HOTARARE Nr. 934 din 11 august 2005
privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Legii nr.
231/2005 privind stimularea investitiilor in agricultura
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 784 din 29 august 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 15
din Legea nr. 231/2005 privind stimularea investitiilor in agricultura,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Legii nr.
231/2005 privind stimularea investitiilor in agricultura, prevazute in anexa
care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
p. Ministrul agriculturii, padurilor
si dezvoltarii rurale,
Nicolae Flaviu Lazin,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Mara Rimniceanu,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 231/2005 privind stimularea
investitiilor in agricultura
Art. 1
Prezentele norme metodologice stabilesc conditiile, termenii specifici si
procedurile care privesc constituirea si gestionarea Fondului pentru creditarea
investitiilor in agricultura, denumit in continuare fond, reglementate conform
prevederilor Legii nr. 231/2005 privind stimularea investitiilor in
agricultura, denumita in continuare lege.
Art. 2
Fondul se constituie, potrivit legii, din alocatiile anuale aprobate prin
bugetul de stat cu aceasta destinatie, pus la dispozitia Ministerului
Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale.
Art. 3
La solicitarea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale,
Ministerul Finantelor Publice deschide credite din bugetul de stat pentru
alimentarea fondului, la capitolul 67.01 "Agricultura si
silvicultura", titlul "Transferuri".
Art. 4
Fondul se reconstituie cu sumele rambursate, reprezentand ratele din
imprumuturile acordate institutiilor selectate si dobanzile aferente platite de
catre acestea.
Art. 5
Fondul se evidentiaza si se gestioneaza printr-un cont special deschis la
Trezoreria Statului. Prin acest cont special se vor efectua platile
reprezentand sumele imprumutate institutiilor selectate si incasarile din
ratele de imprumut si dobanzile aferente acestora, restituite de aceste
institutii.
Art. 6
Orice tragere din fond va fi vizata de catre compartimentul de control
financiar preventiv din cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor si
Dezvoltarii Rurale.
Art. 7
Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale gestioneaza fondul
prin contul special al fondului, in conditiile legii.
Art. 8
Evidenta platilor si incasarilor din fond va intra in atributiile Directiei
buget finante din cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii
Rurale.
Art. 9
Atributiile care ii revin Ministerului Agriculturii, Padurilor si
Dezvoltarii Rurale, in legatura cu gestionarea fondului in scopul stimularii
investitiilor, sunt:
a) organizarea de licitatii, in conditiile prevederilor legale privind
achizitiile publice, pentru selectarea bancilor si/sau institutiilor financiare
care vor primi dreptul de a accesa fondul si de a derula sume din acesta in
vederea acordarii de credite beneficiarilor prevazuti la art. 6 din lege;
b) incheierea de conventii de lucru cu institutiile selectate, in care se
prevad conditiile si termenii in limitele carora se va accesa fondul si se vor
derula sumele provenite din acesta, respectiv: conditiile de acordare si
rambursare a imprumutului de catre institutiile selectate, nivelul sumei
imprumutate si derulate de acestea, precum si rata de dobanda aferenta
acesteia, care urmeaza sa fie platita Ministerului Agriculturii, Padurilor si
Dezvoltarii Rurale, limitele ratelor de dobanda care vor fi suportate de
beneficiarii imprumuturilor, alte conditii;
c) avizarea documentatiei de credit prin directiile pentru agricultura si
dezvoltare rurala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;
d) verificarea concordantei termenelor de rambursare a imprumuturilor
primite de catre institutiile selectate cu termenele de rambursare negociate de
acestea cu beneficiarii creditelor de investitii, a contractelor de credite
incheiate si graficelor de rambursare a acestora;
e) verificarea, ori de cate ori este necesar, la imprumutati a modului cum
a fost respectata destinatia sumelor acordate in contul creditului pentru
investitii in agricultura;
f) propunerea spre aprobare Ministerului Finantelor Publice a modului de
inregistrare in contabilitatea proprie a operatiunilor efectuate din fond.
Art. 10
Sumele ramase neutilizate la data de 31 decembrie a anului in curs si
evidentiate in contul special al fondului deschis la Trezoreria Statului, la
dispozitia Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, se
reporteaza in anul urmator si se utilizeaza pentru acordarea de noi credite
pentru investitii in agricultura, in conditiile legii si ale prezentelor norme
metodologice emise in aplicarea acesteia.
Art. 11
Sumele reprezentand rate de credit scadente si plati de dobanzi aferente
acestora, rambursate de beneficiarii creditului pentru investitii in
agricultura, existente in conturile institutiilor selectate la finele anului in
curs, se vireaza pana la data de 20 decembrie in contul special deschis la
Trezoreria Statului, se reporteaza in anul urmator si se utilizeaza pentru
acordarea de noi credite, conform prevederilor legii si ale prezentelor norme
metodologice.
Art. 12
Fondul va fi repartizat astfel:
a) acordarea de credite pentru investitii in agricultura;
b) plata reducerii de pana la 20% din creditele acordate beneficiarilor
care se incadreaza in prevederile art. 11 din lege;
c) alocarea de sume pentru plata intocmirii documentatiilor necesare pentru
acordarea creditului pentru investitii in agricultura, care nu vor putea depasi
3% din volumul creditelor acordate.
Art. 13
Anual, in functie de politicile agricole si de cele de dezvoltare rurala
ale guvernului, precum si in functie de volumul sumelor repartizate si
prevazute in buget, Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale va
stabili pentru anul urmator, prin ordin al ministrului, lista cu obiectivele
care pot beneficia de finantare, prin credite acordate de institutiile
selectate, in conditiile legii si ale prezentelor norme metodologice.
Art. 14
Plafonul maxim al creditului care poate fi acordat unui beneficiar se
stabileste anual, in conditiile legii, prin ordin al ministrului agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale.
Art. 15
Beneficiarii prevazuti la art. 6 din lege nu pot beneficia de doua sau mai
multe credite, succesiv sau concomitent, acordate in conditiile legii si ale
prezentelor norme metodologice.
Art. 16
(1) Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale stabileste,
anual, conditiile in care se vor efectua reduceri ale sumelor de rambursat din
creditele pentru investitii in agricultura, individualizate pe fiecare tip de
investitie si sectorul caruia i se adreseaza.
(2) Prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii
rurale, in functie de nivelul sumelor prevazute cu aceasta destinatie in
bugetul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale si de
politica agricola nationala si comunitara, se vor aproba lista proiectelor de
investitii din cadrul sectoarelor economice din agricultura care beneficiaza de
reduceri, indicatorii tehnico-economici de performanta si criteriile tehnice de
acordare (suprafata, numar de animale, capacitati etc.).
Art. 17
Conditiile de acordare a reducerilor prevazute la art. 11 alin. (2) din
lege sunt urmatoarele:
a) plata ratelor de credit si a dobanzilor aferente la termenele prevazute
in graficele de rambursare a creditelor incheiate intre beneficiari si
institutia selectata;
b) respectarea incadrarii in indicatorii tehnico-economici aprobati prin
ordin al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale;
c) punerea in functiune a investitiei la termen, conform prevederilor din
studiul de fezabilitate;
d) prezentarea unui certificat fiscal din care sa rezulte ca beneficiarul
nu are datorii restante la bugetele componente ale bugetului general
consolidat;
e) prezentarea unui certificat constatator emis de registrul comertului;
f) inregistrarea obiectivului de investitii de catre beneficiarii persoane
juridice in evidenta contabila a acestora;
g) declaratia pe propria raspundere a beneficiarului de credite, din care
sa reiasa ca nu se afla in procedura de faliment sau de executare silita.
Art. 18
(1) Reducerile de credite se solicita dupa rambursarea integrala a
creditului si indeplinirea conditiilor mentionate la art. 17.
(2) Pentru a beneficia de reducerile mentionate la art. 16, beneficiarii de
credite intocmesc o cerere-decont justificativ pentru plata din fond a
reducerilor la credite conform art. 11 alin. (2) din Legea nr. 231/2005 privind
stimularea investitiilor in agricultura, conform modelului prevazut in anexa
nr. 1, insotita de documentatia tehnico-economica a proiectului de investitii
creditat de institutia selectata, pe care o depun la directiile pentru
agricultura si dezvoltare rurala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
in vederea verificarii si aprobarii.
(3) Institutiile de credit certifica rambursarea creditelor, in conditiile
legii, pe decontul justificativ.
(4) Directiile pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene, respectiv
a municipiului Bucuresti, dupa inregistrarea decontului justificativ, verifica
documentatia tehnico-economica si efectueaza verificarea pe teren a
concordantei datelor prezentate, precum si a realitatii acestora.
(5) Directiile pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene, respectiv
a municipiului Bucuresti, verifica si aproba deconturile justificative in
vederea efectuarii platilor.
(6) In baza Centralizatorului pentru deconturile justificative aprobate
privind reducerile la credite conform art. 11 alin. (2) din Legea nr. 231/2005
privind stimularea investitiilor in agricultura, conform modelului prevazut in
anexa nr. 2, intocmit lunar si transmis de directiile pentru agricultura si
dezvoltare rurala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pana la data de
10 ale lunii urmatoare, Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii
Rurale va intocmi Situatia centralizatoare privind reducerile la credite
conform art. 11 alin. (2) din Legea nr. 231/2005 privind stimularea
investitiilor in agricultura, ce se suporta din fond, conform modelului
prevazut in anexa nr. 3.
(7) Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale alimenteaza
conturile directiilor pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, in scopul efectuarii platilor catre
beneficiarii reducerilor la credite, pe baza deconturilor justificative
aprobate.
(8) Beneficiarii sumelor primite in contul reducerilor la credite au
obligatia de a le evidentia in mod distinct in contabilitatea proprie.
(9) Organele de control ale Ministerului Agriculturii, Padurilor si
Dezvoltarii Rurale verifica modul de acordare a reducerilor la credite, conform
prevederilor art. 11 alin. (2) din lege.
Art. 19
Prevederile art. 16 si 17 sunt valabile numai pentru investitorii prevazuti
la art. 6 din lege, care nu beneficiaza de cofinantare pentru investitiile
finantate din programe comunitare.
Art. 20
Pot beneficia, in conditiile prevederilor art. 12 din lege, de achitarea
din fond a costului privind intocmirea documentatiilor de acordare a creditelor
numai investitorii care nu au primit fonduri pentru cofinantarea investitiilor
finantate din programe comunitare.
Art. 21
Sumele provenite din fond vor fi derulate numai prin institutiile selectate
ca urmare a licitatiilor organizate de Ministerul Agriculturii, Padurilor si
Dezvoltarii Rurale.
Art. 22
In vederea organizarii licitatiilor, Ministerul Agriculturii, Padurilor si
Dezvoltarii Rurale intocmeste documentatia pentru elaborarea si prezentarea
ofertei, care va cuprinde in cadrul caietului de sarcini conditiile de acordare
a imprumutului si de utilizare a sumelor provenite din fond de institutiile
selectate, in scopul acordarii de credite pentru investitii in agricultura,
respectiv:
a) nivelul ratei de dobanda, pe care urmeaza sa o plateasca institutia
selectata, anual, pentru sumele imprumutate din fond;
b) nivelul ratei de dobanda care urmeaza sa fie perceput de catre
institutia selectata de la beneficiarii creditului pentru investitii in
agricultura;
c) nivelul comisionului platit de institutia selectata pentru sumele trase
din fond si neutilizate;
d) masurile pe care Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii
Rurale este indreptatit sa le adopte pentru nerespectarea clauzelor
contractuale de institutiile selectate;
e) penalitatile pe care institutia selectata le va plati pentru
nerestituirea la fond a sumelor ramase disponibile la sfarsitul anului;
f) alte conditii.
Art. 23
Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale va incheia
conventii de lucru cu institutiile selectate, in care vor fi stabilite clauzele
care stau la baza accesarii si derularii fondului, cu respectarea principiilor
legii si ale prezentelor norme metodologice.
Art. 24
Sumele provenite din fond vor fi derulate prin institutiile selectate si se
vor utiliza numai pentru acordarea de credite pentru investitii in agricultura,
in conditiile art. 6, 7 si 8 din lege.
Art. 25
In scopul asigurarii unei gestionari corecte a fondului, Ministerul
Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale va prevedea in conventiile de
lucru incheiate cu institutiile selectate si urmatoarele dispozitii:
a) inregistrarea in contabilitatea proprie a institutiilor selectate a
imprumuturilor primite din fond, intr-un cont distinct (de pasiv), intitulat
"Fond pentru creditarea investitiilor in agricultura", precum si a
creditelor acordate, evidentiate intr-un cont distinct intitulat "Credite
cu acoperire din fond, conform Legii nr. 231/2005 privind stimularea
investitiilor in agricultura";
b) efectuarea de trageri de sume din fond numai pe masura intocmirii si
prezentarii documentatiilor de aprobare a creditelor, in limita sumelor maxime
stabilite si inscrise in conventiile de lucru incheiate cu Ministerul
Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale;
c) volumul creditelor acordate de institutiile de credit selectate unui
singur beneficiar nu va putea depasi nivelul stabilit prin lege si inscris in
conventiile de lucru incheiate cu Ministerul Agriculturii, Padurilor si
Dezvoltarii Rurale;
d) acordarea de credite beneficiarilor prevazuti la art. 6 din lege, fara a
se solicita participarea acestora cu fonduri proprii.
Art. 26
(1) Institutiile selectate vor prezenta Ministerului Agriculturii,
Padurilor si Dezvoltarii Rurale, lunar, situatia centralizatoare a creditelor
acordate, a graficelor de rambursare aferente acestora si a dobanzilor.
(2) Sumele incasate in cont se vor utiliza de Ministerul Agriculturii,
Padurilor si Dezvoltarii Rurale pentru alocarea de noi sume institutiilor
selectate, in conditiile legii si ale prezentelor norme metodologice.
Art. 27
Termenele de rambursare a ratelor de credit si de plata a dobanzilor
aferente acestora, precum si garantiile care pot fi oferite institutiilor
selectate de beneficiarii de credite sunt stabilite in conformitate cu
prevederile art. 9 si 10 din lege.
Art. 28
In cazul reesalonarii creditelor acordate, institutia selectata va
comunica, in scris, Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale
noile grafice de rambursare.
Art. 29
In cazul inregistrarii de restante la rambursarea creditelor si la plata
dobanzilor aferente acestora, de beneficiarul de credit, institutia selectata
va restitui Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale aceste
sume din fondurile proprii.
Art. 30
Lunar sau ori de cate ori considera necesar, Ministerul Agriculturii,
Padurilor si Dezvoltarii Rurale va analiza stadiul si modul cum sunt respectate
conditiile stabilite in conventiile incheiate cu institutiile selectate.
Art. 31
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
ANEXA 1
la normele metodologice
BENEFICIAR Verificat si aprobat pentru suma
...................................... de .............................
Institutia de credit .................
certificam creditul aprobat in suma de Director executiv,
.................. si rambursarea in
suma de .............................. Directia pentru Agricultura si
Dezvoltare Rurala a
Judetului/Municipiului Bucuresti
Conducatorul institutiei, ..................................
CERERE - DECONT JUSTIFICATIV
pentru plata din fond a reducerilor la credite conform art. 11 alin. (2) din
Legea nr. 231/2005 privind stimularea investitiilor in agricultura
______________________________________________________________________________
Nr. Valoarea creditului Valoarea creditului Reducere Sume de primit din
crt. acordat rambursat - % - fond
- lei (RON) - - lei (RON)- - lei (RON)-
______________________________________________________________________________
0 1 2 3 4 = 3 x 2
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
Beneficiar,
...................
ANEXA 2
la normele metodologice
DIRECTIA PENTRU AGRICULTURA SI DEZVOLTARE RURALA
A JUDETULUI/MUNICIPIULUI BUCURESTI
................................................
CENTRALIZATOR
pentru deconturile justificative aprobate privind reducerile la credite conform
art. 11 alin. (2) din Legea nr. 231/2005 privind stimularea investitiilor in
agricultura
________________________________________________________________________________
Nr. Institutia Beneficiarul Creditul Valoarea Reducere Suma de
crt. de credit aprobat creditului - % - primit
- lei rambursat din fond
(RON) - - lei (RON) - - lei (RON) -
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
TOTAL: x
________________________________________________________________________________
Director executiv,
.........................
ANEXA 3
la normele metodologice
MINISTERUL AGRICULTURII,
PADURILOR SI DEZVOLTARII RURALE
Se aproba.
ORDONATOR PRINCIPAL DE CREDITE
SITUATIA CENTRALIZATOARE
privind reducerile la credite conform art. 11 alin. (2) din Legea nr. 231/2005
privind stimularea investitiilor in agricultura, ce se suporta din fond
________________________________________________________________________________
Nr. Institutia de credit Judetul Creditul Suma de
crt. _____________________________ primit
Aprobat Rambursat din fond
- lei (RON) - - lei (RON) - - lei (RON)
-
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
TOTAL:
________________________________________________________________________________
Director,
.................