ORDIN
Nr. 5574 din 2 decembrie 2003
privind aprobarea Metodologiei de evaluare a unitatilor de invatamant
preuniversitar in vederea acordarii autorizatiei de incredere
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 925 din 23 decembrie 2003
In baza prevederilor Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare,
tinand cont de prevederile Ordonantei Guvernului nr. 87/1998 privind
evaluarea si acreditarea invatamantului preuniversitar, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 196/1999,
avand in vedere dispozitiile Hotararii Guvernului nr. 858/2002 pentru
aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea si functionarea Comisiei
Nationale de Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar, precum si
a comisiilor de evaluare si acreditare a invatamantului preuniversitar judetene
si a municipiului Bucuresti,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 741/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului,
ministrul educatiei, cercetarii si tineretului emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Metodologia de evaluare a unitatilor de invatamant preuniversitar
in vederea acordarii autorizatiei de incredere, cuprinsa in anexa care face
parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Comisia Nationala de Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar
si comisiile de evaluare si acreditare a invatamantului preuniversitar judetene
si a municipiului Bucuresti vor duce la indeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 3
Incepand cu data prezentului ordin se abroga prevederile Ordinului
ministrului educatiei nationale nr. 3.280/1999 pentru aprobarea Metodologiei
privitoare la acordarea autorizatiei de incredere pentru unitatile de
invatamant preuniversitar, respectiv ale Ordinului ministrului educatiei si
cercetarii nr. 4.819/2002 privind aprobarea Metodologiei de evaluare a
unitatilor de invatamant preuniversitar in vederea acordarii autorizatiei de
incredere si acreditarii.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul educatiei, cercetarii si tineretului,
Alexandru Athanasiu
ANEXA 1
METODOLOGIE DE EVALUARE
a unitatilor de invatamant preuniversitar in vederea acordarii autorizatiei de
incredere
Prezenta metodologie este emisa in temeiul art. 5 din Regulamentul-cadru
privind organizarea si functionarea Comisiei Nationale de Evaluare si
Acreditare a Invatamantului Preuniversitar, precum si a comisiilor de evaluare
si acreditare a invatamantului preuniversitar judetene si a municipiului
Bucuresti, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 858/2002, denumit in
continuare regulament-cadru.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) In conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 87/1998
privind evaluarea si acreditarea invatamantului preuniversitar, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 196/1999, si ale art. 5 din
regulamentul-cadru, activitatea de evaluare in vederea acordarii autorizatiei
de incredere si a acreditarii este realizata de catre Comisia Nationala de
Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar, denumita in continuare
Comisia Nationala, si de catre comisiile de evaluare si acreditare a
invatamantului preuniversitar judetene si a municipiului Bucuresti, denumite in
continuare comisii judetene, care functioneaza in subordinea acesteia.
(2) Activitatea Comisiei Nationale si a comisiilor judetene se desfasoara
cu respectarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 87/1998, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 196/1999, si ale Hotararii Guvernului nr.
858/2002.
CAP. 2
Evaluarea in vederea acordarii autorizatiei de incredere
Art. 2
(1) In vederea obtinerii autorizatiei de incredere, persoanele fizice sau
juridice interesate depun la Comisia Nationala sau la comisiile judetene, dupa caz,
o cerere, insotita de un dosar de autoevaluare care trebuie sa cuprinda
urmatoarele documente:
I. Raport de autoevaluare, continand urmatoarele:
a) proiect privind oportunitatea si dezvoltarea, pe termen mediu (3 - 5
ani), a unitatii de invatamant/calificarii profesionale;
b) fisa institutionala-tip;
c) acte privind persoana juridica:
- actul de dobandire a personalitatii juridice de catre persoana juridica
ce solicita infiintarea unitatii respective de invatamant;
- hotararea judecatoreasca de infiintare a filialei persoanei juridice,
daca este cazul;
- actul constitutiv si statutul de organizare si functionare ale persoanei
juridice, daca este cazul;
- certificatul de inregistrare fiscala a persoanei juridice;
d) actele privind spatiile de invatamant si baza materiala, precum si
regimul de detinere a acestora:
- contractul/precontractul de inchiriere a spatiului destinat procesului de
invatamant (se vor mentiona numarul si suprafata salilor de clasa, cabinetelor,
laboratoarelor si salii/terenului de educatie fizica si sport ce vor fi
utilizate); dupa caz, se vor inainta contracte/precontracte de inchiriere
privind spatiile de desfasurare a instruirii practice;
- dovezile privind dreptul de proprietate asupra spatiilor si bazei
materiale, daca este cazul (se vor anexa copii de pe actele de provenienta);
- lista dotarilor disponibile (mobilier si echipament didactic) si regimul
juridic al acestora (pentru calculatoare se vor mentiona numarul acestora si
generatia);
- lista cu fondul de carte propriu (numarul de volume, domeniul de
referinta, valoarea totala) din dotarea bibliotecii;
- autorizatia sanitara de functionare, vizata pe anul in curs (pentru
spatiul in care se va desfasura activitatea instructiv-educativa);
- avizul P.S.I. (pentru spatiul in care se va desfasura activitatea
instructiv-educativa), daca este cazul, conform legislatiei in vigoare;
e) acte privind curriculumul:
- planuri de invatamant si programe scolare, aprobate de Ministerul
Educatiei, Cercetarii si Tineretului;
- lista de auxiliare curriculare ce vor fi utilizate (ghiduri, culegeri
etc.);
f) acte privind personalul didactic:
- lista cadrelor didactice care vor functiona in unitatea de invatamant; se
vor atasa CV-ul fiecarei persoane si copii de pe actele de studii ale acestora,
precum si de pe actele privind formarea profesionala continua;
- declaratia-angajament a fiecarui cadru didactic care urmeaza sa
desfasoare activitati de invatamant in unitatea scolara respectiva;
- statul de functii pentru personalul care urmeaza sa fie angajat in
unitatea de invatamant;
g) copie a modelului de contract de scolarizare ce va fi utilizat, daca
este cazul.
II. Avize privind oportunitatea infiintarii nivelului de invatamant si a
specializarii/calificarii profesionale, dupa caz, acordate in urma analizei
documentatiei din dosarul de autoevaluare;
a) avizul inspectoratului scolar judetean/al municipiului Bucuresti (pentru
nivelurile de invatamant liceal si postliceal), in a carui raza teritoriala
urmeaza sa se infiinteze scoala;
b) avizul comitetului local pentru dezvoltarea parteneriatului social in
formarea profesionala (pentru unitatile de invatamant/nivelurile/calificarile
profesionale din cadrul invatamantului profesional si tehnic);
c) aprobarea Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, in
conformitate cu prevederile art. 105 alin. (3) din Legea invatamantului nr.
84/1995, republicata, cu modificarile ulterioare.
III. Copie de pe ordinul de plata a taxei de evaluare.
(2) Dosarul de autoevaluare este inregistrat si verificat de personalul din
aparatul propriu al Comisiei Nationale, respectiv de presedintii comisiilor
judetene, dupa caz. In situatia in care, din documentatia inaintata lipseste
raportul de autoevaluare sau copia de pe ordinul de plata a taxei de evaluare,
cererea de autorizare se respinge ca inadmisibila. In celelalte cazuri se
comunica persoanei juridice necesitatea completarilor de rigoare, in termen de
5 zile de la inregistrare.
(3) Expertii din aparatul propriu al Comisiei Nationale, respectiv
presedintii comisiilor judetene, dupa caz, intocmesc fisa de expertiza a
documentelor din dosarul de autoevaluare in maximum 15 zile de la inregistrarea
acestuia.
(4) Presedintii comisiilor judetene, in realizarea expertizei documentatiei
de evaluare, pot solicita sprijinul expertilor din aparatul propriu al Comisiei
Nationale. Dupa intocmirea fisei de expertiza presedintii comisiilor judetene
comunica in scris Comisiei Nationale, in maximum 5 zile, principalele date
privind cererea adresata, numarul dosarului de autoevaluare si solicita un
observator pentru desfasurarea vizitei de evaluare.
(5) Fisa de expertiza este un document de lucru in cadrul caruia se consemneaza
toate constatarile expertilor, respectiv ale presedintilor comisiilor judetene
privind legalitatea si conformitatea administrativa a documentelor din dosarul
de autoevaluare.
(6) Fisa de expertiza se pune la dispozitie membrilor Comisiei Nationale,
respectiv ai comisiilor judetene.
Art. 3
(1) Procedurile de evaluare in vederea acordarii autorizatiei de incredere
se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) lit. c), d), f)
si g), alin. (3) lit. b) si ale art. 5 alin. (2) si (3) din regulamentul-cadru,
in baza criteriilor si standardelor nationale de evaluare si de acreditare.
(2) Comisia Nationala, respectiv comisia judeteana pentru nivelul de
invatamant solicitat, analizeaza, pe baza raportului de autoevaluare si a fisei
de expertiza, intentia persoanei interesate si oportunitatea infiintarii unei
unitati de invatamant/calificari profesionale, in conformitate cu datele
prezentate in proiectul privind oportunitatea si dezvoltarea.
(3) Comisia Nationala, respectiv comisia judeteana pentru nivelul de
invatamant solicitat, se organizeaza pe subcomisii, in conformitate cu
prevederile art. 8 alin. (3) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 87/1998,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 196/1999, si ale art. 4
alin. (1) lit. c) din regulamentul-cadru.
(4) Subcomisiile analizeaza rapoartele de autoevaluare repartizate de
presedintele Comisiei Nationale, respectiv al comisiei judetene, verifica
documentele din dosarul de autoevaluare si analizeaza fisele de expertiza
intocmite pentru fiecare dosar de autoevaluare.
(5) Subcomisiile efectueaza vizite in teren, in baza deciziei
presedintelui, emisa conform hotararii Comisiei Nationale, respectiv a comisiei
judetene pentru nivelul de invatamant solicitat, dupa caz. In cadrul vizitelor
de evaluare subcomisiile verifica indeplinirea criteriilor si standardelor
nationale de evaluare si de acreditare, respectarea legislatiei in domeniul
invatamantului, precum si conformitatea cu realitatea pentru documentele din dosarul
de autoevaluare.
(6) Subcomisiile intocmesc un raport de evaluare pentru fiecare nivel de
invatamant/specializare/calificare profesionala evaluata.
(7) Comisia Nationala, respectiv comisiile judetene pentru nivelul de
invatamant solicitat, analizeaza, pe baza rapoartelor de evaluare, indeplinirea
criteriilor si standardelor nationale de evaluare si de acreditare, in
conformitate cu prevederile art. 5 alin. (3) din regulamentul-cadru.
(8) Presedintele comisiilor judetene inainteaza Comisiei Nationale
propunerea acestora de acordare/neacordare a Autorizatiei de incredere, dosarul
de autoevaluare al unitatii de invatamant evaluate si copia raportului de
evaluare intocmit, in maximum 5 zile de la incheierea vizitei de evaluare.
(9) Presedintele Comisiei Nationale, in baza verificarii documentelor
mentionate la alin. (8), precum si in baza raportului de constatare intocmit de
membrul Comisiei Nationale desemnat ca observator, in conformitate cu
prevederile art. 4 alin. (1) lit. g) din regulamentul-cadru, valideaza
propunerea comisiilor judetene pentru nivelul respectiv si ii comunica in scris
presedintelui comisiilor judetene, in termen de 15 zile de la primirea
documentelor. In cazul invalidarii propunerii, presedintele Comisiei Nationale
comunica in scris presedintelui comisiilor judetene/a municipiului Bucuresti,
in termen de 15 zile de la primirea documentelor, motivele de invalidare.
(10) Presedintele comisiilor judetene prezinta inspectorului scolar general
raportul de evaluare, propunerea comisiilor judetene pentru nivelul respectiv
si comunicarea de validare a propunerii, primita de la presedintele Comisiei
Nationale. In situatia invalidarii propunerii, presedintele comisiilor judetene
are obligatia de a prezenta inspectorului scolar general motivele de invalidare
comunicate de presedintele Comisiei Nationale.
(11) In baza documentelor mentionate la alin. (10), inspectorul scolar
general emite decizia de acordare/neacordare a Autorizatiei de incredere pentru
unitatea de invatamant preuniversitar respectiva.
Art. 4
Autorizatia de incredere, acordata prin ordin al ministrului educatiei,
cercetarii si tineretului pentru invatamantul liceal si postliceal sau prin
decizie a inspectorului scolar general pentru invatamantul prescolar, primar,
gimnazial si pentru scolile de arte si meserii, dupa caz, reprezinta actul de
infiintare a unitatii de invatamant preuniversitar si ii acorda acesteia
dreptul de organizare si functionare provizorie.
Art. 5
(1) Unitatile de invatamant preuniversitar cu specializari/calificari
profesionale autorizate sunt persoane juridice, cu capacitate de exercitiu
restransa. Acestea nu pot organiza examene de absolvire si nici nu pot emite
diplome si/sau alte acte de studii.
(2) Unitatile de invatamant preuniversitar carora li s-a acordat
Autorizatia de incredere fac parte din reteaua nationala de invatamant si se
supun controlului efectuat de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului,
Comisia Nationala, inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti,
comisiile judetene si de alte organe abilitate de lege.
CAP. 3
Monitorizarea si controlul unitatilor de invatamant preuniversitar carora
li s-a acordat Autorizatia de incredere
Art. 6
(1) Unitatile de invatamant preuniversitar carora li s-a acordat
Autorizatia de incredere sunt monitorizate pe durata functionarii provizorii,
pentru verificarea respectarii criteriilor si standardelor nationale de
evaluare si de acreditare a institutiilor de invatamant preuniversitar. De
asemenea, unitatile de invatamant preuniversitar carora li s-a acordat
Autorizatia de incredere sunt controlate in conformitate cu prevederile art. 4
alin. (2) si (4) din regulamentul-cadru.
(2) Controalele care vor fi efectuate in unitatile carora li s-a acordat
Autorizatia de incredere pot fi anuntate institutiilor in cauza cu cel mult 3
zile inaintea efectuarii lor.
(3) Comisia de control este alcatuita din 1 - 2 persoane, membre ale
Comisiei Nationale/comisiilor judetene, dupa caz.
(4) In comisia de control pot fi desemnate persoane cu atributii in
domeniu, din cadrul Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului si/sau
inspectoratului scolar judetean/al municipiului Bucuresti, in conformitate cu
prevederile art. 5 alin. (5) si ale art. 7 alin. (7) din regulamentul-cadru.
(5) Rapoartele de constatare ale comisiilor de control se aduc la
cunostinta unitatilor de invatamant controlate, in termen de 15 zile de la
finalizarea controlului.
CAP. 4
Organizarea si functionarea altor categorii de unitati de invatamant
preuniversitar particular
Art. 7
Persoanele juridice de drept privat interesate in organizarea si
desfasurarea de activitati de invatamant de nivel preuniversitar,
corespunzatoare unui sistem educational din alta tara, depun la Comisia
Nationala o notificare, insotita de un dosar care cuprinde urmatoarele:
a) acte privind infiintarea/dobandirea personalitatii juridice:
- actul de dobandire a personalitatii juridice de catre persoana juridica
care solicita infiintarea unitatii respective de invatamant;
- actul constitutiv si statutul de organizare si functionare ale persoanei
juridice;
- certificatul de inregistrare fiscala al persoanei juridice de drept
privat;
b) acte privind sistemul de invatamant pe care urmeaza sa il utilizeze:
- acte privind curriculumul utilizat si sistemul de evaluare (se vor anexa
copii de pe planurile de invatamant);
- confirmarea din partea ambasadei statului respectiv asupra faptului ca
unitatea de invatamant respecta regulile din domeniul educatiei si
invatamantului din statul pe care il reprezinta;
- raspunsul autoritatii competente din statul al carui sistem educational
urmeaza sa fie adoptat/a fost adoptat la solicitarea privind efectuarea
formalitatilor de evaluare si acreditare in sistemul educational respectiv;
c) dovezi privind spatiile de invatamant si baza materiala:
- lista dotarilor disponibile si regimul juridic de detinere a acestora;
- autorizatia sanitara de functionare, vizata pe anul in curs (pentru
spatiul in care se va desfasura activitatea instructiv-educativa);
- avizul P.S.I. (pentru spatiul in care se va desfasura activitatea
instructiv-educativa), daca este cazul, in conformitate cu legislatia in
vigoare;
d) dovezi privind personalul didactic.
Art. 8
Denumirea unitatii de invatamant trebuie sa reflecte curriculumul
corespunzator sistemului de invatamant adoptat, sub sanctiunea interzicerii
denumirii care induce in eroare beneficiarii activitatii de invatamant.
Art. 9
Comisia Nationala, in urma analizarii documentatiei mentionate la art. 7,
elibereaza o adeverinta, care se supune aprobarii ministrului educatiei,
cercetarii si tineretului si se comunica unitatii de invatamant preuniversitar
solicitante in termen de 15 zile de la finalizarea procedurii.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 10
(1) Hotararile Comisiei Nationale, respectiv ale comisiilor judetene, cu
privire la acordarea/neacordarea Autorizatiei de incredere pentru fiecare nivel
de invatamant se adopta prin vot secret, cu o majoritate simpla din totalul
membrilor.
(2) Sedintele ordinare ale Comisiei Nationale sunt statutar constituite in
cazul intrunirii a cel putin doua treimi din numarul total de membri.
(3) In cazul in care hotararea de autorizare provizorie priveste persoana
juridica in care isi desfasoara activitatea unul dintre membri sau in cazul in
care unul dintre membri are un interes personal in activitatea unei persoane
juridice supuse evaluarii, acesta nu participa la realizarea vizitei de
evaluare la unitatea respectiva de invatamant, nu are drept de vot in problema
scolii respective si nu este luat in calcul la realizarea cvorumului. In
situatia comisiilor judetene, persoana respectiva va fi inlocuita pentru realizarea
activitatilor de evaluare cu unul dintre membrii comisiei de evaluare de la alt
nivel de invatamant.
Art. 11
(1) Subcomisiile de evaluare pentru autorizarea de incredere sunt
alcatuite, de regula, din 2 - 3 persoane, membre ale Comisiei Nationale sau ale
comisiei judetene pentru nivelul de invatamant solicitat, dupa caz.
(2) La activitatile de evaluare ale Comisiei Nationale participa, cu statut
de observator, presedintele comisiilor judetene sau, in situatii exceptionale,
unul dintre inspectorii scolari, membru in comisiile judetene, special desemnat
de catre presedinti.
(3) La activitatile de evaluare ale comisiilor judetene participa, cu
statut de observator, un membru al Comisiei Nationale, in baza deciziei
presedintelui acesteia, emisa conform hotararii Comisiei Nationale.
Art. 12
Plata membrilor Comisiei Nationale si ai comisiilor judetene, precum si a
presedintilor comisiilor judetene pentru activitatile de evaluare si control se
efectueaza in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Art. 13
Comisia Nationala tine un registru special, denumit Registrul national al
unitatilor de invatamant preuniversitar autorizate, precum si al unitatilor de
invatamant preuniversitar carora li s-a retras Autorizatia de incredere.
Art. 14
Inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti au obligatia de a
afisa si publica in presa locala reteaua actualizata a unitatilor de invatamant
preuniversitar de pe raza judetului respectiv, precum si statutul acestora (autorizate/neautorizate).
Art. 15
Unitatile de invatamant preuniversitar carora li s-a acordat Autorizatia de
incredere au obligatia de a respecta reglementarile in vigoare privind
denumirea adoptata.
Art. 16
Prezenta metodologie de evaluare intra in vigoare la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.