HOTARARE Nr.
937 din 1 septembrie 2010
privind clasificarea,
ambalarea si etichetarea la introducerea pe piata a preparatelor periculoase
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 690 din 14 octombrie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Prezenta hotărâre stabileşte cadrul legal
pentru clasificarea, ambalarea şi etichetarea la introducerea pe piaţă a
preparatelor periculoase şi conţine prevederi speciale pentru anumite
preparate, care pot prezenta pericol, clasificate sau nu ca periculoase în
sensul prezentei hotărâri.
(2) Prevederile prezentei hotărâri se aplică
preparatelor care:
a) conţin cel puţin o substanţă
periculoasă, potrivit prevederilor art. 2 alin. (2) din Hotărârea Guvernului
nr. 1.408/2008 privind clasificarea, ambalarea şi etichetarea substanţelor
periculoase; şi
b) sunt considerate periculoase, potrivit prevederilor
art. 5-11.
(3) Prevederile art. 13-22 şi 30, precum şi cele ale
anexelor nr. 1 şi 2 se aplică şi preparatelor care nu sunt considerate periculoase potrivit prevederilor art. 5-11, dar care pot
prezenta un anumit pericol.
(4) Prevederile prezentei
hotărâri se aplică produselor de protecţie a plantelor, fără a aduce atingere
Hotărârii Guvernului nr. 1.559/2004 privind procedura de omologare a produselor
de protecţie a plantelor în vederea plasării pe piaţă şi a utilizării lor pe
teritoriul României, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică
următoarelor preparate finite, destinate utilizatorului
final:
a) preparatelor care conţin substanţe radioactive,
astfel cum sunt definite în Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru
Controlul Activităţilor Nucleare nr. 14/2000 pentru aprobarea Normelor
fundamentale de securitate radiologică şi de Ordinul ministrului sănătăţii şi
familiei nr. 944/2001 pentru aprobarea Normelor privind supravegherea medicală
a persoanelor expuse profesional la radiaţii ionizante, cu completările
ulterioare;
b) dispozitivelor medicale invazive sau utilizate în
contact fizic direct cu corpul uman, în măsura în care
anumite dispoziţii legale stabilesc pentru substanţele şi preparatele
periculoase criterii de clasificare şi de etichetare, care asigură acelaşi
nivel de informare şi de protecţie ca şi prezenta hotărâre;
c) preparatelor prevăzute la
art. 1 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008.
(6) Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică în
cazul:
a) transportului de preparate periculoase pe calea
ferată, pe căi rutiere, aeriene, maritime sau pe căi navigabile interioare;
b) preparatelor în tranzit
supuse unui control vamal, cu condiţia ca acestea să nu fie supuse unei
prelucrări sau unei transformări.
(7) Pentru aplicarea prezentei
hotărâri se desemnează ca autorităţi competente următoarele instituţii:
a) Ministerul Mediului şi
Pădurilor - autoritate de coordonare şi de reglementare;
b) Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului -
autoritate de implementare;
c) Garda Naţională de Mediu şi Autoritatea Naţională
pentru Protecţia Consumatorilor - autorităţi de control şi inspecţie.
Art. 2. - Pentru aplicarea prezentei hotărâri, termenii
şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) polimer-substanţă
constituită din molecule caracterizate printr-o secvenţă din unul sau mai multe
tipuri de unităţi monomere şi care conţine o majoritate ponderală simplă de molecule cu cel puţin 3 unităţi monomere
legate covalent de cel puţin o altă unitate monomeră sau un alt reactant şi
conţine mai puţin de o majoritate ponderală simplă de molecule cu aceeaşi
greutate moleculară. Asemenea molecule trebuie să aibă greutăţile moleculare
distribuite într-un astfel de domeniu încât diferenţele de greutate moleculară
să fie atribuite, în primul rând, diferenţelor de număr al unităţilor monomere.
In înţelesul prezentei definiţii, prin unitate monomeră se înţelege forma
reacţionată a unei substanţe monomere într-un polimer;
b) cercetare şi dezvoltare
ştiinţifică - experimentarea ştiinţifică, analiza
sau cercetarea chimică desfăşurată în condiţii controlate; aceasta include
determinarea proprietăţilor intrinseci, a performanţelor şi eficacităţii,
precum şi cercetările ştiinţifice legate de dezvoltarea unui produs;
c) cercetare şi dezvoltare
orientate spre proces - dezvoltarea în continuare
a unei substanţe în preparate, în cursul căreia se utilizează instalaţii-pilot
sau producţie de probă în vederea elaborării procesului de producţie şi/sau a
testării domeniilor de aplicare a substanţei;
d) semnificaţiile termenilor
„preparate", „substanţe", „EINECS" şi a expresiei „introducere
pe piaţă" sunt corespunzătoare definiţiilor prevăzute la art. 2 alin. (1)
din Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008.
Art. 3. - (1) Clasificarea preparatelor periculoase în
funcţie de gradul şi natura specifică ale pericolelor prezentate se bazează pe
definiţiile categoriilor de pericol prevăzute la art. 2 alin. (2) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.408/2008.
(2) Principiile generale care guvernează clasificarea
şi etichetarea preparatelor se aplică potrivit criteriilor prevăzute în anexa
nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008, cu excepţia cazului în care se
aplică criteriile alternative prevăzute la art. 5-11 sau la art. 14-22 şi în
anexele nr. 1-5.
Art. 4. - (1) Evaluarea pericolelor pe care le poate
prezenta un preparat se bazează pe determinarea următoarelor proprietăţi:
a) fizico-chimice;
b) care afectează sănătatea;
c) care afectează mediul.
(2) Proprietăţile prevăzute la alin. (1) trebuie să fie
evaluate în conformitate cu dispoziţiile prevăzute la art. 5-11.
(3) In cazurile în care se fac încercări de laborator,
acestea trebuie efectuate asupra preparatului, în forma în care acesta este
introdus pe piaţă.
(4) La determinarea
proprietăţilor periculoase ale preparatelor periculoase, în sensul prevederilor
art. 2 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008, potrivit prevederilor
art. 5-11, trebuie să fie luate în considerare toate substanţele periculoase şi
în special cele care:
a) sunt cuprinse în partea 3 a anexei VI la Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 16 decembrie 2008 privind clasificarea, etichetarea şi
ambalarea substanţelor şi amestecurilor, de modificare şi de abrogare a
directivelor 67/548/CEE şi 1999/45/CE, precum şi de modificare a Regulamentului
(CE) nr. 1.907/2006, cu modificările ulterioare;
b) sunt cuprinse în ELINCS
(Lista europeană a substanţelor notificate);
c) sunt clasificate şi etichetate provizoriu de către
persoana care răspunde de introducerea lor pe piaţă în conformitate cu
prevederile art. 6 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008.
(5) Pentru preparatele care fac obiectul prezentei
hotărâri, substanţele periculoase prevăzute la alin. (4) clasificate ca
periculoase pe baza efectelor lor asupra sănătăţii şi/sau asupra mediului,
prezente fie sub formă de impurităţi, fie sub formă de aditivi, trebuie să fie
luate în considerare atunci când concentraţiile lor sunt egale sau superioare
celor prevăzute în tabelul nr. 1, cu excepţia cazurilor în care sunt stabilite
valori inferioare în partea 3 a anexei VI la Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008,
cu modificările ulterioare, în anexa nr. 3 secţiunea B sau în anexa nr. 4
secţiunea B, cu excepţia cazului în care sunt prevăzute dispoziţii contrare în
anexa nr. 2.
Tabelul nr. 1
Categoria de pericol a substanţei
|
Concentraţia luată în considerare pentru
|
preparate
gazoase
% volum/volum
|
alte preparate
% greutate/
greutate
|
Foarte toxic
|
>=0,02
|
>=0,1
|
Toxic
|
>=0,02
|
>=0,1
|
Cancerigen Categoria 1 sau 2
|
>=0,02
|
>=0,1
|
Mutagen Categoria 1 sau 2
|
>=0,02
|
>=0,1
|
Toxic pentru reproducere Categoria 1 sau 2
|
>=0,02
|
>=0,1
|
Nociv
|
>=0,2
|
>=1
|
Coroziv
|
>=0,02
|
>=1
|
Iritant
|
>=0,2
|
>=1
|
Sensibilizant
|
>=0,2
|
>=1
|
Cancerigen Categoria 3
|
>=0,2
|
>=1
|
Mutagen Categoria 3
|
>=0,2
|
>=1
|
Toxic pentru reproducere Categoria 3
|
>=0,2
|
>=1
|
Periculos pentru mediu N
|
|
>=0,1
|
Periculos pentru stratul de ozon
|
>=0,1
|
>=0,1
|
Periculos pentru mediu
|
|
>=1
|
Art. 5. - (1) Pericolele care decurg din proprietăţile
fizico-chimice ale unui preparat se evaluează prin determinarea, potrivit
metodelor de testare prevăzute în partea A a anexei la Regulamentul (CE) nr.
440/2008 al Comisiei din 30 mai 2008 de stabilire a metodelor de testare în
temeiul Regulamentului (CE) nr. 1.907/2006 al Parlamentului European şi al
Consiliului privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea şi restricţionarea
substanţelor chimice (REACH), cu modificările ulterioare, a proprietăţilor fizico-chimice
ale preparatului, necesare pentru o clasificare şi o etichetare
corespunzătoare, în conformitate cu criteriile prevăzute în anexa nr. 1 la
Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), nu este
necesară determinarea proprietăţilor explozive, oxidante, extrem de
inflamabile, foarte inflamabile sau inflamabile ale unui preparat, cu condiţia
ca:
a) niciunul dintre componenţii
săi să nu prezinte astfel de proprietăţi şi ca, pe baza informaţiilor de care
dispune producătorul, să fie puţin probabil ca preparatul să prezinte pericole
de această natură;
b) în caz de modificare a
compoziţiei unui preparat cu compoziţie cunoscută, să existe argumente
ştiinţifice prin care să se arate că o reevaluare a pericolelor nu va conduce
la schimbarea clasificării;
c) preparatele introduse pe
piaţă sub formă de aerosoli să îndeplinească cerinţele prevăzute de Hotărârea
Guvernului nr. 1.094/2009 privind condiţiile introducerii pe piaţă a
generatorilor de aerosoli, cu modificările ulterioare.
(3) In cazul în care metodele de testare prevăzute în
partea A a anexei la Regulamentul (CE) nr. 440/2008, cu modificările
ulterioare, nu sunt adecvate, pot fi folosite metode de calcul alternative,
după cum urmează:
a) pentru preparatele negazoase
se poate utiliza metoda de determinare a proprietăţilor oxidante ale
preparatelor care conţin peroxizi organici, conform prevederilor pct. 2.2.2.1
din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008;
b) pentru determinarea
proprietăţilor de inflamabilitate ale preparatelor gazoase se poate utiliza
metoda de calcul alternativ prevăzută la pct. 9.1.1.1 din anexa nr. 1 la
Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008;
c) pentru determinarea
proprietăţilor oxidante ale preparatelor gazoase se poate utiliza metoda de
calcul alternativ prevăzută la pct. 9.1.1.2 din anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr. 1.408/2008.
(4) In cazul preparatelor inflamabile, există derogări
de la aplicarea metodelor de testare prevăzute în Regulamentul (CE) nr.
440/2008, cu modificările ulterioare, conform prevederilor pct. 2.2.5 din anexa
nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008.
(5) Pericolele care decurg din proprietăţile
fizico-chimice ale unui preparat reglementat prin Hotărârea Guvernului nr.
1.559/2004, cu modificările şi completările ulterioare, se evaluează prin
determinarea proprietăţilor fizico-chimice ale preparatului, necesare pentru o
clasificare corespunzătoare, în conformitate cu criteriile din anexa nr. 1 la
Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008. Aceste proprietăţi se determină cu
ajutorul metodelor de testare prevăzute în partea A a anexei la Regulamentul
(CE) nr. 440/2008, cu modificările ulterioare, cu excepţia cazului în care alte
metode recunoscute pe plan internaţional sunt acceptabile potrivit prevederilor
Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale, al
ministrului sănătăţii şi al ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr.
421/809/687/2005 pentru aprobarea cerinţelor pe care trebuie să le
îndeplinească dosarele substanţelor active şi ale produselor formulate,
necesare evaluării în vederea omologării, frazelor de risc şi frazelor-tip
pentru măsurile de siguranţă specifice produselor de protecţie a plantelor.
Art. 6. - Pericolele pentru sănătate pe care le
prezintă un preparat se evaluează după una sau mai multe dintre următoarele
proceduri:
a) prin metoda convenţională prevăzută în anexa nr. 3;
b) prin determinarea
proprietăţilor toxicologice ale preparatului, necesare pentru o clasificare
corespunzătoare, în conformitate cu criteriile prevăzute în anexa nr. 1 la
Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008, cu ajutorul metodelor de testare
specificate în partea B a anexei la Regulamentul (CE) nr. 440/2008, cu
modificările ulterioare, cu excepţia cazului în care pentru produsele de
protecţie a plantelor sunt acceptabile, în conformitate
cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor
şi dezvoltării rurale, al ministrului sănătăţii şi al ministrului mediului şi
gospodăririi apelor nr. 421/809/687/2005, alte metode recunoscute pe plan internaţional.
Art. 7. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor
Hotărârii Guvernului nr. 1.559/2004, cu modificările şi completările
ulterioare, numai atunci când poate fi demonstrat ştiinţific de către persoana
responsabilă de introducerea pe piaţă a preparatului că proprietăţile
toxicologice ale acestuia nu pot fi corect determinate prin metoda prevăzută în
anexa nr. 3 sau pornind de la rezultatele testelor efectuate pe animale, se pot
aplica metodele prevăzute la art. 6 lit. b), cu condiţia ca acestea să fie
justificate sau autorizate în mod specific, potrivit prevederilor art. 12 din
Ordonanţa Guvernului nr. 37/2002 pentru protecţia animalelor utilizate în
scopuri ştiinţifice sau în alte scopuri experimentale, aprobată cu modificări
prin Legea nr. 471/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu
prevederile Ordinului ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor şi al
ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 143/400/2002 pentru aprobarea
Instrucţiunilor privind adăpostirea şi îngrijirea animalelor folosite în
scopuri ştiinţifice sau în alte scopuri experimentale.
(2) In cazul în care o
proprietate toxicologică este determinată prin metodele prezentate la art. 6
lit. b), pentru obţinerea de noi date, testul se efectuează în conformitate cu
principiile bunei practici de laborator prevăzute în Hotărârea Guvernului nr.
63/2002 privind aprobarea Principiilor de bună practică de laborator, precum şi
inspecţia şi verificarea respectării acestora în cazul testărilor efectuate asupra
substanţelor chimice, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu
prevederile art. 7 şi 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 37/2002, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 471/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
şi ale Ordinului ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor şi al
ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 143/400/2002'.
(3) Sub rezerva prevederilor art. 8, în cazul în care
s-a stabilit o proprietate toxicologică pe baza celor două metode prevăzute la
art. 6, pentru clasificarea preparatului se folosesc rezultatele obţinute prin
metodele prevăzute la art. 6 lit. b), cu excepţia cazurilor în care este vorba
despre efecte cancerigene, mutagene sau toxice pentru reproducere, când se
aplică numai metoda prevăzută la art. 6 lit. a).
(4) Orice proprietate
toxicologică a preparatului care nu a fost evaluată prin metodele prevăzute la
art. 6 lit. b) trebuie să fie evaluată în conformitate cu metoda prevăzută în
anexa nr. 3.
Art. 8. - Preparatul periculos trebuie clasificat avându-se
în vedere şi următoarele elemente:
a) efectele preparatului asupra
omului, în cazul în care se poate demonstra prin studii epidemiologice, prin
studii de caz validate ştiinţific, conform prevederilor anexei nr. 1 la
Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008, sau prin experienţa practică, fundamentată
statistic, cum ar fi evaluarea datelor furnizate de centrele de informare
toxicologică sau a celor referitoare la bolile profesionale, că efectele
toxicologice asupra omului se deosebesc de cele evidenţiate prin aplicarea
metodelor prevăzute la art. 6;
b) efecte precum potenţarea, în
cazul în care se poate demonstra că din cauza acestor efecte o evaluare
convenţională ar putea subestima pericolul datorat toxicităţii preparatului;
c) efecte precum antagonismul, în cazul în care se poate demonstra că din cauza acestor efecte o evaluare
convenţională ar putea supraestima pericolul cauzat de toxicitatea
preparatului.
Art. 9. - (1) Pentru preparatele cu compoziţie
cunoscută, cu excepţia celor reglementate de Hotărârea Guvernului nr. 1.559/2004, cu modificările şi completările ulterioare, clasificate în conformitate cu metoda prevăzută la art. 6 lit. b),
se va face o nouă evaluare a pericolului pentru sănătate prin metodele
prevăzute la art. 6 lit. b) sau în anexa nr. 3, atunci când:
a) producătorul modifică, în conformitate cu tabelul
nr. 2, concentraţia iniţială, exprimată în procente greutate/greutate sau în
procente volum/volum, a unuia sau mai multor componenţi periculoşi care intră
în compoziţia lor;
Tabelul nr. 2
Domeniul de concentraţie iniţială a componentului
|
Variaţia admisă pentru concentraţia
iniţială a componentului
|
<= 2,5%
|
± 30%
|
>2,5<=10%
|
± 20%
|
> 10<=25%
|
± 10%
|
>25<=100%
|
±5%
|
b) producătorul modifică compoziţia preparatelor,
înlocuind sau adăugând unul ori mai mulţi componenţi, chiar dacă sunt sau nu
periculoşi în sensul definiţiilor cuprinse în art. 2 alin. (2) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.408/2008.
(2) Această nouă evaluare este aplicabilă cu excepţia
cazurilor în care există argumente ştiinţifice convingătoare care arată că o
reevaluare a pericolului nu va conduce la o schimbare a clasificării.
Art. 10. - (1) Evaluarea pericolelor pentru mediu ale
unui preparat se realizează după una sau mai multe dintre următoarele
proceduri:
a) prin metoda convenţională de
calcul prevăzută în anexa nr. 4;
b) prin determinarea proprietăţilor periculoase pentru
mediu ale preparatului, necesare pentru o clasificare corespunzătoare, în
conformitate cu criteriile prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr.
1.408/2008, cu ajutorul metodelor de testare prevăzute în partea C a anexei la
Regulamentul (CE) nr. 440/2008, cu modificările ulterioare, cu excepţia cazului
în care pentru produsele de protecţia plantelor sunt acceptabile alte metode
recunoscute pe plan internaţional în conformitate cu prevederile Ordinului
ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale, al ministrului
sănătăţii şi al ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr.
421/809/687/2005.
(2) Condiţiile de aplicare a
metodelor de testare sunt prevăzute în anexa nr. 4 secţiunea C, fără a aduce
atingere cerinţelor de testare prevăzute în Hotărârea Guvernului nr.
1.559/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) In situaţia în care se
stabileşte o proprietate ecotoxicologică pe baza metodelor prevăzute la alin.
(1) lit. b), în vederea obţinerii de noi date, testul se realizează în
conformitate cu principiile bunei practici de laborator prevăzute de Hotărârea
Guvernului nr. 63/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi în
conformitate cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 37/2002, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 471/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) In situaţia în care pericolele pentru mediu au fost
evaluate după ambele proceduri prevăzute la alin. (1), rezultatele obţinute
prin metodele prevăzute la alin. (1) lit. b) se folosesc la clasificarea
preparatului.
Art. 11. - (1) Pentru preparatele cu compoziţie
cunoscută, cu excepţia celor reglementate de Hotărârea Guvernului nr.
1.559/2004, cu modificările şi completările ulterioare, clasificate conform
metodelor prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. b), se efectuează o nouă evaluare a pericolului pentru mediu după
metoda prevăzută în anexa nr. 4 sau după cele prevăzute la art. 10 alin. (1)
lit. b), atunci când:
a) producătorul modifică, în
conformitate cu tabelul nr. 3, concentraţia iniţială, exprimată în procente
greutate/greutate sau în procente volum/volum, a unuia sau mai multor
componenţi periculoşi care intră în compoziţia lor;
Tabelul nr. 3
Limitele de concentraţie iniţială a componentului
|
Variaţia admisă pentru concentraţia
iniţială a componentului
|
<= 2,5%
|
± 30%
|
>2,5<= 10%
|
± 20%
|
> 10<=25%
|
± 10%
|
>25<=100%
|
±5%
|
b) producătorul modifică compoziţia înlocuind sau
adăugând unul ori mai mulţi componenţi, chiar dacă sunt sau nu periculoşi în
sensul definiţiilor cuprinse în art. 2 alin. (2) al Hotărârii Guvernului nr.
1.408/2008.
(2) Această nouă evaluare este aplicabilă cu excepţia
cazului în care există argumente ştiinţifice convingătoare care arată că o
reevaluare a pericolului nu va conduce la o schimbare a clasificării.
Art. 12. - (1) Este interzisă introducerea pe piaţă a
preparatelor care fac obiectul prezentei hotărâri dacă acestea nu îndeplinesc
criteriile de clasificare, ambalare şi etichetare.
(2) Agenţia Naţională pentru
Protecţia Mediului solicită persoanei responsabile de introducerea pe piaţă a
preparatului informaţii legate de compoziţia acestuia şi orice alte informaţii
utile în acest sens, cum sunt:
a) datele utilizate pentru
clasificarea şi etichetarea preparatului;
b) datele referitoare la cerinţele de ambalare, în
conformitate cu prevederile art. 13 alin. (3), inclusiv certificatul de
testare, în conformitate cu prevederile anexei nr. 3 partea A la Hotărârea
Guvernului nr. 1.408/2008;
c) datele utilizate la
întocmirea fişei cu date de securitate, în conformitate cu art. 30.
(3) Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului
comunică Comisiei Europene informaţii şi date referitoare la aplicarea
prevederilor privind preparatele periculoase, după ce în prealabil a informat
Ministerul Mediului şi Pădurilor în legătură cu acestea.
Art. 13. - (1) Este interzisă introducerea pe piaţă a
preparatelor prevăzute la art. 1 alin. (2) şi a celor prevăzute în anexa nr. 1
potrivit prevederilor art. 1 alin. (3) dacă ambalajul acestora nu îndeplineşte
următoarele cerinţe:
a) ambalajele trebuie să fie proiectate şi realizate
astfel încât să împiedice orice pierdere de conţinut; această cerinţă nu se
aplică atunci când se prevăd dispozitive de siguranţă speciale;
b) materialele din care sunt
realizate ambalajele şi sistemele de închidere nu trebuie să fie susceptibile
la atacul conţinutului sau să formeze cu acesta compuşi periculoşi;
c) ambalajul şi sistemele de
închidere trebuie să fie rezistente şi solide pentru a se evita slăbirea
acestora şi pentru a îndeplini criteriile de securitate în condiţiile unei
manipulări normale;
d) recipientele prevăzute cu sisteme de închidere
trebuie să fie proiectate astfel încât ambalajul să permită închiderea în mod
repetat, fără pierdere de conţinut.
(2) Recipientele care conţin
preparate oferite sau vândute publicului larg nu trebuie să aibă:
a) o formă şi/sau un design de
natură să atragă sau să stimuleze curiozitatea copiilor ori să inducă în eroare
consumatorii;
b) o prezentare şi/sau o denumire ca cele utilizate pentru produsele alimentare sau
hrana pentru animale ori produsele medicinale sau cosmetice.
(3) Recipientele care conţin
preparate oferite sau vândute publicului larg şi care sunt prevăzute în anexa
nr. 1 trebuie să îndeplinească cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a) să fie prevăzute cu un sistem de închidere de
siguranţă pentru copii;
b) să aibă o indicaţie tactilă de pericol.
(4) Sistemele trebuie să fie conforme cu specificaţiile
tehnice prevăzute în anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008.
(5) Ambalajul pentru preparate
este considerat corespunzător cerinţelor prevăzute la alin. (1) lit. a)-c)
atunci când acesta se conformează cerinţelor aplicabile la transportul
mărfurilor periculoase pe calea ferată, pe căi rutiere, aeriene sau pe căi
navigabile interioare şi maritime.
Art. 14. - Este interzisă introducerea pe piaţă:
a) a preparatelor dacă eticheta
de pe ambalaj nu îndeplineşte toate cerinţele prevăzute de art. 15-22 şi dacă
nu corespunde dispoziţiilor specifice prevăzute în anexa nr. 2 secţiunile Aşi
B;
b) a preparatelor, în sensul art. 1 alin. (3), aşa cum
sunt ele definite în secţiunile B şi C ale anexei nr. 2, dacă eticheta de pe
ambalaj nu îndeplineşte cerinţele prevăzute la art. 15 lit. a) şi b) şi nu
corespunde dispoziţiilor speciale cuprinse în secţiunile B şi C ale anexei nr.
2.
Art. 15. - Pe orice ambalaj trebuie indicate lizibil,
în mod clar şi în aşa fel încât să nu se poată şterge următoarele informaţii:
a) denumirea comercială sau denumirea prin care
furnizorul identifică preparatul;
b) numele, adresa completă şi
numărul de telefon ale persoanei stabilite pe teritoriul Comunităţii care
răspunde de introducerea pe piaţă a preparatului, indiferent că este
producător, importator sau distribuitor;
c) denumirea chimică a
substanţei sau substanţelor periculoase prezente în preparat;
d) simbolurile şi indicaţiile de pericol;
e) natura riscurilor specifice atribuite - fraze R;
f) recomandări de prudenţă - fraze S;
g) cantitatea nominală - masa
nominală sau volumul nominal al conţinutului în cazul preparatelor oferite sau
vândute publicului larg.
Art. 16. - (1) Inscrierea pe eticheta preparatului a
denumirii chimice a substanţei sau substanţelor periculoase prezente în acesta
se realizează în conformitate cu următoarele cerinţe:
a) pentru preparatele clasificate T+, T, Xn, în conformitate cu prevederile art. 6, trebuie luate în
considerare numai substanţele T+, T, Xn prezente în concentraţie egală cu sau mai mare decât limita
inferioară (limita Xn) prevăzută pentru fiecare dintre ele în partea 3 a anexei
VI la Regulamentul (CE) nr.
1.272/2008, cu modificările ulterioare, sau în anexa nr. 3 secţiunea B;
b) pentru preparatele clasificate C, conform
prevederilor art. 6, se iau în considerare numai
substanţele C prezente în concentraţie egală cu sau mai mare decât limita
inferioară (limita Xi) stabilită în partea 3 a anexei VI
la Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008, cu modificările
ulterioare, sau în anexa nr. 3 secţiunea B;
c) denumirile substanţelor care au determinat
clasificarea preparatului în una sau mai multe dintre următoarele categorii de
pericole:
(i) cancerigen categoriile 1, 2 sau 3;
(ii) mutagen categoriile 1, 2 sau 3;
(iii) toxic pentru reproducere categoriile 1, 2 sau 3;
(iv) foarte toxic, toxic sau nociv datorită efectelor
neletale în urma unei singure expuneri;
(v) toxic sau nociv datorită efectelor grave în urma expunerii repetate sau prelungite;
(vi) sensibilizant.
(2) Denumirea chimică trebuie
să fie menţionată sub una dintre denumirile prevăzute în partea 3 a anexei VI la Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008, cu
modificările ulterioare, sau o denumire chimică recunoscută pe plan
internaţional, dacă o asemenea denumire nu este prevăzută încă în această
anexă.
(3) Ca urmare a prevederilor
alin. (1), nu este necesară menţionarea pe etichetă a denumirii niciuneia
dintre substanţele care au condus la clasificarea preparatului în una sau mai
multe dintre următoarele categorii de pericol:
a) exploziv;
b) oxidant;
c) extrem de inflamabil;
d) foarte inflamabil;
e) inflamabil;
f) iritant;
g) periculos pentru mediu.
(4) Se exceptează de la prevederile alin. (3) cazurile
în care substanţa trebuie să fie menţionată în temeiul alin. (1).
(5) Este suficient un număr de maximum 4 denumiri
chimice ale substanţelor din compoziţia preparatului pentru identificarea
substanţelor responsabile în principal de pericolele majore pentru sănătate
care au determinat clasificarea şi alegerea frazelor de risc adecvate. In
anumite cazuri pot fi necesare mai mult de 4 denumiri chimice ale substanţelor
din componenţa preparatului.
Art. 17. - (1) Etichetarea preparatelor cu simbolurile
de pericol şi indicaţiile de pericol prevăzute la art. 15 lit. d) se efectuează
potrivit prevederilor anexelor nr. 1 şi 4 la Hotărârea Guvernului nr.
1.408/2008 şi este aplicată în funcţie de rezultatele evaluării pericolelor
efectuate potrivit prevederilor anexelor nr. 3-5.
(2) In cazul în care se impune atribuirea a mai mult de
un simbol de pericol pentru un preparat, trebuie
respectate următoarele:
a) obligaţia de a aplica simbolul „T" face
opţională utilizarea simbolurilor „C" şi „X",
dacă nu există prevederi contrare în partea 3 a anexei
VI la Regulamentul (CE) nr.
1.272/2008, cu modificările ulterioare;
b) obligaţia de a aplica
simbolul „C" face opţională utilizarea simbolului „X";
c) obligaţia de a aplica simbolul „E" face
opţională utilizarea simbolurilor „F" şi „O";
d) obligaţia de a aplica simbolul „Xn" face
opţională utilizarea simbolului „Xi".
(3) Simbolul sau simbolurile
sunt tipărite cu negru, pe fond galben-portocaliu.
Art. 18. - (1) Etichetarea preparatelor cu frazele R
prevăzute la art. 15 lit. e) trebuie să fie în conformitate cu prevederile
anexelor nr. 1 şi 5 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008, iar atribuirea
acestora în concordanţă cu rezultatele evaluării pericolelor, realizată în
conformitate cu anexele nr. 3-5.
(2) Un număr de maxim 6 fraze R este suficient pentru
descrierea riscurilor; în acest scop, combinaţiile de fraze prevăzute în anexa
nr. 5 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008 sunt considerate fraze unice.
(3) In cazul în care preparatul se încadrează
concomitent în mai multe categorii de pericol, frazele-tip trebuie să acopere
totalitatea principalelor pericole prezentate de preparat.
In anumite cazuri, pot fi necesare mai mult de 6 fraze R.
(4) Frazele-tip „extrem de
inflamabil" sau „foarte inflamabil" pot să nu fie utilizate în cazul
în care descriu o indicaţie de pericol utilizată în concordanţă cu prevederile
art. 17.
Art. 19. - (1) Etichetarea
preparatelor cu recomandările de prudenţă (fraze S) prevăzute la art. 15 lit.
f) trebuie să fie în conformitate cu prevederile anexelor nr. 1 şi 6 la
Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008, iar atribuirea acestora în funcţie de
rezultatele evaluării pericolelor, realizată în conformitate cu anexele nr.
3-5.
(2) Este suficient un număr de
maxim 6 fraze S pentru formularea celor mai adecvate recomandări de prudenţă,
în acest scop, combinaţiile de fraze prevăzute în anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008 sunt considerate fraze unice. Cu toate
acestea, în anumite cazuri pot fi necesare mai mult de 6 fraze S.
(3) In cazul în care inscripţionarea pe etichetă sau
chiar pe ambalaj este fizic imposibilă, ambalajul va fi însoţit de recomandări
de prudenţă cu privire la utilizarea preparatului.
Art. 20. - Etichetarea ecologică trebuie să respecte
dispoziţiile speciale prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 21. - In cazul în care conţinutul ambalajului nu
depăşeşte 125 ml:
a) pentru preparatele clasificate
ca foarte inflamabile, oxidante, iritante, cu excepţia celor care au atribuite
fraza R41, sau periculoase pentru mediu şi cărora li se atribuie simbolul N,
inscripţionarea frazelor R sau a frazelor S nu este necesară;
b) pentru preparatele clasificate ca inflamabile sau periculoase pentru mediu şi cărora nu li se
atribuie simbolul N, este necesară inscripţionarea frazelor R, dar nu şi a
frazelor S.
Art. 22. - Fără a aduce atingere art. 34 din Hotărârea
Guvernului nr. 1.559/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
indicaţiile de tipul „netoxic", „nenociv", „nepoluant",
„ecologic" sau orice altă indicaţie al cărei scop este de a demonstra
caracterul nepericulos al unui preparat sau care poate duce la subestimarea
pericolelor prezentate de preparatul respectiv nu trebuie menţionate pe
ambalajul sau eticheta niciunuia dintre preparatele reglementate de prezenta
hotărâre.
Art. 23. - (1) Atunci când menţiunile prevăzute de art.
14-22 se găsesc pe o etichetă, aceasta trebuie fixată bine pe una sau mai multe
feţe ale ambalajului, astfel încât aceste menţiuni să poată fi citite orizontal
în cazul în care ambalajul este depozitat în condiţii normale.
(2) Dimensiunile etichetei sunt
stabilite în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008, iar eticheta
este destinată exclusiv informaţiilor prevăzute de prezenta hotărâre şi, dacă
este necesar, informaţii suplimentare referitoare la sănătate sau securitate.
(3) Eticheta nu este
obligatorie atunci când menţiunile impuse conform modalităţilor prevăzute la
alin. (1) şi (2) sunt inscripţionate în mod vizibil chiar pe ambalaj.
(4) Culoarea şi forma de prezentare a etichetei sau, în
cazul prevăzut de alin. (3), ale ambalajului trebuie să fie astfel realizate
încât simbolul de pericol şi fondul acestuia să se poată distinge cu claritate.
(5) Informaţiile înscrise pe
etichetă conform prevederilor art. 14-22 trebuie să se distingă în mod clar pe
fondul acestuia şi să aibă o dimensiune şi o spaţiere suficiente pentru a putea
fi citite cu uşurinţă.
(6) Prevederile speciale cu
privire la forma de prezentare şi formatul acestor informaţii sunt stabilite în
anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008.
(7) Pentru preparatele
introduse pe piaţa din România eticheta se redactează în limba română.
Art. 24. - Cerinţele de
etichetare sunt considerate ca fiind îndeplinite:
a) în cazul unui ambalaj exterior care cuprinde unul
sau mai multe ambalaje interioare, dacă ambalajul exterior este etichetat în
conformitate cu normele internaţionale privind transportul mărfurilor
periculoase şi dacă ambalajul sau ambalajele interioare sunt etichetate în
conformitate cu prezenta hotărâre;
b) în cazul unui ambalaj unic, dacă acesta este
etichetat în conformitate cu normele internaţionale pentru transportul
mărfurilor periculoase, precum şi cu prevederile art. 15, 16, 18 şi 19 pentru
preparatele clasificate în conformitate cu art. 10 şi 11 se aplică şi
dispoziţiile art. 17, pentru proprietatea respectivă, atunci când aceasta nu a
fost menţionată ca atare pe etichetă sau, dacă este cazul, pentru tipuri
speciale de ambalaj, de exemplu buteliile de gaz mobile, cu respectarea
dispoziţiilor specifice prevăzute de anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr.
1.408/2008.
Art. 25. - Pentru preparatele periculoase care nu părăsesc
teritoriul României se poate admite etichetarea în conformitate cu normele
naţionale în locul etichetării în conformitate cu normele internaţionale
privind transportul mărfurilor periculoase.
Art. 26. - (1) Prevederile art. 13-25 nu se aplică pentru
explozivii introduşi pe piaţă în vederea producerii unui efect practic prin
explozie sau prin efect pirotehnic.
(2) Prevederile art. 13-25 nu se aplică anumitor
preparate periculoase în sensul prevederilor art. 5-11, definite conform pct.
9.3 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008, dacă, în forma sub
care sunt introduse pe piaţă nu prezintă niciun risc din punct de vedere al
proprietăţilor fizico-chimice ori risc pentru sănătate sau pentru mediu.
Art. 27. - (1) La introducerea pe piaţă a preparatelor
periculoase sunt permise următoarele excepţii:
a) pe ambalajele care sunt fie prea mici, fie improprii
pentru a fi etichetate în conformitate cu prevederile art. 23 alin. (1)-(3),
etichetarea prevăzută de art. 14-22 poate să fie efectuată într-un alt mod
adecvat;
b) prin excepţie de la
prevederile art. 14-25, ambalajele care conţin preparate periculoase care sunt
clasificate ca nocive, extrem de inflamabile, foarte inflamabile, inflamabile,
iritante sau oxidante pot să nu fie etichetate sau să fie etichetate într-un
alt mod, în cazul în care ambalajele conţin cantităţi atât de mici încât
acestea nu prezintă niciun pericol pentru persoanele care manipulează aceste
preparate sau pentru alte persoane;
c) prin excepţie de la
prevederile art. 14-25, ambalajele care conţin preparate clasificate în
conformitate cu prevederile art. 10-11 pot să nu fie etichetate sau să fie
etichetate într-un alt mod, în cazul în care cantităţile pe care le conţin sunt
atât de mici încât nu prezintă niciun pericol pentru mediu;
d) prin excepţie de la
prevederile art. 14-25, ambalajele preparatelor periculoase care nu sunt
menţionate la lit. b) sau c) pot să fie etichetate într-un alt mod adecvat, în
cazul în care ambalajele sunt prea mici pentru a permite etichetarea prevăzută
la art. 14-25 şi nu prezintă niciun pericol pentru persoanele care manipulează
aceste preparate sau pentru alte persoane.
(2) In cazul în care se aplică prevederile alin. (1) nu
este permisă utilizarea altor simboluri, indicaţii de pericol, fraze Rsau fraze
S decât cele prevăzute prin prezenta hotărâre.
Art. 28. - In cazul în care se aplică prevederile art.
27, Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului informează imediat Comisia
Europeană şi celelalte state membre.
Art. 29. - Orice reclamă pentru un preparat, în sensul
prezentei hotărâri, care permite unei persoane din publicul larg să încheie un
contract de cumpărare fără a vedea în prealabil eticheta preparatului trebuie
să precizeze tipul sau tipurile de pericol indicate pe etichetă, fără a aduce atingere
prevederilor
Ordonanţei Guvernului nr.
130/2000 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea
contractelor la distanţă, republicată, cu modificările ulterioare.
Art. 30. - Fişa cu date de securitate şi furnizarea ei
trebuie să respecte prevederile titlului IV şi ale anexei II din
Regulamentul (CE) nr. 1.907/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului
din 18 decembrie 2006 privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea şi
restricţionarea substanţelor chimice (REACH), de înfiinţare a Agenţiei Europene
pentru Produse Chimice, de modificare a Directivei 1.999/45/CE şi de abrogare a
Regulamentului (CEE) nr. 793/93 al Consiliului şi a Regulamentului (CE) nr.
1.488/94 al Comisiei, precum şi a Directivei 76/769/CEE a Consiliului si a directivelor
91/155/CEE, 93/67/CEE, 93/105/CE şi 2000/21/CE ale Comisiei, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 31. - (1) In cazul în care persoana care răspunde
de introducerea pe piaţă a preparatului poate demonstra că menţionarea pe
etichetă sau în fişa cu date de securitate a identităţii chimice a unei
substanţe care este clasificată exclusiv ca iritantă, cu excepţia celor cărora
li se atribuie fraza R41, sau iritantă în combinaţie cu una sau mai multe din
celelalte proprietăţi prevăzute la art. 16 alin. (2)-(4) sau nocivă ori nocivă
în combinaţie cu una sau mai multe din proprietăţile prevăzute la art. 16 alin.
(2)-(4), care prezintă numai efecte letale acute, prezintă un risc pentru
natura confidenţială a proprietăţii sale intelectuale, acesteia i se permite,
conform prevederilor din anexa nr. 5, să facă trimitere la această substanţă
fie cu ajutorul unei denumiri care identifică cele mai importante grupe chimice
funcţionale, fie cu ajutorul unei denumiri alternative.
(2) Această procedură nu se aplică în cazul în care
pentru substanţa respectivă există o limită de expunere în temeiul
dispoziţiilor comunitare.
Art. 32. - (1) In cazul în care persoana responsabilă
de introducerea pe piaţa din România pentru prima dată a unui preparat doreşte
să beneficieze de dispoziţiile legate de confidenţialitate, depune o cerere la
Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului.
(2) Cererea de
confidenţialitate trebuie să fie redactată în conformitate cu prevederile
anexei nr. 5 şi să furnizeze informaţiile incluse în formularul din secţiunea A a acestei anexe.
(3) Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului poate
solicita informaţii suplimentare persoanei responsabile de introducerea pe
piaţă a preparatului, dacă acestea sunt necesare pentru evaluarea validităţii
cererii de confidenţialitate.
(4) Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului
informează în termen de 30 de zile solicitantul asupra deciziei luate, iar
persoana responsabilă de introducerea pe piaţă a preparatului transmite o copie
a acestei decizii autorităţilor competente ale fiecărui stat membru în care
doreşte să comercializeze produsul.
(5) Informaţiile confidenţiale
puse la dispoziţia autorităţilor unui stat membru sau a Comisiei trebuie să fie
în conformitate cu prevederile art. 24 din Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008, cu
modificările ulterioare.
Art. 33. - Fără a aduce atingere prevederilor prezentei
hotărâri, autorităţile publice pot asigura, prin reglementări specifice,
conform legii, protecţia sănătăţii şi a siguranţei la locul de muncă a
persoanelor, în timpul utilizării preparatelor
periculoase.
Art. 34. - (1) Agenţia Naţională pentru Protecţia
Mediului şi Biroul pentru Regulamentul sanitar internaţional şi informare
toxicologică din structura Institutului Naţional de Sănătate Publică şi
centrele de expertiză şi informare toxicologică prevăzute în anexa nr. 2 la
Ordinul ministrului sănătăţii publice şi al ministrului internelor şi reformei
administrative nr. 2.021/691/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare ale titlului IV „Sistemul
naţional de asistenţă medicală de urgenţă şi de prim ajutor calificat" din Legea nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sănătăţii sunt autorităţile competente pentru
primirea informaţiilor, inclusiv compoziţia chimică, referitoare la preparatele
introduse pe piaţă şi considerate ca periculoase în baza efectelor lor asupra
sănătăţii sau în baza efectelor fizico-chimice ale acestora.
(2) Autorităţile competente prevăzute la alin. (1)
trebuie să garanteze păstrarea confidenţialităţii informaţiilor primite, care
nu pot fi utilizate decât pentru a răspunde oricărei solicitări de ordin
medical prin măsuri atât preventive, cât şi curative, în special în caz de
urgenţă.
(3) Autorităţile competente prevăzute la alin. (1)
garantează că informaţiile nu sunt utilizate în alte scopuri.
(4) Autorităţile competente
prevăzute la alin. (1) trebuie să dispună, din partea producătorilor sau a
persoanelor care răspund de comercializare, de toate informaţiile prevăzute de
cerinţele legislaţiei naţionale în vigoare pentru îndeplinirea obligaţiilor ce
le revin.
Art. 35. - Fără a aduce atingere altor dispoziţii din
legislaţia naţională, nu se poate interzice, restricţiona sau împiedica
introducerea pe piaţă a preparatelor din motive legate de clasificare,
ambalare, etichetare sau fişe cu date de securitate, dacă acestea respectă
dispoziţiile prezentei hotărâri.
Art. 36. - (1) In cazul în care constată, pe baza
dovezilor detaliate, că un preparat, deşi corespunde prevederilor prezentei
hotărâri, prezintă un pericol pentru sănătatea umană sau pentru mediu, Agenţia
Naţională pentru Protecţia Mediului poate decide interzicerea temporară sau
impunerea unor condiţii speciale privind introducerea pe piaţă a preparatului
respectiv, pe teritoriul României.
(2) Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului
informează de îndată Comisia Europeană şi celelalte state membre cu privire la
aceasta, precizând motivele care îi justifică decizia, cu informarea prealabilă
a Ministerului Mediului şi Pădurilor.
Art. 37. - (1) Următoarele fapte săvârşite de persoanele
juridice constituie contravenţii şi se sancţionează, după cum urmează:
a) nerespectarea prevederilor
art. 4, cu amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor
art. 13, cu amendă de la 20.000 lei la 40.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 14-23, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei.
(2) Constatarea contravenţiilor
şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin. (1) se realizează de personalul
împuternicit al Gărzii Naţionale de Mediu.
(3) In cazul în care preparatele sunt introduse pe
piaţă cu scopul de a fi oferite sau vândute publicului, constatarea
contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c)
se realizează de personalul împuternicit al Autorităţii Naţionale pentru
Protecţia Consumatorilor.
(4) Contravenţiilor prevăzute
la alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 38. - Anexele nr. 1-5*)
fac parte integrantă din prezenta hotărâre şi se actualizează prin ordin al
ministrului mediului şi pădurilor, în funcţie de adaptările la progresul tehnic
în conformitate cu procedura prevăzută de legislaţia comunitară în domeniu, şi
se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 39. - (1) Prezenta hotărâre intră în vigoare la 10
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României.
(2) Prezenta hotărâre este în vigoare până la data de 1
iunie 2015, potrivit prevederilor art. 60 al Regulamentului (CE) nr.
1.272/2008, cu modificările ulterioare.
Art. 40. - (1) La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, Hotărârea Guvernului nr. 92/2003 pentru aprobarea Normelor
metodologice privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea preparatelor
chimice periculoase, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 118 din 25 februarie 2003, cu
modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
(2) Ori de câte ori într-o lege specială sau în alt act
normativ anterior se face trimitere la actul normativ abrogat la alin. (1),
trimiterea se consideră făcută la dispoziţiile corespunzătoare din prezenta
hotărâre.
*
Prezenta hotărâre transpune prevederile Directivei nr.
1.999/45/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 31 mai 1999 privind
apropierea actelor cu putere de lege şi a actelor administrative ale statelor
membre referitoare la clasificarea, ambalarea şi etichetarea preparatelor
periculoase, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţii Europene nr. L 200
din 30 iulie 1999, cu modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul mediului şi pădurilor,
Laszlo Borbely
Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,
Adriean Videanu
Ministrul sănătăţii,
Cseke Attila
Ministrul agriculturii şi
dezvoltării rurale,
Mihail Dumitru
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Mihai Constantin Şeitan
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor,
Constantin Cerbulescu
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
*) Anexele nr. 1-5 se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 690
bis, care se poate achiziţiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul al
Regiei Autonome „Monitorul Oficial", Bucureşti, şos. Panduri nr. 1.