LEGE
Nr. 16 din 29 martie 1993
pentru ratificarea Acordului interimar privind comertul si aspectele legate de
comertul dintre Romania, pe de o parte, si Comunitatea Economica Europeana si
Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului, pe de alta parte, semnat la
Bruxelles la 1 februarie 1993
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 66 din 30 martie 1993

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Acordul interimar privind comertul si aspectele legate de
comertul dintre Romania, pe de o parte, si Comunitatea Economica Europeana si
Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului, pe de alta parte, semnat la
Bruxelles la 1 februarie 1993.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 16 martie 1993, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. OLIVIU GHERMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 22 martie
1993, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
ACORD INTERIMAR
privind comertul si aspectele legate de comertul dintre Romania, pe de o parte,
si Comunitatea Economica Europeana si Comunitatea Europeana a Carbunelui si
Otelului, pe de alta parte
Romania, pe de o parte,
Comunitatea Economica Europeana si Comunitatea Europeana a Carbunelui si
Otelului, denumite in cele ce urmeaza Comunitatea, pe de alta parte,
constatand ca Acordul european stabilind o asociere intre Romania si
Comunitatile Europene si statele sale membre a fost semnat la 1 februarie 1993,
avand in vedere ca scopul Acordului European este sa asigure un cadru
adecvat pentru dialogul politic, sa reglementeze relatiile comerciale si
economice dintre parti si sa includa prevederi referitoare la cooperarea si
asistenta financiara si la promovarea cooperarii privind aspectele culturale,
tinand cont ca Acordul european este menit sa stabileasca relatii stranse
si de durata, bazate pe reciprocitate, care vor permite Romaniei sa participe
la procesul de integrare europeana,
avand in vedere ca este necesar sa se asigure dezvoltarea de legaturi
comerciale prin intarirea si largirea relatiilor stabilite in trecut, in
special prin Acordul privind comertul si cooperarea comerciala si economica,
semnat la 22 octombrie 1990,
considerand ca, pentru atingerea acestor scopuri, este necesar sa se puna
in aplicare, cat mai repede posibil, prin intermediul unui acord interimar,
prevederile Acordului european privind comertul si aspectele legate de comert,
apreciind ca este necesar sa se asigure ca pana la intrarea in vigoare a
Acordului european si instituirea Consiliului de Asociere, Comisia mixta creata
prin Acordul privind comertul si cooperarea comerciala si economica poate
exercita competentele conferite prin Acordul european Consiliului de Asociere,
care sunt necesare in vederea punerii in aplicare a acordului interimar,
au hotarat sa incheie acest acord si, pentru aceasta au desemnat drept
plenipotentiari:
Romania:
Comunitatea Economica Europeana:
Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului:
care, dupa procedarea la schimbul deplinelor puteri, in mod oficial si in
buna si cuvenita forma,
au convenit asupra celor ce urmeaza:
TITLUL I
PRINCIPII GENERALE
Art. 1
(Articolul 6 din Acordul european)
Respectarea principiilor democratice si a drepturilor omului stabilite in
Actul final de la Helsinki si Carta de la Paris pentru o noua Europa, a
principiilor economice de piata, ca si sprijinul acordat de Comunitate prin
acest acord inspira politicile interne si externe ale partile si constituie
elemente esentiale ale prezentului acord.
TITLUL II
LIBERA CIRCULATIE A MARFURILOR
Art. 2
(Articolul 8 din Acordul european)
1. Romania si Comunitatea vor stabili gradual o zona de comert liber bazata
pe obligatii reciproce si echilibrate, in decursul unei perioade de tranzitie
cu o durata de maximum 10 ani, incepand cu intrarea in vigoare a prezentului
acord (denumit in cele ce urmeaza acord), in concordanta cu prevederile
prezentului acord si in conformitate cu cele ale Acordului general pentru
tarife vamale si comert (GATT).
2. Nomenclatura combinata a marfurilor va fi aplicata clasificarii
marfurilor in comertul dintre parti.
3. Pentru fiecare produs, taxa vamala de baza, la care se vor aplica
reducerile succesive prevazute in prezentul acord, va fi cea aplicata efectiv
"erga omnes" in ziua care precede intrarea in vigoare a acordului.
4. Daca, dupa intrarea in vigoare a acordului, se vor aplica reduceri
tarifare pe o baza "erga omnes", taxele vamale astfel reduse vor
inlocui taxele vamale de baza la care se face referire in paragraful 3,
incepand cu data de la care asemenea reduceri se aplica.
5. Romania si Comunitatea isi vor comunica reciproc taxele vamale de baza
respective.
CAP. 1
PRODUSE INDUSTRIALE
Art. 3
(Articolul 9 din Acordul european)
1. Prevederile prezentului capitol se aplica produselor originare din
Romania si din Comunitate incluse in capitolele 25-97 din Nomenclatura
combinata, cu exceptia produselor cuprinse in anexa nr. I.
2. Prevederile art. 4-8 inclusiv nu se aplica produselor mentionate in art.
10 si 11.
Art. 4
(Articolul 10 din Acordul european)
1. Taxele vamale de import, aplicabile in Comunitate produselor originare
din Romania, altele decat cele cuprinse in anexele nr. II a, II b si III, vor
fi abolite la intrarea in vigoare a acordului.
2. Taxele vamale de import, aplicabile in Comunitate produselor originare
din Romania, care sunt cuprinse in anexa nr. II a, vor fi abolite progresiv in
concordanta cu urmatorul calendar:
- la data intrarii in vigoare a acordului fiecare taxa vamala va fi redusa
la 50% din taxa vamala de baza;
- la un an de la data intrarii in vigoare a acordului taxele vamale, care
mai raman, vor fi eliminate.
Taxele vamale la import, aplicabile in Comunitate produselor originare din
Romania, cuprinse in anexa nr. II b, vor fi reduse progresiv, de la data
intrarii in vigoare a acordului, prin reduceri anuale de 20% din taxa vamala de
baza, astfel incat sa se ajunga la abolirea lor totala pana la sfarsitul celui
de-al patrulea an de la data intrarii in vigoare a acordului.
3. Produsele de origine romana cuprinse in anexa nr. III vor beneficia de o
suspendare a taxelor vamale la import in limita unor contingente sau plafoane
tarifare anuale ale Comunitatii, care vor creste progresiv conform conditiilor
definite in acea anexa, astfel incat sa se ajunga la abolirea totala a taxelor
vamale la importul produselor respective cel mai tarziu la sfarsitul celui
de-al cincilea an.
In acelasi timp, taxele vamale la import care se vor aplica dupa ce
contingentele vor fi epuizate sau dupa ce nivelul taxelor vamale a fost
reintrodus la produsele cuprinse in plafoanele tarifare vor fi eliminate
progresiv, de la intrarea in vigoare a acordului, prin reduceri anuale de 15%
din taxa vamala de baza. Pana la sfarsitul celui de-al cincilea an, taxele
vamale remanente vor fi abolite.
4. Restrictiile cantitative si masurile avand efect echivalent
restrictiilor cantitative la importurile in Comunitate ale produselor originare
din Romania vor fi abolite la data intrarii in vigoare a acordului.
Art. 5
(Articolul 11 din Acordul european)
1. Taxele vamale la import, aplicabile in Romania produselor originare din
Comunitate, care sunt cuprinse in anexa nr. IV, vor fi abolite la data intrarii
in vigoare a acordului.
2. Taxele vamale la import, aplicabile in Romania produselor originare din
Comunitate, care sunt cuprinse in anexa nr. V, vor fi reduse progresiv in
concordanta cu urmatorul calendar:
- la data intrarii in vigoare a acordului, la 80% din taxa vamala de baza;
- dupa 3 ani de la intrarea in vigoare a acordului, la 40% din taxa vamala
de baza;
- dupa 5 ani de la intrarea in vigoare a acordului, la 0% din taxa vamala
de baza.
3. Taxele vamale la import, aplicabile in Romania produselor originare din
Comunitate, care sunt cuprinse in anexa nr. VI, vor fi abolite in concordanta
cu calendarul stabilit in acea anexa.
4. Taxele vamale la import, aplicabile in Romania produselor originare din
Comunitate, altele decat cele cuprinse in anexele nr. IV, V si VI, vor fi
reduse progresiv in concordanta cu urmatorul calendar:
- dupa 3 ani de la intrarea in vigoare a acordului, la 80% din taxa vamala
de baza;
- dupa 5 ani de la intrarea in vigoare a acordului, la 60% din taxa vamala
de baza;
- dupa 6 ani de la intrarea in vigoare a acordului, la 50% din taxa vamala
de baza;
- dupa 7 ani de la intrarea in vigoare a acordului, la 35% din taxa vamala
de baza;
- dupa 8 ani de la intrarea in vigoare a acordului, la 20% din taxa vamala
de baza;
- dupa 9 ani de la intrarea in vigoare a acordului, la 0% din taxa vamala
de baza.
5. Produsele originare din Comunitate cuprinse in anexa nr. VII vor
beneficia de o suspendare a taxelor vamale la importul in Romania, in limitele
unor contingente anuale care vor fi majorate progresiv asa cum sunt prevazute
in respectiva anexa. Taxele vamale aplicabile cantitatilor care depasesc
contingentele mai sus mentionate vor fi abolite progresiv in conformitate cu
calendarul mentionat in paragraful 4.
6. Restrictiile cantitative la importul in Romania a produselor originare
din Comunitate vor fi abolite la intrarea in vigoare a acordului.
7. Masurile avand un efect echivalent restrictiilor cantitative la importul
in Romania al produselor originare din Comunitate vor fi abolite la intrarea in
vigoare a acordului, cu exceptia celor cuprinse in anexa nr. VIII, care vor fi
abolite in concordanta cu calendarul prevazut in acea anexa.
Art. 6
(Articolul 12 din Acordul european)
Prevederile referitoare la abolirea taxelor vamale la import se vor aplica
si taxelor vamale de natura fiscala.
Art. 7
(Articolul 13 din Acordul european)
1. Comunitatea va aboli, la importul sau din Romania, orice taxa avand un
efect echivalent taxelor vamale de import, la intrarea in vigoare a acordului.
2. Romania va aboli, la importul sau din Comunitate, orice impunere avand
un efect echivalent taxelor vamale de import, la intrarea in vigoare a
acordului, cu exceptia taxei de 0,5% "ad valorem" pentru formalitati
vamale, care va fi abolita in concordanta cu urmatorul calendar:
- reducerea la 0,25% "ad valorem" la sfarsitul celui de-al
treilea an;
- eliminarea cel mai tarziu la sfarsitul celui de-al cincilea an de la
intrarea in vigoare a acordului.
Art. 8
(Articolul 14 din Acordul european)
1. Romania si Comunitatea vor aboli progresiv intre ele, cel mai tarziu
pana la sfarsitul celui de-al cincilea an de la intrarea in vigoare a
acordului, orice taxa vamala la export, precum si impunerile avand un efect
echivalent.
2. Restrictiile cantitative la exportul in Romania si orice masuri avand un
efect echivalent vor fi abolite de Comunitate la intrarea in vigoare a
acordului.
3. Restrictiile cantitative la exportul in Comunitate si orice masuri avand
un efect echivalent vor fi abolite de Romania la intrarea in vigoare a
acordului, cu exceptia celor cuprinse in anexa nr. IX, care vor fi reduse progresiv
si eliminate, cel mai tarziu pana la sfarsitul celui de-al cincilea an de la
intrarea in vigoare a acordului.
Art. 9
(Articolul 15 din Acordul european)
Fiecare parte isi declara disponibilitatea de a reduce taxele sale vamale
in comertul cu cealalta parte mai rapid decat este prevazut in art. 14 si 15,
daca situatia sa economica generala si situatia sectorului economic respectiv o
permit.
Comisia mixta, mentionata in art. 39 (denumita in continuare Comisia
mixta), poate face recomandari in acest scop.
Art. 10
(Articolul 16 din Acordul european)
Protocolul nr. 1 stabileste aranjamentele aplicabile produselor textile
mentionate in respectivul document.
Art. 11
(Articolul 17 din Acordul european)
Protocolul nr. 2 stabileste aranjamentele aplicabile produselor care cad
sub incidenta Tratatului de constituire a Comunitatii Europene a Carbunelui si
Otelului.
Art. 12
(Articolul 18 din Acordul european)
1. Prevederile prezentului capitol nu exclud mentinerea de catre Comunitate
a unei componente agricole in taxele aplicabile produselor cuprinse in anexa
nr. X, cu referire la produsele originare din Romania.
2. Prevederile prezentului capitol nu exclud introducerea unei componente
agricole de catre Romania in taxele aplicabile produselor cuprinse in anexa nr.
X, cu referire la produsele originare din Comunitate.
CAP. 2
AGRICULTURA
Art. 13
(Articolul 19 din Acordul european)
1. Prevederile prezentului capitol se vor aplica produselor agricole
originare din Romania si din Comunitate.
2. Termenul produse agricole se refera la produsele cuprinse in cap. 1-24
din Nomenclatura combinata si la produsele cuprinse in anexa nr. I, cu exceptia
produselor piscicole definite ca atare de Reglementarea (C.E.E.) nr. 3687/1991.
Art. 14
(Articolul 20 din Acordul european)
Protocolul nr. 3 stabileste aranjamentele comerciale pentru produsele
agricole transformate care sunt mentionate in respectivul protocol.
Art. 15
(Articolul 21 din Acordul european)
1. Comunitatea va aboli, la data intrarii in vigoare a acordului,
restrictiile cantitative la importul produselor agricole originare din Romania,
mentinute in virtutea Reglementarii consiliului nr. 3420/1983, in forma
existenta la data semnarii acordului.
2. Produsele agricole originare din Romania, cuprinse in anexele nr. XI a
si XI b, vor beneficia, de la data intrarii in vigoare a acordului, de o
reducere de prelevari, in limita contingentelor Comunitatii sau de o reducere de
taxe vamale, in conditiile stabilite in acele anexe.
3. Romania va aboli restrictiile cantitative la importul produselor
agricole originare din Comunitate, la intrarea in vigoare a acordului.
4. Comunitatea si Romania isi vor acorda una alteia concesiile prevazute in
anexele nr. XII a, XII b si XIII, pe o baza armonioasa si reciproca, in
concordanta cu conditiile stipulate in respectivele anexe.
5. Tinand seama de volumul comertului reciproc cu produse agricole, de
sensibilitatea deosebita a acestui sector, de regulile Politicii Agricole
Comune a Comunitatii, de rolul agriculturii in economia Romaniei, precum si de
consecintele negocierilor comerciale multilaterale desfasurate in cadrul
Acordului general pentru tarife vamale si comert, Romania si Comunitatea vor
examina, in Comisia mixta, produs cu produs si pe o baza ordonata si reciproca,
posibilitatea de a-si acorda noi concesii.
6. Tinand cont de necesitatea unei armonizari crescande intre politicile
agricole ale Romaniei si Comunitatii, ca si obiectivul Romaniei de a deveni
membru al Comunitatii, ambele parti vor avea consultari in mod regulat, in
cadrul Comisiei mixte, cu privire la strategia si modalitatile de aplicare a
politicilor lor respective.
Art. 16
(Articolul 22 din Acordul european)
Indiferent de alte prevederi ale acordului, si in special, ale art. 25,
daca, datorita sensibilitatii deosebite a pietelor agricole, importurile de
produse originare din teritoriul uneia dintre parti, care sunt supuse
concesiilor prevazute la art. 15, cauzeaza perturbari serioase pietelor
celeilalte parti, ambele parti vor intra imediat in consultari pentru a gasi o
solutie adecvata. Pana la gasirea unei astfel de solutii, partea in cauza poate
lua masurile pe care le considera necesare.
CAP. 3
PRODUSE PISCICOLE
Art. 17
(Articolul 23 din Acordul european)
Prevederile prezentului capitol se vor aplica produselor piscicole
originare din Romania si din Comunitate, care sunt supuse Reglementarii
(C.E.E.) nr. 3687/1991 privind organizarea comuna a pietei in sectorul
produselor piscicole.
Art. 18
(Articolul 24 din Acordul european)
1. Comunitatea si Romania isi vor acorda una alteia concesiile prevazute in
anexele nr. XIV si XV, pe o baza armonioasa si reciproca, in concordanta cu
conditiile stipulate in acele anexe. Prevederile art. 15 paragraful 5 se vor
aplica "mutatis mutandis" produselor piscicole.
2. Comisia mixta va examina posibilitatea incheierii intre parti a unui
acord privind produsele piscicole, atunci cand conditiile necesare o vor
permite.
CAP. 4
PREVEDERI COMUNE
Art. 19
(Articolul 25 din Acordul european)
Prevederile prezentului capitol se vor aplica comertului cu toate
produsele, exceptand cazurile cand se stipuleaza altfel in prezentul acord sau
in protocoalele nr. 1, 2 sau 3.
Art. 20
(Articolul 26 din Acordul european)
1. De la data intrarii in vigoare a acordului, in comertul dintre Romania
si Comunitate nu vor fi introduse noi taxe vamale la import sau la export sau
taxe cu efect echivalent, iar cele care se aplica nu vor fi majorate.
2. De la data intrarii in vigoare a acordului, in comertul dintre Romania
si Comunitate nu vor fi introduse noi restrictii cantitative la import sau la
export sau masuri avand un efect echivalent, iar cele care exista nu vor fi
facute mai restrictive.
3. Orice noi taxe vamale la import sau la export si taxe avand efect
echivalent sau majorari ale acestor taxe, precum si orice noi restrictii
cantitative, taxe avand efect echivalent ori majorari ale acestora, introduse
de Romania dupa inceperea negocierilor, vor fi abolite cel mai tarziu la
intrarea in vigoare a acordului.
4. Fara a prejudicia concesiile acordate conform art. 15, prevederile
paragrafelor 1 si 2 ale prezentului articol nu vor restrictiona in nici un fel
continuarea politicilor agricole respective ale Romaniei si Comunitatii sau
adoptarea oricaror masuri in cadrul acestor politici.
Art. 21
(Articolul 27 din Acordul european)
1. Cele doua parti se vor abtine de la orice masuri sau practici de natura
fiscala interna, care ar introduce, direct sau indirect, o discriminare intre
produsele unei parti si produsele similare originare din teritoriul celeilalte
parti.
2. Produsele exportate in teritoriul uneia dintre cele doua parti nu pot
beneficia de rambursarea taxelor interne peste suma taxelor directe sau
indirecte care le-au fost aplicate.
Art. 22
(Articolul 28 din Acordul european)
1. Prezentul acord nu va exclude mentinerea sau stabilirea de uniuni
vamale, zone de liber schimb sau aranjamente privind comertul de frontiera, cu
exceptia situatiilor in care ele modifica aranjamentele comerciale prevazute in
acest acord.
2. Partile vor avea consultari, in cadrul Comisiei mixte, cu privire la
acordurile de stabilire de astfel de uniuni vamale sau zone de liber schimb si,
la cerere, cu privire la alte probleme majore legate de politicile lor
comerciale fata de tarile terte. In situatia speciala in care o tara terta
adera la Comunitate, asemenea consultari vor avea loc cu luarea in considerare
a intereselor comune ale Romaniei si Comunitatii, stipulate in prezentul acord.
Art. 23
(Articolul 29 din Acordul european)
Masuri exceptionale, de durata limitata, care constituie derogari de la
prevederile art. 5 si 20 paragraful 1, pot fi luate de Romania sub forma
taxelor vamale majorate.
Aceste masuri pot viza numai industriile nou-aparute, anumite sectoare
aflate in curs de restructurare sau care se confrunta cu serioase dificultati,
in special cand aceste dificultati cauzeaza importante probleme sociale.
Taxele vamale la import aplicabile in Romania produselor originare din
Comunitate, introduse prin aceste masuri, nu pot depasi 25% "ad
valorem" si vor mentine un element de preferinta pentru produsele
originare din Comunitate.
Valoarea totala a importurilor de produse supuse unor asemenea masuri nu
poate depasi 15% din totalul importurilor de produse industriale din
Comunitate, asa cum sunt ele definite in cap. I, efectuate in ultimul an pentru
care exista statistici vamale disponibile.
Aceste masuri vor fi aplicate pe o perioada care nu va depasi 5 ani, cu
exceptia cazurilor in care Comisia mixta autorizeaza o perioada mai mare. Ele
vor inceta sa se aplice cel mai tarziu la expirarea perioadei de tranzitie.
Nici o astfel de masura nu se poate introduce pentru un produs, daca au
trecut mai mult de 3 ani de la eliminarea tuturor taxelor, a restrictiilor
cantitative, a altor impuneri sau masuri cu efect echivalent referitoare la
acel produs.
Romania va informa Comisia mixta asupra oricaror masuri exceptionale pe
care intentioneaza sa le adopte si, la cererea Comunitatii, vor fi organizate
consultari in cadrul Comisiei mixte cu privire la asemenea masuri si la sectoarele
implicate, inainte de aplicarea acestor masuri. La adoptarea unor astfel de
masuri, Romania va furniza Comisiei mixte un calendar de eliminare a taxelor
vamale introduse in baza prezentului articol. Acest calendar va prevedea o
eliminare a acestor taxe, in transe anuale egale, cu incepere cel mai tarziu
dupa 2 ani de la introducerea lor. Comisia mixta poate hotari asupra unui alt
calendar.
Art. 24
(Articolul 30 din Acordul european)
Daca una dintre parti constata ca se practica dumping in comertul cu
cealalta parte, in sensul art. VI din Acordul general pentru tarife vamale si
comert, ea poate adopta masuri adecvate impotriva acestei practici, in
concordanta cu acordul referitor la aplicarea art. VI al Acordului general
pentru tarife vamale si comert, cu legislatia interna in materie si cu
conditiile si procedurile prevazute de art. 28.
Art. 25
(Articolul 31 din Acordul european)
In cazul in care un produs a fost importat in cantitati atat de mari si in
asemenea conditii incat cauzeaza sau ameninta sa cauzeze:
- un prejudiciu serios producatorilor nationali de produse similare sau
direct concurente pe teritoriul uneia dintre parti; sau
- perturbari serioase in oricare sector al economiei sau dificultati care
ar putea conduce la o serioasa deteriorare a situatiei economice a unei
regiuni, Romania sau Comunitatea, dupa cum este cazul, poate adopta masuri
adecvate in conditiile si in conformitate cu procedurile prevazute la art. 28.
Art. 26
(Articolul 32 din Acordul european)
In cazul in care aplicarea prevederilor art. 8 si 20 conduce la:
(i) reexportul spre o tara terta fata de care partea exportatoare mentine,
pentru produsul respectiv, restrictii cantitative la export, taxe vamale de
export sau masuri avand efect echivalent; sau
(ii) o lipsa serioasa sau o amenintare cu lipsa unui produs esential pentru
partea exportatoare, si daca situatiile de mai sus conduc sau sunt de natura sa
conduca la dificultati majore pentru partea exportatoare, acea parte poate lua
masuri adecvate in conditiile si in concordanta cu procedurile stabilite in
art. 28. Masurile vor fi nediscriminatorii si vor fi eliminate atunci cand
situatia nu mai justifica mentinerea lor.
Art. 27
(Articolul 33 din Acordul european)
Romania si statele membre vor ajusta progresiv orice monopol de stat cu
caracter comercial, astfel incat sa se asigure ca, pana la sfarsitul celui
de-al cincilea an de la intrarea in vigoare a prezentului acord, nu va mai
exista nici o discriminare intre rezidenti ai Romaniei si ai statelor membre,
referitoare la conditiile in care marfurile se achizitioneaza si se
comercializeaza. Comisia mixta va fi informata in legatura cu masurile adoptate
pentru punerea in aplicare a acestui obiectiv.
Art. 28
(Articolul 34 din Acordul european)
1. Romania sau Comunitatea va informa cealalta parte in cazul in care se
confrunta cu importuri de produse susceptibile de a da nastere la dificultatile
prevazute in art. 25, situatie in care se instituie o procedura administrativa
avand ca scop furnizarea rapida de informatii privind tendinta fluxurilor
comerciale.
2. In situatiile mentionate la art. 24, 25 si 26, inainte de a se adopta
masurile prevazute in aceste articole sau in cazurile in care se aplica
paragraful 3 d), Romania si Comunitatea, dupa caz, vor furniza, cat mai repede
posibil, Comisiei mixte, toate informatiile relevante, in scopul cautarii unei
solutii acceptabile pentru ambele parti. In selectarea masurilor trebuie
acordata prioritate acelora care perturba cel mai putin functionarea acordului.
Masurile de salvgardare vor fi notificate imediat Comisiei mixte si vor
face obiectul unor consultari periodice in cadrul acesteia, cu scopul principal
de a stabili un calendar de abolire a lor, cat mai repede posibil, pe masura ce
situatia o permite.
3. In scopul aplicarii paragrafului 2 se vor aplica urmatoarele prevederi:
a) Referitor la art. 25, dificultatile aparute ca urmare a situatiei
prevazute in acel articol vor fi inaintate spre examinare Comisiei mixte, care
poate adopta orice decizie necesara pentru incetarea unor asemenea dificultati.
In situatia in care Comisia mixta sau partea exportatoare nu a luat o
decizie care sa stopeze dificultatile sau nici o alta solutie satisfacatoare nu
a fost convenita in termen de 30 de zile de la data sesizarii cazului, partea
importatoare poate adopta masuri adecvate pentru remedierea problemei. Aceste
masuri nu trebuie sa mearga dincolo de ceea ce este necesar pentru remedierea
dificultatilor aparute.
b) Referitor la art. 24, Comisia mixta va fi informata asupra cazului de
dumping de indata ce autoritatile partii importatoare au initiat o
investigatie.
Cand dumpingul nu a incetat sau nici o alta solutie satisfacatoare nu a
fost gasita pentru problema respectiva, in termen de 30 de zile de la data
inaintarii cazului Comisiei mixte, partea importatoare poate adopta masurile
adecvate.
c) Referitor la art. 26, dificultatile aparute ca urmare a situatiilor
prevazute in acel articol vor fi inaintate spre examinare Comisiei mixte.
Comisia mixta poate adopta orice decizie necesara pentru a stopa
dificultatile. Daca nu a luat o astfel de decizie in termen de 30 de zile de la
data inaintarii problemei, partea exportatoare poate aplica masuri adecvate cu
privire la exportul marfii in cauza.
d) In cazuri exceptionale, care cer o actiune imediata si care fac
imposibila, dupa caz, informarea sau examinarea, Romania sau Comunitatea poate
aplica, in situatiile prevazute in art. 24, 25 si 26, masurile preventive si
provizorii strict necesare pentru a stapani situatia, iar Comisia mixta va fi
informata imediat.
Art. 29
(Articolul 35 din Acordul european)
Protocolul nr. 4 stabileste regulile de origine pentru aplicarea
preferintelor tarifare prevazute in prezentul acord.
Art. 30
(Articolul 36 din Acordul european)
Acordul nu va exclude prohibitiile sau restrictiile la import, export sau
tranzit justificate pe temeiurile: moralitatii publice; politicii sau
securitatii publice; protectiei sanatatii si vietii oamenilor, animalelor sau
plantelor; protectiei resurselor naturale; protectiei tezaurelor nationale de
valoare artistica, istorica sau arheologica; protectiei proprietatii
intelectuale, industriale sau comerciale sau reglementarilor referitoare la aur
si argint. Asemenea prohibitii sau restrictii nu vor constitui, totusi, un
mijloc de discriminare arbitrara sau o restrictie deghizata in comertul dintre
parti.
Art. 31
(Articolul 37 din Acordul european)
Protocolul nr. 5 stabileste prevederile specifice care se vor aplica
comertului dintre Romania, pe de o parte, si Spania si Portugalia, pe de alta
parte.
TITLUL III
PLATI, CONCURENTA SI ALTE PREVEDERI CU CARACTER ECONOMIC
Art. 32
(Articolul 60 din Acordul european)
Partile se obliga sa autorizeze orice plata din contul curent al balantei
de plati, in valuta liber convertibila, in masura in care tranzactiile
referitoare la plati se refera la circulatia marfurilor, serviciilor sau
persoanelor intre parti, care a fost liberalizata in conformitate cu prezentul
acord.
Art. 33
(Articolul 63 din Acordul european)
Cu referire la prevederile prezentului capitol si independent de
prevederile art. 35, pana la introducerea deplinei convertibilitati a monedei
Romaniei in sensul art. VIII al Fondului Monetar International (F.M.I.),
Romania poate aplica, in circumstante exceptionale, restrictii de schimb legate
de acordarea sau preluarea de credite pe termen scurt si mediu, cu conditia ca
aceste restrictii sa fie impuse Romaniei la acordarea de astfel de credite si
sa fie permise in conformitate cu statutul Romaniei in F.M.I.
Romania va aplica aceste restrictii de o maniera nediscriminatorie. Ele se
vor aplica astfel incat sa perturbe cat mai putin prezentul acord. Romania va
informa prompt Comisia mixta asupra introducerii unor astfel de masuri si a
oricaror modificari ale acestora.
Art. 34
(Articolul 64 din Acordul european)
1. Sunt incompatibile cu buna functionare a acordului si, in consecinta,
pot afecta comertul dintre Romania si Comunitate:
(i) orice acorduri intre intreprinderi, decizii ale asociatiilor de
intreprinderi si practicile concertate intre intreprinderi, avand ca obiect sau
efect prevenirea, restrictionarea sau distorsionarea concurentei;
(ii) abuzul din partea uneia sau mai multor intreprinderi de a avea o
pozitie dominanta, pe teritoriul Romaniei sau al Comunitatii, in ansamblu sau
pe o parte substantiala a acestuia;
(iii) orice ajutor public care distorsioneaza sau ameninta sa distorsioneze
concurenta prin favorizarea anumitor intreprinderi sau a productiei unor
anumite marfuri.
2. Orice practica contrara prezentului articol va fi examinata pe baza
criteriilor care rezulta din aplicarea regulilor din art. 85, 86 si 92 din
Tratatul de instituire a Comunitatii Economice Europene.
3. Comisia mixta va adopta, in termen de 3 ani de la intrarea in vigoare a
acordului, regulile necesare pentru aplicarea paragrafelor 1 si 2.
4. a) In scopul aplicarii prevederilor paragrafului 1 (iii), partile
recunosc ca in perioada primilor 5 ani dupa intrarea in vigoare a acordului,
orice ajutor public acordat de Romania va fi evaluat luandu-se in considerare
faptul ca Romania va fi considerata o regiune identica cu cele ale Comunitatii,
descrise in art. 92.3 a) al Tratatului de instituire a Comunitatii Economice
Europene. Comisia mixta va decide, tinand cont de situatia economica din
Romania, daca perioada respectiva va fi extinsa pentru o noua perioada de 5
ani.
b) Fiecare parte va asigura transparenta in domeniul ajutorului public,
intre altele prin raportarea anuala catre cealalta parte a sumei totale si a
distribuirii ajutorului acordat si prin furnizarea, la cerere, de informatii
referitoare la schemele de ajutor. La cererea unuia dintre parti, va furniza
informatii privind anumite cazuri individuale de ajutor public.
5. Referitor la produsele mentionate in cap. II si III ale titlului II:
- prevederile paragrafului 1 (iii) nu se aplica;
- orice practica contrara paragrafului 1 (i) va fi evaluata conform
criteriilor stabilite de Comunitate in baza art. 42 si 43 ale Tratatului de
instituire a Comunitatii Economice Europene si in special a celor stabilite
prin Reglementarea consiliului nr. 26/1962.
6. Daca Romania sau Comunitatea considera ca o anumita practica este
incompatibila cu prevederile paragrafului 1 si:
- nu este conforma cu regulile mentionate in paragraful 3; sau
- in absenta unor asemenea reguli si daca asemenea practici cauzeaza sau
ameninta sa cauzeze prejudicii serioase intereselor celeilalte parti sau pagube
materiale industriei sale nationale, inclusiv industriei serviciilor,
ea poate adopta masurile adecvate dupa consultari in cadrul Comisiei mixte
sau dupa 30 de zile lucratoare de la solicitarea unor astfel de consultari.
In cazul unor practici incompatibile cu paragraful 1 (iii) al prezentului
articol, asemenea masuri adecvate vor fi adoptate acolo unde se aplica Acordul
general pentru tarife vamale si comert, numai in conformitate cu procedurile si
in conditiile stipulate de Acordul general pentru tarife vamale si comert si de
orice alte instrumente relevante negociate sub auspiciile sale, care sunt
aplicabile intre parti.
7. Indiferent de orice alte prevederi contrare adoptate in conformitate cu
paragraful 3, partile vor schimba informatii, luand in considerare limitarile
impuse de cerintele pastrarii secretului profesional si de afaceri.
8. Acest articol nu se va aplica produselor care intra sub incidenta
Tratatului de instituire a Comunitatii Europene a Carbunelui si Otelului, care
formeaza obiectul Protocolului nr. 2.
Art. 35
(Articolul 65 din Acordul european)
1. Partile se vor stradui sa evite impunerea de masuri restrictive,
inclusiv masuri la import pentru scopurile balantei de plati. In situatia
introducerii lor, partea care a procedat astfel va prezenta celeilalte parti un
calendar al eliminarii acestor masuri.
2. Daca Romania sau unul sau mai multe state membre se afla in serioase
dificultati ale balantei de plati sau exista o amenintare iminenta a unei
astfel de situatii, Romania sau Comunitatea, dupa caz, poate adopta, in
conformitate cu conditiile prevazute in Acordul general pentru tarife vamale si
comert, masuri restrictive, inclusiv masuri referitoare la import, care vor
avea o durata limitata si care nu vor depasi ceea ce este necesar in vederea
remedierii situatiei balantei de plati. Romania sau Comunitatea, dupa caz, va
informa cealalta parte despre aceasta.
Art. 36
(Articolul 66 din Acordul european)
In privinta intreprinderilor publice si a intreprinderilor carora le-au
fost acordate drepturi speciale sau exclusive, Comisia mixta va asigura ca,
incepand cu cel de-al treilea an de la data intrarii in vigoare a acordului, principiile
Tratatului de instituire a Comunitatii Economice Europene, indeosebi art. 90 si
principiile Documentului final din aprilie 1990 al reuniunii de la Bonn a
Conferintei pentru Securitate si Cooperare in Europa (in special prevederile
referitoare la libertatea de decizie a antreprenorilor), vor fi aplicate in
executarea prezentului acord.
Art. 37
(Articolul 67 din Acordul european)
1. Romania va continua sa imbunatateasca protectia drepturilor de
proprietate intelectuala, industriala si comerciala, in scopul de a asigura,
pana la sfarsitul celui de-al cincilea an de la intrarea in vigoare a
acordului, un nivel de protectie similar cu cel asigurat in Comunitate prin
actele Comunitatii, in special cele mentionate in anexa nr. XVI, inclusiv mijloace
comparabile de aplicare a acestor drepturi.
Art. 38
(Articolul 94 paragraful 3 din Acordul european)
Intre autoritatile administrative vamale ale partilor va avea loc o
asistenta reciproca, in conformitate cu prevederile Protocolului nr. 6.
TITLUL IV
PREVEDERI INSTITUTIONALE, GENERALE SI FINALE
Art. 39
(Articolul 106 din Acordul european)
Comisia mixta creata prin Acordul privind comertul si cooperarea comerciala
si economica semnat intre Romania, pe de o parte, si Comunitatea Economica
Europeana a Energiei Atomice, pe de alta parte, la 22 octombrie 1990, va
indeplini competentele conferite ei prin prezentul acord, pana cand Consiliul
de Asociere prevazut la art. 106 al Acordului european va fi constituit.
Art. 40
(Articolul 108 din Acordul european)
In scopul atingerii obiectivelor acestui acord, Comisia mixta va avea
dreptul sa ia decizii cu privire la domeniile expres prevazute in acest acord.
Deciziile luate vor fi obligatorii pentru parti, care vor lua masurile necesare
in vederea aducerii la indeplinire a deciziilor luate. Comisia mixta poate, de
asemenea, sa faca recomandari in acest sens.
Aceasta va adopta deciziile si recomandarile sale cu acordul celor doua
parti.
Art. 41
(Articolul 109 din Acordul european)
1. Oricare dintre cele doua parti poate supune Comisiei mixte orice
diferend legal de aplicarea sau interpretarea prezentului acord.
2. Comisia mixta poate solutiona diferendul printr-o decizie.
3. Fiecare parte este obligata sa ia masurile necesare pentru aducerea la
indeplinire a deciziei prevazute in paragraful 2.
4. In cazul in care nu e posibila rezolvarea unui diferend in conformitate
cu cele prevazute in paragraful 2, fiecare parte poate notifica celeilalte
parti numirea unui arbitru; cealalta parte trebuie ca, in 2 luni, sa numeasca
si ea un al doilea arbitru.
Comisia mixta va numi un al treilea arbitru.
Deciziile arbitrilor se vor lua cu majoritate de voturi.
Fiecare parte implicata in diferend trebuie sa ia masurile necesare pentru
aducerea la indeplinire a deciziilor arbitrilor.
Art. 42
(Articolul 115 din Acordul european)
In cadrul acestui acord, fiecare parte se obliga sa asigure ca persoanele
fizice si juridice ale celeilalte parti sa aiba acces liber, fara discriminare
in raport cu proprii cetateni, la tribunalele competente si organele
administrative ale partilor, in vederea apararii drepturilor lor individuale, a
dreptului de proprietate, inclusiv a acelora privind proprietatea intelectuala,
industriala si comerciala.
Art. 43
(Articolul 116 din Acordul european)
Nici o prevedere din prezentul acord nu va impiedica o parte contractanta
sa ia masuri de natura:
a) celor pe care le considera necesare sa previna scurgerea de informatii
contrare intereselor sale majore de securitate;
b) celor care se refera la productia si/sau comercializarea de arme,
munitii sau materiale de razboi, la cercetarea, dezvoltarea sau productia
indispensabila scopurilor de aparare, cu conditia ca aceste masuri sa nu
impieteze asupra conditiilor de concurenta la produsele care nu sunt destinate
unor scopuri militare specifice;
c) celor pe care le considera esentiale pentru propria securitate, in cazul
unor serioase tulburari interne ce pot afecta mentinerea legii si ordinii pe
timp de razboi sau in cazul unor serioase tensiuni internationale ce constituie
amenintarea cu razboiul sau pentru a indeplini obligatiile pe care si le-a
asumat in vederea mentinerii pacii si securitatii internationale.
Art. 44
(Articolul 117 din Acordul european)
Pentru domeniile cuprinse in acest acord si fara a afecta vreo prevedere
speciala continuta in el:
- aranjamentele aplicate de Romania fata de Comunitate nu vor da nastere
nici unei discriminari intre statele membre, cetatenii acestora sau companiile
ori firmele lor;
- aranjamentele aplicate de Comunitate fata de Romania nu vor da nastere
nici unei discriminari intre cetatenii romani sau companiile ori firmele
acesteia.
Art. 45
(Articolul 118 din Acordul european)
Produsele originare din Romania nu se vor bucura, la importul in
Comunitate, de un tratament mai favorabil decat cel pe care statele membre il
aplica intre ele.
Art. 46
(Articolul 119 din Acordul european)
1. Partile vor lua orice masuri generale sau specifice necesare pentru a-si
indeplini obligatiile ce decurg din acest acord. Ele vor veghea ca obiectivele
expuse in acest acord sa fie indeplinite.
2. Daca vreuna dintre parti considera ca cealalta parte nu si-a indeplinit
vreo obligatie inscrisa in acest acord, ea poate lua masuri adecvate. Inainte
de a proceda astfel, cu exceptia cazurilor de urgenta deosebita, va furniza
Comisiei mixte toate informatiile necesare cerute de o examinare aprofundata si
completa a situatiei, in vederea gasirii unei solutii acceptabile pentru parti.
La alegerea masurilor, se va da prioritate acelora care impieteaza cel mai
putin functionarea acestui acord. Aceste masuri vor fi imediat notificate
Comisiei mixte si vor forma obiectul consultarilor in cadrul Comisiei mixte,
daca cealalta parte cere acest lucru.
Art. 47
(Articolul 121 din Acordul european)
Protocoalele*) nr. 1, 2, 3, 4, 5, 6 si 7 si anexele*) nr. I-XVI fac parte
integranta din acest acord.
---------------
*) Protocoalele nr. 1-7 si anexele nr. I-XVI se vor publica ulterior.
Art. 48
(Articolul 122 din Acordul european)
Prezentul acord va fi aplicabil pana la intrarea in vigoare a Acordului
european semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993.
Fiecare parte poate denunta prezentul acord prin notificare catre cealalta
parte. Acest acord isi va inceta aplicabilitatea la 6 luni dupa data unei
asemenea notificari.
Art. 49
(Articolul 123 din Acordul european)
Acest acord se va aplica, pe de o parte, teritoriului Romaniei si, pe de
alta parte, teritoriilor carora li se aplica tratatele de infiintare a
Comunitatii Economice Europene si a Comunitatii Europene a Carbunelui si
Otelului, in conditiile cuprinse in aceste tratate.
Art. 50
(Articolul 124 din Acordul european)
Acest acord este redactat, in dublu exemplar, in limbile romana, daneza,
olandeza, engleza, franceza, germana, italiana, spaniola, greaca si portugheza,
fiecare din aceste texte fiind egal autentice.
Art. 51
(Articolul 125 din Acordul european)
Acest acord va fi aprobat de parti in conformitate cu propriile lor
proceduri.
Acest acord va intra in vigoare in prima zi a celei de-a doua luni ce
urmeaza datei la care partile isi notifica, una celeilalte, ca procedurile
mentionate in primul paragraf au fost indeplinite.
La intrarea sa in vigoare, art. 2, art. 3 paragraful 1 si art. 4-16 ale
Acordului dintre Romania si Comunitatea Economica Europeana si Comunitatea
Europeana a Energiei Atomice cu privire la comertul si cooperarea economica si
comerciala, semnat la Luxemburg la 22 octombrie 1990, vor fi suspendate.
Art. 52
(Articolul 126 din Acordul european)
1. In cazul in care prezentul acord intra in vigoare dupa 1 ianuarie, insa
inainte de 30 iunie 1993, in scopurile titlurilor II si III ale prezentului
acord si ale protocoalelor nr. 1, 2, 3, 4, 5, 6, si 7 anexate, termenul data
intrarii in vigoare a acordului va insemna:
- data intrarii in vigoare in ce priveste obligatiile care au efect la acea
data; si
- 1 ianuarie 1993 in ce priveste obligatiile care au efect dupa data
intrarii in vigoare, cu referire la data intrarii in vigoare.
2. In cazul intrarii in vigoare dupa 1 ianuarie, se vor aplica prevederile
Protocolului nr. 7.