ORDIN
Nr. 3466 din 9 martie 2004
privind aprobarea Codului deontologic al membrilor Comisiei Nationale de
Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar, respectiv ai comisiilor
de evaluare si acreditare a invatamantului preuniversitar judetene si a
municipiului Bucuresti
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 327 din 15 aprilie 2004
Tinand cont de prevederile Ordonantei Guvernului nr. 87/1998 privind
evaluarea si acreditarea invatamantului preuniversitar, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 196/1999,
avand in vedere dispozitiile Hotararii Guvernului nr. 858/2002 pentru
aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea si functionarea Comisiei
Nationale de Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar, precum si
a comisiilor de evaluare si acreditare a invatamantului preuniversitar judetene
si a municipiului Bucuresti,
luand in considerare prevederile Legii nr. 161/2003 privind unele masuri
pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a
functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea
coruptiei, cu modificarile ulterioare,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 741/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, cu modificarile
ulterioare,
ministrul educatiei, cercetarii si tineretului emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Codul deontologic al membrilor Comisiei Nationale de Evaluare si
Acreditare a Invatamantului Preuniversitar, respectiv ai comisiilor de evaluare
si acreditare a invatamantului preuniversitar judetene si a municipiului
Bucuresti, cuprins in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Membrii Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare a Invatamantului
Preuniversitar, respectiv ai comisiilor de evaluare si acreditare a
invatamantului preuniversitar judetene si a municipiului Bucuresti, vor duce la
indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul educatiei, cercetarii si tineretului,
Alexandru Athanasiu
ANEXA 1
CODUL DEONTOLOGIC
al membrilor Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare a Invatamantului
Preuniversitar, respectiv ai comisiilor de evaluare si acreditare a
invatamantului preuniversitar judetene si a municipiului Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Codul deontologic al membrilor Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare
a Invatamantului Preuniversitar (denumita in continuare Comisia Nationala),
respectiv ai comisiilor de evaluare si acreditare a invatamantului
preuniversitar judetene si a municipiului Bucuresti (denumite in continuare
comisii judetene si a municipiului Bucuresti), reprezinta un ansamblu de
principii si de reguli de conduita care trebuie sa guverneze activitatea
acestora.
Art. 2
Scopul Codului deontologic al membrilor Comisiei Nationale, respectiv ai
comisiilor judetene si a municipiului Bucuresti, il constituie crearea cadrului
etic necesar desfasurarii acestei activitati, astfel incat acestia sa isi
indeplineasca toate obligatiile care decurg din aceasta activitate cu
profesionalism si corectitudine si sa se abtina de la orice fapta sau actiune
care ar putea aduce prejudicii institutiei pe care o reprezinta, respectiv
Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului.
Art. 3
Membrii Comisiei Nationale/comisiilor judetene si a municipiului Bucuresti
sunt cadre didactice recunoscute prin competenta profesionala si probitate
morala.
CAP. 2
Principiile fundamentale si normele de conduita
Art. 4
In desfasurarea activitatilor de evaluare si control la unitatile de
invatamant preuniversitar, trebuie sa fie respectate urmatoarele principii:
1. Competenta profesionala - principiul conform caruia toate activitatile
desfasurate de membrii Comisiei Nationale, respectiv ai comisiilor judetene si
a municipiului Bucuresti, sunt tratate cu profesionalism, impartial, pe baza
cunostintelor si aptitudinilor dobandite. In acest sens, acestia au urmatoarele
obligatii:
a) sa aiba un nivel corespunzator de studii de specialitate, pregatire si
experienta profesionala adecvate;
b) sa cunoasca legislatia de specialitate, sa se preocupe in mod constant
si continuu pentru cresterea nivelului de pregatire, conform standardelor
recunoscute in domeniu;
c) sa-si imbunatateasca competentele si capacitatile profesionale cerute de
procedurile de evaluare;
d) sa semnaleze presedintelui si aparatului propriu al Comisiei Nationale
orice limite ale instrumentelor de evaluare, criteriilor si baremelor cu care
se opereaza si sa faca propuneri de imbunatatire a metodelor, criteriilor si
standardelor de evaluare;
e) sa-si indeplineasca toate obligatiile prevazute de metodologia de
evaluare.
2. Integritatea - principiul conform caruia membrii Comisiei Nationale,
respectiv ai comisiilor judetene si a municipiului Bucuresti, trebuie sa
respecte urmatoarele reguli de conduita:
a) sa-si exercite atributiile de serviciu cu onestitate, corectitudine,
buna-credinta si responsabilitate;
b) sa respecte reglementarile legale in vigoare si sa actioneze in
conformitate cu cerintele activitatii, neimplicandu-se in acele activitati in
care au sau ar putea avea un interes personal;
c) sa activeze permanent cu constiinta ca fac un serviciu social important
de care vor beneficia generatii de elevi si ca de rezultatele activitatii
acestora in unitatile de invatamant supuse evaluarii va depinde viitorul lor
scolar, profesional si sociocultural;
d) sa-si exercite puterea de apreciere in mod impartial, tinand cont numai
de circumstante pertinente, astfel incat in procesul de luare a deciziilor sa
actioneze potrivit actelor normative in vigoare;
e) sa se comporte astfel incat sa pastreze si sa intareasca increderea
publicului in integritatea, impartialitatea si eficacitatea membrilor Comisiei
Nationale, respectiv ai comisiilor judetene si a municipiului Bucuresti, in
procesul de luare a deciziilor. Astfel, acestia nu trebuie sa accepte cadouri,
servicii, invitatii la masa si/sau alte invitatii, avantaje de natura materiala
sau personala, foloase necuvenite prin pozitia lor oficiala, in interesul
personal sau alte tentative de influentare din partea celor evaluati;
f) sa nu se implice in activitati sau in relatii care ar putea afecta o
evaluare obiectiva si sa inainteze o cerere de retragere din Comisia
Nationala/comisiile judetene sau a municipiului Bucuresti daca intervine orice
situatie de incompatibilitate/conflict de interese intre calitatea de evaluator
si alte calitati care decurg din activitatea lor.
3. Obiectivitatea - principiul conform caruia concluziile si opiniile
formulate de membrii Comisiei Nationale, respectiv ai comisiilor judetene si a
municipiului Bucuresti, in activitatea desfasurata trebuie sa se bazeze
exclusiv pe documentele analizate in temeiul standardelor nationale de evaluare
a institutiilor de invatamant preuniversitar, fara influente externe. Astfel
acestia au urmatoarele obligatii:
a) sa intocmeasca rapoartele de evaluare/de constatare in mod complet,
obiectiv si in concordanta cu criteriile si standardele nationale de evaluare
si de acreditare a unitatilor de invatamant preuniversitar;
b) sa faca o evaluare obiectiva a tuturor aspectelor relevante din
activitatea desfasurata si sa nu fie influentati de propriile interese sau de
interesele altora in formarea propriei opinii;
c) sa-si fundamenteze concluziile si consemnarile din rapoartele intocmite
in timpul evaluarii/controlului exclusiv pe documentele verificate, in
conformitate cu criteriile si standardele nationale de evaluare si de acreditare
a institutiilor de invatamant preuniversitar.
4. Confidentialitatea - principiul conform caruia, in activitatea de
evaluare si control pe care o desfasoara, membrii Comisiei Nationale, respectiv
ai comisiilor judetene si a municipiului Bucuresti, trebuie sa nu dezvaluie
datele, informatiile si documentele despre care iau cunostinta in exercitarea
indatoririlor de serviciu, sa nu utilizeze sau sa faca publice aceste
informatii fara autorizare clara si expresa si numai daca exista un drept legal
sau profesional sau au datoria de a face acest lucru. In acest sens, acestia au
urmatoarele obligatii:
a) sa semneze un angajament de confidentialitate in momentul numirii in
cadrul Comisiei Nationale/comisiilor judetene sau a municipiului Bucuresti;
b) sa nu utilizeze in interes personal sau in beneficiul unui tert
informatiile dobandite in indeplinirea indatoririlor de serviciu;
c) sa trateze in mod adecvat toate informatiile si documentele obtinute in
exercitarea sau cu ocazia exercitarii atributiilor si obligatiilor de serviciu,
tinand cont de confidentialitatea acestora;
d) sa nu foloseasca informatiile obtinute in cursul activitatii lor in
scopuri personale sau contrare legii.
5. Neutralitatea - principiul conform caruia membrii Comisiei Nationale,
respectiv ai comisiilor judetene si a municipiului Bucuresti, trebuie sa se
abtina de la exprimarea sau manifestarea parerilor si opiniilor lor referitoare
la documentele analizate cu ocazia desfasurarii activitatii. In acest sens,
acestia au urmatoarele obligatii:
a) sa aiba, in toate situatiile, o atitudine de neutralitate in relatiile
lor cu partile supuse evaluarii/controlului si sa comunice cu acestea civilizat
si politicos;
b) observatiile pe care le transmit celor evaluati asupra documentelor
scolare, dotarilor, resurselor scolii etc. sa nu faca obiectul comentariilor,
aprecierilor sau obiectiilor fata de cei evaluati si nici al comparatiilor cu
alte unitati de invatamant preuniversitar;
c) sa nu emita supozitii cu privire la sansele de
autorizare/acreditare/mentinere a autorizatiei/acreditarii ale unitatii de
invatamant evaluate/controlate.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 5
Nerespectarea regulilor de conduita prevazute de prezentul cod deontologic
constituie abateri disciplinare si se sanctioneaza conform prevederilor legale
in vigoare.
Art. 6
Prezentul cod deontologic se aproba prin ordin al ministrului educatiei,
cercetarii si tineretului si se aplica tuturor membrilor Comisiei Nationale,
respectiv ai comisiilor judetene si a municipiului Bucuresti.