide asupra structurii pe compartimente a directiilor
din cadrul Oficiului, stabileste atributiile pe compartimente si sarcinile
personalului din subordine;
c) este ordonator de credite, in conditiile legii, pentru fondurile pe care
le gestioneaza;
d) coordoneaza activitatile prin care se asigura resursele financiare
necesare, precum si evidenta valorica a miscarii intregului patrimoniu;
e) coordoneaza activitatea serviciului de audit intern, potrivit legii;
f) aproba bilantul contabil si contul de executie bugetara;
g) verifica si asigura achitarea obligatiilor financiare datorate de Oficiu
la bugetul de stat;
h) coordoneaza activitatea de control privind aplicarea legislatiei
specifice domeniului;
i) coordoneaza si controleaza activitatea juridica, de contencios si
relatii internationale;
j) numeste membrii Colegiului consultativ al Oficiului si convoaca
sedintele acestuia;
k) aproba Regulamentul de functionare a Colegiului consultativ al
Oficiului;
l) coordoneaza si controleaza activitatea privind registrele nationale si
gestiunea colectiva a dreptului de autor si drepturilor conexe;
m) reprezinta si angajeaza Oficiul in raporturile cu alte autoritati
publice, organisme si organizatii din tara si reprezinta Romania in raporturile
cu autoritati similare din strainatate.
(2) Directorul general indeplineste orice alte atributii, potrivit
competentelor prevazute de lege.
(3) In exercitarea atributiilor sale directorul general emite decizii.
(4) In absenta directorului general atributiile acestuia sunt exercitate de
directorul general adjunct, in baza unei decizii scrise a directorului general.
(5) Directorul general adjunct coordoneaza activitatea directiilor din
subordine si indeplineste orice alte atributii desemnate prin decizie a
directorului general, conform legii.
Art. 7
(1) In cadrul Oficiului, pe langa directorul general functioneaza Colegiul
consultativ al Oficiului, in componenta caruia intra directorul general,
directorul general adjunct si ceilalti directori din cadrul Oficiului.
(2) Directorul general este presedintele Colegiului consultativ al
Oficiului, pe care il convoaca lunar sau ori de cate ori este necesar.
(3) Colegiul consultativ al Oficiului are urmatoarele atributii principale:
a) dezbate strategiile pentru indeplinirea obiectivelor prioritare in domeniul
protectiei dreptului de autor si a drepturilor conexe;
b) dezbate programele periodice de actiune ale Oficiului;
c) analizeaza proiectele de acte normative propuse de Oficiu.
Art. 8
(1) Directorul general al Oficiului este salarizat la nivelul functiei
asimilate cu functiile de demnitate publica prevazute la nr. crt. 1 din anexa
nr. III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de
baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii
de demnitate publica, cu modificarile ulterioare.
(2) Salariatii Oficiului sunt salarizati conform prevederilor legale
aplicabile personalului din sectorul bugetar.
Art. 9
(1) Oficiul exercita actiunile de observare si control din oficiu ori la
solicitarea persoanelor fizice sau juridice interesate.
(2) Actiunile de observare si control exercitate din oficiu se finanteaza
din bugetul propriu.
(3) Actiunile de observare si control exercitate la cererea persoanelor
fizice sau juridice se efectueaza de catre personalul specializat al Oficiului
numai in baza unei solicitari scrise si motivate. Personalul specializat al
Oficiului impreuna cu reprezentantul solicitantului convin asupra programului
si bugetului actiunii. Contravaloarea cheltuielilor aferente estimate va fi
depusa la casieria Oficiului inainte de inceperea actiunii. Dupa efectuarea
actiunii, pe baza documentelor justificative, se va face decontarea sumelor.
(4) In exercitarea atributiilor de observare si control personalul specializat
al Oficiului are acces la toate actele, documentele si informatiile necesare
indeplinirii scopului actiunii.
(5) In exercitarea atributiilor de observare si control la cerere, precum
si a celor de constatare si sanctionare a contraventiilor asociatiile
constituite potrivit legii de titularii de drepturi de autor si de drepturi
conexe in scopul combaterii pirateriei pot participa in calitate de observator.
Art. 10
In exercitarea atributiilor sale Oficiul colaboreaza cu autoritatile care au
competente in domeniul protectiei proprietatii intelectuale si poate sa
efectueze impreuna cu acestea actiuni comune.
Art. 11
(1) In vederea finalizarii negocierilor asupra tabelelor si metodologiilor
negociate potrivit art. 131 alin. (4) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de
autor si drepturile conexe, cu modificarile ulterioare, partile negociatoare
vor desemna, prin tragere la sorti, 3 arbitri de pe lista celor 20 de arbitri
numiti prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministrului culturii si
cultelor, care vor participa la medierea efectuata de Oficiu.
(2) Arbitrii au obligatia de a prezenta un raport final asupra arbitrajului
efectuat, cuprinzand o solutie unica rezultata prin vot, in baza caruia Oficiul
va decide forma definitiva a tabelelor si a metodologiilor negociate, conform
procedurilor prevazute la art. 131 alin. (4) din Legea nr. 8/1996, cu
modificarile ulterioare.
(3) Inainte de desemnarea arbitrilor prin tragere la sorti partile
negociatoare vor conveni asupra sumei globale cuvenite acestora si o vor depune
la Oficiu. Oficiul convoaca arbitrii rezultati prin tragerea la sorti si
organizeaza desfasurarea sedintelor de mediere la sediul sau.
(4) Raportul arbitrilor se depune in termen de 15 zile de la data
desemnarii lor. In cazul depasirii acestui termen de catre arbitri Oficiul va
decide forma finala a tabelelor si metodologiilor. In aceasta situatie arbitrii
nu vor fi remunerati, iar Oficiul va propune revocarea acestora din corpul de
arbitri.
(5) La depunerea raportului in termen arbitrii vor fi remunerati in mod
egal din suma depusa la Oficiu.
Art. 12
Oficiul are dreptul la un autoturism in parc comun, pentru transportul
personalului din aparatul propriu, cu un consum lunar mediu de carburanti de
250 litri, si la doua autovehicule pentru transport de marfa si de persoane,
necesare pentru indeplinirea activitatilor specifice, cu un consum lunar mediu
de 400 litri pentru fiecare autovehicul.
Art. 13
Anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 28/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Culturii si Cultelor, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 35 din 19 ianuarie 2001, cu modificarile si
completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Titlul anexei se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"UNITATILE
care functioneaza in subordinea, sub autoritatea Ministerului Culturii si
Cultelor ori in coordonarea ministrului culturii si cultelor"
2. Dupa pozitia nr. 5 din capitolul I "Organe de specialitate ale
administratiei publice centrale si institutii publice finantate integral de la
bugetul de stat" se introduce pozitia nr. 6 cu urmatorul cuprins:
_________________________________________________________________________
"6. Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor - organ Bugetul de
stat"
de specialitate al administratiei publice centrale
_________________________________________________________________________
Art. 14
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 846/2001 privind organizarea si functionarea Oficiului Roman
pentru Drepturile de Autor si a corpului de arbitri, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 555 din 6 septembrie 2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul culturii si cultelor,
Razvan Theodorescu
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
Numarul maxim de posturi = 42 (exclusiv directorul general)
ORGANIGRAMA
Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor
____________________
| DIRECTOR GENERAL |
|____________________|
____________________________________|_____________________________
| | _________|________ | |
| | | DIRECTOR GENERAL | | |
| | | ADJUNCT | | |
| | |__________________| | |
| | _____|_____ | |
_____|_______ ________|_______ _|_ _|_ _|_ _____|_____ _____|_____
| Serviciul | | Directia | | | | | | | | | |
|
| informare- | | contencios, | | | | | | | | | | Serviciul
|
| documentare | | legislatie | | A | | B | | C | | Serviciul | | resurse
|
| si relatii | | si relatii | | | | | | | | audit | | umane
|
| cu publicul | | internationale | | | | | | | | | |
|
|_____________| |________________| |___| |___| |___| |___________|
|___________|
Semnificatia modulelor din organigrama de mai sus este urmatoarea:
A - Directia registre nationale si organisme de gestiune colectiva
B Directia de control al aplicarii legislatiei
C Directia contabilitate, administrativ