LEGE
Nr. 116 din 15 martie 2002
privind prevenirea si combaterea marginalizarii sociale
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 193 din 21 martie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Caracterul social al statului roman, prevazut in Constitutie, impune
instituirea unor masuri pentru evitarea degradarii nivelului de trai si
pastrarea demnitatii tuturor cetatenilor.
Art. 2
Obiectul prezentei legi il constituie garantarea accesului efectiv, in mod
deosebit al tinerilor, la drepturi elementare si fundamentale, cum sunt:
dreptul la un loc de munca, la o locuinta, la asistenta medicala, la educatie,
precum si instituirea unor masuri de prevenire si combatere a marginalizarii
sociale si mobilizarea institutiilor cu atributii in domeniu.
Art. 3
Marginalizarea sociala, in sensul prezentei legi, se defineste prin pozitia
sociala periferica, de izolare a indivizilor sau grupurilor cu acces limitat la
resursele economice, politice, educationale si comunicationale ale
colectivitatii; ea se manifesta prin absenta unui minimum de conditii sociale
de viata.
Art. 4
(1) Armonizarea politicilor destinate cunoasterii si prevenirii situatiilor
care determina marginalizarea sociala se realizeaza cu participarea
institutiilor publice, a comunitatilor locale, a reprezentantilor
organizatiilor patronale si sindicale si a reprezentantilor societatii civile.
(2) Institutiile publice centrale si locale au obligatia sa stabileasca
masuri si sa realizeze actiuni de combatere a marginalizarii sociale.
(3) Statul, prin institutiile sale, asigura informarea completa si accesul
real la drepturile fundamentale ale cetatenilor.
CAP. 2
Garantarea accesului la drepturi elementare si fundamentale
SECTIUNEA 1
Accesul la un loc de munca
Art. 5
(1) Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, denumita in
continuare Agentia, are obligatia de a realiza un acompaniament social
personalizat pentru tinerii cu varste intre 16 si 25 de ani aflati in
dificultate si confruntati cu riscul excluderii profesionale, in scopul
facilitarii accesului lor la un loc de munca.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) au dreptul la consiliere profesionala
si mediere din partea personalului specializat al Agentiei, prin intocmirea
unui plan individual de mediere.
Art. 6
(1) In scopul integrarii sau reintegrarii in munca persoanele prevazute la
art. 5 pot beneficia de plasare in munca la un angajator avizat de Agentie, in
baza unui contract de solidaritate.
(2) Contractul de solidaritate poate fi incheiat intre tanarul beneficiar
si Agentie pe o durata de pana la 2 ani, dar nu mai putin de un an.
(3) In sensul prezentei legi, termenul angajator nu exclude nici o entitate
care, potrivit legislatiei in vigoare, are dreptul sa incadreze in munca
personal.
Art. 7
In baza contractului de solidaritate angajatorul prevazut la art. 6 alin.
(3) va incheia cu tanarul un contract individual de munca pe durata
determinata, egala cu cea a contractului de solidaritate.
Art. 8
(1) Angajatorii care incadreaza tineri in conditiile unui contract de
solidaritate, denumiti in continuare angajatori de insertie, vor incheia
conventii cu Agentia prin care aceasta se angajeaza sa ramburseze lunar
salariul de baza stabilit la data angajarii tinerilor, dar nu mai mult de 75%
din castigul salarial mediu net pe economie, comunicat de Institutul National
de Statistica.
(2) Daca la data incetarii contractului de solidaritate angajatorii de
insertie angajeaza tinerii prevazuti la alin. (1) cu contract individual de
munca pe durata nedeterminata, acestia beneficiaza, in baza aceleiasi
conventii, de rambursarea lunara a unei sume, in cuantum de 50% din
indemnizatia de somaj cuvenita conform legii, pe care tanarul beneficiar ar fi
primit-o daca ar fi fost disponibilizat la acea data.
(3) Suma prevazuta la alin. (2) se acorda angajatorului pe o perioada de
maximum 2 ani, pana la implinirea de catre angajat a varstei de 25 de ani.
Art. 9
Finantarea cheltuielilor necesare realizarii masurilor de stimulare a
angajatorilor, prevazute la art. 8, se face din bugetul asigurarilor pentru
somaj.
Art. 10
In functie de suma prevazuta in bugetul asigurarilor pentru somaj Agentia
va incheia contracte de solidaritate cu tinerii, potrivit urmatoarelor
prioritati:
a) tineri proveniti din centrele de plasament si centrele de primire a
copilului din cadrul serviciilor publice specializate si al organismelor
private autorizate in domeniul protectiei copiilor;
b) tineri singuri cu copii in intretinere;
c) tineri familisti cu copii in intretinere;
d) tineri familisti fara copii in intretinere;
e) tineri familisti care au executat pedepse privative de libertate;
f) alte categorii de tineri aflati in dificultate.
Art. 11
Daca Agentia a incheiat contracte de solidaritate pentru toate persoanele
aflate in evidenta acesteia in ultimele doua luni ale anului bugetar, in limita
sumelor disponibile din bugetul asigurarilor pentru somaj, poate incheia
suplimentar contracte de solidaritate si pentru alte persoane in varsta de pana
la 35 de ani, cu respectarea prioritatilor prevazute la art. 10.
Art. 12
Modelul contractului de solidaritate prevazut la art. 6, al conventiei
prevazute la art. 8, precum si modalitatile de finantare a cheltuielilor
prevazute la art. 8 se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a
prevederilor prezentei legi.
SECTIUNEA a 2-a
Accesul la o locuinta
Art. 13
(1) In scopul facilitarii accesului la o locuinta al persoanelor in varsta
de pana la 35 de ani, aflate in imposibilitatea cumpararii unei locuinte numai
cu forte proprii, la nivelul consiliilor judetene si al Consiliului General al
Municipiului Bucuresti se pot constitui sume din urmatoarele surse:
a) sume sau cote defalcate din veniturile ce se cuvin bugetului de stat,
stabilite anual prin legea bugetului de stat;
b) o cota-parte stabilita anual din bugetul propriu al consiliului
judetean, respectiv al Consiliului General al Municipiului Bucuresti;
c) o taxa stabilita anual, prin lege, pentru persoanele fizice detinatoare
de locuinte neinchiriate, altele decat cele de domiciliu;
d) donatii, sponsorizari sau alte asemenea surse, acceptate conform
prevederilor legale.
(2) Sumele prevazute la alin. (1) se administreaza de consiliul judetean,
respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucuresti.
Art. 14
(1) Din sumele prevazute la art. 13 consiliul judetean, respectiv Consiliul
General al Municipiului Bucuresti, va acoperi integral valoarea estimata a
avansului ce urmeaza sa fie platit pentru dobandirea unei locuinte sau chiria
pe o perioada de pana la 3 ani pentru o locuinta inchiriata.
(2) Modalitatea de acoperire a avansului, respectiv a chiriei suportate de
consiliul judetean, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
va fi stabilita prin normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei
legi.
(3) Valoarea avansului prevazut la alin. (1) se stabileste la inceputul
fiecarui an de catre consiliul judetean, respectiv de catre Consiliul General
al Municipiului Bucuresti, in functie de prevederile actelor normative care
reglementeaza constructia de locuinte, si poate fi ajustata periodic in raport
cu evolutia preturilor de consum sau, dupa caz, a costurilor unei locuinte.
(4) In sensul prezentei legi, prin dobandirea unei locuinte se intelege
atat construirea unei locuinte noi, cat si cumpararea unei locuinte de pe piata
libera, caz in care suma prevazuta la alin. (3) trebuie sa reprezinte cel putin
o treime din valoarea contractului de vanzare-cumparare.
(5) Persoanele care au beneficiat de avans potrivit prevederilor alin. (1)
si (2) pot beneficia si de celelalte prevederi legale referitoare la
subventionarea dobanzii in cazul cumpararii unei locuinte.
Art. 15
Consiliul judetean, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
va stabili criteriile de acordare a sumelor prevazute la art. 13, tinand seama
de urmatoarele prioritati:
a) tineri proveniti din centrele de plasament si centrele de primire a
copilului din cadrul serviciilor publice specializate si al organismelor
private autorizate in domeniul protectiei copiilor;
b) familisti in varsta de pana la 35 de ani cu copii in intretinere;
c) familisti in varsta de pana la 35 de ani fara copii in intretinere;
d) alte persoane in varsta de pana la 35 de ani.
SECTIUNEA a 3-a
Accesul la asistenta de sanatate
Art. 16
Accesul la asistenta de sanatate pentru persoanele care au dreptul la
venitul minim garantat se confirma de catre consiliile locale si se asigura in
conditiile stabilite de legislatia privitoare la asigurarile sociale de
sanatate pentru persoanele care au calitatea de asigurat, fara plata
contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate.
Art. 17
(1) Personalul medical din unitatile de asistenta de sanatate publica este
obligat sa asigure pentru persoanele prevazute la art. 16 asistenta medicala de
urgenta si curativa, pentru cazurile stabilite in normele metodologice de
aplicare a prevederilor prezentei legi.
(2) Cheltuielile pentru serviciile prevazute la alin. (1) se suporta de la
bugetul asigurarilor sociale de sanatate.
(3) Pentru persoanele prevazute la art. 16 consiliile locale au obligatia
sa asigure conditii pentru accesul acestora la toate formele de asistenta de
sanatate, inclusiv prin organizarea unor unitati de asistenta sociala in care
sa fie ingrijite pana la reinsertia lor sociala.
Art. 18
Masurile suplimentare si cu specific local privind accesul persoanelor
defavorizate la asistenta medicala se stabilesc prin hotarari ale consiliilor
locale.
SECTIUNEA a 4-a
Accesul la educatie
Art. 19
(1) Persoanele de varsta scolara care fac parte din familii care au dreptul
la venitul minim garantat si au 2 sau mai multi copii si s-au inscris in
invatamantul obligatoriu prevazut de lege beneficiaza de bursa de scolarizare.
(2) Nivelul bursei de scolarizare se stabileste anual prin hotarare a
Guvernului si reprezinta o suma indexabila, acordata din bugetul de stat alocat
Ministerului Educatiei si Cercetarii sau bugetelor locale, potrivit legilor
bugetare anuale.
(3) In vederea pregatirii copiilor aflati in situatia prevazuta la alin.
(1), in luna august a fiecarui an se acorda acestora, prin reprezentantii lor
legali, 40% din cuantumul anual al bursei de scolarizare. Aceasta suma este
destinata pentru cumpararea unor articole de imbracaminte, incaltaminte si
rechizite scolare.
(4) Diferenta de 60% din bursa de scolarizare se acorda in transe lunare
sau, dupa caz, trimestriale, cu conditia frecventarii orelor de curs si
obtinerii baremurilor de promovare.
(5) In cazul abandonului scolar sumele acordate potrivit prevederilor alin.
(3) si (4), pentru anul scolar in care acesta s-a inregistrat, se recupereaza
de la reprezentantul legal al copilului care le-a incasat, in conformitate cu
dispozitiile specifice executarii silite a creantelor bugetare.
Art. 20
(1) Ministerul Educatiei si Cercetarii elaboreaza si aplica programe
teritoriale pentru alfabetizarea adultilor.
(2) Participantii la aceste programe pot beneficia de bursa de
alfabetizare, al carei cuantum va fi stabilit prin hotarari ale consiliilor
locale, plata acesteia fiind asigurata din bugetele locale.
Art. 21
(1) Absolventii invatamantului obligatoriu, care isi continua studiile in
unitatile de invatamant preuniversitar si in institutiile de invatamant
superior, ale caror familii indeplinesc conditiile prevazute la art. 19 alin.
(1), beneficiaza lunar de bursa pentru continuarea studiilor.
(2) Nivelul bursei pentru continuarea studiilor se stabileste anual prin
hotarare a Guvernului si reprezinta o suma indexabila care sa acopere cel putin
contravaloarea cazarii, respectiv a mesei in camine, internate si cantine,
acordata din bugetul de stat alocat Ministerului Educatiei si Cercetarii sau
bugetelor locale, potrivit legilor bugetare anuale.
(3) Acordarea bursei pentru continuarea studiilor este conditionata de
frecventarea orelor de curs si de obtinerea baremurilor de promovare.
Art. 22
Ministerul Educatiei si Cercetarii, din sumele alocate din bugetul de stat,
va asigura accesul gratuit in tabere de odihna sau de instruire pentru
beneficiarii burselor de scolarizare si ai burselor pentru continuarea
studiilor, care au obtinut rezultate deosebite in procesul de invatamant.
CAP. 3
Masuri pentru prevenirea si combaterea marginalizarii sociale
Art. 23
Nivelul venitului net lunar pe o persoana, pana la care o persoana este
considerata ca fiind marginalizata, se stabileste anual, prin hotarare a
Guvernului, inaintea depunerii la Parlament a proiectului legii bugetului de
stat.
Art. 24
In functie de nivelul venitului stabilit la art. 23 consiliile locale au
obligatia sa identifice persoanele si familiile care se gasesc in aceasta
situatie si sa stabileasca masuri individuale in vederea prevenirii
marginalizarii sociale a acestora.
Art. 25
(1) In functie de nivelurile veniturilor stabilite in temeiul prevederilor
art. 23 consiliile locale au obligatia de a asigura accesul persoanelor si
familiilor marginalizate, identificate potrivit art. 24, la locuinta si la
serviciile publice de stricta necesitate, cum sunt: apa, energie electrica,
gaze naturale, termoficare etc.
(2) In scopul materializarii interventiei prevazute la alin. (1) consiliile
locale pot incheia conventii cu furnizorii de servicii, prin care se angajeaza
sa suporte o parte din datoriile pe care le au persoanele si familiile
prevazute la art. 24.
(3) Sumele necesare mentionate in conventiile incheiate cu furnizorii de
servicii potrivit alin. (2) se asigura din bugetul de stat alocat Ministerului
Administratiei Publice sau bugetelor locale, potrivit legilor bugetare anuale.
Art. 26
Consilierea persoanelor cu scopul de a beneficia de drepturile stabilite de
prezenta lege se asigura gratuit de catre institutiile de stat abilitate si de
aparatul de lucru specializat al primariilor.
Art. 27
(1) Guvernul are obligatia de a prezenta anual in Parlamentul Romaniei
Raportul privind situatia persoanelor si familiilor marginalizate, precum si
programul pentru combaterea marginalizarii sociale a acestora.
(2) Consiliile locale au obligatia de a analiza trimestrial modul in care
au fost aplicate masurile pentru prevenirea si combaterea marginalizarii
sociale, prevazute in programul acestora.
CAP. 4
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 28
Actiunile, caile de atac si actele procedurale in legatura cu solutionarea
litigiilor avand ca obiect drepturi sau obligatii prevazute de prezenta lege
sunt scutite de taxa de timbru.
Art. 29
In termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, in structura Ministerului Muncii si
Solidaritatii Sociale se va infiinta un compartiment de specialitate care va
supraveghea si va monitoriza aplicarea masurilor privind combaterea
marginalizarii sociale.
Art. 30
In termen de 90 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale
impreuna cu ministerele si celelalte organe ale administratiei publice centrale
care au atributii in aplicarea masurilor stabilite prin prezenta lege vor
elabora normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi, care se
aproba prin hotarare a Guvernului.
Art. 31
(1) Guvernul este autorizat ca, in termen de 90 de zile de la data intrarii
in vigoare a prezentei legi, sa instituie masurile necesare pentru prevenirea
evacuarii din locuinte a persoanelor defavorizate care au datorii la
asociatiile de locatari/proprietari.
(2) Masurile prevazute la alin. (1) cuprind si modificarea sau
imbunatatirea procedurii de vanzare a locuintelor, in scopul eliminarii
posibilitatii de achizitionare a locuintelor la un pret mult mai mic decat cel
practicat pe piata libera, situatie determinata de lipsurile materiale cu care
se confrunta vanzatorul.
Art. 32
Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 33
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga orice alte
dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 18 februarie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
PAUL PACURARU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 26
februarie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU