HOTARARE Nr. 776 din 7 septembrie 2000
privind organizarea si functionarea Oficiului pentru Protectia Consumatorilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 458 din 18 septembrie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 29
alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor,
republicata, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Oficiul pentru Protectia Consumatorilor este organ al administratiei
publice centrale de specialitate, in subordinea Guvernului, cu personalitate
juridica, avand sediul in municipiul Bucuresti. Oficiul pentru Protectia
Consumatorilor coordoneaza si realizeaza strategia si politica Guvernului in
domeniul protectiei consumatorilor, actioneaza pentru prevenirea si combaterea
practicilor care dauneaza sanatatii, securitatii sau intereselor economice ale
consumatorilor si evalueaza efectele pe piata ale sistemelor de supraveghere a
produselor si serviciilor destinate acestora.
Art. 2
In realizarea obiectului sau de activitate Oficiul pentru Protectia
Consumatorilor are urmatoarele atributii:
a) participa, impreuna cu alte institutii ale administratiei publice
centrale de specialitate cu atributii in domeniu si cu asociatiile
neguvernamentale de protectie a consumatorilor, la elaborarea de strategii pe
termen scurt, mediu si lung in domeniul protectiei consumatorilor;
b) participa, impreuna cu alte institutii ale administratiei publice
centrale de specialitate cu atributii in domeniu si cu reprezentanti ai
asociatiilor pentru protectia consumatorilor, la elaborarea programului
national privind protectia consumatorilor;
c) propune Guvernului spre adoptare si avizeaza proiecte de reglementari in
domeniul protectiei consumatorilor cu privire la fabricarea, ambalarea,
etichetarea, conservarea, depozitarea, transportul, importul si comercializarea
produselor, precum si la prestarea serviciilor, astfel incat acestea sa nu puna
in pericol viata, sanatatea sau securitatea consumatorilor ori sa afecteze
drepturile si interesele lor legitime;
d) elaboreaza, impreuna cu alte organe de specialitate ale administratiei
publice, proceduri privind obiectivele, conditiile si modul de colaborare in
desfasurarea activitatii de protectie a consumatorilor si le supune Guvernului
spre adoptare;
e) controleaza respectarea dispozitiilor legale privind protectia
consumatorilor, referitoare la securitatea produselor si serviciilor destinate
populatiei, precum si la apararea drepturilor legitime si a intereselor
economice ale acestora, prin efectuarea de controale pe piata la producatori,
importatori, distribuitori, vanzatori si in unitatile vamale, avand acces la
locurile unde se produc, se depoziteaza ori se comercializeaza produsele sau
unde se presteaza serviciile, precum si la documentele referitoare la acestea;
f) dispune masurile, prevazute de lege, de limitare a consecintelor
producerii, importului sau comercializarii unor produse si servicii care nu
respecta dispozitiile legale privind protectia consumatorilor, dupa cum
urmeaza: oprirea temporara sau definitiva a comercializarii, fabricarii
produsului sau prestarii serviciului; retragerea de pe piata sau de la
consumatori a produselor; distrugerea produselor oprite definitiv de la
comercializare, daca aceasta constituie singurul mijloc care face sa inceteze
pericolul; verifica indeplinirea masurilor stabilite;
g) coordoneaza schimbul rapid de informatii cu institutiile si organele
competente, nationale si internationale privind produsele care prezinta risc
pentru sanatatea si securitatea consumatorilor;
h) verifica legalitatea mijloacelor de masurare folosite pe piata,
utilizarea corecta a acestora si ia masuri pentru interzicerea celor
necorespunzatoare, inclusiv prin sigilare;
i) propune organelor emitente suspendarea sau retragerea autorizatiei de
functionare, a licentei de fabricatie ori a certificatului de clasificare,
atunci cand constata nerespectarea conditiilor in care acestea au fost
acordate;
j) efectueaza analize si incercari in laboratoare acreditate conform legii
sau in laboratoare proprii ori agreate, efectueaza sau finanteaza studii si
teste comparative cu privire la calitatea produselor si serviciilor destinate
consumatorilor, pe care le aduce la cunostinta publicului;
k) constata contraventii si aplica sanctiuni in conditiile legii si
sesizeaza organele de urmarire penala ori de cate ori constata incalcari ale legii
penale;
l) sesizeaza factorii de decizie si operatorii implicati in sistemul de
certificare a calitatii produselor si serviciilor, in baza constatarilor
proprii si a informatiilor de la organizatiile neguvernamentale si de la
consumatori, cu privire la neconformitatile produselor si serviciilor destinate
consumului populatiei in raport cu documentele de certificare si propune
imbunatatirea sau elaborarea de reglementari in domeniu;
m) verifica daca afirmatiile prezentate prin publicitate, prospecte,
cataloage sau altele asemenea sunt in conformitate cu parametrii ce
caracterizeaza produsele sau serviciile respective;
n) desfasoara activitati de informare, consiliere si educare a
consumatorilor; editeaza publicatii de specialitate in domeniul protectiei
consumatorilor;
o) sprijina asociatiile pentru protectia consumatorilor in vederea
atingerii obiectivelor prevazute de lege;
p) sprijina autoritatile administratiei publice locale si asociatiile
consumatorilor in actiunea de infiintare de centre de consultanta si de
informare a consumatorilor;
r) primeste si rezolva sau, dupa caz, transmite spre solutionare celor in
drept, potrivit competentelor, sesizarile asociatiilor pentru protectia
consumatorilor, precum si sesizarile persoanelor fizice, privind incalcarea
drepturilor consumatorilor;
s) participa la realizarea programelor interne si internationale in
domeniul protectiei consumatorilor, colaborand cu organizatii si institutii din
tara si din strainatate, conform competentelor ce ii revin potrivit
dispozitiilor legale in vigoare;
t) participa la pregatirea specialistilor in domeniul protectiei
consumatorilor si acorda consultanta in domeniu, la solicitarea agentilor
economici;
u) stabileste si, dupa caz, percepe tarife, conform legii, pentru
efectuarea de incercari in laboratoarele proprii, pentru organizarea de cursuri
si acordarea de consultanta agentilor economici;
v) prezinta informari periodice Guvernului si organelor administratiei
publice centrale interesate, referitoare la activitatea proprie privind
respectarea drepturilor si intereselor consumatorilor;
x) fundamenteaza si prevede in proiectul de buget resursele financiare
necesare in vederea realizarii politicilor in domeniul sau de competenta;
utilizeaza aceste resurse si evidentiaza periodic eficienta folosirii lor;
y) exercita orice alte atributii ce decurg din actele normative care sunt
legate de obiectul sau de activitate.
Art. 3
(1) In structura organizatorica a Oficiului pentru Protectia Consumatorilor
pot functiona directii, servicii si birouri.
(2) Structura organizatorica a Oficiului pentru Protectia Consumatorilor
este prevazuta in anexa nr. 1. In cadrul acesteia, prin ordin al presedintelui,
se pot organiza servicii si birouri, precum si colective temporare.
(3) Numarul maxim de posturi in aparatul central al Oficiului pentru
Protectia Consumatorilor este de 70, exclusiv demnitarul.
(4) Conducerea Oficiului pentru Protectia Consumatorilor este asigurata de
presedinte, cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a
primului-ministru. Presedintele participa ca invitat la sedintele Guvernului in
care se dezbat probleme din domeniul protectiei consumatorilor.
(5) In cadrul Oficiului pentru Protectia Consumatorilor functioneaza un
colegiu al acestuia, ca organ consultativ, condus de presedintele oficiului.
Numarul de membri si componenta Colegiului Oficiului pentru Protectia
Consumatorilor se stabilesc prin ordin al presedintelui.
(6) Presedintele conduce intreaga activitate a Oficiului pentru Protectia
Consumatorilor si ii reprezinta in raporturile cu Guvernul, cu ministerele si
cu celelalte autoritati ale administratiei publice centrale, cu autoritatile
administratiei publice locale, cu alte institutii publice si cu persoane
juridice si fizice romane sau straine.
(7) Presedintele Oficiului pentru Protectia Consumatorilor este ordonator
principal de credite.
(8) Legaturile functionale intre structurile Oficiului pentru Protectia
Consumatorilor se realizeaza de catre secretarul general, numit de presedinte,
in conditiile legii, care indeplineste atributiile prevazute in regulamentul de
organizare si functionare, precum si alte atributii incredintate de presedinte.
(9) In cazul in care presedintele, ca urmare a unor imprejurari obiective,
nu isi poate exercita atributiile curente, acestea sunt indeplinite de
secretarul general.
(10) In exercitarea functiei sale presedintele emite ordine si
instructiuni. Ordinele si instructiunile cu caracter normativ se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in conditiile legii.
(11) Atributiile si sarcinile compartimentelor din aparatul propriu al
Oficiului pentru Protectia Consumatorilor se stabilesc prin regulamentul de
organizare si functionare, care se aproba prin ordin al presedintelui.
Art. 4
(1) In subordinea Oficiului pentru Protectia Consumatorilor functioneaza,
ca unitati cu personalitate juridica, oficii judetene pentru protectia
consumatorilor, Oficiul pentru protectia consumatorilor al municipiului
Bucuresti si Centrul National pentru Incercarea si Expertizarea Produselor
"LAREX" Bucuresti, prevazute in anexa nr. 2.
(2) Laboratorul pentru analiza calitatii vinurilor si bauturilor alcoolice,
cu sediul in municipiul Bucuresti, Str. Povernei nr. 19 - 21, sectorul 1, trece
din structura Oficiului pentru Protectia Consumatorilor, ca laborator de
analiza a produselor, in structura Oficiului pentru protectia consumatorilor al
municipiului Bucuresti.
(3) Normativele de personal, criteriile de constituire a compartimentelor
si statele de functii pentru unitatile subordonate, precum si atributiile
acestora se stabilesc prin ordin al presedintelui.
Art. 5
In exercitarea atributiilor sale Oficiul pentru Protectia Consumatorilor
colaboreaza cu ministerele si cu alte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si locale.
Art. 6
Oficiile judetene si al municipiului Bucuresti pentru protectia
consumatorilor pot detine in dotare cate doua autoturisme cu un consum normat
lunar de carburant de 360 litri pe autoturism.
Art. 7
In exercitarea atributiilor de serviciu personalul imputernicit al
Oficiului pentru Protectia Consumatorilor are dreptul sa sigileze produsele
care nu indeplinesc conditiile prevazute de dispozitiile legale privind
protectia consumatorilor.
Art. 8
Personalul Oficiului pentru Protectia Consumatorilor, imputernicit sa
efectueze controale si verificari, raspunde de pastrarea secretului profesional
in legatura cu aspectele tehnologice, economice si comerciale de care ia
cunostinta in exercitarea atributiilor de serviciu.
Art. 9
Contravaloarea marfurilor si a esantioanelor prelevate in cadrul actiunilor
de control efectuate potrivit dispozitiilor prezentei hotarari, precum si a
cheltuielilor ocazionate de incercarea si verificarea produselor in laboratoare
se suporta de Oficiul pentru Protectia Consumatorilor, daca nu se constata
vinovatia agentului economic. In caz contrar cheltuielile se suporta de agentul
economic.
Art. 10
In anul 2000 numarul maxim de posturi al Oficiului pentru Protectia
Consumatorilor este de 688.
Art. 11
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 12
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 223/1995 privind organizarea si functionarea Oficiului pentru
Protectia Consumatorilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 71 din 19 aprilie 1995.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Presedintele Oficiului
pentru Protectia Consumatorilor,
Eliade Corneliu Mihailescu
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Smaranda Dobrescu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
Numarul maxim de posturi = 70
(exclusiv demnitarul)
OFICIUL PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR
__________________
| PRESEDINTE |
| Cabinet demnitar |
|__________________|
______________________ | ________________
| SERVICIUL CONTENCIOS |____|____| AUDIT INTERN |
|______________________| | |________________|
__________|__________
| SECRETAR GENERAL |
| Secretariat general |
|_____________________|
_______________________|______________________
_________|____________ ________|_________ __________|_________
| DIRECTIA COORDONARE | | DIRECTIA | | DIRECTIA POLITICI |
| PROBLEME ORIZONTALE, | | CONTROL PE PIATA | | BUGETARE, PROGRAME |
| REGLEMENTARI SI | | SI PARTENERIAT | | ECONOMICE SI |
| INTEGRARE EUROPEANA | |__________________| | RESURSE UMANE |
|______________________| |____________________|
ANEXA 2
UNITATILE CU PERSONALITATE JURIDICA
care functioneaza in subordinea Oficiului pentru Protectia Consumatorilor
I. Unitati finantate de la bugetul de stat
- Oficiile judetene si al municipiului Bucuresti pentru protectia
consumatorilor, servicii publice descentralizate
Numarul maxim de posturi = 700
Oficiile judetene pentru protectia consumatorilor pot avea filiale in
municipii si orase, in cadrul numarului maxim de posturi aprobat.
Oficiile judetene si al municipiului Bucuresti pentru protectia
consumatorilor indeplinesc, la nivel local, atributiile prevazute la art. 2
lit. e - k), m) - r), t) si u) din prezenta hotarare.
II. Unitati finantate extrabugetar
Centrul National pentru Incercarea si Expertizarea Produselor
"LAREX" Bucuresti.
Organizarea si functionarea Centrului National pentru Incercarea si
Expertizarea Produselor "LAREX" Bucuresti sunt reglementate prin
Hotararea Guvernului nr. 625/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 396 din 19 august 1999.