HOTARARE Nr. 858 din 16 august 2002
pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea si functionarea
Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar,
precum si a comisiilor de evaluare si acreditare a invatamantului
preuniversitar judetene si a municipiului Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 635 din 28 august 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 4 din
Ordonanta Guvernului nr. 87/1998 privind evaluarea si acreditarea
invatamantului preuniversitar, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 196/1999,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul-cadru privind organizarea si functionarea Comisiei
Nationale de Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar, precum si
a comisiilor de evaluare si acreditare a invatamantului preuniversitar judetene
si a municipiului Bucuresti, prevazut in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
Art. 2
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii ei
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 31/1999 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si
functionare a Comisiei de Evaluare si Acreditare a Invatamantului
Preuniversitar (C.E.A.I.P.), publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 30 din 27 ianuarie 1999.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei si cercetarii,
Ecaterina Andronescu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT-CADRU
privind organizarea si functionarea Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare
a Invatamantului Preuniversitar, precum si a comisiilor de evaluare si
acreditare a invatamantului preuniversitar judetene si a municipiului Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Comisia Nationala de Evaluare si Acreditare a Invatamantului
Preuniversitar este o structura specializata, formata din 21 de membri,
infiintata pe langa Ministerul Educatiei si Cercetarii, pentru evaluarea
invatamantului preuniversitar, in vederea acordarii autorizatiei de incredere
si a acreditarii.
(2) Comisia Nationala de Evaluare si Acreditare a Invatamantului
Preuniversitar este subordonata direct ministrului educatiei si cercetarii.
Art. 2
Comisiile de evaluare si acreditare a invatamantului preuniversitar
judetene si a municipiului Bucuresti sunt structuri organizate in subordinea
Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar,
formate din cate 5 membri, si au ca scop evaluarea invatamantului
preuniversitar, de nivel prescolar, primar, gimnazial si profesional (scoli
profesionale si de ucenici), in vederea acordarii autorizatiei de incredere si
a acreditarii.
Art. 3
Comisia Nationala de Evaluare si Acreditare a Invatamantului
Preuniversitar, denumita in continuare Comisia Nationala, si comisiile de evaluare
si acreditare a invatamantului preuniversitar judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, denumite in continuare comisii judetene, isi desfasoara
activitatea pe baza prezentului regulament-cadru.
CAP. 2
Activitatile desfasurate de Comisia Nationala si de comisiile judetene
Art. 4
(1) In vederea exercitarii atributiilor prevazute la art. 5 din Ordonanta
Guvernului nr. 87/1998 privind evaluarea si acreditarea invatamantului
preuniversitar, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 196/1999,
Comisia Nationala desfasoara urmatoarele activitati:
a) realizeaza prin personalul de specialitate studii, analize si sinteze,
pe baza carora elaboreaza, impreuna cu directiile de specialitate din cadrul
Ministerului Educatiei si Cercetarii, criteriile si standardele nationale de
evaluare, in concordanta cu criteriile si standardele internationale in
domeniu, pe care le propune spre consultare Comisiei de Dialog Social.
Criteriile si standardele nationale de evaluare se elaboreaza pentru
fiecare faza a procesului de evaluare si acreditare, se reactualizeaza periodic
si sunt valabile pentru toata reteaua de invatamant preuniversitar;
b) elaboreaza instructiuni si adopta hotarari in vederea asigurarii
controlului metodologic al indeplinirii standardelor nationale de evaluare;
c) se organizeaza pe subcomisii, la propunerea presedintelui Comisiei
Nationale si cu aprobarea plenului Comisiei Nationale, in vederea evaluarii
unitatilor de invatamant liceal si postliceal pentru acordarea/neacordarea
autorizatiei de incredere/acreditarii.
Subcomisiile analizeaza rapoartele de autoevaluare pentru unitatile de
invatamant liceal si postliceal, repartizate de presedintele Comisiei
Nationale, si efectueaza vizite in teren. In urma analizei rapoartelor si
efectuarii vizitelor subcomisia elaboreaza un raport de evaluare care se
prezinta plenului Comisiei Nationale, pentru decizie;
d) analizeaza rapoartele de evaluare inaintate de catre subcomisiile de
evaluare si propune ministrului educatiei si cercetarii acordarea/neacordarea
autorizatiei de incredere/acreditarii. In cazul in care in urma analizarii
raportului de evaluare se constata neconcordante intre consemnarile din raport
si propunerea formulata de subcomisia de evaluare sau nerelevanta informatiilor
ori a datelor consemnate, Comisia Nationala poate dispune completarea,
refacerea raportului sau o noua evaluare.
Pentru realizarea noului raport subcomisia va fi completata cu membrii
Comisiei Nationale care au sustinut invalidarea raportului initial. In aceasta
etapa participa direct presedintele sau vicepresedintele Comisiei Nationale.
Raportul subcomisiei de evaluare impreuna cu propunerea de acordare sau de
neacordare a autorizatiei de incredere ori a acreditarii se supun votului
membrilor Comisiei Nationale.
Ministrul educatiei si cercetarii, analizand raportul subcomisiei si
propunerea Comisiei Nationale de acordare sau, dupa caz, de neacordare a
autorizatiei de incredere, respectiv a acreditarii, emite ordinul prin care,
dupa caz, se acorda sau nu se acorda autorizatia de incredere, respectiv
acreditarea;
e) evalueaza periodic, din 5 in 5 ani, unitatile de invatamant liceal si
postliceal acreditate;
f) valideaza, prin presedintele Comisiei Nationale, propunerile si
deciziile comisiilor judetene;
g) desemneaza un membru cu statut de observator, care participa la
evaluarile efectuate de comisiile judetene. In cadrul acestei activitati
observatorul verifica modul in care se realizeaza procesul de evaluare efectuat
de catre comisiile judetene si le acorda acestora consultanta, la cerere.
Observatorul elaboreaza un raport de constatare pe care il inainteaza
presedintelui Comisiei Nationale.
Raportul comisiei judetene, raportul de constatare al observatorului si decizia
inspectorului scolar general de acordare sau neacordare a autorizatiei de
incredere ori a acreditarii se prezinta Comisiei Nationale in vederea
finalizarii procedurii de evaluare si a eliberarii autorizatiei de incredere,
respectiv a acreditarii;
h) organizeaza periodic instruiri, activitati de formare, schimburi de
experienta, in vederea asigurarii indrumarii activitatii comisiilor judetene;
i) elaboreaza anual, pe baza rapoartelor proprii si a celor inaintate de
catre comisiile judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, un raport privind
evaluarea si acreditarea unitatilor de invatamant preuniversitar, care se face
public.
(2) Presedintele deleaga o comisie de control, in baza hotararii Comisiei
Nationale, in vederea organizarii periodice a controlului privind respectarea
standardelor nationale si a legislatiei in domeniu de catre unitatile de
invatamant preuniversitar care au primit autorizatie de incredere sau au fost
acreditate. In urma controlului efectuat comisia desemnata in acest scop
intocmeste un raport de constatare pe care il prezinta Comisiei Nationale. In
cazul in care din raportul de constatare rezulta abateri grave in desfasurarea
activitatii de invatamant, Comisia Nationala propune ridicarea autorizatiei de
incredere sau a acreditarii, dupa caz, si intrarea in lichidare, incepand cu
primul an de studiu, din anul scolar urmator. Propunerea Comisiei Nationale se
inainteaza de catre presedinte ministrului educatiei si cercetarii sau
inspectorului scolar general, dupa caz, in vederea emiterii ordinului sau a
deciziei de ridicare a autorizatiei de incredere ori a acreditarii. Elevii din
unitatea de invatamant propusa pentru lichidare pot absolvi studiile, conform
legii, in aceeasi unitate de invatamant sau pot fi transferati la alte unitati
de invatamant, cu respectarea prevederilor regulamentului scolar.
(3) Comisiile judetene desfasoara urmatoarele activitati:
a) asigura primirea, inregistrarea si expertizarea rapoartelor de
autoevaluare pentru unitatile de invatamant prescolar, primar, gimnazial,
profesional (scoli profesionale si de ucenici) de pe raza teritoriala a
inspectoratului scolar respectiv;
b) efectueaza evaluarea in vederea acordarii autorizatiei de incredere si
acreditarii pentru unitatile scolare prevazute la lit. a) si intocmesc rapoarte
de evaluare. Presedintii comisiilor judetene prezinta inspectorului scolar
general rapoartele de evaluare, impreuna cu propunerea de acordare sau de
neacordare a autorizatiei de incredere, respectiv a acreditarii, in vederea
emiterii deciziei;
c) acorda consultanta in vederea intocmirii dosarelor de autoevaluare
pentru unitatile de invatamant preuniversitar prevazute la lit. a);
d) mentin permanent legatura cu Comisia Nationala in vederea aplicarii
unitare a dispozitiilor prezentului regulament-cadru si a metodologiei de
evaluare;
e) efectueaza evaluarea periodica, din 5 in 5 ani, a unitatilor de
invatamant prescolar, primar, gimnazial, profesional (scoli profesionale si de
ucenici);
f) propun inspectorului scolar general, prin presedintii comisiilor
judetene, retragerea autorizatiei de incredere sau a acreditarii pentru
unitatile de invatamant prevazute la lit. a) care nu respecta criteriile si
standardele nationale de evaluare si de acreditare. Decizia inspectorului
scolar general este validata de Comisia Nationala;
g) organizeaza periodic controlul privind respectarea standardelor
nationale si a legislatiei in domeniu de catre unitatile de invatamant
preuniversitar prevazute la lit. a) care au primit autorizatie de incredere sau
au fost acreditate.
(4) Presedintii comisiilor judetene deleaga o comisie de control. In urma
controlului efectuat comisia desemnata in acest scop intocmeste un raport de
constatare. Comisia judeteana poate face recomandari unitatii de invatamant cu
privire la remedierea neregulilor sesizate, pentru care stabileste un termen de
realizare. In cazul in care din raportul de constatare rezulta abateri grave,
comisia judeteana, prin presedintele acesteia, propune inspectorului scolar
general ridicarea autorizatiei de incredere/acreditarii si intrarea in
lichidare, incepand cu primul an de studiu, din anul scolar urmator, si
informeaza in scris Comisia Nationala. Elevii din unitatea de invatamant
propusa pentru lichidare pot absolvi studiile, conform legii, in aceeasi
unitate de invatamant sau pot fi transferati la alte unitati de invatamant, cu
respectarea prevederilor regulamentului scolar.
CAP. 3
Activitatea de evaluare in vederea acordarii autorizatiei de incredere
Art. 5
(1) Persoanele fizice sau juridice interesate depun la Comisia Nationala
sau la comisiile judetene, dupa caz, un dosar de autoevaluare care cuprinde
documentele prevazute in metodologia de evaluare, aprobata prin ordin al
ministrului educatiei si cercetarii, inclusiv dovada achitarii taxei de
evaluare.
(2) Comisia Nationala sau comisiile judetene, dupa caz, analizeaza, in
termen de 30 zile de la inregistrarea cererii, raportul de autoevaluare si
dispun efectuarea vizitei in teren, in termen de maximum 60 de zile de la
analiza raportului de autoevaluare.
(3) Comisia Nationala sau, dupa caz, comisiile judetene analizeaza
indeplinirea criteriilor si standardelor nationale de evaluare si de acreditare
prevazute pentru nivelul de invatamant, filiera, profilul, specializarea sau
meseria respectiva, pe baza raportului de autoevaluare si a rapoartelor de
evaluare realizate de subcomisiile din subordine, si propun acordarea sau
neacordarea autorizatiei de incredere.
(4) Autorizatia de incredere, acordata prin ordin al ministrului educatiei
si cercetarii pentru invatamantul liceal si postliceal sau prin decizie a
inspectorului scolar general pentru invatamantul prescolar, primar, gimnazial
si profesional, dupa caz, constituie actul de infiintare a unitatii de
invatamant preuniversitar si ii acorda acesteia dreptul de organizare si
functionare provizorie, incepand cu primul an de studiu, din anul scolar
urmator.
(5) Unitatile de invatamant preuniversitar care au primit autorizatie de
incredere, precum si unitatile de invatamant preuniversitar acreditate fac
parte din reteaua nationala de invatamant, fiind monitorizate si controlate de
inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, si de
Ministerul Educatiei si Cercetarii, pentru asigurarea calitatii procesului de
invatamant.
(6) In cazul in care persoanele fizice sau juridice interesate nu au primit
autorizatia de incredere, ele au dreptul sa depuna un nou dosar de
autoevaluare.
(7) Desfasurarea de activitati de invatamant preuniversitar fara
autorizatie de incredere se pedepseste conform legii penale. Sesizarea
organelor de urmarire penala se poate face de catre Ministerul Educatiei si
Cercetarii sau de inspectoratul scolar judetean, respectiv al municipiului Bucuresti,
de Comisia Nationala sau de comisia judeteana, de catre orice alte autoritati
abilitate sau de catre orice alta persoana fizica ori juridica ce se considera
lezata in drepturile sale.
(8) Ministerul Educatiei si Cercetarii nu recunoaste studiile elevilor
scolarizati in conditiile prevazute la alin. (7).
(9) Cadrele didactice care au desfasurat activitate de invatamant in
conditiile prevazute la alin. (7) nu beneficiaza, pentru perioada respectiva,
de recunoasterea vechimii in invatamant.
Art. 6
(1) In perioada de functionare provizorie unitatea de invatamant
preuniversitar particular este obligata sa respecte criteriile si standardele
nationale de evaluare si de acreditare a institutiilor de invatamant
preuniversitar.
(2) Unitatile de invatamant preuniversitar particular care au primit
autorizatia de incredere sunt monitorizate si controlate periodic de Comisia
Nationala, respectiv de comisiile judetene. Rezultatele controalelor se
comunica unitatilor de invatamant controlate.
CAP. 4
Activitatea de evaluare in vederea acreditarii
Art. 7
(1) Procedura de acreditare se declanseaza la cererea unitatii de
invatamant preuniversitar interesate, pentru fiecare nivel de invatamant,
filiera, profil, specializare sau meserie, dupa caz, care indeplineste
criteriile si standardele prevazute de lege si pentru care s-a primit
autorizatia de incredere.
(2) Acreditarea se solicita in termenele prevazute la art. 107 alin. (2)
din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, sub sanctiunea ridicarii autorizatiei de incredere.
(3) Evaluarea in vederea acreditarii se realizeaza potrivit metodologiei de
evaluare, pe baza criteriilor si standardelor nationale de evaluare si de
acreditare.
(4) In cazul neacreditarii unitatii de invatamant preuniversitar cu
autorizatie de incredere, aceasta are dreptul de a depune, in termen de 6 luni,
un nou raport de autoevaluare, dupa remedierea deficientelor constatate de
Comisia Nationala, respectiv de comisia judeteana, si comunicate in scris
unitatii de invatamant.
(5) In cazul in care dupa o noua evaluare cu rezultat negativ unitatii de
invatamant preuniversitar care beneficiaza de autorizatie de incredere nu i se
acorda acreditarea, se dispune, prin ordin al ministrului educatiei si
cercetarii sau, dupa caz, prin decizie a inspectorului scolar general, validata
de Comisia Nationala, intrarea in lichidare la nivel de invatamant, filiera,
profil, specializare sau meserie, dupa caz, incepand cu primul an de studiu,
din anul scolar urmator. Elevii din unitatea de invatamant propusa pentru
lichidare pot absolvi studiile, conform legii, in aceeasi unitate de invatamant
sau pot fi transferati la alte unitati de invatamant, in conformitate cu prevederile
regulamentului scolar.
(6) Unitatile de invatamant preuniversitar particular acreditate fac parte
din sistemul national de invatamant si pot fi sprijinite de stat, in conditiile
legii.
(7) Dupa acreditare unitatile de invatamant preuniversitar particular sunt
monitorizate special si asistate de Ministerul Educatiei si Cercetarii si de
inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, pentru
asigurarea calitatii procesului de invatamant.
(8) Unitatile de invatamant preuniversitar particular acreditate au dreptul
de a organiza examene de absolvire numai pentru absolventii proprii, pentru
care emit diplome si acte de studii recunoscute de Ministerul Educatiei si
Cercetarii.
CAP. 5
Activitatea de evaluare periodica
Art. 8
(1) Unitatile de invatamant preuniversitar acreditate se supun evaluarii
periodice, din 5 in 5 ani. Evaluarea se realizeaza de Comisia Nationala in
colaborare cu directiile de specialitate din cadrul Ministerului Educatiei si
Cercetarii, respectiv de comisiile judetene in colaborare cu inspectoratele
scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti.
(2) In cazul in care anumite niveluri de invatamant, filiere, profiluri,
specializari sau meserii, dupa caz, ale unei unitati de invatamant
preuniversitar acreditate primesc un raport nefavorabil, Ministerul Educatiei
si Cercetarii sau inspectoratul scolar, dupa caz, avertizeaza in scris aceasta
institutie cu privire la neindeplinirea standardelor nationale specifice
nivelului de invatamant, filierei, profilului, specializarii sau meseriei
respective. Dupa avertizare unitatea de invatamant preuniversitar in cauza va
fi monitorizata si asistata pentru corectarea deficientelor constatate.
(3) La expirarea unui an de la data intocmirii raportului nefavorabil, daca
pe baza unei noi evaluari rezultatul este negativ, se dispune, prin ordin al
ministrului educatiei si cercetarii, respectiv prin decizie a inspectorului
scolar general, validata de Comisia Nationala, intrarea in lichidare la nivelul
de invatamant, filiera, profilul, specializarea sau meseria respectiva,
incepand cu primul an de studiu, din anul scolar urmator. Prescolarii sau
elevii din unitatea de invatamant propusa pentru lichidare sunt transferati la
alte unitati de invatamant preuniversitar, in conformitate cu regulamentul
scolar.
Art. 9
(1) Contestatiile privind deciziile referitoare la autorizarea de
incredere, respectiv la acreditare, se adreseaza, in termen de 30 de zile de la
comunicare, inspectorului scolar general, respectiv presedintelui Comisiei
Nationale, dupa caz, sau ministrului educatiei si cercetarii si se solutioneaza
potrivit art. 5 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 87/1998, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 196/1999.
(2) Decizia ministrului educatiei si cercetarii este definitiva si poate fi
atacata in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu
modificarile ulterioare.
Art. 10
Unitatile de invatamant preuniversitar au obligatia de a afisa la loc
vizibil autorizatia de incredere, respectiv acreditarea.
Art. 11
(1) Unitatile de invatamant preuniversitar autorizate, respectiv
acreditate, au obligatia de a anunta la Comisia Nationala, respectiv la comisia
judeteana, orice schimbare a denumirii sau a sediului intervenita pe parcursul
functionarii.
(2) Unitatile de invatamant preuniversitar particular autorizate, respectiv
acreditate, au obligatia de a desfasura procesul instructiv-educativ cu
respectarea curriculumului depus la Comisia Nationala, respectiv la comisiile
judetene, la momentul solicitarii de infiintare a unitatii de invatamant
preuniversitar cu nivelul, filiera, profilul, specializarea sau meseria
respectiva.
Art. 12
(1) Persoanele juridice pot infiinta filiale, conform prevederilor legale
in vigoare, iar unitatile de invatamant preuniversitar particular infiintate
prin aceste filiale sunt considerate unitati distincte si se supun separat
procedurii de evaluare pentru autorizarea de incredere si/sau pentru
acreditare.
(2) In cazul infiintarii de noi niveluri de invatamant, filiere, profiluri,
specializari sau meserii, dupa caz, se aplica procedurile de evaluare prevazute
de lege, de prezentul regulament-cadru si de metodologia de evaluare.
Art. 13
(1) Autorizatia de incredere, respectiv acreditarea, se acorda pentru forma
de invatamant de zi si/sau seral, in conformitate cu prevederile legale.
(2) Unitatile de invatamant preuniversitar particular cu niveluri, filiere,
profiluri, specializari sau meserii acreditate pot organiza si forma de
invatamant cu frecventa redusa, in conformitate cu prevederile legale.
(3) Invatamantul la distanta se poate organiza numai de unitatile de
invatamant preuniversitar acreditate in conditiile legii, pentru aceleasi
niveluri, filiere, profiluri, specializari sau meserii pentru care au primit
acreditarea, daca obtin autorizatia de incredere pentru aceasta forma de
invatamant.
Art. 14
Se considera desfiintata specializarea pentru care, din diferite motive,
unitatea de invatamant preuniversitar particular nu a mai scolarizat, incepand
cu primul an de studiu, o perioada minima egala cu un ciclu de scolarizare.
Reluarea activitatii la aceasta specializare presupune o noua autorizatie de
incredere.
Art. 15
Desfiintarea unitatii de invatamant preuniversitar particular se face in
momentul incetarii totale a activitatii acesteia din diferite motive sau in
cazul in care se constata ca unitatea de invatamant preuniversitar particular
desfasoara activitati ostile statului roman ori in contradictie cu legile si cu
Constitutia Romaniei.
Art. 16
Perceperea de taxe de scolarizare si/sau eliberarea de acte de studii de
catre unitatile de invatamant preuniversitar particular care scolarizeaza in
alte conditii decat cele prevazute de legislatia in vigoare si de prezentul
regulament-cadru atrag raspunderea civila sau penala, dupa caz, a celor
vinovati.
Art. 17
Ministerul Educatiei si Cercetarii face publica reteaua unitatilor de
invatamant preuniversitar care au primit autorizatia de incredere sau au fost
acreditate.
Art. 18
Taxele incasate pentru desfasurarea procedurilor de evaluare sunt destinate
acoperirii cheltuielilor aferente activitatii Comisiei Nationale si comisiilor
judetene. Cuantumul taxelor si modalitatea de plata a acestora sunt stabilite
de Ordonanta Guvernului nr. 87/1998, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 196/1999.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 19
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului regulament
cadru Comisia Nationala elaboreaza metodologia de evaluare, care se aproba prin
ordin al ministrului educatiei si cercetarii si se publica in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I.