LEGE
Nr. 139 din 24 iulie 2000
privind activitatea de meteorologie
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 360 din 2 august 2000
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Activitatea de meteorologie reprezinta ansamblul actiunilor destinate
supravegherii permanente si cunoasterii mediului aerian prin observatii si
masuratori specifice privind starea si evolutia vremii, necesara pentru
dezvoltarea social-economica a Romaniei.
(2) Activitatea de meteorologie este de interes public national si se
desfasoara in conditiile prezentei legi si in concordanta cu recomandarile
Organizatiei Meteorologice Mondiale, organism specializat al Organizatiei
Natiunilor Unite, cu acordurile incheiate de aceasta organizatie cu alte
organizatii internationale, precum si cu prevederile conventiilor
internationale in domeniu la care Romania este parte.
(3) Activitatea de meteorologie aeronautica reprezinta ansamblul
activitatilor destinate supravegherii permanente si cunoasterii evolutiei
conditiilor meteorologice, necesara in vederea informarii si protectiei
meteorologice a navigatiei aeriene, si este parte integranta a serviciilor de
navigatie aeriana.
(4) La randul sau activitatea de meteorologie aeronautica se desfasoara in
concordanta cu standardele, practicile si recomandarile Organizatiei
Meteorologice Mondiale si ale Organizatiei Aviatiei Civile Internationale,
precum si cu prevederile conventiilor internationale in domeniul aviatiei la
care Romania este parte si se desfasoara in conformitate cu reglementarile
specifice ale autoritatii de stat in domeniul aviatiei civile.
Art. 2
Activitatile de meteorologie, definite la art. 1 au ca scop protectia
meteorologica a vietii si a bunurilor si se realizeaza prin:
1. Pe plan intern:
a) desfasurarea unitara si calificata a supravegherii meteorologice pentru
informarea populatiei si a factorilor de decizie, pentru prevenirea sau
diminuarea pagubelor datorate fenomenelor meteorologice periculoase;
b) satisfacerea necesitatilor de informare meteorologica a navigatiei
aeriene, fluviale si maritime, a traficului rutier, precum si a celor pentru
agricultura;
c) satisfacerea necesitatilor de cercetare pentru dezvoltarea domeniului,
efectuarea de studii si servicii dedicate sigurantei civile, productiei
materiale si apararii nationale;
d) constituirea si gestiunea Fondului national de date meteorologice
necesar pentru fundamentarea meteorologica a proiectarii, executiei si
exploatarii diverselor obiective economico-sociale si pentru elaborarea
strategiilor de dezvoltare durabila.
2. Pe plan extern:
a) integrarea in schimbul international de date si informatii meteorologice,
in Sistemul de Veghe Meteorologica Mondiala pentru monitorizarea si protectia
mediului aerian;
b) indeplinirea obligatiilor care decurg din conventii si intelegeri la
care statul roman este parte.
Art. 3
(1) Atingerea scopurilor prevazute la art. 2 se realizeaza:
a) in domeniul meteorologiei, prin Compania Nationala "Institutul
National de Meteorologie, Hidrologie si Gospodarire a Apelor" (INMH) -
S.A., denumita in continuare, in cuprinsul legii, Centrul meteorologic
national;
b) in domeniul meteorologiei aeronautice, de Regia Autonoma
"Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA,
denumita in continuare, in cuprinsul legii, Administratia meteorologica
aeronautica, prin unitatile sale de profil autorizate de autoritatea de stat in
domeniul aviatiei civile.
(2) Organizarea si functionarea Centrului meteorologic national se
stabilesc prin hotarare a Guvernului.
Art. 4
Persoanele fizice sau juridice pot desfasura activitati meteorologice pe
baza unor atestari de competenta si in conditiile legii. Atestarile de
competenta sunt emise de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului
in domeniul meteorologiei si de autoritatea de stat in domeniul aviatiei
civile, pentru meteorologia aeronautica.
Art. 5
Termenii tehnici folositi in prezenta lege au semnificatiile stabilite in
anexa nr. 1 care face parte integranta din prezenta lege.
CAP. 2
Organizarea activitatii de meteorologie
SECTIUNEA 1
Atributiile Centrului meteorologic national
Art. 6
Atributiile Centrului meteorologic national sunt urmatoarele:
a) supravegherea permanenta a mediului aerian prin observatii si masuratori
specifice privind parametrii de stare si fenomenele asociate, precum si
compozitia chimica a atmosferei;
b) elaborarea de prognoze meteorologice de interes public general si
specializat ca: agrometeorologie, aerologie, climatice si de dispersie a
poluantilor chimici si radioactivi;
c) administrarea, exploatarea, intretinerea si dezvoltarea retelei
nationale de supraveghere meteorologica, in conformitate cu reglementarile
proprii si cu recomandarile Organizatiei Meteorologice Mondiale si/sau ale
altor organisme internationale specializate;
d) elaborarea de metodologii generale pentru supravegherea mediului aerian,
intocmirea de sinteze si anuare meteorologice pentru asigurarea serviciilor
dedicate activitatilor economice si sociale dependente de starea vremii;
e) realizarea Fondului national de date meteorologice si administrarea
bancii nationale de date meteorologice;
f) realizarea de studii si cercetari specifice pentru dezvoltarea
domeniului meteorologiei, in concordanta cu evolutia acestuia pe plan mondial;
g) elaborarea si difuzarea de avertizari in situatia producerii de fenomene
meteorologice periculoase, potential provocatoare de pagube;
h) participarea la Sistemul de Veghe Meteorologica Mondiala;
i) detinerea si utilizarea, conform legii, a etalonului national de
presiune atmosferica si radiatie, precum si exercitarea dreptului de control
metrologic pentru aparatura meteorologica, in limita mandatului acordat de
autoritatea metrologica de stat abilitata;
j) transferul intern si schimbul international de date meteorologice;
k) asistenta si servicii meteorologice pentru protectia traficului rutier,
a navigatiei fluviale si maritime, in termenii conventiilor la care statul
roman este parte;
l) aplicarea strategiei de dezvoltare stiintifica si tehnologica a
activitatii meteorologice, in raport cu necesitatile interne si in concordanta
cu progresele inregistrate pe plan mondial;
m) participarea la activitatile internationale stiintifice si cu caracter
organizatoric, prevazute prin instrumente juridice internationale si/sau prin
acorduri bilaterale incheiate cu institutii similare din strainatate;
n) realizarea de studii de fundamentare climatologica si avizare
meteorologica a amplasamentelor obiectivelor sociale si industriale;
o) elaborarea de studii si cercetari privind procesele de transport si dispersie
a poluantilor si radionuclizilor in atmosfera;
p) prestarea de servicii specializate, la cerere, pentru diversi
beneficiari, pe baza de contracte;
q) avizarea amplasarii de constructii supraterane, a obiectivelor care emit
in atmosfera fum si pulberi, a plantarii de perdele forestiere pe o distanta de
500 m in afara zonei de protectie a platformelor meteorologice si a oricaror
lucrari care conduc la dezafectarea unei unitati meteorologice din reteaua
meteorologica nationala;
r) avizarea studiilor de fundamentare climatologica elaborate de alte
persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii;
s) elaborarea studiilor de impact si de bilant de mediu;
t) elaborarea, in colaborare cu Ministerul Educatiei Nationale, a programelor
scolare pentru invatamantul meteorologic de toate gradele din Romania;
u) organizarea de activitati de specializare si de formare profesionala
continua in domeniul meteorologiei;
v) avizarea punerii in circulatie publica a unor date, informatii,
avertizari si prognoze meteorologice, altele decat cele cu specific aeronautic,
obtinute din activitatea meteorologica desfasurata de alte persoane fizice sau
juridice, precum si avizarea tehnica a activitatilor meteorologice de orice fel
destinate unor scopuri speciale, altele decat cele consemnate ca atributii ale
Centrului meteorologic national;
w) gestionarea brevetelor si a documentelor privind protectia proprietatii
intelectuale si industriale al caror titular este Centrul meteorologic
national;
x) proiectarea, intretinerea si etalonarea de instrumente de masura si
echipamente meteorologice;
y) participarea cu capital social, in conditiile legii, la constituirea de
societati comerciale, impreuna cu persoane fizice si juridice, romane sau straine,
de drept civil;
z) indeplinirea oricaror activitati comerciale si financiare care au
legatura directa sau adiacenta cu indeplinirea atributiilor.
Art. 7
(1) In indeplinirea atributiilor prevazute la art. 6 lit. a) - l) din
prezenta lege Centrul meteorologic national desfasoara activitati de interes
public, scop in care furnizeaza gratuit, pe baza de conventie, informatii de
specialitate, inclusiv prognoze generale sau avertizari, administratiei publice
centrale si locale, prefecturilor, comandamentelor speciale ale Ministerului
Apararii Nationale, comisiilor si comandamentelor civile constituite pentru
combaterea dezastrelor, posturilor publice de radio si televiziune.
(2) Posturile publice de radio si televiziune sunt obligate sa aduca la
cunostinta publicului, in mod repetat, informatiile, prognozele generale si
avertizarile meteorologice referitoare la fenomenele meteorologice periculoase,
furnizate de Centrul meteorologic national.
(3) Pentru orice alte categorii de utilizatori Centrul meteorologic
national este in drept sa incheie contracte economice sau de asociere pentru
prestatiile sau serviciile care intra in atributiile sale.
Art. 8
(1) Pentru atestarile de competenta prevazute la art. 4, precum si pentru
eliberarea avizelor mentionate la art. 6 lit. q), r) si v) se percep anticipat,
in contul bugetului de stat, taxele prevazute in anexa nr. 2 care face parte
integranta din prezenta lege.
(2) Nivelul taxelor prevazute la alin. (1) se va actualiza, in functie de
rata inflatiei, prin hotarare a Guvernului, la propunerea autoritatii publice
centrale pentru protectia mediului, cu avizul Ministerului Finantelor.
(3) Contravaloarea cheltuielilor efectuate de Centrul meteorologic national
pentru elaborarea studiilor necesare in vederea eliberarii atestarilor
prevazute la art. 4, precum si a avizelor mentionate la art. 6 lit. q), r) si
v) se recupereaza de la solicitantii atestarilor si avizelor, pe baza de tarif.
(4) Controlul modului de percepere si de virare la bugetul de stat a
taxelor incasate pentru eliberarea de atestari si avize va fi efectuat de
personalul Ministerului Finantelor.
Art. 9
(1) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, prin Centrul
meteorologic national, are competente de autoritate nationala in domeniul
meteorologiei. In domeniul meteorologiei aeronautice autoritatea se exercita de
autoritatea de stat in domeniul aviatiei civile.
(2) Centrul meteorologic national este operatorul tehnic al retelei
nationale de masuratori meteorologice, detinatorul etalonului de masuratori
meteorologice, care raspunde de asigurarea functionarii acestora in conditii de
siguranta.
Art. 10
Directorul general al Centrului meteorologic national este de drept
reprezentantul permanent al Romaniei pe langa Organizatia Meteorologica
Mondiala, conform statutului acestei organizatii.
SECTIUNEA a 2-a
Atributiile administratiei meteorologice aeronautice
Art. 11
Atributiile Administratiei meteorologice aeronautice sunt stabilite de
autoritatea de stat in domeniul aviatiei civile si au ca obiect contributia la
siguranta, regularitatea si eficienta navigatiei aeriene nationale si
internationale.
Art. 12
Administratia meteorologica aeronautica are responsabilitatea administrarii
sistemului national de asistenta meteorologica aeronautica, avand in structura
sa unitati operative reprezentate prin statiile meteorologice aeronautice,
birourile meteorologice de aerodrom si centrul de veghe meteorologica, conform
reglementarilor stabilite de autoritatea de stat in domeniul aviatiei civile.
Art. 13
Administratia meteorologica aeronautica detine, administreaza, exploateaza,
intretine si dezvolta banca nationala de date meteorologice aeronautice in
scopul indeplinirii atributiilor ce ii revin din aceasta.
Art. 14
Atestarea personalului care desfasoara activitati de meteorologie
aeronautica este realizata de autoritatea de stat in domeniul aviatiei civile.
SECTIUNEA a 3-a
Alte activitati de meteorologie
Art. 15
(1) Activitatile meteorologice de orice fel destinate unor scopuri
speciale, altele decat cele consemnate ca atributii ale Centrului meteorologic
national sau ale Administratiei meteorologice aeronautice, se pot desfasura si
de alte persoane fizice sau juridice, ca activitati meteorologice
complementare, daca au avizul tehnic si se bucura de asistenta metodologica a
Centrului meteorologic national.
(2) Activitatile meteorologice care nu indeplinesc conditiile prevazute la
alin. (1) sunt activitati de tip concurential si se supun prevederilor Legii
concurentei nr. 21/1996 si celorlalte conventii internationale in domeniu la
care Romania este parte.
SECTIUNEA a 4-a
Reteaua nationala de supraveghere meteorologica
Art. 16
(1) Reteaua nationala de supraveghere meteorologica este compusa din
statiile meteorologice sinoptice, climatologice, de sondaje aerologice si
observatoarele radar reprezentative pentru evolutia vremii si climatului la
nivelul Romaniei.
(2) Reteaua nationala de supraveghere meteorologica cuprinde, de asemenea,
mijloacele tehnice utilizate pentru transmiterea si colectarea datelor
meteorologice.
(3) Dimensiunea si componenta retelei nationale de supraveghere
meteorologica sunt stabilite de autoritatea publica centrala pentru protectia
mediului, la propunerea Centrului meteorologic national.
(4) Pentru scopuri speciale sau pentru supravegherea meteorologica
detaliata, la nivel local se pot constitui retele meteorologice complementare,
in conformitate cu prevederile art. 15 alin. (1).
Art. 17
(1) Reteaua nationala de supraveghere meteorologica constituie proprietate
publica a statului si se concesioneaza Centrului meteorologic national de catre
autoritatea publica centrala pentru protectia mediului prin atribuire directa,
in baza unui contract de concesiune incheiat in conditiile Legii nr. 219/1998
privind regimul concesiunilor.
(2) Redeventa pentru concesionarea statiilor si instalatiilor retelei
nationale de masuratori meteorologice se stabileste la o cota de 2% din
valoarea anuala a contractelor incheiate de concesionar cu tertii.
(3) Redeventa se plateste anual, in termen de 60 de zile de la incheierea
anului financiar, si se constituie venit la bugetul de stat. Majorarile de
intarziere pentru neplata in termen a redeventei se stabilesc prin contractul
de concesionare.
(4) Metodologia de calcul al redeventei, modalitatea de plata si
obligatiile platitorilor vor fi stabilite prin norme metodologice elaborate in
baza prevederilor art. 43.
Art. 18
(1) In scopul asigurarii reprezentativitatii datelor, in jurul platformelor
meteorologice se instituie zone de protectie meteorologica absoluta, a caror
latime este de 30 m.
(2) In zonele de protectie meteorologica absoluta executarea de instalatii
supraterane, de irigatii si plantarea de culturi forestiere sau culturi
agricole inalte este interzisa.
(3) Zonele de protectie prevazute la alin. (1) si (2) sunt considerate, in
planurile de urbanism si amenajare a teritoriului, zone supuse unor
reglementari speciale.
Art. 19
Amplasarea pe o distanta de pana la 500 m in jurul si in afara zonei de
protectie absoluta a platformei meteorologice, prevazuta la art. 18, de
constructii mai inalte de 1/6 din distanta dintre constructie si limita zonei
de protectie, de retele de inalta tensiune sau de telecomunicatii, de obiective
care emit in atmosfera fum si pulberi, de sisteme de irigatii prin aspersie si
plantarea de perdele forestiere sunt admise numai cu acordul prealabil al
Centrului meteorologic national.
Art. 20
(1) Pentru asigurarea continuitatii si omogenitatii Fondului national de
date meteorologice unitatile retelei nationale de supraveghere meteorologica nu
pot fi dezafectate decat in situatii deosebite de interes national.
(2) Dezafectarea unei unitati meteorologice din reteaua nationala de
supraveghere meteorologica, precum si a instalatiilor aferente acesteia, in
situatiile mentionate la alin. (1), se poate face numai cu acordul
concendentului si daca solicitantul proiecteaza, executa si pune in functiune
inainte de dezafectare o unitate similara in amplasamentul stabilit de Centrul
meteorologic national.
CAP. 3
Fondul national de date meteorologice
Art. 21
(1) Fondul national de date meteorologice reprezinta o componenta a
patrimoniului national, care cuprinde totalitatea datelor si informatiilor
cantitative si calitative obtinute pe teritoriul Romaniei prin observatii si
masuratori asupra parametrilor ce definesc regimul meteorologic, aflandu-se in
administrarea Centrului meteorologic national.
(2) Fondul national de date meteorologice este de importanta strategica si
formeaza banca nationala de date meteorologice.
(3) Fondul national de date meteorologice se obtine din reteaua nationala
de supraveghere meteorologica, din datele furnizate de Administratia
meteorologica aeronautica, cat si din retele de observatii si masuratori
meteorologice destinate unor scopuri speciale.
(4) Detinatorii de date si informatii meteorologice obtinute prin retelele
de observatii si masuratori meteorologice, care se incadreaza in prevederile
art. 15 alin. (1), au obligatia sa le transmita cu titlu gratuit, de indata,
Centrului meteorologic national, in vederea includerii in Fondul national de
date meteorologice.
Art. 22
Pe teritoriul Romaniei sursa oficiala de date si informatii meteorologice,
altele decat cele aeronautice, este Centrul meteorologic national. Pentru
informatiile meteorologice aeronautice sursa oficiala de date si informatii
este Administratia meteorologica aeronautica. Punerea in circulatie publica a
acestor date sau informatii meteorologice fara avizul Centrului meteorologic
national, respectiv al Administratiei meteorologice aeronautice, este
interzisa.
Art. 23
Utilizarea in alte scopuri decat cele de interes public a informatiilor
meteorologice dedicate protectiei meteorologice a vietii si bunurilor este
permisa numai cu acordul detinatorilor acestor informatii.
Art. 24
Accesul persoanelor fizice si juridice la datele de informatii
meteorologice, in sensul principiilor si reglementarilor Organizatiei
Meteorologice Mondiale, se face cu respectarea prevederilor prezentei legi.
Folosirea acestora in scopuri comerciale este permisa numai contra cost, in
conditiile legii.
CAP. 4
Finantarea activitatilor de meteorologie
Art. 25
Activitatea Centrului meteorologic national se finanteaza astfel:
a) activitatea de meteorologie, cercetarile fundamentale in domeniu,
urmarirea sistematica si completa a starii si evolutiei vremii, realizarea
schimbului international de date si integrarea in Sistemul de Veghe
Meteorologica Mondiala se finanteaza de la bugetul de stat, prin autoritatea
publica centrala pentru protectia mediului, in limita sumelor alocate anual cu aceasta
destinatie de la bugetul de stat;
b) din contractele economice incheiate cu tertii pentru furnizarea de
servicii specifice in domeniul meteorologiei si de alte servicii, potrivit
obiectului de activitate, precum si din alte surse, potrivit legii.
Art. 26
Veniturile realizate prin asistenta si servicii efectuate in conformitate
cu art. 7 alin. (3) raman la dispozitia Centrului meteorologic national ca
parte a resurselor de perfectionare si dezvoltare a activitatii.
Art. 27
Activitatile meteorologice care nu intra in atributiile Centrului
meteorologic national nu pot fi finantate din resurse financiare bugetare
alocate pentru functionarea acestuia.
CAP. 5
Controlul activitatii de meteorologie
Art. 28
Activitatile de meteorologie de orice tip si respectarea prevederilor
prezentei legi sunt supuse controlului de specialitate exercitat de
autoritatile mentionate la art. 9.
Art. 29
(1) In cadrul Centrului meteorologic national functioneaza Inspectia
Meteorologica Nationala, cu atributii de inspectie si de control privind
aplicarea prezentei legi.
(2) In scopul indeplinirii atributiilor de inspectie si de control in
domeniul meteorologiei personalul Inspectiei Meteorologice Nationale si
imputernicitii autoritatii publice centrale pentru protectia mediului, denumiti
in continuare agenti constatatori, au dreptul de acces in platformele de
observatii meteorologice, cladiri, incaperi si in orice alt loc in care se
desfasoara activitati specifice meteorologiei, despre care detin date sau
indicii temeinice ca incalca prevederile prezentei legi, si pot executa
masuratori, verificari de date, documente si informatii meteorologice.
(3) Proprietarii si personalul care activeaza in aceste platforme de
observatii, cladiri, incaperi si in orice alt loc in care se desfasoara
activitati specifice domeniului sunt obligati sa permita accesul agentilor
constatatori, executarea de catre acestia a investigatiilor prevazute la alin.
(2) si sa puna la dispozitie acestora documentatiile specifice activitatii lor.
Art. 30
(1) Pentru activitatile din domeniul meteorologiei aeronautice inspectia si
controlul de specialitate, precum si respectarea prevederilor prezentei legi se
asigura de autoritatea de stat in domeniul aviatiei civile pe baza unor
reglementari specifice.
(2) Evaluarea, autorizarea si supravegherea continua a calitatii,
regularitatii si eficientei serviciilor si produselor meteorologice aeronautice
furnizate beneficiarilor in scopul asigurarii sigurantei operatiunilor aeriene
sunt realizate de autoritatea de stat in domeniul aviatiei civile.
Art. 31
Politia acorda sprijin agentilor constatatori, la solicitarea acestora.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 32
Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage angajarea raspunderii
disciplinare, contraventionale, civile sau penale, dupa caz.
Art. 33
(1) Constituie contraventie in domeniul meteorologiei, daca nu sunt
savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie
considerate infractiuni, urmatoarele fapte:
a) punerea in circulatie publica a unor date, informatii, avertizari si
prognoze meteorologice, altele decat cele aeronautice, obtinute din activitatea
meteorologica desfasurata fara avizul Centrului meteorologic national;
b) refuzul posturilor publice de radio si televiziune de a aduce la
cunostinta publicului, in timp util, informatiile, avertizarile si prognozele
meteorologice referitoare la fenomene meteorologice periculoase;
c) patrunderea fara autorizare legala in platforme de observatii, cladiri
si in orice alt loc in care se desfasoara activitati specifice Centrului
meteorologic national;
d) refuzul proprietarilor sau al celor care activeaza in platforme de
observatii, cladiri, incaperi si in orice alt loc in care se desfasoara
activitati meteorologice de a permite agentilor constatatori autorizati accesul
in interiorul acestora;
e) refuzul detinatorilor de retele meteorologice, in conformitate cu
prevederile art. 15 alin. (1), de a pune la dispozitie agentilor constatatori
autorizati documentatiile si actele specifice activitatii meteorologice;
f) folosirea de catre o persoana fizica sau juridica a datelor si
informatiilor meteorologice in alte scopuri decat cele pentru care au fost
solicitate;
g) neprecizarea sursei de informare de catre mass-media, precum si de alte
persoane fizice sau juridice care dau publicitatii date ori informatii
meteorologice;
h) nerespectarea prevederilor art. 41.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la
10.000.000 lei la 30.000.000 lei.
Art. 34
Contraventiilor prevazute de prezenta lege le sunt aplicabile dispozitiile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu
exceptia prevederilor art. 25 - 27.
Art. 35
Nerespectarea prevederilor art. 19 si 20 constituie infractiune si se
pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda de la 50.000.000
lei la 150.000.000 lei.
Art. 36
(1) In activitatea de meteorologie constatarea infractiunilor si
contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de personalul Inspectiei
Nationale de Meteorologie si de personalul imputernicit de ministrul
coordonator, la propunerea Centrului meteorologic national, iar in activitatea
de meteorologie aeronautica, de personalul abilitat de autoritatea de stat in
domeniul aviatiei civile.
(2) Procesul-verbal de constatare a infractiunilor constituie mijloc de
proba si se inainteaza organelor de urmarire penala competente.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 37
Centrul meteorologic national publica trimestrial rezultatele activitatilor
sale.
Art. 38
Posturile de radio si de televiziune, ziarele, revistele si alte
publicatii, institutii si intreprinderi cu sau fara personalitate juridica,
precum si persoanele fizice care dau publicitatii date, informatii, avertizari
si prognoze meteorologice sunt obligate sa precizeze sursa de informare.
Art. 39
In baza prevederilor prezentei legi autoritatea publica centrala pentru
protectia mediului poate emite ordine, norme si reglementari cu caracter
obligatoriu in domeniul meteorologiei.
Art. 40
Autoritatea de stat in domeniul aviatiei civile poate emite ordine, norme
si reglementari cu caracter obligatoriu in domeniul meteorologiei aeronautice.
Art. 41
In cazul conflictelor colective de munca grevele nu pot afecta:
a) efectuarea si consemnarea regulata a observatiilor si masuratorilor in
reteaua nationala de supraveghere meteorologica;
b) semnalarea si urmarirea fenomenelor meteorologice periculoase, potential
provocatoare de pagube materiale irecuperabile sau de pierderi de vieti
omenesti;
c) indeplinirea obligatiilor legale privind apararea nationala si protectia
meteorologica a navigatiei aeriene, maritime si fluviale, a traficului rutier,
precum si a celor stipulate prin conventii internationale la care Romania este
parte.
Art. 42
In situatii de razboi, la solicitarea Ministerului Apararii Nationale
Centrul meteorologic national poate trece in subordinea acestuia. In acest caz
Ministerul Apararii Nationale ii stabileste sediul si eventualele atributii
specifice.
Art. 43
In termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, autoritatea publica centrala pentru protectia
mediului, cu avizul Ministerului Finantelor, va supune spre aprobare Guvernului
normele metodologice privind emiterea atestarilor si avizelor prevazute de
prezenta lege, modalitatile de incasare si de virare la bugetul de stat a
taxelor percepute pentru eliberarea acestora, precum si metodologia de calcul
al redeventei, modalitatile de plata si obligatiile platitorilor de redevente.
Art. 44
Prezenta lege intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii
ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 25 mai 2000, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
ULM NICOLAE SPINEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 28 iunie
2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
BOGDAN NICULESCU-DUVAZ
ANEXA 1
SEMNIFICATIA TERMENILOR TEHNICI FOLOSITI IN CUPRINSUL LEGII
In sensul prezentei legi, prin termenii inscrisi mai jos se intelege:
1. concedent - ministerul coordonator care concesioneaza reteaua nationala
de supraveghere meteorologica;
2. concesionar - Centrul meteorologic national caruia i se concesioneaza
reteaua nationala de supraveghere meteorologica;
3. date meteorologice - rezultatul observatiilor si masuratorilor efectuate
sau inregistrate la statiile si posturile meteorologice, inclusiv prin mijloace
radar si prin satelit. Ele reprezinta exprimarea cantitativa a parametrilor
atmosferici care caracterizeaza la un moment dat starea vremii intr-un loc
determinat;
4. observator aerologic - statie meteorologica speciala destinata masurarii
parametrilor meteorologici ai atmosferei in altitudine;
5. observator radar - statie meteorologica speciala destinata depistarii si
urmaririi fenomenelor meteorologice potential periculoase, prin metode
radioelectrice;
6. platforma meteorologica - suprafata de teren aferenta statiei
meteorologice, destinata amplasarii aparatelor si instrumentelor meteorologice
cu care se executa programe de observatii si masuratori meteorologice, inclusiv
cele de meteorologie aeronautica, dupa caz;
7. post meteorologic - unitate meteorologica speciala reprezentand locul si
amenajarile destinate in principal masurarii precipitatiilor atmosferice;
8. produse meteorologice - produsele derivate rezultate din analiza si
prelucrarea datelor meteorologice: rapoarte privind conditiile meteorologice
observate, analize, prognoze, avertizari si orice alte caracterizari ale starii
si evolutiei vremii;
9. retea nationala de supraveghere meteorologica - sistemul de statii,
posturi, observatoare si servicii teritoriale destinate activitatii
meteorologice;
10. redeventa - plata catre stat efectuata de concesionar, raportata la
valoarea anuala a contractelor economice incheiate de acesta cu tertii;
11. statie meteorologica - unitatea de baza in activitatea meteorologica,
reprezentand locul si amenajarile necesare in care se executa observatii si
masuratori meteorologice dupa metodologia si cu avizul Centrului meteorologic
national;
12. zona de protectie meteorologica absoluta - terenul din jurul unei
platforme meteorologice de 30 m de la fiecare latura a acestuia, stabilit
conform recomandarilor Organizatiei Meteorologice Mondiale, in care sunt
interzise executarea oricaror instalatii supraterane de irigatii si plantarea
de culturi agricole inalte.
ANEXA 2
TAXE
pentru eliberarea de atestari si avize, ce se fac venit la bugetul de stat
1. Taxe pentru eliberarea de atestari
- lei -
a) Atestare de competenta pentru efectuarea de observatii
si masuratori meteorologice, altele decat cele efectuate
in reteaua nationala de statii meteorologice:
- pentru fiecare parametru meteorologic si pentru fiecare
locatie de masurare sau observare: 100.000
b) Atestare de competenta pentru elaborarea prognozelor
meteorologice de catre persoane fizice sau juridice,
altele decat Centrul meteorologic national:
- pentru prognoze specializate cu caracter local sau regional 1.000.000
- pentru prognoze generale la nivel national sau pe suprafete
mai mari 10.000.000
c) Atestare de competenta pentru elaborarea studiilor
meteorologice sau climatologice de catre persoane fizice
ori juridice, altele decat Centrul meteorologic national:
- pentru atestarea competentei la nivel local sau regional 1.000.000
- pentru atestarea competentei la nivel national 10.000.000
2. Taxe pentru eliberarea avizelor
a) Avizarea amplasarii de constructii supraterane, de
obiective care emit fum si pulberi, de retele de inalta
tensiune sau de telecomunicatii, de sisteme de irigatii
prin aspersie si plantarii de perdele forestiere pe o
distanta de 500 m in afara zonei de protectie a
platformelor meteorologice 500.000
b) Avizarea amplasamentului unei noi unitati meteorologice,
cu instalatiile aferente, necesare ca urmare a dezafectarii
unei unitati similare din reteaua nationala de supraveghere
meteorologica 1.000.000
c) Avizarea studiilor de fundamentare climatologica elaborate
de persoane fizice sau juridice, altele decat Centrul
meteorologic national 1.000.000
d) Avizarea punerii in circulatie publica a unor date,
informatii, avertizari si prognoze meteorologice, altele
decat cele cu specific aeronautic, obtinute din activitatea
meteorologica desfasurata de persoane fizice sau juridice,
altele decat Centrul meteorologic national:
la nivel local sau regional 500.000
la nivel national 5.000.000