LEGE
Nr. 174 din 17 mai 2004
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 465 din 25 mai 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 92 din 24 decembrie 2003 privind Codul
de procedura fiscala, adoptata in temeiul art. 1 pct. II.5 din Legea nr.
559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 941 din 29 decembrie 2003, cu
urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul 1, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Prin administrarea impozitelor, taxelor, contributiilor si a
altor sume datorate bugetului general consolidat se intelege ansamblul
activitatilor desfasurate de organele fiscale in legatura cu:
a) inregistrarea fiscala;
b) declararea, stabilirea, verificarea si colectarea impozitelor, taxelor,
contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat;
c) solutionarea contestatiilor impotriva actelor administrative
fiscale."
2. La articolul 2, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
"(1) Administrarea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor
sume datorate bugetului general consolidat, prevazute la art. 1, se
indeplineste potrivit dispozitiilor Codului de procedura fiscala, ale Codului
fiscal, precum si ale altor reglementari date in aplicarea acestora.
(2) Prezentul cod constituie procedura de drept comun pentru administrarea
impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general
consolidat."
3. Dupa articolul 2 se introduc articolele 2^1 si 2^2 cu urmatorul cuprins:
"Art. 2^1
Modificarea si completarea Codului de procedura fiscala
(1) Prezentul cod se modifica si se completeaza numai prin lege, promovata,
de regula, cu 6 luni inainte de data intrarii in vigoare a acesteia.
(2) Orice modificare sau completare la prezentul cod intra in vigoare cu
incepere din prima zi a anului urmator celui in care a fost adoptata prin lege.
Art. 2^2
Functionarea Comisiei fiscale centrale
Comisia fiscala centrala constituita potrivit art. 6 din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal are responsabilitati de elaborare a deciziilor cu privire
la aplicarea unitara a prezentului cod."
4. Titlul capitolului II va avea urmatorul cuprins:
"Principii generale de conduita in administrarea impozitelor, taxelor,
contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat"
5. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
Aplicarea unitara a legislatiei
Organul fiscal este obligat sa aplice unitar prevederile legislatiei
fiscale pe teritoriul Romaniei, urmarind stabilirea corecta a impozitelor,
taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general
consolidat."
6. La articolul 8, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"(1) Contribuabilul este obligat sa coopereze cu organele fiscale in
vederea determinarii starii de fapt fiscale, prin prezentarea faptelor
cunoscute de catre acesta, in intregime, conform realitatii, si prin indicarea
mijloacelor doveditoare care ii sunt cunoscute."
7. La articolul 9, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Informatiile referitoare la impozite, taxe, contributii si alte
sume datorate bugetului general consolidat pot fi transmise numai:
a) autoritatilor publice, in scopul indeplinirii obligatiilor prevazute de
lege;
b) autoritatilor fiscale ale altor tari, in conditii de reciprocitate in
baza unor conventii;
c) autoritatilor judiciare competente, potrivit legii;
d) in alte cazuri prevazute de lege."
8. La articolul 15, alineatele (2) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Contribuabilul este orice persoana fizica ori juridica sau orice
alta entitate fara personalitate juridica ce datoreaza impozite, taxe,
contributii si alte sume bugetului general consolidat, in conditiile legii.
(3) Statul este reprezentat de Ministerul Finantelor Publice prin Agentia
Nationala de Administrare Fiscala si unitatile sale teritoriale."
9. La articolul 15, dupa alineatul (3) se introduc alineatele (4) si (5) cu
urmatorul cuprins:
"(4) Unitatile administrativ-teritoriale sunt reprezentate de
autoritatile administratiei publice locale, precum si de compartimentele de
specialitate ale acestora, in limita atributiilor delegate de catre
autoritatile respective.
(5) Agentia Nationala de Administrare Fiscala, unitatile sale teritoriale,
precum si compartimentele de specialitate ale autoritatilor administratiei
publice locale sunt denumite in prezentul cod organe fiscale."
10. La articolul 16, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Imputernicitul este obligat sa inregistreze la organul fiscal
actul de imputernicire, in forma autentica si in conditiile prevazute de lege.
Revocarea imputernicirii opereaza fata de organul fiscal de la data
inregistrarii actului de revocare."
11. La articolul 16, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (2^1) cu
urmatorul cuprins:
"(2^1) In cazul reprezentarii contribuabililor in relatiile cu
organele fiscale prin avocat, forma si continutul imputernicirii sunt cele
prevazute de dispozitiile legale privind organizarea si exercitarea profesiei
de avocat."
12. La articolul 16, alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
"(4) Prevederile prezentului articol sunt aplicabile si
reprezentantilor fiscali desemnati potrivit Codului fiscal, daca legea nu
prevede altfel."
13. La articolul 19, litera a) a alineatului (2) va avea urmatorul cuprins:
"a) dreptul la perceperea impozitelor, taxelor, contributiilor si a
altor sume care constituie venituri ale bugetului general consolidat, dreptul
la rambursarea taxei pe valoarea adaugata, dreptul la restituirea impozitelor,
taxelor, contributiilor si a altor sume care constituie venituri ale bugetului
general consolidat, potrivit alin. (4), denumite creante fiscale
principale;".
14. La articolul 19, alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
"(4) In masura in care plata sumelor reprezentand impozite, taxe,
contributii si alte venituri ale bugetului general consolidat se constata ca a
fost fara temei legal, cel care a facut astfel plata are dreptul la restituirea
sumei respective."
15. La articolul 20, literele a) - e) vor avea urmatorul cuprins:
"a) obligatia de a declara bunurile si veniturile impozabile sau, dupa
caz, impozitele, taxele, contributiile si alte sume datorate bugetului general
consolidat;
b) obligatia de a calcula si de a inregistra in evidentele contabile si
fiscale impozitele, taxele, contributiile si alte sume datorate bugetului
general consolidat;
c) obligatia de a plati la termenele legale impozitele, taxele,
contributiile si alte sume datorate bugetului general consolidat;
d) obligatia de a plati dobanzi si penalitati de intarziere, aferente
impozitelor, taxelor, contributiilor si altor sume datorate bugetului general
consolidat, denumite obligatii de plata accesorii;
e) obligatia de a calcula, de a retine si de a inregistra in evidentele
contabile si de plata, la termenele legale, impozitele si contributiile care se
realizeaza prin stopaj la sursa;".
16. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
Stingerea creantelor fiscale
Creantele fiscale se sting prin incasare, compensare, executare silita,
scutire, anulare, prescriptie si prin alte modalitati prevazute de lege."
17. La articolul 24, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"(1) Platitor al obligatiei fiscale este debitorul sau persoana care,
in numele debitorului, conform legii, are obligatia de a plati sau de a retine
si de a plati, dupa caz, impozite, taxe, contributii, amenzi si alte sume
datorate bugetului general consolidat."
18. La articolul 29, partea introductiva a alineatului (1) va avea
urmatorul cuprins:
"(1) In cazul creantelor fiscale administrate de Ministerul Finantelor
Publice prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin domiciliu fiscal
se intelege:".
19. La articolul 29, dupa alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu
urmatorul cuprins:
"(4) In cazul celorlalte creante fiscale ale bugetului general
consolidat, prin domiciliu fiscal se intelege domiciliul reglementat potrivit
dreptului comun sau sediul social inregistrat potrivit legii."
20. La articolul 30, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Impozitele, taxele si alte sume care se datoreaza, potrivit
legii, in vama sunt administrate de catre organele vamale."
21. Articolul 31 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 31
Competenta teritoriala
(1) Pentru administrarea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor
sume datorate bugetului general consolidat, competenta revine acelui organ
fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al
contribuabilului sau al platitorului de venit, in cazul impozitelor si
contributiilor realizate prin stopaj la sursa, in conditiile legii.
(2) In cazul contribuabililor nerezidenti care desfasoara activitati pe
teritoriul Romaniei printr-un sediu permanent, competenta revine organului
fiscal pe al carui teritoriu se realizeaza, in intregime sau cu preponderenta,
cifra de afaceri.
(3) Competenta de administrare a impozitelor, taxelor, contributiilor si a
altor sume datorate bugetului general consolidat, datorate de marii
contribuabili, poate fi stabilita in sarcina altor organe fiscale, prin ordin
al ministrului finantelor publice."
22. Articolul 32 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32
Competenta in cazul sediilor secundare
In cazul in care contribuabilul are, potrivit legii, obligatii de plata la
sedii secundare, competenta teritoriala pentru administrarea acestora revine
organului fiscal in a carui raza teritoriala acestea se afla situate."
23. Articolul 33 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33
Competenta teritoriala a compartimentelor de specialitate ale autoritatilor
administratiei publice locale
Compartimentele de specialitate ale autoritatilor administratiei publice
locale sunt competente pentru administrarea impozitelor, taxelor si a altor
sume datorate bugetelor locale ale unitatilor administrativ-teritoriale."
24. La articolul 35, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) In situatia in care organele fiscale intre care apare conflictul
de competenta nu sunt subordonate unui organ ierarhic comun, conflictul de
competenta ivit se solutioneaza de catre Comisia fiscala centrala din cadrul
Ministerului Finantelor Publice."
25. La articolul 35, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu
urmatorul cuprins:
"(3) In cazul bugetelor locale, Comisia fiscala centrala se
completeaza cu cate un reprezentant al Asociatiei Comunelor din Romania,
Asociatiei Oraselor din Romania, Asociatiei Municipiilor din Romania, Uniunii
Nationale a Consiliilor Judetene din Romania, precum si al Ministerului
Administratiei si Internelor."
26. Dupa articolul 36 se introduc articolele 36^1 si 36^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 36^1
Conflictul de interese
Functionarul public din cadrul organului fiscal implicat intr-o procedura
de administrare se afla in conflict de interese, daca:
a) in cadrul procedurii respective acesta este contribuabil, este sot/sotie
al/a contribuabilului, este ruda pana la gradul al 3-lea inclusiv a
contribuabilului, este reprezentant sau imputernicit al contribuabilului;
b) in cadrul procedurii respective poate dobandi un avantaj ori poate
suporta un dezavantaj direct;
c) exista un conflict intre el, sotul/sotia, rudele sale pana la gradul al
3-lea inclusiv si una dintre parti sau sotul/sotia, rudele partii pana la
gradul al 3-lea inclusiv;
d) in alte cazuri prevazute de lege.
Art. 36^2
Abtinerea si recuzarea
(1) Functionarul public care stie ca se afla in una dintre situatiile
prevazute la art. 36^1 este obligat sa instiinteze conducatorul organului
fiscal si sa se abtina de la indeplinirea procedurii.
(2) In cazul in care conflictul de interese se refera la conducatorul
organului fiscal, acesta este obligat sa instiinteze organul ierarhic superior.
(3) Abtinerea se propune de functionarul public si se decide de indata de
conducatorul organului fiscal sau de organul ierarhic superior.
(4) Contribuabilul implicat in procedura in derulare poate solicita
recuzarea functionarului public aflat in conflict de interese.
(5) Recuzarea functionarului public se decide de indata de catre
conducatorul organului fiscal sau de organul fiscal ierarhic superior. Decizia
prin care se respinge cererea de recuzare poate fi atacata la instanta
judecatoreasca competenta. Cererea de recuzare nu suspenda procedura de
administrare in derulare."
27. La articolul 38 alineatul (2), dupa litera b) se introduce litera b^1)
cu urmatorul cuprins:
"b^1) datele de identificare a contribuabilului sau a persoanei
imputernicite de contribuabil, dupa caz;".
28. La articolul 38, literele f) si h) ale alineatului (2) vor avea
urmatorul cuprins:
"f) numele si semnatura persoanelor imputernicite ale organului
fiscal, potrivit legii;
...........................................................................
h) posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a contestatiei si
organul fiscal la care se depune contestatia;".
29. La articolul 38, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Actul administrativ fiscal emis in conditiile alin. (2) prin
intermediul mijloacelor informatice este valabil si in cazul in care nu poarta
semnatura persoanelor imputernicite ale organului fiscal potrivit legii si
stampila organului emitent, daca indeplineste cerintele legale aplicabile in
materie."
30. La articolul 39, litera c) a alineatului (2) va avea urmatorul cuprins:
"c) prin posta, la domiciliul fiscal al contribuabilului, cu scrisoare
recomandata cu confirmare de primire, precum si prin alte mijloace, cum sunt
fax, e-mail, daca se asigura transmiterea textului actului si confirmarea
primirii acestuia."
31. La articolul 39, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) In cazul in care se constata lipsa contribuabilului sau a
oricarei persoane indreptatite sa primeasca actul administrativ fiscal de la
domiciliul fiscal al acestuia sau refuzul de a primi actul administrativ
fiscal, comunicarea se face prin publicarea unui anunt intr-un cotidian
national de larga circulatie si/sau intr-un cotidian local ori in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, in care se mentioneaza ca a fost emis actul
pe numele contribuabilului. Actul administrativ fiscal se considera comunicat
in a cincea zi de la data publicarii anuntului."
32. Articolul 40 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40
Opozabilitatea actului administrativ fiscal
Actul administrativ fiscal produce efecte din momentul in care este
comunicat contribuabilului sau la o data ulterioara mentionata in actul
administrativ comunicat, potrivit legii."
33. Dupa articolul 40 se introduce articolul 40^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 40^1
Nulitatea actului administrativ fiscal
Lipsa unuia dintre elementele actului administrativ fiscal, referitoare la
numele, prenumele si calitatea persoanei imputernicite a organului fiscal,
numele si prenumele ori denumirea contribuabilului, a obiectului actului
administrativ sau a semnaturii persoanei imputernicite a organului fiscal, cu
exceptia prevazuta la art. 38 alin. (3), atrage nulitatea acestuia. Nulitatea
se poate constata la cerere sau din oficiu."
34. La articolul 47, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"(1) Bancile sunt obligate sa comunice organelor fiscale lista
titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entitati fara
personalitate juridica ce deschid ori inchid conturi, forma juridica pe care
acestia o au si domiciliul sau sediul acestora. Aceasta comunicare se va face
in prima jumatate a fiecarei luni, cu referire la conturile deschise sau
inchise in luna anterioara. Comunicarea va fi adresata Ministerului Finantelor
Publice."
35. La articolul 47, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu
urmatorul cuprins:
"(3) Ministerul Finantelor Publice, la cererea autoritatilor
administratiei publice locale, va transmite acestora informatiile detinute in
baza alin. (1)."
36. La articolul 48, dupa alineatul (4) se introduce alineatul (5) cu
urmatorul cuprins:
"(5) Onorariile stabilite pentru expertizele prevazute de prezentul
articol vor fi platite de la bugetele organelor fiscale care au apelat la
serviciile expertului, dupa caz."
37. La articolul 49, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu
urmatorul cuprins:
"(3) Organul fiscal are dreptul sa retina, in scopul protejarii
impotriva instrainarii sau distrugerii, documente, acte, inscrisuri, registre
si documente financiar-contabile sau orice element material care face dovada
stabilirii, inregistrarii si achitarii obligatiilor fiscale de catre
contribuabili, pe o perioada de maximum 30 de zile. In cazuri exceptionale, cu
aprobarea conducatorului organului fiscal, perioada de retinere poate fi
prelungita cu maximum 90 de zile."
38. Articolul 61 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 61
Calcularea termenelor
Termenele de orice fel privind exercitarea drepturilor si indeplinirea
obligatiilor prevazute de Codul de procedura fiscala, precum si de alte
dispozitii legale aplicabile in materie, daca legea fiscala nu dispune altfel,
se calculeaza potrivit dispozitiilor Codului de procedura civila."
39. La articolul 63, literele a), c) si e) ale alineatului (1) vor avea
urmatorul cuprins:
"a) pentru persoanele juridice, cu exceptia comerciantilor, precum si
pentru asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, codul de inregistrare
fiscala atribuit de organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale
de Administrare Fiscala;
...........................................................................
c) pentru persoanele fizice care nu detin cod numeric personal, numarul de
identificare fiscala atribuit de organul fiscal competent din subordinea
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala;
...........................................................................
e) pentru persoanele fizice platitoare de taxa pe valoarea adaugata, codul
de inregistrare fiscala atribuit de organul fiscal competent din subordinea
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala."
40. La articolul 63, dupa alineatul (4) se introduce alineatul (4^1) cu
urmatorul cuprins:
"(4^1) Contribuabilii care obtin venituri din activitati independente,
pentru care platile anticipate se fac prin retinere la sursa de catre
platitorii de venituri, au obligatia, in vederea inregistrarii, sa depuna la
organul fiscal competent declaratia de inregistrare fiscala."
41. La articolul 64, alineatele (1), (2), (5), (6) si (7) vor avea
urmatorul cuprins:
"(1) Orice persoana impozabila care realizeaza operatiuni taxabile
si/sau scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere trebuie sa
solicite inregistrarea ca platitor de taxa pe valoarea adaugata la organul
fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in
urmatoarele situatii:
a) la infiintare, in mod obligatoriu, daca declara ca urmeaza sa realizeze
o cifra de afaceri peste plafonul de scutire prevazut de dispozitiile Codului
fiscal referitoare la taxa pe valoarea adaugata;
b) la infiintare, daca declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de afaceri
sub plafonul de scutire prevazut de dispozitiile Codului fiscal referitoare la
taxa pe valoarea adaugata, dar opteaza pentru aplicarea regimului normal de
taxa pe valoarea adaugata;
c) dupa infiintare, in mod obligatoriu, daca depaseste plafonul de scutire
prevazut de dispozitiile Codului fiscal referitoare la taxa pe valoarea
adaugata, in termen de 10 zile de la sfarsitul lunii in care a depasit acest
plafon;
d) dupa infiintare, daca cifra de afaceri realizata este sub plafonul de
scutire prevazut de dispozitiile Codului fiscal referitoare la taxa pe valoarea
adaugata, dar doreste sa opteze pentru aplicarea regimului normal de taxa pe
valoarea adaugata.
(2) Persoanele care realizeaza in exclusivitate operatiuni scutite de taxa
pe valoarea adaugata, iar potrivit Codului fiscal pot opta pentru taxarea
acestora, trebuie sa solicite inregistrarea ca platitor de taxa pe valoarea
adaugata.
...........................................................................
(5) Data inregistrarii ca platitor de taxa pe valoarea adaugata este:
a) data comunicarii certificatului de inregistrare in situatiile prevazute
la alin. (1) lit. a) si b) si, dupa caz, la alin. (2);
b) data de intai a lunii urmatoare celei in care persoana impozabila face
optiunea pentru aplicarea regimului normal de taxa pe valoarea adaugata in
situatiile prevazute la alin. (1) lit. d);
c) data de intai a lunii urmatoare celei in care persoana impozabila
solicita luarea in evidenta ca platitor de taxa pe valoarea adaugata in
situatiile prevazute la alin. (1) lit. c) si, dupa caz, la alin. (2).
(6) Orice persoana impozabila inregistrata ca platitor de taxa pe valoarea
adaugata, care, ulterior inregistrarii, realizeaza exclusiv operatiuni care nu
dau drept de deducere, trebuie sa solicite scoaterea din evidenta ca platitor
de taxa pe valoarea adaugata, in termen de 10 zile de la sfarsitul lunii in
care realizeaza exclusiv astfel de operatiuni. Scoaterea din evidenta ca
platitor de taxa pe valoarea adaugata se va face incepand cu data de intai a
lunii urmatoare celei in care persoana impozabila are obligatia sa solicite
aceasta scoatere din evidenta.
(7) Orice persoana impozabila inregistrata ca platitor de taxa pe valoarea
adaugata trebuie sa solicite scoaterea din evidenta ca platitor de taxa pe
valoarea adaugata in caz de incetare a activitatii, in termen de 15 zile de la
data actului in care se consemneaza situatia respectiva. Scoaterea din evidenta
ca platitor de taxa pe valoarea adaugata se va face incepand cu data de intai a
lunii urmatoare depunerii declaratiei de mentiuni."
42. Articolul 65 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 65
Obligatia inscrierii codului de identificare fiscala pe documente
Platitorii de impozite, taxe, contributii si alte sume datorate bugetului
general consolidat au obligatia de a mentiona pe facturi, scrisori, oferte,
comenzi sau pe orice alte documente emise codul de identificare fiscala
propriu."
43. La articolul 66, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"(1) Contribuabilii au obligatia de a declara organului fiscal competent
din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in termen de 30 de
zile, infiintarea de sedii secundare."
44. Articolul 67 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 67
Forma si continutul declaratiei de inregistrare fiscala
(1) Declaratia de inregistrare fiscala se intocmeste prin completarea unui
formular pus la dispozitie gratuit de organul fiscal din subordinea Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala si va fi insotita de acte doveditoare ale
informatiilor cuprinse in aceasta.
(2) Declaratia de inregistrare fiscala va cuprinde: datele de identificare
a contribuabilului, categoriile de obligatii de plata datorate potrivit Codului
fiscal, datele privind sediile secundare, datele de identificare a
imputernicitului, datele privind situatia juridica a contribuabilului, precum
si alte informatii necesare administrarii impozitelor, taxelor, contributiilor
si altor sume datorate bugetului general consolidat."
45. La articolul 68, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"(1) Pe baza declaratiei de inregistrare fiscala, depusa potrivit art.
63 alin. (3), organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala elibereaza certificatul de inregistrare fiscala, in termen
de 15 zile de la data depunerii declaratiei. In certificatul de inregistrare
fiscala se inscrie obligatoriu codul de identificare fiscala."
46. La articolul 69, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"(1) Modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de
inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal competent din
subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in termen de 30 de zile
de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de
mentiuni."
47. La articolul 70, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"(1) Organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala organizeaza evidenta platitorilor de impozite, taxe,
contributii si alte sume datorate la bugetul de stat, bugetul asigurarilor
sociale de stat, bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de
sanatate, bugetul asigurarilor pentru somaj, in cadrul registrului
contribuabililor, care contine:
a) datele de identificare a contribuabilului;
b) categoriile de obligatii fiscale de plata datorate potrivit legii,
denumite vector fiscal;
c) alte informatii necesare administrarii obligatiilor fiscale."
48. La articolul 70, dupa alineatul (4) se introduc alineatele (5) - (8) cu
urmatorul cuprins:
"(5) Contribuabilii persoane juridice sau orice alte entitati fara
personalitate juridica care, in decurs de 12 luni consecutive, nu au depus
declaratii fiscale si situatii financiare, nu au efectuat plati si nu au
prezentat solicitari organului fiscal vor fi trecuti intr-o evidenta speciala a
contribuabililor inactivi.
(6) Contribuabilii trecuti in evidenta speciala vor fi supusi inspectiei
fiscale, in termen de maximum 3 luni de la data trecerii in evidenta speciala.
(7) Pe perioada cat contribuabilul este considerat inactiv, certificatul de
inregistrare fiscala se suspenda.
(8) Contribuabilii trecuti in evidenta speciala vor fi reactivati incepand
cu data la care:
a) depun o declaratie fiscala sau situatie financiara;
b) efectueaza o plata voluntara;
c) formuleaza o solicitare organelor fiscale;
d) organul fiscal constata ca acesta desfasoara activitati supuse legii
fiscale."
49. La articolul 72, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"(1) Evidentele contabile si fiscale vor fi pastrate la domiciliul
fiscal al contribuabilului sau la sediile secundare, dupa caz."
50. La articolul 73, alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
"(4) In caz de inactivitate temporara sau in cazul obligatiilor de
declarare a unor venituri care, potrivit legii, sunt scutite la plata
impozitului pe venit, organul fiscal competent poate aproba, la cererea
contribuabilului, alte termene sau conditii de depunere a declaratiilor
fiscale, in functie de necesitatile administrarii obligatiilor fiscale. Asupra
termenelor si conditiilor va decide organul fiscal potrivit competentelor
aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice."
51. La articolul 74, alineatul (5) va avea urmatorul cuprins:
"(5) Pentru anumite categorii de obligatii fiscale, stabilite prin
ordin al ministrului finantelor publice, organul fiscal poate transmite
contribuabililor formularele de declarare a impozitelor, taxelor,
contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat,
instructiunile de completare a acestora, alte informatii utile, precum si
plicurile preadresate. In acest caz, contravaloarea corespondentei se suporta
de catre organul fiscal."
52. La articolul 75, alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
"(4) Nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa
procedeze la stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale prin estimarea bazei
de impunere potrivit art. 60. Stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale nu
se poate face inainte de implinirea unui termen de 15 zile de la instiintarea contribuabilului
privind depasirea termenului legal de depunere a declaratiei fiscale."
53. Denumirea titlului VI va avea urmatorul cuprins:
"Stabilirea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume
datorate bugetului general consolidat"
54. Articolul 77 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 77
Stabilirea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate
bugetului general consolidat
(1) Impozitele, taxele, contributiile si alte sume datorate bugetului
general consolidat se stabilesc astfel:
a) prin declaratie fiscala, in conditiile art. 74 alin. (2) si art. 78
alin. (3);
b) prin decizie emisa de organul fiscal, in celelalte cazuri.
(2) Dispozitiile alin. (1) sunt aplicabile si in cazurile in care
impozitele, taxele, contributiile si alte sume datorate bugetului general
consolidat sunt scutite la plata conform reglementarilor legale, precum si in
cazul unei rambursari de taxa pe valoarea adaugata."
55. La articolul 78, dupa alineatul (1) se introduce alineatul (1^1) cu
urmatorul cuprins:
"(1^1) Pentru creantele administrate de Ministerul Finantelor Publice
prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin ordin al ministrului
finantelor publice se pot stabili si alte competente pentru emiterea deciziilor
de impunere ca urmare a inspectiei fiscale."
56. La articolul 78, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Declaratia fiscala intocmita potrivit art. 74 alin. (2) este
asimilata cu o decizie de impunere, sub rezerva unei verificari ulterioare."
57. La articolul 78, dupa alineatul (3) se introduc alineatele (4) si (5)
cu urmatorul cuprins:
"(4) In situatia in care legea nu prevede obligatia de calculare a
impozitului, declaratia fiscala este asimilata unei decizii referitoare la baza
de impunere.
(5) Decizia de impunere si decizia referitoare la obligatiile de plata
accesorii constituie si instiintari de plata, de la data comunicarii
acestora."
58. Articolul 79 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 79
Forma si continutul deciziei de impunere
Decizia de impunere trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute la art.
38. Decizia de impunere trebuie sa cuprinda, pe langa elementele prevazute la
art. 38 alin. (2), si categoria de impozit, taxa, contributie sau alta suma
datorata bugetului general consolidat, baza de impunere, precum si cuantumul
acestora, pentru fiecare perioada impozabila."
59. La articolul 80, literele a) si b) vor avea urmatorul cuprins:
"a) deciziile privind rambursari de taxa pe valoarea adaugata si
deciziile privind restituiri de impozite, taxe, contributii si alte venituri
ale bugetului general consolidat;
b) deciziile referitoare la bazele de impunere;".
60. La articolul 84 se introduce alineatul (2) cu urmatorul cuprins:
"(2) Termenul de prescriptie a dreptului de stabilire a obligatiei
fiscale se suspenda pe perioada cuprinsa intre momentul inceperii inspectiei
fiscale si momentul emiterii deciziei de impunere ca urmare a efectuarii
inspectiei fiscale."
61. Articolul 87 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 87
Persoanele supuse inspectiei fiscale
Inspectia fiscala se exercita asupra tuturor persoanelor, indiferent de
forma lor de organizare, care au obligatii de stabilire, retinere si plata a
impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general
consolidat, prevazute de lege."
62. La articolul 89, literele a) si c) vor avea urmatorul cuprins:
"a) controlul prin sondaj, care consta in activitatea de verificare
selectiva a documentelor si operatiunilor semnificative in care sunt reflectate
modul de calcul, de evidentiere si de plata a obligatiilor fiscale datorate
bugetului general consolidat;
...........................................................................
c) controlul incrucisat, care consta in verificarea documentelor si
operatiunilor impozabile ale contribuabilului in corelatie cu cele detinute de
alte persoane; controlul incrucisat poate fi si inopinat."
63. La articolul 89 se introduce alineatul (2) cu urmatorul cuprins:
"(2) La finalizarea controlului inopinat sau incrucisat se incheie
proces-verbal."
64. La articolul 90, alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"(2) La contribuabilii mari, perioada supusa inspectiei fiscale incepe
de la sfarsitul perioadei controlate anterior, in conditiile alin. (1)."
65. La articolul 90, litera a) a alineatului (3) va avea urmatorul cuprins:
"a) exista indicii privind diminuarea impozitelor, taxelor,
contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat;".
66. La articolul 90 alineatul (3), dupa litera b) se introduce litera c) cu
urmatorul cuprins:
"c) nu au fost indeplinite obligatiile de plata a impozitelor,
taxelor, contributiilor si altor sume datorate bugetului general
consolidat."
67. La articolul 91, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"(1) Inspectia fiscala se exercita exclusiv, nemijlocit si neingradit
prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala sau, dupa caz, de
compartimentele de specialitate ale autoritatilor administratiei publice
locale, conform dispozitiilor prezentului titlu, ori de alte autoritati care
sunt competente, potrivit legii, sa administreze impozite, taxe, contributii
sau alte sume datorate bugetului general consolidat."
68. La articolul 91, dupa alineatul (1) se introduce alineatul (1^1) cu
urmatorul cuprins:
"(1^1) In cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
competenta de exercitare a inspectiei fiscale se stabileste prin regulamentul
de organizare si functionare aprobat in conditiile legii."
69. Dupa articolul 95 se introduce articolul 95^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 95^1
Durata efectuarii inspectiei fiscale
(1) Durata efectuarii inspectiei fiscale este stabilita de organele de
inspectie fiscala sau, dupa caz, de compartimentele de specialitate ale
autoritatilor administratiei publice locale, in functie de obiectivele
inspectiei, si nu poate fi mai mare de 3 luni.
(2) In cazul marilor contribuabili sau al celor care au sedii secundare,
durata inspectiei nu poate fi mai mare de 6 luni."
70. La articolul 96, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Inspectia fiscala se efectueaza o singura data pentru fiecare
impozit, taxa, contributie si alte sume datorate bugetului general consolidat
si pentru fiecare perioada supusa impozitarii. Prin exceptie, conducatorul
inspectiei fiscale competent poate decide reverificarea unei anumite perioade
daca, de la data incheierii inspectiei fiscale si pana la data implinirii
termenului de prescriptie, apar date suplimentare necunoscute inspectorilor
fiscali la data efectuarii verificarilor sau erori de calcul care influenteaza
rezultatele acestora."
71. La articolul 96, dupa alineatul (3) se introduce alineatul (3^1) cu
urmatorul cuprins:
"(3^1) In situatia in care din instrumentarea cauzelor penale de catre
organele competente nu rezulta existenta prejudiciului, reverificarea dispusa
in temeiul alin. (3) nu este urmata de emiterea deciziei de impunere."
72. La articolul 96, alineatele (5) si (7) vor avea urmatorul cuprins:
"(5) Activitatea de inspectie fiscala se organizeaza si se desfasoara
in baza unor programe anuale, trimestriale si lunare aprobate in conditiile
stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare
Fiscala, respectiv prin acte ale autoritatilor administratiei publice locale,
dupa caz.
...........................................................................
(7) La finalizarea inspectiei fiscale, contribuabilul este obligat sa dea o
declaratie scrisa, pe propria raspundere, din care sa rezulte ca au fost puse
la dispozitie toate documentele si informatiile solicitate pentru inspectia
fiscala. In declaratie se va mentiona si faptul ca au fost restituite toate
documentele solicitate si puse la dispozitie de contribuabil."
73. La articolul 97, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu
urmatorul cuprins:
"(3) Pe toata durata exercitarii inspectiei fiscale contribuabilii
supusi acesteia au dreptul de a beneficia de asistenta de specialitate sau
juridica."
74. La articolul 98, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) La incheierea inspectiei fiscale, organul fiscal va prezenta
contribuabilului constatarile si consecintele lor fiscale, acordandu-i acestuia
posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere potrivit art. 7 alin. (1), cu
exceptia cazului in care bazele de impozitare nu au suferit nici o modificare
in urma inspectiei fiscale sau a cazului in care contribuabilul renunta la
acest drept si notifica acest fapt organelor de inspectie fiscala."
75. La articolul 98, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Data, ora si locul prezentarii concluziilor vor fi comunicate
contribuabilului in timp util."
76. La articolul 100, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (2^1) cu
urmatorul cuprins:
"(2^1) In cazul in care, ca urmare a efectuarii inspectiei fiscale, au
fost sesizate organele de urmarire penala, decizia de impunere privitoare la
obiectul sesizarii penale se poate emite dupa solutionarea cu caracter
definitiv a cauzei penale."
77. Articolul 102 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 102
Termenele de plata
(1) Creantele fiscale sunt scadente la expirarea termenelor prevazute de
Codul fiscal sau de alte legi care le reglementeaza.
(2) Pentru diferentele de obligatii fiscale principale si pentru
obligatiile fiscale accesorii, stabilite potrivit legii, termenul de plata se
stabileste in functie de data comunicarii acestora, astfel:
a) daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 1 - 15 din luna, termenul
de plata este pana la data de 5 a lunii urmatoare;
b) daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 16 - 31 din luna,
termenul de plata este pana la data de 20 a lunii urmatoare.
(3) Pentru obligatiile fiscale esalonate sau amanate la plata, precum si
pentru accesoriile acestora termenul de plata se stabileste prin documentul
prin care se acorda inlesnirea respectiva.
(4) Pentru creantele fiscale, administrate de Ministerul Finantelor
Publice, care nu au prevazute termene de plata, acestea vor fi stabilite prin
ordin al ministrului finantelor publice.
(5) Pentru creantele fiscale ale bugetelor locale care nu au prevazute
termene de plata, acestea se stabilesc prin ordin comun al ministrului
administratiei si internelor si al ministrului finantelor publice.
(6) Contributiile sociale administrate de Ministerul Finantelor Publice,
dupa calcularea si retinerea acestora conform reglementarilor legale in
materie, se vireaza pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se
efectueaza plata drepturilor salariale."
78. La articolul 103, alineatele (2) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Plata obligatiilor fiscale se efectueaza de catre debitori,
distinct, pe fiecare impozit, taxa, contributie si alte sume datorate bugetului
general consolidat, inclusiv dobanzi si penalitati de intarziere.
(3) In cazul stingerii prin plata a obligatiilor fiscale, momentul platii
este:
a) in cazul platilor in numerar, data inscrisa in documentul de plata
eliberat de organele sau persoanele abilitate de organul fiscal;
b) in cazul platilor efectuate prin mandat postal, data postei, inscrisa pe
mandatul postal;
c) in cazul platilor efectuate prin decontare bancara, data la care bancile
debiteaza contul platitorului pe baza instrumentelor de decontare specifice,
confirmate prin stampila si semnatura autorizata a acestora, cu exceptia
situatiei prevazute la art. 110;
d) pentru obligatiile fiscale care se sting prin anulare de timbre fiscale
mobile, data inregistrarii la organul competent a documentului sau a actului
pentru care s-au depus si anulat timbrele datorate potrivit legii."
79. Articolul 104 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 104
Ordinea stingerii datoriilor
(1) Daca un contribuabil datoreaza mai multe tipuri de impozite, taxe,
contributii si alte sume reprezentand creante fiscale prevazute la art. 19
alin. (2) lit. a), iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate
datoriile, atunci se sting datoriile acelui tip de creanta fiscala principala pe
care il stabileste contribuabilul.
(2) In cadrul tipului de impozit, taxa, contributie sau alta suma
reprezentand creanta fiscala stabilit de contribuabil, plata se efectueaza in
urmatoarea ordine:
a) sume datorate in contul ratelor din graficele de plata a obligatiilor
fiscale, pentru care s-au aprobat esalonari si/sau amanari la plata, precum si
dobanzile datorate pe perioada esalonarii si/sau amanarii la plata si calculate
conform legii;
b) obligatii fiscale principale cu termene de plata in anul curent, precum
si accesoriile acestora, in ordinea vechimii;
c) obligatii fiscale datorate si neachitate la data de 31 decembrie a
anului precedent, in ordinea vechimii, pana la stingerea integrala a acestora;
d) dobanzi, penalitati de intarziere aferente obligatiilor fiscale
prevazute la lit. c);
e) obligatii fiscale cu termene de plata viitoare, la solicitarea
debitorului.
(3) Pentru creantele bugetelor locale, din categoria obligatiilor fiscale
prevazute la alin. (2) lit. b) se sting cu prioritate obligatiile stabilite ca
urmare a inspectiei fiscale.
(4) In situatia in care debitorul nu efectueaza plata obligatiilor fiscale,
conform prevederilor alin. (2), creditorul fiscal va proceda la stingerea
obligatiilor fiscale pe care le administreaza, in conformitate cu ordinea de
plata reglementata de prezentul cod, si va instiinta despre aceasta debitorul,
in termen de 10 zile de la data efectuarii stingerii.
(5) Orice plata facuta dupa comunicarea somatiei in cadrul executarii silite
va stinge, mai intai, obligatia fiscala stabilita in titlul executoriu."
80. La articolul 105, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Compensarea se face de organul fiscal competent la cererea
debitorului sau inainte de restituirea ori rambursarea sumelor cuvenite
acestuia, dupa caz, in ordinea prevazuta la art. 104 alin. (2)."
81. La articolul 105, dupa alineatul (3) se introduce alineatul (3^1) cu
urmatorul cuprins:
"(3^1) Organul fiscal poate efectua compensare din oficiu ori de cate
ori constata existenta unor creante reciproce."
82. La articolul 105, dupa alineatul (4) se introduce alineatul (4^1) cu
urmatorul cuprins:
"(4^1) Dispozitiile alin. (4) nu se aplica in cazul creantelor
bugetelor locale."
83. La articolul 106, litera h) a alineatului (1) va avea urmatorul
cuprins:
"h) cele rezultate din valorificarea bunurilor sechestrate sau din
retinerile prin poprire, dupa caz, in temeiul hotararii judecatoresti prin care
se dispune desfiintarea executarii silite."
84. La articolul 106, dupa alineatul (1) se introduce alineatul (1^1) cu
urmatorul cuprins:
"(1^1) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), sumele de restituit
reprezentand diferente de impozite rezultate din regularizarea anuala a
impozitului pe venit datorat de persoanele fizice se restituie din oficiu de
organele fiscale competente, in termen de cel mult 60 de zile de la data
comunicarii deciziei de impunere."
85. La articolul 106, dupa alineatul (5) se introduce alineatul (6) cu
urmatorul cuprins:
"(6) Procedura de restituire si de rambursare a sumelor de la buget,
inclusiv modalitatea de acordare a dobanzilor prevazute la art. 113, se aproba
prin ordin al ministrului finantelor publice."
86. La articolul 108, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu
urmatorul cuprins:
"(3) Dobanzile si penalitatile de intarziere se fac venit la bugetul
caruia ii apartine creanta principala."
87. La articolul 109, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), se datoreaza dobanzi
dupa cum urmeaza:
a) pentru diferentele de impozite, taxe, contributii, precum si cele
administrate de organele vamale, stabilite de organele competente, dobanzile se
datoreaza incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei impozitului, taxei sau
contributiei, pentru care s-a stabilit diferenta, pana la data stingerii
acesteia inclusiv;
b) pentru impozitele, taxele si contributiile stinse prin executare silita,
pana la data intocmirii procesului-verbal de distribuire inclusiv. In cazul
platii pretului in rate, dobanzile se calculeaza pana la data intocmirii
procesului-verbal de distribuire a avansului. Pentru suma ramasa de plata
dobanda este datorata de catre cumparator;
c) pentru impozitele, taxele si contributiile debitorului declarat
insolvabil, pana la data incheierii procesului-verbal de constatare a
insolvabilitatii inclusiv."
88. Articolul 110 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 110
Dobanzi si penalitati de intarziere in cazul platilor efectuate prin
decontare bancara
(1) Nedecontarea de catre unitatile bancare a sumelor cuvenite bugetului
general consolidat, in termen de 3 zile lucratoare de la data debitarii
contului platitorului, nu il exonereaza pe platitor de obligatia de plata a sumelor
respective si atrage pentru acesta dobanzi si penalitati de intarziere la
nivelul celor prevazute la art. 109 si 114, dupa termenul de 3 zile.
(2) Pentru recuperarea sumelor datorate bugetului si nedecontate de
unitatile bancare, precum si a dobanzilor si penalitatilor de intarziere
prevazute la alin. (1), platitorul se poate indrepta impotriva unitatii bancare
respective."
89. La articolul 111, alineatele (1) si (4) vor avea urmatorul cuprins:
"(1) In cazul creantelor fiscale stinse prin compensare, dobanzile si
penalitatile de intarziere se datoreaza pana la data stingerii inclusiv. Data
stingerii este, pentru compensarile la cerere, data depunerii la organul
competent a cererii de compensare, iar pentru compensarile efectuate inaintea restituirii
sau rambursarii sumei cuvenite debitorului, data depunerii cererii de
rambursare sau restituire.
...........................................................................
(4) Pentru obligatiile fiscale neplatite la termen, atat inainte, cat si
dupa deschiderea procedurii de reorganizare judiciara, se datoreaza dobanzi si
penalitati de intarziere pana la data deschiderii procedurii de faliment.
Pentru obligatiile fiscale nascute dupa data deschiderii procedurii de faliment
si neplatite la termen nu se datoreaza dobanzi si penalitati de
intarziere."
90. Articolul 112 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 112
Dobanzi in cazul inlesnirilor la plata
Pe perioada pentru care au fost acordate inlesniri la plata obligatiilor
fiscale restante se datoreaza dobanzi."
91. Articolul 113 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 113
Dobanzi in cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget
(1) Pentru sumele de restituit sau de rambursat de la buget contribuabilii
au dreptul la dobanda din ziua urmatoare expirarii termenului prevazut de art.
106 alin. (1^1) sau art. 191, dupa caz. Acordarea dobanzilor se face la cererea
contribuabililor.
(2) Nivelul dobanzii este cel prevazut la art. 109 alin. (5) si se suporta
din acelasi buget si acelasi venit bugetar din care se restituie ori se
ramburseaza, dupa caz, sumele solicitate de catre platitori."
92. La articolul 114, alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
"(4) In cazul in care s-au acordat inlesniri la plata, penalitatea de
intarziere se datoreaza pana la data de intai a lunii urmatoare celei in care
s-au acordat inlesnirile. Nerespectarea inlesnirilor la plata, asa cum au fost
acordate, conduce la calculul penalitatilor de intarziere de la data incetarii,
conform legii, a valabilitatii inlesnirilor."
93. Articolul 115 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 115
Inlesniri la plata obligatiilor fiscale
(1) La cererea temeinic justificata a contribuabililor, organul fiscal
competent poate acorda pentru obligatiile fiscale restante, atat inaintea
inceperii executarii silite, cat si in timpul efectuarii acesteia, inlesniri la
plata, in conditiile legii.
(2) La cererea temeinic justificata a debitorilor, persoane fizice sau
juridice, creditorii bugetari locali, prin autoritatile administratiei publice
locale care administreaza aceste bugete, pot acorda, pentru obligatiile
bugetare restante pe care le administreaza, urmatoarele inlesniri la plata:
a) esalonari la plata impozitelor, taxelor, chiriilor, redeventelor,
contributiilor si a altor obligatii la bugetul local;
b) amanari la plata impozitelor, taxelor, chiriilor, contributiilor si a
altor obligatii la bugetul local;
c) esalonari la plata dobanzilor si/sau a penalitatilor de orice fel, cu
exceptia dobanzilor datorate pe perioada de esalonare;
d) amanari si/sau scutiri ori amanari si/sau reduceri de dobanzi si/sau
penalitati de intarziere, cu exceptia dobanzilor datorate pe perioada de
amanare;
e) scutiri sau reduceri de impozite si taxe locale, in conditiile legii.
(3) Procedura de acordare a inlesnirilor la plata pentru creantele bugetare
locale se stabileste prin acte normative speciale.
(4) Pentru acordarea inlesnirilor la plata creditorii bugetari locali vor
cere debitorilor constituirea de garantii.
(5) Pentru obligatiile la bugetul local, datorate si neachitate dupa data
de 1 iulie 2003 de catre persoanele fizice, garantia este:
a) o suma egala cu doua rate medii din esalonare, reprezentand obligatii
bugetare locale esalonate si dobanzi calculate, in cazul esalonarilor la plata;
b) o suma rezultata din raportul dintre contravaloarea debitelor amanate si
dobanzile calculate si numarul de luni aprobate pentru amanare la plata, in
cazul amanarilor la plata.
(6) Pentru obligatiile la bugetul local, datorate si neachitate dupa data
de 1 iulie 2003 de catre persoanele juridice, garantia este de 100% din totalul
creantei bugetare locale pentru care s-a acordat inlesnirea."
94. La articolul 119, alineatele (2), (3) si (9) vor avea urmatorul
cuprins:
"(2) Se dispun masuri asiguratorii sub forma popririi asiguratorii si
sechestrului asiguratoriu asupra bunurilor mobile si/sau imobile proprietate a
debitorului, precum si asupra veniturilor acestuia, cand exista pericolul ca
acesta sa se sustraga, sa-si ascunda ori sa-si risipeasca patrimoniul,
periclitand sau ingreunand in mod considerabil colectarea, precum si in cazul
suspendarii executarii actului administrativ prevazute la art. 179.
(3) Aceste masuri pot fi luate si in cazul in care creanta nu a fost inca
individualizata si nu a devenit scadenta. Masurile asiguratorii dispuse atat de
organele fiscale competente, cat si de instantele judecatoresti ori de alte
organe competente, daca nu au fost desfiintate in conditiile legii, raman
valabile pe toata perioada executarii silite, fara indeplinirea altor
formalitati. O data cu individualizarea creantei si ajungerea acesteia la
scadenta, in cazul neplatii, masurile asiguratorii se transforma in masuri
executorii.
...........................................................................
(9) Daca valoarea bunurilor proprii ale debitorului nu acopera integral
creanta fiscala a bugetului general consolidat, masurile asiguratorii pot fi
infiintate si asupra bunurilor detinute de catre debitor in proprietate comuna
cu terte persoane, pentru cota-parte detinuta de acesta."
95. La articolul 126, alineatele (8) si (9) vor avea urmatorul cuprins:
"(8) In cazul in care asupra acelorasi venituri ori bunuri ale
debitorului a fost pornita executarea, atat pentru realizarea titlurilor
executorii privind creante fiscale, cat si pentru titluri ce se executa in
conditiile prevazute de alte dispozitii legale, executarea silita se va face,
potrivit dispozitiilor prezentului cod, de catre organele de executare
prevazute de acesta.
(9) Cand se constata ca domiciliul fiscal al debitorului se afla in raza
teritoriala a altui organ de executare, titlul executoriu impreuna cu dosarul
executarii vor fi trimise acestuia, instiintandu-se, daca este cazul, organul
de la care s-a primit titlul executoriu."
96. La articolul 127, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Organul de executare coordonator inscrie in intregime debitul in
evidentele sale si ia masuri de executare silita, comunicand intregul debit
organelor de executare in a caror raza teritoriala se afla domiciliile fiscale
ale celorlalti codebitori, aplicandu-se dispozitiile art. 126."
97. La articolul 130, alineatele (1) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"(1) Executarea silita a creantelor fiscale se efectueaza in temeiul
unui titlu executoriu emis potrivit prevederilor prezentului cod de catre
organul de executare competent in a carui raza teritoriala isi are domiciliul
fiscal debitorul sau al unui inscris care, potrivit legii, constituie titlu
executoriu.
...........................................................................
(3) Executarea silita incepe numai dupa ce organul fiscal a transmis
debitorului instiintarea de plata prin care i se comunica acestuia suma
datorata, iar dupa instiintare au trecut 15 zile de la comunicare."
98. La articolul 130, dupa alineatul (3) se introduce alineatul (3^1) cu
urmatorul cuprins:
"(3^1) Instiintarea de plata este act premergator executarii silite."
99. La articolul 130, alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
"(4) Titlul executoriu emis potrivit alin. (1) de organul de executare
competent va contine, pe langa elementele prevazute la art. 38 alin. (2),
urmatoarele: codul de identificare fiscala, domiciliul fiscal al acestuia,
precum si orice alte date de identificare; cuantumul si natura sumelor datorate
si neachitate, temeiul legal al puterii executorii a titlului."
100. La articolul 130, dupa alineatul (8) se introduc alineatele (9) si
(10) cu urmatorul cuprins:
"(9) In cazul in care institutiile publice transmit titluri executorii
privind venituri proprii spre executare silita organelor fiscale, sumele astfel
realizate se fac venit la bugetul de stat sau local, dupa caz.
(10) In cazul in care autoritatile administratiei publice locale transmit
titluri executorii privind venituri proprii spre executare silita organelor
fiscale din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, sumele
astfel realizate se fac venit la bugetul de stat."
101. La articolul 136, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"(1) Inaintea valorificarii bunurilor, acestea vor fi evaluate. In
acest scop, organul de executare va apela la organe si persoane de
specialitate, care sunt obligate sa isi indeplineasca atributiile ce le revin
in acest sens. Dispozitiile art. 48 se aplica in mod corespunzator."
102. Titlul articolului 137 va avea urmatorul cuprins:
"Suspendarea, intreruperea sau incetarea executarii silite"
103. La articolul 137, alineatul (5) va avea urmatorul cuprins:
"(5) In cazul in care popririle infiintate de organul de executare
genereaza imposibilitatea debitorului de a-si continua activitatea economica,
cu consecinte sociale deosebite, creditorul fiscal poate dispune, la cererea
debitorului si tinand seama de motivele invocate de acesta, fie suspendarea
temporara totala, fie suspendarea temporara partiala a executarii silite prin
poprirea conturilor bancare."
104. La articolul 143, alineatul (9) va avea urmatorul cuprins:
"(9) Biroul de carte funciara va comunica organelor de executare, la
cererea acestora, in termen de 10 zile, celelalte drepturi reale si sarcini
care greveaza imobilul urmarit, precum si titularii acestora, care vor fi
instiintati de catre organul de executare si chemati la termenele fixate pentru
vanzarea bunului imobil si distribuirea pretului."
105. La articolul 151, litera i) a alineatului (4) va avea urmatorul
cuprins:
"i) mentiunea ca toti cei interesati in cumpararea bunurilor trebuie
sa prezinte dovada emisa de organele fiscale ca nu au obligatii fiscale
restante;".
106. La articolul 151, litera h) a alineatului (7) va avea urmatorul
cuprins:
"h) dovada, emisa de organele fiscale, ca nu are obligatii fiscale
restante fata de acestea."
107. La articolul 152, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"(1) Vanzarea la licitatie a bunurilor sechestrate este organizata de
o comisie condusa de un presedinte."
108. La articolul 152, dupa alineatul (1) se introduc alineatele (1^1) -
(1^3) cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Comisia de licitatie este constituita din 3 persoane desemnate
de organul de conducere al creditorului bugetar.
(1^2) Comisia de licitatie verifica si analizeaza documentele de
participare si afiseaza la locul licitatiei, cu cel putin o ora inaintea
inceperii acesteia, lista cuprinzand ofertantii care au depus documentatia
completa de participare.
(1^3) Ofertantii se identifica dupa numarul de ordine de pe lista de
participare, dupa care presedintele comisiei anunta obiectul licitatiei, precum
si modul de desfasurare a acesteia."
109. La articolul 152, alineatul (8) va avea urmatorul cuprins:
"(8) In procesul-verbal prevazut la alin. (7) se vor mentiona, pe
langa elementele prevazute la art. 38 alin. (2), si urmatoarele: numele si
prenumele sau denumirea cumparatorului, precum si domiciliul fiscal al
acestuia; numarul dosarului de executare silita; indicarea bunurilor
adjudecate, a pretului la care bunul a fost adjudecat si a taxei pe valoarea
adaugata, daca este cazul; toti cei care au participat la licitatie si sumele
oferite de fiecare participant, precum si, daca este cazul, mentionarea
situatiilor in care vanzarea nu s-a realizat."
110. La articolul 155, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) In cazul in care cumparatorul caruia i s-a incuviintat plata
pretului in rate nu plateste restul de pret in conditiile si la termenele
stabilite, el va putea fi executat silit pentru plata sumei datorate in temeiul
titlului executoriu emis de organul de executare competent pe baza
procesului-verbal de adjudecare."
111. La articolul 156, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) In cazul in care debitorii carora urma sa li se restituie bunuri
potrivit alin. (1) nu se mai afla la domiciliul fiscal declarat si, in urma
demersurilor intreprinse, nu au putut fi identificati, organul fiscal va
proceda la instiintarea acestora, cu procedura prevazuta pentru comunicarea
prin publicitate potrivit art. 39 alin. (3), ca bunul in cauza este pastrat la
dispozitia proprietarului pana la implinirea termenului de prescriptie, dupa
care va fi valorificat potrivit dispozitiilor legale privind valorificarea
bunurilor intrate in proprietatea privata a statului, daca legea nu prevede
altfel."
112. Articolul 157 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 157
Darea in plata
(1) In tot cursul executarii silite asupra bunurilor imobile ale
debitorului persoana juridica, inclusiv in perioada in care poate avea loc
reluarea procedurii de valorificare in conditiile art. 156 alin. (1), creantele
fiscale administrate de Ministerul Finantelor Publice si cele ale bugetelor
locale pot fi stinse, la cererea debitorului, cu acordul creditorului fiscal,
prin trecerea in proprietatea publica a statului sau, dupa caz, a unitatii
administrativ-teritoriale a bunurilor imobile supuse executarii silite.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul in care executarea silita
este suspendata ca urmare a aprobarii unei inlesniri la plata obligatiilor
fiscale, potrivit art. 115.
(3) In scopul prevazut la alin. (1) organul abilitat sa efectueze procedura
de executare silita, potrivit legii, va transmite cererea, impreuna cu un
exemplar al dosarului de executare silita si propunerile sale, comisiei numite
prin ordin al ministrului finantelor publice sau, dupa caz, de catre unitatea
administrativ-teritoriala, care va decide asupra modului de solutionare a
acesteia si va dispune organului abilitat sa efectueze procedura de executare
silita, incheierea procesului-verbal de trecere in proprietatea publica a
bunului imobil si stingerea creantelor fiscale administrate de Ministerul
Finantelor Publice sau a celor locale pentru care s-a inceput executarea
silita.
(4) Comisia prevazuta la alin. (3) va decide stingerea creantelor fiscale
prin trecerea in proprietatea publica a unor bunuri imobile supuse executarii
silite, numai in conditiile existentei unor solicitari de preluare in
administrare, potrivit legii, a acestor bunuri.
(5) De la data depunerii cererii de catre debitor pana la data intocmirii
procesului-verbal de trecere in proprietatea publica, bunul imobil ramane
indisponibilizat.
(6) Procesul-verbal de trecere in proprietatea publica a bunului imobil
constituie titlu de proprietate. Operatiunea de transfer al dreptului de
proprietate, ca efect al darii in plata, este scutita de taxa pe valoarea
adaugata.
(7) Bunurile imobile trecute in proprietatea publica conform alin. (1) pot
fi date in administrare in conditiile legii.
(8) In cazul in care bunurile imobile trecute in proprietatea publica
conform prezentului cod au fost revendicate si restituite, potrivit legii,
tertelor persoane, debitorul persoana juridica va fi obligat la plata sumelor
stinse prin aceasta modalitate."
113. La articolul 158, alineatul (5) va avea urmatorul cuprins:
"(5) Sumele recuperate in contul cheltuielilor de executare silita se
fac venit la bugetul din care au fost avansate, cu exceptia sumelor
reprezentand cheltuieli de executare silita a creantelor fiscale administrate
de Ministerul Finantelor Publice, care se fac venit la bugetul de stat, daca
legea nu prevede altfel."
114. La articolul 161, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"(1) Creditorii fiscali care au un privilegiu prin efectul legii si
care indeplinesc conditia de publicitate sau posesie a bunului mobil au
prioritate, in conditiile prevazute la art. 131 alin. (7), la distribuirea
sumei rezultate din vanzare fata de alti creditori care au garantii reale
asupra bunului respectiv."
115. Articolul 164 se abroga.
116. La articolul 166, alineatul (3) se abroga.
117. La articolul 168, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"(1) In cazuri exceptionale, pentru motive temeinice, Guvernul,
respectiv autoritatile deliberative la nivel local, prin hotarare, pot aproba
anularea unor creante fiscale."
118. La articolul 168, dupa alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu
urmatorul cuprins:
"(4) In cazul creantelor fiscale datorate bugetelor locale, suma
prevazuta la alin. (3) reprezinta limita maxima pana la care, prin hotarare,
autoritatile deliberative pot stabili plafonul creantelor fiscale care pot fi
anulate."
119. La articolul 169, alineatele (1) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"(1) Impotriva titlului de creanta, precum si impotriva altor acte
administrative fiscale se poate formula contestatie potrivit legii. Contestatia
este o cale administrativa de atac si nu inlatura dreptul la actiune al celui
care se considera lezat in drepturile sale printr-un act administrativ fiscal
sau prin lipsa acestuia, in conditiile legii.
...........................................................................
(3) Baza de impunere si impozitul, taxa sau contributia stabilite prin
decizie de impunere se contesta numai impreuna."
120. La articolul 169, dupa alineatul (3) se introduce alineatul (3^1) cu
urmatorul cuprins:
"(3^1) Pot fi contestate in conditiile alin. (3) si deciziile de
impunere prin care nu sunt stabilite impozite, taxe, contributii sau alte sume
datorate bugetului general consolidat."
121. La articolul 170, dupa alineatul (1) se introduce alineatul (1^1) cu
urmatorul cuprins:
"(1^1) Obiectul contestatiei il constituie numai sumele si masurile
stabilite si inscrise de organul fiscal in titlul de creanta sau in actul
administrativ fiscal atacat, cu exceptia contestatiei impotriva refuzului
nejustificat de emitere a actului administrativ fiscal."
122. La articolul 170, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Contestatia se depune la organul fiscal, respectiv vamal, al
carui act administrativ este atacat si nu este supusa taxelor de timbru."
123. La articolul 173, litera a) a alineatului (1) va avea urmatorul
cuprins:
"a) contestatiile care au ca obiect impozite, taxe, contributii,
datorie vamala, precum si accesorii ale acestora, al caror cuantum este sub 5
miliarde lei, se solutioneaza de catre organele competente constituite la
nivelul directiilor generale unde contestatorii au domiciliul fiscal sau, dupa
caz, de catre organul fiscal stabilit la art. 31 alin. (3)."
124. La articolul 173, dupa litera a) a alineatului (1) se introduce litera
a^1) cu urmatorul cuprins:
"a^1) contestatiile formulate de marii contribuabili, care au ca
obiect impozite, taxe, contributii, datorie vamala, precum si accesorii ale
acestora, al caror cuantum este sub 5 miliarde lei, se solutioneaza de catre
organele competente constituite in cadrul respectivelor directii generale de
administrare a marilor contribuabili;".
125. La articolul 173, dupa alineatul (2) se introduc alineatele (2^1) si
(2^2) cu urmatorul cuprins:
"(2^1) Contestatiile formulate de cei care se considera lezati de
refuzul nejustificat de emitere a actului administrativ fiscal se solutioneaza
de catre organul ierarhic superior organului fiscal competent sa emita acel
act.
(2^2) Contestatiile formulate impotriva actelor administrative fiscale
emise de autoritatile administratiei publice locale se solutioneaza de catre
acestea."
126. Articolul 174 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 174
Decizia sau dispozitia de solutionare
(1) In solutionarea contestatiei, organul competent se pronunta prin
decizie sau dispozitie, dupa caz.
(2) Decizia sau dispozitia emisa in solutionarea contestatiei este
definitiva in sistemul cailor administrative de atac."
127. La articolul 178, alineatele (2) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Organul de solutionare competent poate suspenda procedura, la
cerere, daca sunt motive intemeiate. La aprobarea suspendarii, organul de
solutionare competent va stabili si termenul pana la care se suspenda
procedura. Suspendarea poate fi solicitata o singura data.
(3) Procedura administrativa este reluata la incetarea motivului care a
determinat suspendarea sau, dupa caz, la expirarea termenului stabilit de
organul de solutionare competent potrivit alin. (2), indiferent daca motivul
care a determinat suspendarea a incetat sau nu."
128. La titlul X, dupa titlul acestuia se introduce articolul 182^1 cu
urmatorul cuprins:
"Art. 182^1
Infractiuni
(1) Sustragerea, substituirea, degradarea sau instrainarea de catre debitor
ori de catre terte persoane a bunurilor sechestrate in conformitate cu
prevederile prezentului cod se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 1 an
sau cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei.
(2) Retinerea si nevarsarea de catre platitorii obligatiilor fiscale a
sumelor reprezentand impozite si contributii cu retinere la sursa, in cel mult
30 de zile de la scadenta, constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare
de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei.
"
129. La articolul 183 alineatul (1), dupa litera k) se introduce litera l)
cu urmatorul cuprins:
"l) refuzul debitorului supus executarii silite de a preda bunurile
organului de executare spre a fi sechestrate sau de a le pune la dispozitia
acestuia pentru a fi identificate si evaluate."
130. La articolul 183, litera d) a alineatului (2) va avea urmatorul
cuprins:
"d) cu amenda de la 500.000 lei la 15.000.000 lei, pentru persoanele
fizice, si cu amenda de la 5.000.000 lei la 100.000.000 lei, pentru persoanele
juridice, in cazul savarsirii faptelor prevazute la alin. (1) lit. a), b), f) -
l)."
131. La articolul 183, dupa alineatul (3) se introduc alineatele (4) si (5)
cu urmatorul cuprins:
"(4) Nedepunerea la termen a declaratiilor fiscale pentru obligatiile
datorate bugetelor locale se sanctioneaza potrivit Legii nr. 571/2003 privind
Codul fiscal.
(5) Sumele incasate in conditiile prezentului titlu se fac venit la bugetul
de stat sau bugetele locale, dupa caz."
132. Dupa articolul 183 se introduce articolul 183^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 183^1
Contraventii si sanctiuni la regimul produselor accizabile
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) producerea de produse accizabile ce intra sub incidenta sistemului de
antrepozitare fiscala, in afara unui antrepozit fiscal autorizat de catre
autoritatea fiscala competenta;
b) detinerea de produse accizabile in afara regimului suspensiv, care nu au
fost introduse in sistemul de accizare conform titlului VII din Codul fiscal;
c) neanuntarea autoritatii fiscale competente, in termenul legal, despre
modificarile aduse datelor initiale avute in vedere la eliberarea autorizatiei;
d) detinerea in afara antrepozitului fiscal sau comercializarea pe
teritoriul Romaniei a produselor accizabile supuse marcarii, potrivit titlului
VII din Codul fiscal, fara a fi marcate sau marcate necorespunzator ori cu
marcaje false;
e) nerespectarea programului de lucru al antrepozitului fiscal, asa cum a
fost aprobat de autoritatea fiscala competenta;
f) practicarea, de catre producatori sau de catre importatori, de preturi
de vanzare mai mici decat costurile ocazionate de producerea sau importul
produselor accizabile vandute, la care se adauga acciza si taxa pe valoarea
adaugata;
g) neinscrierea distincta in facturi a valorii accizelor sau a impozitului
la titeiul si gazele naturale din productia interna, in cazurile prevazute la
titlul VII din Codul fiscal;
h) neutilizarea documentelor fiscale prevazute de titlul VII din Codul
fiscal;
i) neefectuarea, prin unitati bancare, a decontarilor intre furnizori si
cumparatori, ca persoane juridice, de produse accizabile;
j) amplasarea mijloacelor de masurare a productiei si a concentratiei de
alcool si distilate in alte locuri decat cele prevazute expres in titlul VIII
din Codul fiscal sau deteriorarea sigiliilor aplicate de catre supraveghetorul
fiscal si nesesizarea organului fiscal in cazul deteriorarii lor;
k) nesolicitarea desemnarii supraveghetorului fiscal in vederea desigilarii
cisternelor sau recipientelor in care se transporta alcoolul si distilatele in
vrac;
l) transportul de alcool etilic si de distilate, efectuat prin cisterne sau
recipiente care nu poarta sigiliile supraveghetorului fiscal, au sigilii
deteriorate sau nu sunt insotite de documentul de insotire prevazut la titlul
VII din Codul fiscal;
m) fabricarea de alcool sanitar de catre alte persoane decat antrepozitarii
autorizati pentru productie de alcool etilic;
n) comercializarea in vrac, pe piata interna, a alcoolului sanitar;
o) circulatia si comercializarea in vrac a alcoolului etilic rafinat si a
distilatelor in alte scopuri decat cele expres prevazute in titlul VIII din
Codul fiscal;
p) neevidentierea corecta in registrul special a cantitatilor de alcool si
distilate importate in vrac;
q) neevidentierea la organele fiscale teritoriale a situatiilor privind
modul de valorificare a alcoolului si distilatelor;
r) nesolicitarea organului fiscal teritorial in vederea desigilarii
instalatiilor de fabricatie, precum si neevidentierea in registrul destinat
acestui scop a informatiilor privind capacitatile reale de distilare, data si
ora sigilarii si desigilarii cazanelor sau a celorlalte instalatii de
fabricatie a tuicii si a rachiurilor de fructe;
s) practicarea de preturi de vanzare cu amanuntul mai mici decat preturile
minime stabilite de produse, potrivit titlului VIII din Codul fiscal, la care
se adauga taxa pe valoarea adaugata;
s) comercializarea, la preturi mai mari decat preturile maxime de vanzare
cu amanuntul declarate, a produselor pentru care s-au stabilit astfel de
preturi;
t) comercializarea produselor ce nu se regasesc in listele cuprinzand
preturile maxime de vanzare cu amanuntul declarate de catre agentii economici
producatori si importatori;
t) refuzul agentilor economici producatori de tigarete de a prelua si de a
distruge, in conditiile prevazute de lege, cantitatile de produse din tutun
confiscate;
u) folosirea conductelor mobile, a furtunurilor elastice sau a altor
conducte de acest fel, utilizarea rezervoarelor necalibrate, precum si
amplasarea inaintea contoarelor a unor canale sau robinete prin care se pot
extrage cantitati de alcool sau distilate necontorizate;
v) comercializarea in vrac si utilizarea ca materie prima, pentru
fabricarea bauturilor alcoolice, a alcoolului etilic si a distilatelor cu
concentratia alcoolica sub 96,0% in volum;
x) comercializarea, prin pompele statiilor de distributie, a altor uleiuri
minerale decat cele din categoria gazelor petroliere lichefiate, benzinelor si
motorinelor auto, precum si a petrolului lampant, care corespund standardelor
nationale de calitate;
y) functionarea instalatiilor de producere alcool etilic sau distilate, in
afara programului de lucru aprobat de Comisia de autorizare a antrepozitelor
fiscale din cadrul Ministerului Finantelor Publice;
z) producerea sau comercializarea produselor accizabile intr-un antrepozit
fiscal in perioada in care autorizatia a fost revocata sau anulata, iar comisia
de autorizare nu a emis autorizatie speciala pentru valorificarea stocurilor de
produse.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la
200.000.000 lei la 1.000.000.000 lei, precum si cu:
a) confiscarea produselor, iar in situatia in care acestea au fost vandute,
confiscarea sumelor rezultate din aceasta vanzare, in cazurile prevazute la
lit. a), b), d), l), m), n), o), x), y) si z);
b) confiscarea cisternelor, recipientelor si a mijloacelor de transport
utilizate in transportul alcoolului etilic si al distilatelor, in cazul
prevazut la lit. l);
c) revocarea autorizatiei de antrepozit fiscal sau, dupa caz, oprirea
activitatii, pe o perioada de 1 - 3 luni, pentru situatiile prevazute la lit.
d), e), j), m), n), o), u), x), y) si z). Cererea pentru o noua autorizatie
poate fi depusa numai dupa o perioada de cel putin 6 luni de la data
revocarii."
133. Articolul 184 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 184
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
organele fiscale competente.
(2) Constatarea si sanctionarea faptelor ce constituie contraventie
potrivit art. 183^1 se fac de personalul de specialitate din cadrul
Ministerului Finantelor Publice si al unitatilor sale teritoriale.
(3) Contraventiile prevazute la art. 183 alin. (1) lit. b) se aplica pentru
faptele constatate dupa data intrarii in vigoare a prezentului cod.
(4) In cazul aplicarii sanctiunii amenzii potrivit art. 183 si 183^1,
contribuabilul are posibilitatea achitarii in termen de 48 de ore a jumatate
din minimul amenzii prevazute in prezentul cod, agentul constatator facand
mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal de constatare si
sanctionare contraventionala."
134. La titlul XI, dupa titlul acestuia se introduce articolul 186^1 cu
urmatorul cuprins:
"Art. 186^1
Dispozitii privind regimul vamal
Neplata la termenul legal a impozitelor, taxelor sau altor sume ce se
datoreaza, potrivit legii, in vama, atrage interzicerea efectuarii altor
operatiuni de vamuire pana la stingerea integrala a acestora."
135. La articolul 187, dupa alineatul (1) se introduc alineatele (1^1) si
(1^2) cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Statul si unitatile administrativ-teritoriale raspund
patrimonial pentru prejudiciile cauzate contribuabilului de functionarii
publici din cadrul organelor fiscale, in exercitarea atributiilor de serviciu.
(1^2) Raspunderea statului si a unitatilor administrativ-teritoriale nu
inlatura raspunderea functionarilor publici din cadrul organelor fiscale in
exercitarea cu rea-credinta sau grava neglijenta a atributiilor de
serviciu."
136. La articolul 187, dupa alineatul (3) se introduc alineatele (4) - (7)
cu urmatorul cuprins:
"(4) Unitatile administrativ-teritoriale, in calitate de creditor
fiscal local, pot constitui lunar fonduri pentru acordarea de stimulente
personalului din compartimentele de specialitate, cu atributii in administrarea
creantelor fiscale locale, prin aplicarea unei cote de 5% asupra sumelor
incasate:
a) prin executarea silita, conform legii;
b) in cadrul procedurii de reorganizare judiciara si a falimentului;
c) din impozitele si taxele locale stabilite ca urmare a constatarii de
bunuri sau servicii impozabile ori taxabile, stabilite suplimentar peste
nivelul celor declarate de contribuabil, rezultat al inspectiilor fiscale
efectuate, precum si din dobanzile si penalitatile de intarziere aferente
acestora.
(5) Aprobarea stimulentelor prevazute la alin. (4) se face de catre
ordonatorul de credite, la propunerea conducatorului compartimentului de
specialitate.
(6) Plata stimulentelor aprobate se face in cursul lunii curente pentru
luna precedenta.
(7) Sumele constituite conform alin. (4), ramase necheltuite la finele
anului curent, se reporteaza cu aceeasi destinatie in anul urmator."
137. La articolul 188, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
"(1) In aplicarea prezentului cod, Guvernul adopta norme metodologice
de aplicare, in termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, a legii de aprobare a prezentei ordonante.
(2) Formularele necesare si instructiunile de utilizare a acestora privind
administrarea creantelor fiscale se aproba prin ordin al ministrului finantelor
publice."
138. La articolul 188, dupa alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu
urmatorul cuprins:
"(4) Formularele necesare si instructiunile de utilizare a acestora,
privind realizarea creantelor bugetului general consolidat administrate de alte
organe, se aproba prin ordin al ministrului de resort sau al conducatorului
institutiei publice, dupa caz."
139. Articolul 189 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 189
Scutirea organelor fiscale de plata taxelor
Organele fiscale sunt scutite de taxe, tarife, comisioane sau cautiuni
pentru cererile, actiunile si orice alte masuri pe care le indeplinesc in
vederea administrarii creantelor fiscale, cu exceptia celor privind comunicarea
actului administrativ fiscal."
140. Articolul 190 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 190
Inscrierea creantelor la Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare
Pentru creantele fiscale administrate de catre Ministerul Finantelor
Publice, acesta este autorizat ca operator care, prin unitatile sale
teritoriale, ca agenti imputerniciti, sa inscrie creantele cuprinse in titluri
executorii la Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare."
141. La articolul 192, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"(1) Confiscarile dispuse potrivit legii se duc la indeplinire de
catre organele care au dispus confiscarea. Confiscarile dispuse de procurori
sau de instantele de judecata se duc la indeplinire de catre Ministerul
Finantelor Publice, Ministerul Administratiei si Internelor sau, dupa caz, de
catre alte autoritati publice abilitate de lege, prin organele competente,
stabilite prin ordin comun al conducatorilor institutiilor in cauza, iar
valorificarea se face de organele competente ale Ministerului Finantelor
Publice, conform legii."
142. La articolul 196 se introduce alineatul (2) cu urmatorul cuprins:
"(2) In situatia contestatiilor aflate in curs de solutionare
formulate impotriva actelor de control prin care a fost reverificata aceeasi
perioada si acelasi tip de obligatie fiscala si pentru care din instrumentarea
cauzelor penale de catre organele competente nu rezulta existenta
prejudiciului, se vor mentine obligatiile stabilite anterior."
143. La articolul 200, litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor
bugetare, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 582 din
14 august 2003, cu modificarile si completarile ulterioare;".
144. La articolul 200, dupa litera f) se introduc literele g) - k) cu
urmatorul cuprins:
"g) pct. 5 din cap. I al anexei la Legea nr. 117/1999 privind taxele
extrajudiciare de timbru, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 321 din 6 iulie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare;
h) art. 3 din Legea nr. 87/1994 privind combaterea evaziunii fiscale, republicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 545 din 29 iulie 2003;
i) art. IV alin. (1) - (5) din Ordonanta Guvernului nr. 29/2004 pentru
reglementarea unor masuri financiare, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 116/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
90 din 31 ianuarie 2004;
j) art. 246 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003;
k) art. 61 alin. (3) din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al
Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 180 din 1
august 1997, cu modificarile si completarile ulterioare."
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, cu
modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, se va republica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 11 martie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 27
aprilie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia
Romaniei, republicata.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC