LEGE
Nr. 196 din 20 decembrie 1999
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 87/1998 privind infiintarea Comisiei
de Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 625 din 22 decembrie 1999

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 87 din 25 august 1998 privind
infiintarea Comisiei de Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar,
emisa in temeiul art. 1 pct. 10 lit. d) din Legea nr. 148/1998 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 314 din 27 august 1998, cu urmatoarele modificari si
completari:
1. Titlul ordonantei va avea urmatorul cuprins:
"Ordonanta privind evaluarea si acreditarea invatamantului
preuniversitar"
2. Dupa preambulul ordonantei se introduce capitolul I cu urmatorul titlu:
"CAP. 1
Dispozitii generale"
3. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) In baza art. 106 si 148 din Legea invatamantului nr. 84/1995, cu
modificarile ulterioare*), se infiinteaza pe langa Ministerul Educatiei
Nationale Comisia Nationala de Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar.
------------
*) Legea nr. 84/1995 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 606 din 10 decembrie 1999.
(2) Comisia Nationala de Evaluare si Acreditare a Invatamantului
Preuniversitar este subordonata direct ministrului educatiei nationale.
(3) Comisia Nationala de Evaluare si Acreditare a Invatamantului
Preuniversitar este formata din 21 de membri, cadre didactice recunoscute prin
competenta profesionala si probitate morala, din cadrul invatamantului preuniversitar
acreditat sau cu autorizare de incredere, propuse de inspectoratele scolare,
precum si de organismele profesionale ale invatamantului preuniversitar, pe
niveluri de invatamant, filiere, profiluri si specializari. Lista cuprinzand
candidatii se face publica. Contestatiile se depun la Ministerul Educatiei
Nationale - cabinetul ministrului - in termen de 15 zile de la publicarea
listei. Dupa rezolvarea contestatiilor ministrul educatiei nationale
definitiveaza lista cuprinzand candidatii si o aproba prin ordin.
(4) Comisia Nationala de Evaluare si Acreditare a Invatamantului
Preuniversitar se reinnoieste la fiecare 3 ani, in proportie de doua treimi din
numarul membrilor sai, prin decizie a ministrului educatiei nationale, in
conditiile alin. (3). Mandatul presedintelui, al vicepresedintelui si al
secretarului este de 4 ani si se poate reinnoi o singura data. Un membru poate
face parte din Comisia Nationala de Evaluare si Acreditare a Invatamantului
Preuniversitar pe o perioada de cel mult doua mandate.
(5) Presedintele, vicepresedintele si secretarul Comisiei Nationale de
Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar sunt numiti de ministrul
educatiei nationale, la propunerea membrilor acesteia.
(6) Revocarea presedintelui, a vicepresedintelui sau a secretarului se face
la propunerea a cel putin doua treimi din numarul membrilor comisiei, prin
ordin al ministrului educatiei nationale. Ceilalti membri ai comisiei pot fi
revocati prin ordin al ministrului educatiei nationale. Completarea comisiei se
face in conditiile alin. (3).
(7) Pentru invatamantul liceal si postliceal Comisia Nationala de Evaluare
si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar stabileste propriile subcomisii
de evaluare, din randul membrilor sai."
4. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
La nivelul judetelor si al municipiului Bucuresti se constituie comisii de
evaluare si acreditare a invatamantului preuniversitar, formate din cate 5
membri, pentru fiecare nivel de invatamant, filiera, profil si specializare.
Aceste comisii sunt conduse de un singur presedinte, cu rang de inspector
scolar general adjunct, numit prin ordin al ministrului educatiei nationale, la
propunerea inspectorului scolar general si cu avizul Comisiei Nationale de Evaluare
si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar. Componenta comisiilor judetene
se stabileste prin Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei
Nationale de Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar. Membrii
acestora sunt numiti de catre presedinte dintre cadrele didactice in domeniu,
incluse in lista avizata de Comisia Nationala de Evaluare si Acreditare a
Invatamantului Preuniversitar, incluzand in mod obligatoriu un inspector scolar
sau un inspector scolar de specialitate pentru fiecare comisie. Lista
cuprinzand cadrele didactice in domeniu se face publica prin presa locala.
Contestatiile la aceasta lista se depun la cabinetul inspectorului scolar
general in termen de 15 zile de la publicare. Dupa rezolvarea contestatiilor
inspectorul scolar general definitiveaza lista cuprinzand candidatii si o
inainteaza spre avizare Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare a
Invatamantului Preuniversitar."
5. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
Comisia Nationala de Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar
dispune de un aparat propriu, format din 12 persoane. Aparatul propriu este
integrat in structura Ministerului Educatiei Nationale, peste numarul
posturilor aprobate in structura organizatorica. Comisia are dreptul sa
foloseasca colaboratori externi, specialisti in domeniu, remunerati conform
legii."
6. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
Comisia Nationala de Evaluare si Acreditare a Invatamantului
Preuniversitar, comisiile de evaluare si acreditare a invatamantului
preuniversitar judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, isi desfasoara
activitatea pe baza regulamentului-cadru, aprobat prin hotarare a
Guvernului."
7. Dupa articolul 4 se introduce capitolul II cu urmatorul titlu:
"CAP. 2
Atributiile Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare a Invatamantului
Preuniversitar"
8. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Principalele atributii ale Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare a
Invatamantului Preuniversitar sunt:
a) elaboreaza criteriile si standardele nationale de evaluare si de
acreditare, specifice fiecarei faze a procesului de evaluare si acreditare si
le reactualizeaza periodic;
b) asigura controlul metodologic al indeplinirii standardelor nationale;
c) analizeaza rapoartele de evaluare pentru acordarea autorizatiei de
incredere sau pentru acreditare liceelor si scolilor postliceale si propune
ministrului educatiei nationale acordarea autorizatiei de incredere sau
acreditarea;
d) verifica, in conditiile prevazute de regulament, procesul de evaluare
efectuat de comisiile de evaluare si acreditare a invatamantului preuniversitar
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;
e) organizeaza controlul privind respectarea standardelor nationale de
catre unitatile de invatamant cu autorizatie de incredere sau cu acreditare;
f) asigura indrumarea si controlul activitatii comisiilor de evaluare si
acreditare a invatamantului preuniversitar judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;
g) propune ministrului educatiei nationale retragerea autorizatiei de
incredere sau a acreditarii pentru unitatile de invatamant liceale si
postliceale care nu respecta standardele nationale;
h) elaboreaza raportul anual de evaluare si acreditare a unitatilor de
invatamant preuniversitar, care se face public."
9. Dupa articolul 5 se introduc capitolele III, IV si V cu urmatorul
cuprins:
"CAP. 3
Procedurile pentru autorizarea de incredere si de acreditare
Art. 6
Procesul de evaluare si acreditare a unitatilor de invatamant
preuniversitar cuprinde doua faze:
a) autorizarea de incredere, care acorda dreptul de organizare si
functionare provizorie a unitatii respective;
b) acreditarea, care acorda unitatii respective toate drepturile ce decurg
din lege.
Art. 7
(1) Evaluarea, acordarea autorizatiei de incredere si acreditarea
gradinitelor, scolilor primare si gimnaziale, precum si a scolilor profesionale
si de ucenici sunt de competenta comisiilor judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, aflate in subordinea Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare a
Invatamantului Preuniversitar.
(2) Evaluarea, acordarea autorizatiei de incredere si acreditarea liceelor
si scolilor postliceale sunt de competenta Comisiei Nationale de Evaluare si
Acreditare a Invatamantului Preuniversitar.
Art. 8
(1) Autorizarea de incredere trebuie solicitata de catre persoanele fizice
sau juridice interesate pentru infiintarea unei unitati de invatamant
preuniversitar. Acestea depun cererea si raportul de autoevaluare la comisiile
de pe langa inspectoratele scolare.
(2) Dosarele de autoevaluare se intocmesc potrivit procedurii stabilite de
Comisia Nationala de Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar.
(3) Procedura de acordare a autorizatiei de incredere cuprinde urmatoarele
etape:
a) subcomisiile desemnate de Comisia Nationala de Evaluare si Acreditare a
Invatamantului Preuniversitar, respectiv de comisiile judetene si a
municipiului Bucuresti, constituite de presedintele acestora, analizeaza, dupa
caz, oportunitatea sau intentia din dosarul de autoevaluare in raport cu
criteriile si cu standardele minimale prevazute pentru nivelul de invatamant,
filiera, profilul sau specializarea respectiva;
b) in baza raportului comisiilor de evaluare si acreditare a invatamantului
preuniversitar judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, ministrul
educatiei nationale, respectiv inspectorul scolar general, emite ordin sau,
dupa caz, decizie de acordare a autorizatiei de incredere;
c) autorizatia de incredere constituie si actul de infiintare a unitatii de
invatamant.
Art. 9
(1) Pentru unitatile de invatamant care urmeaza sa se infiinteze dupa
intrarea in vigoare a prezentei ordonante acreditarea trebuie solicitata dupa
acordarea autorizatiei de incredere, astfel:
a) dupa cel mult 4 ani, pentru gradinite si scoli primare;
b) dupa primul examen de capacitate, pentru gimnaziu;
c) dupa primul examen de bacalaureat, pentru liceu;
d) dupa primul examen de absolvire, pentru scolile profesionale, de ucenici
si postliceale.
(2) Procedura de acreditare cuprinde urmatoarele etape:
a) unitatile interesate care, in baza autorizatiei de incredere, au
desfasurat activitati de invatamant preuniversitar, elaboreaza un raport de
autoevaluare pe baza criteriilor de evaluare si a standardelor nationale
aprobate prin hotarare a Guvernului. Raportul de autoevaluare se anexeaza la
cererea de acreditare si se inainteaza Comisiei Nationale de Evaluare si
Acreditare a Invatamantului Preuniversitar sau, dupa caz, comisiilor judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti;
b) comisiile si subcomisiile de evaluare si acreditare, prevazute la art. 1
alin. (7) si la art. 2, intocmesc rapoarte de evaluare pe baza analizei
raportului de autoevaluare si a verificarii indeplinirii standardelor
corespunzatoare criteriilor generale cuprinse in lege;
c) Comisia Nationala de Evaluare si Acreditare a Invatamantului
Preuniversitar, pe baza rapoartelor de evaluare a subcomisiilor din subordine,
propune ministrului educatiei nationale acordarea sau, dupa caz, neacordarea
acreditarii, pentru fiecare unitate de invatamant liceal sau postliceal, cu
filierele, profilurile si specializarile respective. Rapoartele subcomisiilor
de evaluare constituie inscrisuri publice, cu toate consecintele prevazute de
lege; in baza raportului Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare a
Invatamantului Preuniversitar ministrul educatiei nationale acorda, prin ordin,
unitatilor solicitante, licee si scoli postliceale, acreditarea pentru fiecare
filiera, profil si specializare in parte;
d) comisiile de evaluare si acreditare a invatamantului preuniversitar
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in baza raportului de evaluare intocmit,
propun inspectorului scolar general acordarea sau, dupa caz, neacordarea
acreditarii pentru fiecare nivel de invatamant sau meserie; in baza raportului
comisiei judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, inspectorul scolar
general acorda, prin decizie, unitatilor solicitante, gradinite, scoli primare
si gimnaziale, scoli profesionale si de ucenici, acreditarea pentru fiecare
nivel de invatamant si meserie.
Art. 10
Unitatile de invatamant care au primit autorizarea de incredere au dreptul sa
angajeze si sa promoveze personal didactic, didactic auxiliar si administrativ,
in conditiile legii.
Art. 11
Unitatile de invatamant liceal si postliceal acreditate se supun periodic,
din 5 in 5 ani, evaluarii de catre Comisia Nationala de Evaluare si Acreditare
a Invatamantului Preuniversitar. In situatia unui raport nefavorabil,
Ministerul Educatiei Nationale avertizeaza unitatea de invatamant cu privire la
nivelul de invatamant, filiera, profilul sau specializarea in cauza si, dupa un
an, in baza unei noi evaluari cu rezultat negativ, prin ordin al ministrului
educatiei nationale se dispune incetarea scolarizarii la nivelul de invatamant,
filiera, profilul sau specializarea in cauza, incepand cu primul an de
scolarizare. Elevii vor fi transferati la alte unitati de invatamant, cu
acordul inspectoratului scolar judetean sau, dupa caz, prin ordin al
ministrului educatiei nationale.
Art. 12
Procedura prevazuta la art. 11 se aplica in mod corespunzator gradinitelor,
scolilor primare si gimnaziale, scolilor profesionale si de ucenici de catre
comisiile de evaluare si acreditare a invatamantului preuniversitar judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti. In situatia unui raport negativ,
inspectoratul scolar avertizeaza unitatea respectiva si, dupa un an, in baza
unei noi evaluari cu rezultat negativ, prin decizie a inspectorului scolar
general se dispune incetarea scolarizarii incepand cu primul an de invatamant
si transferarea prescolarilor sau a elevilor la alte unitati de invatamant.
CAP. 4
Finantarea activitatii de evaluare si acreditare
Art. 13
(1) Cheltuielile privind organizarea si functionarea Comisiei Nationale de
Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar, precum si subcomisiilor
din subordine sunt prevazute in bugetul propriu al acestora, inscris in bugetul
Ministerului Educatiei Nationale.
(2) Persoanele fizice sau juridice, interesate in organizarea si
desfasurarea unei activitati de invatamant preuniversitar, achita la data
depunerii cererii de autorizare de incredere sau de acreditare o taxa pentru
fiecare faza a procedurii de acreditare, pentru fiecare nivel de invatamant si
profil, in cuantumul a 10 salarii lunare brute de educatoare, invatator sau
profesor, dupa caz, din invatamantul de stat, cu vechime maxima.
(3) Persoanele fizice sau juridice, interesate in organizarea si
functionarea unitatilor de invatamant liceal si postliceal, depun taxa
prevazuta la alin. (2), o data cu dosarul de autoevaluare, in contul Comisiei
Nationale de Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar.
(4) Persoanele fizice sau juridice, interesate in organizarea si
functionarea gradinitelor, scolilor primare si gimnaziale, precum si scolilor
profesionale si de ucenici, depun taxa prevazuta la alin. (2), o data cu
dosarul de autoevaluare, intr-un cont special deschis de inspectoratele
scolare. Aceste fonduri se redistribuie intre inspectoratul scolar si
Ministerul Educatiei Nationale, potrivit reglementarilor stabilite prin ordin
al ministrului educatiei nationale.
(5) Fondurile rezultate din aceste taxe se gestioneaza in regim
extrabugetar si sunt utilizate pentru finantarea cheltuielilor aferente
Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar,
subcomisiilor din subordine, precum si comisiilor judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti.
Art. 14
(1) Pentru invatamantul particular prescolar si obligatoriu, prin exceptie
de la prevederile art. 13 alin. (2), taxa prevazuta este de 50% din cuantumul
stabilit.
(2) Pentru unitatile de invatamant de stat costurile procedurilor de
evaluare si acreditare sunt suportate in proportie de 50% din bugetul
Ministerului Educatiei Nationale si 50% din bugetele locale.
(3) Soldurile de la sfarsitul anului, provenite din taxele mentionate la
art. 13 alin. (2), se reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie si se
cuprind in bugetul de venituri si cheltuieli.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 15
Unitatile de invatamant liceal si postliceal pot organiza admiterea si pot
continua activitatea de invatamant la filierele, profilurile si specializarile
pentru care au obtinut autorizatie de incredere sau acreditarea.
Art. 16
Acreditarea recunoaste valabilitatea intregii activitati desfasurate de
unitatea de invatamant preuniversitar pana la data acordarii acesteia.
Art. 17
Rapoartele Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare a Invatamantului
Preuniversitar, precum si rapoartele comisiilor judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, se aduc la cunostinta unitatilor de invatamant care au
fost supuse procedurii de evaluare si acreditare. Ordinul ministrului educatiei
nationale privind acreditarea unitatilor de invatamant liceal si postliceal va
fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Deciziile privind
acreditarea gradinitelor, scolilor primare si gimnaziale, scolilor profesionale
si de ucenici se fac publice la nivel local. Continuarea activitatii unitatilor
de invatamant preuniversitar in alte conditii decat cele prevazute de Legea
invatamantului nr. 84/1998 si de prezenta ordonanta atrage raspunderea juridica
a celor vinovati.
Art. 18
Presedintele Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare a Invatamantului
Preuniversitar este echivalat ca functie cu directorul general din Ministerul
Educatiei Nationale. Functiile de vicepresedinte si de secretar ai comisiei
sunt echivalate cu functia de director in Ministerul Educatiei Nationale.
Salarizarea acestora se face potrivit legii. Membrii Comisiei Nationale de
Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar, precum si membrii
subcomisiilor beneficiaza de o indemnizatie lunara, calculata in raport cu
salariul de baza prevazut pentru functia de profesor gradul I, cu vechime
maxima, in functie de volumul de munca prestat, indemnizatie stabilita prin
ordin al ministrului educatiei nationale. Aceeasi prevedere se aplica in mod
corespunzator si pentru membrii comisiilor judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti.
Art. 19
Unitatile de invatamant de stat in functiune la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante sunt considerate acreditate si se supun numai procedurii de
evaluare, potrivit art. 11 si 12.
Art. 20
Contestatiile cu privire la actele de autorizare sau de acreditare se
adreseaza, dupa caz, inspectorului scolar general, respectiv presedintelui
Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar
sau ministrului educatiei nationale si se solutioneaza potrivit art. 5 lit. d).
Decizia apartine ministrului educatiei nationale si este definitiva."
Art. 2
In termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul
Oficial al Romaniei Ministerul Educatiei Nationale va elabora normele
metodologice de aplicare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 15 noiembrie 1999, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 16
noiembrie 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
ACSINTE GASPAR