LEGE
Nr. 189 din 9 decembrie 1999 * Republicata
privind exercitarea initiativei legislative de catre cetateni*)
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 516 din 8 iunie 2004
*) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 76/2004 pentru modificarea
si completarea Legii nr. 189/1999 privind exercitarea initiativei legislative
de catre cetateni, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
300 din 6 aprilie 2004, dandu-se textelor o noua numerotare.
Legea nr. 189/1999 privind exercitarea initiativei legislative de catre
cetateni a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 611
din 14 decembrie 1999.
Art. 1
Exercitarea initiativei
(1) Initiativa legislativa a cetatenilor se exercita cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (1) si (2) sau, dupa caz, ale art. 150 din
Constitutie, republicata, in conditiile prevazute de prezenta lege.
(2) Initiativa legislativa a cetatenilor se exercita printr-o propunere
legislativa intocmita in temeiul art. 74 din Constitutie, republicata, in
domeniul legilor organice sau ordinare, iar in temeiul art. 150 din
Constitutie, republicata, in domeniul legilor constitutionale.
Art. 2
Comitetul de initiativa
(1) Promovarea initiativei legislative a cetatenilor se asigura de catre un
comitet de initiativa alcatuit din cel putin 10 cetateni cu drept de vot.
(2) Nu pot face parte din comitetul de initiativa persoanele alese in
functie prin vot universal, membrii Guvernului, persoanele numite in functie de
primul-ministru sau care nu pot face parte, potrivit legii, din partide
politice.
(3) Constituirea comitetului de initiativa se face printr-o declaratie
autentificata la un notar public, cuprinzand scopul initiativei, numele,
prenumele, calitatea de alegator si domiciliul membrilor, precum si declaratia
ca acestia nu incalca prevederile alin. (2). Raspunderea pentru continutul
declaratiei este cea prevazuta de lege pentru inscrisurile oficiale.
(4) Comitetul de initiativa reprezinta cetatenii care sustin propunerea
legislativa, dupa semnarea de catre acestia a listelor de sustinatori prevazute
in prezenta lege. Componenta comitetului de initiativa se aduce la cunostinta,
impreuna cu propunerea legislativa care face obiectul initiativei, prin
publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Publicarea este scutita
de plata oricarei taxe.
(5) Comitetul de initiativa asigura inregistrarea propunerii legislative la
Camera competenta a Parlamentului, in termen de cel mult 6 luni de la data
publicarii acesteia. Dupa implinirea acestui termen, propunerea legislativa nu
mai poate fi prezentata decat ca o noua initiativa legislativa, in conditiile
prezentei legi.
(6) Comitetul de initiativa va desemna dintre membrii sai, cu majoritate de
voturi, un presedinte care sa rezolve problemele operative si sa reprezinte
comitetul in raporturile sale cu autoritatile publice centrale si locale.
Art. 3
Propunerea legislativa
(1) Propunerea legislativa care face obiectul initiativei legislative se
intocmeste de comitetul de initiativa in forma ceruta pentru proiectele de lege
si va fi insotita de o expunere de motive semnata de toti membrii comitetului.
(2) In vederea publicarii, propunerea legislativa se avizeaza, in
prealabil, de Consiliul Legislativ.
(3) Avizul se emite in cel mult 30 de zile de la sesizare si se publica o
data cu propunerea legislativa.
(4) Propunerea legislativa se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, in maximum 30 de zile de la emiterea avizului de catre Consiliul
Legislativ.
(5) Sesizarea Consiliului Legislativ se face de catre un membru al
comitetului de initiativa, imputernicit in acest scop. Imputernicirea se
semneaza de membrii comitetului de initiativa si va fi insotita de actul de
constituire a acestuia, prevazut la art. 2 alin. (3). Imputernicitul raspunde
si de publicarea propunerii legislative.
Art. 4
Semnaturile sustinatorilor
(1) Promovarea propunerii legislative publicate potrivit art. 2 alin. (4)
se face pe baza adeziunii cetatenilor, prin semnarea de catre acestia a
listelor de sustinatori.
(2) Listele de sustinatori se intocmesc cu respectarea organizarii
administrativ-teritoriale a tarii si cuprind: denumirea propunerii legislative
ce face obiectul initiativei si identificarea Monitorului Oficial al Romaniei,
Partea I, in care aceasta a fost publicata, judetul si localitatea in care isi
au domiciliul sau resedinta sustinatorii; numele, prenumele si domiciliul
sustinatorilor, mentionarea actului de identitate si a codului numeric
personal; semnaturile sustinatorilor. Este interzis orice fel de delegare sau
de reprezentare pentru semnarea listei de sustinatori.
(3) Lista de sustinatori intocmita, precum si semnatura data, cu incalcarea
prevederilor alin. (2), nu vor fi luate in considerare. Semnatura valabila la
data cand a fost acordata nu poate fi infirmata ulterior.
(4) Pentru municipiul Bucuresti in loc de localitate se va trece sectorul;
prevederile acestui alineat se aplica si altor municipii alcatuite din
subdiviziuni administrativ-teritoriale.
(5) Formularele pentru listele de sustinatori se imprima pe coli de hartie
format A4, detasabile si numerotate. Formularele se imprima pe o singura fata a
colii si cuprind prevederile mentionate la alin. (2), cu exceptia celor
referitoare la sustinatori, care se completeaza de mana, atunci cand acestia
semneaza lista.
(6) Fiecare pagina imprimata a listei de sustinatori se semneaza de catre
un membru al comitetului de initiativa sau de o alta persoana imputernicita in
scris de comitet pentru a intocmi lista. Persoana imputernicita nu poate fi
desemnata decat dintre sustinatori.
(7) Listele semnate de sustinatori se pastreaza in dosare, pe localitati,
snuruite si semnate pentru atestarea continutului, pe coperta a doua, de catre
persoanele prevazute la alin. (6).
(8) Exemplarul in original al listelor se pastreaza la Curtea
Constitutionala, iar o copie a acestuia, la Parlament.
Art. 5
Atestarea listelor de sustinatori
(1) Atestarea calitatii de cetatean cu drept de vot si a domiciliului
sustinatorilor se face de catre primarul localitatii fie personal, fie, in
localitatile urbane, si prin functionarii primariei imputerniciti de primar in
acest scop. Atestarea se face prin verificarea listei de sustinatori, iar in
ceea ce priveste domiciliul, in colaborare cu organul local de politie, daca
este cazul.
(2) In vederea atestarii, dosarul cuprinzand listele in original cu datele
si semnaturile sustinatorilor din localitate se depune la primarie. Orice
persoana interesata poate consulta dosarul si poate contesta realitatea
semnaturii sau o alta prevedere cuprinsa in liste. Contestatia se face numai in
scris si se adreseaza primarului. Acesta, in cazul in care contestatia priveste
realitatea semnaturii, o solutioneaza, solicitand sustinatorului sa confirme
semnatura. Daca sustinatorul nu poate sa confirme semnatura sau refuza sa o
faca, se aplica prevederile art. 4 alin. (3). Dispozitia primarului poate fi
contestata la judecatorie, care o va solutiona cu citarea partilor, potrivit
procedurii ordonantei presedintiale.
(3) Atestarea de catre primar a listei de sustinatori se face prin
semnatura persoanei care a efectuat controlul, cu indicarea actului de
imputernicire, daca este cazul, si a datei cand s-a facut atestarea, precum si
prin aplicarea stampilei. Daca primarul a solicitat sprijinul organului local
de politie, va semna si reprezentantul acestuia, cu precizarea aspectelor pe
care le-a verificat. Semnatura se aplica pe ultima coperta a dosarului
cuprinzand listele verificate, aflat la comitetul de initiativa, dupa ce a fost
confruntat cu cel depus la primarie. Aspectele neatestate se elimina din lista,
facandu-se aplicarea dispozitiilor art. 4 alin. (3).
(4) Termenul de atestare este de cel mult 15 zile lucratoare de la
inregistrarea dosarului la primarie. Dupa atestare lista de sustinatori nu mai
poate fi contestata potrivit alin. (2).
Art. 6
Inregistrarea propunerii legislative
(1) Propunerea legislativa care face obiectul initiativei legislative a
cetatenilor, insotita de expunerea de motive si de originalele listelor de
sustinatori, se inregistreaza la Camera competenta a Parlamentului, la cererea
semnata de membrii comitetului de initiativa. Cererea cuprinde si
imputernicirea a cel mult 5 membri care reprezinta comitetul de initiativa in
vederea promovarii si sustinerii initiativei dupa inregistrare.
(2) Camera Parlamentului la care a fost inregistrata initiativa legislativa
a cetatenilor va trimite originalele listelor de sustinatori la Curtea
Constitutionala, pastrandu-si o copie a acestora.
(3) Inregistrarea propunerii ca initiativa legislativa se face numai cu
respectarea termenului prevazut la art. 2 alin. (5).
(4) In cazul in care, la data inregistrarii, nu sunt atestate toate listele
de sustinatori ca urmare a nerespectarii termenului prevazut la art. 5 alin.
(4), presedintele Camerei Parlamentului va solicita Guvernului urgentarea
operatiunilor de atestare. In acest caz, listele de sustinatori depuse in
completare, dar nu mai tarziu de 7 zile de la atestare, se considera in termen.
(5) Pentru verificarea de catre Curtea Constitutionala a conditiilor de
exercitare a initiativei se vor trimite acesteia numai liste de sustinatori
atestate.
Art. 7
Verificarea initiativei de catre Curtea Constitutionala
(1) Curtea Constitutionala, din oficiu sau pe baza sesizarii presedintelui
Camerei Parlamentului la care s-a inregistrat initiativa, va verifica:
a) caracterul constitutional al propunerii legislative ce face obiectul
initiativei;
b) indeplinirea conditiilor referitoare la publicarea acestei propuneri si
daca listele de sustinatori prezentate sunt atestate potrivit art. 5;
c) intrunirea numarului minim de sustinatori pentru promovarea initiativei,
prevazut la art. 74 si, dupa caz, la art. 150 din Constitutie, republicata,
precum si respectarea dispersiei teritoriale in judete si in municipiul
Bucuresti, prevazuta de aceleasi articole.
(2) Primind sesizarea, presedintele Curtii Constitutionale va desemna un
judecator ca raportor si va stabili termenul pentru intrunirea judecatorilor,
in vederea verificarii initiativei.
(3) Curtea Constitutionala se pronunta in termen de 30 de zile de la
sesizare asupra propunerii legislative si in termen de 60 de zile de la
sesizare asupra propunerii de revizuire a Constitutiei.
(4) Decizia sau, dupa caz, hotararea Curtii Constitutionale se comunica
presedintelui Camerei Parlamentului care a sesizat-o si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(5) De la data primirii hotararii Curtii Constitutionale, Camera
Parlamentului sesizata cu initiativa legislativa incepe procedura parlamentara
de legiferare. In acest din urma caz Curtea Constitutionala se pronunta si
asupra constitutionalitatii propunerii de revizuire a Constitutiei, potrivit
art. 146 lit. a) din Constitutie, republicata.
Art. 8
Raspunderi
In indeplinirea obligatiilor prevazute de prezenta lege membrii comitetului
de initiativa si persoanele imputernicite de acesta sunt considerate
functionari publici si se bucura de protectia legii, acordata celor care
exercita o functie implicand exercitiul autoritatii de stat. De asemenea,
acestora le revine si raspunderea prevazuta de lege pentru functionarii
publici.
Art. 9
Santajul
Constrangerea unei persoane sau inducerea ei in eroare ori determinarea ei
in orice alt mod ca impotriva vointei sale sa semneze lista de sustinatori
constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani.
Art. 10
Uzurparea de calitati oficiale
Folosirea fara drept a calitatii de membru al comitetului de initiativa sau
de imputernicit al acestuia se pedepseste, in conditiile prevazute la art. 240
din Codul penal privind uzurparea de calitati oficiale, daca fapta nu
constituie o infractiune mai grava.
Art. 11
Refuzul nejustificat de a atesta listele de sustinatori
Refuzul primarului de a atesta listele de sustinatori in termenul prevazut
la art. 5 alin. (4) se sanctioneaza cu amenda de la 50.000.000 lei la
100.000.000 lei.
Art. 12
Punerea in miscare a actiunii penale
Punerea in miscare a actiunii penale, in cazul infractiunilor prevazute la
art. 9 si 10, se face din oficiu.
Art. 13
Dispozitii finale
Legea nu se aplica initiativelor legislative ale cetatenilor, cu privire la
care Curtea Constitutionala s a pronuntat pana la data intrarii ei in vigoare.