LEGE
Nr. 15 din 11 februarie 1991
Lege pentru solutionarea conflictelor colective de munca
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 33 din 11 februarie 1991
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Exercitarea dreptului la munca si revendicarea drepturilor economice si
sociale aferente muncii sint garantate de legile tarii si nu pot fi ingradite.
Art. 2
(1) Conflictele cu privire la interesele profesionale cu caracter economic
si social ale salariatilor, organizati sau neorganizati in sindicate, rezultate
din desfasurarea raporturilor de munca dintre unitate, pe de o parte, si
salariatii acesteia ori majoritatea salariatilor ei, pe de alta parte,
constituie conflicte colective de munca si se solutioneaza potrivit
prevederilor prezentei legi.
(2) Conflictele colective de munca pot avea loc si intre conducerea
unitatii si salariatii unei subunitati sau unui compartiment al acesteia,
precum si intre conducerea unitatii si salariatii care exercita aceeasi meserie
sau profesie in respectiva unitate.
Art. 3
Nu constituie conflicte colective de munca:
a) litigiile dintre salariati si unitate a caror solutionare este supusa
altor reglementari legale decit cele prevazute in prezenta lege;
b) revendicarile salariatilor pentru a caror rezolvare este necesara
adoptarea unei legi.
Art. 4
(1) In conflictele colective de munca, salariatii sint reprezentati de sindicate.
(2) In cazul in care in unitate nu este constituit un sindicat sau daca nu
toti salariatii sint membri de sindicat, in vederea solutionarii conflictului
colectiv de munca, salariatii isi vor alege reprezentantii lor.
Art. 5
Salariatii pot declara greva numai in conditiile prevazute de prezenta
lege.
Art. 6
In sensul prezentei legi, prin unitate se inteleg regiile autonome,
societatile comerciale, alte organizatii cu scop lucrativ, institutiile
publice, asociatiile de orice fel si organele de stat.
CAP. 2
Concilierea conflictelor colective de munca
SECTIUNEA I
Concilierea directa
Art. 7
(1) In toate cazurile in care intr-o unitate exista premisele declansarii
unui conflict colectiv de munca, organul sindical sau, in lipsa acestuia,
reprezentantii alesi ai salariatilor vor sesiza conducerea unitatii despre
aceasta situatie.
(2) Sesizarea se va face in scris, cu precizarea revendicarilor
salariatilor, inclusiv motivarea acestora, precum si a propunerilor de
solutionare, iar conducerea unitatii este obligata sa o primeasca si sa o
inregistreze.
(3) Cerinta prevazuta de alin. 2 se considera indeplinita si daca
revendicarile salariatilor, motivarea acestora si propunerile de solutionare
sint exprimate de sindicat sau de catre reprezentantii alesi ai salariatilor cu
ocazia primirii la conducerea unitatii si discutiile purtate au fost consemnate
intr-un proces-verbal.
Art. 8
Conducerea unitatii are obligatia de a raspunde in scris organului sindical
sau, in lipsa acestuia, reprezentantilor salariatilor, in termen de 48 de ore
de la primirea sesizarii, cu precizarea punctului de vedere pentru fiecare
dintre revendicarile formulate.
Art. 9
In situatia in carte unitatea nu a raspuns la toate revendicarile formulate
sau, desi a raspuns, nu s-a realizat un consens, conflictul colectiv de munca
se considera declansat.
SECTIUNEA II
Concilierea organizata de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale
Art. 10
In cazul in care conflictul colectiv de munca a fost declansat in
conditiile prevazute la art. 9, sindicatul sau, dupa caz, reprezentantii
salariatilor sesizeaza Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, prin organele
sale teritoriale - directiile de munca si protectie sociala - in vederea
continuarii concilierii.
Art. 11
(1) Sesizarea pentru concilierea conflictului de munca se formuleaza in
scris si va cuprinde, in mod obligatoriu, cel putin urmatoarele mentiuni:
a) unitatea la care s-a ivit conflictul colectiv de munca, cu indicarea
sediului si numelui conducatorului;
b) obiectul conflictului colectiv de munca si motivarea acestuia;
c) dovada indeplinirii cerintelor prevazute de art. 7-9;
d) indicarea persoanelor delegate sa reprezinte, la conciliere, sindicatul
sau, dupa caz, salariatii.
(2) Sesizarea se depune in doua exemplare la directia de munca si protectie
sociala in a carei raza teritoriala isi are sediul unitatea si trebuie sa fie
datata si semnata de organul sindical indicat de statut sau, dupa caz, de
reprezentantii salariatilor.
Art. 12
In termen de 24 de ore de la inregistrarea sesizarii, Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale desemneaza delegatul sau pentru participare la concilierea
conflictului colectiv de munca, care are obligatia sa ia masuri pentru:
a) comunicarea sesizarii catre conducatorul unitatii in termen de 48 de ore
de la desemnarea sa;
b) convocarea partilor la procedura de conciliere la un termen ce nu poate
depasi sapte zile de la inregistrarea sesizarii.
Art. 13
(1) Pentru sustinerea intereselor lor la conciliere, sindicatul sau, dupa
caz, salariatii aleg o delegatie formata din 2-5 persoane, care va fi
imputernicita in scris sa participe la concilierea organizata de Ministerul
Muncii si Protectiei Sociale. Din delegatia sindicatului pot face parte si
reprezentanti ai federatiei sau confederatiei la care sindicatul este afiliat.
(2) In mod exceptional, cind natura activitatii unitatii o impune,
delegatul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale poate stabili ca la
conciliere sa participe un numar mai mare de delegati din partea sindicatului
sau salariatilor.
(3) Poate fi aleasa ca delegat al sindicatului sau, dupa caz, al
salariatilor orice persoana salariata a unitatii de cel putin trei ani sau de la
infiintarea acesteia, daca unitatea nu are trei ani de la infiintare, si care a
implinit virsta de 21 ani, nu a fost condamnata pentru savirsirea
infractiunilor prevazute la art. 46 si 47 din prezenta lege si nici nu se afla
in executarea uneia din pedepsele complimentare prevazute de art. 64 din Codul
penal.
Art. 14
Pentru sustinerea punctului de vedere al unitatii, conducatorul acesteia,
daca nu participa personal, va desemna, printr-o imputernicire scrisa, o
delegatie de 2-5 membri ai consiliului de administratie care sa participe la
conciliere.
Art. 15
(1) Concilierea poate avea loc la sediul Ministerului Muncii si Protectiei
Sociale ori al directiei de munca si protectie sociala sau intr-un loc stabilit
de parti.
(2) Procedura de conciliere se incheie in ziua pentru care au fost
convocate partile, in afara de cazul in care ele, de comun acord, hotarasc
continuarea ei.
Art. 16
(1) La data fixata pentru conciliere, delegatul Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale verifica imputernicirile delegatilor partilor si staruie ca
acestia sa actioneze pentru a se realiza concilierea.
(2) Sustinerile partilor si rezultatul dezbaterilor se consemneaza intr-un
proces-verbal, semnat de catre parti si de delegatul Ministerului Muncii si
Protectiei Sociale.
(3) Procesul-verbal se intocmeste in trei exemplare, cite unul pentru
delegatii sindicatului sau, dupa caz, ai salariatilor, conducerea unitatii si
delegatul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 17
In cazul in care in urma dezbaterilor se ajunge la un acord cu privire la
solutionarea conflictului colectiv de munca, acesta este obligatoriu pe
intreaga durata stabilita si pentru toate partile intre care a avut loc
conflictul colectiv de munca.
Art. 18
In situatiile in care acordul cu privire la solutionarea conflictului
colectiv de munca este numai partial, in procesul-verbal se vor consemna
revendicarile asupra carora s-a realizat acordul si cele ramase nesolutionate,
impreuna cu punctele de vedere ale fiecarei parti referitoare la acestea din
urma.
Art. 19
Rezultatele concilierii mentionate la art. 17 si 18 vor fi aduse la
cunostinta salariatilor de cei care au facut sesizarea pentru efectuarea
concilierii.
CAP. 3
Declansarea, desfasurarea si incetarea grevei
Art. 20
(1) Greva constituie o incetare colectiva si voluntara a lucrului.
Hotarirea de declarare a grevei se ia de catre sindicate, cu acordul a cel
putin jumatate din numarul membrilor. Pentru salariatii neorganizati in sindicate,
hotarirea de declarare a grevei se ia prin vot secret, cu acordul a cel putin
jumatate din numarul acestora.
(2) Grevele pot fi de avertisment sau propriu-zise.
(3) Greva de avertisment nu poate avea o durata mai mare de 2 ore, daca se
face cu incetarea lucrului, si trebuie, in toate cazurile, sa preceada cu cel
putin 48 de ore greva propriu-zisa.
Art. 21
Greva este organizata si condusa de organul sindical sau, dupa caz, de
reprezentantii salariatilor, care vor stabili si durata acesteia.
Art. 22
Greva poate fi declarata numai daca, in prealabil, au fost epuizate toate
posibilitatile de solutionare a conflictului colectiv de munca prin procedurile
de conciliere prevazute la art. 7-19 si daca momentul declansarii a fost adus
la cunostinta conducerii unitatii de catre organizatori, cu 48 de ore inainte.
Art. 23
In situatia in care, dupa declararea grevei, jumatate din membrii de
sindicat sau jumatate din salariatii care au hotarit declararea grevei renunta
la greva, aceasta trebuie sa inceteze.
Art. 24
(1) Greva poate fi declarata numai pentru apararea intereselor profesionale
cu caracter economic si social ale salariatilor.
(2) Greva nu poate urmari realizarea unor scopuri politice.
(3) Este interzisa, de asemenea, greva pentru anularea masurii desfacerii
contractului de munca de catre unitate, incadrarea in unitati sau schimbarea
din functie a unei persoane.
Art. 25
Nu pot fi declarate greve pentru obtinerea modificarii clauzelor
contractului colectiv de munca, a unui acord realizat anterior sau a unei
hotariri definitive a comisiei de arbitraj, pronuntate conform art. 43, prin
care s-a solutionat un conflict colectiv de munca pe toata durata de aplicare a
acestora.
Art. 26
(1) Participarea la greva este libera. Nimeni nu poate fi constrins sa
participe la greva sau sa refuze sa participe.
(2) Salariatii care nu participa la greva isi pot continua activitatea,
daca aceasta este posibil.
(3) Salariatii aflati in greva trebuie sa se abtina de la orice actiune de
natura sa impiedice continuarea activitatii de catre cei care nu participa la
greva.
(4) Nu se considera actiune de natura sa impiedice activitatea faptul ca
din cauza grevei a incetat intregul proces de productie din unitate.
Art. 27
Organizatorii grevei, impreuna cu conducerea unitatii, au obligatia ca pe
durata acesteia sa protejeze bunurile unitatii si sa asigure functionarea
continua a utilajelor si instalatiilor a caror oprire ar putea constitui un
pericol pentru viata sau sanatatea oamenilor ori ar putea cauza pagube
ireparabile.
Art. 28
Pe durata grevei, conducerea unitatii nu poate fi impiedicata sa-si
desfasoare activitatea de salariatii aflati in greva sau de organizatorii
acesteia.
Art. 29
(1) Participarea la greva sau organizarea acesteia, cu respectarea
dispozitiilor prezentei legi, nu reprezinta o incalcare a obligatiilor de
serviciu ale salariatilor si nu poate avea consecinte negative pentru grevisti
sau organizatori.
(2) Dispozitiile alin. 1 nu se aplica daca greva este suspendata sau este
declarata ilegala, potrivit art. 30 sau, dupa caz, art. 35 alin. lit. b).
(3) Pe durata grevei, salariatii isi mentin toate drepturile ce decurg din
raportul de munca, cu exceptia dreptului la salariu si la sporuri de salariu.
Art. 30
Curtea Suprema de Justitie, la sesizarea conducerilor unitatilor in care
s-a declansat un conflict colectiv de munca, poate suspenda pe un termen de cel
mult 90 de zile inceperea sau continuarea grevei, daca prin aceasta ar fi
afectate interese majore pentru economia nationala sau interese de ordin
umanitar.
Art. 31
(1) Sesizarile adresate Curtii Supreme de Justitie se solutioneaza in
termen de 7 zile de la inregistrarea lor.
(2) Hotaririle pronuntate sint definitive.
Art. 32
(1) In timpul grevei, organizatorii continua negocierile cu conducerea
unitatii in vederea satisfacerii revendicarilor care au constituit motivele
incetarii colective a lucrului.
(2) In cazul in care organizatorii grevei si conducerea unitatii ajung la
un acord, greva inceteaza.
(3) Refuzul organizatorilor grevei de a indeplini obligatia prevazuta la
alin. 1 atrage raspunderea patrimoniala a acestora pentru pagubele cauzate
unitatii.
Art. 33
Conducatorul unitatii, cind apreciaza ca greva a fost declarata ori se
continua fara respectarea legii, se poate adresa judecatoriei in raza careia
isi are sediul unitatea, cu o cerere pentru constatarea neindeplinirii
conditiilor prevazute de prezenta lege pentru declansarea sau continuarea
grevei.
Art. 34
Judecatoria fixeaza termen pentru solutionarea cererii, care nu poate fi
mai mare de trei zile de la sesizare, si dispune citarea partilor.
Art. 35
(1) Judecatoria examineaza cererea si pronunta, de urgenta, o hotarire prin
care, dupa caz:
a) respinge cererea unitatii;
b) admite cererea unitatii si dispune incetarea grevei ca fiind ilegala.
(2) Impotriva hotaririi judecatoriei se poate declara recurs la tribunalul
judetean sau, dupa caz, al municipiului Bucuresti, in termen de trei zile de la
pronuntare.
Art. 36
(1) Judecatoria si tribunalul judetean sau al municipiului Bucuresti
solutioneaza cererea sau, dupa caz, recursul in complet format potrivit legii
pentru judecarea litigiilor individuale de munca.
(2) Judecarea conflictelor colective de munca se face potrivit Codului de
procedura civila, in masura in care prin prezenta lege nu se dispune altfel.
(3) In cazul in care dispun incetarea grevei ca fiind ilegala, instantele vor
decide obligarea celor vinovati la despagubiri cerute de unitate pentru
pagubele ce i-au fost pricinuite.
Art. 37
Toate actele de procedura intocmite potrivit dispozitiilor prezentei legi
sint scutite de taxa de timbru.
Art. 38
(1) In situatia in care greva s-a derulat pe o durata de 20 de zile fara ca
partile implicate sa fi ajuns la o intelegere si daca continuarea grevei ar fi
de natura sa afecteze interesele economiei nationale sau interese de ordin
umanitar, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale poate solicita solutionarea
conflictului colectiv de munca de catre o comisie de arbitraj.
(2) Initiativa Ministerului Muncii si Protectiei Sociale se comunica in
scris partilor din conflictul colectiv de munca. La data comunicarii se suspenda
continuarea grevei.
Art. 39
(1) Comisia de arbitraj se compune din trei arbitri.
(2) Lista persoanelor care pot fi desemnate ca arbitri se stabileste o data
pe an de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, dintre specialistii in
domeniul economic, tehnic, juridic si alte profesii, cu consultarea
sindicatelor si a Camerei de Comert si Industrie.
Art. 40
In raport de obiectul conflictului colectiv de munca, arbitrii se
desemneaza dupa cum urmeaza:
- un arbitru stabilit de conducerea unitatii;
- un arbitru stabilit de sindicat sau, dupa caz, de reprezentantii
salariatilor;
- un arbitru stabilit de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 41
Comisia de arbitraj isi desfasoara activitatea de solutionare a conflictului
colectiv de munca la sediul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale sau, dupa
caz, la sediul directiei de munca si protectie sociala.
Art. 42
Dupa stabilirea comisiei de arbitraj, partile sint obligate sa depuna la
aceasta intreaga documentatie privind conflictul colectiv de munca si
sustinerile lor.
Art. 43
(1) In termen de trei zile de la primirea documentatiei prevazute la art.
42 comisia de arbitraj are obligatia sa convoace partile si sa examineze,
impreuna cu acestea, conflictul colectiv de munca, pe baza dispozitiilor legii
si a prevederilor contractelor colective de munca aplicabile.
(2) Comisia de arbitraj se pronunta printr-o hotarire definitiva, in termen
de 24 de ore de la incheierea dezbaterilor.
(3) Hotarirea se comunica partilor in termen de 24 de ore de la pronuntare.
(4) Prin hotarirea comisiei de arbitraj conflictul colectiv de munca
inceteaza.
Art. 44
Pentru activitatea desfasurata in solutionarea unui conflict colectiv de
munca, membrii comisiei de arbitraj primesc onorariu care se stabileste si se
plateste de catre partile in litigiu in mod egal. In situatia in care nu se
realizeaza acordul partilor cu privire la cuantumul onorariului, acesta se
stabileste de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, tinind seama si de
propunerile partilor.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 45
(1) Nu pot declara greva:
a) salariatii care detin functii de specialitate in aparatul Parlamentului,
Guvernului, ministerelor al altor organe centrale ale administratiei de stat,
prefecturilor si primariilor, functii de procuror sau judecator, personalul
Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de Interne si al unitatilor din
subordinea acestor ministere, precum si personalul militarizat din unitatile
aflate in subordinea Ministerului Justitiei;
b) salariatii din unitatile sistemului energetic national, din serviciile
operative de la reactoarele nucleare, din unitatile cu foc continuu care, prin
oprire, prezinta pericol de explozie, precum si cei din unitatile care executa
productie pentru nevoile de aparare a tarii.
(2) In situatia existentei unui conflict de munca intre unitate si
salariatii prevazuti la alin. 1 lit. b) ori personalul civil din unitatile
subordonate Ministerului Apararii Nationale si Ministerului de Interne, organul
sindical sau, dupa caz, reprezentantii salariatilor vor rezolva revendicarile
prin conciliere directa si cu participarea delegatului Ministerului Muncii si
Protectiei Sociale.
(3) Personalul din transporturile aeriene, navale, terestre de orice fel,
de la plecarea si pina la intoarcerea in tara, nu poate declara greva.
Personalul imbarcat pe navele marinei comerciale sub pavilion romanesc poate
declara greva numai cu respectarea normelor stabilite prin conventii internationale
ratificate de statul roman.
(4) In unitatile sanitare, de invatamint, telecomunicatii, ale
radioteleviziunii, in unitatile de transporturi pe caile ferate, inclusiv cele
de reparat material rulant, in unitatile de transporturi fluviale, in unitatile
de aviatie civila si cele de stat care asigura transportul in comun si
salubritatea localitatilor, precum si aprovizionarea populatiei cu piine,
lapte, carne, gaze, energie electrica, caldura si apa, greva este permisa cu
conditia ca organizatorii sa asigure serviciile esentiale, dar nu mai putin de
1/3 din activitatea normala.
Art. 46
(1) Fapta persoanei care prin amenintari ori violente impiedica sau obliga
un salariat sau un grup de salariati sa participe la greva sau sa munceasca in
timpul grevei, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la
6 luni sau cu amenda de la 2.000 la 7.000 lei, daca fapta nu intruneste
elementele unei alte infractiuni pentru care legea penala prevede o pedeapsa
mai grava.
(2) Tentativa se pedepseste.
Art. 47
Declararea grevei de catre organizatori cu nesocotirea interdictiilor si
conditiilor prevazute la art. 24 alin. 2 sau la art. 45 alin. 1, 3, si 4
constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 6 luni sau cu
amenda de la 2.000 la 7.000 lei, daca fapta nu intruneste elementele unei
infractiuni pentru care legea penala prevede o pedeapsa mai grava.
Art. 48
Participarea salariatilor la greva nu inlatura raspunderea lor materiala,
contraventionala, civila sau penala, dupa caz, daca faptele savirsite in timpul
grevei atrag, potrivit legii, aceasta raspundere.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 7 februarie 1991.
PRESEDINTELE SENATUI
academician ALEXANDRU BIRLADEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Adunarea Deputatilor in sedinta din 11
februarie 1991.
PRESEDINTELE ADUNARII DEPUTATILOR
MARTIAN DAN
In temeiul art. 82 lit. m) din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea
parlamentului si a Presedintelui Romaniei,
promulgam Legea pentru solutionarea conflictelor colective de munca si
dispunem publicarea sa in Monitorul Oficial al Romaniei.
PRESEDINTELE ROMANIEI
ION ILIESCU