LEGE
Nr. 189 din 9 decembrie 1999
privind exercitarea initiativei legislative de catre cetateni
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 611 din 14 decembrie 1999
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Exercitarea initiativei
(1) Initiativa legislativa a cetatenilor se exercita cu respectarea
prevederilor art. 73 sau, dupa caz, ale art. 146 din Constitutie, in conditiile
prevazute de prezenta lege.
(2) Initiativa legislativa a cetatenilor se exercita printr-o propunere
legislativa intocmita in temeiul art. 73 din Constitutie in domeniul legilor
organice sau ordinare, iar in temeiul art. 146 din Constitutie, in domeniul
legilor constitutionale.
Art. 2
Comitetul de initiativa
(1) Promovarea initiativei legislative a cetatenilor se asigura de catre un
comitet de initiativa alcatuit din cel putin 10 cetateni cu drept de vot.
(2) Nu pot face parte din comitetul de initiativa persoanele alese in functie
prin vot universal, membrii Guvernului, persoanele numite in functie de
primul-ministru sau care nu pot face parte, potrivit legii, din partide
politice.
(3) Constituirea comitetului de initiativa se face printr-o declaratie
autentificata la un notar public, cuprinzand scopul initiativei, numele,
prenumele, calitatea de alegator si domiciliul membrilor, precum si declaratia
ca acestia nu incalca prevederile alin. (2). Raspunderea pentru continutul
declaratiei este cea prevazuta de lege pentru inscrisurile oficiale.
(4) Comitetul de initiativa reprezinta cetatenii care sustin propunerea
legislativa, dupa semnarea de catre acestia a listelor de sustinatori prevazute
in prezenta lege. Componenta comitetului de initiativa se aduce la cunostinta,
impreuna cu propunerea legislativa care face obiectul initiativei, prin
publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Publicarea este scutita
de plata oricarei taxe.
(5) Comitetul de initiativa trebuie sa asigure inregistrarea propunerii
legislative la una dintre Camerele Parlamentului, in termen de cel mult 3 luni
de la data publicarii acesteia. Dupa implinirea acestui termen propunerea
legislativa nu mai poate fi prezentata decat ca o noua initiativa, in
conditiile prezentei legi.
(6) Comitetul de initiativa va desemna dintre membrii sai, cu majoritate de
voturi, un presedinte care sa rezolve problemele operative si sa reprezinte
comitetul in raporturile sale cu autoritatile publice centrale si locale.
Art. 3
Propunerea legislativa
(1) Propunerea legislativa care face obiectul initiativei legislative se
intocmeste de comitetul de initiativa in forma ceruta pentru proiectele de lege
si va fi insotita de o expunere de motive semnata de toti membrii comitetului.
(2) In vederea publicarii, propunerea legislativa se avizeaza, in
prealabil, de Consiliul Legislativ.
(3) Avizul se emite in cel mult 30 de zile de la sesizare si se publica o
data cu propunerea legislativa.
(4) Sesizarea Consiliului Legislativ se face de catre un membru al
comitetului de initiativa, imputernicit in acest scop. Imputernicirea se
semneaza de membrii comitetului de initiativa si va fi insotita de actul de
constituire a acestuia, prevazut la art. 2 alin. (3). Imputernicitul raspunde
si de publicarea propunerii legislative.
Art. 4
Semnaturile sustinatorilor
(1) Promovarea propunerii legislative publicate potrivit art. 2 alin. (4)
se face pe baza adeziunii cetatenilor, prin semnarea de catre acestia a
listelor de sustinatori.
(2) Listele de sustinatori se intocmesc cu respectarea organizarii
administrativ-teritoriale a tarii si vor cuprinde: denumirea propunerii
legislative ce face obiectul initiativei si identificarea Monitorului Oficial
al Romaniei in care aceasta a fost publicata, judetul si localitatea in care
isi au domiciliul sau resedinta sustinatorii; numele, prenumele si domiciliul
sustinatorilor, identificarea cartilor de alegator, pentru cei care le poseda,
a actului de identitate si a codului numeric personal; semnaturile sustinatorilor.
Este interzisa orice fel de delegare sau de reprezentare pentru semnarea listei
de sustinatori.
(3) Lista de sustinatori intocmita, precum si semnatura data, cu incalcarea
prevederilor alin. (2), nu vor fi luate in considerare. Semnatura valabila la
data cand a fost acordata nu poate fi infirmata ulterior.
(4) Pentru municipiul Bucuresti in loc de localitate se va trece sectorul;
prevederile acestui alineat se aplica si altor municipii alcatuite din
subdiviziuni administrativ-teritoriale.
(5) Formularele pentru listele de sustinatori se imprima pe coli de hartie
format A4, detasabile si numerotate. Formularele se imprima pe o singura fata a
colii si cuprind prevederile mentionate la alin. (2), cu exceptia celor
referitoare la sustinatori, care se completeaza de mana, atunci cand acestia
semneaza lista.
(6) Fiecare pagina imprimata a listei de sustinatori se semneaza de catre
un membru al comitetului de initiativa sau de o alta persoana imputernicita in
scris de comitet pentru a intocmi lista. Persoana imputernicita nu poate fi
desemnata decat dintre sustinatori.
(7) Listele semnate de sustinatori se pastreaza in dosare, pe localitati,
snuruite si semnate pentru atestarea continutului, pe coperta a doua, de catre
persoanele prevazute la alin. (6).
(8) Listele si dosarele se intocmesc in doua exemplare originale.
Exemplarele originale ale listelor si dosarelor se pastreaza unul la Curtea
Constitutionala si unul la Parlament.
Art. 5
Atestarea listelor de sustinatori
(1) Atestarea calitatii de cetatean cu drept de vot si a domiciliului
sustinatorilor se face de catre primarul localitatii fie personal, fie, in
localitatile urbane, si prin functionarii primariei imputerniciti de primar in
acest scop. Atestarea se face prin verificarea listei de sustinatori, iar in
ceea ce priveste domiciliul, in colaborare cu organul local de politie, daca
este cazul.
(2) In vederea atestarii, un exemplar al dosarului cuprinzand listele de
sustinatori din localitate se depune la primarie. Oricine poate consulta
dosarul si poate contesta realitatea semnaturii sau o alta prevedere cuprinsa
in liste. Contestatia se face numai in scris si se adreseaza primarului.
Acesta, in cazul in care contestatia priveste realitatea semnaturii, o va solutiona,
solicitand sustinatorului sa confirme semnatura. Daca sustinatorul nu poate sau
refuza sa confirme semnatura, se aplica prevederile art. 4 alin. (3).
Dispozitia primarului poate fi contestata la judecatorie, care o va solutiona
cu citarea partilor, potrivit procedurii ordonantei presedintiale.
(3) Atestarea de catre primar a listei de sustinatori se face prin
semnatura persoanei care a efectuat controlul, cu indicarea actului de
imputernicire, daca este cazul, si a datei cand s-a facut atestarea, precum si
prin aplicarea stampilei. Daca primarul a solicitat sprijinul organului local
de politie, va semna si reprezentantul acestuia, cu precizarea aspectelor pe
care le-a verificat. Semnatura se aplica pe ultima coperta a dosarului
cuprinzand listele verificate, aflat la comitetul de initiativa, dupa ce a fost
confruntat cu cel depus la primarie. Aspectele neatestate se elimina din lista,
facandu-se aplicarea dispozitiilor art. 4 alin. (3).
(4) Termenul de atestare este de cel mult 15 zile lucratoare de la
inregistrarea dosarului la primarie. Dupa atestare lista de sustinatori nu mai
poate fi contestata potrivit alin. (2).
Art. 6
Inregistrarea propunerii legislative
(1) Propunerea legislativa ce face obiectul initiativei cetatenilor, insotita
de expunerea de motive si de dosarele cuprinzand listele de sustinatori, se
inregistreaza la Camera Parlamentului la care a fost prezentata, la cererea
semnata de membrii comitetului de initiativa. Cererea va cuprinde si
imputernicirea a cel mult 5 membri care sa reprezinte comitetul de initiativa
in vederea promovarii si sustinerii initiativei dupa inregistrare.
(2) Inregistrarea propunerii ca initiativa legislativa se face numai cu
respectarea termenului prevazut la art. 2 alin. (5).
(3) In cazul in care, la data inregistrarii, nu sunt atestate toate listele
de sustinatori ca urmare a nerespectarii termenului prevazut la art. 5 alin.
(4), presedintele Camerei Parlamentului va solicita Guvernului urgentarea
operatiunilor de atestare. In acest caz, listele de sustinatori depuse in
completare, dar nu mai tarziu de 7 zile de la atestare, se considera in termen.
(4) Pentru verificarea de catre Curtea Constitutionala a conditiilor de
exercitare a initiativei se vor trimite acesteia numai liste de sustinatori
atestate.
Art. 7
Verificarea initiativei de catre Curtea Constitutionala
(1) Curtea Constitutionala, din oficiu sau pe baza sesizarii presedintelui
Camerei Parlamentului la care s-a inregistrat initiativa, va verifica:
a) caracterul constitutional al propunerii legislative ce face obiectul
initiativei;
b) indeplinirea conditiilor referitoare la publicarea acestei propuneri si
daca listele de sustinatori prezentate sunt atestate potrivit art. 5;
c) intrunirea numarului minim de sustinatori pentru promovarea initiativei,
prevazut la art. 73 si, dupa caz, la art. 146 din Constitutie, precum si
respectarea dispersiei teritoriale in judete si in municipiul Bucuresti,
prevazuta de aceleasi articole.
(2) Primind sesizarea, presedintele Curtii Constitutionale va desemna un
judecator ca raportor si va stabili termenul pentru intrunirea judecatorilor,
in vederea verificarii initiativei.
(3) Curtea Constitutionala se pronunta in termen de 30 de zile de la
sesizare asupra propunerii legislative si in termen de 60 de zile de la
sesizare asupra propunerii de revizuire a Constitutiei.
(4) Decizia sau, dupa caz, hotararea Curtii Constitutionale se comunica
presedintelui Camerei Parlamentului care a sesizat-o si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(5) De la data primirii hotararii Curtii Constitutionale, Camera
Parlamentului sesizata cu initiativa legislativa incepe procedura parlamentara
de legiferare. In acest din urma caz Curtea Constitutionala se pronunta si
asupra constitutionalitatii propunerii de revizuire a Constitutiei, potrivit
art. 144 lit. a) din Constitutie.
Art. 8
Raspunderi
In indeplinirea obligatiilor prevazute de prezenta lege membrii comitetului
de initiativa si persoanele imputernicite de acesta sunt considerate
functionari publici si se bucura de protectia legii, acordata celor care
exercita o functie implicand exercitiul autoritatii de stat. De asemenea,
acestora le revine si raspunderea prevazuta de lege pentru functionarii publici.
Art. 9
Santajul
Constrangerea unei persoane sau inducerea ei in eroare ori determinarea ei
in orice alt mod ca impotriva vointei sale sa semneze lista de sustinatori
constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani.
Art. 10
Uzurparea de calitati oficiale
Folosirea fara drept a calitatii de membru al comitetului de initiativa sau
de imputernicit al acestuia se pedepseste, in conditiile prevazute la art. 240
din Codul penal privind uzurparea de calitati oficiale, daca fapta nu
constituie o infractiune mai grava.
Art. 11
Punerea in miscare a actiunii penale
Punerea in miscare a actiunii penale, in cazul infractiunilor prevazute la
art. 9 si 10, se face din oficiu.
Art. 12
Dispozitii finale
Legea nu se aplica initiativelor legislative ale cetatenilor, cu privire la
care Curtea Constitutionala s-a pronuntat pana la data intrarii ei in vigoare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 8 noiembrie 1999, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 9
noiembrie 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
ANDREI IOAN CHILIMAN