LEGE
Nr. 2 din 1 iulie 1983
cu privire la principiile de baza ale perfectionarii sistemului de retribuire a
muncii si de repartitie a veniturilor oamenilor muncii
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 51 din 9 iulie 1983
In temeiul articolului 57 din Constitutia Republicii Socialiste Romania
semnam si dispunem sa fie publicata in Buletinul Oficial al Republicii
Socialiste Romania Legea nr. 2 din 1 iulie 1983 cu privire la principiile de
baza ale perfectionarii sistemului de retribuire a muncii si de repartitie a
veniturilor oamenilor muncii.
NICOLAE CEAUSESCU
PRESEDINTELE
REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
Bucuresti, 9 iulie 1983.
LEGE Nr. 2 din 1 iulie 1983
cu privire la principiile de baza ale perfectionarii sistemului de retribuire a
muncii si de repartitie a veniturilor oamenilor muncii
Profundele transformari care au avut loc in dezvoltarea puternica a
fortelor de productie, in modernizarea continua a bazei tehnico-materiale a
economiei, indeosebi in etapa inaugurata de Congresul al IX-lea al Partidului
Comunist Roman, au asigurat conditiile necesare pentru ridicarea pe o treapta
superioara a activitatii economico-sociale si sporirea continua a bunastarii
materiale si spirituale a intregului popor, telul suprem al politicii
partidului.
S-a adincit sistemul democratiei muncitoresti, s-a asigurat participarea
nemijlocita a maselor la conducerea economiei, a vietii sociale, a crescut
raspunderea colectivelor de oameni ai muncii in stabilirea si realizarea
planului, in gospodarirea judicioasa a bunurilor incredintate de societate.
Tinind seama de stadiul actual al dezvoltarii economico-sociale, de
cerintele imbunatatirii mecanismului economico-financiar, de intarirea
autoconducerii muncitoresti si a cadrului organizatoric al democratiei
muncitoresti, este necesara perfectionarea sistemului de retribuire a muncii si
de repartizare a veniturilor oamenilor muncii, astfel incit sa se aplice cu
toata hotarirea principiul socialist de repartitie dupa cantitatea, calitatea
si importanta sociala a muncii, iar veniturile sa fie nemijlocit determinate de
munca depusa si de rezultatele muncii.
Oamenii muncii, in calitate de proprietari, producatori si beneficiari,
poarta intreaga raspundere pentru buna gospodarire a proprietatii socialiste a
intregului popor, veniturile lor fiind strins legate de realizarea productiei,
cresterea productivitatii muncii si a eficientei economice a intregii
activitati.
Munca reprezinta o indatorire de onoare pentru toti membrii societatii.
Fiecare cetatean are, potrivit Constitutiei, dreptul si obligatia de a
desfasura o activitate utila societatii, care sa-i asigure mijloacele de
existenta si de dezvoltare spirituala.
Retributia si celelalte venituri ale oamenilor muncii reflecta contributia
fiecaruia la realizarea planului de productie, la dezvoltarea productiei
materiale si spirituale a societatii. Nimeni nu poate sa primeasca retributie
si sa participe la beneficii daca nu lucreaza. Nimeni nu poate avea venit
garantat daca nu munceste, daca nu produce potrivit obligatiilor de la locul de
munca.
Veniturile individuale in raport cu productia realizata sint neplafonate.
In cadrul sistemului de retribuire se aplica ferm principiul retributiei
egale la munca egala, creindu-se conditii ca, in raport cu munca depusa, sa se
asigure venituri corespunzatoare pentru toti oamenii muncii.
Pe masura cresterii productiei si productivitatii muncii, a imbunatatirii
calitatii produselor, vor spori eficienta economica si rentabilitatea, vor
creste si veniturile oamenilor muncii.
In acest scop, pe baza hotaririi Conferintei Nationale a Partidului
Comunist Roman din decembrie 1982 si a Programului aprobat de Plenara
Comitetului Central al Partidului Comunist Roman din 29 - 30 iunie 1983,
privind aplicarea ferma a principiilor autoconducerii muncitoresti si
autogestiunii, perfectionarea mecanismului economico-financiar, a sistemului de
retribuire a muncii si cresterea retributiei in acest cincinal,
Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta
lege.
CAP. 1
Intarirea autoconducerii muncitoresti si autogestiunii, a raspunderii
oamenilor muncii pentru conducerea unitatilor si pentru rezultatele obtinute,
perfectionarea sistemului de retribuire
Art. 1
Potrivit principiilor autoconducerii muncitoresti si autogestiunii
economico-financiare, colectivele de oameni ai muncii raspund de pastrarea,
valorificarea superioara si dezvoltarea patrimoniului incredintat, in scopul
realizarii unei eficiente si rentabilitati maxime, care sa conduca la
acoperirea integrala a cheltuielilor, constituirea fondurilor proprii ale
unitatii, sporirea veniturilor din munca ale personalului muncitor,
participarea intr-o masura cit mai mare la formarea resurselor necesare
dezvoltarii generale a societatii.
Oamenii muncii, in calitate de proprietari ai mijloacelor de productie -
bunuri ale intregului popor -, de producatori si beneficiari, raspund
nemijlocit de conducerea efectiva a fiecarei unitati socialiste, de
gospodarirea judicioasa si eficienta a tuturor mijloacelor materiale si
financiare incredintate din proprietatea socialista a intregului popor, de
rezultatele economice si financiare obtinute in realizarea sarcinilor ce le
revin din planul national unic de dezvoltare economico-sociala.
Art. 2
Consiliul oamenilor muncii poarta raspunderea directa pentru buna
gospodarire si dezvoltarea proprietatii socialiste incredintate colectivului de
oameni ai muncii din unitate si este obligat sa ia masurile necesare pentru
cresterea mai accentuata a productivitatii muncii, folosirea integrala si
intensiva a capacitatilor de productie, valorificarea superioara a tuturor
resurselor materiale, incadrarea stricta in normele de consum si de stoc,
utilizarea rationala a fortei de munca, ridicarea permanenta a pregatirii
profesionale, aplicarea ferma a prevederilor privind perfectionarea sistemului
de retribuire, mobilizarea intregului potential tehnico-productiv al unitatii
pentru obtinerea unor productii sporite, de inalta calitate, cu cheltuieli cit
mai reduse.
Adunarea generala a oamenilor muncii dezbate si adopta hotariri cu privire
la intreaga activitate economico-financiara de gospodarire si dezvoltare
continua a proprietatii socialiste incredintate colectivului de oameni ai
muncii, exercita controlul permanent asupra modului in care consiliul oamenilor
muncii, biroul executiv al acestuia, personalul de conducere isi indeplinesc
sarcinile si actioneaza pentru infaptuirea prevederilor de plan.
Art. 3
Retribuirea intregului personal muncitor se face pe baza principiului
socialist al repartitiei dupa cantitatea, calitatea si importanta sociala a
muncii, in functie de contributia la dezvoltarea productiei materiale si
spirituale a intregii societati, de rezultatele obtinute in munca.
Munca reprezinta criteriul fundamental de apreciere a contributiei fiecarei
persoane la dezvoltarea unitatii din care face parte si la progresul
societatii, o necesitate pentru formarea, afirmarea si dezvoltarea
multilaterala a personalitatii umane.
Societatea noastra socialista asigura dreptul la munca si creeaza
conditiile necesare ca fiecare sa aiba un loc de munca in domeniul productiei
materiale, al activitatilor tehnico-stiintifice si social-culturale, in raport
cu aptitudinile si pregatirea sa si cu necesitatile dezvoltarii societatii.
Art. 4
Sistemul de retribuire asigura cointeresarea materiala a celor ce muncesc
la cresterea productiei, a productivitatii muncii si a eficientei economice,
precum si repartizarea echitabila a veniturilor provenite din munca, un raport
corespunzator intre veniturile individuale minime si maxime.
Forma de retribuire in acord global se extinde si se generalizeaza in toate
unitatile economice.
Pe linga retributia tarifara, personalul muncitor beneficiaza, ca parte
variabila a retributiei, de venituri suplimentare, pe calea adaosului de acord,
a participarii la beneficii, premiilor si altor stimulente, sporurilor,
indemnizatiilor si compensatiilor prevazute de lege.
Art. 5
Oamenii muncii sint retribuiti in raport cu munca prestata si rezultatele
obtinute.
In cazul depasirii productiei planificate veniturile cresc in mod
corespunzator si nu sint plafonate.
In situatia nerealizarii productiei sau a neindeplinirii obligatiilor de la
locul de munca retributia se diminueaza in mod corespunzator, fara a se asigura
venit garantat.
Art. 6
Retributiile trebuie sa fie direct corelate cu cresterea productivitatii
muncii individuale si pe intreaga unitate.
Cresterea productivitatii muncii trebuie sa fie superioara cresterii
veniturilor individuale si pe ansamblul unitatii, in toate ramurile si
sectoarele economiei nationale, pentru a se asigura atit fondurile necesare
sporirii veniturilor oamenilor muncii, cit si resursele pentru acoperirea
cheltuielilor generale ale statului.
Art. 7
In situatia in care nu sint posibilitati de acoperire cu sarcini de
productie a intregii capacitati de care dispun unitatile, se vor lua masuri
pentru redimensionarea personalului, in concordanta cu conditiile de
indeplinire a sarcinilor de plan.
Organele de conducere colectiva sint obligate sa retina numai personalul
muncitor necesar productiei efective si sa redistribuie personalul disponibil
in alte activitati productive, de reparatii, intretinere, constructii sau alte
activitati in unitati din cadrul aceleiasi centrale, aceluiasi minister sau din
alte ministere. Acest personal va fi retribuit de unitatile la care isi
desfasoara activitatea, corespunzator lucrarilor executate, potrivit legii.
Art. 8
Pentru folosirea judicioasa a fortei de munca din fiecare unitate, toate
categoriile de personal, inclusiv personalul de conducere si cel din aparatul
functional, indiferent de forma de retribuire aplicata, isi desfasoara
activitatea pe baza de norme si normative de munca fundamentate stiintific,
stabilite in functie de parametrii tehnici de functionare a masinilor si
utilajelor, de cantitatea de munca necesara, in conditii de organizare
superioara a productiei si a muncii.
Normele de munca trebuie sa fie astfel fundamentate incit sa asigure
economisirea muncii vii si realizarea productivitatii muncii planificate.
Art. 9
Retribuirea personalului se diferentiaza pe ramuri, subramuri si
activitati, in functie de importanta lor pentru dezvoltarea economico-sociala a
tarii.
In cadrul ramurilor, subramurilor si activitatilor, retributia tarifara se
diferentiaza pe categorii de incadrare si pe functii, corespunzator nivelului
de calificare si gradului de raspundere cerut de indeplinirea sarcinilor,
precum si conditiilor in care se desfasoara munca.
Coeficientii de ierarhizare a retelelor de retributii tarifare pentru
muncitorii calificati se stabilesc intre 1 si 1,355 la categoria 1 baza si
intre 1 si 1,905 la categoria maxima baza, potrivit anexei la prezenta lege.
CAP. 2
Extinderea si generalizarea acordului global
Art. 10
Incepind cu data de 1 septembrie 1983, forma de retribuire in acord global
se aplica in mod generalizat in unitatile economice din industrie,
constructii-montaj, agricultura, transporturi, cercetare stiintifica si
dezvoltare tehnologica, proiectare si din alte sectoare.
In acord global se cuprind muncitorii, maistrii, inginerii, tehnicienii si
celelalte categorii de personal, inclusiv personalul de conducere din
intreprinderi, fabrici, uzine, sectii, ateliere, brigazi, santiere, loturi,
ferme, echipe si alte forme organizatorice asemanatoare.
Pe linga personalul direct productiv, in acord global este cuprins si
personalul muncitor din activitatile de reparatii si intretinere, scularii,
transport intern, depozite, din compartimentele functionale si din alte
sectoare de activitate, care contribuie la realizarea sarcinilor de plan ce
revin intreprinderii.
Art. 11
In cadrul formei de retribuire in acord global, un colectiv de oameni ai
muncii se angajeaza - pe baza de contract ce se incheie cu unitatea si, dupa
caz, cu organul ierarhic superior - sa efectueze o anumita lucrare sau sa
realizeze o anumita cantitate de produse, in conditii de calitate si eficienta
stabilite, iar unitatea se obliga sa asigure conditii organizatorice si
tehnico-materiale corespunzatoare efectuarii lucrarilor si sa retribuie munca
prestata cu suma prevazuta in contract.
In acord global se contracteaza: in industrie, realizarea unui produs
complet sau a unei lucrari ori, dupa caz, productia fizica planificata; in
constructii-montaj, un bloc de locuinte, hala industriala, pod, drum, linie
electrica sau alte obiecte complete ori un volum de lucrari; in agricultura, o
anumita productie de cereale, legume, carne, lapte sau altele; in alte ramuri
sau sectoare de activitate, productia fizica planificata, exprimata in unitati
specifice, cum ar fi metri forati, tone titei extras, metri cubi masa lemnoasa
in exploatarile forestiere, tone transportate.
Art. 12
Suma retributiilor cuvenite personalului retribuit in acord global se
stabileste in raport direct cu cantitatea de produse fizice realizate si
calitatea acestora, fara a fi limitata, atit in cazul depasirii, cit si in
cazul nerealizarii sarcinilor de plan.
Veniturile personalului retribuit in acord global cresc pe masura sporirii
productivitatii muncii individuale si pe total unitate.
In cazul in care sarcinile de productie se realizeaza cu un numar mai mic
de personal ori se obtine o productie suplimentara cu acelasi numar de personal,
acesta va beneficia, in mod corespunzator, de venituri mai mari.
In situatia in care sarcinile de productie sau conditiile prevazute in
contractul de acord global nu se realizeaza, veniturile personalului muncitor
se diminueaza in mod corespunzator.
Art. 13
In raport cu specificul unor ramuri sau activitati, in conditiile prevazute
de lege, se aplica formele de retribuire pe baza de cote procentuale, remiza
ori tarife. In activitatea de comert interior, alimentatie publica si turism se
aplica intregului personal operativ si muncitorilor forma de retribuire in
remiza, exprimata prin cote la 10.000, 1.000 sau 100 lei desfacere ori, dupa
caz, prestari de servicii; in intreprinderile de comert exterior si in
compartimentele autorizate sa efectueze operatiuni de comert exterior,
personalul este retribuit pe baza de cote aplicate la valoarea exportului si
importului, precum si a aportului valutar realizat.
Art. 14
Pentru personalul tehnic, economic, de alta specialitate si administrativ,
precum si pentru celelalte categorii de personal, necuprinse in acord global,
se stabilesc sarcini de munca concrete, pe baza de norme de munca si normative
de personal, precizindu-se cantitatea si calitatea lucrarilor, termenele de
executie sau alte asemenea obligatii, potrivit specificului muncii. Retribuirea
acestui personal se face in raport cu realizarea sarcinilor de munca si a
conditiilor stabilite.
Art. 15
Incepind cu data de 1 septembrie 1983, intregul personal de conducere si de
executie tehnic, economic si de alta specialitate, inclusiv ministri, din
ministerele si celelalte organe centrale si locale, care coordoneaza activitati
economice, precum si cel din centralele industriale, este retribuit in functie
de media realizarilor pe ansamblul unitatilor economice subordonate, in raport
cu gradul de indeplinire a 2 - 4 indicatori de plan - productia marfa, planul
de export, productivitatea muncii, productia neta sau alti indicatori
specifici.
CAP. 3
Cresterea partii variabile a retributiei
Art. 16
In cadrul masurilor de perfectionare a sistemului de retribuire creste
ponderea partii variabile in totalul veniturilor personalului muncitor,
obtinute din fondul de retribuire planificat, indeosebi prin cresterea
adaosului de acord, a participarii la realizarea productiei, a beneficiilor si
la impartirea beneficiilor, precum si pentru stimularea exportului, a premiilor
pentru realizari deosebite, premiilor pentru economii de materiale si forta de
munca si altele.
Partea variabila a veniturilor personalului va reprezenta, in anul 1985, 25
la suta din fondul de retribuire, iar retributia tarifara, 75 la suta.
Art. 17
Incepind cu data de 1 septembrie 1983, in conditiile realizarii planului,
fondul de participare a oamenilor muncii la realizarea productiei, a
beneficiilor si la impartirea beneficiilor va reprezenta 4 la suta din fondul
de retribuire pe economie.
In cadrul mediei de 4 la suta prevazuta la alin. 1, in unitatile care
realizeaza productie pentru export, precum si in unitatile care livreaza
subansamble, piese de schimb si alte produse de baza, ce se inglobeaza in
produsele pentru export, se asigura un fond de participare mai mare,
diferentiat in raport cu ponderea productiei pentru export in totalul
productiei.
La celelalte unitati economice se va asigura, in conditiile realizarii
sarcinilor de plan, pentru intregul personal un fond de participare la
realizarea productiei, a beneficiilor si la impartirea beneficiilor, care va
reprezenta 3,5 la suta din fondul de retribuire planificat, iar in unitatile
miniere si de extractie a titeiului, 4 la suta.
In cadrul procentelor prevazute la alin. 1 - 3, cotele din beneficii pentru
constituirea fondului de participare a oamenilor muncii la realizarea
productiei, a beneficiilor si la impartirea beneficiilor se stabilesc,
diferentiat, pe ministere, celelalte organe centrale, comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, prin planul
national unic de dezvoltare economico-sociala.
Participarea la realizarea productiei, a beneficiilor si la impartirea
beneficiilor se acorda trimestrial, in raport cu beneficiile realizate si in
limita a 50 la suta din fondurile planificate pentru aceste perioade. In
functie de rezultatele anuale, se acorda diferenta pentru beneficiile realizate
in cadrul planului si sumele aferente beneficiilor obtinute peste plan.
Art. 18
Incepind cu data de 1 septembrie 1983, personalul muncitor din institutiile
social-culturale, din aparatul ministerelor si celorlalte organe centrale si
locale, precum si din celelalte institutii de stat, va beneficia de premii
anuale dintr-un fond de 3 - 3,5 la suta din fondul de retribuire planificat.
Art. 19
Incepind cu data de 1 septembrie 1983, cota de constituire a fondului de
premiere pentru realizari deosebite obtinute de personalul din unitatile
economice va fi de 2 la suta din fondul de retribuire planificat.
Art. 20
Sumele cuvenite personalului muncitor sub forma de participare la
beneficii, stimulente pentru export, premii anuale, precum si alte categorii de
premii sau recompense, se acorda, in conditiile prevazute de lege, in raport cu
rezultatele economice obtinute si nu sint plafonate.
Sumele de care poate beneficia personalul de conducere si de administratie,
ca participare la beneficii sau premii, se stabilesc cel mult in aceeasi
proportie cu sumele cuvenite celorlalte categorii de personal din unitate.
Art. 21
Sporul pentru vechime neintrerupta in aceeasi unitate se majoreaza si se
acorda in urmatoarele cote procentuale din retributia tarifara:
________________________________________________________________________________
Transe de vechime Pentru personalul Pentru personalul Pentru personalul din
neintrerupta in din toate ramurile din unitatile din unitatile din
industria
aceeasi unitate si sectoarele de industria miniera miniera care lucreaza
activitate, cu care lucreaza la in subteran, pentru
exceptia celui suprafata muncitorii, personalul
prevazut la lit. operativ si mecanicii
B si C de locomotiva din
unitatile de exploatare
a cailor ferate
subordonate MTTc, a
caror activitate este
direct legata de
siguranta circulatiei,
pentru docheri,
conducatori de utilaje
portuare si operatori
la dana
________________________________________________________________________________
0 A B C
________________________________________________________________________________
1 - 3 ani - 3% 4%
3 - 5 ani 3% 4% 5%
5 - 10 ani 6% 6% 8%
10 - 15 ani 9% 9% 11%
15 - 20 ani 12% 12% 14%
peste 20 ani 15% 15% 18%
________________________________________________________________________________
Sporul pentru vechime neintrerupta in aceeasi unitate se acorda in toate
sectoarele de activitate si se ia in calcul la stabilirea drepturilor de
pensie.
Personalul muncitor beneficiaza de sporul pentru vechime neintrerupta in
aceeasi unitate, in cotele majorate prevazute la alin. 1, de la data majorarii
retributiei tarifare in fiecare ramura sau sector de activitate.
CAP. 4
Majorarea retributiei tarifare
Art. 22
Incepind cu data de 1 septembrie 1983 se majoreaza, in mod esalonat,
retributia tarifara a intregului personal muncitor.
Data de la care se va majora retributia tarifara in fiecare ramura si
activitate se va stabili prin decret al Consiliului de Stat.
In conditiile utilizarii complete a timpului de munca, indeplinirii
normelor de munca si a planului de productie, odata cu aplicarea majorarii
retributiei in fiecare ramura sau activitate, retributia tarifara minima va fi
de 1.500 lei, iar venitul minim, inclusiv drepturile banesti cuprinse in partea
variabila a retributiei, va fi de 1.700 lei, lunar.
Art. 23
Majorarea retributiei tarifare a muncitorilor se efectueaza in conditiile
mentinerii, pe ansamblu, a ierarhizarii retributiilor pe ramuri, care
corespunde etapei actuale de dezvoltare economico-sociale a tarii.
Raportul intre retributia tarifara minima si retributia tarifara maxima pe
economie va fi in continuare de 1 la 5,52.
CAP. 5
Planificarea si eliberarea fondului de retribuire
Art. 24
Fondul de retribuire se stabileste pe unitate de produs sau pe lucrare, pe
obiectiv, in functie de timpul de munca, de conditiile de calitate si de
numarul de personal necesar, pe baza normelor si normativelor elaborate
corespunzator nivelului de inzestrare tehnica si tehnologiilor aplicate, in
conditiile unei organizari superioare a productiei si a muncii.
In fiecare unitate trebuie sa se asigure o stricta corelatie intre fondul
de retribuire si productia fizica, productia marfa vinduta si incasata, planul
de export, calitatea produselor, consumurile normate de materii prime si
materiale, combustibili si energie si alti indicatori calitativi de plan.
Art. 25
Fondul de retribuire rezultat din insumarea drepturilor individuale ale
intregului personal muncitor din unitatile economice, determinate potrivit
legii, se elibereaza de banci in limita fondului de retribuire planificat,
calculat in functie de realizarea productiei fizice, in strinsa corelare cu
cresterea productivitatii muncii, a planului de export, a valorii productiei
nete, a productiei marfa vinduta si incasata sau a altor indicatori, dupa caz.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 26
Conditiile de aplicare a formei de retribuire in acord global si a altor
forme de retribuire specifice unor ramuri sau activitati, conditiile de
constituire si de repartizare a fondului de participare la realizarea
productiei, a beneficiilor si la impartirea beneficiilor, precum si conditiile
de calculare si eliberare a fondului de retribuire, se stabilesc prin decret al
Consiliului de Stat.
Art. 27
Consiliul de Ministri, ministerele, celelalte organe centrale si comitetele
executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti sint
obligate sa ia masuri de aplicare intocmai a prevederilor prezentei legi.
Organele prevazute la alin. 1 si organele de conducere colectiva din
fiecare unitate poarta intreaga raspundere pentru modul de aplicare a
principiilor socialiste de retribuire, pentru modul de gospodarire si utilizare
a fondurilor destinate atit cheltuielilor de productie, cit si celor de consum.
Art. 28
Orice dispozitii contrare prezentei legi se abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de Marea Adunare Nationala in sedinta din 1
iulie 1983.
Presedintele Marii Adunari Nationale,
NICOLAE GIOSAN
ANEXA 1
Ierarhizarea retributiilor tarifare la categoria 1 si la categoria maxima
nivel de baza pentru muncitorii calificati
__________________________________________________________________________
Coeficient de ierarhizare
Nr. Reteaua si nivelul _____________________________
crt. Categoria Categoria
1 baza maxima baza
__________________________________________________________________________
1. Mine subteran A 1,355 1,905
2. Exploatari la zi de carbune si
minereuri cu utilaje grele 1,295 1,630
3. Constructii de aeronave si motoare
de aeronave 1,285 1,615
4. Mine subteran B 1,210 1,755
5. Cocsificarea carbunilor 1,210 1,685
6. Foraj sonde titei si gaze 1,210 1,630
7. Mine subteran C 1,175 1,590
8. Siderurgie A;
Constructii de masini A0 acord 1,160 1,540
9. Mine suprafata A 1,150 1,280
10. Tabacarie 1,130 1,275
11. Constructii de masini A acord si
A0 regie 1,125 1,415
12. Siderurgie B; metalurgie neferoasa 1,125 1,445
13. Foraj cu sondeze pentru cercetare
geologica 1,125 1,385
14. Ciment 1,125 1,285
15. Constructii A acord 1,110 1,375
16. Poligrafie A0 1,110 1,480
17. Sticla 1,105 1,385
18. Constructii de masini A regie si B
acord; mecanici agricoli 1,105 1,360
19. Constructii B acord 1,105 1,330
20. Chimie A0 1,105 1,355
21. Transporturi auto (soferi) 1,095 1,310
22. Poligrafie B0 1,095 1,410
23. Mine suprafata B 1,090 1,205
24. Chimie A 1,090 1,350
25. Petrol A 1,090 1,260
26. Prelucrare cauciuc 1,080 1,210
27. Constructii de masini B regie 1,070 1,290
28. Energie electrica A 1,070 1,310
29. Poligrafie A 1,065 1,335
30. Mine suprafata C; cariere-balastiere 1,055 1,165
31. Confectii piele 1,055 1,165
32. Chimie B; petrol B; zahar-ulei 1,050 1,210
33. Energie electrica B 1,050 1,275
34. Constructii B regie 1,050 1,215
35. Poligrafie B 1,050 1,275
36. Textile 1,050 1,200
37. Materiale de constructii A;
materiale refractare 1,050 1,150
38. Agricultura
- sector zootehnic 1,040 1,165
- sector vegetal 1,040 1,095
39. Energie electrica C 1,040 1,235
40. Prelucrare lemn A acord; exploatari
forestiere A 1,030 1,175
41. Alimentara A 1,030 1,135
42. Prelucrare lemn A regie si B acord 1,015 1,160
43. Gospodarie comunala A; alimentara B 1,015 1,100
44. Prelucrare lemn B regie 1,000 1,135
45. Materiale de constructii B;
gospodarie comunala B; alimentara C 1,000 1,090
46. Exploatari forestiere B;
industria locala 1,000 1,135
47. Silvicultura 1,000 1,000
__________________________________________________________________________