LEGE Nr. 139
din 24 iulie 2000
privind activitatea de
meteorologie*)
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 148 din 1 martie 2007
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Activitatea de meteorologie reprezintă ansamblul acţiunilor destinate supravegherii permanente
şi cunoaşterii mediului aerian prin observaţii şi măsurători specifice privind
starea şi evoluţia vremii, necesară pentru dezvoltarea social-economică a
României.
(2) Activitatea de
meteorologie este de interes public naţional şi se desfăşoară în condiţiile
prezentei legi şi în concordanţă cu recomandările Organizaţiei Meteorologice
Mondiale, organism specializat al Organizaţiei Naţiunilor Unite, cu acordurile
încheiate de această organizaţie cu alte organizaţii internaţionale, precum şi
cu prevederile convenţiilor internaţionale în domeniu la care România este parte.
(3) Activitatea de
meteorologie aeronautică reprezintă ansamblul
activităţilor destinate supravegherii permanente şi cunoaşterii evoluţiei
condiţiilor meteorologice, necesară în vederea informării şi protecţiei
meteorologice a navigaţiei aeriene, şi este parte integrantă a serviciilor de
navigaţie aeriană.
(4) La rândul său
activitatea de meteorologie aeronautică se desfăşoară în concordanţă cu
standardele, practicile şi recomandările Organizaţiei Meteorologice Mondiale şi
ale Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale, precum şi cu prevederile
convenţiilor internaţionale în domeniul aviaţiei la care România este parte şi
se desfăşoară în conformitate cu reglementările specifice ale autorităţii de
stat în domeniul aviaţiei civile.
Art. 2. - Activităţile de
meteorologie, definite la art. 1 au ca scop protecţia meteorologică a vieţii şi a bunurilor şi se
realizează prin:
1. Pe plan intern:
a) desfăşurarea unitară şi calificată a supravegherii
meteorologice pentru informarea populaţiei şi a factorilor
de decizie, pentru prevenirea sau diminuarea pagubelor datorate fenomenelor
meteorologice periculoase;
b) satisfacerea necesităţilor de informare
meteorologică a navigaţiei aeriene, fluviale şi maritime, a traficului rutier,
precum şi a celor pentru agricultură;
c) satisfacerea necesităţilor de cercetare pentru
dezvoltarea domeniului, efectuarea de studii şi servicii dedicate siguranţei
civile, producţiei materiale şi apărării naţionale;
d) constituirea şi gestiunea Fondului naţional de
date meteorologice necesar pentru fundamentarea meteorologică a proiectării,
execuţiei şi exploatării diverselor obiective economico-sociale şi pentru
elaborarea strategiilor de dezvoltare durabilă.
2. Pe plan extern:
a) integrarea în schimbul internaţional de date şi
informaţii meteorologice, în Sistemul de Veghe Meteorologică Mondială pentru
monitorizarea şi protecţia mediului aerian;
b) îndeplinirea obligaţiilor care decurg din convenţii
şi înţelegeri la care statul român este parte.
Art. 3. - (1) Atingerea
scopurilor prevăzute la art. 2 se realizează:
a) în domeniul meteorologiei, prin Administraţia
Naţională de Meteorologie, denumită în continuare Centrul meteorologic
naţional;
b) în domeniul meteorologiei aeronautice, de Regia
Autonomă „Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA, denumită în continuare, în
cuprinsul legii, Administraţia meteorologică aeronautică, prin unităţile
sale de profil autorizate de autoritatea de stat în domeniul aviaţiei civile.
(2) Organizarea şi funcţionarea
Centrului meteorologic naţional se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
Art. 4. - Persoanele fizice sau
juridice pot desfăşura activităţi meteorologice pe baza unor atestări de
competenţă şi în condiţiile legii. Atestările de competenţă sunt emise de
autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului în domeniul
meteorologiei şi de autoritatea de stat în domeniul aviaţiei civile, pentru
meteorologia aeronautică.
Art. 5. - Termenii tehnici
folosiţi în prezenta lege au semnificaţiile stabilite în
anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta
lege.
CAPITOLUL II
Organizarea activităţii de meteorologie
SECŢIUNEA 1
Atribuţiile Centrului meteorologic naţional
Art. 6. - Atribuţiile Centrului
meteorologic naţional sunt următoarele:
a) supravegherea permanentă a
mediului aerian prin observaţii şi măsurători specifice privind parametrii de
stare şi fenomenele asociate, precum şi compoziţia chimică a atmosferei;
b) elaborarea de prognoze meteorologice de interes
public general şi specializat ca: agrometeorologie, aerologie, climatice şi de
dispersie a poluanţilor chimici şi radioactivi;
c) administrarea, exploatarea, întreţinerea şi
dezvoltarea reţelei naţionale de supraveghere meteorologică, în conformitate cu
reglementările proprii şi cu recomandările Organizaţiei Meteorologice Mondiale
şi/sau ale altor organisme internaţionale specializate;
*) Republicată în temeiul
prevederilor art. II din Legea nr. 426/2006 pentru
modificarea Legii nr. 139/2000 privind activitatea de meteorologie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 965 din 30 noiembrie 2006, dându-se
textelor o nouă numerotare.
Legea nr. 139/2000 a fost
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 360 din 2 august 2000 şi ulterior adoptării a mai
fost modificată şi completată prin:
- Legea nr. 307/2003 pentru completarea art. 24 din
Legea nr. 139/2000 privind activitatea de
meteorologie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 516 din 17 iulie 2003;
- Legea nr. 216/2004 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale de Meteorologie, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 494 din 1
iunie 2004;
- Legea nr. 236/2005 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 139/2000 privind activitatea de meteorologie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 620 din 16 iulie 2005;
- Hotărârea Guvernului nr. 438/2005 pentru actualizarea taxelor
prevăzute în anexa nr. 2 la Legea nr. 139/2000 privind activitatea de meteorologie, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 441 din 25 mai 2005.
d) elaborarea de metodologii generale pentru
supravegherea mediului aerian, întocmirea de sinteze şi anuare meteorologice
pentru asigurarea serviciilor dedicate activităţilor economice şi sociale
dependente de starea vremii;
e) realizarea Fondului naţional de date meteorologice
şi administrarea băncii naţionale de date meteorologice;
f) realizarea de studii şi cercetări specifice pentru
dezvoltarea domeniului meteorologiei, în concordanţă cu evoluţia acestuia pe plan mondial;
g) elaborarea şi difuzarea de avertizări în situaţia
producerii de fenomene meteolorogice periculoase, potenţial provocatoare de
pagube;
h) participarea la Programul de Veghe Meteorologică
Mondială şi la alte programe iniţiate de Organizaţia Meteorologică Mondială,
inclusiv prin adoptarea unor programe de lucru speciale;
i) deţinerea şi utilizarea, conform legii, a etalonului
naţional de presiune atmosferică şi radiaţie, precum şi exercitarea dreptului
de control metrologic pentru aparatura meteorologică, în limita mandatului
acordat de autoritatea metrologică de stat abilitată;
j) transferul intern şi schimbul internaţional de date
meteorologice;
k) asistenţă profesională şi servicii meteorologice
pentru protecţia traficului rutier, a navigaţiei fluviale şi maritime, precum
şi a instalaţiilor nucleare, în termenii convenţiilor la care statul român este
parte;
l) aplicarea strategiei de
dezvoltare ştiinţifică şi tehnologică a activităţii meteorologice, în raport cu
necesităţile interne şi în concordanţă cu progresele înregistrate pe plan
mondial;
m) participarea la activităţile internaţionale
ştiinţifice şi cu caracter organizatoric, prevăzute prin instrumente juridice
internaţionale şi/sau prin acorduri bilaterale încheiate cu instituţii similare
din străinătate;
n) realizarea de studii de fundamentare climatologică
şi avizare meteorologică a amplasamentelor obiectivelor sociale şi industriale;
o) elaborarea de studii şi cercetări privind procesele
de transport şi dispersie a poluanţilor şi radionuclizilor în atmosferă;
p) prestarea de servicii specializate, la cerere, pentru
diverşi beneficiari, pe bază de contracte;
q) avizarea amplasării de construcţii supraterane, a
obiectivelor care emit în atmosferă fum şi pulberi, a plantării de perdele
forestiere pe o distanţă de 500 m în afara zonei de protecţie a platformelor meteorologice şi a
oricăror lucrări care conduc la dezafectarea unei unităţi meteorologice din
reţeaua meteorologică naţională;
r) avizarea studiilor de fundamentare climatologică elaborate de alte persoane fizice sau juridice, autorizate
potrivit legii;
s) elaborarea studiilor de impact şi de bilanţ de
mediu;
t) elaborarea, în colaborare cu Ministerul Educaţiei şi
Cercetării, a programelor şcolare pentru învăţământul meteorologic de toate gradele din România;
u) organizarea de activităţi de specializare şi de formare
profesională continuă în domeniul meteorologiei;
v) avizarea punerii în circulaţie publică a unor date,
informaţii, avertizări şi prognoze meteorologice, altele decât cele cu specific
aeronautic, obţinute din activitatea meteorologică desfăşurată de alte persoane
fizice sau juridice, precum şi avizarea tehnică a activităţilor meteorologice
de orice fel destinate unor scopuri speciale,altele decât cele consemnate ca
atribuţii ale Centrului meteorologic naţional;
w) gestionarea brevetelor şi a documentelor privind
protecţia proprietăţii intelectuale şi industriale al căror titular este
Centrul meteorologic naţional;
x) proiectarea, întreţinerea şi etalonarea de
instrumente de măsură şi echipamente meteorologice;
y) participarea cu capital social, în condiţiile legii,
la constituirea de societăţi comerciale, împreună cu persoane fizice şi
juridice, române sau străine, de drept civil;
z) îndeplinirea oricăror activităţi comerciale şi
financiare care au legătură directă sau adiacentă cu îndeplinirea atribuţiilor.
Art. 7. - (1) In îndeplinirea
atribuţiilor prevăzute la art. 6 lit. a) -l) din prezenta lege Centrul meteorologic naţional desfăşoară
activităţi de interes public, scop în care furnizează gratuit, pe bază de
convenţie, informaţii de specialitate, inclusiv prognoze generale sau
avertizări, administraţiei publice centrale şi locale, prefecturilor,
comandamentelor speciale ale Ministerului Apărării, comisiilor şi
comandamentelor civile constituite pentru combaterea dezastrelor, posturilor
publice de radio şi televiziune.
(2) Posturile publice de radio
şi televiziune sunt obligate să aducă la cunoştinţă publicului, în mod repetat,
informaţiile, prognozele generale şi avertizările meteorologice referitoare la
fenomenele meteorologice periculoase, furnizate de Centrul meteorologic
naţional.
(3) Pentru orice alte
categorii de utilizatori sau pentru utilizatorii prevăzuţi la alin. (1), ale căror solicitări necesită
prelucrări speciale, Centrul meteorologic naţional este îndreptăţit să încheie
contracte cu diverşi utilizatori sau să se asocieze cu operatori economici,
pentru executarea serviciilor care fac parte din atribuţiile sale.
(4) Angajarea de proiecte,
studii şi activităţi interne sau internaţionale pentru care sunt necesare date
şi informaţii meteorologice se poate face numai de persoane fizice sau juridice
atestate în baza prevederilor art. 4.
Art. 8. - (1) Pentru atestările
de competenţă prevăzute la art. 4, precum şi pentru eliberarea avizelor menţionate la art. 6 lit. q), r) şi v) se percep anticipat, în
contul bugetului de stat, taxele prevăzute în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta
lege.
(2) Nivelul taxelor prevăzute
la alin. (1) se va actualiza,
în funcţie de rata inflaţiei, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea
autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, cu avizul Ministerului
Finanţelor Publice.
(3) Contravaloarea
cheltuielilor efectuate de Centrul meteorologic naţional pentru elaborarea
studiilor necesare în vederea eliberării atestărilor prevăzute la art. 4, precum şi a avizelor menţionate la art. 6 lit. q), r) şi v) se recuperează de la
solicitanţii atestărilor şi avizelor, pe bază de tarif.
(4) Controlul modului de percepere
şi de virare la bugetul de stat a taxelor încasate pentru eliberarea de atestări
şi avize va fi efectuat de personalul Ministerului Finanţelor Publice.
Art. 9. - (1) Autoritatea
publică centrală pentru protecţia mediului, prin Centrul meteorologic naţional,
are competenţe de autoritate naţională în domeniul meteorologiei. In domeniul
meteorologiei aeronautice autoritatea se exercită de autoritatea de stat în
domeniul aviaţiei civile.
(2) Centrul meteorologic
naţional este autoritatea tehnică naţională în domeniul său de competenţă, care
deţine etaloanele naţionale pentru măsurători meteorologice şi răspunde de buna
funcţionare şi utilizare a acestora.
Art. 10. - Directorul general
al Centrului meteorologic naţional este de drept reprezentantul permanent al
României pe lângă Organizaţia Meteorologică Mondială, conform statutului
acestei organizaţii.
SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile Administraţiei meteorologice
aeronautice
Art. 11. - Atribuţiile
Administraţiei meteorologice aeronautice sunt stabilite de autoritatea de stat
în domeniul aviaţiei civile şi au ca obiect contribuţia la siguranţa,
regularitatea şi eficienţa navigaţiei aeriene naţionale şi internaţionale.
Art. 12. - Administraţia
meteorologică aeronautică are responsabilitatea administrării sistemului
naţional de asistenţă meteorologică aeronautică, având în structura sa unităţi
operative reprezentate prin staţiile meteorologice aeronautice, birourile
meteorologice de aerodrom şi centrul de veghe meteorologică, conform
reglementărilor stabilite de autoritatea de stat în domeniul aviaţiei civile.
Art. 13. - Administraţia
meteorologică aeronautică deţine, administrează, exploatează, întreţine şi
dezvoltă banca naţională de date meteorologice aeronautice în scopul
îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin din aceasta.
Art. 14. - Atestarea
personalului care desfăşoară activităţi de meteorologie aeronautică este
realizată de autoritatea de stat în domeniul aviaţiei civile.
SECŢIUNEA a 3-a
Alte activităţi de meteorologie
Art. 15. - (1) Activităţile
meteorologice de orice fel destinate unor scopuri speciale, altele decât cele
consemnate ca atribuţii ale Centrului meteorologic naţional sau ale
Administraţiei meteorologice aeronautice, se pot desfăşura şi de alte persoane
fizice sau juridice, ca activităţi meteorologice complementare, dacă au avizul
tehnic şi se bucură de asistenţa metodologică a Centrului meteorologic
naţional.
(2) Activităţile meteorologice
care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (1) sunt activităţi de tip concurenţial şi se supun prevederilor Legii
concurenţei nr. 21/1996, republicată,
şi celorlalte convenţii internaţionale în domeniu la care România este parte.
SECŢIUNEA a 4-a
Reţeaua naţională de supraveghere meteorologică
Art. 16. - (1) Reţeaua
naţională de supraveghere meteorologică este compusă din staţiile meteorologice
sinoptice, climatologice, de sondaje aerologice şi observatoarele radar
reprezentative pentru evoluţia vremii şi climatului la nivelul României.
(2) Reţeaua naţională de
supraveghere meteorologică cuprinde, de asemenea, mijloacele tehnice utilizate
pentru transmiterea şi colectarea datelor meteorologice.
(3) Dimensiunea şi componenţa
reţelei naţionale de supraveghere meteorologică sunt stabilite de autoritatea
publică centrală pentru protecţia mediului, la propunerea Centrului meteorologic
naţional.
(4) Pentru scopuri speciale
sau pentru supravegherea meteorologică detaliată, la nivel local se pot
constitui reţele meteorologice complementare, în conformitate cu prevederile
art. 15 alin. (1).
(5) La nivel naţional nu pot
fi constituite reţele meteorologice paralele ce implică finanţare din fonduri
publice.
Art. 17. - Reţeaua naţională de
supraveghere meteorologică constituie proprietate publică a statului şi se
încredinţează în administrare Centrului meteorologic naţional.
Art. 18. - (1) In scopul
asigurării reprezentativităţii datelor, în jurul platformelor meteorologice se
instituie zone de protecţie meteorologică absolută, a căror lăţime este de 30 m.
(2) In zonele de protecţie
meteorologică absolută executarea de instalaţii supraterane, de irigaţii şi
plantarea de culturi forestiere sau culturi agricole înalte este interzisă.
(3) Zonele de protecţie
prevăzute la alin. (1) şi (2) sunt considerate, în planurile de
urbanism şi amenajare a teritoriului, zone supuse unor reglementări speciale.
Art. 19. - Amplasarea pe o
distanţă de până la 500 m în
jurul şi în afara zonei de protecţie absolută a platformei meteorologice,
prevăzută la art. 18, de
construcţii mai înalte de 1/6 din
distanţa dintre construcţie şi limita zonei de protecţie, de reţele de înaltă
tensiune sau de telecomunicaţii, de obiective care emit în atmosferă fum şi
pulberi, de sisteme de irigaţii prin aspersie şi plantarea de perdele
forestiere sunt admise numai cu acordul prealabil al Centrului meteorologic
naţional.
Art. 20. - (1) Pentru
asigurarea continuităţii şi omogenităţii Fondului naţional de date
meteorologice unităţile reţelei naţionale de supraveghere meteorologică nu pot
fi dezafectate decât în situaţii deosebite de interes naţional.
(2) Dezafectarea unei unităţi
meteorologice din reţeaua naţională de supraveghere meteorologică, precum şi a
instalaţiilor aferente acesteia, în situaţiile prevăzute la alin. (1), se poate face numai cu acordul
autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului şi cu avizul conform al
Centrului meteorologic naţional, care are în administrare reţeaua naţională de
supraveghere meteorologică, şi dacă solicitantul realizează şi pune în
funcţiune, înainte de dezafectare, o unitate similară în amplasamentul stabilit
de Centrul meteorologic naţional.
CAPITOLUL III
Fondul naţional de date meteorologice
Art. 21. - (1) Fondul naţional
de date meteorologice reprezintă o componentă a patrimoniului naţional, care
cuprinde totalitatea datelor şi informaţiilor cantitative şi calitative obţinute
pe teritoriul României prin observaţii şi măsurători asupra parametrilor ce
definesc regimul meteorologic, aflându-se în administrarea Centrului
meteorologic naţional.
(2) Fondul naţional de date
meteorologice este de importanţă strategică şi formează banca naţională de date
meteorologice.
(3) Fondul naţional de date
meteorologice se obţine din reţeaua naţională de supraveghere meteorologică,
din datele furnizate de Administraţia meteorologică aeronautică, cât şi din
reţele de observaţii şi măsurători meteorologice destinate unor scopuri
speciale.
(4) Deţinătorii de date şi
informaţii meteorologice obţinute prin reţelele de observaţii şi măsurători
meteorologice, care se încadrează în prevederile art.
15 alin. (1), au obligaţia să le transmită cu titlu
gratuit, de îndată, Centrului meteorologic naţional, în vederea includerii în
Fondul naţional de date meteorologice.
Art. 22. - Pe teritoriul
României sursa oficială de date şi informaţii meteorologice, altele decât cele
aeronautice, este Centrul meteorologic naţional. Pentru informaţiile
meteorologice aeronautice sursa oficială de date şi informaţii este
Administraţia meteorologică aeronautică. Punerea în circulaţie publică a
acestor date sau informaţii meteorologice fără avizul Centrului meteorologic
naţional, respectiv al Administraţiei meteorologice aeronautice, este
interzisă.
Art. 23. - Utilizarea în alte
scopuri decât cele de interes public a informaţiilor meteorologice dedicate
protecţiei meteorologice a vieţii şi bunurilor este permisă numai cu acordul
deţinătorilor acestor informaţii.
Art. 24. - (1) Accesul
persoanelor fizice şi juridice la date şi informaţii meteorologice, conform
principiilor şi recomandărilor Organizaţiei Meteorologice
Mondiale, se face cu respectarea prevederilor prezentei legi.
(2) Folosirea datelor şi
informaţiilor meteorologice în scopuri comerciale este permisă numai contra
cost, în condiţiile legii.
(3) Fac excepţie unităţile de
învăţământ universitar acreditate, pentru care Administraţia Naţională de
Meteorologie furnizează gratuit, pe bază de convenţie, date şi informaţii
meteorologice, în volum limitat, necesare elaborării lucrărilor de licenţă şi
masterat, cu subiecte din domeniul meteorologiei sau
conexe acestuia.
CAPITOLUL IV
Finanţarea activităţilor de meteorologie
Art. 25. - Activitatea
Centrului meteorologic naţional se finanţează astfel:
a) activitatea de meteorologie, cercetările
fundamentale în domeniu, urmărirea sistematică şi completă a stării şi
evoluţiei vremii, realizarea schimbului internaţional de date şi integrarea în
Sistemul de Veghe Meteorologică Mondială se finanţează de la bugetul de stat,
prin autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, în limita sumelor
alocate anual cu această destinaţie de la bugetul de stat;
b) din contractele economice încheiate cu terţii
pentru furnizarea de servicii specifice în domeniul meteorologiei şi de alte
servicii, potrivit obiectului de activitate, precum şi din alte surse, potrivit legii;
c) finanţarea programului de investiţii şi de
retehnologizare se asigură din surse proprii, credite bancare şi, în
completare, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Mediului şi
Gospodăririi Apelor.
Art. 26. - Veniturile realizate
prin asistenţă şi servicii efectuate în conformitate cu art. 7 alin. (3) rămân la dispoziţia Centrului
meteorologic naţional ca parte a resurselor de perfecţionare şi dezvoltare a
activităţii.
Art. 27. - Activităţile
meteorologice care nu intră în atribuţiile Centrului meteorologic naţional nu
pot fi finanţate din resurse financiare bugetare alocate pentru funcţionarea
acestuia.
CAPITOLUL V
Controlul activităţii de meteorologie
Art. 28. - Activităţile de
meteorologie de orice tip şi respectarea prevederilor prezentei legi sunt
supuse controlului de specialitate exercitat de autorităţile menţionate la art.
9.
Art. 29. - (1) In cadrul
Centrului meteorologic naţional funcţionează Inspecţia Meteorologică Naţională,
cu atribuţii de inspecţie şi de control privind
aplicarea prezentei legi.
(2) In scopul îndeplinirii
atribuţiilor de inspecţie şi de control în domeniul meteorologiei personalul
Inspecţiei Meteorologice Naţionale şi împuterniciţii autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului,
denumiţi în continuare agenţi
constatatori, au dreptul de acces în platformele
de observaţii meteorologice, clădiri, încăperi şi în orice alt loc în care se
desfăşoară activităţi specifice meteorologiei, despre care deţin date sau
indicii temeinice că încalcă prevederile prezentei legi, şi pot executa
măsurători, verificări de date, documente şi informaţii meteorologice.
(3) Proprietarii şi personalul
care activează în aceste platforme de observaţii, clădiri, încăperi şi în orice
alt loc în care se desfăşoară activităţi specifice domeniului sunt obligaţi să
permită accesul agenţilor constatatori, executarea de către aceştia a
investigaţiilor prevăzute la alin. (2) şi să pună la dispoziţie acestora documentaţiile specifice
activităţii lor.
Art. 30. - (1) Pentru
activităţile din domeniul meteorologiei aeronautice inspecţia şi controlul de
specialitate, precum şi respectarea prevederilor prezentei legi se asigură de
autoritatea de stat în domeniul aviaţiei civile pe baza unor reglementări
specifice.
(2) Evaluarea, autorizarea şi
supravegherea continuă a calităţii, regularităţii şi eficienţei serviciilor şi
produselor meteorologice aeronautice furnizate beneficiarilor în scopul
asigurării siguranţei operaţiunilor aeriene sunt realizate de autoritatea de
stat în domeniul aviaţiei civile.
Art. 31. - Poliţia acordă
sprijin agenţilor constatatori, la solicitarea acestora.
CAPITOLUL VI
Sancţiuni
Art. 32. - Incălcarea
dispoziţiilor prezentei legi atrage angajarea răspunderii disciplinare,
contravenţionale, civile sau penale, după caz.
Art. 33. - (1) Constituie
contravenţie în domeniul meteorologiei, dacă nu sunt săvârşite în astfel de
condiţii încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracţiuni,
următoarele fapte:
a) punerea în circulaţie publică a unor date,
informaţii, avertizări şi prognoze meteorologice, altele decât cele
aeronautice, obţinute din activitatea meteorologică desfăşurată fără avizul
Centrului meteorologic naţional;
b) refuzul posturilor publice de radio şi televiziune
de a aduce la cunoştinţă publicului, în timp util, informaţiile, avertizările
şi prognozele meteorologice referitoare la fenomene meteorologice periculoase;
c) pătrunderea fără autorizare legală în platforme de
observaţii, clădiri şi în orice alt loc în care se desfăşoară activităţi
specifice Centrului meteorologic naţional;
d) refuzul proprietarilor sau al celor care activează
în platforme de observaţii, clădiri, încăperi şi în orice alt loc în care se
desfăşoară activităţi meteorologice de a permite agenţilor constatatori
autorizaţi accesul în interiorul acestora;
e) refuzul deţinătorilor de reţele meteorologice, în
conformitate cu prevederile art. 15 alin. (1), de a pune la dispoziţie agenţilor constatatori autorizaţi
documentaţiile şi actele specifice activităţii meteorologice;
f) folosirea de către o
persoană fizică sau juridică a datelor şi informaţiilor meteorologice în alte
scopuri decât cele pentru care au fost solicitate;
g) neprecizarea sursei de informare de către mass-media, precum şi de alte persoane
fizice sau juridice care dau publicităţii date ori informaţii meteorologice;
h) nerespectarea prevederilor art. 41.
(2) Contravenţiile prevăzute la
alin. (1) se sancţionează cu
amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei*).
Art. 34. - Contravenţiilor
prevăzute de prezenta lege le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 180/2002, cu
modificările şi completările ulterioare, cu excepţia prevederilor art. 28 şi 29.
Art. 35. - Nerespectarea prevederilor art. 19 şi 20 constituie
infracţiune şi se sancţionează cu închisoare de la 3
luni la 3 ani sau cu amendă de la 7.500 lei la 22.500 lei*).
Art. 36. - (1) In activitatea
de meteorologie constatarea infracţiunilor şi contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor se fac de personalul Inspecţiei Meteorologice Naţionale şi de
personalul împuternicit de ministrul coordonator, la propunerea Centrului
meteorologic naţional, iar în activitatea de meteorologie aeronautică, de
personalul abilitat de autoritatea de stat în domeniul aviaţiei civile.
(2) Procesul-verbal de
constatare a infracţiunilor constituie mijloc de probă şi se înaintează
organelor de urmărire penală competente.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 37. - Centrul meteorologic
naţional publică trimestrial rezultatele activităţilor sale.
Art. 38. - Posturile de radio
şi televiziune, site-urile web, ziarele, revistele şi alte publicaţii,
instituţiile şi întreprinderile cu sau fără personalitate juridică, precum şi
persoanele fizice care dau publicităţii date, informaţii,avertizări şi
prognoze meteorologice sunt obligate să precizeze sursa de informare.
Art. 39. - In baza prevederilor
prezentei legi autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului poate
emite ordine, norme şi reglementări cu caracter obligatoriu în domeniul
meteorologiei.
Art. 40. - Autoritatea de stat
în domeniul aviaţiei civile poate emite ordine, norme şi reglementări cu
caracter obligatoriu în domeniul meteorologiei aeronautice.
Art. 41. - In cazul
conflictelor colective de muncă grevele nu pot afecta:
a) efectuarea şi consemnarea regulată a observaţiilor
şi măsurătorilor în reţeaua naţională de supraveghere meteorologică;
b) semnalarea şi urmărirea fenomenelor meteorologice
periculoase, potenţial provocatoare de pagube materiale irecuperabile sau de
pierderi de vieţi omeneşti;
c) îndeplinirea obligaţiilor legale privind apărarea
naţională şi protecţia meteorologică a navigaţiei aeriene, maritime şi
fluviale, a traficului rutier, precum şi a celor stipulate prin convenţii
internaţionale la care România este parte.
Art. 42. - In situaţii de
război, la solicitarea Ministerului Apărării Centrul meteorologic naţional
poate trece în subordinea acestuia. In acest caz Ministerul Apărării îi
stabileşte sediul şi eventualele atribuţii specifice.
Art. 43. - Prezenta lege intră
în vigoare în termen de 30 de
zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
*) Amenzile sunt exprimate în
monedă nouă potrivit dispoziţiilor Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei naţionale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 664 din 23 iulie
2004, cu modificările şi completările ulterioare.
ANEXA Nr. 1
SEMNIFICAŢIA
termenilor tehnici folosiţi în cuprinsul legi
In sensul prezentei legi, prin termenii înscrişi mai
jos se înţelege:
1. date meteorologice - rezultatul observaţiilor şi măsurătorilor efectuate sau
înregistrate la staţiile şi posturile meteorologice, inclusiv prin mijloace
radar şi prin satelit. Ele reprezintă exprimarea cantitativă a parametrilor
atmosferici care caracterizează la un moment dat starea vremii într-un loc
determinat;
2. observator aerologic - staţie meteorologică specială destinată măsurării parametrilor
meteorologici ai atmosferei în altitudine;
3. observator radar - staţie
meteorologică specială destinată depistării şi urmăririi fenomenelor
meteorologice potenţial periculoase, prin metode radioelectrice;
4. platformă meteorologică
- suprafaţa de
teren aferentă staţiei meteorologice, destinată amplasării aparatelor şi
instrumentelor meteorologice cu care se execută programe de observaţii şi
măsurători meteorologice, inclusiv cele de meteorologie aeronautică, după caz;
5. post meteorologic - unitate meteorologică specială reprezentând locul şi amenajările
destinate în principal măsurării precipitaţiilor atmosferice;
6. produse meteorologice - produsele derivate rezultate din analiza şi prelucrarea datelor
meteorologice: rapoarte privind condiţiile meteorologice observate, analize,
prognoze, avertizări şi orice alte caracterizări ale stării şi evoluţiei
vremii;
7. reţea naţională de
supraveghere meteorologică - sistemul de staţii, posturi, observatoare şi servicii teritoriale
destinate activităţii meteorologice;
8. staţie meteorologică - unitatea de bază în activitatea
meteorologică, reprezentând locul şi amenajările necesare în care se execută
observaţii şi măsurători meteorologice după metodologia şi cu avizul Centrului
meteorologic naţional;
9. zonă de protecţie
meteorologică absolută - terenul din jurul unei platforme meteorologice de 30 m de la fiecare latură a acestuia, stabilit conform recomandărilor
Organizaţiei Meteorologice Mondiale, în care sunt interzise executarea oricăror
instalaţii supraterane de irigaţii şi plantarea de
culturi agricole înalte.
ANEXA Nr. 2
TAXE
pentru eliberarea de atestate şi avize care se fac
venit la bugetul de stat*)
1.
Taxe pentru eliberarea de atestate
Taxe
|
ROL
|
RON
|
a)
|
Atestare de competenţă pentru efectuarea de observaţii şi
măsurători meteorologice,
altele decât cele efectuate în reţeaua naţională de staţii meteorologice:
- pentru fiecare parametru meteorologic
şi pentru fiecare locaţie de
măsurare şi observare
|
150.000
|
15,00
|
b)
|
Atestare de competenţă pentru elaborarea prognozelor meteorologice de către persoane fizice
sau juridice, altele decât Centrul meteorologic naţional:
- pentru prognoze specializate cu caracter local sau regional
|
1.500.000
|
150,00
|
|
- pentru prognoze generale la nivel
naţional sau pe suprafeţe mai mari
|
15.000.000
|
1.500,00
|
c)
|
Atestare de competenţă pentru elaborarea studiilor meteorologice
sau climatologice de către persoane fizice sau juridice, altele
decât Centrul
meteorologic naţional:
- pentru atestarea competenţei la nivel
local sau regional
|
1.500.000
|
150,00
|
|
- pentru atestarea competenţei la nivel
naţional
|
15.000.000
|
1.500,00
|
2.Taxe pentru eliberarea avizelor
a)
|
Avizarea amplasării de construcţii supraterane, de obiective care
emit fum şi pulberi, de reţele de înaltă tensiune sau de telecomunicaţii, de
sisteme de irigaţii prin aspersie şi plantării de perdele forestiere pe o
distanţă de 500 m în afara
zonei de protecţie a platformelor meteorologice
|
800.000
|
80,00
|
b)
|
Avizarea amplasamentului unei noi unităţi meteorologice, cu
instalaţiile aferente, necesare ca urmare a dezafectării unei unităţi
similare din reţeaua naţională de supraveghere meteorologică
|
1.500.000
|
150,00
|
c)
|
Avizarea studiilor de fundamentare climatologică elaborate de
persoane fizice sau juridice, altele decât Centrul meteorologic naţional
|
1.500.000
|
150,00
|
d)
|
Avizarea punerii în circulaţie a unor date, informaţii,
avertizări şi prognoze meteorologice, altele decât cele cu specific
aeronautic, obţinute din activitatea meteorologică desfăşurată de persoane
fizice sau juridice, altele decât Centrul meteorologic naţional:
- la nivel local sau regional
|
800.000
|
80,00
|
|
- la nivel naţional
|
7.500.000
|
750,00
|
NOTA:
RON - noua codificare a monedei
naţionale (Romanian New);
ROL - codificarea monedei
naţionale, care va fi înlocuită din data de 1 iulie
2005 (Romanian Leu).
*) Taxele au fost actualizate
prin Hotărârea Guvernului nr. 438/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 441 din 25 mai 2005, în temeiul art. 8 alin. (2) din Legea
nr. 139/2000.